Mercedes-Benz C 200 T on yhdistelmä taloudellisuutta ja käytännöllisyyttä.
Juha Peltonen
Koeajossa käytännöllinen Mercedes-Benz C 200 T
Uusi 9-nopeuksinen automaattivaihteisto korvasi Mercedes-Benzin vanhan 7-nopeuksisen. Nyt koeajossa Mercedes-Benz C 200 T.
C-sarjan vanha 7G-Tronic-automaattivaihteisto siirtyi uuden 9-nopeuksisen toteutuksen myötä historiaan. Uuden automaatin virallinen nimitys on W9Y 400 (9G-Tronic) NAG-3, ja sitä käytetään tilaa säästävästi ohjauspylvään oikealla puolella olevasta viiksestä.
Päänäytöt ovat selkeät. Kookkaan näyttöruudun toimintoja hoidellaan säätöpyörästä. Puoliautomaattinen ilmastointi voi olla täysautomaattista käytännöllisempi.
Juha Peltonen
Mercedeksen tuulilasinpyyhkimiä operoidaan vasemmanpuoleisesta viiksestä kääntämällä, ettei vaihdevalitsinta aseta vahingossakaan vapaa-asentoon. Pylvässijoitus säästää reilusti keskikonsolitilaa. Mercedes-Benzin omavalmisteinen 9-nopeuksinen automaatti vaihtaa täysautomatiikalla ysipykälälle vasta aikaisintaan mittarinopeudessa 90 km/h, mutta vaihto ei tapahdu aina edes hieman yli satasen nopeudessakaan.
Manuaalisesti ysipykälän voi kytkeä jo nopeudessa 90 km/h. Kun hellittää kokonaan jalan kaasupolkimelta, niin ajotietokoneen näytölle ilmestyy teksti ”Gliding Mode”, rullaustoiminto.
Entiseen 7-nopeuksiseen 7G-automaattiin verrattuna vaihteiston välitykset ovat muuttuneet huomattavasti, ja uuden laatikon pykälät 7–9 ovat selkeitä ylivaihteita. Myös perävälitys (ennen 3,416) on muuttunut harvemmaksi (3,07).
Mercedes-Benz C 200 T on kuin kotonaan Vantaalla Hämeenkylän kartanon edessä. AMG:n näyttävät 7-puolaiset kevytmetallivanteet ovat 18-tuumaiset.
Juha Peltonen
Turbon kaveriksi
Uusi 9G-Tronic istuu mainiosti Mercedes-Benz C 200 T Edition 4Matic AMG:n turboahdetun 184-hevosvoimaisen moottorin seuraksi. Nelisylinterinen vastaa herkästi kaasuun, ja farmari kiihtyy sataan kerkeästi – tehtaan mukaan 7,6 sekunnissa.
Suurin vääntö, tasan 300 Nm, jakautuu huomattavan laajalle käyntinopeusalueelle 1 200–4 000 r/min. Myös sammutusautomatiikka on harvinaisen onnistunut, sillä se herää jonoajotilanteissa moottorin poikkeuksellisen nopeasti. Ajotietokoneen kertoma keskikulutus 7,6 l/100 km on varsin kohtuullinen.
Mercedes-Benz C 200 T:n ajotilavaihtoehdot ovat eco, comfort, sport ja sport+ sekä yksilöllinen individual. Erot ovat totaalisen selkeät. Urheilullinen jousitus on nopeaan ajoon jäykkä. Juoheasti toimiva jatkuva neliveto tarjoaa kiistattoman lisähyödyn huonoissa sääolosuhteissa. Sen voimanjako etu- ja taka-akselistojen kesken on 45/55 %.
Sähkömekaanisesti tehostetun nopeustunnisteisen hammastanko-ohjauksen keskialuetuntuma on tarkka maantieajossa. Led-valot vaikuttavat hyviltä sekä lyhyillä että pitkillä. Sinänsä hyödyllinen kaukovaloavustin ei vaihtanut joka kerta itsestään lyhyille.
Takana on riittävästi polvitilaa, ja farmarissa on myös riittävästi pääntilaa.
Juha Peltonen
Mukavasti kuljetustilaa
Mercedes-Benz C 200 T:n kojelaudan toteutus on isoine pyöreine päämittareineen miellyttävän pelkistetty. Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu melko helposti ja reittiopastus toimii selvästi. Mukavaääniseen radioon sisältyy myös cd-soitin.
Pikkuhavaintona totesimme, että kun polttoainemäärän hiipuessa siirrytään seitsemän litran varasäiliölle (normaalia suuremman tankin tilavuus 66 litraa, vakion 41 litraa), niin arviolta 80:n viimeisen kilometrin matkalla tapahtuvaa hupenemista ei näe ajotietokoneen näytöltä.
Kuljettajan istuin antaa asiallisen sivuttaistuen. Siinä on sähkösäätö korkeudelle, etureunan kallistukselle ja selkänojalle – pituussäätö on monille saksalaisille ominaiseen tapaan mekaaninen. Kuljettajan istuimessa on myös tehokas sähkösäätöinen ristiseläntuki. Etumatkustajan istuimessa on täysin mekaaniset säädöt.
C-farkun tavarati-lasta saa isoimmillaan tasapohjaisen ja 1510-litraisen. Sivussa on säilytysverkkotila.
Juha Peltonen
Takaistuimella on kohtuullisesti polvitilaa myös pitkäjalkaisille. Farmarissa on riittävästi pääntilaa pidemmillekin matkustajille. Koe-ajoauton ainoat lisävarusteet olivat kätevä sähkötoiminen Easy Pack - takaluukku (+530 e) ja ulkopuolista näyttävyyttä antava AMG Sport- paketti (+460 e).
Mercedes-Benz C 200 T:n takaselkänojat laskeutuvat tasaiseksi pinnaksi. Selkänojien lukituksen vapautus tapahtuu kätevästi omista painikkeista takasivuovien kautta. C-farmarin käytännöllisen tavaratilan koko on 490 litraa, ja kun kaikki tila otetaan käyttöön, päästään 1 510 litraan.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Vääntöalue. Bensaturbo vääntää laakealla 1 200–4 000 minuuttikierroksen alueella.
Ärsyttää: Maavara. Pätevän urheilualustan vuoksi maavaraa on vain 11 senttiä.
Yllättää: 9G-Tronic 9-pykäläinen automaatti pudottaa melutasoa ja toimii sutjakkaasti.
Yhteenveto: Koeajettu ”paketti” vaikuttaa harkitulta yhdistelmältä käytännöllisyyttä, sopivaa taloudellisuutta ja nelivedon luomia huonon sään ominaisuuksia. 9G-Tronic on automaatiksi kova sana, eikä pidä unohtaa, että tällä yhdistelmällä saa vetää 1 800-kiloista vaunua.
Tähdet: 4
Mercedes-Benz C 200 T -koeajoautossa oli lisävarusteena sähkötoiminen takaluukku.
Juha Peltonen
Mercedes-Benz C 200 T Edition 4Matic AMG
Moottori: R4, turbo, 1991 cm³, 135 kW (184 hv)/5500 r/min, 300 Nm/1200–4000 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 229 km/h
Kulutus: 7,3–6,9 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 165–155 g/km
Voimansiirto: A9, neliveto
Mitat: p. 4702, l. 1810, k. 1467 mm, akseliväli 2840 mm, maavara 108 mm, omamassa 1605 kg, vetomassa 1800/750 kg, tavaratila 490–1510 l, tankki 41 l
Hinta: 52 410 euroa, koeajoauto 53 400 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
B&W Px7 S3
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Rogersin uudet juhlamallit
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL