JUBU Performance valmisti räätälintyönä ahdetun 3,5-litraisen V6 DOHC -moottorin (710 hv). Sekventiaalisella vaihteistolla varustettu auto saavuttaa 257 km/h huippunopeuden ja se kiihtyy nollasta sataan alle 2,2 sekunnissa.
Radford
Radford Type 62-2: Tanner tömisee - tehoaseella pyritään voittamaan päätä huimaava Pikes Peakin 101. mäkikisa!
Radfordin ainutkappaleena rakennettu Pikes Peak Edition Type 62-2 debytoi The Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb -mäkikisassa 25. kesäkuuta 2023, Yhdysvaltain Colorado Springsissä.
Radford Pikes Peak Type 62-2 on aidosti kansainvälinen projekti. Radford-teami työskenteli tiiviisti useiden keskeisten yhteistyökumppaneiden ja komponenttitoimittajien kanssa eri puolilla maailmaa, voidakseen suunnitella kilpurin Pikes Peakin kisaan mahdollisimman lyhyessä ajassa.
Raaseri suunniteltiin Ranskassa, mutta sen voimansiirto kehitettiin sekä valmistettiin Itävallassa. 3D-tulostus sekä täysin uusi hiilikuitumonokokki valmistuivat Isossa-Britanniassa.
Loppukokoonpano sekä projektinhallinta tapahtuivat Radfordin uudessa pääkonttorissa, Kaliforniassa.
Pikes Peakin 101. mäkikisassa Radfordin puikoissa nähdään tunnettu amerikkalainen ralli- ja rata-autoilija Tanner Foust.
Muotoilu
Legend Automobilesin Alan Derosierin suunnitteleman Radford Pikes Peak Editionin lähtökohtana on katuauto. Koska kisa ajetaan korkeassa ilmanalassa, kilpurissa on kookas takasiiveke, sekä normaalia suurempi ja monimutkaisempi jäähdytysjärjestelmä, jota edellyttävät kasvaneet tehot sekä toisaalta ohuempi ilmanala Pikes Peak -vuorella.
Radfordin raaserissa on myös AP Racingin jarrujärjestelmä sekä uudet, pehmeäseoksiset Yokohama-renkaat, jotka luotiin nimenomaan vastaamaan Pikes Peakin vaatimuksiin.
Radford
Derosierin rinnalla työskenteli Sam Ofsowitz Crown Conceptsista, kokenut CAD-suunnittelija. Projektin seuraava vaihe sisälsi Stratasys-yhtiön panoksen; se vastasi prototyypin korityöstä ja työkaluista.
Tiimi on työskennellyt yli 70:n lisäosan 3D-tulostamiseksi raaseriin, joista jokainen tulostettiin etänä Stratasysin pääkonttorissa Minnesotassa, käyttämällä useita eri tekniikoita logistisesti monimutkaiseen projektiin. He toimittivat mm. lokasuojat ja hiilikuituetuspoilerin.
Komposiittimateriaalit Pikes Peak Editioniin toimitti Aria, jolla on laaja kokemus prototyyppien rakentamisesta.
Näyttää katuversiolta
Radford Type 62-2 Pikes Peak Edition sekä tuntuu että näyttää katuautolta, ja sen ulkopinnan legendaarinen JPS-väri luo autoon historiallisen hetken; edellisen kerran JPS-kilpuria luotsasi F1-kaudella 1986 Ayrton Senna.
Raaseri suunniteltiin Ranskassa, voimansiirto kehitettiin sekä valmistettiin Itävallassa, ja 3D-tulostus, sekä kokonaan uusi hiilimonokokki valmistui Isossa-Britanniassa. Loppukokoonpano sekä projektinhallinta tapahtuivat Radfordin uudessa pääkonttorissa, Kaliforniassa.
Radford
Kuljettajakeskeisessä ohjaamossa on Tilletin suunnittelema kevyt, FIA:n hyväksymä kilpaistuin. Se painaa vain 3,7 kg.
Omamassa vain 861 kiloa
Kisavalmis auto painaa vain 861 kiloa, ja noudattaa pääosin samaa rakennetta kuin vakio Radford 62-2. Kilpurissa koria levennettiin 230 mm, ja autossa on komposiittimonokokki.
Myös etu- ja takaosan apurungot sekä jousituksen geometria kokivat päivityksen.
Muutoksiin lukeutuvat myös äskettäin uudelleen muotoiltu aerodynaaminen alusta, sekä kookas takasiiveke.
Maaefektin maksimoimiseksi ja aerodynaamisen tehokkuuden sekä tasapainon varmistamiseksi suoritettiin laajoja aerodynaamisia tietokonesimulaatioita.
JUBU Performance valmisti räätälintyönä ahdetun 3,5-litraisen V6 DOHC -moottorin, teholtaan 710 hevosvoimaa.
Sekventiaalisella vaihteistolla varustettu auto saavuttaa 257 km/h huippunopeuden ja se kiihtyy nollasta sataan alle 2,2 sekunnissa.
Komposiittimateriaalit Pikes Peak Editioniin toimitti Aria, jolla on laaja kokemus prototyyppien rakentamisesta.
Radford
Parannetun suorituskyvyn optimoimiseksi Radford teki tiivistä yhteistyötä Mobil 1:n kanssa Pikes Peak Editionia varten räätälöidyn öljyseoksen koostamiseksi; öljy kehitettiin erityisesti Pikes Peakin korkeisiin ilmasto-olosuhteisiin.
Omamassan optimointia ajatellen Optima Batteries toimitti erityiskevyen akun, Optima Orangetop -litiumakun, jossa keskitytään tehon, suorituskyvyn ja luotettavuuden maksimointiin kompaktissa ja kevyessä paketissa.
Räätälöidyt renkaat
Radfordin raaserissa on myös AP Racingin jarrujärjestelmä sekä uudet, pehmeäseoksiset Yokohama-renkaat, jotka luotiin nimenomaan vastaamaan Pikes Peakin vaatimuksiin.
Renkaat asennetaan Dymag Carbon Fibre -vanteille, joissa on koneistetut alumiinikeskiöt. Renkaat ovat leveämmät kuin Type 62-2 maantieautossa.
Projektijohtajana toimii Scarbo Performancen Joe Scarbo. Scarbo Performance tunnetaan nopeasta kehitystyöstään, sekä monimutkaisten kilpaohjelmien suunnittelusta.
Radford-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
Takumi-levysoitin
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
Uusi fyysinen digilevy
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Uutta Yorkshiresta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL