Porsche 911 S/T on nykyisen sukupolven ainoa 911-malli, jossa yhdistyvät etuakseliston päällekkäiset kolmiotukivarret taka-akselin monivarsituentaan ilman takapyöräohjausta. Myös mallin iskunvaimentimia ja ohjausjärjestelmiä on mukautettu asianmukaisesti.
Porsche
Porsche 911 S/T: Manuaalivaihteinen erikoispainos 911-mallin 60-vuotisjuhlan kunniaksi!
Porsche 911 täyttää 60 vuotta. 911 S/T -uhlamallin valmistuserä rajoitetaan 1 963 autoon. Kyseinen, kaikista kevyin 992-sukupolven 911 on varustettu manuaalivaihteistolla.
Porsche juhlistaa 911-mallin 60-vuotista taivalta erikoisversiolla, joka on valmistettu täydellistä ajonautintoa silmällä pitäen: rajoitetun 1 963 auton valmistuserän Porsche 911 S/T tarjoaa erityiskevyen rakenteen ja puhdasoppisen ajokokemuksen.
Porsche 911 GT3 RS -mallista lainattu 386 kW (525 hv) tehoinen, korkeakierroksinen moottori välittää voimansa tiehen ensimmäistä kertaa manuaalisen vaihteiston ja kevytrakenteisen kytkimen kautta.
Ainutlaatuisessa juhlavuoden mallissa yhdistyvät 911 GT3 Touring -mallin ja 911 GT3 RS -mallin vahvuudet.
Lyhytvälitteinen manuaalivaihteisto
Porsche 911 GT3 RS:n vapaasti hengittävä, teholtaan 386 kW (525 hv) 4,0-litrainen bokserimoottori linkittyy lyhyillä välityssuhteilla varustettuun manuaalivaihteistoon.
Tätä täydentää huomattavan kevyt rakenne, sekä ketteryydelle ja ajettavuudelle optimoitu voimalinja ja alusta.
Porsche 911 S/T painaa vain 1 380 kg (DIN-omamassa, sis. kaikki nesteet), joka tekee mallista 992-sukupolven kevyimmän.
Lisävarusteena tarjolla oleva Heritage Design -paketti saa inspiraationsa Porsche 911 S -mallin kilpaversiosta, 1960- ja 1970-luvun vaihteesta.
Porsche 911 S/T:n aerodynamiikka on optimoitu yleisiä teitä varten ratakäytön sijasta.
Porsche
Juhlavuoden mallin suunnittelussa yhdistyvät Porschen GT- ja moottoriurheiluosaaminen. Tämä tulee esiin auton erityisen ketterässä käsiteltävyydessä mutkaisilla maanteillä.
Pyörivien massojen vähentäminen niin moottorissa, pyörissä kuin jarruissakin takaa mallille erinomaisen dynaamisen vasteen.
Porsche 911 S/T:n jokainen ohjausliike ja kaasupolkimen tai jarrun painallus toteutetaan välittömästi sekä huipputarkasti.
Toisin kuin Porsche 911 GT3 RS -mallissa, painopisteenä Porsche 911 S/T:n kehityksessä ei ollut ratakäyttö, vaan ajaminen yleisillä teillä.
Uutuusmalli Porsche 911 S/T korostuu ensimmäisen sukupolven 911-mallin suorituskykyyn keskittyneen malliversion perillisenä.
Porsche on vuodesta 1969 tarjonnut erityistä kilpaversiota Porsche 911 S -mallista.
Sisäisesti näiden nimityksenä on toiminut Porsche 911 ST.
Alustaan, pyöriin, moottoriin ja koriin tehdyt muutokset paransivat huomattavasti kiihtyvyyttä, jarrutusta sekä veto- ja kaarrepitoa.
Näissä malleissa ei käytetty kookkaita spoilereita eikä muita aerodynaamisia apuvälineitä.
Uudessa Porsche 911 S/T:ssa on alkuperäisen Porsche 911 S (ST):n henkeä muunnettuna nykyiseen Porsche 911 -sukupolveen.
Juhlavuoden malli yhdistelee elementtejä Porsche 911 GT3 RS -mallista 911 GT3 Touring -malliin, ja on saanut täydennyksenä kevyet, erityisesti Porsche 911 S/T -mallia varten kehitetyt komponentit.
Tuloksena on ainutlaatuinen ajokokemus, 911 GT -portfolion mukaisesti.
Porsche 911 GT3 RS:n vapaasti hengittävä, teholtaan 386 kW (525 hv) 4,0-litrainen bokserimoottori linkittyy lyhyillä välityssuhteilla varustettuun manuaalivaihteistoon.
Porsche
Erityiskevyt rakenne lokasuojista kytkimeen
Konepelti, katto, etulokasuojat ja ovet sekä niiden näyttävät imuaukot on valmistettu kevyestä hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP).
Sama pätee myös turvakaareen, sekä taka-akseliston kallistuksenvaimentimeen, sekä taka-akseliston jäykistelevyyn.
Porsche varustaa lisäksi juhlavuoden mallin magnesiumvanteilla, PCCB-järjestelmällä, litiumioni-käynnistysakulla sekä kevyillä laseilla, vakiona.
Vähennetyn äänieristyksen, taka-akseliston ohjauksen poistamisen ja voimansiirron painonsäästöjen myötä Porsche 911 S/T:n DIN-omamassa on vain 1 380 kg.
Näin nopeille maanteille optimoitu auto on vielä 40 kg kevyempi kuin manuaalivaihteinen Porsche 911 GT3 Touring.
Porschen insinöörit suunnittelivat uuden, kevytrakenteisen kytkimen, joka on tarkoitettu erityisesti Porsche 911 S/T -malliin. Yksimassavauhtipyörän kanssa se vähentää pyörivien osien massaa jopa 10,5 kg.
Tämä parantaa huomattavasti vapaasti hengittävän bokserimoottorin vastetta, mikä saa moottorin keräämään kierroksia ällistyttävän nopeasti ja vaivattomasti.
Kuusiportaisen manuaalivaihteiston, jossa on lyhyemmät välitykset kuin Porsche 911 GT3 -mallissa, sekä korkealle kiertävän moottorin yhdistelmä nostaa auton dynaamisuutta entisestään.
Moottori kiihdyttää Porsche 911 S/T:n nollasta sataan vain 3,7 sekunnissa.
Huippunopeus on 300 km/h.
Mukautettu ohjaus ja iskunvaimennus
Ajokokemusta korostaa vakio, kevytrakenteinen virityspakoputkisto, vaikuttavine äänimaailmoineen.
Porsche 911 S/T on nykyisen sukupolven ainoa 911-malli, jossa yhdistyvät etuakseliston päällekkäiset kolmiotukivarret taka-akselin monivarsituentaan ilman takapyöräohjausta.
Myös mallin iskunvaimentimia ja ohjausta on mukautettu asianmukaisesti.
Lisäksi Porsche 911 S/T:n aerodynamiikka on optimoitu yleisiä teitä varten ratakäytön sijasta.
Juhlavuoden mallissa on vakiona ns. Gurney-läppä (rata-ajaja Dan Gurneyn mukaan) ulkonevassa takaspoilerissa.
Vakiovarusteisiin sisältyvät myös kevyet, keskiölukoin varustetut 20-tuumaiset (edessä) ja 21-tuumaiset (takana) magnesiumvanteet.
Erittäin korkean suorituskyvyn 255/35 ZR 20 -renkaat varmistavat erinomaisen mekaanisen pidon edessä.
Takana Porsche 911 S/T -mallissa on 315/30 ZR 21 -mittaiset renkaat.
Kuppi-istuimet vakiona
Toisin kuin Porsche 911 GT3 RS -mallissa, painopisteenä Porsche 911 S/T:n kehityksessä ei ollut ratakäyttö, vaan ajaminen yleisillä teillä.
Porsche
CFRP-materiaalista valmistetut kuppi-istuimet kuuluvat vakiovarusteluun.
Vaihtoehtoisesti saa myös neljään suuntaan säädettävät Sport Seat Plus -urheiluistuimet.
Mittaristo ja Sport Chrono -paketin kello on viimeistelty Porschen klassisin vihreän sävyin.
Porsche 911 S/T -malliin on saatavilla lisävarusteena Heritage Design -paketti.
Uusi Shoreblue Metallic -ulkoväri sekä vanteiden Ceramica-väri ovat saatavilla yksinomaan tähän malliin.
Oviin on mahdollista tilauksesta kiinnittää koristekalvona numerot 0–99.
Klassista suunnittelua edustava Porsche-logo alkuperäisestä 911-mallista koristaa keulaa, pölykapseleita, ohjauspyörää, pääntukia sekä auton avainta, ja sen myötä kunnioitetaan Porsche 911 S/T:n historiallisia juuria.
Myös istuinverhoilu (Classic Cognac -väritys) liituraitoineen toimii kunnianosoituksena alkuperäismallin perinnölle.
Kaksisävyiset, puolianiliiniset nahkasomisteet Black/Classic Cognac -nahkaverhoilussa sekä kattavat nahkaviimeistelyt, sisäkaton Dinamica-verhoilu ja muut Porsche Exclusive Manufaktur -paketin elementit täydentävät varustelun.
Takaosan Porsche-logo ja 911 S/T -mallimerkintä ovat kullanväriset.
Tarjolla titaanikoteloinen kello
Porsche Design tarjoaa Porsche 911 S/T -mallin ostajille mahdollisuuden hankkia Chronograph 1 – 911 S/T -kellon.
Titaanikotelolla varustettu, painonsäästösyistä pinnoittamaton ja suihkupuhallettu ainutlaatuinen kello vastaa täysin uuden, puhdasoppisen 911-erikoismallin kevytrakenteisuuden periaatetta.
Kronografin sydämenä on Porsche Designin WERK 01.240, jolla on COSC-sertifiointi ja johon liittyy flyback-toiminto.
Sen käyttövoimana toimii roottori, joka vastaa muodoltaan 911 S/T -mallin magnesiumvannetta.
CFRP-materiaalista valmistetut kuppi-istuimet kuuluvat vakiovarusteluun. Vaihtoehtoisesti saa neljään suuntaan säädettävät Sport Seat Plus -urheiluistuimet.
Porsche
Suomessa uuden Porsche 911 S/T -mallin hinnat alkavat 602 168 eurosta.
Heritage Design -paketin hinta on 33 131 euroa.
Porsche 911 S/T:n yhdistetty polttoaineenkulutus on 13,8 l/100 km, ja yhdistetyt CO2-päästöt merkitään 313 g/km (WLTP).
Polttoaineenkulutus- ja CO2-päästöarvot on mitattu lakisääteisin mittausmenetelmin. Kaikki Porschen uudet autot tyyppihyväksytään WLTP-menetelmän mukaisesti.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
HEDD Audion uusi kartio
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI