Mini Countryman pidentyi uudistuessaan 20 senttiä.
Juha Peltonen
Koeajossa Mini Countryman - kaksoisagentti kahteen rooliin
Mini Countryman on Cooper S All4 -nelivetona suorituskykyinen perhefarmari, joka palvelee ansiokkaasti kahdessa erilaisessa roolissa.
Mini Countrymanin menoversion jousitus on säädetty oikeaoppisesti nopeaan ajoon, sillä Cooper S All4 palvelee ansiokkaasti samaan aikaan kahdella rintamalla. Alusta vaikuttaa mainiolta, mutta vieterit ovat silti normaaliajossa riittävän ajomukavat.
Kehittynyt neliveto tarjoaa hyödyllisiä lisäominaisuuksia niin lumella kuin kesäisissä vesipasseissa uraisilla tienpinnoilla, ja 16,5 sentin maavaralla pärjää hieman huonommillakin teillä. Matalapro-fiilisten 225/55 R 17 -kesärenkaiden melutaso osoittautui maantieajossa yllättävän miellyttäväksi.
Mini Countrymanin takaluukku avautuu ja sulkeutuu sähkön voimalla.
Juha Peltonen
Hukkaportin huokailua
Kromattu käynnistyspainike edustaa perinteistä Mini-tyyliä, ja krominhohde jatkuu kattopaneelien valokytkimissä. Käynnistys herättää sport-ajotilassa matalat käyntimurinat, jotka lepuuttavat korvaa – silloin hukkaportti huokailee hauskasti imuäänien myötä. 2,0-litrainen turbokone kuulostaa sport-ajotilassa räyheämmältä, kuin mitä 192-hevosvoimainen todellisuudessa on.
1 605-kiloinen Mini Countryman Cooper S kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan kohtuullisessa 7,2 sekunnissa. Jos se ei riitä, tarjolla on ainakin Britanniassa John Cooper Worksin 228 hv:n painos. Joka tapauksessa 192-hevosvoimainen vetää tasaisen vahvasti läpi käyntinopeusalueen.
Maksimivääntö on ”vain” 280 Nm, mutta se saavutetaan laakealla käyntinopeusalueella 1 350–4 600 r/min. Puhutaan siis esimerkillisestä perheauton moottorista.
Selkeää mittaristoa säestävät hyvin asemoidut hallintalaitteet. Pyöreän keskinäytön kehällä vaihtuvat värivalot luovat tunnelmaa pimeällä.
Juha Peltonen
Ajotilanvalitsin on keskikonsolissa automaattivaihteiston valitsimen vieressä. Kolme ajotilaa ovat Sport, Mid ja erityisen taloudelliseen ajotapaan tähtäävä Green. Lisäksi isolta 8,8 tuuman keskinäytöltä pystyy valitsemaan tilan, jossa voi ajon aikana tarkastella kulloinkin käytössä olevia tehoja ja vääntöarvoja.
Aisinin 8-portainen automaattivaihteisto on varustettu momentinmuuntimella. Laatikko vaihtaa pykäliä rauhallisessa ajossa huomaamatta, mutta Sport-ajotilassa vaihdot tapahtuvat napakasti. Vaihteita voi vaihtaa manuaalisesti, mutta perheautossa ei ole ohjauspylvään vaihtosiivekkeitä. Sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma on nopean tarkka, ja levyjarrut purevat tehokkaasti.
Mini Countrymanin kookkaissa etuistuimissa on sähkösäädöt.
Juha Peltonen
Mainiot tilat
Hienostunut nahkaverhoilu edustaa brittiläisen herraskaista tyyliä, ja sisätilojen pintamateriaalit ovat entistäkin laadukkaampia. Kojelaudan päällyksen heijastamattomasta mattapinnoitteesta on suurta hyötyä aurinkoisella
säällä. Kun etuovet avataan pimeässä, maahan heijastuu Cooper-valokuvio.
Selkeä tuulilasinäyttö osoittaa kuljettajalle myös seuraavat risteykset silloin, kun navigaattori on käytössä. Nopeasti ohjelmoitavan navigaattori opastaa selkeästi suomeksi.
Erinomaisen ajoasennon virittämistä edesauttaa sivuttaistueltaan kunnollinen istuin, joka on varustettu mekaanisella reisituen säädöllä – muut säädöt ovat sekä kuljettajalla että etumatkustajalla sähkötoimiset.
Mini Countryman Cooper S on brittiläisen aistikas perhefarmarin ja GT-auton yhdistelmä.
Juha Peltonen
Haineväantennin päässä oleva punainen led ei ole lisäjarruvalo vaan varkaudenestolaitteen päälläolosta kertova indikaattori.
Juha Peltonen
Uusi Countryman lukeutuu melkoisiin tilaihmeisiin. Reilusti aukeavista takaovista on helppo kulkea, mutta ei siinä kaikki: takana on polvitilaa suorastaan ruhtinaallisesti, joten myös pitkäjalkaiset matkustajat viihtyvät – keskitunneli tosin heikentää kolmannen istujan mukavuutta. Päätilasta ei todellakaan ole pulaa.
Keskikonsolin toiminnot ovat käytännölliset: kahdessa erillisessä UBS-portissa pystyy lataamaan samanaikaisesti kahta laitetta tai kuuntelemaan mp3-toistoa. Harman Kardonin hifi-järjestelmä on lievä pettymys, sillä se soi odottamattoman tukkoisesti.
Iso tavaratila
Tavarankuljetus sujuu leikiten, sillä kätevästi suhteessa 40:20:40 taittuvat takaselkänojat laskeutuvat tasaiseksi pinnaksi. Mini Countryman pidentyi uudistuessa 20 senttiä, joten tavaratila on edeltävää mallia suurempi: perustilassa 450 litraa ja suurimmillaan 1 390 litraa.
Mini Countrymanin tasapohjaiseen tavaratilaan mahtuu enimmillään 1 390 litraa.
Juha Peltonen
Tavaratilassa on neljän kiinnityskoukun lisäksi molemmilla sivuilla pitolenkit, jotka pitävät vaikkapa öljypullon pystyasennossa paikallaan. Tavaratilan alla on lisää säilytystilaa, ja lisäksi tarjolla on Picnic Bench, jonka voi taitella esiin suojaamaan vaatteita, kun takapuskurin päällä istutaan. Sähkötoimisen takaluukun operointi sujuu näppärästi avainperästä hieman etäämmältäkin.
Mini Countryman Cooper S All4 on erinomainen esimerkki kohtuullisen ripeästä crossoverista, jossa on reilusti henkilö- ja tavaratilaa. Moni tosin jää kaipaamaan turbomoottoriin vielä enemmän tehoa, sillä nälkä kasvaa syödessä.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Ajo-ominaisuudet Neliveto yhdistettynä jämäkkään alustaan.
Ärsyttää: Teho Tuntuu hieman tehottomalta.
Yllättää: Sisätilat. Takana on ilahduttavan reilusti polvitilaa.
Yhteenveto: Onnistunut 5-ovinen GT-konsepti on loppuun asti harkittu. Ajo-ominaisuudet ovat mallikkaat ja tilankäyttö väljää.
Tähdet: 4
Mini Countryman Cooper S All4
Moottori: R4, turbo, 1998 cm³, 141 kW (192 hv)/5000–6000 r/min, 280 Nm/1350–4600 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 7,2 s, huippunopeus 222 km/h
Kulutus: 6,4 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 146 g/km
Voimansiirto: A8, neliveto
Mitat: p. 4299, l. 1822, k. 1557 mm, akseliväli 2670 mm, omamassa 1605 kg, vetomassa 1800/750 kg, tavaratila 450–1390 l, tankki 51 l
Hinta: 49 669 euroa, koeajoauto 65 903 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Sveitsin Magico
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI