BMW X3 xDrive30e:n polttomoottori käynnistyy vasta suuremmissa nopeuksissa tai kuormituksen sitä vaatiessa, kuten ylämäissä.

BMW X3 xDrive30e:n polttomoottori käynnistyy vasta suuremmissa nopeuksissa tai kuormituksen sitä vaatiessa, kuten ylämäissä.

BMW X3 xDrive30e: Ladattava hybridi täydentää mallistoa

BMW:n hybridimallisto täydentyy ensi keväänä, kun saksa­lais­val­mistaja tuo markkinoille BMW X3 xDrive30e:n. Huippuluokan akkuteknologian ansiosta ladattavan hybridin toimintasäde yltää sähkökäytöllä jopa 46 kilometriin (WLTP).

Auto Bild.Uutiset

Uu­si BMW X3 xDrive30e on jo kol­mas BMW:n la­dat­ta­va hyb­ri­di Sports Ac­ti­vi­ty Ve­hic­le (SAV) -seg­men­tis­sä.

Si­sar­mal­lien ta­paan uu­tuu­des­sa yh­dis­ty­vät xDri­ven äly­käs ne­li­ve­to ja eD­ri­ven huip­pu­tek­no­lo­gia, BMW:n SAV-mal­leil­le tun­nu­so­mai­set ur­hei­lul­li­set ajo-omi­nai­suu­det, suo­ri­tus­ky­ky ja mo­ni­käyt­töi­syys.

BMW:n xDrive-jär­jes­tel­mä ja­kaa voi­man etu- ja ta­ka­pyö­rien vä­lil­lä kul­loi­sen­kin tar­peen mu­kaan. Jär­jes­tel­mä toi­mii myös säh­kö­käy­töl­lä tar­jo­ten ur­hei­lul­lis­ta ja pääs­tö­tön­tä ajo­nau­tin­toa niin maan­tiel­lä kuin maas­to-olo­suh­teis­sa.

420 Nm vään­töä ja al­hai­set pääs­töt

Uu­den BMW X3 xDrive30e:n pe­rus­voi­man­läh­tee­nä on tut­tu Twin­Po­wer Tur­bo-tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­vä 2,0-lit­rai­nen, ne­li­sy­lin­te­ri­nen ja te­hol­taan 135 kW/184 hv ben­sii­ni­moot­to­ri.

Sen rin­nal­la on kah­dek­san­por­tai­seen Stept­ro­nic-vaih­teis­toon in­teg­roi­tu säh­kö­moot­to­ri, jon­ka teho on 80 kW/109 hv.

Nii­den yh­dis­tet­ty mak­si­mi­te­ho on 215 kW/292 hv ja ylin vään­tö­mo­ment­ti pe­rä­ti 420 Nm. Uu­si BMW X3 xDrive30e tar­jo­aa vä­ke­vää suo­ri­tus­ky­kyä. Au­to kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 6,1 se­kun­nis­sa ja sen huip­pu­no­peus on 210 km/h.

Polt­to­ai­neen­ku­lu­tus on suo­ri­tus­ky­kyyn näh­den to­del­la ma­ta­la eli 2,2–2,8 l/100 km (WLTP). Myös hii­li­di­ok­si­di­pääs­töt on pu­do­tet­tu ta­sol­le 49–64 g/km (WLTP). Yh­dis­tet­ty säh­kön­ku­lu­tus on 26,5–29,9 kWh/100 km (WLTP).

Alan uu­sin­ta tek­no­lo­gi­aa edus­ta­van li­tiu­mi­o­ni­a­kun an­si­os­ta au­tol­la voi ajaa 41–46 ki­lo­met­riä (WLTP) pel­käl­lä säh­köl­lä. Akun voi la­da­ta ta­val­li­ses­ta pis­to­ra­si­as­ta kuu­des­sa tun­nis­sa. BMW i Wal­l­bo­xil­la la­taus on­nis­tuu 3,5 tun­nis­sa.

Täys­säh­köi­se­nä 135 km/h

BMW X3 xDrive30e:llä voi ajaa pel­käl­lä säh­kö­moot­to­ril­la tai hyö­dyn­tää sitä polt­to­moot­to­rin tu­ke­na.

Täys­säh­köi­ses­sä MAX eD­ri­ve -ti­las­sa BMW X3 xDrive30e saa­vut­taa 135 km/h huip­pu­no­peu­den il­man ajo­me­lua ja pai­kal­li­sia pääs­tö­jä.

Stan­dar­di­ti­las­sa huip­pu­no­peus on säh­kö­käy­töl­lä 110 km/h.

Au­ton polt­to­moot­to­ri käyn­nis­tyy vas­ta suu­rem­mis­sa no­peuk­sis­sa tai kuor­mi­tuk­sen sitä vaa­ties­sa, ku­ten ylä­mäis­sä. Kun mo­lem­mat moot­to­rit ovat käy­tös­sä, jär­jes­tel­mä op­ti­moi nii­den yh­teis­pe­lin tar­kas­ti suo­ri­tus­ky­vyn, ku­lu­tuk­sen ja pääs­tö­jen osal­ta.

Ta­kais­tuin­ten al­le si­joi­te­tun akun an­si­os­ta uu­tuus­mal­lin ta­va­ra­ti­la vas­taa kool­taan pe­rin­tei­siä SAV-mal­le­ja. Sel­kä­no­jat kaa­ta­mal­la 450-lit­rai­sen ta­va­ra­ti­lan saa kas­va­maan jopa 1500-lit­rai­sek­si.

Kat­ta­va tur­val­li­suus­va­rus­te­lu

Pe­rus­mal­lin li­säk­si BMW X3 xDrive30e on saa­ta­vil­la Bu­si­ness, xLine, Lu­xu­ry and M Sport -ver­si­oi­na.

Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu muun mu­as­sa akus­ti­nen ja­lan­kul­ki­ja­va­roi­tin, joka an­taa au­tos­ta pie­nen va­roi­tu­sää­nen ma­ta­lis­sa no­peuk­sis­sa.

Tä­ten var­mis­te­taan, et­tä myös muut tien­käyt­tä­jät ha­vait­se­vat liki ää­net­tö­mäs­ti lä­hes­ty­vän au­ton.

Uu­des­sa BMW X3 xDrive 30e -mal­lis­sa on va­ki­o­va­rus­tee­na muis­ta BMW Plug-in Hyb­rid- mal­leis­ta tut­tu sei­son­ta­läm­mi­tys, joka mah­dol­lis­taa ajo­neu­von si­sä­ti­lo­jen läm­mi­tyk­sen ja jääh­dy­tyk­sen jo en­nen liik­keel­le­läh­töä.

Näin si­sä­ti­lat ovat miel­lyt­tä­vän läm­pi­mät esi­mer­kik­si pak­ka­saa­mui­na.

Uu­tuus­mal­liin on myös saa­ta­vil­la kat­ta­va va­li­koi­ma li­sä­va­rus­tei­ta ja va­lit­ta­vis­sa on muun mu­as­sa adap­tii­vi­nen alus­ta, tuu­li­la­siin hei­jas­tu­va BMW Head Up -in­fo­näyt­tö, mu­kau­tu­va Sports-oh­jaus­te­hos­tin, M Sport -jar­rut sekä ak­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din va­rus­tet­tu­na Stop & Go -toi­min­nol­la.

Dri­ving As­sis­tant Plus-va­rus­te­pa­ke­tin mu­ka­na saa Dri­ving As­sis­tant -jär­jes­tel­män ja ak­tii­vi­sen va­ki­o­no­peus­sää­ti­men li­säk­si kais­ta­vah­din, jar­ru­tus­toi­min­nol­li­sen pe­rää­na­jo­va­roit­ti­men ja ja­lan­kul­ki­ja­tun­nis­tuk­sen.

BMW X3 xDrive30e:n tuo­tan­to käyn­nis­tyy jou­lu­kuus­sa Spar­tan­bur­gis­sa Yh­dys­val­lois­sa ja uu­tuus­mal­li tu­lee mark­ki­noil­le ke­vääl­lä 2020.

Mal­lis­to täy­den­tyy en­si vuo­den ai­ka­na myös täys­säh­köi­sel­lä BMW X3:lla.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU