Opel Grandland X:ään ei ainakaan toistaiseksi ole tarjolla nelivetoa, joten mallinimen X ei viittaa vetotapaan.

Opel Grandland X:ään ei ainakaan toistaiseksi ole tarjolla nelivetoa, joten mallinimen X ei viittaa vetotapaan.

Juha Peltonen

Koeajossa ranskansukuinen germaani - Opel Grandland X

Peugeot-sukuiseen Opel Grandland X:ään saa nyt aloitusvaiheessa koeajetun 1,2-litraisen 3-sylinterisen bensiiniturbon lisäksi 1,6-litraisen turbodieselin. 

Auto Bild.Koeajot

Är­häk­kä ja kier­ros­herk­kä kol­mi­sy­lin­te­ri­nen on juu­ri sel­lai­nen, kuin mitä 130-he­vos­voi­mai­sen kuu­luu­kin ol­la. 1,2-lit­rai­nen tar­jo­aa mit­taan­sa näh­den asi­al­li­sen 230 Nm:n vään­nön heti al­le 2 000 mi­nuut­ti­kier­rok­ses­ta al­ka­en, ja kun vä­li­tyk­set ovat so­pi­vat, ete­ne­mi­nen on ri­pe­ää. 

Käyn­nis­tys­pai­nik­keen pai­na­mis­ta seu­raa yl­lät­tä­en use­am­man se­kun­nin ”die­sel­vii­ve”. Pik­ku­ko­neen kans­sa on miel­lyt­tä­vä elää, ja teh­das il­moit­taa mal­lin ku­lu­tuk­sek­si 5,0 l/100 km. Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan kes­ki­ku­lu­tus oli syk­syi­sis­sä tun­nel­mis­sa kor­ke­ah­ko 7,5 l/100 km.

Ke­pil­lä tai il­man

Opel Grand­land X:n 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to on pie­nes­tä kul­mik­kuu­des­taan huo­li­mat­ta mel­ko su­ju­va ja lii­ke­ra­doil­taan so­pi­van ly­hyt. Ma­nu­aa­li­laa­tik­ko is­tuu ben­sii­ni­tur­bon yh­tey­teen upe­as­ti, vaik­ka­kin käyt­tö­mu­ka­vuut­ta ha­et­ta­es­sa 6-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to saat­taa ol­la osu­vam­pi rat­kai­su. Au­to­maat­ti nos­taa X:n hin­taa noin 2 000 eu­roa. Va­rus­te­ta­sot ovat ko­ea­jet­tu In­no­va­ti­on ja sen ala­puo­lel­le si­joit­tu­va En­joy.

Kaik­ki Grand­land-ver­si­ot ovat al­ku­vai­hees­sa etu­ve­toi­sia, ja nii­hin tar­jo­taan li­sä­va­rus­tee­na In­tel­liG­rip-jär­jes­tel­mää. Se pe­rus­tuu Ope­lin ny­kyi­sin omis­ta­van Peu­ge­o­tin ke­hit­tä­mään ajo­ti­la­jär­jes­tel­mään. Sää­tö­pyö­rä on kes­ki­kon­so­lis­sa, ja oh­jel­ma­vaih­to­eh­toi­na ovat nor­maa­lin/as­valt­ti­ti­lan li­säk­si oh­jel­mat lu­mel­le, hie­kal­le ja lie­juun.

Opel Grandland X:ään saa 1,2-litraisen bensaturbon ja 1,6-litraisen turbodieselin, ja molemmat saa sekä manuaali- että automaattivaihteistolla.

Opel Grandland X:ään saa 1,2-litraisen bensaturbon ja 1,6-litraisen turbodieselin, ja molemmat saa sekä manuaali- että automaattivaihteistolla.

Juha Peltonen

In­tel­liG­rip on si­nän­sä hyö­dyl­li­nen li­sä­va­rus­te (In­no­va­ti­on +231 e, En­joy +409 e), ja ka­tu­maas­tu­rin 188 mil­lin maa­va­ra edus­taa asi­al­lis­ta ta­soa. In­tel­liG­rip ei kui­ten­kaan pys­ty kor­vaa­maan ne­li­ve­don tuo­mia etu­ja. In­tel­liG­rip-jär­jes­tel­mää hyö­dyn­ne­tään myös PSA:n Cit­roën C5 Airc­ros­sis­sa. 

Opel Grand­land X:ään ei ai­na­kaan tois­tai­sek­si ole tar­jol­la ne­li­ve­toa, jo­ten mal­li­ni­men X ei viit­taa ve­to­ta­paan. Jos ne­li­ve­to jos­kus tu­lee, se on Peu­ge­ot 3008:n EMP2-poh­ja­le­vyyn pe­rus­tu­va Grand­land-hyb­ri­di­ver­sio, jos­sa polt­to­moot­to­ri käyt­tää etu­pyö­riä, ja ta­ka­pyö­riä käy­te­tään säh­köl­lä. Hyb­ri­di oli­si tär­keä lisä Grand­land X:ään, sil­lä sen mer­kit­tä­vim­mät cros­so­ver-kil­pai­li­jat tar­jo­a­vat ne­li­ve­to­ver­si­oi­ta. Ala­mä­ki­hi­das­tin kuu­luu X:n va­rus­tuk­seen.

Va­lo­te­hoon sat­sa­taan an­si­ok­kaas­ti. Led-tyyp­pi­set mu­kau­tu­vat lähi- ja kau­ko­va­lot (+1 457 e) ja­ka­vat ruu­dik­kaas­ti an­ti­aan. Hyö­dyl­li­nen kau­ko­va­lo­as­sis­tent­ti ei va­li­tet­ta­vas­ti jos­ta­kin syys­tä toi­mi­nut au­tos­sa, joka saat­toi ol­la ns. 0-sar­jan au­to.

Hy­vin is­tuu

Pa­rem­paan In­no­va­ti­on-va­rus­te­luun lii­tet­tä­vään In­no­va­ti­on Plus -pa­ket­tiin (+927 e) kuu­lu­vil­ta AGR-ur­hei­luis­tui­mil­ta odot­ti ko­ros­te­tum­paa si­vut­tais­tu­kea. Is­tui­met ovat kui­ten­kin so­pi­van ko­vat, ja pen­kit ovat muil­ta­kin osin erit­täin hy­vät tait­taa pi­dem­pää­kin mat­kaa. Pen­keis­sä on me­kaa­ni­set sää­döt, ja säh­köi­nen ris­ti­se­län­tu­ki on riit­tä­vä. Rei­si­tu­ki on pit­kä­jal­kai­sel­le ver­rat­tain hyvä, ja ajo­a­sen­non sää­tää hel­pos­ti so­pi­vak­si.

Ta­ka­na on tar­peek­si pol­vi­ti­laa myös pit­kä­jal­kai­sil­le mat­kus­ta­jil­le, jos etu­pen­kit ei­vät ole ai­van ta­ka­na. Pää­ti­laa on pa­no­raa­ma­la­si­ka­tos­ta (+816 e) huo­li­mat­ta rei­lus­ti ai­na­kin 186-sent­ti­sel­le. Ta­ka­pen­kin 
is­tui­no­sa on mel­ko suo­ras­sa kul­mas­sa, mikä hei­ken­tää rei­si­tu­kea. In­no­va­ti­o­nis­sa on ta­ka­na kes­ki­kyy­när­no­ja, suk­si­luuk­ku ja reu­na­paik­ko­jen läm­mi­tys.

Opel Grandland X :n etuistuimilla on ryhdikkään hyvä istua, mutta urheiluistuimilta odottaisi hiukan parempaa sivuttaistukea.

Opel Grandland X :n etuistuimilla on ryhdikkään hyvä istua, mutta urheiluistuimilta odottaisi hiukan parempaa sivuttaistukea.

Juha Peltonen

Opel Grand­land X:n ko­koi­ses­sa ka­tu­maas­tu­ris­sa pi­tää ol­la ti­laa myös ta­va­roil­le. 514 lit­ran ta­va­ra­ti­la muun­tuu ta­sa­poh­jai­sek­si ti­lak­si, jon­ka ti­la­vuu­dek­si il­moi­te­taan rei­lut 1 600 lit­raa. In­no­va­ti­o­nis­sa on va­ki­o­na kah­teen ta­soon sää­det­tä­vä ta­va­ra­ti­lan poh­ja­le­vy ja myös jal­kaa hei­laut­ta­mal­la avau­tu­va säh­kö­käyt­töi­nen ta­ka­luuk­ku.

Va­rus­te­po­li­tiik­kaa

Kook­kai­den ja no­pe­a­lu­kuis­ten pää­mit­ta­rien vä­lis­sä on ajo­tie­to­ko­neen näyt­tö. In­no­va­ti­on Plus -pa­ket­tiin kuu­luu 8-tuu­mai­nen vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö, kun pe­rus­näyt­tö on tuu­man pie­nem­pi. Na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti su­juu hel­pos­ti, ja reit­ti­o­pas­tus toi­mii pä­te­väs­ti. 

Nah­ka­ke­häi­nen oh­jaus­pyö­rä tar­jo­aa pi­tä­vän ajo-ot­teen. Pää­o­sa ast­ra­mai­sen ko­je­lau­dan toi­min­nois­ta löy­tyy kos­ke­tus­näy­tön va­li­kois­ta. Läm­mi­tys­lait­teen me­kaa­ni­set sää­ti­met ovat ajo­tur­val­li­suu­den kan­nal­ta plus­saa, sil­lä nii­tä pys­tyy käyt­tä­mään tur­val­li­ses­ti jopa ajon ai­ka­na niin, et­tä kat­set­ta ei tar­vit­se ir­rot­taa ajo­ra­das­ta.

Opel Grandland X:n puhdaslinjainen kojelauta on helppolukuisine mittareineen samantyylinen kuin Astrassa.

Opel Grandland X:n puhdaslinjainen kojelauta on helppolukuisine mittareineen samantyylinen kuin Astrassa.

Juha Peltonen

Va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men sym­bo­lil­la va­rus­tet­tu pai­ni­ke ja no­peu­den­ra­joit­ti­men pai­ni­ke muis­tut­ta­vat lii­kaa toi­si­aan, ja ne ovat oh­jaus­pyö­räs­sä lii­an lä­hel­lä toi­si­aan. Kyt­ke­mi­sen jäl­keen näy­töl­le tu­lee il­moi­tus ”No­peu­den­ra­joi­tin” tai ”Va­ki­o­no­peu­den­sää­din kes­key­tet­ty”. Kun no­peus ase­te­taan, näyt­tö il­moit­taa ”Ak­ti­voi­tu”. Tä­hän kie­lel­li­seen epä­loo­gi­suu­teen oli­si hyvä teh­dä pien­tä sof­ta­sää­töä. Pää­kyt­ki­men pai­na­mi­nen ei mer­kit­se toi­min­non kes­keyt­tä­mis­tä, kos­ka sitä ei ole vie­lä aloi­tet­tu­kaan.

In­no­va­ti­on Plus -pa­ket­tiin kuu­luu kuol­leen­kul­man va­roit­ti­men li­säk­si mm. edis­ty­nyt py­sä­köin­ti­a­vus­tin, näp­pä­rän 360 as­teen pa­no­raa­ma­ka­me­ran, Navi 5.0 In­tel­li­Link- tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män ja mai­ni­tut AGR-ur­hei­luis­tui­met.

Kes­ki­kon­so­lis­sa ei ole mu­ki­te­li­nei­tä, mut­ta pie­neh­kön kah­vi­mu­kin voi si­joit­taa ko­lik­ko­lo­ke­roon. Säi­ly­tys­ti­laa on myös pie­neh­kös­sä, kan­nel­li­ses­sa kon­so­li­lo­ke­ros­sa. Äly­pu­he­li­mel­le on kon­so­lis­sa in­duk­ti­o­la­taus (+152 e), ja sa­maan yh­tey­teen kuu­luu hy­vin si­joi­tet­tu usb-port­ti.

Ovi­pa­nee­lien led-va­lo­nau­hat ja etuo­vi­ko­te­loi­den epä­suo­ra led-va­lais­tus luo­vat mat­kus­ta­moon tyy­liä. Pak­ka­sel­la on suur­ta hyö­tyä no­pe­as­ti läm­pi­ä­väs­tä tuu­li­la­sis­ta (+233 e). 

1,2-litrainen 3-sylinterinen bensiiniturbo on riuska voimanlähde isoon crossoveriin.

1,2-litrainen 3-sylinterinen bensiiniturbo on riuska voimanlähde isoon crossoveriin.

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Moot­to­ri 130-he­vos­voi­mai­nen 3-sy­lin­te­ri­nen ben­sa­tur­bo on mai­nio pak­kaus.

Är­syt­tää: Ne­li­ve­dot­to­muus Etu­ve­tois­ten Grand­land-mal­lien rin­nal­le kai­paa ne­li­ve­to­ver­si­oi­ta.

Yl­lät­tää: Muun­nel­ta­vuus Kaik­ki tila on käy­tet­ty on­nis­tu­nees­ti hyö­dyk­si.

Yh­teen­ve­to: Opel Grand­land X:n 1,2-lit­rai­nen tur­bo on on­nis­tu­nut to­teu­tus. Moot­to­ri, ma­nu­aa­li­laa­tik­ko ja alus­ta toi­mi­vat hy­vin yh­teen, ja tar­jol­la on myös au­to­maat­ti­vaih­teis­to. Ka­tu­maas­tu­rin suu­rin mii­nu­so­mi­nai­suus on ne­li­ve­don puut­tu­mi­nen.

Täh­det: 4

Takavalot ovat led-tyyppiset. Sähkötoiminen takaluukku avautuu myös jalkaa heilauttamalla.

Takavalot ovat led-tyyppiset. Sähkötoiminen takaluukku avautuu myös jalkaa heilauttamalla.

Juha Peltonen

Opel Grand­land X In­no­va­ti­on 1.2 Tur­bo Eco­tec S/S M6

Moot­to­ri: R3, tur­bo, 1199 cm3, 97 kW (130 hv)/5550 r/min,  230 Nm/1750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 11,1 s, huip­pu­no­peus 188 km/h

Ku­lu­tus:  5,1 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 117 g/km

Voi­man­siir­to: M6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4478, l. 1906, k. 1632 mm, ak­se­li­vä­li 2675 mm, maa­va­ra 188 mm, oma­mas­sa 1350 kg, ve­to­mas­sa 1350/670 kg, ta­va­ra­ti­la 514–1652 l, tank­ki 53 l

Hin­ta: 28 315 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 32 097 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU