Väylä
Yksityisteiden liikenneturvallisuus herättää kysymyksiä järkyttävän liikenneonnettomuuden jälkeen
Viikonvaihteen järkyttävän liikenneonnettomuuden jälkeen Suomen Tieyhdistys on saanut lukuisia kysymyksiä yksityisteiden liikenneturvallisuuteen ja tiekunnan vastuuseen liittyen. Tieyhdistys muistuttaa, että tieliikennelaki ja liikennevakuutus ovat voimassa myös yksityisteillä.
Ajoneuvoa on ajettava olosuhteiden edellyttämällä varovaisuudella ja tarvittaessa auto on pysäytettävä. Yksityistiet eivät yleensä vastaa maanteiden suunnitteluohjeita, joten siellä voi olla puutteita näkemäalueissa, kiinteitä esteitä välittömästi ajoradan reunassa, jyrkkiä mäkiä ja puutteellisia tai kokonaan puuttuvia suojakaiteita. Myös tienhoito, kuten auraus tai hiekoitus, poikkeaa monesti maanteiden hoidosta. Yksityisteillä ei ole tienpitäjää velvoittavia normeja edellä mainituista seikoista, vaikka tiekuntien tavoitteena vastuullinen ja turvallinen toiminta onkin. Ajoneuvon kuljettajan on tärkeää ymmärtää tämä siirtyessään yksityistielle.
Taajamien ulkopuolella sijaitsevilla yksityisteillä on periaatteessa 80 km/h nopeusrajoitus, jos muuta ei merkein ole ilmoitettu. Valtaosalla Suomen liki 400 000 km yksityistiestä turvallinen ajonopeus on paljon alhaisempi. Kuljettajan on sovitettava ajonopeutensa olosuhteiden mukaisesti.
Ajoneuvon vakuutukset turvaavat
Moottoriajoneuvoilla yksityisteillä tapahtuvien liikenneonnettomuuksien henkilövahingot korvataan liikennevakuutuksen kautta samoin kuin maanteillä. Ajoneuvolle tapahtuvat omaisuusvahingot korvataan vapaaehtoisen vakuutuksen kautta ja useamman ajoneuvon onnettomuudessa saa syytön osapuoli korvauksen vastapuolen liikennevakuutuksesta.
Tiekunta vastaa tien turvallisuudesta
Tiekunta vastaa tiensä turvallisuudesta niin tien rakenteen kuin tienhoidonkin osalta. Yksityistielaki ei sääntele yksityisteiden mitoituksia, kuten ajoradan leveyttä, pituuskaltevuutta ja näkemäalueita. Vuonna 1984 silloinen TVH on julkaissut yksityisteiden suunnittelu ja rakentamisohjeet, joita Väylävirasto on joiltakin osin päivittänyt. Tieyhdistys suosittelee noudattamaan näitä ohjeita yksityisteiden tienpidossa.
Vanhaa tietä rakennettaessa tai perusparannettaessa esimerkiksi suojakaiteiden on täytettävä vaaditut lujuusvaatimukset. Valtio avustaa yksityisteiden siltojen perusparantamista ja avustuksen ehdoissa edellytetään tällaisten suojakaiteiden rakentamista.
Tieosakkaat päättävät kunnossapidon tasosta
Yksityistielain 24 §:n mukaan tie on pidettävä tieosakkaiden liikennetarpeen edellyttämässä kunnossa niin, että kunnossapidosta ei aiheudu tieosakkaalle kohtuuttomia kustannuksia. Kunnossapidossa on otettava huomioon myös liikenneturvallisuus.
Avainsana on tieosakkaiden liikennetarve. Kunnossapitoa ei siis tarvitse tehdä ulkopuolisten kulkijoiden mahdollisia tarpeita varten. Merkittävä osa Suomen yksityisteistä on ilman talvihoitoa. Monia teitä, kuten metsäteitä, ei aurata kuin tarvittaessa eikä valtaosaa yksityisteistä hiekoiteta lainkaan. Talvihoidon puuttumisesta ei ole tarvetta ilmoittaa esimerkiksi liikennemerkein.
Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta tienpitäjän puolelta
Tiekunta tai järjestäytymättömän tien kohdalla tieosakkaat voivat joutua vahingonkorvausvastuuseen tienpidon laiminlyönnistä. Yleisten vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden mukaisesti edellytetään tuottamusta eli jonkin asteista laiminlyöntiä siinä velvoitteessa, joka tiekunnalla tienpitäjänä on ollut. Lisäksi vahingolla ja laiminlyönnillä on oltava syy-yhteys eli vahingon on johduttava laiminlyönnin aiheuttamista olosuhteista. Ympärivuorokautista päivystystä tiellä ei kuitenkaan tarvitse pitää, mutta tiekunnan on syytä pitää kirjaa tielle tehtävistä toimenpiteistä kellonaikoineen. Urakkasopimuksessa tämä tehtävä on yleensä annettu aurauksesta vastaavalle urakoitsijalle.
Tiekunnan vahingonkorvausvastuu voi olla lähellä, jos tietä ei hoideta lain 24 §:n mukaisesti määritetyssä kunnossa. Jos tiekunta on päättänyt, ettei talvihoitoa tehdä, vastuuta satunnaisen tienkäyttäjän suistumisesta tai muusta on vaikea nähdä
Rikosoikeudellinen vastuukaan ei ole poissuljettua
Hoitamatontakin tietä on kuitenkin syytä tarkkailla ja ääritapauksessa tieosakkaat voivat joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen tiellä tapahtuneesta onnettomuudesta. Esimerkiksi tapaus, jossa tiellä oleva silta on sortunut ja aikaa kuluu ilman, että siitä varoitetaan ja estetään sillalle ajaminen voi täyttää rikoslain 44. luvun 14 §:n mukaisen vaaranmerkintärikkomuksen tunnusmerkistön.
Tieyhdistyksen tiedossa ei kuitenkaan ole tapauksia, joissa tällaisesta olisi tiekunnan osakkaita tuomittu.
AutoBild / Suomen Tieyhdistys
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Rotelin minivahvistin/dac
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
B&W Px7 S3
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Kultaa, platinaa, ruteniumia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
Kia EV3 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
World Car Awards: Volvo EX90 on voittanut World Luxury Car -palkinnon
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi