Corvette E-Ray on historian nopein tuotanto-Corvette, joka kiihtyy nollasta sataan 2,5 sekunnissa, sekä selvittää varttimailin kiihtyvyyden erittäin nopeassa 10,5 sekunnissa. Kuvassa Corvette E-Ray 3LZ Coupe.
GM-DESIGN
Nelivetoinen, keskimoottorinen Corvette E-Ray: 0-100 km/h vain 2,5 sekunnissa!
Kaikkien aikojen ensimmäisessä eAWD Corvette E-Rayssä sovelletaan kehittynyttä sähkömoottoria 6,2-litraisen pikkulohko-V8:n (LT2) seurana. Nelivetoinen Vette kiihtyy nollasta sataan nopeammin kuin koskaan.
Tasan 70 vuotta sen jälkeen, kun Corvette debytoi Motorama-näyttelyssä, New Yorkissa vuonna 1953, Chevrolet esittelee kaikkien aikojen ensimmäisen sähköistetyn Corvetten varustettuna nelivedolla, tehokkaalla 6,2-litraisella LT2- pikkulohko-V8:lla sekä sähkömoottorilla.
Malli tuntee nimen E-Ray.
General Motorsin toimitusjohtaja Mark Reuss toteaa "E-Rayn, ensimmäisen sähköistetyn nelivetoisen Corvetten laajentavan lupauksia siitä, mitä Corvette voi tarjota."
Corvette E-Ray on saatavilla sekä irrotettavalla kovakatolla varustettuna coupena että hardtop avona.
GM:n 6,2-litrainen pikkulohko-V8 (LT2) kirnuaa 495 hevosvoimaa, ja välittää 637 Nm vääntömomentin taka-akselistolle. Veekasia täydentävä sähkömoottori tuottaa 160 hevosvoimaa, ja se antaa vääntöä ja 170 Nm etupyörille.
GM-DESIGN
Corvette E-Ray on historian nopein tuotanto-Corvette, joka kiihtyy nollasta sataan 2,5 sekunnissa, sekä selvittää varttimailin kiihtyvyyden erittäin nopeassa 10,5 sekunnissa.
Lähes välittömän alaväännön tuottama ”työntövoiman” tunne on Corvetten ajokokemuksen ydin, ja E-Rayssa sitä löytyy runsaasti. GM:n 6,2-litrainen pikkulohko-V8 (LT2) kirnuaa 495 hevosvoimaa, ja välittää 637 Nm vääntömomentin taka-akselistolle.
Veekasia täydentävä sähkömoottori tuottaa 160 hevosvoimaa, ja se antaa vääntöä ja 170 Nm etupyörille. 1,9 kWh:n akusto sijaitsee istuinten välissä. E-Rayn järjestelmätehoksi ilmoitetaan 655 hevosvoimaa.
Älykäs neliveto
* Corvette E-Rayn älykäs eAWD-järjestelmä opiskelee jatkuvasti ajoradan pintaa, ja mukautuu saumattomasti pito-olosuhteisiin sekä kuljettajien tarpeisiin. E-Rayn eAWD-järjestelmä antaa lisävoimaa etupyöriin ajon aikana sekä heikosti pitävällä pinnalla, mikä kohentaa vakautta.
* Corvette E-Rayssa ei käytetä pistokelatausta, vaan itselataavan hybridin akusto latautuu rullaus- ja jarrutusenergialla sekä normaalin ajon aikana.
* Täysin uuden Corvette E-Rayn lisäominaisuuksia ja teknologioita ovat esimerkiksi:
* Stealth Mode, eli sähköinen ajotila kadulle; voidaan käyttää jopa 72 km/h (45 mph) nopeudella
* Uusi, kevyt 12 V litium-ioniakku tukee LT2 V8:n Start/Stop -toimintoa
* Vakiona olevat Brembon hiilikuitu-keraamiset jarrulevyt varmistavat optimaalisen jarrutustehon
Asiakkaat pystyvät muokkaamaan E-Rayn sisustaa muun muassa kahden hiilikuitupaketin sekä kolmen eri istuinvaihtoehdon kesken.
GM-DESIGN
Corvette E-Rayn pulkat vastaavat sivuttaistueltaan hurjaa suorituskykyä.
GM-DESIGN
* Vakiona elektroninen Magnetic Ride Control 4.0 -iskunvaimennus, jossa on kolme erilaista asetusta
* Etu-/taka-akselistolla 20- ja 21-tuumaiset vanteet ja Michelin Pilot Sport -renkaat. Michelin Pilot Sport 4S -renkaat ovat saatavilla valinnaisen Performance-varustepaketin yhteydessä
* Kori on 3,6 tuumaa leveämpi kuin Corvette Stingrayssa
* Äänikokemus ilmentää auton hallitsevaa läsnäoloa. Sähköinen etumoottori toimii harmoniassa LT2-moottorin kanssa
* Enemmän avustinjärjestelmiä (kaikissa 2024 Corvette-malleissa), mukaan lukien kaistavahti, törmäysvaroitin sekä ja automaattinen hätäjarrutus.
Corvette E-Ray-design- kohokohtiin lukeutuvat:
* 14 koriväriä – mukaan lukien uudet Riptide Blue, Seawolf Grey sekä kaktuksen värinen Cacti
* E-Ray-koriraidoituspaketti Electric Blue
* Valinnaiset mustat pakoputket
* Valinnaiset hiilikuituiset vanteet sekä muut hiilikuitukomponentit
E-Rayssä on myös upouusi Artemis Dipped -verhoilu, jossa on syvänvihreitä sävyjä lähes kaikilla sisäpinnoilla, ja joka on saatavana yksinomaan 2024 Corvetteihin.
Lisäksi konsolissa on uudet Charge+- ja Stop/Start-painikkeet, sekä päivityksiä multimediajärjestelmään ja digimittaristoon.
Corvette-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lisää fokusta treeniin
Lisää akryyliä
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Uutta Yorkshiresta
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL