Nichols N1A:ssa on vakiona Chevroletin 460-hevosvoimainen LT1 V8. Toisena vaihtoehtona on saman moottorin 520 hv versio, ja kolmantena on 7-litrainen eli 427 cid V8 (650 hv).

Nichols N1A:ssa on vakiona Chevroletin 460-hevosvoimainen LT1 V8. Toisena vaihtoehtona on saman moottorin 520 hv versio, ja kolmantena on 7-litrainen eli 427 cid V8 (650 hv).

Nichols Cars

Nichols N1A: Tästä huippu­suun­nit­te­lijan automallista tuskin olet kuullut!

Useiden vuosien intensiivisen kehitystyön ja tuhansien kilometrien testauksen jälkeen niin maantiellä kuin radalla, tehtiin päätös aloittaa brittiläisen Nichols N1A:n piensar­ja­tuo­tanto.

Auto Bild.Superautot

McLa­re­nin en­ti­nen pää­suun­nit­te­li­ja Steve Nic­hols joh­ti tek­nis­tä tii­miä, joka vas­ta­si McLa­ren MP4/4:stä, kaik­kien ai­ko­jen me­nes­tyk­sek­käim­mäs­tä F1-au­tos­ta.

Nic­hols N1A on kun­ni­a­no­soi­tus hä­nen lä­hei­sil­le suh­teil­leen Bri­tan­ni­an Wo­kin­gis­sa si­jait­se­vaan yh­ti­öön, on­han ky­sees­sä ny­ky­ai­kai­nen tul­kin­ta ai­van en­sim­mäi­ses­tä McLa­re­nis­ta, M1A:sta.

"Em­me alun pe­rin ai­ko­neet ryh­tyä tuo­tan­toon", sa­noo Nic­hols. "Ky­sees­sä oli idea, jos­ta Nic­hols Car­sin toi­mi­tus­joh­ta­ja John Mi­nett ja minä olim­me pu­hu­neet jo jon­kin ai­kaa. Lo­pul­ta ajat­te­lim­me, et­tä voi­sim­me yh­tä hy­vin ra­ken­taa sel­lai­sen au­ton ja näh­dä, mil­lai­nen sii­tä tu­li­si. Kun ih­mi­set nä­ki­vät sen tiel­lä, pa­lau­te oli us­ko­ma­ton. N1A on vä­hän niin kuin al­ku­pe­räi­nen M1A, jos­ta koko McLa­re­nin ta­ri­na al­koi. Bruce McLa­ren ra­ken­si sen ai­nut­kap­pa­leek­si hen­ki­lö­koh­tai­seen käyt­töön­sä. Sit­ten ih­mi­set al­koi­vat ky­syä hä­nel­tä, ei­kö hän voi­si ra­ken­taa nii­tä muu­ta­man li­sää!"

Alu­mii­nia ja hii­li­kui­tua

Vaik­ka Nic­hols N1A on il­mei­ses­ti saa­nut ins­pi­raa­ti­on­sa M1A:sta, se on sil­ti hy­vin eri­lai­nen, täy­sin mo­der­ni ur­hei­lu­au­to.

Nicholsissa on huippuluokan alumiini- ja hiilikuitukori, sekä tukivarsijousitus joka kulmassa, mikä takaa upean ajettavuuden.

Nicholsissa on huippuluokan alumiini- ja hiilikuitukori, sekä tukivarsijousitus joka kulmassa, mikä takaa upean ajettavuuden.

Nichols Cars

Vi­su­aa­li­ses­ti se on pal­jon ag­g­res­sii­vi­sem­pi, sil­lä sii­nä on maa­ta hi­po­va keu­la, le­ve­ät kyl­jet sekä tuu­li­tun­ne­lis­sa hi­ot­tu ae­ro­dy­na­miik­ka, joka tuot­taa po­si­tii­vi­sen, ta­sa­pai­noi­sen maa­e­fek­tin edes­sä ja ta­ka­na.

Tu­lok­se­na on so­pi­va kun­ni­a­no­soi­tus McLa­ren M1A:lle, mut­ta sa­mal­la uu­tuus on muo­dol­taan täy­sin ny­ky­ai­kai­nen.

Nic­hol­sis­sa on huip­pu­luo­kan alu­mii­ni- ja hii­li­kui­tu­ko­ri, sekä tu­ki­var­si­jou­si­tus joka kul­mas­sa, mikä ta­kaa upe­an ajet­ta­vuu­den.

"Eräs pro­jek­tin pal­kit­se­vim­mis­ta puo­lis­ta", Nic­hols sa­noo, "on ol­lut mah­dol­li­suus työs­ken­nel­lä us­ko­mat­to­mien, maa­il­man joh­ta­vien ra­ken­ne- ja jou­si­tu­sa­si­an­tun­ti­joi­den kans­sa, jot­ka toi­mi­vat Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa. Li­säk­si mu­ka­na oli joi­ta­kin lois­ta­via kol­le­goi­ta­ni McLa­ren-ajoil­ta­ni. ”

Chev­ro­le­tin V8

Il­mei­nen omi­nai­suus, jon­ka N1A ja­kaa al­ku­pe­räi­sen McLa­re­nin kans­sa, on ame­rik­ka­lai­nen moot­to­ri.

Va­ki­o­na on Chev­ro­le­tin 460-he­vos­voi­mai­nen LT1 V8. Toi­se­na vaih­to­eh­to­na on sa­man moot­to­rin 520 hv ver­sio, ja kol­man­te­na on 7-lit­rai­nen eli 427 cid V8 (650 hv).

Vaih­teis­to­na on Nic­hol­sin ke­hit­tä­mä 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li.

Al­le 900 ki­lon (kaik­ki nes­teet si­säl­tä­vä) oma­mas­sa on ta­voi­te, jo­ten suo­ri­tus­ky­ky on taa­tus­ti upea.

Vaik­ka on luul­ta­vas­ti pa­ras­ta käyt­tää kil­pa­ra­taa mal­lin täy­den po­ten­ti­aa­lin va­paut­ta­mi­sek­si, Nic­hols N1A on toki suun­ni­tel­tu tien­käyt­töä sil­mäl­lä pi­tä­en – sään sal­lies­sa!

Nic­hols N1A de­by­toi vuo­den 2022 toi­sel­la nel­jän­nek­sel­lä.

Nic­hols-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN