Hyundai i20 Active on muhkea ilmestys.
Juha Peltonen
Menopeli leuhkoilla eväillä? Koeajossa Hyundai i20 Active
Crossover-mallisen Hyundai i20 Activen konepellin alla pörisee suorasuihkutuksella ja turbolla varustettu 3-sylinterinen GDI-bensiinimoottori. Muutenkin Active-malli on peruskorista i20:ta näyttävämpi.
Vain litrainen turboahdettu T-GDI ei ole luonteeltaan rakettimainen, mutta vähäisistä rahkeista huolimatta se kiihtyy tarvittaessa satasen nopeuteen noin 11 sekunnissa. Kierroskoneen suurin teho (100 hv) saavutetaan korkealla käyntinopeudella 4 500 r/min.
Mallin huippuvääntö 172 Nm osuu puolestaan merkittävän laajalle käyntinopeusalueelle 1 500–4 000 r/min. Reipas vaihteiden käyttö on ajamisen yleisen mukavuuden ja sujuvien ohitustilanteiden kannalta joka tapauksessa suotavaa.
T-GDI on itse asiassa aika jännittävä moottori, sillä vastaavan tehoinen rinnakkainen vaihtoehto, polttoaineen suihkutuksella toteutettu 1,4-litrainen 4-sylinterinen, tarjoaa vain 134 Nm/3 500 r/min väännön ja kiihdyttää Hyundai i20 Activen satasen nopeuteen tuntuvasti verkkaisemmassa 13,6 sekunnissa.
Supervision Cluster -mittaristoa tulkitsee mielikseen, ja radion äänentoisto on asiallista. Hyundai i20 Activessa ei ole kosketusnäyttöä, mutta Style-versioon liittyy erityinen värimaailma. Hansikaslokero on jäähdytetty.
Juha Peltonen
Auton oman ajotietokoneen mukaan T-GDI kulutti talvioloissa keskimäärin 6,4 l/100 km, sillä kierroksia on pakko käyttää – auton EU-keskikulutuslukema on vain 4,8 l/100 km. Litraisen 3-sylinterisen päästöt ovat 110 g/km, kun 1,4-litraisella verotukseenkin vaikuttava lukema on 157 g/km. 5-portainen manuaalivaihteisto toimii sutjakkaasti, minkä lisäksi sen liikeradat ovat urheilullisen lyhyet. Kytkimen liikerata on kohtuullinen.
Sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus välittää maantieajossa täsmällisen keskialuetuntuman, ja Hyundai i20 Activea on miellyttävä sompailla myös pikkuteillä. Erikoismallin hengen mukaiset kaasuiskunvaimentimet vakauttavat etenemistä.
Kaikkiaan jousitus-tuntuma sopii oivallisesti Suomen olosuhteisiin, ja Active on varustettu crossover-tyyliin myös ”pohjapanssarein.” Pysähtymisistä huolehtivat nelipyörälevyjarrut, joista etummaiset ovat jäähdytetyt.
Erittäin teräväpiirtoinen peruutuskamera on integroitu taustapeiliin.
Juha Peltonen
Huomiovalot on toteutettu led-tekniikalla, lähi- ja kaukovalot eivät. Valopakettiin kuuluu myös kääntymisvalot.
Joka suuntaan kookkaampi
Tavalliseen 5-oviseen i20:een verrattuna i20 Activen katumaasturimainen olemus muodostuu näistä: pituutta 30 mm enemmän, leveyttä 26 mm enemmän ja korkeutta 55 mm reilummin. Maavaraa on kaksi senttiä enemmän kuin normaalissa i20:ssa eli 160 mm.
Ulkoisesti Hyundai i20 Active-version urheilullisia piirteitä edustavat etupuskuriin yhdistetty alleajosuoja, kookkaat sumuvalot sekä Stylessä 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 205/45 R 17 -renkaat.
Juha Peltonen
Peruspenkkiä paljon reilumman sivuttaistuen antavassa kuljettajan istuimessa on korkeussäätö, ja reisituki riittää myös pitkäjalkaisille. Takanakin on tarpeeksi polvi-tilaa, ja sisäänkäynti taakse sujuu vaivattomasti. Pyöreät, isot päämittarit ovat näyttävät, joskin ulkokehän hopeapohja haittaa hieman luettavuutta päivänvalossa – näyttöjen yövalaistus on sitäkin tyylikkäämpi.
Ajotietokone on päänäyttöjen välissä, ja siitä saa esiin muun muassa ajonopeuden digitaalisena. Kosketusnäyttöä Hyundai i20 Active-mallissa ei ole.
Mukavaäänisen radion lisäksi audiovarustukseen kuuluu myös mp3-soitin. Style-versiossa kojelautaan antaa ominaisilmettä kojelautakuvasta näkyvä melkoinen väri-iloittelu. Matkustamon erikoisuuksiin lukeutuvat myös lämmitettävä ohjauspyörä ja jäähdytettävä hansikaslokero.
Hyundai i20 Activen etuistuimet tarjoavat mainion sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Testiautossa oli myös Luxury Pack -lisäpaketti (+887–1 013 euroa). Siihen kuuluu ovien kromattujen ulkokahvojen lisäksi terävänäyttöinen peruutuskamera sekä ovien avaimeton avaus/lukitus ja avaimeton käynnistys. Tästä lisäpaketista on ”avaimettomuusominaisuuksien” ansiosta huomattavaa käytännön hyötyä.
Hyundai i20 Active laajennettu tavaratila on tasapohjainen. Enimmillään tilaa on yli tuhat litraa.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: SUV-ote Kasvaneet mitat luovat katumaasturimaista muhkeutta.
Ärsyttää: Panelointi Kojelaudan väripanelointi ei ole kaikkien makuun.
Yllättää: Vääntö Huippuvääntö jakautuu laajalle käyntinopeusalueelle.
Yhteenveto: Hyundai i20 Active on piristävä pikku-SUV, jonka ajo-ominaisuudet ja ohjaustuntuma ovat vakaat. Myös tilankäyttö ja tyyli ovat kohdillaan. T-GDI on kahdesta 100-hevosvoimaisesta se suorituskykyisempi vaihtoehto.
Hyundai i20 Activen mattamustat helmat ja kattokaiteet lisäävät crossover-otetta. Takavalot ovat led-tyyppiset.
Juha Peltonen
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI Style
Moottori: R3, turbo, 998 cm³, 73,6 kW (100 hv)/4500 r/min, 172 Nm/1500–4000 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 10,9 s, huippunopeus 176 km/h
Kulutus: 4,8 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 110 g/km
Voimansiirto: M5, etuveto
Mitat: p. 4065, l. 1760, k. 1529 mm, akseliväli 2570 mm, omamassa 1160–1256 kg, vetomassa 1000/450 kg, tavaratila 326–1042 l, tankki 50 l
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kristalliunelmia
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Klassikon vuosipäivä
Oranssi on uusi musta
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
Primare alkukielellä
QUADille platinaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ