Keulan isot munuaiset ja kahtia jaetut ajovalot luovat hieman erikoisen ilmeen.
Toni Lindström
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Täyssähköinen BMW i7 on baijerilaisvalmistajan tarjokas korkean tason edustukseen, ja tässä BMW on onnistunut tyylikkäästi. Suuri ja näyttävä auto pitää sisällään uusia teknologisia ominaisuuksia.
(Julkaistu Auto Bild Suomi 5/2024)
Siinä, missä BMW:n lähimmät kilpailijat eli saksalaiset Audi ja Mercedes-Benz ovat pitäytyneet korkeimmassa edustusluokassa perinteisimmissä ratkaisuissa (A8 ja S-sarja), niin BMW on puolestaan ladannut osaamistaan edustuksen vaativimpaan kategoriaan tekemällä täyssähköisen BMW i7:n.
Suomessa on tarjolla kolme i7-versiota: eDrive50 (455 hv, 118 290 euroa), xDrive60 (koeajettu malli, 147 100 euroa) ja M70 (659 hv, 175 820 euroa). Näiden täyssähköisten lisäksi tuontimallistossa ovat bensiinilataushybridit 750e xDrive (489 hv, 133 736 euroa) ja M760e xDrive (571 hv, 164 530 euroa), joten vaihtoehtoja löytyy, jos täyssähköinen voimalinja ei istu auton käyttötarkoitukseen.
Kokoa ja näköä
Ulkoapäin tarkasteltaessa voi aistia auton hiukan kahdenlaisen ilmeen – toisaalta i7 on edustava sedan, mutta se on myös häijyn näköinen – sitä vielä korosti koeajoauton tummanharmaa (Frozen Deep Grey) väritys.
Keulan jättikokoiset munuaiset ja kahtia jaetut ajovalot tekevät etupäästä ainakin erilaisen, vertaa sitä mihin tahansa muunmerkkiseen autoon.
Takaa katsottuna BMW i7 on varsin perinteisen sedanin näköinen.
Toni Lindström
Kojelauta on tyylikkään pelkistetty ja kosketusnäyttö Bemarin nykytyyliin kaareva. Kosketusnäytön ulkonäkö ja värimaailma ovat valittavissa omien makujen mukaan. Valonauha kiertää matkustamon sisällä.
Toni Lindström
BMW i7:ssä ei ole unohdettu fyysisiä painikkeita eikä myöskään iDrive-pyörää.
Toni Lindström
BMW:n mittarinäyttö vaatii pientä totuttelua.
Toni Lindström
Kosketusnäyttö on sangen tyylikäs.
Toni Lindström
BMW:n istuimia ei tarvitse tässäkään tapauksessa moittia – säätöjä ja toimintoja löytyy joka lähtöön.
Toni Lindström
Takapenkkiläisillä on ruhtinaalliset olot. Penkeissä on lämmitys, tuuletus ja hieronta. Oikeanpuoleiseen penkkiin saa nostettua myös jalkarahin.
Toni Lindström
Jos keula on jotenkin hyökkäävän oloinen, niin takaa katsottaessa BMW i7 on puolestaan paljon lempeämmän oloinen – voi sanoa, että se on aivan kuin normaali sedan. Ulkonäkö jättää tosiaan kaksijakoisen fiiliksen, jossa on sulattelua liberaalillekin makuaistille.
Edustusautoilla on luonnollisesti jo ulkoisesti sellaiset mitat, että ne mahdollistavat väljät sisätilat. Yli 5-metrinen (5,31 m) ja 2 715-kiloinen auto on nykymittojenkin mukaan massiivisen kokoinen. Käsittelyä helpottaa nelipyöräohjaus, jonka avittamana auto taittuu vaivattomasti parkkiruutuihin.
Oviautomatiikkaa
Ulkoisen arvioinnin jälkeen on syytä siirtää katse sisätiloihin, jonne ei tietenkään pääsee avaamalla oven.
Lisävarustelistalta löytyy automaattitoiminto ovien käyttöön. Ovi aukeaa ensin ikään kuin varoen ja haistellen, minkä verran aukeamiseen on tilaa. Jos tilaa on vain vähän, niin sensori avaa ovea sen verran, että se ei osu esteeseen.
Sisältä päin ovi aukeaa ovessa olevaa nappia painamalla. Sulkeminen tehdään puolestaan kojelaudan napeista, kosketusnäytöltä tai ovien napeista.
Loungemaista luksusta takapenkkiläisille tarjoaa katosta kääntyvä 31,3-tuumainen näyttö.
Toni Lindström
Ovet avautuvat automaattisesti joko ovien napeista, kosketusnäytöltä tai kauko-ohjaimella.
Toni Lindström
Ovissa on muutakin erikoista kuin aukeaminen ja sulkeutuminen. Takaoviin on sijoitettu puhelimen kokoiset kosketusnäytöt, joista voi ohjailla penkkien lämmitystä, tuuletusta ja hierontatoimintoja.
Samasta ohjainpaneelista säätyvät myös takana olevan jättinäytön ohjelmat, puhelut, valaistus ja suojaverhot.
Jättinäyttö takana
Kun koeajoautoon tutustui tarkemmin, niin eniten säpsähdytti takapenkkiläisten eteen katosta kääntyvä jättinäyttö. Tällainen varuste ei ole tullut vastaan vielä missään muussa autossa.
Matkustamon laidasta laitaan ulottuva 31,3-tuumainen näyttö tarjoaa takamatkustajien mieltymysten mukaan viihdettä tai tietoa. Näyttöä voi ohjailla suoraan näytöltä tai ovien monitoimikosketuspaneeleista.
Lasinen katto antaa matkustamoon avaran tunnelman ja luo omalta osaltaan loungemaista tunnelmaa. Verhoilumateriaalit on valittu huolella, ja ne sopivat auton luonteeseen kaikin tavoin.
Vaivaton ajettava
Vaikka BMW i7 on 2,7-tonninen, niin se on vaivaton ajettava. Ilmajousitus huolehtii tien töyssyistä, ja jääpolanteillakin meno on vakaata. Auto istuu tiehen ja tuntuu käteen Bemarin tyylille ominaisesti tunnokkaalta ja vakaalta. Maantielaiva kulkee lähes äänettömästi ilman turhia ilmavirrasta aiheutuvia suhinoita.
Kuljettajan penkillä istuessa ovat eri toiminnot hyvin ja selkeästi esillä. Kaareva kosketusnäyttö tarjoaa säädöt suurimmalta osin, mutta myös fyysisiä toimintopainikkeita on maltettu jättää kuljettajan iloksi.
Matkatavaroille on tilaa 500 litraa. myös suksiluukku löytyy.
Toni Lindström
Keskikonsolista löytyy myös aiemmista malleista tuttu iDrive-pyörä, jolla voi niin ikään ohjailla eri toimintoja.
Latauksen suhteen BMW i7 on nykytyyliin suhteellisen nopea. Pikalatauksella suuri 101 kilowattitunnin ajoakku latautuu 80 prosenttiin 34 minuutissa. Latauksen onnistumiseen vaikuttaa ajoakun lämpötila, ja esilämmitys käynnistyy automaattisesti, kun navigaattoriin on valittuna kohteeksi latauspaikka.
Esilämmityksen saa myös manuaalisesti päälle. WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan kuutisen sataa kilometriä, joka sekin on parhaasta päästä.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BMW i7 xDrive60
Sähkömoottorit
2 kpl, etu 190 kW (258 hv), 365 Nm, taka 230 kW (313 hv), 380 Nm; yhteensä 400 kW (544 hv), 745 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 4,7 s, huippunopeus 240 km/h
WLTP-kulutus
19,6–18,4 kWh/100 km
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 105,7/101,7 kWh (brutto/netto), pikalataus max. 195 kW
WLTP-toimintamatka
590–625 km
Latausaika
34 min (DC 195 kW 10–80 %), 10 h 30 min (AC 11 kW 0–100 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 5391, l. 1950, k. 1544 mm, akseliväli 3215 mm, omamassa 2715 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 500 l
Hinta
147 100 euroa, koeajoauto 203 060 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI