Kahdellakin led-valolla pärjää, mutta lisäpaukkuja haluava saa nyt asentaa myös kolmannen valaisimen. Kaikkien yhtä aikaa palavien kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku saa olla korkeintaan 100.
Raimo Tengvall
Kaipaatko autoon lisää valoa? Kaikki täsmätieto lisäkaukovaloista
Lisäkaukovaloja saa nyt asentaa 1–3 kappaletta. Lisävalosäännöt muuttuivat samoihin aikoihin, kun led-lisävalovalikoima on laajentumassa.
Pimeään vuodenaikaan on harvoin liikaa valoa – hyvä, jos sitä on edes riittävästi. Suomi onkin ollut yhdessä Ruotsin kanssa lisävalojen luvattu maa. Länsinaapurissa autoissa on tosin tähän saakka ollut suomalaisia suuremmat kolmen lisävalon patteristot.
Nyt tilanne on muuttunut valoisammaksi myös meillä. Tästä syksystä alkaen Suomessa saa olla tieliikennekäytössä myös pariton määrä lisäkaukovaloja – siis yksi, kaksi tai kolme.
Kunnia tilanteen helpottumisesta menee Liikenteen turvallisuusvirastolle, joka on muutenkin osoittautunut kohtuullisen ahkeraksi norminpurkajaksi. Aiemmin autojen ja perävaunujen varusteista säädettiin liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa. Nyt ajoneuvolakia on muutettu ja norminantovaltuus annettu Trafille. Heti alkajaisiksi Trafi laittoi tuulemaan valoasioissa.
– Toiveita on aiemminkin ollut Ruotsissa käytettävän tapaisesta kolmannesta lisävalosta, kommentoi erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen Trafista.
– Kun lisäksi on tullut kompakteja ledejä, jotka voi asentaa keskelle, niin on ollut järkevää tehdä näin. Koska kyseessä on puhtaasti kaukovalaisin, niin senhän ei tarvitse osoittaa ajoneuvon reunoja. Tällaista joustavuutta on ajateltu.
Toisena valoihin liittyvänä uudistuksena helpotetaan USA:n ja Japanin vaatimusten mukaisten valojen hyväksyntää. ”Vihdoin”, huokaavat varmasti monet noista maista käytettyjä autoja vuosien mittaan tuoneet. Aiemmin nähty muutostöiden vaiva harmittaa varmasti nyt entistä enemmän.
Maltilla lisäkaukovaloja - Trafin määräyksen mukaan autossa saa olla 25 kappaletta yhtä aikaa palavia kaukovaloja.
Raimo Tengvall
Kaukovaloja määrätty määrä
Olisiko nyt aika laittaa oman auton edessä avautuva yöllinen maantiemaisema hehkumaan valoisana?
Rajoittavin tekijä referenssiluku 100 28.8.2017 voimaan tulleen Trafin määräyksen mukaan autossa saa olla 2–5 kappaletta yhtä aikaa palavia kaukovaloja. Näin maksimi on käytännössä auton omat kaukovalot ja kolme lisävaloa. Lisäksi lähivalot saavat palaa yhtä aikaa kaukovalojen kanssa.
Yli 12-tonnisissa ajoneuvoissa sallitaan kuusi kaukovaloa. Rekoissahan on usein kattovaloja myöten kunnon valopatteristot. Vuodesta 2013 alkaen kattokaukovalot on sallittu myös henkilö- ja pakettiautoissa, jos niiden valo ei osu auton rakenteisiin kuskin näkökentässä.
Pari asiaa hieman hillitsee villimpiä valovarusteluajatuksia. Yksi on vaatimus E-hyväksynnästä: sekä valoyksikön että siinä käytettävien polttimoiden pitää olla E-hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön.
Toinen hillitsevä tekijä on yhtä aikaa palavien kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku, joka saa olla korkeintaan 100.
Vertailulukujen äärelle
Referenssiluku (englanniksi ”reference value”) tulee auton valaisinten asennusta koskevasta E-sääntö 48:sta. Sen voisi suomentaa paremmin ”vertailuarvoksi”. Kyseisen E-säännön mukaan kaukovalojen voimakkuus saa olla enintään 430 000 kandelaa, joka vastaa vertailuarvoa 100. Kandela taas on valon voimakkuuden yksikkö, joka kuvaa valovirtaa avaruuskulmaa kohti. Yhden valaisimen referenssiluku on yleensä välillä 10–20.
Fysiikasta takaisin käytäntöön. Jos esimerkiksi auton omien kaukovalojen referenssiluku on 20, autoon saa asentaa kolme referenssiluvun 20 lisäkaukovaloa. Eli auton omista kaukovaloista 2 x 20 = 40 ja lisäkaukovaloista 3 x 20 = 60. Satanen tulee aika nopeasti vastaan, sillä monissa lisäkaukovaloissa referenssiluku on jopa yli 30.
Referenssiluku löytyy helpoiten lisävalojen tiedoista. Auton alkuperäisistä valoista tieto näkyy jossakin kohtaa valoumpiota olevasta tyyppihyväksyntämerkinnästä. Osassa valaisimista se on umpion ”lasissa”, osassa umpion yläpinnalla, jolloin sen näkeminen edellyttää konepellin avaamista. Jos halogeenikaukovalossa ei ole referenssilukutietoa, sen laskennalliseksi referenssiluvuksi katsotaan 20.
Auton oman kaukovalon referenssiluku löytyy yleensä valoumpiosta. Tässä SsangYongissa luku on 12,5, ja se näkyy umpion lasissa.
Raimo Tengvall
Ledit toivat lisävalot takaisin
Perinteisimmät lisäkaukovalot ovat halogeenivaloja. Niiden kappalekohtainen lähtöhintataso on 10–20 euroa. Hinnasta voi päätellä, että valoteho ei silloin ole ehkä sitä kaikkein huiminta tasoa. Vielä isompi puute on halvimmista valaisimista puuttuva ECE- eli E-hyväksyntä – silloin ongelmia tulee viimeistään katsastuksessa.
Huomattavasti kunnollisempi valikoima erilaisia halogeenilisäkaukovaloja löytyy kappalehinnan ollessa 50–100 euroa – silloin valaisimissa on yleensä hyväksynnän lisäksi myös enemmän valotehoa. Halogeenivalaisimien muodot ovat perinteiset eli pyöreä, suorakaide ja ovaali. Joku pitää tietynlaisena etuna sitä, että jos autossa on halogeenilähivalot, niin valon väri on sama. Toiset taas haluavat maksaa siitä, että pääsevät eroon kelmeästä ”ysärivalosta”.
Silloin ratkaisu on nopeasti yleistyvä led. Päivänvalon värinen led-valo saattaa pitää pitkällä taipaleella paremmin hereillä. Se näyttää modernimmalta – mutta joidenkin mielestä kylmemmältä. Led-lisäkaukovalojen kappalehinta alkaa sadan euron tietämiltä.
Led-tekniikan hienous liittyy valaisimien vapaaseen muotoiluun. Osa valaisimista on perinteiseen tapaan pyöreitä, mikä voi näyttää kivalta pakettiauton tai maasturin keulalla. Matalampi ratkaisu sopii puolestaan yleensä paremmin nykyaikaisiin henkilöautoihin. Kaksi tai kolme pientä led-lisävaloa on muutaman satasen hintainen tehopatteristo.
Toinen vaihtoehto on yksi matala ja leveä led-lisävalotanko, joka asennetaan keskelle. Sellaisen saa 150–400 eurolla. Erityisesti näitä valaisimia ajatellen hyväksyttiin mahdollisuus käyttää vain yhtä kaukovaloa. Vaikka yhdessä valoyksikössä onkin rutkasti pikkuisia led-valoja, se mielletään yhdeksi valaisimeksi.
Ksenonvalot ovat nopeasti katoamassa lisäkaukovalomarkkinoilta. Niitä löytyy nykyään lähinnä poistotuotteiden joukosta, ja niiden kappalehinnat alkavat noin 200 eurosta. Hyvälaatuisiin led-valoihin verrattuna ksenonien suurin etu on joskus ollut hieman leveämpi valokuvio – uudemmat led-valot ovat kuroneet tämän ksenonien etumatkan umpeen. Ksenonien etujen poistuttua niiden suosio hiipuu nyt yhtä nopeasti, kuin mitä led-lisävalojen suosio kasvaa.
Lisää parkkivaloa
Monen lisävalon yhteydessä on myös lisäparkkivalo. Nämä yleensä ledeinä toteutetut lisäparkit ovat erityisen yleisiä pyöreiden lisävalojen ulkokehillä. Niillä autoon saa lisää näyttävyyttä myös normaaliajossa – lisäkaukovalothan palavat vain korpitaipaleilla, kun kukaan ei ole näkemässä…
Vaikka lisävalojen yhteydessä olevat parkkivalot ovatkin todella yleiset, ne ovat itse asiassa yleensä laittomia. E-sääntö 48:n mukaan etuvalaisimia eli ”parkkivaloja” saisi olla vain kaksi kappaletta. Lisäksi niiden pitäisi olla vähintään 60 senttimetrin päässä toisistaan.
Ilmeisesti monet katsastusasemat pitävät tässä asiassa järjen kädessä eivätkä puutu asiaan, tekeväthän lisäparkkivalot autosta helpommin havaittavan eli turvallisemman.
Tällä hetkellä myynnissä olevat lisävalot ovat lähes poikkeuksetta led-valoja. Osa niistä muistuttaa ulkonäöltään perinteisiä halogeeneja.
Avustaja1 Avustaja ANNABELLA
Näppärä asentaa itse
Vähänkin autosähköjen kanssa tekemisissä olevat huoltoliikkeet asentavat lisävalot helposti. Myös yksityishenkilö voi – ja saa – tehdä asennuksen. Asennus onnistuu, kun omistaa perustyökalut ja uskaltaa hieman purkaa autoa.
– Lisävalojen asennuksessa on kaksi osaa: sähköpuoli ja valojen kiinnittäminen, tiivistää Bosch- ja Cibie-lisävaloja maahantuovan Kahan tuotepäällikkö Jarmo Koivisto.
– Valoille tuodaan releen kautta sähkö, ja niitä ohjataan joko signaalipiuhasta tai sitten CAN-väylän kautta.
Halogeenikaukovalollisissa ja myös joissakin ksenonkaukovalollisissa autoissa voi yksinkertaisesti vain ottaa pitkien valojen herätteen. Lisävalot juotetaan tai liitetään liittimillä releeseen ja kaukovalojen signaalipiuhaan. Kolvin käyttö on siis plussaa, mutta se ei ole pakollista. Juotos pitää usein paremmin kuin liittimet. Liittimiä käytettäessä ne kannattaa suojata hyvin kutistesukalla tai sähköteipillä.
Jos autossa on modernit led-ajovalot tai monimutkaisemmat ksenonit, asennuksessa tarvitaan CAN-väylään yhdistettävä moduuli. Tarve johtuu yleensä siitä, että kaukovaloille ei ole erillisiä polttimoita ja johtoa. Lisäkaukovaloja varten pitää silloin hankkia CAN-moduuli, joka ohjelmoidaan autokohtaisesti. Moduulista saadaan tieto kaukovalojen sytyttämisestä analogisesti, jolloin voidaan ohjata lisäkaukovalojen relettä.
CAN-väylätapauksessa omatoimiasentaminen edellyttää jo hieman enemmän selvitystyötä. Tärkeä kysymys on jo se, mihin moduuli kytketään kiinni. Joissakin autoissa voi olla valmiina liitin tätä varten. Muuten se liitetään suoraan johtonippuun, jolloin pitää tietää oikeat johdot ja varoa vahingoittamasta muita johtoja.
Valojen kiinnitys
Valojen kiinnittämistä varten on tarjolla monenlaisia ratkaisuja. Yksi yleistyvä ratkaisu on rekisterikilven taakse laitettava laatta, joka säästää enemmiltä puskurin porailuilta. Laatassa on kilven yläpuolella ulkonevat osat, joissa on reiät valojen kiinnittämistä varten. Tällaista ratkaisua voi käyttää vain silloin, jos autossa on rekisterikilven yläpuolella esteetöntä tilaa.
Kiinnityslaatta ei yleensä yksin riitä pitämään valot kunnolla paikallaan. Valojen täriseminen on todella häiritsevää, ja sen eliminoimiseksi varsinkin korkeammat valaisimet tarvitsevat yleensä ylätuen, jolla valaisin kiinnitetään etusäleikköön.
Myös erilaisia asennusrautoja löytyy kattava valikoima. Jykevämpänä ratkaisuna asennusrauta riittää usein ainoaksi kiinnikkeeksi. Niiden kohdalla pitää muistaa, että ilman hyväksyntämerkintää oleva asennusrauta saa painaa korkeintaan 0,5 kiloa. Sitä painavammassa eli vähänkin karjapuskurimaisemmassa ratkaisussa pitää olla E-hyväksyntä.
Raimo Tengvall
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Kesäautot laitetaan ennen pitkää talviteloille: Katso täältä hyvät vinkit harrasteautosi pitämiseen kunnossa!
Auto Bild 11/2024 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Materiaalien kirjo
Debut Pro balansoituna
Hegeliltä uusi suoratoistovahvistin
Suomalais-hollantilainen perhe rakennutti unelmiensa puutalon metsän naapuriin
Suvila on Havin yrittäperheen paratiisi Sipoon saaristossa
Ascendolta uusia kaiuttimia kotiteatteriin
Ullakkokoti Helsingin kattojen yllä on kotipesä korkeuksissa
Cambridge Audio Evo One
Kaiuttimia jousisoitinvalmistajalta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Nissan Juke: Kaivattu keltainen koriväri suorittaa paluun ohjelmistoon
Volkswagen Transporter T7: Täysin uuden mallin myynti alkaa Suomessa
Polestar ja Zaptec: Tarjoavat korkeatasoisia kotilatausratkaisuja Suomessa
Toyota RAV4: Uusi Anniversary Edition -mallisto lanseerattiin
LUETUIMMAT