Jo keulan ilme antaa merkkejä auton suorituskyvystä. Punaisena pilkottavat jarrusatulat vahvistavat urheilullista leimaa.
Toni Lindström
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
BMW i5 edustaa baijerilaismerkin täyssähköistyvää mallistoa. BMW perustaa mallistonsa yhtäläiselle rakenneratkaisulle – on sitten kyseessä polttomoottorimalli tai sähköistetty voimalinja.
Seitsemännen sukupolven 5-sarjaa edustava mallisto käsittää niin polttomoottoriset kuin lataushybridit ja täyssähköversiot. Suomessa on nyt saatavilla i5-mallisto, joka käsittää takavetoisen eDrive40:n ja koeajetun nelivetoisen M60 xDriven.
Kuten arvata saattaa, kaksikon erot muodostuvat vetotavan lisäksi tehosta, varusteista ja luonnollisesti hinnasta. Joku saattaa myös vilkuilla hiukan kompaktimman i4:n suuntaan, joka on myös houkutteleva vaihtoehto, jos tilaa ja mittaa ei tarvita i5:n verran.
Takaa katsottuna BMW i5 on varsin normaalin näköinen – vain M60-merkintä kertoo, millaisesta pakkauksesta on kyse.
Toni Lindström
Kojelauta on muotoiltu ja varustettu BMW:n nykylinjan mukaisesti.
Toni Lindström
Etuistuimet ovat joka tavalla huippuluokkaa.
Toni Lindström
Takapenkille mahtuu jopa kolme istumaan, vaikka polttomoottoriversion perintönä oleva keskitunneli vie tilaa.
Toni Lindström
Takana on omat ilmastoinnin säätimet.
Toni Lindström
Keskikonsolin pyörösäätimellä voi ohjailla monia toimintoja. Sen vierestä löytyy ajosuunnanvalitsin.
Toni Lindström
Mittaristoon saa näkyviin myös kameranäkymät.
Toni Lindström
Takavetomallin hinta lähtee 75 000 erosta, kun nelivetoisesta tehoversiosta joutuu jo lähtökohtaisesti maksamaan 30 000 euroa enemmän. Hintahyppy on siis melkoinen, joten se saanee ainakin jotkut jo miettimään tai ainakin vertailemaan näitä kahta vaihtoehtoa keskenään.
Kun varusteita lisätään, molempien autojen hinta nousee saksalaistyyliin nopeasti. Toki varustettuna autot ovat sitten luokkansa parasta tarjontaa.
Hiottua ergonomiaa
Ulkoisesti i5 onnistuu piilottamaan yli viisimetrisen pituutensa aika hämäävästi. Vasta lähempi tarkkailu paljastaa, että auto on tosiaan aika pitkä.
Jotta sompailu parkkihalleissa ja parkkipaikoilla olisi helpompaa, autossa on kääntyvät takapyörät. Ratkaisu tekeekin i5:stä pituuteensa nähden varsin ketterän.
Kun akseliväliä on liki kolme metriä, niin tilaa on saatu matkustamon puolelle mukavasti. Lisäsentit tuntuvat ainakin takapenkillä, joka soveltuu myös johtajatason matkustamiseen – siihen i5 soveltuu myös laadukkaan olemuksensa vuoksi.
Premium-henkeä vahvistaa laadukas kaksivärinen verhoilu, joka istuu hyvin tämän hintaluokan autoon.
Kuljettajalle i5 on monin tavoin miellyttävä kumppani. BMW:n ergonomia edessä istuville on tunnustettua osaamista, ja tämä näkyy sekä tuntuu.
Takalasilta valuva sulamisvesi jäädyttää takaluukun kannen reunat ikävästi, jolloin luukkua on työläs avata.
Toni Lindström
BMW:n etuistuimet ovat olleet aina huippuluokkaa, eikä i5 tee tässä poikkeusta. Kuljettajan paikalla ajoasentoa voi säätää monilla tavoin ja istuminen on miellyttävän tukevaa.
Kaareva kosketusnäyttö on selkeä, ja valikot oppii suhteellisen helposti. Aiemmista malleista tuttu iDrive-ohjausrulla on säilytetty keskikonsolissa, ja sillä voi myös ohjailla toimintoja. Lisäksi osaa toiminnoista voi ohjailla ratin muutamilla säätimillä.
Talven vaikutukset
Sähköautoja vertailtaessa on yhä keskeisemmäksi ominaisuudeksi noussut ajoakun latautumisnopeus.
BMW i5:ssä ajoakun koko on 81,2 kilowattituntia, ja nopeimmillaan akun saa ladattua, jos 205 kW:n tehoinen pikalataus onnistuu – silloin aikaa kuluu puolisen tuntia. Kotilatauksessa aikaa vierähtää 8,5 tuntia eli yön yli.
Näillä arvoilla i5 kuuluu markkinoiden kärkipäähän, ja tämä onkin edellytys, mikäli aikoo pärjätä Saksan kilpailussa. Akun esilämmityksen saa päälle myös manuaalisesti.
Kulutus ja sitä kautta toimintamatka poikkeavat Suomen talvessa kaikilla sähköautoilla selvästi normimitatuista arvoista.
21-tuumaiset vanteet ja punaiset jarrusatulat antavat autolle ansaittua ilmettä.
Toni Lindström
Koeajon aikana Suomessa oli kunnon pakkaset, ja silloin toimintamatka liikkui noin 350 kilometrissä tai sen alle. Tähän vaikutti ratkaisevasti myös valittu ajotila.
Ikävä talviominaisuus on auton takaluukun tiivisteiden jäätyminen, joka aiheutuu takalasilta valuvasta sulamisvedestä.
Jäätyminen estää helposti takaluukun aukeamisen automatiikalla, ja takaluukun avaamisen kanssa saikin olla tarkkana. Luukun reunatiivisteet ovat koetuksella näillä leveysasteilla.
Tuulilasilta valuva sulamisvesi jäätyy puolestaan ikävästi lasinpyyhkimien tilaan konepeiton syvennykseen, ja syvennys kertyvän lumen puhdistaminen on työlästä. Nämä ominaisuudet kertovat siitä, että sähköautojen suunnittelussa arktiset olosuhteet eivät vielä ole saaneet painotusta.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BMW i5 M60 xDrive Sedan
Sähkömoottorit
2 kpl, etuakseli 192 kW (261 hv), taka-akseli 250 kW (340 hv); yhteisteho 442 kW (601 hv), yhteisvääntö 795 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 3,8 s, huippunopeus 230 km/h
Kulutus
20,5 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 81,2 kWh
Toimintamatka
455 km
Latausnopeus
8,5 h (AC 11 kW 0–100 %), 30 min (DC 205 kW 10–80 %)
Voimansiirto
A1 neliveto
Mitat
p. 5060, l. 1900, k. 1505 mm, akseliväli 2995 mm, omamassa 2380 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 490 l
Hinta
104 500 euroa, koeajoauto 132 010 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Cyruksen kompakti riaa-aste
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL