Volvo XC60 on ollut vuosittain Volvon myydyin malli jo vuodesta 2009 lähtien.
Juha Peltonen
Volvo XC60 tulee isoveljen renkaanjäljissä - miten kävi koeajon?
Ajettavuus ja tilankäyttö ovat Volvo XC60:ssa korkealla tasolla. Uusi XC60 muistuttaakin suuresti isompaa XC90-mallia.
Volvo XC60 on ollut vuosittain Volvon myydyin malli jo vuodesta 2009 lähtien. Mutta ei siinä kaikki: XC60 on ollut samaisesta vuodesta alkaen Suomen selkeästi myydyin premium-luokan katumaasturi.
Uudessa XC60:ssa käytetään skaalattavaa SPA-pohjalevyä, ja siinä aistii raikkaalla tavalla edeltäjämallia väljemmän tilankäytön.
Koeajoautossa oli R-Design-varustelu, joka tarkoittaa urheilullisia lisukkeita. Ulkopuolisista yksityiskohdista mainittakoon takadiffuusorilevy ja pianomusta etusäleikkö sekä urheilullinen alusta, joka ei ole madallettu. Sisäpuolisista R-Design-varusteista todettakoon GT-ohjauspyörän ja -polkimien lisäksi alumiiniset kynnyslistat ja sport-etuistuimet.
Volvo Volvo XC60:n takaluukku on sähkötoiminen. Ilmajousituksen tasonsäätö laskee perää, kun auto sammutetaan.
Juha Peltonen
Jatkuva neliveto
Koeajetun Volvo XC60:n nelisylinterisen T5-bensiiniturbomoottorin 254 hevosvoimaa antavat nelivedolle mukavasti potkua, ja katumaasturi kiihtyy tarvittaessa hätäisesti. Yksi moottorin erikoisominaisuuksista on 400 watin sähköinen vesipumppu, jonka käytöllä vähennetään kitkahäviöitä, ja joka mahdollistaa tehokkaamman jäähdytysnesteen kierron – se taas nopeuttaa moottorin lämpenemistä.
Jatkuvalla nelivedolla varustetun katumaasturin ajotietokone näytti melko korkeaa keskikulutuslukemaa 10,1 l/100 km. Turbodiesel olisi varmasti taloudellisempi vaihtoehto, mutta kulutusta arvioitaessa kannattaa muistaa koeajoauton hevosvoimamäärä ja yli 1,7 tonnin omamassa.
Paras vääntölukema 350 Nm saavutetaan laakealla käyntinopeusalueella 1 500–4 800 r/min, joten sellaisin eväin voi lähteä turvallisiin ohituksiin dynamic-ajotila kytkettynä. Ajotilanvalitsimen säätöpyörä on hyvällä paikalla keskikonsolissa, mutta miinustakin löytyy: moottorin sammuttaminen palauttaa ajotilaksi mukavuuspainotteisen comfortin, joten esimerkiksi dynamic pitää aktivoida aina uudelleen.
Volvo XC60:n automaattivaihteisto on 8-nopeuksinen. Käynnistys tapahtuu XC90:n tapaan kääntämällä keskikonsolissa olevaa kytkintä.
Juha Peltonen
Momentinmuuntimella toteutettu 8-nopeuksinen Geartronic-automaattivaihteisto vaihtaa pykäliä rauhallisessa ajossa huomaamattomasti, mutta dynamic-ajotilassa vaihdot tapahtuvat räväkästi ja ohjaustuntuma vakavoituu asianmukaisesti. Vaihteita on mahdollista käyttää manuaalisesti sekä lattiavalitsimesta että ohjauspyörän vaihtosiivekkeistä.
Vetovoimaa ja turvaa
Kosketusnäytöltä on valittavissa viisi erilaisesta ajotilaa. Taloudellisimman econ lisäksi tarjolla ovat yleiskäyttö (comfort), maastoajo (off road), nopea ajo (dynamic) ja kuljettajan oma mieliyhdistelmä (individual).
Valinnat vaikuttavat ohjausvasteen lisäksi muun muassa jarrupoljintuntumaan, kaasunvasteeseen, luistonestoon ja koeajoautossa lisävarusteina olleisiin tietokoneohjattuihin iskunvaimentimiin (Four-C) ja ilmajousituksen tasonsäätöön (+2 775 e).
Ilmajousitus varmistaa erittäin laadukkaan jousitustuntuman kuivalla asvaltilla, eikä ohjauksen keskialuetuntuma voisi olla juurikaan täsmällisempi. Maavaraa on kohtuulliset 216 mm. Uudella XC60 T5:llä saa vetää 2 400-kiloista jarrullista perävaunua.
Monipuolisista turvavarusteista mainittakoon City Safety -järjestelmään lisätty ohjausavustin, jota hyödynnetään nokkakolareita estävässä uudessa vastaantulevien ajoneuvojen väistötoiminnossa. Lisäksi kuolleen kulman varoitusjärjestelmä estää ohjausavustintoiminnon avulla kaistanvaihtojen yhteydessä tapahtuvia onnettomuuksia. Myös jonoavustimella varustettu mukautuva vakionopeudensäädin lukeutuu merkittäviin turvavarusteisiin.
XC90-tyylinen kojelauta on erittäin selkeä, ja 4-vyöhykeilmastointi sisäilman laatujärjestelmineen on varsin kehittynyt.
Juha Peltonen
Asialliset tilat
Kojelaudan alumiinipanelointi luo hi-tech-ilmettä. Muutenkin kojelaudan ilme on onnistuneesti kuin XC90:stä. Sähkötoimisen lasikattoluukun lisäksi koko muukin katto on lasia.
Molemmissa nupukin ja nahan yhdistelmällä verhoilluissa etuistuimissa on sähkösäädöt. R-Design-etuistuimissa on erinomainen sivuttaistuki ja mekaanisesti säädettävä reisituki. Myös sähköinen ristiseläntuki on tehokas. Ohjauspyörä on lämmitettävää mallia.
Volvo XC60:n takana on reilusti polvitilaa, ja lasikatosta huolimatta myös korkeutta on riittävästi. Myös takaistuimet on varustettu istuinlämmittimillä, ja takatilojen ilmapuhallukselle on omat säädöt. Tavaratilaa laajennettaessa takaselkänojat taittuvat tasaiseksi pinnaksi.
Mainio navigaattori
Elektroniset nopeus- ja kierrosnäytöt on toteutettu havainnollisesti. Etenkin pimeällä parasta antia on selkeä tuulilasinäyttö (+1 665 e), jota ei kuitenkaan saa lämmitettävän tuulilasin yhteyteen. Nopeusrajoitukset näkyvät tuulilasinäytöllä, mutta järjestelmä vaihtaa tietyn ajan kuluttua kameraan perustuvan informaation navigaatiotietoon perustuvaan tietoon – eli ainakin talvinopeusrajoitusaikakaudella nopeusrajoitustietoon pitää suhtautua varauksellisesti.
Volvo XC60: n alhainen sisämelutaso soveltuu oivallisesti raskaan sarjan äänentoistojärjestelmän pohjaksi. Brittiläisen Bowers & Wilkinsin tietoviihdejärjestelmä Sensus Connect Audio by B&W (+3 469 e) sisältää luonnollisestikin subwooferin. Äänikuva on muokkauksineen tasapainoinen, ja matalien äänien toisto ansaitsee erityiskiitoksen.
Kookas kosketusnäyttö toimii erinomaisesti, ja karttanäkymä esitetään selkeän visuaalisesti. Helposti ohjelmoitava navigointilaite lukeutuu tämän hetken parhaisiin. Keskikonsolissa on kunnolla säilytystilaa, kannellinen lokero ja mukitelineitäkin kolme kappaletta.
Tuulilasinpyyhkimet suihkuttavat pesunesteen hienostuneen tehokkaasti pyyhinsulkien lomasta. Led-tekniikalla toteutetut ajovalot on varustettu automaattisella kaukovalojenvaihtajalla.
Led-tyyppisillä lähi- ja kaukovaloilla varustettu uusi XC60 muistuttaa melkoisesti Volvon suurinta XC-mallia.
Juha Peltonen
Huimasti lisävarusteita
Volvo XC60:n koeajoautossa oli melkoinen arsenaali tehdasasenteisia lisävarusteita. Niihin lukeutuivat sähkötoimisen lasikattoluukun (+2 081 e) ohella esimerkiksi Connect-varustepaketti (+971 e), johon kuuluu mm. Apple- ja Android-puhelinvalmius, ja Technic-varustepaketti (+2 706 e), joka sisältää mm. led-ajovalot ja Sensus-navigoinnin. Pysäköintiavustin ja 360 asteen kamerajärjestelmä maksavat Technic-paketin yhteydessä 1 040 euroa.
Autossa oli myös vaihtosiivekkeet GT-ohjauspyörän yhteydessä (+208 e), mattamustat 21-tuumaiset kevytmetallivanteet (+2 081 e), Family-varustepaketti (+555 e), sekä Lounge R-Design -varustepaketti (+3 122 e), johon kuuluu 4-vyöhykeilmastointi ja sisäilman laatujärjestelmä, laminoidut lasit ja jäähdytettävä hansikaslokero.
Päälle päätteeksi autossa oli vielä ilmajousitus ja aktiiviset Four-C-iskunvaimentimet (+2 775 e).
Volvo XC60:n R-Design-version sähkösäätöiset etuistuimet antavat moitteettoman sivuttaistuen ja asiallisen ristiseläntuen. Reisituki on mekaaninen.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Ajettavuus. Neliveto ja ilmajousitus ovat tärkeä osa ajokokonaisuutta.
Ärsyttää: Nopeusrajoitusinformaatio. Navigaatiotietoon perustuvat kesärajoitukset ohittavat tietyn ajan kuluttua kameran näkemät talvirajoitukset.
Yllättää: Varustekombinaatio. Jos autossa on tuulilasinäyttö, siihen ei saa lämmitettävää tuulilasia.
Yhteenveto: Volvo XC60:n erinomaisiin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat täsmällinen ohjaustuntuma, ilmajousitus ja aktiiviset iskunvaimentimet. Bensiiniturbo on yksi vaihtoehto ajomukavaan XC60:een. Muunneltavuus, tilankäyttö ja valot ovat korkealuokkaiset. T5 on pitkänmatkantaittaja parhaasta päästä.
Volvo XC60 T5 AWD Business R-Design A
Moottori: R4, turbo, 1969 cm³, 187 kW (254 hv)/5500 r/min, 350 Nm/1500–4800 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 6,8 s, huippunopeus 220 km/h
Kulutus: 7,3 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 167 g/km
Voimansiirto: A8, neliveto
Mitat: p. 4688, l. 1999, k. 1658 mm, akseliväli 2865 mm, maavara 216 mm, omamassa 1766 kg, vetomassa 2400/750 kg, tavaratila 505 l (suurinta tavaratilaa ei ilmoiteta), tankki 60 l
Hinta: 70 261 euroa, koeajoauto 92 426 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Keulan ja peräosan pohjapanssarit antavat jytyä ilmettä. Vaikka nelivetoa ei olekaan, maavaraa saadaan esimerkiksi talvikarkeloihin asialliset 160 mm. Kaukovaloavustin on käytännöllinen.
Juha Peltonen
Keulan ja peräosan pohjapanssarit antavat jytyä ilmettä. Vaikka nelivetoa ei olekaan, maavaraa saadaan esimerkiksi talvikarkeloihin asialliset 160 mm. Kaukovaloavustin on käytännöllinen.
Juha Peltonen
Opel Insignia Sports Tourer osoittautui mainioksi ajattevaksi.
Juha Peltonen
Opel Insignia Sports Tourer osoittautui mainioksi ajattevaksi.
Juha Peltonen
Ajotavalla voit vaikuttaa bensan kulutukseen ja säästää.
Oskari Pentti
Ajotavalla voit vaikuttaa bensan kulutukseen ja säästää.
Oskari Pentti
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mini John Cooper Works GP: Tehoa 300 hevosvoimaa!
Rolls-Royce: Ennätysmäärä oppisopimuspaikkoja tarjolla!
Ohoh! Näin Sveitsin armeijan ajokista tuli cool Off-Road Restomod!
Koeajossa Nissan Navara Trek-1: Rajoitettu painos
Mielenkiintoinen retroritari
London Classic Car Show: Tätä autoa valmistettiin tasan 99 kappaletta
Auto Bild 2/2019
MWC Barcelona: Seat esittelee uuden kaupunkiajokin
Mazda MX-5: Tältä näyttää 30-vuotisjuhlamallissa koriväri Racing Orange
Koeajossa Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 hv AT9 4WD Limited: Amerikan-italialainen katumaasturi
HYÖTYJUTUT
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
Omatoimista autohuoltoa - 10 vinkkiä, joilla pidennät auton ikää
Miten toimii auton osto netistä? Viiden autonettikaupan katsaus
Ajele täydellä akulla - Kaikki käynnistysakuista ja apuvirrasta
Miten renkaat tulisi säilyttää?
Viisipäiväisessä Detailing Universityssä viedään autohoito äärimmilleen
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Navara Trek-1: Rajoitettu painos
Koeajossa Jeep Compass 1.4 MultiAir 170 hv AT9 4WD Limited: Amerikan-italialainen katumaasturi
Melkoinen lumitykki
Koeajossa Kia Stinger GT: Se kovin versio
Koeajossa Škoda Rapid Spaceback: Muuttui pirteämmän näköiseksi!
Koeajossa Kia Picanto 1.0 T-GDI ISG GT-Line: Pippurimyllyjen sukua
Koeajossa BMW X3 xDrive 20d A: Korkealuokkainen haastaja
Koeajossa Newtonin mahtikäsky - Jeep Cherokee
Koeajossa värikkäästi omanlainen Citroën C3 Aircross
Koeajossa robottimainen Opel Karl
TESTIT
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
Ota haltuun ajaminen pimeällä - testasimme kaksi pimeännäköavustinta
Kuuleeko auto? Kaikki autojen äänikomennoista
FOKUS MEDIA
Lukijan kuva: Tuttu tikka
Yöpöydät ovat nyt siroja ja keveitä
Etsitkö uutta sohvaa? Valitsimme 7 suosikkia
Tangentilta matkaradio
Technics tuotteliaana
Lämmintä minimalismia ja suomalaisia klassikoita merinäköalalla
Rotelilta uusi lähtötason integroitu vahvistin ja cd-soitin
Ihastu! Vuoden värit ovat Koralli ja Flamingo
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Näin Beetle GSR on muuttunut vuosien saatossa
Le Mans -erikoisnäyttely Genevessä
Mullistava Cactus – turvatyyny sisäkatossa
Tyrmäys ekassa erässä: Tata Nanolle nolla tähteä törmäystestissä!
Ohjaustehostin ja automaattilaatikko – pelastavatko ne maailman halvimman auton?
Neljä muskeliautoa – mutta yksi on useimmille täysin outo lintu
Mitä ihmettä – tässä oikeassa Porschessa on vain kolme hevosvoimaa!
AvtoVAZ tähyilee hurjaa markkinaosuutta Venäjällä
Kummitusvalkoinen – siinäpä hiuksia nostattava autonväri!
Muikea erikoismalli – vain todellisille asiantuntijoille
UUTTA
KOEAJOT
TESTIT
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mini John Cooper Works GP: Tehoa 300 hevosvoimaa!
Rolls-Royce: Ennätysmäärä oppisopimuspaikkoja tarjolla!
MWC Barcelona: Seat esittelee uuden kaupunkiajokin
Mazda MX-5: Tältä näyttää 30-vuotisjuhlamallissa koriväri Racing Orange
Mazda: Uusi katumaasturi esitellään Genèvessä
Buggy suorittaa paluun – se on nyt täyssähköinen
V8-Magazine kisaa vuoden 2018 kannesta
Valtaosa autoilijoista uskoo robottien korvaavan ihmisen tulevaisuudessa ‒ siis määrätyissä töissä
Škoda Kamiq: Tältä se näyttää luonnoskuvissa
Seat Leon 1.5 TGI Evo: Nyt saatavilla kaasukäyttöisenä
LUETUIMMAT
Koeajossa Kia Stinger GT: Se kovin versio
Kova uutinen: Täysin odottamaton automerkki saavutti historiansa kovimman myyntituloksen!
Škoda Kamiq: Tältä se näyttää luonnoskuvissa
Renault Kadjar: Katumaasturi uudistui näyttävästi
Käytetty:Ensimmäisen sukupolven Audi A4 Avant, vm. 1995–2001