Etupuskurin muodon lisäksi Vignalen erottaa Fiestan muista varusteversioista keulan ylemmän maskin kuvioinnista sekä maskia ja etusumuvalojen kehyksiä kiertävästä kromilistasta.
Koeajossa Ford Fiesta Vignale: Ylellisyyttä pikkuautoluokkaan
Ford antaa Vignale-versioissa asiakkailleen enemmän ylellisyyttä ja varusteita. Nyt tarjolla on myös Fiesta Vignale.
Parhaiten varustellut Fordit olivat aikoinaan Ghia-malleja, mutta nykyisin tätä varustetasoa ei enää ole. Ghian tilalle on tullut Vignale – ja se on tullut jäädäkseen, vaikka ainakin itse mielsin tämän suuremmista Ford-malleista liikkeelle lähteneen ylellisimmän varustetason aluksi joksikin kampanjamalliksi.
Nyt Ford tarjoilee tätä arkipäivän ylellisyyttä myös pikkuautoluokkaan.
Ford Fiesta Vignalessa huomio kiinnittyy ensimmäiseksi etupuskurin muotoiluun ja lisäkiiltoon. Etumaskia ja sumuvalojen kehyksiä kiertävät kromilistat tuovat Ford Fiestan ilmeeseen eloa, ja yhdessä Vignale-maskin kanssa ne saavat pikkuauton arvokkaamman näköiseksi.
Vignalessa on muita Fiesta-malleja enemmän kiiltoa, kiitos ovien ja takapuskurin koristelistojen. Vignale-enbleemi on takaluukussa ja etulokasuojissa.
Viimeistään lokasuojissa ja takaluukussa kiiltelevät Vignale-embleemit kertovat, että tässä on tavanomaista paremmin varusteltu pienokainen.
Osanahkaverhoilu
Käytön – tai siis oikeastaan tilojen ja ajettavuuden – kannalta Vignale on kutakuinkin samanlainen kuin muut Fiesta-mallit. Ford Fiesta on pikkuauto, joten tilojen puolesta siitä ei ole 5-henkisen perheen ykkösautoksi.
Osanahkaverhoillut etuistuimet antavat hyvän tuen. Istuma-asento on luonteva, eikä selkä puudu pidemmälläkään taipaleella.
Edessä kaikki on hyvin kohdillaan, ja hyvän asennon löytää helposti. Osanahkaverhoiltu istuin antaa luontevan ajoasennon, ja ergonomia on muutenkin hyvin kohdillaan.
Etuistuimen säädöt ja etutila riittävät hyvin pidemmällekin kuljettajalle.
Auton kokoluokka tietysti kertoo sen, että takaistuin ei ole parhaimmillaan kolmella aikuisella miehitettynä, sillä sivuttaissuunnassa on auttamatta tiivis tunnelma – mutta eihän Ford Fiestan kokoista autoa ole edes tarkoitettu jatkuvaan viiden aikuisen kuljettamiseen.
Takaistuin on muotoilut miedosti, joten toppaukset eivät paina asentoa vinoon millään istumapaikalla. Aikuiselle matkustajalle polvitilaa on niukasti.
Kaksi aikuista mahtuu taakse varsin ongelmattomasti, jos etuistuimet eivät ole aivan taka-asennossa. Takana on riittävästi polvi- ja pääntilaa 180-senttiselle, mutta sitä pidemmille tilaa on pituus- ja korkeussuunnassa turhan niukasti.
Hieman alle 300 litraa vetävä tavaratila on pikkuautoon ihan riittävä. Fiesta Vignalessa on korkeussäädettävä kontin lattia, joten laajennettuna tavaratila on lähes tasapohjainen.
Vignalessa on vakiona kahteen tasoon asennettava tavaratilan pohja. Kun pohja on yläasennossa, laajennettu tavaratila on lähes tasapohjainen.
Tutuilla vahvuuksilla
Vignale tarjoilee samat ajettavuuteen liittyvät vahvuudet kuin Ford Fiestan muutkin varusteversiot. Ford Fiesta tuntuu kokoistaan isommalta – siinä ei ole pikkuautoille tyypillistä jousituksen kovaa töksähtelevyyttä, ei sivutuuliherkkyyttä, eikä suuremmissa nopeuksissa huomattavasti lisääntyvää rengasmelua.
Ajettavana Fiesta on yksi kokoluokkansa parhaista, joten sen ratissa viihtyy hyvin niin taajamassa kuin maantielläkin. Näppärän kokoista Fiestaa pyöräyttelee helposti ahtaammissakin paikoissa, ja siitä näkee ulos varsin hyvin.
Matka-ajossa Ford Fiesta ei vierasta sen koommin mutkapätkiä kuin suorempaa maantietäkään. Suorilla osuuksilla matkanteko on mukavan letkeää, ja mutkateillä Ford Fiestan käytös on loogisen rauhallista ilman liiallista kallistelua.
Jouset kantavat suuremmankin kuorman moitteetta. Lisäplussaa tulee siitä, että jousitusmukavuus ei suuremmin kärsi sen koommin pienissä kuin suuremmissakaan töyssyissä.
Ford Fiesta Vignalen kojelauta on tyylikäs. Erottuvat tikkaukset kojelaudassa ja istuimien nahkaverhoilussa täydentävät kokonaisuuden.
Ford Fiesta Vignalen kohdalla positiivista on se, että vakiomalleja suurempi 17 tuuman pyöräkoko ei heikennä merkittävästi ajomukavuutta, vaikka matalampiprofiilinen rengas tuo menoon hieman lisää jämäkkyyttä mutkateillä kaarreltaessa.
Myös ohjaus ansaitsee kiitokset. Paksukehäisestä ohjauspyörästä saa hyvän otteen, ja tarkan ohjauksen tunto on hyvä.
Hyvän ajettavuuden ansiosta matkanteko on hauskaa, vaikka moottori ei tarjoilekaan räjähtävää suorituskykyä. Hyvin toimivien jousituksen ja ohjauksen ansiosta Fiestan eväät riittäisivät matkantekoon jopa luokkaa suurempien autojen kastissa.
Sittenkin manuaalina?
Ford Fiestan 3-sylinterinen moottori on luonteeltaan puurtaja, joka vetää moitteetta koko käyntinopeusalueella. Voimantunnetta tai tehopiikkiä ei tule missään vaiheessa, mutta moottori ei oikeastaan kärsi myöskään voiman puutteesta.
Viiden aikuisen miehityksellä litraisen turbomoottorin voimavarat jättävät hieman toivomisen varaa, vaikka moottori jaksaa silloinkin vetää sitkeästi laajalla kierroslukualueella.
Painavammalla kuormalla moottoria on tosin komennettava varsin raskaalla kaasujalalla, mikä näkyy ainakin automaattivaihteisen mallin polttoaineenkulutuksessa.
Laaja vääntöalue on omiaan vähentämään vaihtamistarvetta manuaalivaihteisessa autossa. Koeajoautossa ollut 6-portainen automaatti tuo ajamiseen helppoutta, mutta se peittää hieman laajasti vääntävän moottorin ominta aluetta.
Automaatti vaihtaa kyllä pehmeästi, mutta toisinaan tuntuu siltä, että moottori olisi jaksanut vetää ihan mainiosti ilman pienemmälle vaihtamista.
Tässä vaiheessa tulee miettineeksi sitä, kannattaako automaattivaihteistosta maksaa vajaata 2 500 euroa. EcoBoost-moottorista on myös 125-hevosvoimainen muunnos, jonka saa manuaalivaihteisena 120 euroa halvemmalla kuin koeajetun 100-hevosvoimaisen automaatin.
Vignale-varustelua
Ford Fiesta Vignalessa on reilusti varusteita lisäämässä sekä mukavuutta että turvallisuutta. Kaistavahti ja kaistallapitoavustin löytyvät jo edullisimmasta Fiesta-mallista. Vignalessa on niiden lisäksi kaukovaloautomatiikka, liikennemerkkien tunnistus ja kuljettajan vireystilan valvonta.
Kaukovaloautomatiikka toimi koeajon aikana hyvin, eivätkä vastaantulijat vilkutelleet yöaikaan valoja häikäistymisen merkiksi. Vain yhden kerran jyrkässä kaarteessa sisäpuolen vastaantulija yllätti järjestelmän, ja ”lyhyille” vaihtaminen jäi hieman myöhäiselle.
Liikennemerkkien tunnistus sitä vastoin toimi moitteetta ja informoi kuljettajaa nopeusrajoituksesta, oli rajoitus ilmoitettu kiinteällä tai sähköisellä liikennemerkillä.
Vignale-varustukseen kuuluu myös säädettävällä nopeudenrajoittimella varustettu vakionopeudensäädin. Trend- ja Titanium-varustetasoissa ei ole matka-ajoa rentouttavaa vakionopeudensäädintä, vaikka myös niissä on nopeudenrajoitin. Mukautuvaa vakionopeudensäädintä kaipaileva saa valittua sen lisävarustelistalta, ja sen mukana tulee törmäyksenestoavustin.
Vignalen vakiovarustukseen kuuluvat myös aktiivinen pysäköintiavustin, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera – tällaisia pysäköimistä helpottavia varusteita arvostaa myös pienemmässä autossa.
Muihin varustetasoihin verrattuna Vignale-varustelu tuo Fiestaan myös automaattisen ilmastoinnin sekä lämmitettävän ohjauspyörän, tuulilasin ja tuulilasinpesimen suuttimet. Lisäksi Vignalessa on sähkötoimiset takasivulasit. Pientä ylellisyyttä ja suojaa tuo se, että lähestymisvaloilla varustetut sivupeilit kääntyvät sähköisesti koria vasten.
Automaattiset lasinpyyhkimet ja automaattisesti himmenevä taustapeili kuuluvat kaikkiin Ford Fiesta -malleihin. Vignalessa on lisäksi avaimeton ovien avaus ja lukitus sekä käynnistys. Kaukosäätimen käyttämisestä ei tietenkään aiheudu suurta vaivaa, mutta näihin ominaisuuksiin on helppo tottua.
Ford Fiesta Vignale on järjellä perusteltava malliversio silloin, kun tilat eivät ole auton tärkein valintakriteeri. Vignale on hyvin varusteltu, eikä sen ajettavuus tuota pettymystä.
Miellyttää
Ajettavuus
Fiestan vahvuuksiin kuuluu hyvä ja tasapainen ajettavuus.
Ärsyttää
Automaatti
Ajamista helpottava automaattivaihteisto häivyttää hieman moottorin hyviä vääntöominaisuuksia.
Yllättää
Mukavuudenhalu
Vignale-mallin varustelu ei tunnu liioitellulta, ja malliin päätyinen on perusteltavissa järkisyillä.
Yhteenveto
Fiesta Vignalen vahvuudet ovat tuttuja Fiestan vahvuuksia: se on ajettavana pikkuautoluokan parhaimmistoa ja tuntuu ajossa luokkaa suuremmalta. Myös ohjaamossa ja ulkonäössä on sopivasti hienostuneisuutta nostamaan Fiestan ikään kuin suurempaan luokkaan. Varustelu on pikkuautoluokassa kattava eritoten mukavuutta ja käytettävyyttä ajatellen.
(4 tähteä)
Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost 100 hv A6 5 ov.
Moottori
R3, turbo, 998 cm3, 73,5 kW (100 hv)/5000 r/min, 170 Nm/1400–4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 12,2 s, huippunopeus 185 km/h
Kulutus
5,2 l/100 km (NEDC), bensiini
CO2-päästöt
118 g/km
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4040, l. 1735, k. 1476 mm, akseliväli 2493 mm, omamassa 1206 kg, kantavuus 469 kg, vetomassa 1000/600 kg, tavaratila 292–1093 l, tankki 42 l
Hinta
23 689 euroa, koeajoauto 25 613 euroa (2018)
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Suomessa Cupra Terramarin myynti alkoi vain viikko maailmanensi-illan jälkeen. Myynnin aloituksen yhteydessä saatavilla on 1.5 eTSI kevythybridi, VZ 2.0 TSI -bensiinimoottori ja VZ 1.5 e-HYBRID ladattava hybridi (200 kW). Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID 150 kW ladattava hybridi tulee myyntiin marraskuussa. Cupra Terramar 1.5 eTSI 110 kW kevythybridi DSG maksaa alkaen 39 394 euroa. Asiakastoimitukset alkavat loppuvuodesta 2024.
Cupra
Suomessa Cupra Terramarin myynti alkoi vain viikko maailmanensi-illan jälkeen. Myynnin aloituksen yhteydessä saatavilla on 1.5 eTSI kevythybridi, VZ 2.0 TSI -bensiinimoottori ja VZ 1.5 e-HYBRID ladattava hybridi (200 kW). Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID 150 kW ladattava hybridi tulee myyntiin marraskuussa. Cupra Terramar 1.5 eTSI 110 kW kevythybridi DSG maksaa alkaen 39 394 euroa. Asiakastoimitukset alkavat loppuvuodesta 2024.
Cupra
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Volkswagen Transporter T7:n myynti starttaa umpipakettimallein.
Volkswageb
Volkswagen Transporter T7:n myynti starttaa umpipakettimallein.
Volkswageb
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
Tarkkana Saksan teillä - nopeusrajoituksia valvotaan tehostetusti
Asiantuntijat kumoavat yleisimmät kesärengasmyytit
smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Striimeri kämmenelle
Serblin & Sonin vahvistimet
Piilotettu digitaalinen totuus
Mestariteos
Laajakaistainen tasoelementti
Spendorin A-sarja uudistuu
Graham Phantom III SE -äänivarsi
Meze Audion uusi POET
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
Tarkkana Saksan teillä - nopeusrajoituksia valvotaan tehostetusti
Asiantuntijat kumoavat yleisimmät kesärengasmyytit
smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Kia Concept EV2 antaa esimakua tulevasta – tuotantoversio markkinoille ensi vuonna
Audi A6 Avant uudistuu
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi