T.33:n kauniisti mitoitettu, aerodynaamisesti tehokas ja ajaton muotoilu rakentuu hiljattain kehitetyn hiilikuidusta ja alumiinista koostuvan superkevyen arkkitehtuurin ympärille. Auton kokonaispaino on alle 1 100 kg.
Gordon Murray Automotive
Superauto Gordon Murray T.33: Tyrmäävä keskimoottorinen hämmästys!
Gordon Murray Automotive julkisti jännittävän täysin uuden T.33 -superauton, joka on jo toinen yrityksen äskettäin kehittämä malli. Gordon Murray T.33 liittyy T.50- ja T.50s Niki Lauda -mallistoon.
Kaksipaikkainen, keskimoottorinen T.33 on suunniteltu ilman kompromisseja tarjoamaan äärimmäisen yhdistelmä suorituskykyä, mukavuutta, maantieajokokemusta ja jokapäiväistä käytettävyyttä.
Gordon Murray T.33:n voimanlähteenä on uudelleen konfiguroitu versio Gordon Murray T.50:n 3,9-litraisesta V12:sta, joka on suunniteltu yhteistyössä Cosworthin kanssa.
Moottoria on luonnehdittu jopa kaikkien aikojen hienoimmaksi 12-sylinteriseksi tieliikenteeseen rekisteröidyn auton voimanlähteeksi.
Vain 178 kg painava 3,9-litrainen V12 kiertää 11 100 r/min ja tuottaa tehoa 615 hv/10 500 r/min. Maksimiväännöksi ilmoitetaan 451 Nm/9 000 r/min.
Gordon Murray Automotive
Täysin uuteen superkevyeen hiilikuitu-/alumiiniarkkitehtuuriin perustuva T.33 on suunniteltu kiinnittämällä huomiota yksityiskohtiin.
Gordon Murray Automotive
T.33:n kauniisti mitoitettu, aerodynaamisesti tehokas ja ajaton muotoilu rakentuu hiljattain kehitetyn hiilikuidusta ja alumiinista koostuvan superkevyen arkkitehtuurin ympärille. Auton kokonaispaino on alle 1100 kg.
Professori Gordon Murray (CBE) luonnehtii:
"T.33:lla, eli toisella täysin uudella superautollamme, annoimme itsellemme erittäin selkeän ohjeen luoda uuden, ajattoman muotoilun. T.33 on suunniteltu ja valmistettu samojen tiukkojen standardien mukaisesti kuin T.50, painottaen yhtä paljon kuljettajan keskittymistä, auton suorituskykyä, keveyttä ja superlatiivista puhdasta muotoilua, mutta lopputuloksena on hyvin erilainen auto. T.33 on auto, jossa mukavuus, vaivaton suorituskyky ja päivittäinen käytettävyys ovat luonteeltaan entistäkin enemmän keskipisteessä.”
Design
T.33:n suunnitteli Gordon Murray teameineen, noudattaen tarkasti yhtiön seitsemää ohjaavaa periaatetta. Täysin uuteen superkevyeen hiilikuitu-/alumiiniarkkitehtuuriin perustuva T.33 on suunniteltu kiinnittämällä huomiota yksityiskohtiin.
T.33:n kuljettajakeskeisessä ohjaamossa kaikki päänäytöt ovat pyöreitä ja analogisia. Apple CarPlay- ja Android Auto- sovellukset seuraavat vakiona.
Gordon Murray Automotive
Vakio 6-portainen manuaali (paino vain 82 kg) juontuu T.50:n Xtrac- manuaalilaatikosta. Kyseessä on maailman kevyin superauton vaihteisto.
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Jokainen omistaja on tervetullut tekemään yhteistyötä GMA-suunnittelutiimin kanssa yksilöidäkseen omaa T.33-malliaan värien suhteen, mikä varmistaa, ettei kahta samanlaista autoa tule olemaan.
Professori Gordon Murray CBE: "Yksinkertaisuuden kauneus on avain jokaisen GMA-mallin suunnitteluun, eikä uusi T.33 ole poikkeus. Kuten T.50 ja T.50s, jokainen komponentti T.33:ssa on mittatilaustyötä. […] Jokainen osa, olipa se kuinka pieni tai mikä osa tahansa, jota omistaja ei ehkä koskaan edes näe, on suunniteltu samojen vaativien standardien mukaan kuin kori."
Moottori ja vaihteisto
T.33:n uusi GMA.2 V12 perustuu kaikkien aikojen ehkäpä hienoimman V12-katumoottorin poikkeuksellisiin rakennuskomponentteihin. 3,9-litraista V12-moottoria, joka on tuttu GMA T.50 -katumallista, on konfiguroitu merkittävästi uudelleen tuottamaan suorituskykyä, joka on luonteeltaan jopa helpompaa kuin luonteeltaan äärimmäisen T.50:n V12:n tapauksessa.
Jälleen kerran GMA kääntyi teknisen kumppaninsa Cosworthin puoleen hyödyntäen suhdetta, joka on kestänyt vuosikymmeniä, ja joka edeltää Gordon Murrayn ensimmäistä Grand Prix -voittoa Cosworthin kanssa vuonna 1974 Etelä-Afrikan Kyalamissa Carlos Reutemannin kanssa Brabham BT44 F1-kilpurilla. Johtavan moottorivirittäjän yli 60 vuoden kokemus täyttää GMA:n vaatimukset.
Täysalumiinisesta Cosworth GMA V12:sta johdettu ja mittatilaustyönä tehdyin keltaisin T.33-venttiiilisuojuksin toteutetun GMA.2:n monet komponentit ja järjestelmät on suunniteltu uudelleen, jotta varmistetaan optimaalinen yhteensopivuus uuden T.33:n ajo-ominaisuuksien kanssa.
Gordon Murray Automotive
Gordon Murray Automotive
Vain 178 kg painava 3,9-litrainen V12 kiertää 11 100 r/min ja tuottaa tehoa 615 hv/10 500 r/min. Maksimiväännöksi ilmoitetaan 451 Nm/9 000 r/min.
Väännöstä 75 prosentin vääntömomentin toimitukseen vain 2 500 rpm:llä ja uskomattomalla 90 prosentilla maksimivääntömomentista 4 500 rpm - 10 500 rpm, ja teho-painosuhde 564 hv per tonni takaavat ylivertaisen suorituskyvyn.
Vaikka GMA ja Cosworth päättivät säilyttää V12:n sylinterikannet (modifioituina), päädyttiin täysin uusiin nokka-akseleihin, moottorin ohjausjärjestelmään ja muuttuvaan venttiilien ajoitukseen. Uuden imujärjestelmän rinnalle kehitettiin uusi pakojärjestelmä, joka tuottaa selkäpiitä kihelmöivän, GMA-merkille ominaisen käyntiäänen.
Moottorin kiinnikkeet, jäähdytys- ja öljynjäähdytysjärjestelmät on kehitetty erityisesti GMA.2 V12 -moottoria varten.
Räätälöity vaihdelaatikko
Maailmankuulu brittiläinen vaihteistoasiantuntija Xtrac loi T.33:een räätälintyönä poikkeuksellisen laadukkaan 6-portaisen vaihteiston, joka tarjotaan asiakkaille manuaalisena tai vaihtosiivekkein varustettuna IGS (Instantaneous Gearchange System) -automaattivaihteistona. Vaihteistoon on yhdistetty tasauspyörästön lukko.
Vakio 6-portainen manuaali (paino vain 82 kg) juontuu T.50:n Xtrac- manuaalilaatikosta. Kyseessä on maailman kevyin superauton vaihteisto.
GMA-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Ihmelapsi
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Full Metal Jacket
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Fenderöity Teufel Rockster Neo
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL