Porsche 911 S/T on nykyisen sukupolven ainoa 911-malli, jossa yhdistyvät etuakseliston päällekkäiset kolmiotukivarret taka-akselin monivarsituentaan ilman takapyöräohjausta. Myös mallin iskunvaimentimia ja ohjausjärjestelmiä on mukautettu asianmukaisesti.
Porsche
Porsche 911 S/T: Manuaalivaihteinen erikoispainos 911-mallin 60-vuotisjuhlan kunniaksi!
Porsche 911 täyttää 60 vuotta. 911 S/T -uhlamallin valmistuserä rajoitetaan 1 963 autoon. Kyseinen, kaikista kevyin 992-sukupolven 911 on varustettu manuaalivaihteistolla.
Porsche juhlistaa 911-mallin 60-vuotista taivalta erikoisversiolla, joka on valmistettu täydellistä ajonautintoa silmällä pitäen: rajoitetun 1 963 auton valmistuserän Porsche 911 S/T tarjoaa erityiskevyen rakenteen ja puhdasoppisen ajokokemuksen.
Porsche 911 GT3 RS -mallista lainattu 386 kW (525 hv) tehoinen, korkeakierroksinen moottori välittää voimansa tiehen ensimmäistä kertaa manuaalisen vaihteiston ja kevytrakenteisen kytkimen kautta.
Ainutlaatuisessa juhlavuoden mallissa yhdistyvät 911 GT3 Touring -mallin ja 911 GT3 RS -mallin vahvuudet.
Lyhytvälitteinen manuaalivaihteisto
Porsche 911 GT3 RS:n vapaasti hengittävä, teholtaan 386 kW (525 hv) 4,0-litrainen bokserimoottori linkittyy lyhyillä välityssuhteilla varustettuun manuaalivaihteistoon.
Tätä täydentää huomattavan kevyt rakenne, sekä ketteryydelle ja ajettavuudelle optimoitu voimalinja ja alusta.
Porsche 911 S/T painaa vain 1 380 kg (DIN-omamassa, sis. kaikki nesteet), joka tekee mallista 992-sukupolven kevyimmän.
Lisävarusteena tarjolla oleva Heritage Design -paketti saa inspiraationsa Porsche 911 S -mallin kilpaversiosta, 1960- ja 1970-luvun vaihteesta.
Porsche 911 S/T:n aerodynamiikka on optimoitu yleisiä teitä varten ratakäytön sijasta.
Porsche
Juhlavuoden mallin suunnittelussa yhdistyvät Porschen GT- ja moottoriurheiluosaaminen. Tämä tulee esiin auton erityisen ketterässä käsiteltävyydessä mutkaisilla maanteillä.
Pyörivien massojen vähentäminen niin moottorissa, pyörissä kuin jarruissakin takaa mallille erinomaisen dynaamisen vasteen.
Porsche 911 S/T:n jokainen ohjausliike ja kaasupolkimen tai jarrun painallus toteutetaan välittömästi sekä huipputarkasti.
Toisin kuin Porsche 911 GT3 RS -mallissa, painopisteenä Porsche 911 S/T:n kehityksessä ei ollut ratakäyttö, vaan ajaminen yleisillä teillä.
Uutuusmalli Porsche 911 S/T korostuu ensimmäisen sukupolven 911-mallin suorituskykyyn keskittyneen malliversion perillisenä.
Porsche on vuodesta 1969 tarjonnut erityistä kilpaversiota Porsche 911 S -mallista.
Sisäisesti näiden nimityksenä on toiminut Porsche 911 ST.
Alustaan, pyöriin, moottoriin ja koriin tehdyt muutokset paransivat huomattavasti kiihtyvyyttä, jarrutusta sekä veto- ja kaarrepitoa.
Näissä malleissa ei käytetty kookkaita spoilereita eikä muita aerodynaamisia apuvälineitä.
Uudessa Porsche 911 S/T:ssa on alkuperäisen Porsche 911 S (ST):n henkeä muunnettuna nykyiseen Porsche 911 -sukupolveen.
Juhlavuoden malli yhdistelee elementtejä Porsche 911 GT3 RS -mallista 911 GT3 Touring -malliin, ja on saanut täydennyksenä kevyet, erityisesti Porsche 911 S/T -mallia varten kehitetyt komponentit.
Tuloksena on ainutlaatuinen ajokokemus, 911 GT -portfolion mukaisesti.
Porsche 911 GT3 RS:n vapaasti hengittävä, teholtaan 386 kW (525 hv) 4,0-litrainen bokserimoottori linkittyy lyhyillä välityssuhteilla varustettuun manuaalivaihteistoon.
Porsche
Erityiskevyt rakenne lokasuojista kytkimeen
Konepelti, katto, etulokasuojat ja ovet sekä niiden näyttävät imuaukot on valmistettu kevyestä hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP).
Sama pätee myös turvakaareen, sekä taka-akseliston kallistuksenvaimentimeen, sekä taka-akseliston jäykistelevyyn.
Porsche varustaa lisäksi juhlavuoden mallin magnesiumvanteilla, PCCB-järjestelmällä, litiumioni-käynnistysakulla sekä kevyillä laseilla, vakiona.
Vähennetyn äänieristyksen, taka-akseliston ohjauksen poistamisen ja voimansiirron painonsäästöjen myötä Porsche 911 S/T:n DIN-omamassa on vain 1 380 kg.
Näin nopeille maanteille optimoitu auto on vielä 40 kg kevyempi kuin manuaalivaihteinen Porsche 911 GT3 Touring.
Porschen insinöörit suunnittelivat uuden, kevytrakenteisen kytkimen, joka on tarkoitettu erityisesti Porsche 911 S/T -malliin. Yksimassavauhtipyörän kanssa se vähentää pyörivien osien massaa jopa 10,5 kg.
Tämä parantaa huomattavasti vapaasti hengittävän bokserimoottorin vastetta, mikä saa moottorin keräämään kierroksia ällistyttävän nopeasti ja vaivattomasti.
Kuusiportaisen manuaalivaihteiston, jossa on lyhyemmät välitykset kuin Porsche 911 GT3 -mallissa, sekä korkealle kiertävän moottorin yhdistelmä nostaa auton dynaamisuutta entisestään.
Moottori kiihdyttää Porsche 911 S/T:n nollasta sataan vain 3,7 sekunnissa.
Huippunopeus on 300 km/h.
Mukautettu ohjaus ja iskunvaimennus
Ajokokemusta korostaa vakio, kevytrakenteinen virityspakoputkisto, vaikuttavine äänimaailmoineen.
Porsche 911 S/T on nykyisen sukupolven ainoa 911-malli, jossa yhdistyvät etuakseliston päällekkäiset kolmiotukivarret taka-akselin monivarsituentaan ilman takapyöräohjausta.
Myös mallin iskunvaimentimia ja ohjausta on mukautettu asianmukaisesti.
Lisäksi Porsche 911 S/T:n aerodynamiikka on optimoitu yleisiä teitä varten ratakäytön sijasta.
Juhlavuoden mallissa on vakiona ns. Gurney-läppä (rata-ajaja Dan Gurneyn mukaan) ulkonevassa takaspoilerissa.
Vakiovarusteisiin sisältyvät myös kevyet, keskiölukoin varustetut 20-tuumaiset (edessä) ja 21-tuumaiset (takana) magnesiumvanteet.
Erittäin korkean suorituskyvyn 255/35 ZR 20 -renkaat varmistavat erinomaisen mekaanisen pidon edessä.
Takana Porsche 911 S/T -mallissa on 315/30 ZR 21 -mittaiset renkaat.
Kuppi-istuimet vakiona
Toisin kuin Porsche 911 GT3 RS -mallissa, painopisteenä Porsche 911 S/T:n kehityksessä ei ollut ratakäyttö, vaan ajaminen yleisillä teillä.
Porsche
CFRP-materiaalista valmistetut kuppi-istuimet kuuluvat vakiovarusteluun.
Vaihtoehtoisesti saa myös neljään suuntaan säädettävät Sport Seat Plus -urheiluistuimet.
Mittaristo ja Sport Chrono -paketin kello on viimeistelty Porschen klassisin vihreän sävyin.
Porsche 911 S/T -malliin on saatavilla lisävarusteena Heritage Design -paketti.
Uusi Shoreblue Metallic -ulkoväri sekä vanteiden Ceramica-väri ovat saatavilla yksinomaan tähän malliin.
Oviin on mahdollista tilauksesta kiinnittää koristekalvona numerot 0–99.
Klassista suunnittelua edustava Porsche-logo alkuperäisestä 911-mallista koristaa keulaa, pölykapseleita, ohjauspyörää, pääntukia sekä auton avainta, ja sen myötä kunnioitetaan Porsche 911 S/T:n historiallisia juuria.
Myös istuinverhoilu (Classic Cognac -väritys) liituraitoineen toimii kunnianosoituksena alkuperäismallin perinnölle.
Kaksisävyiset, puolianiliiniset nahkasomisteet Black/Classic Cognac -nahkaverhoilussa sekä kattavat nahkaviimeistelyt, sisäkaton Dinamica-verhoilu ja muut Porsche Exclusive Manufaktur -paketin elementit täydentävät varustelun.
Takaosan Porsche-logo ja 911 S/T -mallimerkintä ovat kullanväriset.
Tarjolla titaanikoteloinen kello
Porsche Design tarjoaa Porsche 911 S/T -mallin ostajille mahdollisuuden hankkia Chronograph 1 – 911 S/T -kellon.
Titaanikotelolla varustettu, painonsäästösyistä pinnoittamaton ja suihkupuhallettu ainutlaatuinen kello vastaa täysin uuden, puhdasoppisen 911-erikoismallin kevytrakenteisuuden periaatetta.
Kronografin sydämenä on Porsche Designin WERK 01.240, jolla on COSC-sertifiointi ja johon liittyy flyback-toiminto.
Sen käyttövoimana toimii roottori, joka vastaa muodoltaan 911 S/T -mallin magnesiumvannetta.
CFRP-materiaalista valmistetut kuppi-istuimet kuuluvat vakiovarusteluun. Vaihtoehtoisesti saa neljään suuntaan säädettävät Sport Seat Plus -urheiluistuimet.
Porsche
Suomessa uuden Porsche 911 S/T -mallin hinnat alkavat 602 168 eurosta.
Heritage Design -paketin hinta on 33 131 euroa.
Porsche 911 S/T:n yhdistetty polttoaineenkulutus on 13,8 l/100 km, ja yhdistetyt CO2-päästöt merkitään 313 g/km (WLTP).
Polttoaineenkulutus- ja CO2-päästöarvot on mitattu lakisääteisin mittausmenetelmin. Kaikki Porschen uudet autot tyyppihyväksytään WLTP-menetelmän mukaisesti.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Piilotettu digitaalinen totuus
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Tehokas maakaapeli levysoittimille
Yltiöuskollista ääntä
Miespolvet vaihtuvat
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Audio Researchin hienoin vahvistin
NADilta moduuleja ääniasennuksiin
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi