Väylä

Yksityisteiden liiken­ne­tur­val­lisuus herättää kysymyksiä järkyttävän liiken­ne­on­net­to­muuden jälkeen

Viikonvaihteen järkyttävän liiken­ne­on­net­to­muuden jälkeen Suomen Tieyhdistys on saanut lukuisia kysymyksiä yksityisteiden liiken­ne­tur­val­li­suuteen ja tiekunnan vastuuseen liittyen. Tieyhdistys muistuttaa, että tieliikennelaki ja liikennevakuutus ovat voimassa myös yksityisteillä.

Auto Bild.Uutiset

Ajo­neu­voa on ajet­ta­va olo­suh­tei­den edel­lyt­tä­mäl­lä va­ro­vai­suu­del­la ja tar­vit­ta­es­sa au­to on py­säy­tet­tä­vä. Yk­si­tyis­tiet ei­vät yleen­sä vas­taa maan­tei­den suun­nit­te­luoh­jei­ta, jo­ten siel­lä voi ol­la puut­tei­ta nä­ke­mä­a­lu­eis­sa, kiin­tei­tä es­tei­tä vä­lit­tö­mäs­ti ajo­ra­dan reu­nas­sa, jyrk­kiä mä­kiä ja puut­teel­li­sia tai ko­ko­naan puut­tu­via suo­ja­kai­tei­ta. Myös tien­hoi­to, ku­ten au­raus tai hie­koi­tus, poik­ke­aa mo­nes­ti maan­tei­den hoi­dos­ta. Yk­si­tyis­teil­lä ei ole tien­pi­tä­jää vel­voit­ta­via nor­me­ja edel­lä mai­ni­tuis­ta sei­kois­ta, vaik­ka tie­kun­tien ta­voit­tee­na vas­tuul­li­nen ja tur­val­li­nen toi­min­ta on­kin. Ajo­neu­von kul­jet­ta­jan on tär­ke­ää ym­mär­tää tämä siir­ty­es­sään yk­si­tyis­tiel­le.

Taa­ja­mien ul­ko­puo­lel­la si­jait­se­vil­la yk­si­tyis­teil­lä on pe­ri­aat­tees­sa 80 km/h no­peus­ra­joi­tus, jos muu­ta ei mer­kein ole il­moi­tet­tu. Val­ta­o­sal­la Suo­men liki 400 000 km yk­si­tyis­ties­tä tur­val­li­nen ajo­no­peus on pal­jon al­hai­sem­pi. Kul­jet­ta­jan on so­vi­tet­ta­va ajo­no­peu­ten­sa olo­suh­tei­den mu­kai­ses­ti.

Ajo­neu­von va­kuu­tuk­set tur­vaa­vat

Moot­to­ri­a­jo­neu­voil­la yk­si­tyis­teil­lä ta­pah­tu­vien lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sien hen­ki­lö­va­hin­got kor­va­taan lii­ken­ne­va­kuu­tuk­sen kaut­ta sa­moin kuin maan­teil­lä. Ajo­neu­vol­le ta­pah­tu­vat omai­suus­va­hin­got kor­va­taan va­paa­eh­toi­sen va­kuu­tuk­sen kaut­ta ja use­am­man ajo­neu­von on­net­to­muu­des­sa saa syy­tön osa­puo­li kor­vauk­sen vas­ta­puo­len lii­ken­ne­va­kuu­tuk­ses­ta.

Tie­kun­ta vas­taa tien tur­val­li­suu­des­ta

Tie­kun­ta vas­taa tien­sä tur­val­li­suu­des­ta niin tien ra­ken­teen kuin tien­hoi­don­kin osal­ta. Yk­si­tyis­tie­la­ki ei sään­te­le yk­si­tyis­tei­den mi­toi­tuk­sia, ku­ten ajo­ra­dan le­veyt­tä, pi­tuus­kal­te­vuut­ta ja nä­ke­mä­a­lu­ei­ta. Vuon­na 1984 sil­loi­nen TVH on jul­kais­sut yk­si­tyis­tei­den suun­nit­te­lu ja ra­ken­ta­mi­soh­jeet, joi­ta Väy­lä­vi­ras­to on joil­ta­kin osin päi­vit­tä­nyt. Tie­yh­dis­tys suo­sit­te­lee nou­dat­ta­maan näi­tä oh­jei­ta yk­si­tyis­tei­den tien­pi­dos­sa.

Van­haa tie­tä ra­ken­net­ta­es­sa tai pe­rus­pa­ran­net­ta­es­sa esi­mer­kik­si suo­ja­kai­tei­den on täy­tet­tä­vä vaa­di­tut lu­juus­vaa­ti­muk­set. Val­tio avus­taa yk­si­tyis­tei­den sil­to­jen pe­rus­pa­ran­ta­mis­ta ja avus­tuk­sen eh­dois­sa edel­ly­te­tään täl­lais­ten suo­ja­kai­tei­den ra­ken­ta­mis­ta.

Tie­o­sak­kaat päät­tä­vät kun­nos­sa­pi­don ta­sos­ta

Yk­si­tyis­tie­lain 24 §:n mu­kaan tie on pi­det­tä­vä tie­o­sak­kai­den lii­ken­ne­tar­peen edel­lyt­tä­mäs­sä kun­nos­sa niin, et­tä kun­nos­sa­pi­dos­ta ei ai­heu­du tie­o­sak­kaal­le koh­tuut­to­mia kus­tan­nuk­sia. Kun­nos­sa­pi­dos­sa on otet­ta­va huo­mi­oon myös lii­ken­ne­tur­val­li­suus.

Avain­sa­na on tie­o­sak­kai­den lii­ken­ne­tar­ve. Kun­nos­sa­pi­toa ei siis tar­vit­se teh­dä ul­ko­puo­lis­ten kul­ki­joi­den mah­dol­li­sia tar­pei­ta var­ten. Mer­kit­tä­vä osa Suo­men yk­si­tyis­teis­tä on il­man tal­vi­hoi­toa. Mo­nia tei­tä, ku­ten met­sä­tei­tä, ei au­ra­ta kuin tar­vit­ta­es­sa ei­kä val­ta­o­saa yk­si­tyis­teis­tä hie­koi­te­ta lain­kaan. Tal­vi­hoi­don puut­tu­mi­ses­ta ei ole tar­vet­ta il­moit­taa esi­mer­kik­si lii­ken­ne­mer­kein.

Va­hin­gon­kor­vaus­vas­tuu edel­lyt­tää tuot­ta­mus­ta tien­pi­tä­jän puo­lel­ta

Tie­kun­ta tai jär­jes­täy­ty­mät­tö­män tien koh­dal­la tie­o­sak­kaat voi­vat jou­tua va­hin­gon­kor­vaus­vas­tuu­seen tien­pi­don lai­min­lyön­nis­tä. Yleis­ten va­hin­gon­kor­vau­soi­keu­del­lis­ten pe­ri­aat­tei­den mu­kai­ses­ti edel­ly­te­tään tuot­ta­mus­ta eli jon­kin as­teis­ta lai­min­lyön­tiä sii­nä vel­voit­tees­sa, joka tie­kun­nal­la tien­pi­tä­jä­nä on ol­lut. Li­säk­si va­hin­gol­la ja lai­min­lyön­nil­lä on ol­ta­va syy-yh­teys eli va­hin­gon on joh­dut­ta­va lai­min­lyön­nin ai­heut­ta­mis­ta olo­suh­teis­ta. Ym­pä­ri­vuo­ro­kau­tis­ta päi­vys­tys­tä tiel­lä ei kui­ten­kaan tar­vit­se pi­tää, mut­ta tie­kun­nan on syy­tä pi­tää kir­jaa tiel­le teh­tä­vis­tä toi­men­pi­teis­tä kel­lo­nai­koi­neen. Urak­ka­so­pi­muk­ses­sa tämä teh­tä­vä on yleen­sä an­net­tu au­rauk­ses­ta vas­taa­val­le ura­koit­si­jal­le.

Tie­kun­nan va­hin­gon­kor­vaus­vas­tuu voi ol­la lä­hel­lä, jos tie­tä ei hoi­de­ta lain 24 §:n mu­kai­ses­ti mää­ri­te­tys­sä kun­nos­sa. Jos tie­kun­ta on päät­tä­nyt, et­tei tal­vi­hoi­toa teh­dä, vas­tuu­ta sa­tun­nai­sen tien­käyt­tä­jän suis­tu­mi­ses­ta tai muus­ta on vai­kea näh­dä

Ri­ko­soi­keu­del­li­nen vas­tuu­kaan ei ole pois­sul­jet­tua

Hoi­ta­ma­ton­ta­kin tie­tä on kui­ten­kin syy­tä tark­kail­la ja ää­ri­ta­pauk­ses­sa tie­o­sak­kaat voi­vat jou­tua ri­ko­soi­keu­del­li­seen vas­tuu­seen tiel­lä ta­pah­tu­nees­ta on­net­to­muu­des­ta. Esi­mer­kik­si ta­paus, jos­sa tiel­lä ole­va sil­ta on sor­tu­nut ja ai­kaa ku­luu il­man, et­tä sii­tä va­roi­te­taan ja es­te­tään sil­lal­le aja­mi­nen voi täyt­tää ri­kos­lain 44. lu­vun 14 §:n mu­kai­sen vaa­ran­mer­kin­tä­rik­ko­muk­sen tun­nus­mer­kis­tön.

Tie­yh­dis­tyk­sen tie­dos­sa ei kui­ten­kaan ole ta­pauk­sia, jois­sa täl­lai­ses­ta oli­si tie­kun­nan osak­kai­ta tuo­mit­tu.

Au­to­Bild / Suo­men Tie­yh­dis­tys

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN