Edessä on aiempaa jäykempi kallistuksenvaimennin ja takana vääntösauvajousitusta on muutettu niin, että pyörät pysyvät aiempaa paremmin kiinni tiessä. Jousitukseen tehdyillä parannuksilla on lisätty myös mukavuutta.
Suzuki
Suzuki Swift: Siirtyy neljänteen sukupolveen
Talvella 2024 Suomeen saapuva Suzuki Swiftin neljäs sukupolvi on muuttunut enemmän kuin ulkonäkö antaa ymmärtää. Ennallaan ovat vain auton nimi ja korin mitat. Tekniikassa panostetaan ympäristön huomioon ottamiseen, turvallisuuteen sekä yhdistettävyyteen.
Suzuki Swift esiteltiin vuonna 2004 malliksi, jota myydään kaikkialla maailmassa. Tähän mennessä markkinoilla vaikuttaneet kolme sukupolvea ovat olleet saatavilla 169 maassa, joissa niitä on myyty yli yhdeksän miljoonaa kappaletta.
Siirtyminen uuteen sukupolveen oli haastavaa, sillä kaikki asiakkaiden arvostamat ominaisuudet haluttiin säilyttää ja kehittää niitä edelleen.
Suzuki Swiftin pääinsinööri Masao Kobori kuvailee luomustaan: ”Swift on aina suunniteltu hauskaksi ajaa, minkä myös uusi sukupolvi toteuttaa. Uskomme, että olemme onnistuneet tekemään Swiftistä auton, joka tuo iloa ja jännitystä ihmisten elämään. Mukava ja käyttäjäystävällinen ohjaamo tekee ajajasta näytöksen tähden. Lisäksi luotettavuus antaa mielenrauhan ja näppärä koko innostaa tutustumaan uusiin teihin ja paikkoihin.”
Näppärä koko
Monilta autonvalmistajilta on loppunut usko pikkuautoihin, minkä takia ne ovat lopettaneet mallin valmistuksen tähän kokoluokkaan. Kompaktit ja kaikkialle sopivan kokoiset autot ovat Suzukin vahvuus.
Erittäin järkeviin ulkomittoihin on saatu pakattua kaikki tarvittava hyviä sisä- ja tavaratiloja myöten.
Hyvin usein sukupolvenvaihdoksessa automallit kasvavat, mutta Suzuki on pitänyt Swiftin mitat lähes ennallaan edeltäjään verrattuna.
Akseliväli on edelleen 2,45 metriä, mikä varmistaa pienen kääntöympyrän. Siitä on iloa kaupunkiajossa ja pysäköidessä.
Uuden Suzuki Swiftin moottorin iskutilavuus on täsmälleen sama kuin ennen, mutta 1,2-litraisessa voimanlähteessä on nyt yksi sylinteri vähemmän.
Suzuki
Koriin on tullut pari senttiä lisää pituutta (3,86 m), mutta leveys (1,735 m) ja korkeus (1,50 m etuveto ja 1,52 m neliveto) ovat samat kuin ennenkin.
Uuden Swiftin linjoissa on jotain tuttua, mutta kaikki on täysin uutta. Sekä edestä että takaa katsottuna Swift näyttää aiempaa leveämmältä, vaikka mitta on ennallaan.
Uudet valot antavat autolle modernin ulkonäön.
Muotoilussa on keskitytty ilmanvastuksen pienentämiseen pieniä yksityiskohtia myöten. Etu- ja takapuskurin muodolla on parannettu aerodynamiikkaa samoin kuin helmoihin integroiduilla spoilereilla.
Pohja on katettu tasaiseksi ja jopa vääntösauvajousituksen alla on suoja pienentämässä ilmanvastusta.
Tyylikäs ohjaamo
Ulkoa katsottaessa uusi neljännen sukupolven Suzuki Swift muistuttaa edeltäjäänsä, mutta ohjaamossa vanhasta on jäljellä vain merkki ohjauspyörässä. Laatuvaikutelma on noussut selvästi pari pykälää korkeammalle tasolle.
Kojelauta jatkuu nyt hienostuneesti oviverhoiluihin nostaen tunnelmaa matkustamossa. Kaksivärisyys on kuin paljon ylellisemmissä autoissa, tuoden samalla valoisuutta ohjaamoon.
Savulasin ansiosta erittäin selkeä mittaristo ei heijastele missään olosuhteissa. Helposti luettavien perinteisten pyöreiden mittarisen välissä on LCD-näyttö, jolle saa valtavasti ajotietokoneen antamaa informaatiota.
Ilmastointilaitteella on helppokäyttöinen digitaalinen käyttöpaneeli.
Suuriin ero aiempaan on kojelaudan päälle hyvin näkökenttään sijoitettu 9-tuumainen kosketusnäyttö.
Navigoinnin lisäksi siihen saa paljon tietoa auton toiminnasta, kuten virran kulku hybridijärjestelmässä, peruutuskameran kuvan tai vaikkapa äänentoiston tietoja.
Myös puhelut onnistuvat kosketusnäytön avulla, minkä lisäksi niin Apple CarPlayn kuin Android Auton saa yhdistettyä Swiftin tieto-viihdejärjestelmään.
Matkustajien kannalta on miellyttävää, että Swiftissä on hyvin tilaa heille ja heidän tavaroilleen.
Kaikkein suurin askel Swiftissä on otettu kuljettajaa avustavien varusteiden määrässä ja toiminnassa. Suuriin ero aiempaan on kojelaudan päälle hyvin näkökenttään sijoitettu 9-tuumainen kosketusnäyttö.
Suzuki
Etuistuimia on kehitetty niin, että ne tarjoavat aiempaa enemmän tukea.
Tavarat saa lastattua aiempaa helpommin, kun nostokorkeus on aiempaa pienempi, minkä lisäksi ohjaamossa on runsaasti säilytystilaa.
Taloudellista ja puhdasta ajoa
Uuden Suzuki Swiftin moottorin iskutilavuus on täsmälleen sama kuin ennen, mutta 1,2-litraisessa voimanlähteessä on nyt yksi sylinteri vähemmän.
Kolmesylinterisessä moottorissa on pyritty kaikin tavoin alhaiseen kulutukseen, minkä takia esimerkiksi puristussuhde on varsin korkea 13,9:1.
Moottorin suurin teho on käytännössä ennallaan, kun sitä on 60 kilowattia (82 hevosvoimaa) ja vääntömomentti on kasvanut 110 newtonmetriin.
Lisää voimaa saa kevythybridissä pieneltä 12 voltin litiumakulla toimivalta sähkömoottorilta, jonka teho on 2,3 kilowattia ja suurin vääntömomentti on 60 newtonmetriä.
Suzuki ei halunnut lisätä pieneen ja kevyeen Swiftiin kovin tehokasta sähköistä apua bensiinimoottorille, sillä se olisi nostanut auton painoa ja hintaa.
Nyt Swiftin omamassa jää nelivetoisenakin tuhanteen kiloon. Sillä on oma osansa auton ketteryyteen ja pieneen kulutukseen.
Suomeen uusi Suzuki Swift tulee kolmella voimalinjalla. Perusmallissa on etuveto ja viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.
Sen rinnalla on portaattomasti toimivalla automaattivaihteistolla varustettu etuvetoinen versio.
Kolmantena vaihtoehtona on merkin imagoon sopiva nelivetoinen Swift, jossa on aina käsivalintainen vaihteisto. Siinä neliveto tulee mukaan vain tarpeen mukaan viskokytkimen avulla, sillä kulutus halutaan pitää tässäkin versiossa pienenä.
Mukavampi, hiljaisempi ja turvallisempi
Suzuki on kehittänyt monin tavoin Swiftin jousitusta, vaikka sen rakenteelliset ratkaisut ovat ennallaan.
Edessä on aiempaa jäykempi kallistuksenvaimennin ja takana vääntösauvajousitusta on muutettu niin, että pyörät pysyvät aiempaa paremmin kiinni tiessä. Jousitukseen tehdyillä parannuksilla on lisätty myös mukavuutta.
Etuistuimia on kehitetty niin, että ne tarjoavat aiempaa enemmän tukea. Tavarat saa lastattua aiempaa helpommin, kun nostokorkeus on aiempaa pienempi, minkä lisäksi ohjaamossa on runsaasti säilytystilaa.
Suzuki
Ensimmäistä kertaa Swiftin historiassa korin pohjassa on nyt erilaisia ratkaisuja vähentämässä värinöitä ja ääntä.
Kojelaudassa on nyt entistä paksumpi äänieristekerros samoin kuin matossa lattialla. Moneen muuhunkin paikkaan ympäri koria on lisätty materiaaleja vaimentamaan ääntä ja värinöitä.
Samaan sarjaan kuuluvat kolmesylinterisen moottorin uudet nestetäytteiset kiinnitystyynyt sen molemmin puolin.
Kaikkein suurin askel Swiftissä on otettu kuljettajaa avustavien varusteiden määrässä ja toiminnassa.
Suzukin suuremmat mallit S-Cross ja Vitara ovat tarjonneet esittelystään lähtien omassa luokassaan yhden täydellisimmistä turvavarustepaketeista. Nyt uusi Swift nousee lähes niiden tasolle.
Törmäyksenestoavustin tunnistaa nyt jalankulkijoiden lisäksi myös polku- ja moottoripyörät sekä toimii niin pimeällä kuin käännyttäessä.
Mukautuva vakionopeudensäädin toimii aiempaa monipuolisemmin ja sen apuna on kaista-avustin, joka pitää Swiftin kaistan keskellä. Lisäksi liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä on oppinut paljon lisää liikennemerkkejä.
Vakiona ovat nyt aina edellisessä Swiftissä vain GLX-varustetasosta löytyneet aktiivinen kaistavahti, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja peruutettaessa hyödyllinen risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Swiftiä voi seurata uuden Suzuki Connect -älypuhelinsovelluksen avulla, mikä tekee auton omistamisesta vieläkin mukavampaa ja varmempaa.
Suzuki Connect -yhdistettävyyspalvelu tarjoaa seitsemän ominaisuutta: auton tilailmoitus, pysäköidyn auton paikannin, ajohistoria, alue- ja aikarajoitushälytys, turvallisuusilmoitukset, varoitusvaloilmoitus sekä määräaikaishuollon ja takaisinkutsumisen ilmoitus.
Uudesta neljännen sukupolven Suzuki Swiftistä kerrotaan lisää tarkempaa tietoa, kuten hinnat ja varusteet, lähempänä myynnin alkamista.
Suzuki-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Sveitsin Magico
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI