Mercedes-Benz C 200 T on yhdistelmä taloudellisuutta ja käytännöllisyyttä.

Mercedes-Benz C 200 T on yhdistelmä taloudellisuutta ja käytännöllisyyttä.

Juha Peltonen

Koeajossa käytännöllinen Mercedes-Benz C 200 T 

Uusi 9-nopeuksinen automaat­ti­vaih­teisto korvasi Mercedes-Benzin vanhan 7-nopeuksisen. Nyt koeajossa Mercedes-Benz C 200 T.

Auto Bild.Koeajot

C-sar­jan van­ha 7G-Tro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­to siir­tyi uu­den 9-no­peuk­si­sen to­teu­tuk­sen myö­tä his­to­ri­aan. Uu­den au­to­maa­tin vi­ral­li­nen ni­mi­tys on W9Y 400 (9G-Tro­nic) NAG-3, ja sitä käy­te­tään ti­laa sääs­tä­väs­ti oh­jaus­pyl­vään oi­ke­al­la puo­lel­la ole­vas­ta viik­ses­tä.

Päänäytöt ovat selkeät. Kookkaan näyttöruudun toimintoja hoidellaan säätöpyörästä. Puoliautomaattinen ilmastointi voi olla täysautomaattista käytännöllisempi.

Päänäytöt ovat selkeät. Kookkaan näyttöruudun toimintoja hoidellaan säätöpyörästä. Puoliautomaattinen ilmastointi voi olla täysautomaattista käytännöllisempi.

Juha Peltonen

Mer­ce­dek­sen tuu­li­la­sin­pyyh­ki­miä ope­roi­daan va­sem­man­puo­lei­ses­ta viik­ses­tä kään­tä­mäl­lä, et­tei vaih­de­va­lit­sin­ta ase­ta va­hin­gos­sa­kaan va­paa-asen­toon. Pyl­väs­si­joi­tus sääs­tää rei­lus­ti kes­ki­kon­so­li­ti­laa. Mer­ce­des-Ben­zin oma­val­mis­tei­nen 9-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti vaih­taa täy­sau­to­ma­tii­kal­la ysi­py­kä­läl­le vas­ta ai­kai­sin­taan mit­ta­ri­no­peu­des­sa 90 km/h, mut­ta vaih­to ei ta­pah­du ai­na edes hie­man yli sa­ta­sen no­peu­des­sa­kaan.

Ma­nu­aa­li­ses­ti ysi­py­kä­län voi kyt­keä jo no­peu­des­sa 90 km/h. Kun hel­lit­tää ko­ko­naan ja­lan kaa­su­pol­ki­mel­ta, niin ajo­tie­to­ko­neen näy­töl­le il­mes­tyy teks­ti ”Gli­ding Mode”, rul­laus­toi­min­to.

En­ti­seen 7-no­peuk­si­seen 7G-au­to­maat­tiin ver­rat­tu­na vaih­teis­ton vä­li­tyk­set ovat muut­tu­neet huo­mat­ta­vas­ti, ja uu­den laa­ti­kon py­kä­lät 7–9 ovat sel­kei­tä yli­vaih­tei­ta. Myös pe­rä­vä­li­tys (en­nen 3,416) on muut­tu­nut har­vem­mak­si (3,07).

Mercedes-Benz C 200 T on kuin kotonaan Vantaalla Hämeenkylän kartanon edessä. AMG:n näyttävät 7-puolaiset kevytmetallivanteet ovat 18-tuumaiset.

Mercedes-Benz C 200 T on kuin kotonaan Vantaalla Hämeenkylän kartanon edessä. AMG:n näyttävät 7-puolaiset kevytmetallivanteet ovat 18-tuumaiset.

Juha Peltonen

Tur­bon ka­ve­rik­si

Uu­si 9G-Tro­nic is­tuu mai­ni­os­ti Mer­ce­des-Benz C 200 T Edi­ti­on 4Ma­tic AMG:n tur­bo­ah­de­tun 184-he­vos­voi­mai­sen moot­to­rin seu­rak­si. Ne­li­sy­lin­te­ri­nen vas­taa her­käs­ti kaa­suun, ja far­ma­ri kiih­tyy sa­taan ker­ke­äs­ti – teh­taan mu­kaan 7,6 se­kun­nis­sa.

Suu­rin vään­tö, ta­san 300 Nm, ja­kau­tuu huo­mat­ta­van laa­jal­le käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­le 1 200–4 000 r/min. Myös sam­mu­tu­sau­to­ma­tiik­ka on har­vi­nai­sen on­nis­tu­nut, sil­lä se he­rää jo­no­a­jo­ti­lan­teis­sa moot­to­rin poik­keuk­sel­li­sen no­pe­as­ti. Ajo­tie­to­ko­neen ker­to­ma kes­ki­ku­lu­tus 7,6 l/100 km on var­sin koh­tuul­li­nen.

Mer­ce­des-Benz C 200 T:n ajo­ti­la­vaih­to­eh­dot ovat eco, com­fort, sport ja sport+ sekä yk­si­löl­li­nen in­di­vi­du­al. Erot ovat to­taa­li­sen sel­ke­ät. Ur­hei­lul­li­nen jou­si­tus on no­pe­aan ajoon jäyk­kä. Juo­he­as­ti toi­mi­va jat­ku­va ne­li­ve­to tar­jo­aa kiis­tat­to­man li­sä­hyö­dyn huo­nois­sa sää­o­lo­suh­teis­sa. Sen voi­man­ja­ko etu- ja taka-ak­se­lis­to­jen kes­ken on 45/55 %.

Säh­kö­me­kaa­ni­ses­ti te­hos­te­tun no­peus­tun­nis­tei­sen ham­mas­tan­ko-oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on tark­ka maan­tie­a­jos­sa. Led-va­lot vai­kut­ta­vat hy­vil­tä sekä ly­hyil­lä et­tä pit­kil­lä. Si­nän­sä hyö­dyl­li­nen kau­ko­va­lo­a­vus­tin ei vaih­ta­nut joka ker­ta it­ses­tään ly­hyil­le.

Takana on riittävästi polvitilaa, ja farmarissa on myös riittävästi pääntilaa.

Takana on riittävästi polvitilaa, ja farmarissa on myös riittävästi pääntilaa.

Juha Peltonen

Mu­ka­vas­ti kul­je­tus­ti­laa

Mer­ce­des-Benz C 200 T:n ko­je­lau­dan to­teu­tus on isoi­ne pyö­rei­ne pää­mit­ta­rei­neen miel­lyt­tä­vän pel­kis­tet­ty. Na­vi­goin­ti­lait­teen oh­jel­moin­ti su­juu mel­ko hel­pos­ti ja reit­ti­o­pas­tus toi­mii sel­väs­ti. Mu­ka­va­ää­ni­seen ra­di­oon si­säl­tyy myös cd-soi­tin.

Pik­ku­ha­vain­to­na to­te­sim­me, et­tä kun polt­to­ai­ne­mää­rän hii­pu­es­sa siir­ry­tään seit­se­män lit­ran va­ra­säi­li­öl­le (nor­maa­lia suu­rem­man tan­kin ti­la­vuus 66 lit­raa, va­ki­on 41 lit­raa), niin ar­vi­ol­ta 80:n vii­mei­sen ki­lo­met­rin mat­kal­la ta­pah­tu­vaa hu­pe­ne­mis­ta ei näe ajo­tie­to­ko­neen näy­töl­tä.

Kul­jet­ta­jan is­tuin an­taa asi­al­li­sen si­vut­tais­tu­en. Sii­nä on säh­kö­sää­tö kor­keu­del­le, etu­reu­nan kal­lis­tuk­sel­le ja sel­kä­no­jal­le – pi­tuus­sää­tö on mo­nil­le sak­sa­lai­sil­le omi­nai­seen ta­paan me­kaa­ni­nen. Kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on myös te­ho­kas säh­kö­sää­töi­nen ris­ti­se­län­tu­ki. Etu­mat­kus­ta­jan is­tui­mes­sa on täy­sin me­kaa­ni­set sää­döt.

C-farkun tavarati-lasta saa isoimmillaan tasapohjaisen ja 1510-litraisen. Sivussa on säilytysverkkotila.

C-farkun tavarati-lasta saa isoimmillaan tasapohjaisen ja 1510-litraisen. Sivussa on säilytysverkkotila.

Juha Peltonen

Ta­kais­tui­mel­la on koh­tuul­li­ses­ti pol­vi­ti­laa myös pit­kä­jal­kai­sil­le. Far­ma­ris­sa on riit­tä­väs­ti pään­ti­laa pi­dem­mil­le­kin mat­kus­ta­jil­le. Koe-ajo­au­ton ai­no­at li­sä­va­rus­teet oli­vat kä­te­vä säh­kö­toi­mi­nen Ea­sy Pack - ta­ka­luuk­ku (+530 e) ja ul­ko­puo­lis­ta näyt­tä­vyyt­tä an­ta­va AMG Sport- pa­ket­ti (+460 e).

Mer­ce­des-Benz C 200 T:n  ta­ka­sel­kä­no­jat las­keu­tu­vat ta­sai­sek­si pin­nak­si. Sel­kä­no­jien lu­ki­tuk­sen va­pau­tus ta­pah­tuu kä­te­väs­ti omis­ta pai­nik­keis­ta ta­ka­si­vuo­vien kaut­ta. C-far­ma­rin käy­tän­nöl­li­sen ta­va­ra­ti­lan koko on 490 lit­raa, ja kun kaik­ki tila ote­taan käyt­töön, pääs­tään 1 510 lit­raan.

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Vään­tö­a­lue. Ben­sa­tur­bo vään­tää laa­ke­al­la 1 200–4 000 mi­nuut­ti­kier­rok­sen alu­eel­la.

Är­syt­tää: Maa­va­ra. Pä­te­vän ur­hei­lu­a­lus­tan vuok­si maa­va­raa on vain 11 sent­tiä.

Yl­lät­tää: 9G-Tro­nic 9-py­kä­läi­nen au­to­maat­ti pu­dot­taa me­lu­ta­soa ja toi­mii sut­jak­kaas­ti.

Yh­teen­ve­to: Ko­ea­jet­tu ”pa­ket­ti” vai­kut­taa har­ki­tul­ta yh­dis­tel­mäl­tä käy­tän­nöl­li­syyt­tä, so­pi­vaa ta­lou­del­li­suut­ta ja ne­li­ve­don luo­mia huo­non sään omi­nai­suuk­sia. 9G-Tro­nic on au­to­maa­tik­si kova sana, ei­kä pidä unoh­taa, et­tä täl­lä yh­dis­tel­mäl­lä saa ve­tää 1 800-ki­lois­ta vau­nua.

Täh­det: 4

Mercedes-Benz C 200 T -koeajoautossa oli lisävarusteena sähkötoiminen takaluukku.

Mercedes-Benz C 200 T -koeajoautossa oli lisävarusteena sähkötoiminen takaluukku.

Juha Peltonen

Mer­ce­des-Benz C 200 T Edi­ti­on 4Ma­tic AMG

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1991 cm³, 135 kW (184 hv)/5500 r/min, 300 Nm/1200–4000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 7,6 s, huip­pu­no­peus 229 km/h

Ku­lu­tus: 7,3–6,9 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 165–155 g/km

Voi­man­siir­to: A9, ne­li­ve­to

Mi­tat: p. 4702, l. 1810, k. 1467 mm, ak­se­li­vä­li 2840 mm, maa­va­ra 108 mm, oma­mas­sa 1605 kg, ve­to­mas­sa 1800/750 kg, ta­va­ra­ti­la 490–1510 l, tank­ki 41 l

Hin­ta: 52 410 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 53 400 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU