Hyundai i 20 N 2

Hyundai i 20 N 2

Voimakkaasti uudistuva Hyundai: Starttaa vuoteen 2021 monipuolisella sähköisellä tarjonnalla

Haasteista huolimatta vuosi 2020 oli Hyundai Motorille ennätysvuosi: vain 12 kuukaudessa yritys uudisti lähes koko mallistonsa.

Auto Bild.Uutiset

Hy­un­dai esit­te­li Eu­roo­pas­sa kaik­ki­aan seit­se­män uut­ta mal­lia: i10, i20, i30, Kona, Tuc­son ja San­ta Fe, jois­ta Kona ja San­ta Fe eh­ti­vät Suo­meen vuo­den 2021 al­ku­puo­lel­la.

Kaik­ki ko­ri­mal­lit ja voi­ma­lin­jat mu­kaan lu­kien uu­sia tuot­tei­ta on esi­tel­ty jopa 20.

Yli 90 pro­sent­tia Eu­roo­pan Hy­un­dai-mal­lis­tos­ta on jou­lu­kuu­hun 2020 men­nes­sä al­le 18 kuu­kau­den ikäi­siä.

Kat­ta­va va­li­koi­ma säh­köi­siä voi­ma­lin­jo­ja

Vuo­si 2020 oli Hy­un­dail­le myös säh­köis­ty­mi­sen vuo­si. Vuo­den 2020 alus­sa Hy­un­dai Mo­tor Group il­moit­ti suun­ni­tel­mis­taan vah­vis­taa joh­ta­vaa ase­maan­sa säh­köi­ses­sä liik­ku­mi­ses­sa, ta­voit­tee­na jul­kis­taa 44 säh­köis­tet­tyä mal­lia vuo­teen 2025 men­nes­sä.

Hy­un­dai tar­jo­aa 48 vol­tin ke­vyt­hyb­ri­di­tek­nii­kan sekä ben­sii­ni- et­tä die­sel­moot­to­reil­le.

Suo­men mal­lis­tois­sa Hy­un­dai i20 on tar­jol­la ben­sii­ni­ke­vyt­hyb­ri­di­nä, Hy­un­dai i30 sekä ben­sii­ni- et­tä die­sel­ke­vyt­hyb­ri­di­nä ja Hy­un­dai Tuc­son die­sel­ke­vyt­hyb­ri­di­nä.

Hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja on tar­jol­la Io­niq-mal­lis­ton li­säk­si Hy­un­dai Kona- ja Tuc­son-mal­lei­hin sekä vuon­na 2021 myös Hy­un­dai San­ta Fe -mal­liin.

Niin ikään la­dat­ta­van plug-in hyb­ri­din va­li­koi­ma on kas­va­nut Io­ni­qis­ta ja Ko­nas­ta Tuc­so­niin ja en­si vuon­na San­ta Fe -mal­liin.

Täys­säh­köi­siä mal­le­ja on tar­jol­la Hy­un­dai Io­niq- ja Hy­un­dai Kona -mal­lis­tois­sa. Li­säk­si vuon­na 2021 lan­see­ra­taan täy­sin uu­si Io­niq-brän­din Hy­un­dai Io­niq 5 -täys­säh­kö­au­to.

Hy­un­dai on yk­si säh­köis­tet­ty­jen au­to­jen suun­nan­näyt­tä­jis­tä. Se on myy­nyt Eu­roo­pas­sa lä­hes 60 000 säh­kö­au­toa, mikä on yli 13 pro­sent­tia sen ko­ko­nais­myyn­nis­tä.

Polt­to­ken­no­tek­no­lo­gi­an jat­ku­va ke­hi­tys

Hy­un­dai kir­ja­si ”Stra­te­gy 2025” -stra­te­gi­aan­sa ta­voit­teen myy­dä 670 000 säh­kö­au­toa vuo­des­sa ja ol­la yk­si maa­il­man kol­mes­ta joh­ta­vas­ta ak­ku­käyt­töis­ten täys­säh­kö- ja polt­to­ken­no­au­to­jen val­mis­ta­jas­ta vuo­teen 2025 men­nes­sä.

Vuon­na 2020 alet­tiin ra­ken­taa Sveit­sin kau­pal­li­seen lii­ken­tee­seen toi­min­ta­mal­lia, jo­hon si­säl­ty­vät sekä ve­ty­tank­kau­sinf­rast­ruk­tuu­rin ra­ken­ta­mi­nen et­tä polt­to­ken­no­kuor­ma-au­to­jen toi­mit­ta­mi­nen.

En­sim­mäi­set 50 ve­ty­käyt­töis­tä kuor­ma-au­toa ovat aloit­ta­neet lii­ken­nöin­nin.

Kat­se vuo­teen 2021

Vuon­na 2021 Hy­un­dain asi­ak­kail­le on tar­jol­la li­sää säh­köi­siä vaih­to­eh­to­ja ja uu­sia tuo­te­jul­kis­tuk­sia.

Ke­vääl­lä lan­see­ra­taan uu­sia tuot­tei­ta N-mal­lis­toon, kun täy­sin uu­det Hy­un­dai i20 N Line ja Hy­un­dai i20 N saa­vat en­si-il­tan­sa. Lan­see­rauk­ses­taan al­ka­en erit­täin suo­sit­tu täy­sin uu­si Hy­un­dai Tuc­son-mal­lis­to laa­je­nee N Line -mal­lil­la.

Myös Hy­un­dai i30 N uu­dis­tuu. En­sim­mäi­sel­lä vuo­si­puo­lik­kaal­la esi­tel­lään Eu­roo­pan Hy­un­dai-mal­lis­toon myös täy­sin uu­si kom­pak­ti cros­so­ver SUV, Hy­un­dai Ba­yon.

Uu­den säh­kö­au­to­ai­ka­kau­den Hy­un­dail­la avaa uu­si Io­niq 5, joka on en­sim­mäi­nen uu­den, pel­käs­tään täys­säh­köi­siin au­toi­hin kes­kit­ty­vän Io­niq-tuo­te­mer­kin au­to.

Hy­un­dai Io­niq 5 on kes­ki­ko­koi­nen CUV (Cros­so­ver Uti­li­ty Ve­hic­le), joka pe­rus­tuu Hy­un­dain 45-ni­mi­seen kon­sep­ti­mal­liin. Koko Hy­un­dai-kon­ser­nis­sa Io­niq 5 on myös en­sim­mäi­nen au­to, joka ra­ken­ne­taan uu­del­le E-GMP-säh­kö­au­to­a­lus­tal­le.

E-GMP mah­dol­lis­taa mm. pit­kät toi­min­ta­mat­kat, no­pe­an la­taa­mi­sen ja mak­si­maa­li­sen mat­kus­ta­mo­ti­lan.

Io­niq-tuo­te­per­heen seu­raa­va au­to, säh­kö­au­to­kon­sep­ti Hy­un­dai Prop­he­cyyn pe­rus­tu­va Hy­un­dai Io­niq 6, jul­kais­taan vuon­na 2022 ja suu­ri SUV, Hy­un­dai Io­niq 7, liit­tyy mal­lis­toon suun­ni­tel­mien mu­kaan vuon­na 2024.

Hy­un­dai jat­kaa säh­kö­au­to-osaa­mi­sen­sa tuo­mis­ta myös moot­to­riur­hei­lun puo­lel­le. Hy­un­dai osal­lis­tuu vuon­na 2021 täys­säh­köis­ten rata-au­to­jen Pure ETCR -sar­jaan Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä syk­syl­lä 2019 esi­tel­lyl­lä Hy­un­dai Ve­los­ter N ETCR -kil­pa-au­tol­la.

Hy­un­dai-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU