Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.
Juha Peltonen
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Isot ja mukavat sisätilat sekä alhainen sähkönkulutus ovat Citroën ë-C4:ssä merkittäviä tekijöitä.
(Julkaistu Auto Bild 4/2024)
Citroën ë-C4:ssä käytetään samaa pohjalevyä kuin Jeep Avengerissa, mutta siinä on Jeepiä isompi – ja samalla entistä energiatiheämpi – 54 kilowattitunnin ajoakku. Ensimmäisen sukupolven Citroën ë-C4:ään verrattuna toimintamatkan luvataan kasvaneen noin 17 prosenttia.
Testiautossa olivat lisävarusteina valkoinen koriväri ja musta katto.
Juha Peltonen
Kojelaudan toteutus on käyttäjäystävällinen. Lämmitys- ja puhallussäädöt hoituvat mekaanisilla säätöpyörillä.
Juha Peltonen
Digimittaristo jää ulkoasultaan hieman vaatimattomaksi.
Juha Peltonen
10-tuumainen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen.
Juha Peltonen
Tanakat etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takana on mukavasti polvitilaa myös pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
Testasin uutuuden pikalatausta välillä 29–80 prosenttia ulkolämpötilan ollessa +2 astetta. Tällöin sain eco-ajotilassa ajomatkaa mukavat 334 kilometriä. Suurimmaksi lataustehoksi ilmoitetaan 100 kilowattia. Varustukseen kuuluu ajoakun esilämmitys.
Verkkainen pikalataus
Lataus alkoi miedolla 30 kW:n teholla ja oli 40 prosentissa tasolla 38 kW. Tämän jälkeen 40–50 % ladattiin ainoastaan 30–35 kW:n teholla. 60 prosenttiin edettiin vain 35–40 kW:lla, ennen kuin latausteho putosi 70 prosentissa jälleen 33 kW:iin – mutta se kohosi yllättäen 70–80 %:ssa noin 35 kW:iin.
Jos siis kulutus onkin kohtuullinen, niin pikalataus sujuu verkkaisesti auton rajoittaessa. 200 kW:n latausasemalla ei ollut muita autoja.
Pikalatauksen jälkeen auto meni kuitenkin odottamatta vikatilaan eikä suostunut käynnistymään.
Saadun ohjeen perusteella oli odotettava reilut viisi minuuttia. Tämäkään ei auttanut, joten irrotin uuden ohjeen mukaan 12 voltin akun miinuskaapelin ja odotin sen jälkeen ohjeistetut reilut 30 minuuttia.
Tavaratilassa on kahteen tasoon säädettävä pohjalevy.
Juha Peltonen
156-hevosvoimainen sähkömoottori tarjoaa yhdessä 54 kWh:n ajoakun kanssa alhaisen sähkönkulutuksen.
Juha Peltonen
Tämän jälkeen kiinnitin akkukaapelin, ja auto toimi jälleen normaalisti. Onneksi latausaseman lähellä oli perävaunuvuokraamo, mistä sain lainaksi 10 mm:n räikän – muuten akkukaapelia ei olisi saanut irrotettua.
Suko-kotilataus (8 A) 0–100 % luonnistuu tehtaan mukaan 32 tunnissa, mutta 3-vaiheinen kotilatausasema pudottaa latausajan viiteen tuntiin. Autolle ilmoitettu normikulutus on alhaiset 14,9 kWh/100 km.
Sain keskikulutukseksi miedolla pakkasella 18,3 kWh/100 km, jota pidän erinomaisena talvilukemana.
Loistava jousitus
Advanced Comfort -jousituksen tuntuma on kuoppaisella tiellä citroënmaisen erinomainen. Ero saman pohjalevyn omaavaan Jeep Avengeriin on mukavuuden suhteen melkoinen – Citroënin eduksi. Ohjaustuntumasta muodostuu maantieajossa rento, ja ë-C4 on varsin ketterä pyöriteltävä kaupunkiajossa.
Reilun kokoiset puolinahkaverhoillut Advanced Comfort -etuistuimet ovat melko jämäkät, mutta sivuttaistukea saisi olla runsaammin. Takaovista on helppo kulkea, ja takana on kunnolla polvi- ja pääntilaa.
Kokonaisuutena sisätiloista huokuu miellyttävä ”avaruus”. Citroën ë-C4 tuntuukin matkustamotiloiltaan avarammalta, kuin mitä se oikeasti ehkä onkaan. Tavaratila kasvaa 380:sta 1 250 litraan, ja kontin pohjalevy voi säätää kahteen tasoon.
Selkeältä digitaaliselta mittaristolta näkee toimintamatkan, ja kirkas tuulilasin heijastusnäyttö on pätevä. 10-tuumainen kosketusnäyttö on niin ikään varsin helppotoiminen, ja sen välittämä karttakuva on miellyttävä.
Navigointilaitteen osoitesyöttö sujuu kätevästi, ja reittiopastus on melko sujuvaa.
Puhelimen peilaus auton multimediajärjestelmään luonnistui mutkattomasti. Hyvin toimiva langaton latausasema on lisävaruste.
Juha Peltonen
Pikalataukseen liittynyt häiriö
Näin maahantuoja vastasi pikalatauksen jälkeisestä häiriötilanteesta:
”Vastaavia jumiutumisia pikalatauksen jälkeen on ollut joitakin tapauksia Gen2-sukupolven sähköautoissa (54 kWh akku), etenkin alkupään tuotannon autoissa. Syitä maahantuonnin tiedossa on kaksi: Kempowerin pikalaturit ovat aiheuttaneet bugi-/ongelmatilanteen latauksen päätteeksi, jonka johdosta Kempower on tehnyt päivityksen laitteisiinsa tammikuusta 2024 alkaen. Ongelman ei siis enää Kempowerin latureilla pitäisi toistua. Toisena seikkana testiyksilön OBC-laturin vanhempi ohjelmisto saattaa aiheuttaa ongelmatilanteen (testiyksilö valmistunut heinäkuussa 2023). Syyskuun tuotannosta alkaen uusissa vastaavan tekniikan autoissa on jo päivitetty softa suoraan tehtaalta. Ohjelmisto voidaan päivittää vanhempiin autoihin huoltokäynnin aikana.”
Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A
Moottori
Sähkömoottori edessä, 115 kW (156 hv), 270 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,5 s, huippunopeus 150 km/h
Kulutus
14,9 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 54 kWh
Toimintamatka sähköllä
415 km
Latausaika
30 min (100 kW 0–80 %)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4360, l. 1800, k. 1520 mm, akseliväli 2670 mm, maavara 156 mm, omamassa 1626 kg, kantavuus 381 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 380–1250 l
Hinta
44 600 euroa, koeajoauto 45 450 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
Henkilöautojen romutuspalkkiokampanjan odotetaan piristävän autokauppaa
Uusi Kia Sportage sai hinnat - tältä se näyttää
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Caravan-messuilla ennätysyleisö
Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan
Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liikenneturvallisuus on parantunut
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
139 desibeliä 20 hertsillä
Making Vinyl 2025
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin uusi Celsus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
Henkilöautojen romutuspalkkiokampanjan odotetaan piristävän autokauppaa
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
Henkilöautojen romutuspalkkiokampanjan odotetaan piristävän autokauppaa
Uusi Kia Sportage sai hinnat - tältä se näyttää
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Caravan-messuilla ennätysyleisö
Parkkiruutuun peruuttamista suositellaan
Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liikenneturvallisuus on parantunut
Vetyä pian polttomoottoriautojen tankkiin?
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ