Hyundai i20 Active on muhkea ilmestys.
Juha Peltonen
Menopeli leuhkoilla eväillä? Koeajossa Hyundai i20 Active
Crossover-mallisen Hyundai i20 Activen konepellin alla pörisee suorasuihkutuksella ja turbolla varustettu 3-sylinterinen GDI-bensiinimoottori. Muutenkin Active-malli on peruskorista i20:ta näyttävämpi.
Vain litrainen turboahdettu T-GDI ei ole luonteeltaan rakettimainen, mutta vähäisistä rahkeista huolimatta se kiihtyy tarvittaessa satasen nopeuteen noin 11 sekunnissa. Kierroskoneen suurin teho (100 hv) saavutetaan korkealla käyntinopeudella 4 500 r/min.
Mallin huippuvääntö 172 Nm osuu puolestaan merkittävän laajalle käyntinopeusalueelle 1 500–4 000 r/min. Reipas vaihteiden käyttö on ajamisen yleisen mukavuuden ja sujuvien ohitustilanteiden kannalta joka tapauksessa suotavaa.
T-GDI on itse asiassa aika jännittävä moottori, sillä vastaavan tehoinen rinnakkainen vaihtoehto, polttoaineen suihkutuksella toteutettu 1,4-litrainen 4-sylinterinen, tarjoaa vain 134 Nm/3 500 r/min väännön ja kiihdyttää Hyundai i20 Activen satasen nopeuteen tuntuvasti verkkaisemmassa 13,6 sekunnissa.
Supervision Cluster -mittaristoa tulkitsee mielikseen, ja radion äänentoisto on asiallista. Hyundai i20 Activessa ei ole kosketusnäyttöä, mutta Style-versioon liittyy erityinen värimaailma. Hansikaslokero on jäähdytetty.
Juha Peltonen
Auton oman ajotietokoneen mukaan T-GDI kulutti talvioloissa keskimäärin 6,4 l/100 km, sillä kierroksia on pakko käyttää – auton EU-keskikulutuslukema on vain 4,8 l/100 km. Litraisen 3-sylinterisen päästöt ovat 110 g/km, kun 1,4-litraisella verotukseenkin vaikuttava lukema on 157 g/km. 5-portainen manuaalivaihteisto toimii sutjakkaasti, minkä lisäksi sen liikeradat ovat urheilullisen lyhyet. Kytkimen liikerata on kohtuullinen.
Sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus välittää maantieajossa täsmällisen keskialuetuntuman, ja Hyundai i20 Activea on miellyttävä sompailla myös pikkuteillä. Erikoismallin hengen mukaiset kaasuiskunvaimentimet vakauttavat etenemistä.
Kaikkiaan jousitus-tuntuma sopii oivallisesti Suomen olosuhteisiin, ja Active on varustettu crossover-tyyliin myös ”pohjapanssarein.” Pysähtymisistä huolehtivat nelipyörälevyjarrut, joista etummaiset ovat jäähdytetyt.
Erittäin teräväpiirtoinen peruutuskamera on integroitu taustapeiliin.
Juha Peltonen
Huomiovalot on toteutettu led-tekniikalla, lähi- ja kaukovalot eivät. Valopakettiin kuuluu myös kääntymisvalot.
Joka suuntaan kookkaampi
Tavalliseen 5-oviseen i20:een verrattuna i20 Activen katumaasturimainen olemus muodostuu näistä: pituutta 30 mm enemmän, leveyttä 26 mm enemmän ja korkeutta 55 mm reilummin. Maavaraa on kaksi senttiä enemmän kuin normaalissa i20:ssa eli 160 mm.
Ulkoisesti Hyundai i20 Active-version urheilullisia piirteitä edustavat etupuskuriin yhdistetty alleajosuoja, kookkaat sumuvalot sekä Stylessä 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 205/45 R 17 -renkaat.
Juha Peltonen
Peruspenkkiä paljon reilumman sivuttaistuen antavassa kuljettajan istuimessa on korkeussäätö, ja reisituki riittää myös pitkäjalkaisille. Takanakin on tarpeeksi polvi-tilaa, ja sisäänkäynti taakse sujuu vaivattomasti. Pyöreät, isot päämittarit ovat näyttävät, joskin ulkokehän hopeapohja haittaa hieman luettavuutta päivänvalossa – näyttöjen yövalaistus on sitäkin tyylikkäämpi.
Ajotietokone on päänäyttöjen välissä, ja siitä saa esiin muun muassa ajonopeuden digitaalisena. Kosketusnäyttöä Hyundai i20 Active-mallissa ei ole.
Mukavaäänisen radion lisäksi audiovarustukseen kuuluu myös mp3-soitin. Style-versiossa kojelautaan antaa ominaisilmettä kojelautakuvasta näkyvä melkoinen väri-iloittelu. Matkustamon erikoisuuksiin lukeutuvat myös lämmitettävä ohjauspyörä ja jäähdytettävä hansikaslokero.
Hyundai i20 Activen etuistuimet tarjoavat mainion sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Testiautossa oli myös Luxury Pack -lisäpaketti (+887–1 013 euroa). Siihen kuuluu ovien kromattujen ulkokahvojen lisäksi terävänäyttöinen peruutuskamera sekä ovien avaimeton avaus/lukitus ja avaimeton käynnistys. Tästä lisäpaketista on ”avaimettomuusominaisuuksien” ansiosta huomattavaa käytännön hyötyä.
Hyundai i20 Active laajennettu tavaratila on tasapohjainen. Enimmillään tilaa on yli tuhat litraa.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: SUV-ote Kasvaneet mitat luovat katumaasturimaista muhkeutta.
Ärsyttää: Panelointi Kojelaudan väripanelointi ei ole kaikkien makuun.
Yllättää: Vääntö Huippuvääntö jakautuu laajalle käyntinopeusalueelle.
Yhteenveto: Hyundai i20 Active on piristävä pikku-SUV, jonka ajo-ominaisuudet ja ohjaustuntuma ovat vakaat. Myös tilankäyttö ja tyyli ovat kohdillaan. T-GDI on kahdesta 100-hevosvoimaisesta se suorituskykyisempi vaihtoehto.
Hyundai i20 Activen mattamustat helmat ja kattokaiteet lisäävät crossover-otetta. Takavalot ovat led-tyyppiset.
Juha Peltonen
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI Style
Moottori: R3, turbo, 998 cm³, 73,6 kW (100 hv)/4500 r/min, 172 Nm/1500–4000 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 10,9 s, huippunopeus 176 km/h
Kulutus: 4,8 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 110 g/km
Voimansiirto: M5, etuveto
Mitat: p. 4065, l. 1760, k. 1529 mm, akseliväli 2570 mm, omamassa 1160–1256 kg, vetomassa 1000/450 kg, tavaratila 326–1042 l, tankki 50 l
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Kevyet mutta tehokkaat
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
Atohmin Siroccot
Ylellinen verkko/cd-soitin audiofiileille
Yli 20 wattia 300b-vahvistimesta
Kaiutin häivetekniikalla
Ei aivan Genelec
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
KOEAJOT
FOKUS MEDIA
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Kevyet mutta tehokkaat
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
Atohmin Siroccot
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
LUETUIMMAT
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI