Mini Countryman pidentyi uudistuessaan 20 senttiä.
Juha Peltonen
Koeajossa Mini Countryman - kaksoisagentti kahteen rooliin
Mini Countryman on Cooper S All4 -nelivetona suorituskykyinen perhefarmari, joka palvelee ansiokkaasti kahdessa erilaisessa roolissa.
Mini Countrymanin menoversion jousitus on säädetty oikeaoppisesti nopeaan ajoon, sillä Cooper S All4 palvelee ansiokkaasti samaan aikaan kahdella rintamalla. Alusta vaikuttaa mainiolta, mutta vieterit ovat silti normaaliajossa riittävän ajomukavat.
Kehittynyt neliveto tarjoaa hyödyllisiä lisäominaisuuksia niin lumella kuin kesäisissä vesipasseissa uraisilla tienpinnoilla, ja 16,5 sentin maavaralla pärjää hieman huonommillakin teillä. Matalapro-fiilisten 225/55 R 17 -kesärenkaiden melutaso osoittautui maantieajossa yllättävän miellyttäväksi.
Mini Countrymanin takaluukku avautuu ja sulkeutuu sähkön voimalla.
Juha Peltonen
Hukkaportin huokailua
Kromattu käynnistyspainike edustaa perinteistä Mini-tyyliä, ja krominhohde jatkuu kattopaneelien valokytkimissä. Käynnistys herättää sport-ajotilassa matalat käyntimurinat, jotka lepuuttavat korvaa – silloin hukkaportti huokailee hauskasti imuäänien myötä. 2,0-litrainen turbokone kuulostaa sport-ajotilassa räyheämmältä, kuin mitä 192-hevosvoimainen todellisuudessa on.
1 605-kiloinen Mini Countryman Cooper S kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan kohtuullisessa 7,2 sekunnissa. Jos se ei riitä, tarjolla on ainakin Britanniassa John Cooper Worksin 228 hv:n painos. Joka tapauksessa 192-hevosvoimainen vetää tasaisen vahvasti läpi käyntinopeusalueen.
Maksimivääntö on ”vain” 280 Nm, mutta se saavutetaan laakealla käyntinopeusalueella 1 350–4 600 r/min. Puhutaan siis esimerkillisestä perheauton moottorista.
Selkeää mittaristoa säestävät hyvin asemoidut hallintalaitteet. Pyöreän keskinäytön kehällä vaihtuvat värivalot luovat tunnelmaa pimeällä.
Juha Peltonen
Ajotilanvalitsin on keskikonsolissa automaattivaihteiston valitsimen vieressä. Kolme ajotilaa ovat Sport, Mid ja erityisen taloudelliseen ajotapaan tähtäävä Green. Lisäksi isolta 8,8 tuuman keskinäytöltä pystyy valitsemaan tilan, jossa voi ajon aikana tarkastella kulloinkin käytössä olevia tehoja ja vääntöarvoja.
Aisinin 8-portainen automaattivaihteisto on varustettu momentinmuuntimella. Laatikko vaihtaa pykäliä rauhallisessa ajossa huomaamatta, mutta Sport-ajotilassa vaihdot tapahtuvat napakasti. Vaihteita voi vaihtaa manuaalisesti, mutta perheautossa ei ole ohjauspylvään vaihtosiivekkeitä. Sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma on nopean tarkka, ja levyjarrut purevat tehokkaasti.
Mini Countrymanin kookkaissa etuistuimissa on sähkösäädöt.
Juha Peltonen
Mainiot tilat
Hienostunut nahkaverhoilu edustaa brittiläisen herraskaista tyyliä, ja sisätilojen pintamateriaalit ovat entistäkin laadukkaampia. Kojelaudan päällyksen heijastamattomasta mattapinnoitteesta on suurta hyötyä aurinkoisella
säällä. Kun etuovet avataan pimeässä, maahan heijastuu Cooper-valokuvio.
Selkeä tuulilasinäyttö osoittaa kuljettajalle myös seuraavat risteykset silloin, kun navigaattori on käytössä. Nopeasti ohjelmoitavan navigaattori opastaa selkeästi suomeksi.
Erinomaisen ajoasennon virittämistä edesauttaa sivuttaistueltaan kunnollinen istuin, joka on varustettu mekaanisella reisituen säädöllä – muut säädöt ovat sekä kuljettajalla että etumatkustajalla sähkötoimiset.
Mini Countryman Cooper S on brittiläisen aistikas perhefarmarin ja GT-auton yhdistelmä.
Juha Peltonen
Haineväantennin päässä oleva punainen led ei ole lisäjarruvalo vaan varkaudenestolaitteen päälläolosta kertova indikaattori.
Juha Peltonen
Uusi Countryman lukeutuu melkoisiin tilaihmeisiin. Reilusti aukeavista takaovista on helppo kulkea, mutta ei siinä kaikki: takana on polvitilaa suorastaan ruhtinaallisesti, joten myös pitkäjalkaiset matkustajat viihtyvät – keskitunneli tosin heikentää kolmannen istujan mukavuutta. Päätilasta ei todellakaan ole pulaa.
Keskikonsolin toiminnot ovat käytännölliset: kahdessa erillisessä UBS-portissa pystyy lataamaan samanaikaisesti kahta laitetta tai kuuntelemaan mp3-toistoa. Harman Kardonin hifi-järjestelmä on lievä pettymys, sillä se soi odottamattoman tukkoisesti.
Iso tavaratila
Tavarankuljetus sujuu leikiten, sillä kätevästi suhteessa 40:20:40 taittuvat takaselkänojat laskeutuvat tasaiseksi pinnaksi. Mini Countryman pidentyi uudistuessa 20 senttiä, joten tavaratila on edeltävää mallia suurempi: perustilassa 450 litraa ja suurimmillaan 1 390 litraa.
Mini Countrymanin tasapohjaiseen tavaratilaan mahtuu enimmillään 1 390 litraa.
Juha Peltonen
Tavaratilassa on neljän kiinnityskoukun lisäksi molemmilla sivuilla pitolenkit, jotka pitävät vaikkapa öljypullon pystyasennossa paikallaan. Tavaratilan alla on lisää säilytystilaa, ja lisäksi tarjolla on Picnic Bench, jonka voi taitella esiin suojaamaan vaatteita, kun takapuskurin päällä istutaan. Sähkötoimisen takaluukun operointi sujuu näppärästi avainperästä hieman etäämmältäkin.
Mini Countryman Cooper S All4 on erinomainen esimerkki kohtuullisen ripeästä crossoverista, jossa on reilusti henkilö- ja tavaratilaa. Moni tosin jää kaipaamaan turbomoottoriin vielä enemmän tehoa, sillä nälkä kasvaa syödessä.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Ajo-ominaisuudet Neliveto yhdistettynä jämäkkään alustaan.
Ärsyttää: Teho Tuntuu hieman tehottomalta.
Yllättää: Sisätilat. Takana on ilahduttavan reilusti polvitilaa.
Yhteenveto: Onnistunut 5-ovinen GT-konsepti on loppuun asti harkittu. Ajo-ominaisuudet ovat mallikkaat ja tilankäyttö väljää.
Tähdet: 4
Mini Countryman Cooper S All4
Moottori: R4, turbo, 1998 cm³, 141 kW (192 hv)/5000–6000 r/min, 280 Nm/1350–4600 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 7,2 s, huippunopeus 222 km/h
Kulutus: 6,4 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 146 g/km
Voimansiirto: A8, neliveto
Mitat: p. 4299, l. 1822, k. 1557 mm, akseliväli 2670 mm, omamassa 1605 kg, vetomassa 1800/750 kg, tavaratila 450–1390 l, tankki 51 l
Hinta: 49 669 euroa, koeajoauto 65 903 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Kia
Kia
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL