T.33:n kauniisti mitoitettu, aerodynaamisesti tehokas ja ajaton muotoilu rakentuu hiljattain kehitetyn hiilikuidusta ja alumiinista koostuvan superkevyen arkkitehtuurin ympärille. Auton kokonaispaino on alle 1 100 kg.
Gordon Murray Automotive
Superauto Gordon Murray T.33: Tyrmäävä keskimoottorinen hämmästys!
Gordon Murray Automotive julkisti jännittävän täysin uuden T.33 -superauton, joka on jo toinen yrityksen äskettäin kehittämä malli. Gordon Murray T.33 liittyy T.50- ja T.50s Niki Lauda -mallistoon.
Kaksipaikkainen, keskimoottorinen T.33 on suunniteltu ilman kompromisseja tarjoamaan äärimmäisen yhdistelmä suorituskykyä, mukavuutta, maantieajokokemusta ja jokapäiväistä käytettävyyttä.
Gordon Murray T.33:n voimanlähteenä on uudelleen konfiguroitu versio Gordon Murray T.50:n 3,9-litraisesta V12:sta, joka on suunniteltu yhteistyössä Cosworthin kanssa.
Moottoria on luonnehdittu jopa kaikkien aikojen hienoimmaksi 12-sylinteriseksi tieliikenteeseen rekisteröidyn auton voimanlähteeksi.
Vain 178 kg painava 3,9-litrainen V12 kiertää 11 100 r/min ja tuottaa tehoa 615 hv/10 500 r/min. Maksimiväännöksi ilmoitetaan 451 Nm/9 000 r/min.
Gordon Murray Automotive
Täysin uuteen superkevyeen hiilikuitu-/alumiiniarkkitehtuuriin perustuva T.33 on suunniteltu kiinnittämällä huomiota yksityiskohtiin.
Gordon Murray Automotive
T.33:n kauniisti mitoitettu, aerodynaamisesti tehokas ja ajaton muotoilu rakentuu hiljattain kehitetyn hiilikuidusta ja alumiinista koostuvan superkevyen arkkitehtuurin ympärille. Auton kokonaispaino on alle 1100 kg.
Professori Gordon Murray (CBE) luonnehtii:
"T.33:lla, eli toisella täysin uudella superautollamme, annoimme itsellemme erittäin selkeän ohjeen luoda uuden, ajattoman muotoilun. T.33 on suunniteltu ja valmistettu samojen tiukkojen standardien mukaisesti kuin T.50, painottaen yhtä paljon kuljettajan keskittymistä, auton suorituskykyä, keveyttä ja superlatiivista puhdasta muotoilua, mutta lopputuloksena on hyvin erilainen auto. T.33 on auto, jossa mukavuus, vaivaton suorituskyky ja päivittäinen käytettävyys ovat luonteeltaan entistäkin enemmän keskipisteessä.”
Design
T.33:n suunnitteli Gordon Murray teameineen, noudattaen tarkasti yhtiön seitsemää ohjaavaa periaatetta. Täysin uuteen superkevyeen hiilikuitu-/alumiiniarkkitehtuuriin perustuva T.33 on suunniteltu kiinnittämällä huomiota yksityiskohtiin.
T.33:n kuljettajakeskeisessä ohjaamossa kaikki päänäytöt ovat pyöreitä ja analogisia. Apple CarPlay- ja Android Auto- sovellukset seuraavat vakiona.
Gordon Murray Automotive
Vakio 6-portainen manuaali (paino vain 82 kg) juontuu T.50:n Xtrac- manuaalilaatikosta. Kyseessä on maailman kevyin superauton vaihteisto.
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Jokainen omistaja on tervetullut tekemään yhteistyötä GMA-suunnittelutiimin kanssa yksilöidäkseen omaa T.33-malliaan värien suhteen, mikä varmistaa, ettei kahta samanlaista autoa tule olemaan.
Professori Gordon Murray CBE: "Yksinkertaisuuden kauneus on avain jokaisen GMA-mallin suunnitteluun, eikä uusi T.33 ole poikkeus. Kuten T.50 ja T.50s, jokainen komponentti T.33:ssa on mittatilaustyötä. […] Jokainen osa, olipa se kuinka pieni tai mikä osa tahansa, jota omistaja ei ehkä koskaan edes näe, on suunniteltu samojen vaativien standardien mukaan kuin kori."
Moottori ja vaihteisto
T.33:n uusi GMA.2 V12 perustuu kaikkien aikojen ehkäpä hienoimman V12-katumoottorin poikkeuksellisiin rakennuskomponentteihin. 3,9-litraista V12-moottoria, joka on tuttu GMA T.50 -katumallista, on konfiguroitu merkittävästi uudelleen tuottamaan suorituskykyä, joka on luonteeltaan jopa helpompaa kuin luonteeltaan äärimmäisen T.50:n V12:n tapauksessa.
Jälleen kerran GMA kääntyi teknisen kumppaninsa Cosworthin puoleen hyödyntäen suhdetta, joka on kestänyt vuosikymmeniä, ja joka edeltää Gordon Murrayn ensimmäistä Grand Prix -voittoa Cosworthin kanssa vuonna 1974 Etelä-Afrikan Kyalamissa Carlos Reutemannin kanssa Brabham BT44 F1-kilpurilla. Johtavan moottorivirittäjän yli 60 vuoden kokemus täyttää GMA:n vaatimukset.
Täysalumiinisesta Cosworth GMA V12:sta johdettu ja mittatilaustyönä tehdyin keltaisin T.33-venttiiilisuojuksin toteutetun GMA.2:n monet komponentit ja järjestelmät on suunniteltu uudelleen, jotta varmistetaan optimaalinen yhteensopivuus uuden T.33:n ajo-ominaisuuksien kanssa.
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Vain 178 kg painava 3,9-litrainen V12 kiertää 11 100 r/min ja tuottaa tehoa 615 hv/10 500 r/min. Maksimiväännöksi ilmoitetaan 451 Nm/9 000 r/min.
Väännöstä 75 prosentin vääntömomentin toimitukseen vain 2 500 rpm:llä ja uskomattomalla 90 prosentilla maksimivääntömomentista 4 500 rpm - 10 500 rpm, ja teho-painosuhde 564 hv per tonni takaavat ylivertaisen suorituskyvyn.
Vaikka GMA ja Cosworth päättivät säilyttää V12:n sylinterikannet (modifioituina), päädyttiin täysin uusiin nokka-akseleihin, moottorin ohjausjärjestelmään ja muuttuvaan venttiilien ajoitukseen. Uuden imujärjestelmän rinnalle kehitettiin uusi pakojärjestelmä, joka tuottaa selkäpiitä kihelmöivän, GMA-merkille ominaisen käyntiäänen.
Moottorin kiinnikkeet, jäähdytys- ja öljynjäähdytysjärjestelmät on kehitetty erityisesti GMA.2 V12 -moottoria varten.
Räätälöity vaihdelaatikko
Maailmankuulu brittiläinen vaihteistoasiantuntija Xtrac loi T.33:een räätälintyönä poikkeuksellisen laadukkaan 6-portaisen vaihteiston, joka tarjotaan asiakkaille manuaalisena tai vaihtosiivekkein varustettuna IGS (Instantaneous Gearchange System) -automaattivaihteistona. Vaihteistoon on yhdistetty tasauspyörästön lukko.
Vakio 6-portainen manuaali (paino vain 82 kg) juontuu T.50:n Xtrac- manuaalilaatikosta. Kyseessä on maailman kevyin superauton vaihteisto.
GMA-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
LampizatOrin uusi dac
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ