Volvo XC60 on ollut vuosittain Volvon myydyin malli jo vuodesta 2009 lähtien.
Juha Peltonen
Volvo XC60 tulee isoveljen renkaanjäljissä - miten kävi koeajon?
Ajettavuus ja tilankäyttö ovat Volvo XC60:ssa korkealla tasolla. Uusi XC60 muistuttaakin suuresti isompaa XC90-mallia.
Volvo XC60 on ollut vuosittain Volvon myydyin malli jo vuodesta 2009 lähtien. Mutta ei siinä kaikki: XC60 on ollut samaisesta vuodesta alkaen Suomen selkeästi myydyin premium-luokan katumaasturi.
Uudessa XC60:ssa käytetään skaalattavaa SPA-pohjalevyä, ja siinä aistii raikkaalla tavalla edeltäjämallia väljemmän tilankäytön.
Koeajoautossa oli R-Design-varustelu, joka tarkoittaa urheilullisia lisukkeita. Ulkopuolisista yksityiskohdista mainittakoon takadiffuusorilevy ja pianomusta etusäleikkö sekä urheilullinen alusta, joka ei ole madallettu. Sisäpuolisista R-Design-varusteista todettakoon GT-ohjauspyörän ja -polkimien lisäksi alumiiniset kynnyslistat ja sport-etuistuimet.
Volvo Volvo XC60:n takaluukku on sähkötoiminen. Ilmajousituksen tasonsäätö laskee perää, kun auto sammutetaan.
Juha Peltonen
Jatkuva neliveto
Koeajetun Volvo XC60:n nelisylinterisen T5-bensiiniturbomoottorin 254 hevosvoimaa antavat nelivedolle mukavasti potkua, ja katumaasturi kiihtyy tarvittaessa hätäisesti. Yksi moottorin erikoisominaisuuksista on 400 watin sähköinen vesipumppu, jonka käytöllä vähennetään kitkahäviöitä, ja joka mahdollistaa tehokkaamman jäähdytysnesteen kierron – se taas nopeuttaa moottorin lämpenemistä.
Jatkuvalla nelivedolla varustetun katumaasturin ajotietokone näytti melko korkeaa keskikulutuslukemaa 10,1 l/100 km. Turbodiesel olisi varmasti taloudellisempi vaihtoehto, mutta kulutusta arvioitaessa kannattaa muistaa koeajoauton hevosvoimamäärä ja yli 1,7 tonnin omamassa.
Paras vääntölukema 350 Nm saavutetaan laakealla käyntinopeusalueella 1 500–4 800 r/min, joten sellaisin eväin voi lähteä turvallisiin ohituksiin dynamic-ajotila kytkettynä. Ajotilanvalitsimen säätöpyörä on hyvällä paikalla keskikonsolissa, mutta miinustakin löytyy: moottorin sammuttaminen palauttaa ajotilaksi mukavuuspainotteisen comfortin, joten esimerkiksi dynamic pitää aktivoida aina uudelleen.
Volvo XC60:n automaattivaihteisto on 8-nopeuksinen. Käynnistys tapahtuu XC90:n tapaan kääntämällä keskikonsolissa olevaa kytkintä.
Juha Peltonen
Momentinmuuntimella toteutettu 8-nopeuksinen Geartronic-automaattivaihteisto vaihtaa pykäliä rauhallisessa ajossa huomaamattomasti, mutta dynamic-ajotilassa vaihdot tapahtuvat räväkästi ja ohjaustuntuma vakavoituu asianmukaisesti. Vaihteita on mahdollista käyttää manuaalisesti sekä lattiavalitsimesta että ohjauspyörän vaihtosiivekkeistä.
Vetovoimaa ja turvaa
Kosketusnäytöltä on valittavissa viisi erilaisesta ajotilaa. Taloudellisimman econ lisäksi tarjolla ovat yleiskäyttö (comfort), maastoajo (off road), nopea ajo (dynamic) ja kuljettajan oma mieliyhdistelmä (individual).
Valinnat vaikuttavat ohjausvasteen lisäksi muun muassa jarrupoljintuntumaan, kaasunvasteeseen, luistonestoon ja koeajoautossa lisävarusteina olleisiin tietokoneohjattuihin iskunvaimentimiin (Four-C) ja ilmajousituksen tasonsäätöön (+2 775 e).
Ilmajousitus varmistaa erittäin laadukkaan jousitustuntuman kuivalla asvaltilla, eikä ohjauksen keskialuetuntuma voisi olla juurikaan täsmällisempi. Maavaraa on kohtuulliset 216 mm. Uudella XC60 T5:llä saa vetää 2 400-kiloista jarrullista perävaunua.
Monipuolisista turvavarusteista mainittakoon City Safety -järjestelmään lisätty ohjausavustin, jota hyödynnetään nokkakolareita estävässä uudessa vastaantulevien ajoneuvojen väistötoiminnossa. Lisäksi kuolleen kulman varoitusjärjestelmä estää ohjausavustintoiminnon avulla kaistanvaihtojen yhteydessä tapahtuvia onnettomuuksia. Myös jonoavustimella varustettu mukautuva vakionopeudensäädin lukeutuu merkittäviin turvavarusteisiin.
XC90-tyylinen kojelauta on erittäin selkeä, ja 4-vyöhykeilmastointi sisäilman laatujärjestelmineen on varsin kehittynyt.
Juha Peltonen
Asialliset tilat
Kojelaudan alumiinipanelointi luo hi-tech-ilmettä. Muutenkin kojelaudan ilme on onnistuneesti kuin XC90:stä. Sähkötoimisen lasikattoluukun lisäksi koko muukin katto on lasia.
Molemmissa nupukin ja nahan yhdistelmällä verhoilluissa etuistuimissa on sähkösäädöt. R-Design-etuistuimissa on erinomainen sivuttaistuki ja mekaanisesti säädettävä reisituki. Myös sähköinen ristiseläntuki on tehokas. Ohjauspyörä on lämmitettävää mallia.
Volvo XC60:n takana on reilusti polvitilaa, ja lasikatosta huolimatta myös korkeutta on riittävästi. Myös takaistuimet on varustettu istuinlämmittimillä, ja takatilojen ilmapuhallukselle on omat säädöt. Tavaratilaa laajennettaessa takaselkänojat taittuvat tasaiseksi pinnaksi.
Mainio navigaattori
Elektroniset nopeus- ja kierrosnäytöt on toteutettu havainnollisesti. Etenkin pimeällä parasta antia on selkeä tuulilasinäyttö (+1 665 e), jota ei kuitenkaan saa lämmitettävän tuulilasin yhteyteen. Nopeusrajoitukset näkyvät tuulilasinäytöllä, mutta järjestelmä vaihtaa tietyn ajan kuluttua kameraan perustuvan informaation navigaatiotietoon perustuvaan tietoon – eli ainakin talvinopeusrajoitusaikakaudella nopeusrajoitustietoon pitää suhtautua varauksellisesti.
Volvo XC60: n alhainen sisämelutaso soveltuu oivallisesti raskaan sarjan äänentoistojärjestelmän pohjaksi. Brittiläisen Bowers & Wilkinsin tietoviihdejärjestelmä Sensus Connect Audio by B&W (+3 469 e) sisältää luonnollisestikin subwooferin. Äänikuva on muokkauksineen tasapainoinen, ja matalien äänien toisto ansaitsee erityiskiitoksen.
Kookas kosketusnäyttö toimii erinomaisesti, ja karttanäkymä esitetään selkeän visuaalisesti. Helposti ohjelmoitava navigointilaite lukeutuu tämän hetken parhaisiin. Keskikonsolissa on kunnolla säilytystilaa, kannellinen lokero ja mukitelineitäkin kolme kappaletta.
Tuulilasinpyyhkimet suihkuttavat pesunesteen hienostuneen tehokkaasti pyyhinsulkien lomasta. Led-tekniikalla toteutetut ajovalot on varustettu automaattisella kaukovalojenvaihtajalla.
Led-tyyppisillä lähi- ja kaukovaloilla varustettu uusi XC60 muistuttaa melkoisesti Volvon suurinta XC-mallia.
Juha Peltonen
Huimasti lisävarusteita
Volvo XC60:n koeajoautossa oli melkoinen arsenaali tehdasasenteisia lisävarusteita. Niihin lukeutuivat sähkötoimisen lasikattoluukun (+2 081 e) ohella esimerkiksi Connect-varustepaketti (+971 e), johon kuuluu mm. Apple- ja Android-puhelinvalmius, ja Technic-varustepaketti (+2 706 e), joka sisältää mm. led-ajovalot ja Sensus-navigoinnin. Pysäköintiavustin ja 360 asteen kamerajärjestelmä maksavat Technic-paketin yhteydessä 1 040 euroa.
Autossa oli myös vaihtosiivekkeet GT-ohjauspyörän yhteydessä (+208 e), mattamustat 21-tuumaiset kevytmetallivanteet (+2 081 e), Family-varustepaketti (+555 e), sekä Lounge R-Design -varustepaketti (+3 122 e), johon kuuluu 4-vyöhykeilmastointi ja sisäilman laatujärjestelmä, laminoidut lasit ja jäähdytettävä hansikaslokero.
Päälle päätteeksi autossa oli vielä ilmajousitus ja aktiiviset Four-C-iskunvaimentimet (+2 775 e).
Volvo XC60:n R-Design-version sähkösäätöiset etuistuimet antavat moitteettoman sivuttaistuen ja asiallisen ristiseläntuen. Reisituki on mekaaninen.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Ajettavuus. Neliveto ja ilmajousitus ovat tärkeä osa ajokokonaisuutta.
Ärsyttää: Nopeusrajoitusinformaatio. Navigaatiotietoon perustuvat kesärajoitukset ohittavat tietyn ajan kuluttua kameran näkemät talvirajoitukset.
Yllättää: Varustekombinaatio. Jos autossa on tuulilasinäyttö, siihen ei saa lämmitettävää tuulilasia.
Yhteenveto: Volvo XC60:n erinomaisiin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat täsmällinen ohjaustuntuma, ilmajousitus ja aktiiviset iskunvaimentimet. Bensiiniturbo on yksi vaihtoehto ajomukavaan XC60:een. Muunneltavuus, tilankäyttö ja valot ovat korkealuokkaiset. T5 on pitkänmatkantaittaja parhaasta päästä.
Volvo XC60 T5 AWD Business R-Design A
Moottori: R4, turbo, 1969 cm³, 187 kW (254 hv)/5500 r/min, 350 Nm/1500–4800 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 6,8 s, huippunopeus 220 km/h
Kulutus: 7,3 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 167 g/km
Voimansiirto: A8, neliveto
Mitat: p. 4688, l. 1999, k. 1658 mm, akseliväli 2865 mm, maavara 216 mm, omamassa 1766 kg, vetomassa 2400/750 kg, tavaratila 505 l (suurinta tavaratilaa ei ilmoiteta), tankki 60 l
Hinta: 70 261 euroa, koeajoauto 92 426 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Primare alkukielellä
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Ihmelapsi
Unitran ensimmäinen dac
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
FiiO:n edullinen puhelin-dac
LampizatOrin uusi dac
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ