Keulan isot munuaiset ja kahtia jaetut ajovalot luovat hieman erikoisen ilmeen.

Keulan isot munuaiset ja kahtia jaetut ajovalot luovat hieman erikoisen ilmeen.

Toni Lindström

Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla

Täyssähköinen BMW i7 on baije­ri­lais­val­mis­tajan tarjokas korkean tason edustukseen, ja tässä BMW on onnistunut tyylikkäästi. Suuri ja näyttävä auto pitää sisällään uusia teknologisia ominaisuuksia.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bild Suo­mi 5/2024)

Sii­nä, mis­sä BMW:n lä­him­mät kil­pai­li­jat eli sak­sa­lai­set Au­di ja Mer­ce­des-Benz ovat pi­täy­ty­neet kor­keim­mas­sa edus­tus­luo­kas­sa pe­rin­tei­sim­mis­sä rat­kai­suis­sa (A8 ja S-sar­ja), niin BMW on puo­les­taan la­dan­nut osaa­mis­taan edus­tuk­sen vaa­ti­vim­paan ka­te­go­ri­aan te­ke­mäl­lä täys­säh­köi­sen BMW i7:n.

Suo­mes­sa on tar­jol­la kol­me i7-ver­si­o­ta: eD­ri­ve50 (455 hv, 118 290 eu­roa), xDrive60 (ko­ea­jet­tu mal­li, 147 100 eu­roa) ja M70 (659 hv, 175 820 eu­roa). Näi­den täys­säh­köis­ten li­säk­si tuon­ti­mal­lis­tos­sa ovat ben­sii­ni­la­taus­hyb­ri­dit 750e xDrive (489 hv, 133 736 eu­roa) ja M760e xDrive (571 hv, 164 530 eu­roa), jo­ten vaih­to­eh­to­ja löy­tyy, jos täys­säh­köi­nen voi­ma­lin­ja ei is­tu au­ton käyt­tö­tar­koi­tuk­seen.

Ko­koa ja nä­köä

Ul­ko­a­päin tar­kas­tel­ta­es­sa voi ais­tia au­ton hiu­kan kah­den­lai­sen il­meen – toi­saal­ta i7 on edus­ta­va se­dan, mut­ta se on myös häi­jyn nä­köi­nen – sitä vie­lä ko­ros­ti ko­ea­jo­au­ton tum­man­har­maa (Fro­zen Deep Grey) vä­ri­tys.

Keu­lan jät­ti­ko­koi­set mu­nu­ai­set ja kah­tia ja­e­tut ajo­va­lot te­ke­vät etu­pääs­tä ai­na­kin eri­lai­sen, ver­taa sitä mi­hin ta­han­sa muun­merk­ki­seen au­toon.

Takaa katsottuna BMW i7 on varsin perinteisen sedanin näköinen.

Takaa katsottuna BMW i7 on varsin perinteisen sedanin näköinen.

Toni Lindström

Kojelauta on tyylikkään pelkistetty ja kosketusnäyttö Bemarin nykytyyliin kaareva. Kosketusnäytön ulkonäkö ja värimaailma ovat valittavissa omien makujen mukaan. Valonauha kiertää matkustamon sisällä.

Kojelauta on tyylikkään pelkistetty ja kosketusnäyttö Bemarin nykytyyliin kaareva. Kosketusnäytön ulkonäkö ja värimaailma ovat valittavissa omien makujen mukaan. Valonauha kiertää matkustamon sisällä.

Toni Lindström

BMW i7:ssä ei ole unohdettu fyysisiä painikkeita eikä myöskään iDrive-pyörää.

BMW i7:ssä ei ole unohdettu fyysisiä painikkeita eikä myöskään iDrive-pyörää.

Toni Lindström

BMW:n mittarinäyttö vaatii pientä totuttelua.

BMW:n mittarinäyttö vaatii pientä totuttelua.

Toni Lindström

Kosketusnäyttö on sangen tyylikäs.

Kosketusnäyttö on sangen tyylikäs.

Toni Lindström

BMW:n istuimia ei tarvitse tässäkään tapauksessa moittia – säätöjä ja toimintoja löytyy joka lähtöön.

BMW:n istuimia ei tarvitse tässäkään tapauksessa moittia – säätöjä ja toimintoja löytyy joka lähtöön.

Toni Lindström

Takapenkkiläisillä on ruhtinaalliset olot. Penkeissä on lämmitys, tuuletus ja hieronta. Oikeanpuoleiseen penkkiin saa nostettua myös jalkarahin.

Takapenkkiläisillä on ruhtinaalliset olot. Penkeissä on lämmitys, tuuletus ja hieronta. Oikeanpuoleiseen penkkiin saa nostettua myös jalkarahin.

Toni Lindström

Jos keu­la on jo­ten­kin hyök­kää­vän oloi­nen, niin ta­kaa kat­sot­ta­es­sa BMW i7 on puo­les­taan pal­jon lem­pe­äm­män oloi­nen – voi sa­noa, et­tä se on ai­van kuin nor­maa­li se­dan. Ul­ko­nä­kö jät­tää to­si­aan kak­si­ja­koi­sen fii­lik­sen, jos­sa on su­lat­te­lua li­be­raa­lil­le­kin ma­ku­ais­til­le.

Edus­tu­sau­toil­la on luon­nol­li­ses­ti jo ul­koi­ses­ti sel­lai­set mi­tat, et­tä ne mah­dol­lis­ta­vat väl­jät si­sä­ti­lat. Yli 5-met­ri­nen (5,31 m) ja 2 715-ki­loi­nen au­to on ny­ky­mit­to­jen­kin mu­kaan mas­sii­vi­sen ko­koi­nen. Kä­sit­te­lyä hel­pot­taa ne­li­pyö­rä­oh­jaus, jon­ka avit­ta­ma­na au­to tait­tuu vai­vat­to­mas­ti park­ki­ruu­tui­hin.

Ovi­au­to­ma­tiik­kaa

Ul­koi­sen ar­vi­oin­nin jäl­keen on syy­tä siir­tää kat­se si­sä­ti­loi­hin, jon­ne ei tie­ten­kään pää­see avaa­mal­la oven.

Li­sä­va­rus­te­lis­tal­ta löy­tyy au­to­maat­ti­toi­min­to ovien käyt­töön. Ovi au­ke­aa en­sin ikään kuin va­ro­en ja hais­tel­len, min­kä ver­ran au­ke­a­mi­seen on ti­laa. Jos ti­laa on vain vä­hän, niin sen­so­ri avaa ovea sen ver­ran, et­tä se ei osu es­tee­seen.

Si­säl­tä päin ovi au­ke­aa oves­sa ole­vaa nap­pia pai­na­mal­la. Sul­ke­mi­nen teh­dään puo­les­taan ko­je­lau­dan na­peis­ta, kos­ke­tus­näy­töl­tä tai ovien na­peis­ta.

Loungemaista luksusta takapenkkiläisille tarjoaa katosta kääntyvä 31,3-tuumainen näyttö.

Loungemaista luksusta takapenkkiläisille tarjoaa katosta kääntyvä 31,3-tuumainen näyttö.

Toni Lindström

Ovet avautuvat automaattisesti joko ovien napeista, kosketusnäytöltä tai kauko-ohjaimella.

Ovet avautuvat automaattisesti joko ovien napeista, kosketusnäytöltä tai kauko-ohjaimella.

Toni Lindström

Ovis­sa on muu­ta­kin eri­kois­ta kuin au­ke­a­mi­nen ja sul­keu­tu­mi­nen. Ta­ka­o­viin on si­joi­tet­tu pu­he­li­men ko­koi­set kos­ke­tus­näy­töt, jois­ta voi oh­jail­la penk­kien läm­mi­tys­tä, tuu­le­tus­ta ja hie­ron­ta­toi­min­to­ja.

Sa­mas­ta oh­jain­pa­nee­lis­ta sää­ty­vät myös ta­ka­na ole­van jät­ti­näy­tön oh­jel­mat, pu­he­lut, va­lais­tus ja suo­ja­ver­hot.

Jät­ti­näyt­tö ta­ka­na

Kun ko­ea­jo­au­toon tu­tus­tui tar­kem­min, niin eni­ten säp­säh­dyt­ti ta­ka­penk­ki­läis­ten eteen ka­tos­ta kään­ty­vä jät­ti­näyt­tö. Täl­lai­nen va­rus­te ei ole tul­lut vas­taan vie­lä mis­sään muus­sa au­tos­sa.

Mat­kus­ta­mon lai­das­ta lai­taan ulot­tu­va 31,3-tuu­mai­nen näyt­tö tar­jo­aa ta­ka­mat­kus­ta­jien miel­ty­mys­ten mu­kaan viih­det­tä tai tie­toa. Näyt­töä voi oh­jail­la suo­raan näy­töl­tä tai ovien mo­ni­toi­mi­kos­ke­tus­pa­nee­leis­ta.

La­si­nen kat­to an­taa mat­kus­ta­moon ava­ran tun­nel­man ja luo omal­ta osal­taan loun­ge­mais­ta tun­nel­maa. Ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­lit on va­lit­tu huo­lel­la, ja ne so­pi­vat au­ton luon­tee­seen kai­kin ta­voin.

Vai­va­ton ajet­ta­va

Vaik­ka BMW i7 on 2,7-ton­ni­nen, niin se on vai­va­ton ajet­ta­va. Il­ma­jou­si­tus huo­leh­tii tien töys­syis­tä, ja jää­po­lan­teil­la­kin meno on va­kaa­ta. Au­to is­tuu tie­hen ja tun­tuu kä­teen Be­ma­rin tyy­lil­le omi­nai­ses­ti tun­nok­kaal­ta ja va­kaal­ta. Maan­tie­lai­va kul­kee lä­hes ää­net­tö­mäs­ti il­man tur­hia il­ma­vir­ras­ta ai­heu­tu­via su­hi­noi­ta.

Kul­jet­ta­jan pen­kil­lä is­tu­es­sa ovat eri toi­min­not hy­vin ja sel­ke­äs­ti esil­lä. Kaa­re­va kos­ke­tus­näyt­tö tar­jo­aa sää­döt suu­rim­mal­ta osin, mut­ta myös fyy­si­siä toi­min­to­pai­nik­kei­ta on mal­tet­tu jät­tää kul­jet­ta­jan ilok­si.

Matkatavaroille on tilaa 500 litraa. myös suksiluukku löytyy.

Matkatavaroille on tilaa 500 litraa. myös suksiluukku löytyy.

Toni Lindström

Kes­ki­kon­so­lis­ta löy­tyy myös ai­em­mis­ta mal­leis­ta tut­tu iD­ri­ve-pyö­rä, jol­la voi niin ikään oh­jail­la eri toi­min­to­ja.

La­tauk­sen suh­teen BMW i7 on ny­ky­tyy­liin suh­teel­li­sen no­pea. Pi­ka­la­tauk­sel­la suu­ri 101 ki­lo­wat­ti­tun­nin ajo­ak­ku la­tau­tuu 80 pro­sent­tiin 34 mi­nuu­tis­sa. La­tauk­sen on­nis­tu­mi­seen vai­kut­taa ajo­a­kun läm­pö­ti­la, ja esi­läm­mi­tys käyn­nis­tyy au­to­maat­ti­ses­ti, kun na­vi­gaat­to­riin on va­lit­tu­na koh­teek­si la­taus­paik­ka.

Esi­läm­mi­tyk­sen saa myös ma­nu­aa­li­ses­ti pääl­le. WLTP-toi­min­ta­mat­kak­si il­moi­te­taan kuu­ti­sen sa­taa ki­lo­met­riä, joka se­kin on par­haas­ta pääs­tä.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

BMW i7 xDrive60

Säh­kö­moot­to­rit

2 kpl, etu 190 kW (258 hv), 365 Nm, taka 230 kW (313 hv), 380 Nm; yh­teen­sä 400 kW (544 hv), 745 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 4,7 s, huip­pu­no­peus 240 km/h

WLTP-ku­lu­tus

19,6–18,4 kWh/100 km

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 105,7/101,7 kWh (brut­to/net­to), pi­ka­la­taus max. 195 kW

WLTP-toi­min­ta­mat­ka

590–625 km

La­tau­sai­ka

34 min (DC 195 kW 10–80 %), 10 h 30 min (AC 11 kW 0–100 %)

Voi­man­siir­to

A1, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 5391, l. 1950, k. 1544 mm, ak­se­li­vä­li 3215 mm, oma­mas­sa 2715 kg, ve­to­mas­sa 2000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 500 l

Hin­ta

147 100 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 203 060 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Hyundai

Hyundai: Valmistettu jo 100 miljoonaa kappaletta

Auto Bild.Klassikot
Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Hyundai

Hyundai: Valmistettu jo 100 miljoonaa kappaletta

Auto Bild.Klassikot
Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.

Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.

Bentley

Bentley Flying Spur: Tällainen on kaikkien aikojen tehokkain brändin sedan - maksimivääntö 1000 Nm!

Auto Bild.Superautot
Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.

Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.

Bentley

Bentley Flying Spur: Tällainen on kaikkien aikojen tehokkain brändin sedan - maksimivääntö 1000 Nm!

Auto Bild.Superautot
MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).

MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).

MG

MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset
MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).

MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).

MG

MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN