Nuori autoilija: Älä ikinä tee näin ajaessasi!

Michelinin teettämästä kysely­tut­ki­muk­sesta ilmenee, että kännykkä on jatkuvassa käytössä ratin takana myös ajon aikana. Tekstiviestien lähettämisen lisäksi myös sosiaalisen median käyttö, valokuvien ottaminen ja sähköpostien lukeminen autoa ajaessa on tavallista, varsinkin 18–29 -vuotiaiden autoilijoiden keskuudessa.

Auto Bild.Uutiset

Sekä nuo­ris­ta nai­sis­ta et­tä nuo­ris­ta mie­his­tä yli puo­let vas­ta­si Mic­he­li­nin ke­sä­kuus­sa 2016 teet­tä­mäs­sä ky­se­ly­tut­ki­muk­ses­sa lä­het­tä­neen­sä teks­ti­vies­tin aja­es­saan. Ikä­luo­kas­sa 30–49 -vuo­ti­aat su­ku­puol­ten vä­li­nen ero al­kaa nä­kyä. Mie­his­tä mel­kein puo­let (47 pro­sent­tia) on lä­het­tä­nyt teks­ti­vies­tin ajon ai­ka­na kun taas nai­sis­ta vain kol­man­nes myön­tää teh­neen­sä sen.

Tut­ki­muk­ses­sa ky­syt­tiin täl­lä ker­taa myös so­si­aa­li­sen me­di­an käy­tös­tä pu­he­li­mel­la sekä säh­kö­pos­tien lu­ke­mi­ses­ta ja va­lo­ku­vien ot­ta­mi­ses­ta. Eh­kä hie­man yl­lät­tä­en 30–49 -vuo­ti­aat mie­het ovat ajon ai­ka­na kaik­kein in­nok­kaim­pia va­lo­ku­vien ot­ta­jia (33 pro­sent­tia) ja säh­kö­pos­tien lu­ki­joi­ta (25 pro­sent­tia). Kai­kis­ta ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta au­toi­li­jois­ta 29 pro­sent­tia on lä­het­tä­nyt teks­ti­vies­tin, 9 pro­sent­tia käyt­tä­nyt so­si­aa­lis­ta me­di­aa, 12 pro­sent­tia lu­ke­nut säh­kö­pos­te­ja ja 16 pro­sent­tia ot­ta­nut va­lo­ku­van.

Tu­lok­set viit­taa­vat va­li­tet­ta­vas­ti vah­vas­ti sii­hen, et­tä pu­he­lin­taan usei­siin toi­min­toi­hin käyt­tä­vät te­ke­vät sitä usein myös aja­es­saan. Tut­ki­muk­ses­sa mu­ka­na ole­vas­sa nuo­rim­mas­sa ikä­luo­kas­sa nai­sis­ta 28 pro­sent­tia on so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa ja 31 pro­sent­tia ot­taa va­lo­ku­via; lä­hes nel­jän­nes heis­tä myös lu­kee säh­kö­pos­te­jaan. Nuo­ret mie­het kes­kit­ty­vät enem­män teks­ti­vies­tien lä­het­te­lyyn ja va­lo­ku­vien ot­ta­mi­seen.

Pu­he­li­men käyt­töä ajon ai­ka­na ja sen vai­ku­tus­ta lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen on sään­nöl­li­ses­ti sel­vi­tet­ty usei­den eri ta­ho­jen toi­mes­ta. Esi­mer­kik­si Lii­ken­ne­tur­van sel­vi­tyk­ses­sä vuo­del­ta 2014 to­det­tiin, et­tä kul­jet­ta­jan tark­kaa­vai­suu­den ja­kaan­tu­es­sa yh­tä­ai­kai­ses­ti pu­he­li­meen ja aja­mi­seen on­net­to­muus­ris­ki jopa kuu­sin­ker­tais­tuu. Vaik­ka pu­he­li­men käyt­tö ajon ai­ka­na il­man Hands Free -jär­jes­tel­mää on tie­lii­ken­ne­lais­sa kiel­let­tyä, ei lii­ken­ne­val­von­nal­la ole juu­ri re­surs­se­ja puut­tua sii­hen.

Mic­he­lin on si­tou­tu­nut edis­tä­mään lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta ja on mu­ka­na YK:n kym­men­vuo­ti­ses­sa lii­ken­ne­tur­val­li­suus­kam­pan­jas­sa De­ca­de of Ac­ti­on for Road Sa­fe­ty 2011–2020 sekä Kan­sain­vä­li­sen Au­to­lii­ton FIA:n Ac­ti­on for Road Sa­fe­ty -hank­kees­sa. Vii­me mai­ni­tun au­toi­li­joil­le osoi­te­tut ”Kym­me­nen kul­tais­ta sään­töä” tur­val­li­sem­man au­toi­lun puo­les­ta si­säl­tä­vät myös si­tou­muk­sen ol­la käyt­tä­mät­tä pu­he­lin­ta ajon ai­ka­na.

FIA Ac­ti­on for Road Sa­fe­ty: 10 kul­tais­ta sään­töä AU­TOi­LI­JAL­LE

Ha­lu­an ajaa tur­val­li­ses­ti.
Lu­paan:

FIA Ac­ti­on for Road Sa­fe­ty: fia.com/cam­paigns/ac­ti­on for road sa­fe­ty

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN