Kia Soul yllättää suorituskyvyllään.

Kia Soul yllättää suorituskyvyllään.

Juha Peltonen

Koeajossa näppärä Kia Soul - täyttääkö tarpeet?

Kian Soul -mallistoon todella kaivattiin Beat-version tapaista ahdettua menopeliä – 204-hevosvoimainen malli viestii osaltaan Kian aiempaa suori­tus­ky­kyi­sem­mästä suuntauksesta. 

Auto Bild.Koeajot

Kone he­rä­te­tään käyn­nis­tys­pai­nik­kees­ta – se tar­koit­taa ar­jen hel­pot­tu­mis­ta, kuu­luu­han ku­vaan sa­mal­la ovien avai­me­ton käyt­tö. Kun Soul Be­a­tin T-GDI-moot­to­rin käyn­nis­tää, sen mu­reis­ta vauh­ti­va­rois­ta ei ole vie­lä var­muut­ta, vaik­ka au­ton mus­ke­li­mai­nen ul­ko­nä­kö sii­tä vah­vas­ti vies­tii­kin.

Be­a­tin var­si­nai­nen bin­go­ruu­tu on 1,6-lit­rai­nen ben­sa­tur­bo – Sou­lis­sa ei ole tä­hän saak­ka ol­lut näin te­ho­kas­ta ko­net­ta. 204-he­vos­voi­mai­sen tar­jo­a­ma 265 Nm:n mak­si­mi­vään­tö on käy­tös­sä laa­jal­le käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 1 500–4 500 r/min, jo­ten tar­vit­ta­es­sa saa­daan rut­kas­ti voi­maa ohi­tuk­siin.

Kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton oman ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan 7,9 l/100 km. Se saat­taa kuu­los­taa kor­ke­al­ta, mut­ta pi­tää muis­taa, et­tä nyt pu­hu­taan suo­ri­tus­ky­kyi­ses­tä tur­bo-moot­to­ris­ta.

  Kia Soulin kojelaudan toiminnot ovat mallillaan ja mittaristo nopealukuinen.

Kia Soulin kojelaudan toiminnot ovat mallillaan ja mittaristo nopealukuinen.

Juha Peltonen

Suo­ri­tus­ky­kyä pun­ta­riin

Be­a­tin lu­va­taan kiih­ty­vän sa­ta­sen no­peu­teen 7,8 se­kun­nis­sa, mikä on kom­pak­til­le tila-au­tol­le erit­täin asi­al­li­nen ar­vo. Mat­kus­ta­mos­ta tar­kas­tel­tu­na Soul ei tun­nu kiih­ty­vän yh­tä rius­kas­ti, kuin mitä no­peus­mit­ta­rin osoi­tin vies­tii – eli ra­joi­tus­ten kans­sa on ol­ta­va tark­ka­na.

Te­ho­ver­si­os­sa on 7-por­tai­nen kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti, joka kor­vaa Sou­lis­sa ai­em­min ol­leen 6-por­tai­sen mo­men­tin­muun­ni­nau­to­maa­tin.

Ko­ea­jon al­ku­vai­hees­sa laa­tik­ko vaih­toi mel­ko lais­kas­ti, eli op­pi­vai­nen laa­tik­ko oli omak­su­nut ko­ros­te­tun rau­hal­li­sen ajo­tyy­lin – mut­ta se op­pi no­pe­as­ti hie­man no­pe­am­man vaih­to­syk­lin. Rau­hal­li­ses­sa ajos­sa vaih­dot su­ju­vat peh­me­äs­ti, no­pe­as­sa kiih­dy­tyk­ses­sä rä­vä­käm­min. Au­to­maat­ti so­pii tä­hän pa­ket­tiin hie­nos­ti.

Nor­maa­lia huo­mat­ta­vas­ti jäy­kem­pi jou­si­tus kaa­suis­kun­vai­men­ti­mi­neen on suo­ras­sa suh­tees­sa Sou­lin kas­va­nee­seen suo­ri­tus­ky­kyyn, mut­ta kuo­pis­sa ja no­peus­hi­das­teis­sa se tun­tuu tar­peet­to­man pin­ta­ko­val­ta. Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on ai­van koh­tuul­li­nen, ja te­hos­tus­vas­teen voi va­li­ta kol­mes­ta vaih­to­eh­dos­ta.

 Peräpäälle antaa näyttävyyttä pakoputkiston tuplaulostulo ja led-valot.

Peräpäälle antaa näyttävyyttä pakoputkiston tuplaulostulo ja led-valot.

Juha Peltonen

Myös jar­rui­hin on kiin­ni­tet­ty li­sä­huo­mi­o­ta: keu­lal­la on 280-mil­lis­ten va­ki­o­le­vy­jen si­jaan 300-mil­li­set jääh­dy­te­tyt le­vyt – ta­ka­na 262-mil­li­set on kor­vat­tu 284-mil­li­sil­lä. Pi­tä­vä­ot­tei­nen nah­ka­ke­häi­nen oh­jaus­pyö­rä on lie­väs­ti D:n muo­toi­nen, ja sii­nä on te­ho­kas läm­mi­tys.

Toi­mi­vuut­ta ja eri­koi­suut­ta va­loi­hin

Lähi- ja kau­ko­va­lo­jen vaih­to ta­pah­tuu au­to­maat­ti­ses­ti. Aja­mis­ta hel­pot­ta­va jär­jes­tel­mä toi­mii tar­kas­ti. Huip­pu­ver­si­os­sa on kak­soisk­se­no­na­jo­va­lot, joi­den va­lo­te­ho on lähi- ja kau­ko­va­loil­la mai­nio. Pie­ni eri­koi­suus on led-tyyp­pi­set su­mu­va­lot.

Elekt­ro­ni­sis­ta avus­ti­mis­ta mai­nit­ta­koon kais­ta­vah­ti ja kuol­leen kul­man val­von­ta­jär­jes­tel­mä.Osa­nah­ka­ver­hoil­lut etuis­tui­met tar­jo­a­vat kun­nol­li­sen si­vut­tais­tu­en, mut­ta pi­dem­pi is­tuin­tyy­ny ei oli­si pa­hit­teek­si. Ta­kais­tui­mel­la on pit­kil­lä­kin mat­kus­ta­jil­la rei­lus­ti pol­vi­ti­laa. Pa­no­raa­ma­la­si­kat­to tuo si­sä­ti­loi­hin pal­jon luon­non­va­loa.

Ko­je­lau­dan jär­jes­te­lyt ovat koh­dil­laan. No­pe­a­lu­kui­sia pää­näyt­tö­jä tul­kit­see nii­den ison koon vuok­si mie­lik­seen. 8-tuu­mais­ta kos­ke­tus­näyt­töä on help­po käyt­tää. Sel­ke­äs­ti pe­ril­le opas­ta­vaan na­vi­gaat­to­riin on puo­les­taan no­pea oh­jel­moi­da ka­tuo­soit­teet. Kes­ki­kon­so­lin isoh­kos­sa avo­lo­ke­ros­sa on usb-port­ti.

 Kia Soulin etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen, mutta pitkäjalkainen kaipaa pidempää istuintyynyä.

Kia Soulin etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen, mutta pitkäjalkainen kaipaa pidempää istuintyynyä.

Juha Peltonen

Ää­nen­tois­toon pa­nos­tet­tu

Ää­nen­tois­toon on pa­nos­tet­tu ta­va­no­mais­ta enem­män. Var­sin te­ho­kas ja miel­lyt­tä­väs­ti soi­va JBL Pre­mium -au­di­o­jär­jes­tel­mä pi­tää si­säl­lään seit­se­män kai­u­tin­ta, sub­ba­rin ja ul­koi­sen vah­vis­ti­men – eli se so­pii osu­vas­ti Beat-te­ho­ver­si­oon.

Ää­nen­muok­kaus­kin löy­tyy ali­va­li­kos­ta, ja sen sää­tö su­juu mut­kat­to­mas­ti. Mii­nus­ta tu­lee sii­tä, et­tä ko­je­lau­dan pääl­lä ole­va koo­kas kai­u­tin hei­jas­tuu ikä­väs­ti tuu­li­la­siin.

Soul Be­a­tin sport­ti­sia ajo-omi­nai­suuk­sia on omi­aan kom­pen­soi­maan rei­lu ta­va­ran­kul­je­tus­ky­ky, sil­lä ta­va­ra­ti­laa saa­daan enim­mil­lään 1 367 lit­raa. Kun ta­ka­sel­kä­no­jat tai­te­taan alas, niin syn­ty­vä lat­tia ei ole ai­van ta­sai­nen.

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Suo­ri­tus­ky­ky. Laa­ja huip­pu­vään­nön alue an­taa hy­vät  ete­ne­mis­rah­keet.

Är­syt­tää: Pin­ta­ko­vuus. Jou­si­tus on tar­peet­to­man pin­ta­ko­va.

Yl­lät­tää: Ko­ko­nai­suus. Suo­ri­tus­ky­ky ja hyvä ti­lo­jen käyt­tö ovat mu­ka­vas­sa so­pu­soin­nus­sa.

Yh­teen­ve­to: 204 ah­det­tua he­vos­voi­maa te­ke­vät kom­pak­tis­ta tila-au­tos­ta ri­va­kan ta­pauk­sen, jos­sa per­he­au­to ja ur­hei­lul­li­suus yh­dis­ty­vät tyy­lik­kääl­lä ta­val­la. Ajo-omi­nai­suu­det, ti­lan­käyt­tö ja va­lo­jen teho ovat hy­vät, mut­ta jou­si­tuk­sen pin­ta­ko­vuut­ta voi­si pie­nen­tää.

Täh­det:

Kia Soulin urheilullinen ulkonäkö kätkee sisuksiinsa enemmän paukkuja, kuin mitä Soulissa on koskaan aiemmin koettu.

Kia Soulin urheilullinen ulkonäkö kätkee sisuksiinsa enemmän paukkuja, kuin mitä Soulissa on koskaan aiemmin koettu.

Juha Peltonen

Kia Soul 1.6 T-GDI Beat

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1591 cm³, 150 kW (204 hv)/6000 r/min,265 Nm/1500–4500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 7,8 s, huip­pu­no­peus 200 km/h

Ku­lu­tus: 6,9 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 156 g/km

Voi­man­siir­to: A7, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4140, l. 1800, k. 1593 mm, ak­se­li­vä­li 2570 mm, oma­mas­sa 1289–1438 kg, ve­to­mas­sa 1100/550 kg, ta­va­ra­ti­la 238–1367 l, tank­ki 54 l

Hin­ta: 34 990 eu­roa
 

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU