Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Puolassa valmistettava kompakti Avenger-SUV on Jeepin ensimmäinen täyssähköinen (maasto)auto.
Kaikkien aikojen ensimmäinen täyssähköinen Jeep perustuu samalle EMP2-pohjalevylle kuin Citroën ë-C4. Se ei ole enää amerikkalainen oikeastaan kuin keulailmeeltään, sillä teknisesti se perustuu 22 senttiä pidempään Peugeot E-2008:aan.
Jeep Avengerin sisätilat eivät näytä aivan yhtä ”jeepmäisiltä”, kuin mitä amerikkalaismerkiltä voisi odottaa. Se on brändi huomioiden sääli, koska Jeepin amerikkalaiset digitaalinäytöt ovat olleet hienostuneita.
Mittariston ja kosketusnäytön olomuoto ovat eurooppalaiset, ja eurooppalaisuus ilmenee myös siinä, että makeasti metallinkeltainen (korinvärinen) kojelauta tuo mieleen Opel Astran tai Peugeotit.
Takaovissa on pystysuuntaiset kahvat. Helmamuovit on suunniteltu suojaamaan peltipintoja parkkipaikkakolhuilta.
Juha Peltonen
Suurinta osaa toiminnoista ohjataan ratin ja kojelaudan kytkimillä. Summit-varustelussa on tuulilasin alareunan lämmitys.
Juha Peltonen
Varsin mainio digimittaristo on Summitissa 10,25-tuumainen.
Juha Peltonen
Kahdessa parhaassa varustetasossa kosketusnäyttö on 10,25-tuumainen, edullisimmassa 7-tuumainen. Peruutuskamera ohjausviivoineen toimii hyvin.
Juha Peltonen
Miellyttävä digitaalimittaristo ja kosketusnäyttö ovat molemmat 10,25 tuumaa. UConnect-multimedian käyttö saisi kuitenkin olla selkeämpää. Peugeoteista tuttu avaimeton lukitus on lyömätön.
Lämmintä riittää
Jeep Avenger tuntui talvella riittävän lämpimältä. Matkustamon lämmitys alkoi -10 asteessa toimia kylmässä autossa hyvin nopeasti parissa minuutissa. Mekaaniset painikkeet kosketusnäytön alapuolella lämmitys- ja ilmastointitoiminnoille ovat helppokäyttöiset.
Ajosuunnanvalitsimen painikkeet ovat käytännölliset, joskin ne hymyilyttävät siksi, että ne on lainattu suoraan Fiatilta. Vastaavasti laadukkaasti toimivat ajotilanvalitsemispainikkeet juontuvat Peugeotin arsenaalista.
Matkustamossa on erinomaisesti säilytystilaa syvässä keskikonsolin lokerossa, joka on peitetty haitarimallisella suojakatteella. Langaton lataustaso on puolestaan saman kannen alla, jolloin puhelimen saa pidetyksi viisaasti poissa varkaiden silmistä. Radion äänenvoimakkuutta säädetään mekaanisella säätimellä.
Etuistuimet ovat varsin hyvät, mutta etuturvavöissä ei ole korkeussäätöä.
Juha Peltonen
Takapenkin reunapaikoilla on mukavasti tilaa.
Juha Peltonen
Tavaratila on laajennettuna suurimmillaan tasapohjainen.
Juha Peltonen
Sähkömoottorin vääntö on mukavat 260 Nm.
Juha Peltonen
Varsin onnistuneet etuistuimet antavat kohtuullisen sivuttaistuen, minkä lisäksi istuintyyny riittää myös pitkäjalkaiselle. Säädöt ovat parhaassa Summit-varustetasossakin mekaaniset – jos haluaa kuljettajan penkkiin sähkösäädöt, joutuu tilaamaan valinnaisen nahkaverhoilun.
Takaistuimella on tarpeeksi polvitilaa, jos etuistuimia ei ole säädetty takarajoittimiin. Pääntila takaistuimella riittää. Tasapohjaiseksi laajentuvan tavaratilan vetoisuus on 1 252 litraa.
Kohtuullinen kulutus
Sain sähkönkulutukseksi koeajon aikana kolme vertailuarvoa: -3 asteessa 22,1 kWh/100 km ja -27 asteessa 27,7 kWh/100 km. Vastaavasti +4 asteessa ylsin hyvin kohtuulliseen 16,2 kWh/100 km:n kulutukseen. Autossa ei ollut ajoakun esilämmitystä.
Testasin 200 kW:n asemalla pikalatausaikaa 3:sta 100 prosenttiin lämpötilan ollessa -3 astetta, jolloin latausaika oli 1 h 44 min. Tällöin sain ladattua 360 kilometriä. Vastaavasti 80 prosenttiin yllettiin tunnissa. Latausteho pysytteli auton rajoittaessa vaatimattomassa 25–45 kilowatissa, vaikka maksimilataustehoksi ilmoitetaan 100 kW. Autossa on 11 kW:n 3-vaiheinen sisäinen laturi.
Jousitus tuntuu epätasaisella pinnalla varsin kovansävyiseltä. Sen voi ehkä ajatella sopivan Jeepin maasturibrändiluonteeseen, mutta ihan jokaisen makuun se ei välttämättä sovi. Ajotilaksi voi valita sportin, normaalin, ja ekon ohella hiekan. Ohjaustuntuma on maantieajossa asiallinen.
Juha Peltonen
Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv
Sähkömoottori
edessä, 115 kW (156 hv), 260 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,0 s, huippunopeus 150 km/h
Kulutus
15,7 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 54/51 kWh (brutto/netto), sisäinen laturi 11 k W (3-vaiheinen), DC-pikalataus jopa 100 kW
Toimintamatka sähköllä
400 km
Latausaika
n. 5,5 h (11 kW, 3x16 A), n. 24 min (100 kW 20–80 %)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4080, l. 1780, k. 1540 mm, akseliväli 2562 mm, maavara 200 mm, omamassa 1520 kg, kantavuus 495 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 355–1252 l
Hinta
45 990 euroa, koeajoauto 47 390 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti
St1
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti
St1
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
B&W Px7 S3
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Nagra Compact Phono
Serblin & Sonin vahvistimet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI