Opel Insignia Sports Tourer osoittautui mainioksi ajattevaksi.
Juha Peltonen
Tehoja piilossa ja mainiota ajettavuutta - Koeajossa Opel Insignia Sports Tourer
Insignian 260-hevosvoimainen nelivetofarkku näyttää tavallisemmalta, kuin mitä se todellisuudessa on.
Kulkuominaisuuksia arvostava voi valita Opel Insignia Sports Toureriin koeajajamme 260-hevosvoimaisen turbokoneen, jonka myötä vetotapa on 4x4. Koeajoautossa oli lisäksi OPC Line Sport -ulkotilapaketti, joka sisältää hillittyä ilmettä tuovat sivuhelmat, etuspoilerin ja kromatut pakoputkenpäät.
Konetilassa myhäilevän 2,0-litraisen bensiiniturbon luvataan kiihdyttävän auton satasen nopeuteen alle kahdeksassa sekunnissa, mikä on isolle farmarille suhteellisen hyvä lukema. Sama moottori tulee olemaan ensi vuonna esiteltävässä Insignia GSi:ssä.
Opel Insignia Sports Tourerin 2-litrainen turbomoottori on sitkeä ja suorituskykyinen, mutta 260-hevosvoimaisen mallin keskikulutus nousee korkeaksi.
Juha Peltonen
Mainio ajettava
Joustavakäytöksinen nelisylinterinen turbomoottori tarjoaa 400 Nm:n vääntömomentin keskeisellä käyntinopeusalueella 2 500–4 000 r/min, ja se sopii oivallisesti momentinmuuntimella varustetun ja pehmeästi vaihtavan 8-nopeuksisen automaatin yhteyteen.
Suuri teho nostaa yleensä kulutusta, ja 260-hevosvoimaisen keskikulutus kiipesi turhan korkeisiin arvoihin: auton ajotietokoneen mukaan kulutus oli maantiellä 9,8 l/100 km ja kaupunkiajossa 10,8 l/100 km. Odotusten vastaisesti tehopainoksessa ei ole vaihtosiivekkeitä ohjauspyörässä.
Opel Insignia Sports Tourerin kojelauta edustaa nykytyyliä, jossa vain käytön kannalta tärkeimmät katkaisimet ovat mekaanisia. On käyttäjän kannalta eduksi, että kaikkia kytkimiä ei tarvitse etsiä valikoista.
Juha Peltonen
Maantieajossa ohjauksen keskialuetuntuma on miellyttävän täsmällinen, ja ohjaus toimii nopeasti myös mutkaisilla osuuksilla. Helppokäyttöinen mukautuva vakionopeudensäädin löytyy lisävarustelistalta.
Opel Insignia Sports Tourerin jousituksen kovuus on oikeassa suhteessa tehoihin. Tour-ajotila on käytännössä käyttömukavin, sillä se tuntuu pintakovaan sport-ajotilaan verrattuna sopivan jäykältä. Lisäksi taka-akselisto nypyttää jonkin verran epätasaisuuksissa. Ajotilanvalitsimet sijaitsevat keskikonsolissa.
Rengasmelu oli kitkarenkailla kohtuullinen. Nopean farmarin pitää myös pysähtyä pikaisesti, ja siitä vastaavat voimallisesti hidastavat Brembon nelipyörälevyjarrut. Tehokkaat, mukautuvat Intellilux Led Matrix -ajovalot ovat nekin hyvä lisävarustevalinta.
260-hevosvoimainen tehofarmari Opel Insignia Sports Tourer on verhoiltu hillittyyn asuun.
Juha Peltonen
Ison farkun elkeet
Opel Insignia Sports Tourerin reiluista ovista on helppo kulkea, mutta myös miinusta löytyy: etuovet avautuvat niin reilusti, että pitkäkätiselläkin on vaikeuksia ulottua vetämään ovi kiinni. Nahkaverhoillut AGR Premium -istuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen. Etumatkustajan istuimessa on pelkästään mekaaniset säädöt. Istuimien viilennys toimii tehokkaasti.
Lippulaivan takaistuimella jää reilusti polvitilaa myös pitkille matkustajille, eikä edes lasikatto madalla pääntilaa liikaa. Luonnonvaloa matkustamoon tuovan jättikokoisen lasikaton etuosa on avattavissa.
8-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa juoheasti. Manuaalikäyttö hoidellaan lattiavalitsimesta.
Juha Peltonen
Kojelaudassa on käytetty laadukkaita pintamateriaaleja, ja säilytystiloja on riittävästi. Kookkaiden päänäyttöjen selkeys on viimeisen päälle kohdillaan, ja ajotietokoneen näytölle saa myös kulutuskäyrän edeltäneiltä 50 kilometriltä. Navigaattorin ohjelmointi on erityisen helppoa. Bosen äänentoistojärjestelmä soi erittäin täyteläisesti myös bassotoiston osalta.
Uuden nelivetofarmarin tavaratila on etenkin vanhaan Insignia-sukupolveen verrattuna ruhtinaallisen kokoinen, sillä sähköisesti avautuvan takaluukun takaa paljastuu peräti 630-litrainen kontti. Suurimmillaan tilaa järjestyy mukavat 1 665 litraa, ja takaselkänojat taittuvat tasaiseksi lastauspinnaksi.
Opel Insignia Sports Tourerin tavaratila on laajennettuna tasapohjainen ja kooltaan 1 665 litraa.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Ajo-ominaisuudet. Nopea pitkänmatkantaittaja on edukseen nelivetoisena.
Ärsyttää: Kulutus. Keskikulutus pyörii kymmenen litran tietämillä.
Yllättää: Tilankäyttö. Tilat ja muunneltavuus ovat hyvässä mallissa.
Yhteenveto: Neliveto tekee tehofarmarista erityisen kyvykkään talvioloissa. Ajo-ominaisuudet ovat korkealuokkaiset, ja valot ovat Matrix-paketin myötä todella mainiot. Kun tähän lisätään vielä väljät sisätilat ja 1 665 litran maksimitavaratila, puhutaan kovan luokan tuotteesta. Haittapuolena on korkeahko polttoaineenkulutus.
Tähdet: 4
Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 Sports Tourer Innovation Plus
Moottori: R4, turbo, 1998 cm³, 191 kW (260 hv)/5300 r/min, 400 Nm/2500–4000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 7,5 s, huippunopeus 245 km/h
Kulutus: 8,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt: 199 g/km
Voimansiirto: A8, etuveto
Mitat: p. 4986, l. 1863, k. 1500 mm, akseliväli 2829 mm, omamassa 1487–1633 kg, vetomassa 2200/750 kg, tavaratila 560–1665 l, tankki 62 l
Hinta: 47 535 euroa, koeajoauto 57 518 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Kesäautot laitetaan ennen pitkää talviteloille: Katso täältä hyvät vinkit harrasteautosi pitämiseen kunnossa!
Auto Bild 11/2024 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pätevä usb-dac huntilla?
Pro-Ject Debut - vielä kerran
Nakamichin uusi 12 tuumainen subi
Striimaava levysoitin
Materiaalien kirjo
Suvekan koti on maalattu ja rapattu savella
JBL:n uusi in-ear-kuuloke
EISA AWARDS 2024–2025
Magnetarilta sacd-soitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Nissan Juke: Kaivattu keltainen koriväri suorittaa paluun ohjelmistoon
Volkswagen Transporter T7: Täysin uuden mallin myynti alkaa Suomessa
Polestar ja Zaptec: Tarjoavat korkeatasoisia kotilatausratkaisuja Suomessa
Toyota RAV4: Uusi Anniversary Edition -mallisto lanseerattiin
LUETUIMMAT