Nichols N1A:ssa on vakiona Chevroletin 460-hevosvoimainen LT1 V8. Toisena vaihtoehtona on saman moottorin 520 hv versio, ja kolmantena on 7-litrainen eli 427 cid V8 (650 hv).

Nichols N1A:ssa on vakiona Chevroletin 460-hevosvoimainen LT1 V8. Toisena vaihtoehtona on saman moottorin 520 hv versio, ja kolmantena on 7-litrainen eli 427 cid V8 (650 hv).

Nichols Cars

Nichols N1A: Tästä huippu­suun­nit­te­lijan automallista tuskin olet kuullut!

Useiden vuosien intensiivisen kehitystyön ja tuhansien kilometrien testauksen jälkeen niin maantiellä kuin radalla, tehtiin päätös aloittaa brittiläisen Nichols N1A:n piensar­ja­tuo­tanto.

Auto Bild.Superautot

McLa­re­nin en­ti­nen pää­suun­nit­te­li­ja Steve Nic­hols joh­ti tek­nis­tä tii­miä, joka vas­ta­si McLa­ren MP4/4:stä, kaik­kien ai­ko­jen me­nes­tyk­sek­käim­mäs­tä F1-au­tos­ta.

Nic­hols N1A on kun­ni­a­no­soi­tus hä­nen lä­hei­sil­le suh­teil­leen Bri­tan­ni­an Wo­kin­gis­sa si­jait­se­vaan yh­ti­öön, on­han ky­sees­sä ny­ky­ai­kai­nen tul­kin­ta ai­van en­sim­mäi­ses­tä McLa­re­nis­ta, M1A:sta.

"Em­me alun pe­rin ai­ko­neet ryh­tyä tuo­tan­toon", sa­noo Nic­hols. "Ky­sees­sä oli idea, jos­ta Nic­hols Car­sin toi­mi­tus­joh­ta­ja John Mi­nett ja minä olim­me pu­hu­neet jo jon­kin ai­kaa. Lo­pul­ta ajat­te­lim­me, et­tä voi­sim­me yh­tä hy­vin ra­ken­taa sel­lai­sen au­ton ja näh­dä, mil­lai­nen sii­tä tu­li­si. Kun ih­mi­set nä­ki­vät sen tiel­lä, pa­lau­te oli us­ko­ma­ton. N1A on vä­hän niin kuin al­ku­pe­räi­nen M1A, jos­ta koko McLa­re­nin ta­ri­na al­koi. Bruce McLa­ren ra­ken­si sen ai­nut­kap­pa­leek­si hen­ki­lö­koh­tai­seen käyt­töön­sä. Sit­ten ih­mi­set al­koi­vat ky­syä hä­nel­tä, ei­kö hän voi­si ra­ken­taa nii­tä muu­ta­man li­sää!"

Alu­mii­nia ja hii­li­kui­tua

Vaik­ka Nic­hols N1A on il­mei­ses­ti saa­nut ins­pi­raa­ti­on­sa M1A:sta, se on sil­ti hy­vin eri­lai­nen, täy­sin mo­der­ni ur­hei­lu­au­to.

Nicholsissa on huippuluokan alumiini- ja hiilikuitukori, sekä tukivarsijousitus joka kulmassa, mikä takaa upean ajettavuuden.

Nicholsissa on huippuluokan alumiini- ja hiilikuitukori, sekä tukivarsijousitus joka kulmassa, mikä takaa upean ajettavuuden.

Nichols Cars

Vi­su­aa­li­ses­ti se on pal­jon ag­g­res­sii­vi­sem­pi, sil­lä sii­nä on maa­ta hi­po­va keu­la, le­ve­ät kyl­jet sekä tuu­li­tun­ne­lis­sa hi­ot­tu ae­ro­dy­na­miik­ka, joka tuot­taa po­si­tii­vi­sen, ta­sa­pai­noi­sen maa­e­fek­tin edes­sä ja ta­ka­na.

Tu­lok­se­na on so­pi­va kun­ni­a­no­soi­tus McLa­ren M1A:lle, mut­ta sa­mal­la uu­tuus on muo­dol­taan täy­sin ny­ky­ai­kai­nen.

Nic­hol­sis­sa on huip­pu­luo­kan alu­mii­ni- ja hii­li­kui­tu­ko­ri, sekä tu­ki­var­si­jou­si­tus joka kul­mas­sa, mikä ta­kaa upe­an ajet­ta­vuu­den.

"Eräs pro­jek­tin pal­kit­se­vim­mis­ta puo­lis­ta", Nic­hols sa­noo, "on ol­lut mah­dol­li­suus työs­ken­nel­lä us­ko­mat­to­mien, maa­il­man joh­ta­vien ra­ken­ne- ja jou­si­tu­sa­si­an­tun­ti­joi­den kans­sa, jot­ka toi­mi­vat Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa. Li­säk­si mu­ka­na oli joi­ta­kin lois­ta­via kol­le­goi­ta­ni McLa­ren-ajoil­ta­ni. ”

Chev­ro­le­tin V8

Il­mei­nen omi­nai­suus, jon­ka N1A ja­kaa al­ku­pe­räi­sen McLa­re­nin kans­sa, on ame­rik­ka­lai­nen moot­to­ri.

Va­ki­o­na on Chev­ro­le­tin 460-he­vos­voi­mai­nen LT1 V8. Toi­se­na vaih­to­eh­to­na on sa­man moot­to­rin 520 hv ver­sio, ja kol­man­te­na on 7-lit­rai­nen eli 427 cid V8 (650 hv).

Vaih­teis­to­na on Nic­hol­sin ke­hit­tä­mä 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li.

Al­le 900 ki­lon (kaik­ki nes­teet si­säl­tä­vä) oma­mas­sa on ta­voi­te, jo­ten suo­ri­tus­ky­ky on taa­tus­ti upea.

Vaik­ka on luul­ta­vas­ti pa­ras­ta käyt­tää kil­pa­ra­taa mal­lin täy­den po­ten­ti­aa­lin va­paut­ta­mi­sek­si, Nic­hols N1A on toki suun­ni­tel­tu tien­käyt­töä sil­mäl­lä pi­tä­en – sään sal­lies­sa!

Nic­hols N1A de­by­toi vuo­den 2022 toi­sel­la nel­jän­nek­sel­lä.

Nic­hols-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN