Jo keulan ilme antaa merkkejä auton suorituskyvystä. Punaisena pilkottavat jarrusatulat vahvistavat urheilullista leimaa.
Toni Lindström
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
BMW i5 edustaa baijerilaismerkin täyssähköistyvää mallistoa. BMW perustaa mallistonsa yhtäläiselle rakenneratkaisulle – on sitten kyseessä polttomoottorimalli tai sähköistetty voimalinja.
Seitsemännen sukupolven 5-sarjaa edustava mallisto käsittää niin polttomoottoriset kuin lataushybridit ja täyssähköversiot. Suomessa on nyt saatavilla i5-mallisto, joka käsittää takavetoisen eDrive40:n ja koeajetun nelivetoisen M60 xDriven.
Kuten arvata saattaa, kaksikon erot muodostuvat vetotavan lisäksi tehosta, varusteista ja luonnollisesti hinnasta. Joku saattaa myös vilkuilla hiukan kompaktimman i4:n suuntaan, joka on myös houkutteleva vaihtoehto, jos tilaa ja mittaa ei tarvita i5:n verran.
Takaa katsottuna BMW i5 on varsin normaalin näköinen – vain M60-merkintä kertoo, millaisesta pakkauksesta on kyse.
Toni Lindström
Kojelauta on muotoiltu ja varustettu BMW:n nykylinjan mukaisesti.
Toni Lindström
Etuistuimet ovat joka tavalla huippuluokkaa.
Toni Lindström
Takapenkille mahtuu jopa kolme istumaan, vaikka polttomoottoriversion perintönä oleva keskitunneli vie tilaa.
Toni Lindström
Takana on omat ilmastoinnin säätimet.
Toni Lindström
Keskikonsolin pyörösäätimellä voi ohjailla monia toimintoja. Sen vierestä löytyy ajosuunnanvalitsin.
Toni Lindström
Mittaristoon saa näkyviin myös kameranäkymät.
Toni Lindström
Takavetomallin hinta lähtee 75 000 erosta, kun nelivetoisesta tehoversiosta joutuu jo lähtökohtaisesti maksamaan 30 000 euroa enemmän. Hintahyppy on siis melkoinen, joten se saanee ainakin jotkut jo miettimään tai ainakin vertailemaan näitä kahta vaihtoehtoa keskenään.
Kun varusteita lisätään, molempien autojen hinta nousee saksalaistyyliin nopeasti. Toki varustettuna autot ovat sitten luokkansa parasta tarjontaa.
Hiottua ergonomiaa
Ulkoisesti i5 onnistuu piilottamaan yli viisimetrisen pituutensa aika hämäävästi. Vasta lähempi tarkkailu paljastaa, että auto on tosiaan aika pitkä.
Jotta sompailu parkkihalleissa ja parkkipaikoilla olisi helpompaa, autossa on kääntyvät takapyörät. Ratkaisu tekeekin i5:stä pituuteensa nähden varsin ketterän.
Kun akseliväliä on liki kolme metriä, niin tilaa on saatu matkustamon puolelle mukavasti. Lisäsentit tuntuvat ainakin takapenkillä, joka soveltuu myös johtajatason matkustamiseen – siihen i5 soveltuu myös laadukkaan olemuksensa vuoksi.
Premium-henkeä vahvistaa laadukas kaksivärinen verhoilu, joka istuu hyvin tämän hintaluokan autoon.
Kuljettajalle i5 on monin tavoin miellyttävä kumppani. BMW:n ergonomia edessä istuville on tunnustettua osaamista, ja tämä näkyy sekä tuntuu.
Takalasilta valuva sulamisvesi jäädyttää takaluukun kannen reunat ikävästi, jolloin luukkua on työläs avata.
Toni Lindström
BMW:n etuistuimet ovat olleet aina huippuluokkaa, eikä i5 tee tässä poikkeusta. Kuljettajan paikalla ajoasentoa voi säätää monilla tavoin ja istuminen on miellyttävän tukevaa.
Kaareva kosketusnäyttö on selkeä, ja valikot oppii suhteellisen helposti. Aiemmista malleista tuttu iDrive-ohjausrulla on säilytetty keskikonsolissa, ja sillä voi myös ohjailla toimintoja. Lisäksi osaa toiminnoista voi ohjailla ratin muutamilla säätimillä.
Talven vaikutukset
Sähköautoja vertailtaessa on yhä keskeisemmäksi ominaisuudeksi noussut ajoakun latautumisnopeus.
BMW i5:ssä ajoakun koko on 81,2 kilowattituntia, ja nopeimmillaan akun saa ladattua, jos 205 kW:n tehoinen pikalataus onnistuu – silloin aikaa kuluu puolisen tuntia. Kotilatauksessa aikaa vierähtää 8,5 tuntia eli yön yli.
Näillä arvoilla i5 kuuluu markkinoiden kärkipäähän, ja tämä onkin edellytys, mikäli aikoo pärjätä Saksan kilpailussa. Akun esilämmityksen saa päälle myös manuaalisesti.
Kulutus ja sitä kautta toimintamatka poikkeavat Suomen talvessa kaikilla sähköautoilla selvästi normimitatuista arvoista.
21-tuumaiset vanteet ja punaiset jarrusatulat antavat autolle ansaittua ilmettä.
Toni Lindström
Koeajon aikana Suomessa oli kunnon pakkaset, ja silloin toimintamatka liikkui noin 350 kilometrissä tai sen alle. Tähän vaikutti ratkaisevasti myös valittu ajotila.
Ikävä talviominaisuus on auton takaluukun tiivisteiden jäätyminen, joka aiheutuu takalasilta valuvasta sulamisvedestä.
Jäätyminen estää helposti takaluukun aukeamisen automatiikalla, ja takaluukun avaamisen kanssa saikin olla tarkkana. Luukun reunatiivisteet ovat koetuksella näillä leveysasteilla.
Tuulilasilta valuva sulamisvesi jäätyy puolestaan ikävästi lasinpyyhkimien tilaan konepeiton syvennykseen, ja syvennys kertyvän lumen puhdistaminen on työlästä. Nämä ominaisuudet kertovat siitä, että sähköautojen suunnittelussa arktiset olosuhteet eivät vielä ole saaneet painotusta.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BMW i5 M60 xDrive Sedan
Sähkömoottorit
2 kpl, etuakseli 192 kW (261 hv), taka-akseli 250 kW (340 hv); yhteisteho 442 kW (601 hv), yhteisvääntö 795 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 3,8 s, huippunopeus 230 km/h
Kulutus
20,5 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 81,2 kWh
Toimintamatka
455 km
Latausnopeus
8,5 h (AC 11 kW 0–100 %), 30 min (DC 205 kW 10–80 %)
Voimansiirto
A1 neliveto
Mitat
p. 5060, l. 1900, k. 1505 mm, akseliväli 2995 mm, omamassa 2380 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 490 l
Hinta
104 500 euroa, koeajoauto 132 010 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Cd-pyöritin Ranskasta
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Striimeri kämmenelle
Nagra Compact Phono
Serblin & Sonin vahvistimet
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi