Etupuskurin muodon lisäksi Vignalen erottaa Fiestan muista varusteversioista keulan ylemmän maskin kuvioinnista sekä maskia ja etusumuvalojen kehyksiä kiertävästä kromilistasta.

Etupuskurin muodon lisäksi Vignalen erottaa Fiestan muista varusteversioista keulan ylemmän maskin kuvioinnista sekä maskia ja etusumuvalojen kehyksiä kiertävästä kromilistasta.

Koeajossa Ford Fiesta Vignale: Ylellisyyttä pikku­au­to­luokkaan

Ford antaa Vignale-versioissa asiakkailleen enemmän ylellisyyttä ja varusteita. Nyt tarjolla on myös Fiesta Vignale.

Auto Bild.Koeajot

Par­hai­ten va­rus­tel­lut For­dit oli­vat ai­koi­naan Ghia-mal­le­ja, mut­ta ny­kyi­sin tätä va­rus­te­ta­soa ei enää ole. Ghian ti­lal­le on tul­lut Vig­na­le – ja se on tul­lut jää­däk­seen, vaik­ka ai­na­kin it­se miel­sin tä­män suu­rem­mis­ta Ford-mal­leis­ta liik­keel­le läh­te­neen ylel­li­sim­män va­rus­te­ta­son aluk­si jok­si­kin kam­pan­ja­mal­lik­si.

Nyt Ford tar­joi­lee tätä ar­ki­päi­vän ylel­li­syyt­tä myös pik­ku­au­to­luok­kaan.

Ford Fies­ta Vig­na­les­sa huo­mio kiin­nit­tyy en­sim­mäi­sek­si etu­pus­ku­rin muo­toi­luun ja li­sä­kiil­toon. Etu­mas­kia ja su­mu­va­lo­jen ke­hyk­siä kier­tä­vät kro­mi­lis­tat tuo­vat Ford Fies­tan il­mee­seen eloa, ja yh­des­sä Vig­na­le-mas­kin kans­sa ne saa­vat pik­ku­au­ton ar­vok­kaam­man nä­köi­sek­si.

Vignalessa on muita Fiesta-malleja enemmän kiiltoa, kiitos ovien ja takapuskurin koristelistojen. Vignale-enbleemi on takaluukussa ja etulokasuojissa.

Vignalessa on muita Fiesta-malleja enemmän kiiltoa, kiitos ovien ja takapuskurin koristelistojen. Vignale-enbleemi on takaluukussa ja etulokasuojissa.

Vii­meis­tään lo­ka­suo­jis­sa ja ta­ka­luu­kus­sa kiil­te­le­vät Vig­na­le-emb­lee­mit ker­to­vat, et­tä täs­sä on ta­va­no­mais­ta pa­rem­min va­rus­tel­tu pie­no­kai­nen.

Osa­nah­ka­ver­hoi­lu

Käy­tön – tai siis oi­ke­as­taan ti­lo­jen ja ajet­ta­vuu­den – kan­nal­ta Vig­na­le on ku­ta­kuin­kin sa­man­lai­nen kuin muut Fies­ta-mal­lit. Ford Fies­ta on pik­ku­au­to, jo­ten ti­lo­jen puo­les­ta sii­tä ei ole 5-hen­ki­sen per­heen yk­kö­sau­tok­si.

Osanahkaverhoillut etuistuimet antavat hyvän tuen. Istuma-asento on luonteva, eikä selkä puudu pidemmälläkään taipaleella.

Osanahkaverhoillut etuistuimet antavat hyvän tuen. Istuma-asento on luonteva, eikä selkä puudu pidemmälläkään taipaleella.

Edes­sä kaik­ki on hy­vin koh­dil­laan, ja hy­vän asen­non löy­tää hel­pos­ti. Osa­nah­ka­ver­hoil­tu is­tuin an­taa luon­te­van ajo­a­sen­non, ja er­go­no­mia on muu­ten­kin hy­vin koh­dil­laan.

Etuis­tui­men sää­döt ja etu­ti­la riit­tä­vät hy­vin pi­dem­mäl­le­kin kul­jet­ta­jal­le.

Au­ton ko­ko­luok­ka tie­tys­ti ker­too sen, et­tä ta­kais­tuin ei ole par­haim­mil­laan kol­mel­la ai­kui­sel­la mie­hi­tet­ty­nä, sil­lä si­vut­tais­suun­nas­sa on aut­ta­mat­ta tii­vis tun­nel­ma – mut­ta ei­hän Ford Fies­tan ko­kois­ta au­toa ole edes tar­koi­tet­tu jat­ku­vaan vii­den ai­kui­sen kul­jet­ta­mi­seen.

Takaistuin on muotoilut miedosti, joten toppaukset eivät paina asentoa vinoon millään istumapaikalla. Aikuiselle matkustajalle polvitilaa on niukasti.

Takaistuin on muotoilut miedosti, joten toppaukset eivät paina asentoa vinoon millään istumapaikalla. Aikuiselle matkustajalle polvitilaa on niukasti.

Kak­si ai­kuis­ta mah­tuu taak­se var­sin on­gel­mat­to­mas­ti, jos etuis­tui­met ei­vät ole ai­van taka-asen­nos­sa. Ta­ka­na on riit­tä­väs­ti pol­vi- ja pään­ti­laa 180-sent­ti­sel­le, mut­ta sitä pi­dem­mil­le ti­laa on pi­tuus- ja kor­keus­suun­nas­sa tur­han niu­kas­ti.

Hie­man al­le 300 lit­raa ve­tä­vä ta­va­ra­ti­la on pik­ku­au­toon ihan riit­tä­vä. Fies­ta Vig­na­les­sa on kor­keus­sää­det­tä­vä kon­tin lat­tia, jo­ten laa­jen­net­tu­na ta­va­ra­ti­la on lä­hes ta­sa­poh­jai­nen.

Vignalessa on vakiona kahteen tasoon asennettava tavaratilan pohja. Kun pohja on yläasennossa, laajennettu tavaratila on lähes tasapohjainen.

Vignalessa on vakiona kahteen tasoon asennettava tavaratilan pohja. Kun pohja on yläasennossa, laajennettu tavaratila on lähes tasapohjainen.

Tu­tuil­la vah­vuuk­sil­la

Vig­na­le tar­joi­lee sa­mat ajet­ta­vuu­teen liit­ty­vät vah­vuu­det kuin Ford Fies­tan muut­kin va­rus­te­ver­si­ot. Ford Fies­ta tun­tuu ko­kois­taan isom­mal­ta – sii­nä ei ole pik­ku­au­toil­le tyy­pil­lis­tä jou­si­tuk­sen ko­vaa tök­säh­te­le­vyyt­tä, ei si­vu­tuu­li­herk­kyyt­tä, ei­kä suu­rem­mis­sa no­peuk­sis­sa huo­mat­ta­vas­ti li­sään­ty­vää ren­gas­me­lua.

Ajet­ta­va­na Fies­ta on yk­si ko­ko­luok­kan­sa par­hais­ta, jo­ten sen ra­tis­sa viih­tyy hy­vin niin taa­ja­mas­sa kuin maan­tiel­lä­kin. Näp­pä­rän ko­kois­ta Fies­taa pyö­räyt­te­lee hel­pos­ti ah­taam­mis­sa­kin pai­kois­sa, ja sii­tä nä­kee ulos var­sin hy­vin.

Mat­ka-ajos­sa Ford Fies­ta ei vie­ras­ta sen koom­min mut­ka­pät­kiä kuin suo­rem­paa maan­tie­tä­kään. Suo­ril­la osuuk­sil­la mat­kan­te­ko on mu­ka­van let­ke­ää, ja mut­ka­teil­lä Ford Fies­tan käy­tös on loo­gi­sen rau­hal­lis­ta il­man lii­al­lis­ta kal­lis­te­lua.

Jou­set kan­ta­vat suu­rem­man­kin kuor­man moit­teet­ta. Li­säp­lus­saa tu­lee sii­tä, et­tä jou­si­tus­mu­ka­vuus ei suu­rem­min kär­si sen koom­min pie­nis­sä kuin suu­rem­mis­sa­kaan töys­syis­sä.

Ford Fiesta Vignalen kojelauta on tyylikäs. Erottuvat tikkaukset kojelaudassa ja istuimien nahkaverhoilussa täydentävät kokonaisuuden.

Ford Fiesta Vignalen kojelauta on tyylikäs. Erottuvat tikkaukset kojelaudassa ja istuimien nahkaverhoilussa täydentävät kokonaisuuden.

Ford Fies­ta Vig­na­len koh­dal­la po­si­tii­vis­ta on se, et­tä va­ki­o­mal­le­ja suu­rem­pi 17 tuu­man pyö­rä­ko­ko ei hei­ken­nä mer­kit­tä­väs­ti ajo­mu­ka­vuut­ta, vaik­ka ma­ta­lam­pip­ro­fii­li­nen ren­gas tuo me­noon hie­man li­sää jä­mäk­kyyt­tä mut­ka­teil­lä kaar­rel­ta­es­sa.

Myös oh­jaus an­sait­see kii­tok­set. Pak­su­ke­häi­ses­tä oh­jaus­pyö­räs­tä saa hy­vän ot­teen, ja tar­kan oh­jauk­sen tun­to on hyvä.

Hy­vän ajet­ta­vuu­den an­si­os­ta mat­kan­te­ko on haus­kaa, vaik­ka moot­to­ri ei tar­joi­le­kaan rä­jäh­tä­vää suo­ri­tus­ky­kyä. Hy­vin toi­mi­vien jou­si­tuk­sen ja oh­jauk­sen an­si­os­ta Fies­tan eväät riit­täi­si­vät mat­kan­te­koon jopa luok­kaa suu­rem­pien au­to­jen kas­tis­sa.

Sit­ten­kin ma­nu­aa­li­na?

Ford Fies­tan 3-sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri on luon­teel­taan puur­ta­ja, joka ve­tää moit­teet­ta koko käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la. Voi­man­tun­net­ta tai te­ho­piik­kiä ei tule mis­sään vai­hees­sa, mut­ta moot­to­ri ei oi­ke­as­taan kär­si myös­kään voi­man puut­tees­ta.

Vii­den ai­kui­sen mie­hi­tyk­sel­lä lit­rai­sen tur­bo­moot­to­rin voi­ma­va­rat jät­tä­vät hie­man toi­vo­mi­sen va­raa, vaik­ka moot­to­ri jak­saa sil­loin­kin ve­tää sit­ke­äs­ti laa­jal­la kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la.

Pai­na­vam­mal­la kuor­mal­la moot­to­ria on to­sin ko­men­net­ta­va var­sin ras­kaal­la kaa­su­ja­lal­la, mikä nä­kyy ai­na­kin au­to­maat­ti­vaih­tei­sen mal­lin polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­ses­sa.

Laa­ja vään­tö­a­lue on omi­aan vä­hen­tä­mään vaih­ta­mis­tar­vet­ta ma­nu­aa­li­vaih­tei­ses­sa au­tos­sa. Ko­ea­jo­au­tos­sa ol­lut 6-por­tai­nen au­to­maat­ti tuo aja­mi­seen help­pout­ta, mut­ta se peit­tää hie­man laa­jas­ti vään­tä­vän moot­to­rin omin­ta alu­et­ta.

Au­to­maat­ti vaih­taa kyl­lä peh­me­äs­ti, mut­ta toi­si­naan tun­tuu sil­tä, et­tä moot­to­ri oli­si jak­sa­nut ve­tää ihan mai­ni­os­ti il­man pie­nem­mäl­le vaih­ta­mis­ta.

Täs­sä vai­hees­sa tu­lee miet­ti­neek­si sitä, kan­nat­taa­ko au­to­maat­ti­vaih­teis­tos­ta mak­saa va­jaa­ta 2 500 eu­roa. Eco­Boost-moot­to­ris­ta on myös 125-he­vos­voi­mai­nen muun­nos, jon­ka saa ma­nu­aa­li­vaih­tei­se­na 120 eu­roa hal­vem­mal­la kuin ko­ea­je­tun 100-he­vos­voi­mai­sen au­to­maa­tin.

Vig­na­le-va­rus­te­lua

Ford Fies­ta Vig­na­les­sa on rei­lus­ti va­rus­tei­ta li­sää­mäs­sä sekä mu­ka­vuut­ta et­tä tur­val­li­suut­ta. Kais­ta­vah­ti ja kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin löy­ty­vät jo edul­li­sim­mas­ta Fies­ta-mal­lis­ta. Vig­na­les­sa on nii­den li­säk­si kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus ja kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta.

Kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka toi­mi ko­ea­jon ai­ka­na hy­vin, ei­vät­kä vas­taan­tu­li­jat vil­ku­tel­leet yö­ai­kaan va­lo­ja häi­käis­ty­mi­sen mer­kik­si. Vain yh­den ker­ran jyr­käs­sä kaar­tees­sa si­sä­puo­len vas­taan­tu­li­ja yl­lät­ti jär­jes­tel­män, ja ”ly­hyil­le” vaih­ta­mi­nen jäi hie­man myö­häi­sel­le.

Lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus sitä vas­toin toi­mi moit­teet­ta ja in­for­moi kul­jet­ta­jaa no­peus­ra­joi­tuk­ses­ta, oli ra­joi­tus il­moi­tet­tu kiin­te­äl­lä tai säh­köi­sel­lä lii­ken­ne­mer­kil­lä.

Vig­na­le-va­rus­tuk­seen kuu­luu myös sää­det­tä­väl­lä no­peu­den­ra­joit­ti­mel­la va­rus­tet­tu va­ki­o­no­peu­den­sää­din. Trend- ja Ti­ta­nium-va­rus­te­ta­sois­sa ei ole mat­ka-ajoa ren­tout­ta­vaa va­ki­o­no­peu­den­sää­din­tä, vaik­ka myös niis­sä on no­peu­den­ra­joi­tin. Mu­kau­tu­vaa va­ki­o­no­peu­den­sää­din­tä kai­pai­le­va saa va­lit­tua sen li­sä­va­rus­te­lis­tal­ta, ja sen mu­ka­na tu­lee tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin.

Vig­na­len va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­lu­vat myös ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin, py­sä­köin­ti­tut­kat edes­sä ja ta­ka­na sekä pe­ruu­tus­ka­me­ra – täl­lai­sia py­sä­köi­mis­tä hel­pot­ta­via va­rus­tei­ta ar­vos­taa myös pie­nem­mäs­sä au­tos­sa.

Mui­hin va­rus­te­ta­soi­hin ver­rat­tu­na Vig­na­le-va­rus­te­lu tuo Fies­taan myös au­to­maat­ti­sen il­mas­toin­nin sekä läm­mi­tet­tä­vän oh­jaus­pyö­rän, tuu­li­la­sin ja tuu­li­la­sin­pe­si­men suut­ti­met. Li­säk­si Vig­na­les­sa on säh­kö­toi­mi­set ta­ka­si­vu­la­sit. Pien­tä ylel­li­syyt­tä ja suo­jaa tuo se, et­tä lä­hes­ty­mis­va­loil­la va­rus­te­tut si­vu­pei­lit kään­ty­vät säh­köi­ses­ti ko­ria vas­ten.

Au­to­maat­ti­set la­sin­pyyh­ki­met ja au­to­maat­ti­ses­ti him­me­ne­vä taus­ta­pei­li kuu­lu­vat kaik­kiin Ford Fies­ta -mal­lei­hin. Vig­na­les­sa on li­säk­si avai­me­ton ovien avaus ja lu­ki­tus sekä käyn­nis­tys. Kau­ko­sää­ti­men käyt­tä­mi­ses­tä ei tie­ten­kään ai­heu­du suur­ta vai­vaa, mut­ta näi­hin omi­nai­suuk­siin on help­po tot­tua.

Ford Fies­ta Vig­na­le on jär­jel­lä pe­rus­tel­ta­va mal­li­ver­sio sil­loin, kun ti­lat ei­vät ole au­ton tär­kein va­lin­tak­ri­tee­ri. Vig­na­le on hy­vin va­rus­tel­tu, ei­kä sen ajet­ta­vuus tuo­ta pet­ty­mys­tä.

Miel­lyt­tää

Ajet­ta­vuus

Fies­tan vah­vuuk­siin kuu­luu hyvä ja ta­sa­pai­nen ajet­ta­vuus.

Är­syt­tää

Au­to­maat­ti

Aja­mis­ta hel­pot­ta­va au­to­maat­ti­vaih­teis­to häi­vyt­tää hie­man moot­to­rin hy­viä vään­tö­o­mi­nai­suuk­sia.

Yl­lät­tää

Mu­ka­vuu­den­ha­lu

Vig­na­le-mal­lin va­rus­te­lu ei tun­nu lii­oi­tel­lul­ta, ja mal­liin pää­tyi­nen on pe­rus­tel­ta­vis­sa jär­ki­syil­lä.

Yh­teen­ve­to

Fies­ta Vig­na­len vah­vuu­det ovat tut­tu­ja Fies­tan vah­vuuk­sia: se on ajet­ta­va­na pik­ku­au­to­luo­kan par­haim­mis­toa ja tun­tuu ajos­sa luok­kaa suu­rem­mal­ta. Myös oh­jaa­mos­sa ja ul­ko­nä­ös­sä on so­pi­vas­ti hie­nos­tu­nei­suut­ta nos­ta­maan Fies­tan ikään kuin suu­rem­paan luok­kaan. Va­rus­te­lu on pik­ku­au­to­luo­kas­sa kat­ta­va eri­to­ten mu­ka­vuut­ta ja käy­tet­tä­vyyt­tä aja­tel­len.

(4 täh­teä)

Ford Fies­ta Vig­na­le 1.0 Eco­Boost 100 hv A6 5 ov.

Moot­to­ri

R3, tur­bo, 998 cm3, 73,5 kW (100 hv)/5000 r/min, 170 Nm/1400–4000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 12,2 s, huip­pu­no­peus 185 km/h

Ku­lu­tus

5,2 l/100 km (NEDC), ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

118 g/km

Voi­man­siir­to

A6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4040, l. 1735, k. 1476 mm, ak­se­li­vä­li 2493 mm, oma­mas­sa 1206 kg, kan­ta­vuus 469 kg, ve­to­mas­sa 1000/600 kg, ta­va­ra­ti­la 292–1093 l, tank­ki 42 l

Hin­ta

23 689 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 25 613 eu­roa (2018)

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset
Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche

Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!

Auto Bild.Superautot
Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche

Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!

Auto Bild.Superautot

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU