Etupuskurin muodon lisäksi Vignalen erottaa Fiestan muista varusteversioista keulan ylemmän maskin kuvioinnista sekä maskia ja etusumuvalojen kehyksiä kiertävästä kromilistasta.
Koeajossa Ford Fiesta Vignale: Ylellisyyttä pikkuautoluokkaan
Ford antaa Vignale-versioissa asiakkailleen enemmän ylellisyyttä ja varusteita. Nyt tarjolla on myös Fiesta Vignale.
Parhaiten varustellut Fordit olivat aikoinaan Ghia-malleja, mutta nykyisin tätä varustetasoa ei enää ole. Ghian tilalle on tullut Vignale – ja se on tullut jäädäkseen, vaikka ainakin itse mielsin tämän suuremmista Ford-malleista liikkeelle lähteneen ylellisimmän varustetason aluksi joksikin kampanjamalliksi.
Nyt Ford tarjoilee tätä arkipäivän ylellisyyttä myös pikkuautoluokkaan.
Ford Fiesta Vignalessa huomio kiinnittyy ensimmäiseksi etupuskurin muotoiluun ja lisäkiiltoon. Etumaskia ja sumuvalojen kehyksiä kiertävät kromilistat tuovat Ford Fiestan ilmeeseen eloa, ja yhdessä Vignale-maskin kanssa ne saavat pikkuauton arvokkaamman näköiseksi.
Vignalessa on muita Fiesta-malleja enemmän kiiltoa, kiitos ovien ja takapuskurin koristelistojen. Vignale-enbleemi on takaluukussa ja etulokasuojissa.
Viimeistään lokasuojissa ja takaluukussa kiiltelevät Vignale-embleemit kertovat, että tässä on tavanomaista paremmin varusteltu pienokainen.
Osanahkaverhoilu
Käytön – tai siis oikeastaan tilojen ja ajettavuuden – kannalta Vignale on kutakuinkin samanlainen kuin muut Fiesta-mallit. Ford Fiesta on pikkuauto, joten tilojen puolesta siitä ei ole 5-henkisen perheen ykkösautoksi.
Osanahkaverhoillut etuistuimet antavat hyvän tuen. Istuma-asento on luonteva, eikä selkä puudu pidemmälläkään taipaleella.
Edessä kaikki on hyvin kohdillaan, ja hyvän asennon löytää helposti. Osanahkaverhoiltu istuin antaa luontevan ajoasennon, ja ergonomia on muutenkin hyvin kohdillaan.
Etuistuimen säädöt ja etutila riittävät hyvin pidemmällekin kuljettajalle.
Auton kokoluokka tietysti kertoo sen, että takaistuin ei ole parhaimmillaan kolmella aikuisella miehitettynä, sillä sivuttaissuunnassa on auttamatta tiivis tunnelma – mutta eihän Ford Fiestan kokoista autoa ole edes tarkoitettu jatkuvaan viiden aikuisen kuljettamiseen.
Takaistuin on muotoilut miedosti, joten toppaukset eivät paina asentoa vinoon millään istumapaikalla. Aikuiselle matkustajalle polvitilaa on niukasti.
Kaksi aikuista mahtuu taakse varsin ongelmattomasti, jos etuistuimet eivät ole aivan taka-asennossa. Takana on riittävästi polvi- ja pääntilaa 180-senttiselle, mutta sitä pidemmille tilaa on pituus- ja korkeussuunnassa turhan niukasti.
Hieman alle 300 litraa vetävä tavaratila on pikkuautoon ihan riittävä. Fiesta Vignalessa on korkeussäädettävä kontin lattia, joten laajennettuna tavaratila on lähes tasapohjainen.
Vignalessa on vakiona kahteen tasoon asennettava tavaratilan pohja. Kun pohja on yläasennossa, laajennettu tavaratila on lähes tasapohjainen.
Tutuilla vahvuuksilla
Vignale tarjoilee samat ajettavuuteen liittyvät vahvuudet kuin Ford Fiestan muutkin varusteversiot. Ford Fiesta tuntuu kokoistaan isommalta – siinä ei ole pikkuautoille tyypillistä jousituksen kovaa töksähtelevyyttä, ei sivutuuliherkkyyttä, eikä suuremmissa nopeuksissa huomattavasti lisääntyvää rengasmelua.
Ajettavana Fiesta on yksi kokoluokkansa parhaista, joten sen ratissa viihtyy hyvin niin taajamassa kuin maantielläkin. Näppärän kokoista Fiestaa pyöräyttelee helposti ahtaammissakin paikoissa, ja siitä näkee ulos varsin hyvin.
Matka-ajossa Ford Fiesta ei vierasta sen koommin mutkapätkiä kuin suorempaa maantietäkään. Suorilla osuuksilla matkanteko on mukavan letkeää, ja mutkateillä Ford Fiestan käytös on loogisen rauhallista ilman liiallista kallistelua.
Jouset kantavat suuremmankin kuorman moitteetta. Lisäplussaa tulee siitä, että jousitusmukavuus ei suuremmin kärsi sen koommin pienissä kuin suuremmissakaan töyssyissä.
Ford Fiesta Vignalen kojelauta on tyylikäs. Erottuvat tikkaukset kojelaudassa ja istuimien nahkaverhoilussa täydentävät kokonaisuuden.
Ford Fiesta Vignalen kohdalla positiivista on se, että vakiomalleja suurempi 17 tuuman pyöräkoko ei heikennä merkittävästi ajomukavuutta, vaikka matalampiprofiilinen rengas tuo menoon hieman lisää jämäkkyyttä mutkateillä kaarreltaessa.
Myös ohjaus ansaitsee kiitokset. Paksukehäisestä ohjauspyörästä saa hyvän otteen, ja tarkan ohjauksen tunto on hyvä.
Hyvän ajettavuuden ansiosta matkanteko on hauskaa, vaikka moottori ei tarjoilekaan räjähtävää suorituskykyä. Hyvin toimivien jousituksen ja ohjauksen ansiosta Fiestan eväät riittäisivät matkantekoon jopa luokkaa suurempien autojen kastissa.
Sittenkin manuaalina?
Ford Fiestan 3-sylinterinen moottori on luonteeltaan puurtaja, joka vetää moitteetta koko käyntinopeusalueella. Voimantunnetta tai tehopiikkiä ei tule missään vaiheessa, mutta moottori ei oikeastaan kärsi myöskään voiman puutteesta.
Viiden aikuisen miehityksellä litraisen turbomoottorin voimavarat jättävät hieman toivomisen varaa, vaikka moottori jaksaa silloinkin vetää sitkeästi laajalla kierroslukualueella.
Painavammalla kuormalla moottoria on tosin komennettava varsin raskaalla kaasujalalla, mikä näkyy ainakin automaattivaihteisen mallin polttoaineenkulutuksessa.
Laaja vääntöalue on omiaan vähentämään vaihtamistarvetta manuaalivaihteisessa autossa. Koeajoautossa ollut 6-portainen automaatti tuo ajamiseen helppoutta, mutta se peittää hieman laajasti vääntävän moottorin ominta aluetta.
Automaatti vaihtaa kyllä pehmeästi, mutta toisinaan tuntuu siltä, että moottori olisi jaksanut vetää ihan mainiosti ilman pienemmälle vaihtamista.
Tässä vaiheessa tulee miettineeksi sitä, kannattaako automaattivaihteistosta maksaa vajaata 2 500 euroa. EcoBoost-moottorista on myös 125-hevosvoimainen muunnos, jonka saa manuaalivaihteisena 120 euroa halvemmalla kuin koeajetun 100-hevosvoimaisen automaatin.
Vignale-varustelua
Ford Fiesta Vignalessa on reilusti varusteita lisäämässä sekä mukavuutta että turvallisuutta. Kaistavahti ja kaistallapitoavustin löytyvät jo edullisimmasta Fiesta-mallista. Vignalessa on niiden lisäksi kaukovaloautomatiikka, liikennemerkkien tunnistus ja kuljettajan vireystilan valvonta.
Kaukovaloautomatiikka toimi koeajon aikana hyvin, eivätkä vastaantulijat vilkutelleet yöaikaan valoja häikäistymisen merkiksi. Vain yhden kerran jyrkässä kaarteessa sisäpuolen vastaantulija yllätti järjestelmän, ja ”lyhyille” vaihtaminen jäi hieman myöhäiselle.
Liikennemerkkien tunnistus sitä vastoin toimi moitteetta ja informoi kuljettajaa nopeusrajoituksesta, oli rajoitus ilmoitettu kiinteällä tai sähköisellä liikennemerkillä.
Vignale-varustukseen kuuluu myös säädettävällä nopeudenrajoittimella varustettu vakionopeudensäädin. Trend- ja Titanium-varustetasoissa ei ole matka-ajoa rentouttavaa vakionopeudensäädintä, vaikka myös niissä on nopeudenrajoitin. Mukautuvaa vakionopeudensäädintä kaipaileva saa valittua sen lisävarustelistalta, ja sen mukana tulee törmäyksenestoavustin.
Vignalen vakiovarustukseen kuuluvat myös aktiivinen pysäköintiavustin, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera – tällaisia pysäköimistä helpottavia varusteita arvostaa myös pienemmässä autossa.
Muihin varustetasoihin verrattuna Vignale-varustelu tuo Fiestaan myös automaattisen ilmastoinnin sekä lämmitettävän ohjauspyörän, tuulilasin ja tuulilasinpesimen suuttimet. Lisäksi Vignalessa on sähkötoimiset takasivulasit. Pientä ylellisyyttä ja suojaa tuo se, että lähestymisvaloilla varustetut sivupeilit kääntyvät sähköisesti koria vasten.
Automaattiset lasinpyyhkimet ja automaattisesti himmenevä taustapeili kuuluvat kaikkiin Ford Fiesta -malleihin. Vignalessa on lisäksi avaimeton ovien avaus ja lukitus sekä käynnistys. Kaukosäätimen käyttämisestä ei tietenkään aiheudu suurta vaivaa, mutta näihin ominaisuuksiin on helppo tottua.
Ford Fiesta Vignale on järjellä perusteltava malliversio silloin, kun tilat eivät ole auton tärkein valintakriteeri. Vignale on hyvin varusteltu, eikä sen ajettavuus tuota pettymystä.
Miellyttää
Ajettavuus
Fiestan vahvuuksiin kuuluu hyvä ja tasapainen ajettavuus.
Ärsyttää
Automaatti
Ajamista helpottava automaattivaihteisto häivyttää hieman moottorin hyviä vääntöominaisuuksia.
Yllättää
Mukavuudenhalu
Vignale-mallin varustelu ei tunnu liioitellulta, ja malliin päätyinen on perusteltavissa järkisyillä.
Yhteenveto
Fiesta Vignalen vahvuudet ovat tuttuja Fiestan vahvuuksia: se on ajettavana pikkuautoluokan parhaimmistoa ja tuntuu ajossa luokkaa suuremmalta. Myös ohjaamossa ja ulkonäössä on sopivasti hienostuneisuutta nostamaan Fiestan ikään kuin suurempaan luokkaan. Varustelu on pikkuautoluokassa kattava eritoten mukavuutta ja käytettävyyttä ajatellen.
(4 tähteä)
Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost 100 hv A6 5 ov.
Moottori
R3, turbo, 998 cm3, 73,5 kW (100 hv)/5000 r/min, 170 Nm/1400–4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 12,2 s, huippunopeus 185 km/h
Kulutus
5,2 l/100 km (NEDC), bensiini
CO2-päästöt
118 g/km
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4040, l. 1735, k. 1476 mm, akseliväli 2493 mm, omamassa 1206 kg, kantavuus 469 kg, vetomassa 1000/600 kg, tavaratila 292–1093 l, tankki 42 l
Hinta
23 689 euroa, koeajoauto 25 613 euroa (2018)
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Trianglen uusi Capella
Primare alkukielellä
Klipschin aktiivisuodin
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Fynen uusi bassokaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ