Mercedes-Benz C 200 T on yhdistelmä taloudellisuutta ja käytännöllisyyttä.
Juha Peltonen
Koeajossa käytännöllinen Mercedes-Benz C 200 T
Uusi 9-nopeuksinen automaattivaihteisto korvasi Mercedes-Benzin vanhan 7-nopeuksisen. Nyt koeajossa Mercedes-Benz C 200 T.
C-sarjan vanha 7G-Tronic-automaattivaihteisto siirtyi uuden 9-nopeuksisen toteutuksen myötä historiaan. Uuden automaatin virallinen nimitys on W9Y 400 (9G-Tronic) NAG-3, ja sitä käytetään tilaa säästävästi ohjauspylvään oikealla puolella olevasta viiksestä.
Päänäytöt ovat selkeät. Kookkaan näyttöruudun toimintoja hoidellaan säätöpyörästä. Puoliautomaattinen ilmastointi voi olla täysautomaattista käytännöllisempi.
Juha Peltonen
Mercedeksen tuulilasinpyyhkimiä operoidaan vasemmanpuoleisesta viiksestä kääntämällä, ettei vaihdevalitsinta aseta vahingossakaan vapaa-asentoon. Pylvässijoitus säästää reilusti keskikonsolitilaa. Mercedes-Benzin omavalmisteinen 9-nopeuksinen automaatti vaihtaa täysautomatiikalla ysipykälälle vasta aikaisintaan mittarinopeudessa 90 km/h, mutta vaihto ei tapahdu aina edes hieman yli satasen nopeudessakaan.
Manuaalisesti ysipykälän voi kytkeä jo nopeudessa 90 km/h. Kun hellittää kokonaan jalan kaasupolkimelta, niin ajotietokoneen näytölle ilmestyy teksti ”Gliding Mode”, rullaustoiminto.
Entiseen 7-nopeuksiseen 7G-automaattiin verrattuna vaihteiston välitykset ovat muuttuneet huomattavasti, ja uuden laatikon pykälät 7–9 ovat selkeitä ylivaihteita. Myös perävälitys (ennen 3,416) on muuttunut harvemmaksi (3,07).
Mercedes-Benz C 200 T on kuin kotonaan Vantaalla Hämeenkylän kartanon edessä. AMG:n näyttävät 7-puolaiset kevytmetallivanteet ovat 18-tuumaiset.
Juha Peltonen
Turbon kaveriksi
Uusi 9G-Tronic istuu mainiosti Mercedes-Benz C 200 T Edition 4Matic AMG:n turboahdetun 184-hevosvoimaisen moottorin seuraksi. Nelisylinterinen vastaa herkästi kaasuun, ja farmari kiihtyy sataan kerkeästi – tehtaan mukaan 7,6 sekunnissa.
Suurin vääntö, tasan 300 Nm, jakautuu huomattavan laajalle käyntinopeusalueelle 1 200–4 000 r/min. Myös sammutusautomatiikka on harvinaisen onnistunut, sillä se herää jonoajotilanteissa moottorin poikkeuksellisen nopeasti. Ajotietokoneen kertoma keskikulutus 7,6 l/100 km on varsin kohtuullinen.
Mercedes-Benz C 200 T:n ajotilavaihtoehdot ovat eco, comfort, sport ja sport+ sekä yksilöllinen individual. Erot ovat totaalisen selkeät. Urheilullinen jousitus on nopeaan ajoon jäykkä. Juoheasti toimiva jatkuva neliveto tarjoaa kiistattoman lisähyödyn huonoissa sääolosuhteissa. Sen voimanjako etu- ja taka-akselistojen kesken on 45/55 %.
Sähkömekaanisesti tehostetun nopeustunnisteisen hammastanko-ohjauksen keskialuetuntuma on tarkka maantieajossa. Led-valot vaikuttavat hyviltä sekä lyhyillä että pitkillä. Sinänsä hyödyllinen kaukovaloavustin ei vaihtanut joka kerta itsestään lyhyille.
Takana on riittävästi polvitilaa, ja farmarissa on myös riittävästi pääntilaa.
Juha Peltonen
Mukavasti kuljetustilaa
Mercedes-Benz C 200 T:n kojelaudan toteutus on isoine pyöreine päämittareineen miellyttävän pelkistetty. Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu melko helposti ja reittiopastus toimii selvästi. Mukavaääniseen radioon sisältyy myös cd-soitin.
Pikkuhavaintona totesimme, että kun polttoainemäärän hiipuessa siirrytään seitsemän litran varasäiliölle (normaalia suuremman tankin tilavuus 66 litraa, vakion 41 litraa), niin arviolta 80:n viimeisen kilometrin matkalla tapahtuvaa hupenemista ei näe ajotietokoneen näytöltä.
Kuljettajan istuin antaa asiallisen sivuttaistuen. Siinä on sähkösäätö korkeudelle, etureunan kallistukselle ja selkänojalle – pituussäätö on monille saksalaisille ominaiseen tapaan mekaaninen. Kuljettajan istuimessa on myös tehokas sähkösäätöinen ristiseläntuki. Etumatkustajan istuimessa on täysin mekaaniset säädöt.
C-farkun tavarati-lasta saa isoimmillaan tasapohjaisen ja 1510-litraisen. Sivussa on säilytysverkkotila.
Juha Peltonen
Takaistuimella on kohtuullisesti polvitilaa myös pitkäjalkaisille. Farmarissa on riittävästi pääntilaa pidemmillekin matkustajille. Koe-ajoauton ainoat lisävarusteet olivat kätevä sähkötoiminen Easy Pack - takaluukku (+530 e) ja ulkopuolista näyttävyyttä antava AMG Sport- paketti (+460 e).
Mercedes-Benz C 200 T:n takaselkänojat laskeutuvat tasaiseksi pinnaksi. Selkänojien lukituksen vapautus tapahtuu kätevästi omista painikkeista takasivuovien kautta. C-farmarin käytännöllisen tavaratilan koko on 490 litraa, ja kun kaikki tila otetaan käyttöön, päästään 1 510 litraan.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Vääntöalue. Bensaturbo vääntää laakealla 1 200–4 000 minuuttikierroksen alueella.
Ärsyttää: Maavara. Pätevän urheilualustan vuoksi maavaraa on vain 11 senttiä.
Yllättää: 9G-Tronic 9-pykäläinen automaatti pudottaa melutasoa ja toimii sutjakkaasti.
Yhteenveto: Koeajettu ”paketti” vaikuttaa harkitulta yhdistelmältä käytännöllisyyttä, sopivaa taloudellisuutta ja nelivedon luomia huonon sään ominaisuuksia. 9G-Tronic on automaatiksi kova sana, eikä pidä unohtaa, että tällä yhdistelmällä saa vetää 1 800-kiloista vaunua.
Tähdet: 4
Mercedes-Benz C 200 T -koeajoautossa oli lisävarusteena sähkötoiminen takaluukku.
Juha Peltonen
Mercedes-Benz C 200 T Edition 4Matic AMG
Moottori: R4, turbo, 1991 cm³, 135 kW (184 hv)/5500 r/min, 300 Nm/1200–4000 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 229 km/h
Kulutus: 7,3–6,9 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 165–155 g/km
Voimansiirto: A9, neliveto
Mitat: p. 4702, l. 1810, k. 1467 mm, akseliväli 2840 mm, maavara 108 mm, omamassa 1605 kg, vetomassa 1800/750 kg, tavaratila 490–1510 l, tankki 41 l
Hinta: 52 410 euroa, koeajoauto 53 400 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]
Fabian Kircbauer
Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]
Fabian Kircbauer
Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.
Juha Peltonen
Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Aktiivilaajakaista
16 teratavua muistia
Uusi suomalainen superkaiutin
Taga Harmonylta kolme edullista kaiutinta
Oikaisu: Jalustakaiuttimien vertailutesti
Revelin uudet beryllium-kaiuttimet
Wharfedalen uusi Diamond 12 -sarja
KEFin uusi Uni-Core-subbari
Lisää kodikkuutta kuoseilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Älä roiku takapuskurissa!
Heijastimeen sensorit ja ledit: Älyheijastin parantamaan jalankulkijan turvallisuutta
Ajonvakautusjärjestelmä: Löytyy melkein joka toisesta henkilöautosta
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Auto haudattiin maan alle piiloon neuvostojoukoilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!
UUTTA
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
5 VUOTTA SITTEN...
Älä roiku takapuskurissa!
Heijastimeen sensorit ja ledit: Älyheijastin parantamaan jalankulkijan turvallisuutta
Ajonvakautusjärjestelmä: Löytyy melkein joka toisesta henkilöautosta
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
LUETUIMMAT
Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat
Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?
Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?
Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!
Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Volvon jälleenmyyjäverkosto: Vahvistuu uudella toimijalla
Onko sähköautojen toimintamatkan riittämättömyys tulevaisuudessa vähenevä pelko – vai riippuuko toimintamatka sittenkin Suomessa ihan yksilökohtaisesta tarpeesta?
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.
Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.