Maserati MC20 Notten moottori on F1-pohjainen 3,0-litrainen ”Nettuno” V6, joka kehittää tehoa 621 hevosvoimaa ja vääntää 730 Nm. Kuvassa entinen jalkapalloilija ja kuusinkertainen valioliigamestari David Beckham ja Maseratin viralllinen testikuljettaja Andrea Bertolini.
Maserati
Maserati MC20 Notte: Harmin paikka – italialaista superautoa valmistetaan häviävän pieni määrä…
Uutta, nopeaa Spyderia valmistetaan ainoastaan 50 kappaletta. Notte-lisämallinimi viittaa ”yöhön”, jota pidetään mallin toimintakenttänä.
Nero Essenza Matte -mustaksi maalatussa Maserati MC20 Nottessa on erottuvana lisäyksityiskohtana kiiltävän musta katto.
Hiilikuituiset yksityiskohdat antavat lisäviitteitä version urheilullisuudesta.
Maserati MC20 Notte on aerodynaaminen mestariteos, jossa voidaan luonnehtia suunnittelijan kynän kohtaavan laboratoriotieteen.
Computational Fluid Dynamics, eli pikkutarkat todellisen mittakaavan tuulitunnelikokeet otettiin käyttöön, jotta jokainen yksityiskohta saatiin optimoitua.
Nollasta sataan uusi superautoversio kiihtyy alle 3,0 sekunnissa, ja huippunopeutta versio kerää 325 km/h.
Davide De Martis
Ajotiloja on neljä (GT, Sport, Corsa sekä märälle ajoradalle Wet). Autossa on myös elektroninen tasauspyörästön lukko.
Maserati
Näin pystytään sekä lisäämään maaefektiä, että säilyttämään ilmanvastuskerroin alhaisena.
Aerodynaamiset elementit, kuten tuuletusaukot, kylkien ilmanottoaukot sekä takaspoileri, ovat tasapainossa korin tyylikkäiden linjojen kanssa, kun taas vastaavasti auton pääosin tekninen alaosa on väriltään musta ja hiilen värinen.
3,0 ”Nettuno” V6
Maserati MC20 Notten moottori on F1-pohjainen 3,0-litrainen ”Nettuno” V6, joka kehittää tehoa 621 hevosvoimaa ja vääntää 730 Nm.
Moottorissa on 11,1:1 puristussuhde sekä kuivasumppuvoitelu.
Nettuno viittaa merenjumala Neptunuksen atraimeen, joka on puolestaan Maseratin tunnuslogo.
Nettuno viittaa merenjumala Neptunuksen atraimeen, joka on puolestaan Maseratin tunnuslogo.
Maserati
Maserati MC20 Notten vaihteistona palvelee 8-nopeuksinen kaksoiskytkin-automaatti.
Ajotiloja on neljä (GT, Sport, Corsa sekä märälle ajoradalle Wet). Autossa on myös elektroninen tasauspyörästön lukko.
Nollasta sataan MC20:n uusi superautoversio kiihtyy alle 3,0 sekunnissa, ja huippunopeutta kehkeytyy 325 km/h.
Keveyteen kiinnitetään erityistä huomiota, sillä monokokki painaa vain noin 100 kiloa, ja MC20 Notten omamassa asettuu alle 1 500 kiloon.
Maserati MC20 Notte on varustettu keulan ilmajousituksella. Silloin, kun tarvitaan maavaraa vaikkapa nopeushidasteen kohdalla, keulaa voidaan napin painalluksella nostaa sähköisesti 50 mm.
Maserati
Maserati MC20 Notte on varustettu keulan ilmajousituksella. Silloin, kun tarvitaan maavaraa vaikkapa nopeushidasteen kohdalla, keulaa voidaan napin painalluksella nostaa sähköisesti 50 mm.
Ilmajousitus toimii 32 km/h nopeuteen asti. Mikäli ajonopeus on sitä suurempi, keulan maavara palautuu automaattisesti normaaliksi.
Digitaaliset näytöt
Maserati MC20 Notten ohjaamossa on aivan uusi, näyttävä 10,2-tuumainen digitaalinen mittaristo, sekä 10,25 tuuman multimedianäyttö.
Keveyteen kiinnitetään erityistä huomiota, sillä monokokki painaa vain noin 100 kiloa, ja MC20 Notten omamassa asettuu alle 1 500 kiloon.
Maserati
Kuljettajan istuimella mikään ei häiritse urheilullista kokemusta. Vain välttämättömät toiminnot käsittävässä kojelaudassa jokainen komponentti palvelee käytännöllistä tarkoitustaan.
Istuimissa on mustaa ja keltaista tikkausta, sekä kullanvärisiä yksityiskohtia.
Ylellisistä kelloista inspiraation ammentanut arvokkaan näköinen, mekaaninen ajotilan valitsin koristaa hiilikuituista keskitunnelia.
Jos haluaa välillä kuunnella muutakin kuin moottorin ääntä, niin MC20 on ensimmäinen Maserati, johon saa valinnaisen, italialaisvalmisteisen Sonus faber High-Premium -äänentoistojärjestelmän.
Maserati-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi äänivarsi Sveitsistä
Kellosta apua
Pro-Jectilta muuntajia mc-äänirasioille
Ylellinen kaiutinpaketti Pariisista
Rotelilta uusi integroitu vahvistin
Maria Guzenina tekee lattialaattalöytöjä ja tavoittelee sisustukseen kiirettömyyden tuntua
Laadukas putkiesivahvistin Puolasta
Accuphasen uusi digisoitin
Nu-vista DAC ja Vinyl 2
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN