Hyundai i20 Active on muhkea ilmestys.

Hyundai i20 Active on muhkea ilmestys.

Juha Peltonen

Menopeli leuhkoilla eväillä? Koeajossa Hyundai i20 Active

Crossover-mallisen Hyundai i20 Activen konepellin alla pörisee suora­suih­ku­tuk­sella ja turbolla varustettu 3-sylinterinen GDI-bensiinimoottori. Muutenkin Active-malli on peruskorista i20:ta näyttävämpi.

Auto Bild.Koeajot

Vain lit­rai­nen tur­bo­ah­det­tu T-GDI ei ole luon­teel­taan ra­ket­ti­mai­nen, mut­ta vä­häi­sis­tä rah­keis­ta huo­li­mat­ta se kiih­tyy tar­vit­ta­es­sa sa­ta­sen no­peu­teen noin 11 se­kun­nis­sa. Kier­ros­ko­neen suu­rin teho (100 hv) saa­vu­te­taan kor­ke­al­la käyn­ti­no­peu­del­la 4 500 r/min.

Mal­lin huip­pu­vään­tö 172 Nm osuu puo­les­taan mer­kit­tä­vän laa­jal­le käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­le 1 500–4 000 r/min. Rei­pas vaih­tei­den käyt­tö on aja­mi­sen ylei­sen mu­ka­vuu­den ja su­ju­vien ohi­tus­ti­lan­tei­den kan­nal­ta joka ta­pauk­ses­sa suo­ta­vaa.

T-GDI on it­se asi­as­sa ai­ka jän­nit­tä­vä moot­to­ri, sil­lä vas­taa­van te­hoi­nen rin­nak­kai­nen vaih­to­eh­to, polt­to­ai­neen suih­ku­tuk­sel­la to­teu­tet­tu 1,4-lit­rai­nen 4-sy­lin­te­ri­nen, tar­jo­aa vain 134 Nm/3 500 r/min vään­nön ja kiih­dyt­tää Hy­un­dai i20 Ac­ti­ven sa­ta­sen no­peu­teen tun­tu­vas­ti verk­kai­sem­mas­sa 13,6 se­kun­nis­sa.

Supervision Cluster -mittaristoa tulkitsee mielikseen, ja radion äänentoisto on asiallista. Hyundai i20 Activessa ei ole kosketusnäyttöä, mutta Style-versioon liittyy erityinen värimaailma. Hansikaslokero on jäähdytetty.

Supervision Cluster -mittaristoa tulkitsee mielikseen, ja radion äänentoisto on asiallista. Hyundai i20 Activessa ei ole kosketusnäyttöä, mutta Style-versioon liittyy erityinen värimaailma. Hansikaslokero on jäähdytetty.

Juha Peltonen

Au­ton oman ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan T-GDI ku­lut­ti tal­vi­o­lois­sa kes­ki­mää­rin 6,4 l/100 km, sil­lä kier­rok­sia on pak­ko käyt­tää – au­ton EU-kes­ki­ku­lu­tus­lu­ke­ma on vain 4,8 l/100 km. Lit­rai­sen 3-sy­lin­te­ri­sen pääs­töt ovat 110 g/km, kun 1,4-lit­rai­sel­la ve­ro­tuk­seen­kin vai­kut­ta­va lu­ke­ma on 157 g/km. 5-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to toi­mii sut­jak­kaas­ti, min­kä li­säk­si sen lii­ke­ra­dat ovat ur­hei­lul­li­sen ly­hy­et. Kyt­ki­men lii­ke­ra­ta on koh­tuul­li­nen.

Säh­köi­ses­ti te­hos­tet­tu ham­mas­tan­ko-oh­jaus vä­lit­tää maan­tie­a­jos­sa täs­mäl­li­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­man, ja Hy­un­dai i20 Ac­ti­vea on miel­lyt­tä­vä som­pail­la myös pik­ku­teil­lä. Eri­kois­mal­lin hen­gen mu­kai­set kaa­suis­kun­vai­men­ti­met va­kaut­ta­vat ete­ne­mis­tä.

Kaik­ki­aan jou­si­tus-tun­tu­ma so­pii oi­val­li­ses­ti Suo­men olo­suh­tei­siin, ja Ac­ti­ve on va­rus­tet­tu cros­so­ver-tyy­liin myös ”poh­ja­pans­sa­rein.” Py­säh­ty­mi­sis­tä huo­leh­ti­vat ne­li­pyö­rä­le­vy­jar­rut, jois­ta etum­mai­set ovat jääh­dy­te­tyt.

Erittäin teräväpiirtoinen peruutuskamera on integroitu taustapeiliin.

Erittäin teräväpiirtoinen peruutuskamera on integroitu taustapeiliin.

Juha Peltonen

Huo­mi­o­va­lot on to­teu­tet­tu led-tek­nii­kal­la, lähi- ja kau­ko­va­lot ei­vät. Va­lo­pa­ket­tiin kuu­luu myös kään­ty­mis­va­lot.

Joka suun­taan kook­kaam­pi

Ta­val­li­seen 5-ovi­seen i20:een ver­rat­tu­na i20 Ac­ti­ven ka­tu­maas­tu­ri­mai­nen ole­mus muo­dos­tuu näis­tä: pi­tuut­ta 30 mm enem­män, le­veyt­tä 26 mm enem­män ja kor­keut­ta 55 mm rei­lum­min. Maa­va­raa on kak­si sent­tiä enem­män kuin nor­maa­lis­sa i20:ssa eli 160 mm.

Ulkoisesti Hyundai i20 Active-version urheilullisia piirteitä edustavat etupuskuriin yhdistetty alleajosuoja, kookkaat sumuvalot sekä Stylessä 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 205/45 R 17 -renkaat.

Ulkoisesti Hyundai i20 Active-version urheilullisia piirteitä edustavat etupuskuriin yhdistetty alleajosuoja, kookkaat sumuvalot sekä Stylessä 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 205/45 R 17 -renkaat.

Juha Peltonen

Pe­rus­penk­kiä pal­jon rei­lum­man si­vut­tais­tu­en an­ta­vas­sa kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on kor­keus­sää­tö, ja rei­si­tu­ki riit­tää myös pit­kä­jal­kai­sil­le. Ta­ka­na­kin on tar­peek­si pol­vi-ti­laa, ja si­sään­käyn­ti taak­se su­juu vai­vat­to­mas­ti. Pyö­re­ät, isot pää­mit­ta­rit ovat näyt­tä­vät, jos­kin ul­ko­ke­hän ho­pe­a­poh­ja hait­taa hie­man lu­et­ta­vuut­ta päi­vän­va­los­sa – näyt­tö­jen yö­va­lais­tus on si­tä­kin tyy­lik­kääm­pi.

Ajo­tie­to­ko­ne on pää­näyt­tö­jen vä­lis­sä, ja sii­tä saa esiin muun mu­as­sa ajo­no­peu­den di­gi­taa­li­se­na. Kos­ke­tus­näyt­töä Hy­un­dai i20 Ac­ti­ve-mal­lis­sa ei ole.

Mu­ka­va­ää­ni­sen ra­di­on li­säk­si au­di­o­va­rus­tuk­seen kuu­luu myös mp3-soi­tin. Style-ver­si­os­sa ko­je­lau­taan an­taa omi­nai­sil­met­tä ko­je­lau­ta­ku­vas­ta nä­ky­vä mel­koi­nen väri-iloit­te­lu. Mat­kus­ta­mon eri­koi­suuk­siin lu­keu­tu­vat myös läm­mi­tet­tä­vä oh­jaus­pyö­rä ja jääh­dy­tet­tä­vä han­si­kas­lo­ke­ro.

Hyundai i20 Activen etuistuimet tarjoavat mainion sivuttaistuen.

Hyundai i20 Activen etuistuimet tarjoavat mainion sivuttaistuen.

Juha Peltonen

Tes­ti­au­tos­sa oli myös Lu­xu­ry Pack -li­sä­pa­ket­ti (+887–1 013 eu­roa). Sii­hen kuu­luu ovien kro­mat­tu­jen ul­ko­kah­vo­jen li­säk­si te­rä­vä­näyt­töi­nen pe­ruu­tus­ka­me­ra sekä ovien avai­me­ton avaus/lu­ki­tus ja avai­me­ton käyn­nis­tys. Täs­tä li­sä­pa­ke­tis­ta on ”avai­met­to­muu­so­mi­nai­suuk­sien” an­si­os­ta huo­mat­ta­vaa käy­tän­nön hyö­tyä.

Hyundai i20 Active laajennettu tavaratila on tasapohjainen. Enimmillään tilaa on yli tuhat litraa.

Hyundai i20 Active laajennettu tavaratila on tasapohjainen. Enimmillään tilaa on yli tuhat litraa.

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: SUV-ote Kas­va­neet mi­tat luo­vat ka­tu­maas­tu­ri­mais­ta muh­keut­ta.

Är­syt­tää: Pa­ne­loin­ti Ko­je­lau­dan vä­ri­pa­ne­loin­ti ei ole kaik­kien ma­kuun.

Yl­lät­tää: Vään­tö Huip­pu­vään­tö ja­kau­tuu laa­jal­le käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­le.

Yh­teen­ve­to: Hy­un­dai i20 Ac­ti­ve on pi­ris­tä­vä pik­ku-SUV, jon­ka ajo-omi­nai­suu­det ja oh­jaus­tun­tu­ma ovat va­kaat. Myös ti­lan­käyt­tö ja tyy­li ovat koh­dil­laan. T-GDI on kah­des­ta 100-he­vos­voi­mai­ses­ta se suo­ri­tus­ky­kyi­sem­pi vaih­to­eh­to.

Hyundai i20 Activen mattamustat helmat ja kattokaiteet lisäävät crossover-otetta. Takavalot ovat led-tyyppiset.

Hyundai i20 Activen mattamustat helmat ja kattokaiteet lisäävät crossover-otetta. Takavalot ovat led-tyyppiset.

Juha Peltonen

Hy­un­dai i20 Ac­ti­ve 1.0 T-GDI Style

Moot­to­ri: R3, tur­bo, 998 cm³, 73,6 kW (100 hv)/4500 r/min, 172 Nm/1500–4000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 10,9 s, huip­pu­no­peus 176 km/h

Ku­lu­tus: 4,8 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 110 g/km

Voi­man­siir­to: M5, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4065, l. 1760, k. 1529 mm, ak­se­li­vä­li 2570 mm, oma­mas­sa 1160–1256 kg, ve­to­mas­sa 1000/450 kg, ta­va­ra­ti­la 326–1042 l, tank­ki 50 l

 Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU