Hyundai i40 :n muodot ovat kohdillaan.
Harry Kuurio
Sonetti muodolle - käytetty Hyundai i40 Wagon koeajossa
Hyundai i40 Wagon on ollut Suomen markkinoilla lähes viisi vuotta. Mitä autolle kuuluu, kun vanhimpien yksilöiden takuun loppu alkaa jo häämöttää?
Vuosituhannen vaihteen tienoo oli Hyundai Sonatalle ja samalla koko korealaisbrändille tärkeä vedenjakaja Euroopan markkinoilla. Neljännen ja etenkin viidennen sukupolven Sonatat olivat autoja, jotka alkoivat vähitellen tosissaan kiinnostaa myös täkäläisiä autonostajia.
Vuonna 2004 esitelty viidennen sukupolven Sonata oli vihdoin se korealaisauto, joka kelpasi myös Suomessa vaativaan taksikäyttöön tasavertaisesti Mercedes-Benzien, Volvojen ja Toyotien seuraan. Meikäläisittäin isoksi autoksi luonnehdittava Sonata piti siis pintansa kovassakin käytössä, mutta vuonna 2010 alettiin jo valmistautua tulevaan. Tuo tulevaisuus – eli Sonatan seuraaja – kantoi Euroopassa aivan uutta i40-mallinimeä.
Hyundai i40 esiteltiin medialle kesällä 2011, ja aivan ensimmäiset autot saatiin Suomeen jo saman kesän lopulla elokuussa. Muutos edeltäjään oli huomattava: i40 kantoi Hyundain uutta ja erottuvaa Fluidic Sculpture -muotoiluteemaa, jonka takana vaikutti ennen kaikkea BMW:ltä kaapattu muotoilija Thomas Bürkle.
Hyundai i40:n kohdatessa havahtuu nopeasti auton suhteelliseen mataluuteen: linjakkaalla farmarilla on korkeutta vain vajaat puolitoista metriä. Niinpä autoon enemmän laskeudutaan kuin istahdetaan. Sisäänkäynti ei kuitenkaan tuota ongelmia näppärän IMS-järjestelmän ansiosta: kun auto on pysäköitynä, kuljettajan istuin siirtyy paremmin varustelluissa versioissa sähköisesti alas ja taakse, ja samalla ohjauspyörä liikkuu ylös.
Hyundai i40 esiteltiin medialle kesällä 2011.
Harry Kuurio
Takavasemmalta huipulle
Moni autoja ”sillä silmällä katsovan” kiinnittää huomiota i40:ään erityisesti sen erottuvan muotoilun vuoksi.
Jäntevien korilinjojen alla piilee myös sisäistä etevyyttä. Vuonna 2012 järjestetyssä EuroCarBody-tapahtumassa i40-mallille myönnettiin arvostettu Golden Award -palkinto osoituksena siitä, että se päihitti yhdeksän silloista johtavaa eurooppalaista ja japanilaista autovalmistajaa koritekniikan alalla.
Mittelön tuomarit kehuivat erityisesti kokonaisvaltaista insinöörityötä, tehokasta materiaalien kehittämistä sekä tuotantotehokkuutta, joista i40 saavutti 37,98 pistettä 50 maksimipisteestä. Toiseksi sijoittunut uusi Audi A6 sai 35,86 pistettä ja silloinen Mercedes-Benzin B-sarja 35,66 pistettä.
Kuljettajan ergonomiaan oli Sonataan verrattuna panostettu, ja lopputulos parani huomattavasti.
Harry Kuurio
Huippuosaamista
Hyundain osaaminen oli siis kiistatonta huippua. Tuomaristo kiinnitti erityistä huomiota i40-mallin perusrakenteeseen, joka vaimentaa tehokkaasti törmäysvoimia korirakenteessa käytetyn suurlujuusteräksen ja kehittyneen liitosmenetelmän ansiosta. Rakenne lisää matkustajien turvallisuutta mahdollisessa onnettomuustilanteessa.
Hyundai oli rakentanut Sonatalle seuraajan, joka oli tullut huomaamatta varjoista suoraan valokeilaan. Mittojensa puolesta i40 on kookas D-segmentin auto – i40:n pituus lähentelee 4,8 metriä, ja sen akselivälikin on 2,8 metriä.
Pitkällä akselivälillä on pyritty tietysti kasvattamaan sisätiloja. Tilaa i40:ssä onkin hyvin tarjolla. Etummaisen penkkirivin tilat riittävät varmasti jopa 2-metrisille. Jos kuljettaja on keskimittainen 180-senttinen, mahtuu yli 190-senttinen matkustaja hänen taakseen ongelmitta. Taksikäytön edellytykset olivat siis edelleen olemassa. Suoritus on hyvä kokoluokassa, jossa auton pahimmat kilpailijat lienevät ennen kaikkea Ford Mondeo ja Toyota Avensis.
Hyundai i40:n takatilat riittävät myös taksikäyttöön. Varvastilaa on vähiten.
Harry Kuurio
Tarkistuslista Hyundai i40 2011–
Yllättävää kyllä, Hyundai i40 ei merkin suhteellisen hyvästä luotettavuusmaineesta huolimatta loista suomalaisissa katsastusvikatilastoissa.
Vuoden 2014 katsastusvikaraportin mukaan vanhimpien, vuonna 2011 käyttöönotettujen i40-autojen hylkäysprosentti oli niiden ensimmäisessä katsastuksessa peräti 8,07 eli huomattavan suuri. i40 sijoittui 94 mallin joukossa sijalle 86, kun keskimääräinen hylkäysprosentti oli 3,43. Autoilla oli tosin tuossa vaiheessa ajettu huomattavasti keskimääräistä enemmän, 79 000 ilometriä.
Mikä heikentää i40:n tulosta määräaikaiskatsastuksessa? Syy piilee taka-akselistolla, sillä alkupään yksilöissä on havaittu alemmassa poikittaistakatukivarressa ennenaikaista kulumista.
1. HUOLTOHISTORIA
Aivan ensimmäisenä kannattaa tarkistaa autoyksilön huoltohistoria, sillä viiden vuoden takuu on voimassa vain asianmukaisesti huolletussa autossa. Se, että jotakin menee pieleen, ei ole i40:n kohdalla erityisen todennäköistä, mutta huollettu auto on joka tapauksessa hyvä lähtökohta tuleville vuosille.
2. KYTKIN
Mikäli auto on manuaalivaihteinen, tarkista kytkimen kunto. Ei ole epätavallista, että kytkin ottaa kiinni hyvin aikaisin, ja se pitää painaa vaihtamisen yhteydessä aivan pohjaan. Pahimmillaan koko kytkinpaketti osineen täytyy vaihtaa. Näin voi olla jo ennen 100 000 kilometrin täyttymistä, mitä ei voi pitää hyväksyttävänä.
3. TAKATUKIVARSI
Alempi poikittainen takatukivarsi on aiheuttanut hylkäyksiä vuosimallien 2011 ja 2012 ensimmäisissä määräaikaiskatsastuksissa. Ongelma on niin yleinen, että osa vaihdetaan tehtaan lukuun huollon yhteydessä, eli siitä ei aiheudu omistajalle lisäkuluja.
4. JARRUT
Koska i40:llä ajetaan suhteellisen paljon, on tavanomainen jarrujen kuluneisuus yleistä. Onneksi uudet kulutusosat ovat edullisia, eivätkä niiden vaihtotyöt aiheuta erityistä päänvaivaa tai kukkaron laihtumista.
5. AJOVALOT
Hyundai i40:n kaukovalojen teho on perusmalleissa tunnetusti heikko. Ajovalojen päivitystä parempiin tai lisävalojen asentamista kannattaa harkita.
Harkitse päivitystä! Hyundai i40:n kaukovalojen teho on perusmalleissa tunnetusti heikko.
Harry Kuurio
6. ETURIPUSTUS
Etuakselistolla ei ole erityisiä huolenaiheita, mutta vetonivelten suojuskumien, iskunvaimentimien ja yhdystukitankojen kunto kannattaa tarkistaa molemmin puolin autoa.
7. PYSÄKÖINTITUTKAT
Tarkista avustajan kanssa manuaalisesti, että kaikki pysäköintitutkat toimivat oikein, sillä joskus niiden tiedetään pettäneen itsestään. Koeajolla on syytä tarkistaa vakionopeudensäätimen oikea toiminta.
8. MOOTTORI
Hyundai i40 kuuluu niihin autoihin, joiden moottoritilaan ei ole juurikaan syytä kajota. Tarkista kuitenkin, että moottorista ei tihku öljyä eikä kuulu ylimääräisiä käyntiääniä.
Yhteenveto kokonaisuudesta:
Hyundain panostukset muotoilullisiin seikkoihin alkavat selkeästi tuottaa kaivattua tulosta, ja i40 Wagon miellyttää varmasti monen silmiä myös käytettynä. Puheet korealaisista ulkomuodoista voidaan unohtaa.
Saksan Rüsselsheimissa suunniteltu i40 oli eurooppalaista designia, mutta se valmistettiin Korean Ulsanissa. Pienistä luotettavuuden kauneusvirheistään huolimatta i40 on perusteiltaan pätevä pakkaus, joka kestää erittäin todennäköisesti ilman suurempia ongelmia myös seuraavat viisi vuotta.
Tähdet: 4,5
Käynti kuljettajan paikalle on helppoa Hyundai i40 Wagoniin, ulostulo hieman vaikeampaa.
Harry Kuurio
Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi 85 kW 6MT ISG Style
Vuosimalli: 2012
Ajettu: 58 000 km
Hintapyyntö: 18 790 euroa
Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi 85 kW 6MT ISG Style
Moottori: R4, 1685 cm³, 85 kW (115 hv)/4000 r/min, 260 Nm/1250–2750 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 12,9 s, huippunopeus 190 km/h
Kulutus: 4,3 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 113 g/km
Voimansiirto: M6, etuveto
Mitat: p. 4770, l. 1815, k. 1470 mm, akseliväli 2770 mm, omamassa 1560 kg, tavaratila 553–1719 l, tankki 70 l
Hinta: uutena 30 498 euroa
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Elementit järjestykseen
Wharfedale Aston
Laajakaistainen tasoelementti
Spendorin A-sarja uudistuu
Takaisin Pohjois-Karjalaan ja projektiksi autiotalo
Audiolab 6000A MKII
Cd-pyöritin Ranskasta
Uusi Sennheiser HD 505
1950-lukua kunnioittaen remontoitu lapsiperheen kolmio on ilmava ja valoisa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi