Hyundai i20 Active on muhkea ilmestys.

Hyundai i20 Active on muhkea ilmestys.

Juha Peltonen

Menopeli leuhkoilla eväillä? Koeajossa Hyundai i20 Active

Crossover-mallisen Hyundai i20 Activen konepellin alla pörisee suora­suih­ku­tuk­sella ja turbolla varustettu 3-sylinterinen GDI-bensiinimoottori. Muutenkin Active-malli on peruskorista i20:ta näyttävämpi.

Auto Bild.Koeajot

Vain lit­rai­nen tur­bo­ah­det­tu T-GDI ei ole luon­teel­taan ra­ket­ti­mai­nen, mut­ta vä­häi­sis­tä rah­keis­ta huo­li­mat­ta se kiih­tyy tar­vit­ta­es­sa sa­ta­sen no­peu­teen noin 11 se­kun­nis­sa. Kier­ros­ko­neen suu­rin teho (100 hv) saa­vu­te­taan kor­ke­al­la käyn­ti­no­peu­del­la 4 500 r/min.

Mal­lin huip­pu­vään­tö 172 Nm osuu puo­les­taan mer­kit­tä­vän laa­jal­le käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­le 1 500–4 000 r/min. Rei­pas vaih­tei­den käyt­tö on aja­mi­sen ylei­sen mu­ka­vuu­den ja su­ju­vien ohi­tus­ti­lan­tei­den kan­nal­ta joka ta­pauk­ses­sa suo­ta­vaa.

T-GDI on it­se asi­as­sa ai­ka jän­nit­tä­vä moot­to­ri, sil­lä vas­taa­van te­hoi­nen rin­nak­kai­nen vaih­to­eh­to, polt­to­ai­neen suih­ku­tuk­sel­la to­teu­tet­tu 1,4-lit­rai­nen 4-sy­lin­te­ri­nen, tar­jo­aa vain 134 Nm/3 500 r/min vään­nön ja kiih­dyt­tää Hy­un­dai i20 Ac­ti­ven sa­ta­sen no­peu­teen tun­tu­vas­ti verk­kai­sem­mas­sa 13,6 se­kun­nis­sa.

Supervision Cluster -mittaristoa tulkitsee mielikseen, ja radion äänentoisto on asiallista. Hyundai i20 Activessa ei ole kosketusnäyttöä, mutta Style-versioon liittyy erityinen värimaailma. Hansikaslokero on jäähdytetty.

Supervision Cluster -mittaristoa tulkitsee mielikseen, ja radion äänentoisto on asiallista. Hyundai i20 Activessa ei ole kosketusnäyttöä, mutta Style-versioon liittyy erityinen värimaailma. Hansikaslokero on jäähdytetty.

Juha Peltonen

Au­ton oman ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan T-GDI ku­lut­ti tal­vi­o­lois­sa kes­ki­mää­rin 6,4 l/100 km, sil­lä kier­rok­sia on pak­ko käyt­tää – au­ton EU-kes­ki­ku­lu­tus­lu­ke­ma on vain 4,8 l/100 km. Lit­rai­sen 3-sy­lin­te­ri­sen pääs­töt ovat 110 g/km, kun 1,4-lit­rai­sel­la ve­ro­tuk­seen­kin vai­kut­ta­va lu­ke­ma on 157 g/km. 5-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to toi­mii sut­jak­kaas­ti, min­kä li­säk­si sen lii­ke­ra­dat ovat ur­hei­lul­li­sen ly­hy­et. Kyt­ki­men lii­ke­ra­ta on koh­tuul­li­nen.

Säh­köi­ses­ti te­hos­tet­tu ham­mas­tan­ko-oh­jaus vä­lit­tää maan­tie­a­jos­sa täs­mäl­li­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­man, ja Hy­un­dai i20 Ac­ti­vea on miel­lyt­tä­vä som­pail­la myös pik­ku­teil­lä. Eri­kois­mal­lin hen­gen mu­kai­set kaa­suis­kun­vai­men­ti­met va­kaut­ta­vat ete­ne­mis­tä.

Kaik­ki­aan jou­si­tus-tun­tu­ma so­pii oi­val­li­ses­ti Suo­men olo­suh­tei­siin, ja Ac­ti­ve on va­rus­tet­tu cros­so­ver-tyy­liin myös ”poh­ja­pans­sa­rein.” Py­säh­ty­mi­sis­tä huo­leh­ti­vat ne­li­pyö­rä­le­vy­jar­rut, jois­ta etum­mai­set ovat jääh­dy­te­tyt.

Erittäin teräväpiirtoinen peruutuskamera on integroitu taustapeiliin.

Erittäin teräväpiirtoinen peruutuskamera on integroitu taustapeiliin.

Juha Peltonen

Huo­mi­o­va­lot on to­teu­tet­tu led-tek­nii­kal­la, lähi- ja kau­ko­va­lot ei­vät. Va­lo­pa­ket­tiin kuu­luu myös kään­ty­mis­va­lot.

Joka suun­taan kook­kaam­pi

Ta­val­li­seen 5-ovi­seen i20:een ver­rat­tu­na i20 Ac­ti­ven ka­tu­maas­tu­ri­mai­nen ole­mus muo­dos­tuu näis­tä: pi­tuut­ta 30 mm enem­män, le­veyt­tä 26 mm enem­män ja kor­keut­ta 55 mm rei­lum­min. Maa­va­raa on kak­si sent­tiä enem­män kuin nor­maa­lis­sa i20:ssa eli 160 mm.

Ulkoisesti Hyundai i20 Active-version urheilullisia piirteitä edustavat etupuskuriin yhdistetty alleajosuoja, kookkaat sumuvalot sekä Stylessä 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 205/45 R 17 -renkaat.

Ulkoisesti Hyundai i20 Active-version urheilullisia piirteitä edustavat etupuskuriin yhdistetty alleajosuoja, kookkaat sumuvalot sekä Stylessä 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 205/45 R 17 -renkaat.

Juha Peltonen

Pe­rus­penk­kiä pal­jon rei­lum­man si­vut­tais­tu­en an­ta­vas­sa kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on kor­keus­sää­tö, ja rei­si­tu­ki riit­tää myös pit­kä­jal­kai­sil­le. Ta­ka­na­kin on tar­peek­si pol­vi-ti­laa, ja si­sään­käyn­ti taak­se su­juu vai­vat­to­mas­ti. Pyö­re­ät, isot pää­mit­ta­rit ovat näyt­tä­vät, jos­kin ul­ko­ke­hän ho­pe­a­poh­ja hait­taa hie­man lu­et­ta­vuut­ta päi­vän­va­los­sa – näyt­tö­jen yö­va­lais­tus on si­tä­kin tyy­lik­kääm­pi.

Ajo­tie­to­ko­ne on pää­näyt­tö­jen vä­lis­sä, ja sii­tä saa esiin muun mu­as­sa ajo­no­peu­den di­gi­taa­li­se­na. Kos­ke­tus­näyt­töä Hy­un­dai i20 Ac­ti­ve-mal­lis­sa ei ole.

Mu­ka­va­ää­ni­sen ra­di­on li­säk­si au­di­o­va­rus­tuk­seen kuu­luu myös mp3-soi­tin. Style-ver­si­os­sa ko­je­lau­taan an­taa omi­nai­sil­met­tä ko­je­lau­ta­ku­vas­ta nä­ky­vä mel­koi­nen väri-iloit­te­lu. Mat­kus­ta­mon eri­koi­suuk­siin lu­keu­tu­vat myös läm­mi­tet­tä­vä oh­jaus­pyö­rä ja jääh­dy­tet­tä­vä han­si­kas­lo­ke­ro.

Hyundai i20 Activen etuistuimet tarjoavat mainion sivuttaistuen.

Hyundai i20 Activen etuistuimet tarjoavat mainion sivuttaistuen.

Juha Peltonen

Tes­ti­au­tos­sa oli myös Lu­xu­ry Pack -li­sä­pa­ket­ti (+887–1 013 eu­roa). Sii­hen kuu­luu ovien kro­mat­tu­jen ul­ko­kah­vo­jen li­säk­si te­rä­vä­näyt­töi­nen pe­ruu­tus­ka­me­ra sekä ovien avai­me­ton avaus/lu­ki­tus ja avai­me­ton käyn­nis­tys. Täs­tä li­sä­pa­ke­tis­ta on ”avai­met­to­muu­so­mi­nai­suuk­sien” an­si­os­ta huo­mat­ta­vaa käy­tän­nön hyö­tyä.

Hyundai i20 Active laajennettu tavaratila on tasapohjainen. Enimmillään tilaa on yli tuhat litraa.

Hyundai i20 Active laajennettu tavaratila on tasapohjainen. Enimmillään tilaa on yli tuhat litraa.

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: SUV-ote Kas­va­neet mi­tat luo­vat ka­tu­maas­tu­ri­mais­ta muh­keut­ta.

Är­syt­tää: Pa­ne­loin­ti Ko­je­lau­dan vä­ri­pa­ne­loin­ti ei ole kaik­kien ma­kuun.

Yl­lät­tää: Vään­tö Huip­pu­vään­tö ja­kau­tuu laa­jal­le käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­le.

Yh­teen­ve­to: Hy­un­dai i20 Ac­ti­ve on pi­ris­tä­vä pik­ku-SUV, jon­ka ajo-omi­nai­suu­det ja oh­jaus­tun­tu­ma ovat va­kaat. Myös ti­lan­käyt­tö ja tyy­li ovat koh­dil­laan. T-GDI on kah­des­ta 100-he­vos­voi­mai­ses­ta se suo­ri­tus­ky­kyi­sem­pi vaih­to­eh­to.

Hyundai i20 Activen mattamustat helmat ja kattokaiteet lisäävät crossover-otetta. Takavalot ovat led-tyyppiset.

Hyundai i20 Activen mattamustat helmat ja kattokaiteet lisäävät crossover-otetta. Takavalot ovat led-tyyppiset.

Juha Peltonen

Hy­un­dai i20 Ac­ti­ve 1.0 T-GDI Style

Moot­to­ri: R3, tur­bo, 998 cm³, 73,6 kW (100 hv)/4500 r/min, 172 Nm/1500–4000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 10,9 s, huip­pu­no­peus 176 km/h

Ku­lu­tus: 4,8 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 110 g/km

Voi­man­siir­to: M5, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4065, l. 1760, k. 1529 mm, ak­se­li­vä­li 2570 mm, oma­mas­sa 1160–1256 kg, ve­to­mas­sa 1000/450 kg, ta­va­ra­ti­la 326–1042 l, tank­ki 50 l

 Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU