Taycan Levin jääradalla
Porsche
Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla
Muutama viikko sitten Porsche Experience -tiimi saavutti GUINNESS WORLD RECORDS -tittelin. Ennätys tehtiin Suomen Lapissa ja titteli tuli pisimmästä jatkuvasta auton driftauksesta jäällä sähköautolla.
Taycan GTS:n ratissa ohjaaja Jens Richter onnistui suorittamaan yhteensä 132 kierrosta hallitussa yliohjauksessa. 46 minuutissa hän kattoi täsmälleen 17,503 kilometriä. Tällä uudella ennätyksellä Porsche-sähköauto on kerännyt jo neljännen GUINNESS WORLD RECORDS -tittelinsä.
Ennätyksen metsästys alkoi 14. tammikuuta 2025 iltapäivällä vaikeissa rataolosuhteissa.
"Taycanin liukuessa jäällä yhtäjaksoisesti, jäärata heikkeni sen alla odotettua nopeammin. Siksi meidän piti keskeyttää ensimmäinen yritys noin 11 kilometrin jälkeen", sanoi autoa kuljettanut Richter.
Toisessa yrityksessä tiimi vaihtoi lyhyempiin nastoihin ja hyödynsi sitä, että jään lämpötilat laskivat jälleen pimeyden laskeutuessa. Tämä yritys onnistui: Jens Richter piti vakiovarusteisen Taycan GTS:n hallitussa liu'ussa yhteensä 17,503 kilometriä käyttäen vain polkimia ja ohjausliikkeitä. Tällä kilometrilukemalla hän varmisti maailmanennätyksen pisimmästä keskeytymättömästä sähköauton driftauksesta jäällä ja ylitti merkittävästi edellisen ennätyksen 14,809 kilometriä.
"Uudella GUINNESS WORLD RECORDS -tittelillämme jäällä Taycan on jälleen kerran osoittanut sivuttaisajokykynsä. Ja tällä kertaa jopa nelivedolla. Se, että Taycan GTS:ää voidaan hallita niin hyvin jopa näin äärimmäisissä olosuhteissa, kertoo paljon sen erinomaisesta alustasta ja tasapainoisesta suorituskyvystä", Richter sanoi.
Ennätys syntyi Levillä
Ajo tapahtui Porsche Arctic Centerin jääradalla Levillä, Suomessa, noin 150 kilometriä napapiiristä pohjoiseen Guinness World Recordsin virallisen tuomarin valvonnassa. Ennätysyritystä varten Porsche Experience -tiimi oli luonut drifting-radan, jonka halkaisija oli 59 metriä. Kaupallisesti saatavilla olevat Michelin-renkaat, joissa oli yhden millimetrin nastat, asennettiin molemmille Taycan GTS:n akseleille onnistuneen ennätysyrityksen ajaksi.
Auto oli varustettu ammattimaisella GPS-mittauslaitteella, joka mittasi reitin tarkasti. Tämä ei vain dokumentoi ajettua matkaa, vaan myös tallentaa kuljettajan toimet, kuten ohjauspyörän liikkeet, nopeuden ja jarrutuksen sekä autoon kohdistuvat G-voimat.
Carl Saville oli läsnä Guinness World Recordsin virallisena tuomarina. Heti ennätysajon jälkeen hän ojensi ennätystodistuksen kuljettaja Jens Richterille, Porsche Arctic Centerin toimitusjohtajalle ja Porsche AG:n Porsche Experience ja New Platforms -johtajalle Christian Lehwaldille.
"Kokemuksellinen markkinointilähestymistapamme sisältää aina epätavallisten asioiden kokeilemisen. Porsche Arctic Center tarjoaa poikkeuksellisen hyvät olosuhteet driftingiin jäällä. Uusi Taycan GTS on puolestaan yksi markkinoiden tehokkaimmista sähköautoista. Joten olimme melko varmoja, että voisimme rikkoa maailmanennätyksen tällä yhdistelmällä ja hyväksyimme haasteen", sanoi Christian Lehwald.
Huipulla ja pitkään ympyröissä: Taycanin muut GUINNESS WORLD RECORDS -tittelit
Uuden maailmanennätyssuorituksen myötä täyssähköinen urheiluauto pitää hallussaan neljää ennätystodistusta: Vuonna 2023 Porsche saavutti toisen GUINNESS WORLD RECORDS -tittelin Taycan Cross Turismolla Xinjiang-Tiibet-reitillä. 5 573 metrissä malli otti nimiinsä suurimman korkeuden muutoksen sähköautolla.
Vuonna 2021 kilpa-ajaja Leh Keen kiihdytti Porsche Taycanin 165,1 km/h näyttelyhallissa New Orleansissa, Louisianassa. Näin hän otti nimiinsä ennätyksen nopeimmasta ajonopeudesta suljetussa rakennuksessa. Ja vuonna 2020 Porsche Experience -ohjaaja Dennis Retera driftasi täsmälleen 210 kierrosta Taycanilla Porsche Experience Centerissä (PEC) Hockenheimringillä, kattaen 42,171 kilometriä 55 minuutissa.
AutoBild / Porsche
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uutuusautomerkki Suomeen - XPengin maahantuonti alkoi kahdella sähkökatumaasturilla
Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengasliikkeeseen
Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
EU:n autonvalmistajia odottaa karmaisevat päästösakot - jopa 15 miljardia euroa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pro-Jectin uusi tehovahvistin ja lisävirtalähde
Seuraava sukupolvi
Integroitu vahvistin Ruotsista alle 1000 eurolla
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Benny Audion tarusankari
Kevyet mutta tehokkaat
5500 wattia 4 ohmiin
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Atohmin Siroccot
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uutuusautomerkki Suomeen - XPengin maahantuonti alkoi kahdella sähkökatumaasturilla
Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengasliikkeeseen
Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uutuusautomerkki Suomeen - XPengin maahantuonti alkoi kahdella sähkökatumaasturilla
Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengasliikkeeseen
Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
EU:n autonvalmistajia odottaa karmaisevat päästösakot - jopa 15 miljardia euroa
Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojen määrä kasvussa
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI