Väylä

Yksityisteiden liiken­ne­tur­val­lisuus herättää kysymyksiä järkyttävän liiken­ne­on­net­to­muuden jälkeen

Viikonvaihteen järkyttävän liiken­ne­on­net­to­muuden jälkeen Suomen Tieyhdistys on saanut lukuisia kysymyksiä yksityisteiden liiken­ne­tur­val­li­suuteen ja tiekunnan vastuuseen liittyen. Tieyhdistys muistuttaa, että tieliikennelaki ja liikennevakuutus ovat voimassa myös yksityisteillä.

Auto Bild.Uutiset

Ajo­neu­voa on ajet­ta­va olo­suh­tei­den edel­lyt­tä­mäl­lä va­ro­vai­suu­del­la ja tar­vit­ta­es­sa au­to on py­säy­tet­tä­vä. Yk­si­tyis­tiet ei­vät yleen­sä vas­taa maan­tei­den suun­nit­te­luoh­jei­ta, jo­ten siel­lä voi ol­la puut­tei­ta nä­ke­mä­a­lu­eis­sa, kiin­tei­tä es­tei­tä vä­lit­tö­mäs­ti ajo­ra­dan reu­nas­sa, jyrk­kiä mä­kiä ja puut­teel­li­sia tai ko­ko­naan puut­tu­via suo­ja­kai­tei­ta. Myös tien­hoi­to, ku­ten au­raus tai hie­koi­tus, poik­ke­aa mo­nes­ti maan­tei­den hoi­dos­ta. Yk­si­tyis­teil­lä ei ole tien­pi­tä­jää vel­voit­ta­via nor­me­ja edel­lä mai­ni­tuis­ta sei­kois­ta, vaik­ka tie­kun­tien ta­voit­tee­na vas­tuul­li­nen ja tur­val­li­nen toi­min­ta on­kin. Ajo­neu­von kul­jet­ta­jan on tär­ke­ää ym­mär­tää tämä siir­ty­es­sään yk­si­tyis­tiel­le.

Taa­ja­mien ul­ko­puo­lel­la si­jait­se­vil­la yk­si­tyis­teil­lä on pe­ri­aat­tees­sa 80 km/h no­peus­ra­joi­tus, jos muu­ta ei mer­kein ole il­moi­tet­tu. Val­ta­o­sal­la Suo­men liki 400 000 km yk­si­tyis­ties­tä tur­val­li­nen ajo­no­peus on pal­jon al­hai­sem­pi. Kul­jet­ta­jan on so­vi­tet­ta­va ajo­no­peu­ten­sa olo­suh­tei­den mu­kai­ses­ti.

Ajo­neu­von va­kuu­tuk­set tur­vaa­vat

Moot­to­ri­a­jo­neu­voil­la yk­si­tyis­teil­lä ta­pah­tu­vien lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sien hen­ki­lö­va­hin­got kor­va­taan lii­ken­ne­va­kuu­tuk­sen kaut­ta sa­moin kuin maan­teil­lä. Ajo­neu­vol­le ta­pah­tu­vat omai­suus­va­hin­got kor­va­taan va­paa­eh­toi­sen va­kuu­tuk­sen kaut­ta ja use­am­man ajo­neu­von on­net­to­muu­des­sa saa syy­tön osa­puo­li kor­vauk­sen vas­ta­puo­len lii­ken­ne­va­kuu­tuk­ses­ta.

Tie­kun­ta vas­taa tien tur­val­li­suu­des­ta

Tie­kun­ta vas­taa tien­sä tur­val­li­suu­des­ta niin tien ra­ken­teen kuin tien­hoi­don­kin osal­ta. Yk­si­tyis­tie­la­ki ei sään­te­le yk­si­tyis­tei­den mi­toi­tuk­sia, ku­ten ajo­ra­dan le­veyt­tä, pi­tuus­kal­te­vuut­ta ja nä­ke­mä­a­lu­ei­ta. Vuon­na 1984 sil­loi­nen TVH on jul­kais­sut yk­si­tyis­tei­den suun­nit­te­lu ja ra­ken­ta­mi­soh­jeet, joi­ta Väy­lä­vi­ras­to on joil­ta­kin osin päi­vit­tä­nyt. Tie­yh­dis­tys suo­sit­te­lee nou­dat­ta­maan näi­tä oh­jei­ta yk­si­tyis­tei­den tien­pi­dos­sa.

Van­haa tie­tä ra­ken­net­ta­es­sa tai pe­rus­pa­ran­net­ta­es­sa esi­mer­kik­si suo­ja­kai­tei­den on täy­tet­tä­vä vaa­di­tut lu­juus­vaa­ti­muk­set. Val­tio avus­taa yk­si­tyis­tei­den sil­to­jen pe­rus­pa­ran­ta­mis­ta ja avus­tuk­sen eh­dois­sa edel­ly­te­tään täl­lais­ten suo­ja­kai­tei­den ra­ken­ta­mis­ta.

Tie­o­sak­kaat päät­tä­vät kun­nos­sa­pi­don ta­sos­ta

Yk­si­tyis­tie­lain 24 §:n mu­kaan tie on pi­det­tä­vä tie­o­sak­kai­den lii­ken­ne­tar­peen edel­lyt­tä­mäs­sä kun­nos­sa niin, et­tä kun­nos­sa­pi­dos­ta ei ai­heu­du tie­o­sak­kaal­le koh­tuut­to­mia kus­tan­nuk­sia. Kun­nos­sa­pi­dos­sa on otet­ta­va huo­mi­oon myös lii­ken­ne­tur­val­li­suus.

Avain­sa­na on tie­o­sak­kai­den lii­ken­ne­tar­ve. Kun­nos­sa­pi­toa ei siis tar­vit­se teh­dä ul­ko­puo­lis­ten kul­ki­joi­den mah­dol­li­sia tar­pei­ta var­ten. Mer­kit­tä­vä osa Suo­men yk­si­tyis­teis­tä on il­man tal­vi­hoi­toa. Mo­nia tei­tä, ku­ten met­sä­tei­tä, ei au­ra­ta kuin tar­vit­ta­es­sa ei­kä val­ta­o­saa yk­si­tyis­teis­tä hie­koi­te­ta lain­kaan. Tal­vi­hoi­don puut­tu­mi­ses­ta ei ole tar­vet­ta il­moit­taa esi­mer­kik­si lii­ken­ne­mer­kein.

Va­hin­gon­kor­vaus­vas­tuu edel­lyt­tää tuot­ta­mus­ta tien­pi­tä­jän puo­lel­ta

Tie­kun­ta tai jär­jes­täy­ty­mät­tö­män tien koh­dal­la tie­o­sak­kaat voi­vat jou­tua va­hin­gon­kor­vaus­vas­tuu­seen tien­pi­don lai­min­lyön­nis­tä. Yleis­ten va­hin­gon­kor­vau­soi­keu­del­lis­ten pe­ri­aat­tei­den mu­kai­ses­ti edel­ly­te­tään tuot­ta­mus­ta eli jon­kin as­teis­ta lai­min­lyön­tiä sii­nä vel­voit­tees­sa, joka tie­kun­nal­la tien­pi­tä­jä­nä on ol­lut. Li­säk­si va­hin­gol­la ja lai­min­lyön­nil­lä on ol­ta­va syy-yh­teys eli va­hin­gon on joh­dut­ta­va lai­min­lyön­nin ai­heut­ta­mis­ta olo­suh­teis­ta. Ym­pä­ri­vuo­ro­kau­tis­ta päi­vys­tys­tä tiel­lä ei kui­ten­kaan tar­vit­se pi­tää, mut­ta tie­kun­nan on syy­tä pi­tää kir­jaa tiel­le teh­tä­vis­tä toi­men­pi­teis­tä kel­lo­nai­koi­neen. Urak­ka­so­pi­muk­ses­sa tämä teh­tä­vä on yleen­sä an­net­tu au­rauk­ses­ta vas­taa­val­le ura­koit­si­jal­le.

Tie­kun­nan va­hin­gon­kor­vaus­vas­tuu voi ol­la lä­hel­lä, jos tie­tä ei hoi­de­ta lain 24 §:n mu­kai­ses­ti mää­ri­te­tys­sä kun­nos­sa. Jos tie­kun­ta on päät­tä­nyt, et­tei tal­vi­hoi­toa teh­dä, vas­tuu­ta sa­tun­nai­sen tien­käyt­tä­jän suis­tu­mi­ses­ta tai muus­ta on vai­kea näh­dä

Ri­ko­soi­keu­del­li­nen vas­tuu­kaan ei ole pois­sul­jet­tua

Hoi­ta­ma­ton­ta­kin tie­tä on kui­ten­kin syy­tä tark­kail­la ja ää­ri­ta­pauk­ses­sa tie­o­sak­kaat voi­vat jou­tua ri­ko­soi­keu­del­li­seen vas­tuu­seen tiel­lä ta­pah­tu­nees­ta on­net­to­muu­des­ta. Esi­mer­kik­si ta­paus, jos­sa tiel­lä ole­va sil­ta on sor­tu­nut ja ai­kaa ku­luu il­man, et­tä sii­tä va­roi­te­taan ja es­te­tään sil­lal­le aja­mi­nen voi täyt­tää ri­kos­lain 44. lu­vun 14 §:n mu­kai­sen vaa­ran­mer­kin­tä­rik­ko­muk­sen tun­nus­mer­kis­tön.

Tie­yh­dis­tyk­sen tie­dos­sa ei kui­ten­kaan ole ta­pauk­sia, jois­sa täl­lai­ses­ta oli­si tie­kun­nan osak­kai­ta tuo­mit­tu.

Au­to­Bild / Suo­men Tie­yh­dis­tys

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN