Väylä
Yksityisteiden liikenneturvallisuus herättää kysymyksiä järkyttävän liikenneonnettomuuden jälkeen
Viikonvaihteen järkyttävän liikenneonnettomuuden jälkeen Suomen Tieyhdistys on saanut lukuisia kysymyksiä yksityisteiden liikenneturvallisuuteen ja tiekunnan vastuuseen liittyen. Tieyhdistys muistuttaa, että tieliikennelaki ja liikennevakuutus ovat voimassa myös yksityisteillä.
Ajoneuvoa on ajettava olosuhteiden edellyttämällä varovaisuudella ja tarvittaessa auto on pysäytettävä. Yksityistiet eivät yleensä vastaa maanteiden suunnitteluohjeita, joten siellä voi olla puutteita näkemäalueissa, kiinteitä esteitä välittömästi ajoradan reunassa, jyrkkiä mäkiä ja puutteellisia tai kokonaan puuttuvia suojakaiteita. Myös tienhoito, kuten auraus tai hiekoitus, poikkeaa monesti maanteiden hoidosta. Yksityisteillä ei ole tienpitäjää velvoittavia normeja edellä mainituista seikoista, vaikka tiekuntien tavoitteena vastuullinen ja turvallinen toiminta onkin. Ajoneuvon kuljettajan on tärkeää ymmärtää tämä siirtyessään yksityistielle.
Taajamien ulkopuolella sijaitsevilla yksityisteillä on periaatteessa 80 km/h nopeusrajoitus, jos muuta ei merkein ole ilmoitettu. Valtaosalla Suomen liki 400 000 km yksityistiestä turvallinen ajonopeus on paljon alhaisempi. Kuljettajan on sovitettava ajonopeutensa olosuhteiden mukaisesti.
Ajoneuvon vakuutukset turvaavat
Moottoriajoneuvoilla yksityisteillä tapahtuvien liikenneonnettomuuksien henkilövahingot korvataan liikennevakuutuksen kautta samoin kuin maanteillä. Ajoneuvolle tapahtuvat omaisuusvahingot korvataan vapaaehtoisen vakuutuksen kautta ja useamman ajoneuvon onnettomuudessa saa syytön osapuoli korvauksen vastapuolen liikennevakuutuksesta.
Tiekunta vastaa tien turvallisuudesta
Tiekunta vastaa tiensä turvallisuudesta niin tien rakenteen kuin tienhoidonkin osalta. Yksityistielaki ei sääntele yksityisteiden mitoituksia, kuten ajoradan leveyttä, pituuskaltevuutta ja näkemäalueita. Vuonna 1984 silloinen TVH on julkaissut yksityisteiden suunnittelu ja rakentamisohjeet, joita Väylävirasto on joiltakin osin päivittänyt. Tieyhdistys suosittelee noudattamaan näitä ohjeita yksityisteiden tienpidossa.
Vanhaa tietä rakennettaessa tai perusparannettaessa esimerkiksi suojakaiteiden on täytettävä vaaditut lujuusvaatimukset. Valtio avustaa yksityisteiden siltojen perusparantamista ja avustuksen ehdoissa edellytetään tällaisten suojakaiteiden rakentamista.
Tieosakkaat päättävät kunnossapidon tasosta
Yksityistielain 24 §:n mukaan tie on pidettävä tieosakkaiden liikennetarpeen edellyttämässä kunnossa niin, että kunnossapidosta ei aiheudu tieosakkaalle kohtuuttomia kustannuksia. Kunnossapidossa on otettava huomioon myös liikenneturvallisuus.
Avainsana on tieosakkaiden liikennetarve. Kunnossapitoa ei siis tarvitse tehdä ulkopuolisten kulkijoiden mahdollisia tarpeita varten. Merkittävä osa Suomen yksityisteistä on ilman talvihoitoa. Monia teitä, kuten metsäteitä, ei aurata kuin tarvittaessa eikä valtaosaa yksityisteistä hiekoiteta lainkaan. Talvihoidon puuttumisesta ei ole tarvetta ilmoittaa esimerkiksi liikennemerkein.
Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta tienpitäjän puolelta
Tiekunta tai järjestäytymättömän tien kohdalla tieosakkaat voivat joutua vahingonkorvausvastuuseen tienpidon laiminlyönnistä. Yleisten vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden mukaisesti edellytetään tuottamusta eli jonkin asteista laiminlyöntiä siinä velvoitteessa, joka tiekunnalla tienpitäjänä on ollut. Lisäksi vahingolla ja laiminlyönnillä on oltava syy-yhteys eli vahingon on johduttava laiminlyönnin aiheuttamista olosuhteista. Ympärivuorokautista päivystystä tiellä ei kuitenkaan tarvitse pitää, mutta tiekunnan on syytä pitää kirjaa tielle tehtävistä toimenpiteistä kellonaikoineen. Urakkasopimuksessa tämä tehtävä on yleensä annettu aurauksesta vastaavalle urakoitsijalle.
Tiekunnan vahingonkorvausvastuu voi olla lähellä, jos tietä ei hoideta lain 24 §:n mukaisesti määritetyssä kunnossa. Jos tiekunta on päättänyt, ettei talvihoitoa tehdä, vastuuta satunnaisen tienkäyttäjän suistumisesta tai muusta on vaikea nähdä
Rikosoikeudellinen vastuukaan ei ole poissuljettua
Hoitamatontakin tietä on kuitenkin syytä tarkkailla ja ääritapauksessa tieosakkaat voivat joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen tiellä tapahtuneesta onnettomuudesta. Esimerkiksi tapaus, jossa tiellä oleva silta on sortunut ja aikaa kuluu ilman, että siitä varoitetaan ja estetään sillalle ajaminen voi täyttää rikoslain 44. luvun 14 §:n mukaisen vaaranmerkintärikkomuksen tunnusmerkistön.
Tieyhdistyksen tiedossa ei kuitenkaan ole tapauksia, joissa tällaisesta olisi tiekunnan osakkaita tuomittu.
AutoBild / Suomen Tieyhdistys
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Mekaaninen jakosuodin
Pro-Jectin uusi pikkuboksi
IsoSlicen laitealustat
Liitäntöjä riittää
Grimm Audiolta uusi RIAA
Denonilta uusi sa/cd-soitin
Nyt on kova uutinen
Ei aivan Genelec
Ruarkilta tyylikäs cd-pyöritin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI