Edessä on aiempaa jäykempi kallistuksenvaimennin ja takana vääntösauvajousitusta on muutettu niin, että pyörät pysyvät aiempaa paremmin kiinni tiessä. Jousitukseen tehdyillä parannuksilla on lisätty myös mukavuutta.

Edessä on aiempaa jäykempi kallistuksenvaimennin ja takana vääntösauvajousitusta on muutettu niin, että pyörät pysyvät aiempaa paremmin kiinni tiessä. Jousitukseen tehdyillä parannuksilla on lisätty myös mukavuutta.

Suzuki

Suzuki Swift: Siirtyy neljänteen sukupolveen

Talvella 2024 Suomeen saapuva Suzuki Swiftin neljäs sukupolvi on muuttunut enemmän kuin ulkonäkö antaa ymmärtää. Ennallaan ovat vain auton nimi ja korin mitat. Tekniikassa panostetaan ympäristön huomioon ottamiseen, turvallisuuteen sekä yhdis­tet­tä­vyyteen.

Auto Bild.Uutiset

Su­zu­ki Swift esi­tel­tiin vuon­na 2004 mal­lik­si, jota myy­dään kaik­ki­al­la maa­il­mas­sa. Tä­hän men­nes­sä mark­ki­noil­la vai­kut­ta­neet kol­me su­ku­pol­vea ovat ol­leet saa­ta­vil­la 169 maas­sa, jois­sa nii­tä on myy­ty yli yh­dek­sän mil­joo­naa kap­pa­let­ta.

Siir­ty­mi­nen uu­teen su­ku­pol­veen oli haas­ta­vaa, sil­lä kaik­ki asi­ak­kai­den ar­vos­ta­mat omi­nai­suu­det ha­lut­tiin säi­lyt­tää ja ke­hit­tää nii­tä edel­leen.

Su­zu­ki Swif­tin pää­in­si­nöö­ri Ma­sao Ko­bo­ri ku­vai­lee luo­mus­taan: ”Swift on ai­na suun­ni­tel­tu haus­kak­si ajaa, min­kä myös uu­si su­ku­pol­vi to­teut­taa. Us­kom­me, et­tä olem­me on­nis­tu­neet te­ke­mään Swif­tis­tä au­ton, joka tuo iloa ja jän­ni­tys­tä ih­mis­ten elä­mään. Mu­ka­va ja käyt­tä­jäys­tä­väl­li­nen oh­jaa­mo te­kee aja­jas­ta näy­tök­sen täh­den. Li­säk­si luo­tet­ta­vuus an­taa mie­len­rau­han ja näp­pä­rä koko in­nos­taa tu­tus­tu­maan uu­siin tei­hin ja paik­koi­hin.”

Näp­pä­rä koko

Mo­nil­ta au­ton­val­mis­ta­jil­ta on lop­pu­nut us­ko pik­ku­au­toi­hin, min­kä ta­kia ne ovat lo­pet­ta­neet mal­lin val­mis­tuk­sen tä­hän ko­ko­luok­kaan. Kom­pak­tit ja kaik­ki­al­le so­pi­van ko­koi­set au­tot ovat Su­zu­kin vah­vuus.

Erit­täin jär­ke­viin ul­ko­mit­toi­hin on saa­tu pa­kat­tua kaik­ki tar­vit­ta­va hy­viä sisä- ja ta­va­ra­ti­lo­ja myö­ten.

Hy­vin usein su­ku­pol­ven­vaih­dok­ses­sa au­to­mal­lit kas­va­vat, mut­ta Su­zu­ki on pi­tä­nyt Swif­tin mi­tat lä­hes en­nal­laan edel­tä­jään ver­rat­tu­na.

Ak­se­li­vä­li on edel­leen 2,45 met­riä, mikä var­mis­taa pie­nen kään­töym­py­rän. Sii­tä on iloa kau­pun­ki­a­jos­sa ja py­sä­köi­des­sä.

Uuden Suzuki Swiftin moottorin iskutilavuus on täsmälleen sama kuin ennen, mutta 1,2-litraisessa voimanlähteessä on nyt yksi sylinteri vähemmän.

Uuden Suzuki Swiftin moottorin iskutilavuus on täsmälleen sama kuin ennen, mutta 1,2-litraisessa voimanlähteessä on nyt yksi sylinteri vähemmän.

Suzuki

Ko­riin on tul­lut pari sent­tiä li­sää pi­tuut­ta (3,86 m), mut­ta le­veys (1,735 m) ja kor­keus (1,50 m etu­ve­to ja 1,52 m ne­li­ve­to) ovat sa­mat kuin en­nen­kin.

Uu­den Swif­tin lin­jois­sa on jo­tain tut­tua, mut­ta kaik­ki on täy­sin uut­ta. Sekä edes­tä et­tä ta­kaa kat­sot­tu­na Swift näyt­tää ai­em­paa le­ve­äm­mäl­tä, vaik­ka mit­ta on en­nal­laan.

Uu­det va­lot an­ta­vat au­tol­le mo­der­nin ul­ko­nä­ön.

Muo­toi­lus­sa on kes­ki­tyt­ty il­man­vas­tuk­sen pie­nen­tä­mi­seen pie­niä yk­si­tyis­koh­tia myö­ten. Etu- ja ta­ka­pus­ku­rin muo­dol­la on pa­ran­net­tu ae­ro­dy­na­miik­kaa sa­moin kuin hel­moi­hin in­teg­roi­duil­la spoi­le­reil­la.

Poh­ja on ka­tet­tu ta­sai­sek­si ja jopa vään­tö­sau­va­jou­si­tuk­sen al­la on suo­ja pie­nen­tä­mäs­sä il­man­vas­tus­ta.

Tyy­li­käs oh­jaa­mo

Ul­koa kat­sot­ta­es­sa uu­si nel­jän­nen su­ku­pol­ven Su­zu­ki Swift muis­tut­taa edel­tä­jään­sä, mut­ta oh­jaa­mos­sa van­has­ta on jäl­jel­lä vain merk­ki oh­jaus­pyö­räs­sä. Laa­tu­vai­ku­tel­ma on nous­sut sel­väs­ti pari py­kä­lää kor­ke­am­mal­le ta­sol­le.

Ko­je­lau­ta jat­kuu nyt hie­nos­tu­nees­ti ovi­ver­hoi­lui­hin nos­ta­en tun­nel­maa mat­kus­ta­mos­sa. Kak­si­vä­ri­syys on kuin pal­jon ylel­li­sem­mis­sä au­tois­sa, tuo­den sa­mal­la va­loi­suut­ta oh­jaa­moon.

Sa­vu­la­sin an­si­os­ta erit­täin sel­keä mit­ta­ris­to ei hei­jas­te­le mis­sään olo­suh­teis­sa. Hel­pos­ti lu­et­ta­vien pe­rin­teis­ten pyö­rei­den mit­ta­ri­sen vä­lis­sä on LCD-näyt­tö, jol­le saa val­ta­vas­ti ajo­tie­to­ko­neen an­ta­maa in­for­maa­ti­o­ta.

Il­mas­toin­ti­lait­teel­la on help­po­käyt­töi­nen di­gi­taa­li­nen käyt­tö­pa­nee­li.

Suu­riin ero ai­em­paan on ko­je­lau­dan pääl­le hy­vin nä­kö­kent­tään si­joi­tet­tu 9-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö.

Na­vi­goin­nin li­säk­si sii­hen saa pal­jon tie­toa au­ton toi­min­nas­ta, ku­ten vir­ran kul­ku hyb­ri­di­jär­jes­tel­mäs­sä, pe­ruu­tus­ka­me­ran ku­van tai vaik­ka­pa ää­nen­tois­ton tie­to­ja.

Myös pu­he­lut on­nis­tu­vat kos­ke­tus­näy­tön avul­la, min­kä li­säk­si niin Ap­p­le CarP­la­yn kuin And­roid Au­ton saa yh­dis­tet­tyä Swif­tin tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mään.

Mat­kus­ta­jien kan­nal­ta on miel­lyt­tä­vää, et­tä Swif­tis­sä on hy­vin ti­laa heil­le ja hei­dän ta­va­roil­leen.

Kaikkein suurin askel Swiftissä on otettu kuljettajaa avustavien varusteiden määrässä ja toiminnassa. Suuriin ero aiempaan on kojelaudan päälle hyvin näkökenttään sijoitettu 9-tuumainen kosketusnäyttö.

Kaikkein suurin askel Swiftissä on otettu kuljettajaa avustavien varusteiden määrässä ja toiminnassa. Suuriin ero aiempaan on kojelaudan päälle hyvin näkökenttään sijoitettu 9-tuumainen kosketusnäyttö.

Suzuki

Etuis­tui­mia on ke­hi­tet­ty niin, et­tä ne tar­jo­a­vat ai­em­paa enem­män tu­kea.

Ta­va­rat saa las­tat­tua ai­em­paa hel­pom­min, kun nos­to­kor­keus on ai­em­paa pie­nem­pi, min­kä li­säk­si oh­jaa­mos­sa on run­saas­ti säi­ly­tys­ti­laa.

Ta­lou­del­lis­ta ja puh­das­ta ajoa

Uu­den Su­zu­ki Swif­tin moot­to­rin is­ku­ti­la­vuus on täs­mäl­leen sama kuin en­nen, mut­ta 1,2-lit­rai­ses­sa voi­man­läh­tees­sä on nyt yk­si sy­lin­te­ri vä­hem­män.

Kol­me­sy­lin­te­ri­ses­sä moot­to­ris­sa on py­rit­ty kai­kin ta­voin al­hai­seen ku­lu­tuk­seen, min­kä ta­kia esi­mer­kik­si pu­ris­tus­suh­de on var­sin kor­kea 13,9:1.

Moot­to­rin suu­rin teho on käy­tän­nös­sä en­nal­laan, kun sitä on 60 ki­lo­wat­tia (82 he­vos­voi­maa) ja vään­tö­mo­ment­ti on kas­va­nut 110 new­ton­met­riin.

Li­sää voi­maa saa ke­vyt­hyb­ri­dis­sä pie­nel­tä 12 vol­tin li­tiu­ma­kul­la toi­mi­val­ta säh­kö­moot­to­ril­ta, jon­ka teho on 2,3 ki­lo­wat­tia ja suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on 60 new­ton­met­riä.

Su­zu­ki ei ha­lun­nut li­sä­tä pie­neen ja ke­vy­een Swif­tiin ko­vin te­ho­kas­ta säh­köis­tä apua ben­sii­ni­moot­to­ril­le, sil­lä se oli­si nos­ta­nut au­ton pai­noa ja hin­taa.

Nyt Swif­tin oma­mas­sa jää ne­li­ve­toi­se­na­kin tu­han­teen ki­loon. Sil­lä on oma osan­sa au­ton ket­te­ryy­teen ja pie­neen ku­lu­tuk­seen.

Suo­meen uu­si Su­zu­ki Swift tu­lee kol­mel­la voi­ma­lin­jal­la. Pe­rus­mal­lis­sa on etu­ve­to ja vii­si­vaih­tei­nen kä­si­va­lin­tai­nen vaih­teis­to.

Sen rin­nal­la on por­taat­to­mas­ti toi­mi­val­la au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu etu­ve­toi­nen ver­sio.

Kol­man­te­na vaih­to­eh­to­na on mer­kin ima­goon so­pi­va ne­li­ve­toi­nen Swift, jos­sa on ai­na kä­si­va­lin­tai­nen vaih­teis­to. Sii­nä ne­li­ve­to tu­lee mu­kaan vain tar­peen mu­kaan vis­ko­kyt­ki­men avul­la, sil­lä ku­lu­tus ha­lu­taan pi­tää täs­sä­kin ver­si­os­sa pie­ne­nä.

Mu­ka­vam­pi, hil­jai­sem­pi ja tur­val­li­sem­pi

Su­zu­ki on ke­hit­tä­nyt mo­nin ta­voin Swif­tin jou­si­tus­ta, vaik­ka sen ra­ken­teel­li­set rat­kai­sut ovat en­nal­laan.

Edes­sä on ai­em­paa jäy­kem­pi kal­lis­tuk­sen­vai­men­nin ja ta­ka­na vään­tö­sau­va­jou­si­tus­ta on muu­tet­tu niin, et­tä pyö­rät py­sy­vät ai­em­paa pa­rem­min kiin­ni ties­sä. Jou­si­tuk­seen teh­dyil­lä pa­ran­nuk­sil­la on li­sät­ty myös mu­ka­vuut­ta.

Etuistuimia on kehitetty niin, että ne tarjoavat aiempaa enemmän tukea. Tavarat saa lastattua aiempaa helpommin, kun nostokorkeus on aiempaa pienempi, minkä lisäksi ohjaamossa on runsaasti säilytystilaa.

Etuistuimia on kehitetty niin, että ne tarjoavat aiempaa enemmän tukea. Tavarat saa lastattua aiempaa helpommin, kun nostokorkeus on aiempaa pienempi, minkä lisäksi ohjaamossa on runsaasti säilytystilaa.

Suzuki

En­sim­mäis­tä ker­taa Swif­tin his­to­ri­as­sa ko­rin poh­jas­sa on nyt eri­lai­sia rat­kai­su­ja vä­hen­tä­mäs­sä vä­ri­nöi­tä ja ään­tä.

Ko­je­lau­das­sa on nyt en­tis­tä pak­sum­pi ää­nie­ris­te­ker­ros sa­moin kuin ma­tos­sa lat­ti­al­la. Mo­neen muu­hun­kin paik­kaan ym­pä­ri ko­ria on li­sät­ty ma­te­ri­aa­le­ja vai­men­ta­maan ään­tä ja vä­ri­nöi­tä.

Sa­maan sar­jaan kuu­lu­vat kol­me­sy­lin­te­ri­sen moot­to­rin uu­det nes­te­täyt­tei­set kiin­ni­tys­tyy­nyt sen mo­lem­min puo­lin.

Kaik­kein suu­rin as­kel Swif­tis­sä on otet­tu kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien va­rus­tei­den mää­räs­sä ja toi­min­nas­sa.

Su­zu­kin suu­rem­mat mal­lit S-Cross ja Vi­ta­ra ovat tar­jon­neet esit­te­lys­tään läh­tien omas­sa luo­kas­saan yh­den täy­del­li­sim­mis­tä tur­va­va­rus­te­pa­ke­teis­ta. Nyt uu­si Swift nou­see lä­hes nii­den ta­sol­le.

Tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin tun­nis­taa nyt ja­lan­kul­ki­joi­den li­säk­si myös pol­ku- ja moot­to­ri­pyö­rät sekä toi­mii niin pi­me­äl­lä kuin kään­nyt­tä­es­sä.

Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din toi­mii ai­em­paa mo­ni­puo­li­sem­min ja sen apu­na on kais­ta-avus­tin, joka pi­tää Swif­tin kais­tan kes­kel­lä. Li­säk­si lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä on op­pi­nut pal­jon li­sää lii­ken­ne­merk­ke­jä.

Va­ki­o­na ovat nyt ai­na edel­li­ses­sä Swif­tis­sä vain GLX-va­rus­te­ta­sos­ta löy­ty­neet ak­tii­vi­nen kais­ta­vah­ti, kuol­leen kul­man val­von­ta­jär­jes­tel­mä ja pe­ruu­tet­ta­es­sa hyö­dyl­li­nen ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä.

Swif­tiä voi seu­ra­ta uu­den Su­zu­ki Con­nect -äly­pu­he­lin­so­vel­luk­sen avul­la, mikä te­kee au­ton omis­ta­mi­ses­ta vie­lä­kin mu­ka­vam­paa ja var­mem­paa.

Su­zu­ki Con­nect -yh­dis­tet­tä­vyys­pal­ve­lu tar­jo­aa seit­se­män omi­nai­suut­ta: au­ton ti­lail­moi­tus, py­sä­köi­dyn au­ton pai­kan­nin, ajo­his­to­ria, alue- ja ai­ka­ra­joi­tus­hä­ly­tys, tur­val­li­suu­sil­moi­tuk­set, va­roi­tus­va­loil­moi­tus sekä mää­rä­ai­kais­huol­lon ja ta­kai­sin­kut­su­mi­sen il­moi­tus.

Uu­des­ta nel­jän­nen su­ku­pol­ven Su­zu­ki Swif­tis­tä ker­ro­taan li­sää tar­kem­paa tie­toa, ku­ten hin­nat ja va­rus­teet, lä­hem­pä­nä myyn­nin al­ka­mis­ta.

Su­zu­ki-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU