Opel Grandland X:ään ei ainakaan toistaiseksi ole tarjolla nelivetoa, joten mallinimen X ei viittaa vetotapaan.

Opel Grandland X:ään ei ainakaan toistaiseksi ole tarjolla nelivetoa, joten mallinimen X ei viittaa vetotapaan.

Juha Peltonen

Koeajossa ranskansukuinen germaani - Opel Grandland X

Peugeot-sukuiseen Opel Grandland X:ään saa nyt aloitusvaiheessa koeajetun 1,2-litraisen 3-sylinterisen bensiiniturbon lisäksi 1,6-litraisen turbodieselin. 

Auto Bild.Koeajot

Är­häk­kä ja kier­ros­herk­kä kol­mi­sy­lin­te­ri­nen on juu­ri sel­lai­nen, kuin mitä 130-he­vos­voi­mai­sen kuu­luu­kin ol­la. 1,2-lit­rai­nen tar­jo­aa mit­taan­sa näh­den asi­al­li­sen 230 Nm:n vään­nön heti al­le 2 000 mi­nuut­ti­kier­rok­ses­ta al­ka­en, ja kun vä­li­tyk­set ovat so­pi­vat, ete­ne­mi­nen on ri­pe­ää. 

Käyn­nis­tys­pai­nik­keen pai­na­mis­ta seu­raa yl­lät­tä­en use­am­man se­kun­nin ”die­sel­vii­ve”. Pik­ku­ko­neen kans­sa on miel­lyt­tä­vä elää, ja teh­das il­moit­taa mal­lin ku­lu­tuk­sek­si 5,0 l/100 km. Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan kes­ki­ku­lu­tus oli syk­syi­sis­sä tun­nel­mis­sa kor­ke­ah­ko 7,5 l/100 km.

Ke­pil­lä tai il­man

Opel Grand­land X:n 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to on pie­nes­tä kul­mik­kuu­des­taan huo­li­mat­ta mel­ko su­ju­va ja lii­ke­ra­doil­taan so­pi­van ly­hyt. Ma­nu­aa­li­laa­tik­ko is­tuu ben­sii­ni­tur­bon yh­tey­teen upe­as­ti, vaik­ka­kin käyt­tö­mu­ka­vuut­ta ha­et­ta­es­sa 6-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to saat­taa ol­la osu­vam­pi rat­kai­su. Au­to­maat­ti nos­taa X:n hin­taa noin 2 000 eu­roa. Va­rus­te­ta­sot ovat ko­ea­jet­tu In­no­va­ti­on ja sen ala­puo­lel­le si­joit­tu­va En­joy.

Kaik­ki Grand­land-ver­si­ot ovat al­ku­vai­hees­sa etu­ve­toi­sia, ja nii­hin tar­jo­taan li­sä­va­rus­tee­na In­tel­liG­rip-jär­jes­tel­mää. Se pe­rus­tuu Ope­lin ny­kyi­sin omis­ta­van Peu­ge­o­tin ke­hit­tä­mään ajo­ti­la­jär­jes­tel­mään. Sää­tö­pyö­rä on kes­ki­kon­so­lis­sa, ja oh­jel­ma­vaih­to­eh­toi­na ovat nor­maa­lin/as­valt­ti­ti­lan li­säk­si oh­jel­mat lu­mel­le, hie­kal­le ja lie­juun.

Opel Grandland X:ään saa 1,2-litraisen bensaturbon ja 1,6-litraisen turbodieselin, ja molemmat saa sekä manuaali- että automaattivaihteistolla.

Opel Grandland X:ään saa 1,2-litraisen bensaturbon ja 1,6-litraisen turbodieselin, ja molemmat saa sekä manuaali- että automaattivaihteistolla.

Juha Peltonen

In­tel­liG­rip on si­nän­sä hyö­dyl­li­nen li­sä­va­rus­te (In­no­va­ti­on +231 e, En­joy +409 e), ja ka­tu­maas­tu­rin 188 mil­lin maa­va­ra edus­taa asi­al­lis­ta ta­soa. In­tel­liG­rip ei kui­ten­kaan pys­ty kor­vaa­maan ne­li­ve­don tuo­mia etu­ja. In­tel­liG­rip-jär­jes­tel­mää hyö­dyn­ne­tään myös PSA:n Cit­roën C5 Airc­ros­sis­sa. 

Opel Grand­land X:ään ei ai­na­kaan tois­tai­sek­si ole tar­jol­la ne­li­ve­toa, jo­ten mal­li­ni­men X ei viit­taa ve­to­ta­paan. Jos ne­li­ve­to jos­kus tu­lee, se on Peu­ge­ot 3008:n EMP2-poh­ja­le­vyyn pe­rus­tu­va Grand­land-hyb­ri­di­ver­sio, jos­sa polt­to­moot­to­ri käyt­tää etu­pyö­riä, ja ta­ka­pyö­riä käy­te­tään säh­köl­lä. Hyb­ri­di oli­si tär­keä lisä Grand­land X:ään, sil­lä sen mer­kit­tä­vim­mät cros­so­ver-kil­pai­li­jat tar­jo­a­vat ne­li­ve­to­ver­si­oi­ta. Ala­mä­ki­hi­das­tin kuu­luu X:n va­rus­tuk­seen.

Va­lo­te­hoon sat­sa­taan an­si­ok­kaas­ti. Led-tyyp­pi­set mu­kau­tu­vat lähi- ja kau­ko­va­lot (+1 457 e) ja­ka­vat ruu­dik­kaas­ti an­ti­aan. Hyö­dyl­li­nen kau­ko­va­lo­as­sis­tent­ti ei va­li­tet­ta­vas­ti jos­ta­kin syys­tä toi­mi­nut au­tos­sa, joka saat­toi ol­la ns. 0-sar­jan au­to.

Hy­vin is­tuu

Pa­rem­paan In­no­va­ti­on-va­rus­te­luun lii­tet­tä­vään In­no­va­ti­on Plus -pa­ket­tiin (+927 e) kuu­lu­vil­ta AGR-ur­hei­luis­tui­mil­ta odot­ti ko­ros­te­tum­paa si­vut­tais­tu­kea. Is­tui­met ovat kui­ten­kin so­pi­van ko­vat, ja pen­kit ovat muil­ta­kin osin erit­täin hy­vät tait­taa pi­dem­pää­kin mat­kaa. Pen­keis­sä on me­kaa­ni­set sää­döt, ja säh­köi­nen ris­ti­se­län­tu­ki on riit­tä­vä. Rei­si­tu­ki on pit­kä­jal­kai­sel­le ver­rat­tain hyvä, ja ajo­a­sen­non sää­tää hel­pos­ti so­pi­vak­si.

Ta­ka­na on tar­peek­si pol­vi­ti­laa myös pit­kä­jal­kai­sil­le mat­kus­ta­jil­le, jos etu­pen­kit ei­vät ole ai­van ta­ka­na. Pää­ti­laa on pa­no­raa­ma­la­si­ka­tos­ta (+816 e) huo­li­mat­ta rei­lus­ti ai­na­kin 186-sent­ti­sel­le. Ta­ka­pen­kin 
is­tui­no­sa on mel­ko suo­ras­sa kul­mas­sa, mikä hei­ken­tää rei­si­tu­kea. In­no­va­ti­o­nis­sa on ta­ka­na kes­ki­kyy­när­no­ja, suk­si­luuk­ku ja reu­na­paik­ko­jen läm­mi­tys.

Opel Grandland X :n etuistuimilla on ryhdikkään hyvä istua, mutta urheiluistuimilta odottaisi hiukan parempaa sivuttaistukea.

Opel Grandland X :n etuistuimilla on ryhdikkään hyvä istua, mutta urheiluistuimilta odottaisi hiukan parempaa sivuttaistukea.

Juha Peltonen

Opel Grand­land X:n ko­koi­ses­sa ka­tu­maas­tu­ris­sa pi­tää ol­la ti­laa myös ta­va­roil­le. 514 lit­ran ta­va­ra­ti­la muun­tuu ta­sa­poh­jai­sek­si ti­lak­si, jon­ka ti­la­vuu­dek­si il­moi­te­taan rei­lut 1 600 lit­raa. In­no­va­ti­o­nis­sa on va­ki­o­na kah­teen ta­soon sää­det­tä­vä ta­va­ra­ti­lan poh­ja­le­vy ja myös jal­kaa hei­laut­ta­mal­la avau­tu­va säh­kö­käyt­töi­nen ta­ka­luuk­ku.

Va­rus­te­po­li­tiik­kaa

Kook­kai­den ja no­pe­a­lu­kuis­ten pää­mit­ta­rien vä­lis­sä on ajo­tie­to­ko­neen näyt­tö. In­no­va­ti­on Plus -pa­ket­tiin kuu­luu 8-tuu­mai­nen vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö, kun pe­rus­näyt­tö on tuu­man pie­nem­pi. Na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti su­juu hel­pos­ti, ja reit­ti­o­pas­tus toi­mii pä­te­väs­ti. 

Nah­ka­ke­häi­nen oh­jaus­pyö­rä tar­jo­aa pi­tä­vän ajo-ot­teen. Pää­o­sa ast­ra­mai­sen ko­je­lau­dan toi­min­nois­ta löy­tyy kos­ke­tus­näy­tön va­li­kois­ta. Läm­mi­tys­lait­teen me­kaa­ni­set sää­ti­met ovat ajo­tur­val­li­suu­den kan­nal­ta plus­saa, sil­lä nii­tä pys­tyy käyt­tä­mään tur­val­li­ses­ti jopa ajon ai­ka­na niin, et­tä kat­set­ta ei tar­vit­se ir­rot­taa ajo­ra­das­ta.

Opel Grandland X:n puhdaslinjainen kojelauta on helppolukuisine mittareineen samantyylinen kuin Astrassa.

Opel Grandland X:n puhdaslinjainen kojelauta on helppolukuisine mittareineen samantyylinen kuin Astrassa.

Juha Peltonen

Va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men sym­bo­lil­la va­rus­tet­tu pai­ni­ke ja no­peu­den­ra­joit­ti­men pai­ni­ke muis­tut­ta­vat lii­kaa toi­si­aan, ja ne ovat oh­jaus­pyö­räs­sä lii­an lä­hel­lä toi­si­aan. Kyt­ke­mi­sen jäl­keen näy­töl­le tu­lee il­moi­tus ”No­peu­den­ra­joi­tin” tai ”Va­ki­o­no­peu­den­sää­din kes­key­tet­ty”. Kun no­peus ase­te­taan, näyt­tö il­moit­taa ”Ak­ti­voi­tu”. Tä­hän kie­lel­li­seen epä­loo­gi­suu­teen oli­si hyvä teh­dä pien­tä sof­ta­sää­töä. Pää­kyt­ki­men pai­na­mi­nen ei mer­kit­se toi­min­non kes­keyt­tä­mis­tä, kos­ka sitä ei ole vie­lä aloi­tet­tu­kaan.

In­no­va­ti­on Plus -pa­ket­tiin kuu­luu kuol­leen­kul­man va­roit­ti­men li­säk­si mm. edis­ty­nyt py­sä­köin­ti­a­vus­tin, näp­pä­rän 360 as­teen pa­no­raa­ma­ka­me­ran, Navi 5.0 In­tel­li­Link- tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män ja mai­ni­tut AGR-ur­hei­luis­tui­met.

Kes­ki­kon­so­lis­sa ei ole mu­ki­te­li­nei­tä, mut­ta pie­neh­kön kah­vi­mu­kin voi si­joit­taa ko­lik­ko­lo­ke­roon. Säi­ly­tys­ti­laa on myös pie­neh­kös­sä, kan­nel­li­ses­sa kon­so­li­lo­ke­ros­sa. Äly­pu­he­li­mel­le on kon­so­lis­sa in­duk­ti­o­la­taus (+152 e), ja sa­maan yh­tey­teen kuu­luu hy­vin si­joi­tet­tu usb-port­ti.

Ovi­pa­nee­lien led-va­lo­nau­hat ja etuo­vi­ko­te­loi­den epä­suo­ra led-va­lais­tus luo­vat mat­kus­ta­moon tyy­liä. Pak­ka­sel­la on suur­ta hyö­tyä no­pe­as­ti läm­pi­ä­väs­tä tuu­li­la­sis­ta (+233 e). 

1,2-litrainen 3-sylinterinen bensiiniturbo on riuska voimanlähde isoon crossoveriin.

1,2-litrainen 3-sylinterinen bensiiniturbo on riuska voimanlähde isoon crossoveriin.

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Moot­to­ri 130-he­vos­voi­mai­nen 3-sy­lin­te­ri­nen ben­sa­tur­bo on mai­nio pak­kaus.

Är­syt­tää: Ne­li­ve­dot­to­muus Etu­ve­tois­ten Grand­land-mal­lien rin­nal­le kai­paa ne­li­ve­to­ver­si­oi­ta.

Yl­lät­tää: Muun­nel­ta­vuus Kaik­ki tila on käy­tet­ty on­nis­tu­nees­ti hyö­dyk­si.

Yh­teen­ve­to: Opel Grand­land X:n 1,2-lit­rai­nen tur­bo on on­nis­tu­nut to­teu­tus. Moot­to­ri, ma­nu­aa­li­laa­tik­ko ja alus­ta toi­mi­vat hy­vin yh­teen, ja tar­jol­la on myös au­to­maat­ti­vaih­teis­to. Ka­tu­maas­tu­rin suu­rin mii­nu­so­mi­nai­suus on ne­li­ve­don puut­tu­mi­nen.

Täh­det: 4

Takavalot ovat led-tyyppiset. Sähkötoiminen takaluukku avautuu myös jalkaa heilauttamalla.

Takavalot ovat led-tyyppiset. Sähkötoiminen takaluukku avautuu myös jalkaa heilauttamalla.

Juha Peltonen

Opel Grand­land X In­no­va­ti­on 1.2 Tur­bo Eco­tec S/S M6

Moot­to­ri: R3, tur­bo, 1199 cm3, 97 kW (130 hv)/5550 r/min,  230 Nm/1750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 11,1 s, huip­pu­no­peus 188 km/h

Ku­lu­tus:  5,1 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 117 g/km

Voi­man­siir­to: M6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4478, l. 1906, k. 1632 mm, ak­se­li­vä­li 2675 mm, maa­va­ra 188 mm, oma­mas­sa 1350 kg, ve­to­mas­sa 1350/670 kg, ta­va­ra­ti­la 514–1652 l, tank­ki 53 l

Hin­ta: 28 315 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 32 097 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU