T.33:n kauniisti mitoitettu, aerodynaamisesti tehokas ja ajaton muotoilu rakentuu hiljattain kehitetyn hiilikuidusta ja alumiinista koostuvan superkevyen arkkitehtuurin ympärille. Auton kokonaispaino on alle 1 100 kg.
Gordon Murray Automotive
Superauto Gordon Murray T.33: Tyrmäävä keskimoottorinen hämmästys!
Gordon Murray Automotive julkisti jännittävän täysin uuden T.33 -superauton, joka on jo toinen yrityksen äskettäin kehittämä malli. Gordon Murray T.33 liittyy T.50- ja T.50s Niki Lauda -mallistoon.
Kaksipaikkainen, keskimoottorinen T.33 on suunniteltu ilman kompromisseja tarjoamaan äärimmäisen yhdistelmä suorituskykyä, mukavuutta, maantieajokokemusta ja jokapäiväistä käytettävyyttä.
Gordon Murray T.33:n voimanlähteenä on uudelleen konfiguroitu versio Gordon Murray T.50:n 3,9-litraisesta V12:sta, joka on suunniteltu yhteistyössä Cosworthin kanssa.
Moottoria on luonnehdittu jopa kaikkien aikojen hienoimmaksi 12-sylinteriseksi tieliikenteeseen rekisteröidyn auton voimanlähteeksi.
Vain 178 kg painava 3,9-litrainen V12 kiertää 11 100 r/min ja tuottaa tehoa 615 hv/10 500 r/min. Maksimiväännöksi ilmoitetaan 451 Nm/9 000 r/min.
Gordon Murray Automotive
Täysin uuteen superkevyeen hiilikuitu-/alumiiniarkkitehtuuriin perustuva T.33 on suunniteltu kiinnittämällä huomiota yksityiskohtiin.
Gordon Murray Automotive
T.33:n kauniisti mitoitettu, aerodynaamisesti tehokas ja ajaton muotoilu rakentuu hiljattain kehitetyn hiilikuidusta ja alumiinista koostuvan superkevyen arkkitehtuurin ympärille. Auton kokonaispaino on alle 1100 kg.
Professori Gordon Murray (CBE) luonnehtii:
"T.33:lla, eli toisella täysin uudella superautollamme, annoimme itsellemme erittäin selkeän ohjeen luoda uuden, ajattoman muotoilun. T.33 on suunniteltu ja valmistettu samojen tiukkojen standardien mukaisesti kuin T.50, painottaen yhtä paljon kuljettajan keskittymistä, auton suorituskykyä, keveyttä ja superlatiivista puhdasta muotoilua, mutta lopputuloksena on hyvin erilainen auto. T.33 on auto, jossa mukavuus, vaivaton suorituskyky ja päivittäinen käytettävyys ovat luonteeltaan entistäkin enemmän keskipisteessä.”
Design
T.33:n suunnitteli Gordon Murray teameineen, noudattaen tarkasti yhtiön seitsemää ohjaavaa periaatetta. Täysin uuteen superkevyeen hiilikuitu-/alumiiniarkkitehtuuriin perustuva T.33 on suunniteltu kiinnittämällä huomiota yksityiskohtiin.
T.33:n kuljettajakeskeisessä ohjaamossa kaikki päänäytöt ovat pyöreitä ja analogisia. Apple CarPlay- ja Android Auto- sovellukset seuraavat vakiona.
Gordon Murray Automotive
Vakio 6-portainen manuaali (paino vain 82 kg) juontuu T.50:n Xtrac- manuaalilaatikosta. Kyseessä on maailman kevyin superauton vaihteisto.
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Jokainen omistaja on tervetullut tekemään yhteistyötä GMA-suunnittelutiimin kanssa yksilöidäkseen omaa T.33-malliaan värien suhteen, mikä varmistaa, ettei kahta samanlaista autoa tule olemaan.
Professori Gordon Murray CBE: "Yksinkertaisuuden kauneus on avain jokaisen GMA-mallin suunnitteluun, eikä uusi T.33 ole poikkeus. Kuten T.50 ja T.50s, jokainen komponentti T.33:ssa on mittatilaustyötä. […] Jokainen osa, olipa se kuinka pieni tai mikä osa tahansa, jota omistaja ei ehkä koskaan edes näe, on suunniteltu samojen vaativien standardien mukaan kuin kori."
Moottori ja vaihteisto
T.33:n uusi GMA.2 V12 perustuu kaikkien aikojen ehkäpä hienoimman V12-katumoottorin poikkeuksellisiin rakennuskomponentteihin. 3,9-litraista V12-moottoria, joka on tuttu GMA T.50 -katumallista, on konfiguroitu merkittävästi uudelleen tuottamaan suorituskykyä, joka on luonteeltaan jopa helpompaa kuin luonteeltaan äärimmäisen T.50:n V12:n tapauksessa.
Jälleen kerran GMA kääntyi teknisen kumppaninsa Cosworthin puoleen hyödyntäen suhdetta, joka on kestänyt vuosikymmeniä, ja joka edeltää Gordon Murrayn ensimmäistä Grand Prix -voittoa Cosworthin kanssa vuonna 1974 Etelä-Afrikan Kyalamissa Carlos Reutemannin kanssa Brabham BT44 F1-kilpurilla. Johtavan moottorivirittäjän yli 60 vuoden kokemus täyttää GMA:n vaatimukset.
Täysalumiinisesta Cosworth GMA V12:sta johdettu ja mittatilaustyönä tehdyin keltaisin T.33-venttiiilisuojuksin toteutetun GMA.2:n monet komponentit ja järjestelmät on suunniteltu uudelleen, jotta varmistetaan optimaalinen yhteensopivuus uuden T.33:n ajo-ominaisuuksien kanssa.
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Vain 178 kg painava 3,9-litrainen V12 kiertää 11 100 r/min ja tuottaa tehoa 615 hv/10 500 r/min. Maksimiväännöksi ilmoitetaan 451 Nm/9 000 r/min.
Väännöstä 75 prosentin vääntömomentin toimitukseen vain 2 500 rpm:llä ja uskomattomalla 90 prosentilla maksimivääntömomentista 4 500 rpm - 10 500 rpm, ja teho-painosuhde 564 hv per tonni takaavat ylivertaisen suorituskyvyn.
Vaikka GMA ja Cosworth päättivät säilyttää V12:n sylinterikannet (modifioituina), päädyttiin täysin uusiin nokka-akseleihin, moottorin ohjausjärjestelmään ja muuttuvaan venttiilien ajoitukseen. Uuden imujärjestelmän rinnalle kehitettiin uusi pakojärjestelmä, joka tuottaa selkäpiitä kihelmöivän, GMA-merkille ominaisen käyntiäänen.
Moottorin kiinnikkeet, jäähdytys- ja öljynjäähdytysjärjestelmät on kehitetty erityisesti GMA.2 V12 -moottoria varten.
Räätälöity vaihdelaatikko
Maailmankuulu brittiläinen vaihteistoasiantuntija Xtrac loi T.33:een räätälintyönä poikkeuksellisen laadukkaan 6-portaisen vaihteiston, joka tarjotaan asiakkaille manuaalisena tai vaihtosiivekkein varustettuna IGS (Instantaneous Gearchange System) -automaattivaihteistona. Vaihteistoon on yhdistetty tasauspyörästön lukko.
Vakio 6-portainen manuaali (paino vain 82 kg) juontuu T.50:n Xtrac- manuaalilaatikosta. Kyseessä on maailman kevyin superauton vaihteisto.
GMA-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
QLN:n uusi referenssi
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Thalian transformaatio
Uusi haastaja
Trianglen uusi Borea
Strattonin pienempi
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN