Opel Insignia Sports Tourer osoittautui mainioksi ajattevaksi.
Juha Peltonen
Tehoja piilossa ja mainiota ajettavuutta - Koeajossa Opel Insignia Sports Tourer
Insignian 260-hevosvoimainen nelivetofarkku näyttää tavallisemmalta, kuin mitä se todellisuudessa on.
Kulkuominaisuuksia arvostava voi valita Opel Insignia Sports Toureriin koeajajamme 260-hevosvoimaisen turbokoneen, jonka myötä vetotapa on 4x4. Koeajoautossa oli lisäksi OPC Line Sport -ulkotilapaketti, joka sisältää hillittyä ilmettä tuovat sivuhelmat, etuspoilerin ja kromatut pakoputkenpäät.
Konetilassa myhäilevän 2,0-litraisen bensiiniturbon luvataan kiihdyttävän auton satasen nopeuteen alle kahdeksassa sekunnissa, mikä on isolle farmarille suhteellisen hyvä lukema. Sama moottori tulee olemaan ensi vuonna esiteltävässä Insignia GSi:ssä.
Opel Insignia Sports Tourerin 2-litrainen turbomoottori on sitkeä ja suorituskykyinen, mutta 260-hevosvoimaisen mallin keskikulutus nousee korkeaksi.
Juha Peltonen
Mainio ajettava
Joustavakäytöksinen nelisylinterinen turbomoottori tarjoaa 400 Nm:n vääntömomentin keskeisellä käyntinopeusalueella 2 500–4 000 r/min, ja se sopii oivallisesti momentinmuuntimella varustetun ja pehmeästi vaihtavan 8-nopeuksisen automaatin yhteyteen.
Suuri teho nostaa yleensä kulutusta, ja 260-hevosvoimaisen keskikulutus kiipesi turhan korkeisiin arvoihin: auton ajotietokoneen mukaan kulutus oli maantiellä 9,8 l/100 km ja kaupunkiajossa 10,8 l/100 km. Odotusten vastaisesti tehopainoksessa ei ole vaihtosiivekkeitä ohjauspyörässä.
Opel Insignia Sports Tourerin kojelauta edustaa nykytyyliä, jossa vain käytön kannalta tärkeimmät katkaisimet ovat mekaanisia. On käyttäjän kannalta eduksi, että kaikkia kytkimiä ei tarvitse etsiä valikoista.
Juha Peltonen
Maantieajossa ohjauksen keskialuetuntuma on miellyttävän täsmällinen, ja ohjaus toimii nopeasti myös mutkaisilla osuuksilla. Helppokäyttöinen mukautuva vakionopeudensäädin löytyy lisävarustelistalta.
Opel Insignia Sports Tourerin jousituksen kovuus on oikeassa suhteessa tehoihin. Tour-ajotila on käytännössä käyttömukavin, sillä se tuntuu pintakovaan sport-ajotilaan verrattuna sopivan jäykältä. Lisäksi taka-akselisto nypyttää jonkin verran epätasaisuuksissa. Ajotilanvalitsimet sijaitsevat keskikonsolissa.
Rengasmelu oli kitkarenkailla kohtuullinen. Nopean farmarin pitää myös pysähtyä pikaisesti, ja siitä vastaavat voimallisesti hidastavat Brembon nelipyörälevyjarrut. Tehokkaat, mukautuvat Intellilux Led Matrix -ajovalot ovat nekin hyvä lisävarustevalinta.
260-hevosvoimainen tehofarmari Opel Insignia Sports Tourer on verhoiltu hillittyyn asuun.
Juha Peltonen
Ison farkun elkeet
Opel Insignia Sports Tourerin reiluista ovista on helppo kulkea, mutta myös miinusta löytyy: etuovet avautuvat niin reilusti, että pitkäkätiselläkin on vaikeuksia ulottua vetämään ovi kiinni. Nahkaverhoillut AGR Premium -istuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen. Etumatkustajan istuimessa on pelkästään mekaaniset säädöt. Istuimien viilennys toimii tehokkaasti.
Lippulaivan takaistuimella jää reilusti polvitilaa myös pitkille matkustajille, eikä edes lasikatto madalla pääntilaa liikaa. Luonnonvaloa matkustamoon tuovan jättikokoisen lasikaton etuosa on avattavissa.
8-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa juoheasti. Manuaalikäyttö hoidellaan lattiavalitsimesta.
Juha Peltonen
Kojelaudassa on käytetty laadukkaita pintamateriaaleja, ja säilytystiloja on riittävästi. Kookkaiden päänäyttöjen selkeys on viimeisen päälle kohdillaan, ja ajotietokoneen näytölle saa myös kulutuskäyrän edeltäneiltä 50 kilometriltä. Navigaattorin ohjelmointi on erityisen helppoa. Bosen äänentoistojärjestelmä soi erittäin täyteläisesti myös bassotoiston osalta.
Uuden nelivetofarmarin tavaratila on etenkin vanhaan Insignia-sukupolveen verrattuna ruhtinaallisen kokoinen, sillä sähköisesti avautuvan takaluukun takaa paljastuu peräti 630-litrainen kontti. Suurimmillaan tilaa järjestyy mukavat 1 665 litraa, ja takaselkänojat taittuvat tasaiseksi lastauspinnaksi.
Opel Insignia Sports Tourerin tavaratila on laajennettuna tasapohjainen ja kooltaan 1 665 litraa.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Ajo-ominaisuudet. Nopea pitkänmatkantaittaja on edukseen nelivetoisena.
Ärsyttää: Kulutus. Keskikulutus pyörii kymmenen litran tietämillä.
Yllättää: Tilankäyttö. Tilat ja muunneltavuus ovat hyvässä mallissa.
Yhteenveto: Neliveto tekee tehofarmarista erityisen kyvykkään talvioloissa. Ajo-ominaisuudet ovat korkealuokkaiset, ja valot ovat Matrix-paketin myötä todella mainiot. Kun tähän lisätään vielä väljät sisätilat ja 1 665 litran maksimitavaratila, puhutaan kovan luokan tuotteesta. Haittapuolena on korkeahko polttoaineenkulutus.
Tähdet: 4
Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 Sports Tourer Innovation Plus
Moottori: R4, turbo, 1998 cm³, 191 kW (260 hv)/5300 r/min, 400 Nm/2500–4000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 7,5 s, huippunopeus 245 km/h
Kulutus: 8,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt: 199 g/km
Voimansiirto: A8, etuveto
Mitat: p. 4986, l. 1863, k. 1500 mm, akseliväli 2829 mm, omamassa 1487–1633 kg, vetomassa 2200/750 kg, tavaratila 560–1665 l, tankki 62 l
Hinta: 47 535 euroa, koeajoauto 57 518 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
Cyruksen uudet 40-sarjalaiset
Koaksiaali sateessa
Børresenilta uusi jalustakaiutin
Ø Audio laajentaa
Lohikäärmeen jäljillä
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Rega Planar 3:n uusi erikoisversio
Uutta elektroniikkaa Cambridgesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI