Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Puolassa valmistettava kompakti Avenger-SUV on Jeepin ensimmäinen täyssähköinen (maasto)auto.
Kaikkien aikojen ensimmäinen täyssähköinen Jeep perustuu samalle EMP2-pohjalevylle kuin Citroën ë-C4. Se ei ole enää amerikkalainen oikeastaan kuin keulailmeeltään, sillä teknisesti se perustuu 22 senttiä pidempään Peugeot E-2008:aan.
Jeep Avengerin sisätilat eivät näytä aivan yhtä ”jeepmäisiltä”, kuin mitä amerikkalaismerkiltä voisi odottaa. Se on brändi huomioiden sääli, koska Jeepin amerikkalaiset digitaalinäytöt ovat olleet hienostuneita.
Mittariston ja kosketusnäytön olomuoto ovat eurooppalaiset, ja eurooppalaisuus ilmenee myös siinä, että makeasti metallinkeltainen (korinvärinen) kojelauta tuo mieleen Opel Astran tai Peugeotit.
Takaovissa on pystysuuntaiset kahvat. Helmamuovit on suunniteltu suojaamaan peltipintoja parkkipaikkakolhuilta.
Juha Peltonen
Suurinta osaa toiminnoista ohjataan ratin ja kojelaudan kytkimillä. Summit-varustelussa on tuulilasin alareunan lämmitys.
Juha Peltonen
Varsin mainio digimittaristo on Summitissa 10,25-tuumainen.
Juha Peltonen
Kahdessa parhaassa varustetasossa kosketusnäyttö on 10,25-tuumainen, edullisimmassa 7-tuumainen. Peruutuskamera ohjausviivoineen toimii hyvin.
Juha Peltonen
Miellyttävä digitaalimittaristo ja kosketusnäyttö ovat molemmat 10,25 tuumaa. UConnect-multimedian käyttö saisi kuitenkin olla selkeämpää. Peugeoteista tuttu avaimeton lukitus on lyömätön.
Lämmintä riittää
Jeep Avenger tuntui talvella riittävän lämpimältä. Matkustamon lämmitys alkoi -10 asteessa toimia kylmässä autossa hyvin nopeasti parissa minuutissa. Mekaaniset painikkeet kosketusnäytön alapuolella lämmitys- ja ilmastointitoiminnoille ovat helppokäyttöiset.
Ajosuunnanvalitsimen painikkeet ovat käytännölliset, joskin ne hymyilyttävät siksi, että ne on lainattu suoraan Fiatilta. Vastaavasti laadukkaasti toimivat ajotilanvalitsemispainikkeet juontuvat Peugeotin arsenaalista.
Matkustamossa on erinomaisesti säilytystilaa syvässä keskikonsolin lokerossa, joka on peitetty haitarimallisella suojakatteella. Langaton lataustaso on puolestaan saman kannen alla, jolloin puhelimen saa pidetyksi viisaasti poissa varkaiden silmistä. Radion äänenvoimakkuutta säädetään mekaanisella säätimellä.
Etuistuimet ovat varsin hyvät, mutta etuturvavöissä ei ole korkeussäätöä.
Juha Peltonen
Takapenkin reunapaikoilla on mukavasti tilaa.
Juha Peltonen
Tavaratila on laajennettuna suurimmillaan tasapohjainen.
Juha Peltonen
Sähkömoottorin vääntö on mukavat 260 Nm.
Juha Peltonen
Varsin onnistuneet etuistuimet antavat kohtuullisen sivuttaistuen, minkä lisäksi istuintyyny riittää myös pitkäjalkaiselle. Säädöt ovat parhaassa Summit-varustetasossakin mekaaniset – jos haluaa kuljettajan penkkiin sähkösäädöt, joutuu tilaamaan valinnaisen nahkaverhoilun.
Takaistuimella on tarpeeksi polvitilaa, jos etuistuimia ei ole säädetty takarajoittimiin. Pääntila takaistuimella riittää. Tasapohjaiseksi laajentuvan tavaratilan vetoisuus on 1 252 litraa.
Kohtuullinen kulutus
Sain sähkönkulutukseksi koeajon aikana kolme vertailuarvoa: -3 asteessa 22,1 kWh/100 km ja -27 asteessa 27,7 kWh/100 km. Vastaavasti +4 asteessa ylsin hyvin kohtuulliseen 16,2 kWh/100 km:n kulutukseen. Autossa ei ollut ajoakun esilämmitystä.
Testasin 200 kW:n asemalla pikalatausaikaa 3:sta 100 prosenttiin lämpötilan ollessa -3 astetta, jolloin latausaika oli 1 h 44 min. Tällöin sain ladattua 360 kilometriä. Vastaavasti 80 prosenttiin yllettiin tunnissa. Latausteho pysytteli auton rajoittaessa vaatimattomassa 25–45 kilowatissa, vaikka maksimilataustehoksi ilmoitetaan 100 kW. Autossa on 11 kW:n 3-vaiheinen sisäinen laturi.
Jousitus tuntuu epätasaisella pinnalla varsin kovansävyiseltä. Sen voi ehkä ajatella sopivan Jeepin maasturibrändiluonteeseen, mutta ihan jokaisen makuun se ei välttämättä sovi. Ajotilaksi voi valita sportin, normaalin, ja ekon ohella hiekan. Ohjaustuntuma on maantieajossa asiallinen.
Juha Peltonen
Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv
Sähkömoottori
edessä, 115 kW (156 hv), 260 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,0 s, huippunopeus 150 km/h
Kulutus
15,7 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 54/51 kWh (brutto/netto), sisäinen laturi 11 k W (3-vaiheinen), DC-pikalataus jopa 100 kW
Toimintamatka sähköllä
400 km
Latausaika
n. 5,5 h (11 kW, 3x16 A), n. 24 min (100 kW 20–80 %)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4080, l. 1780, k. 1540 mm, akseliväli 2562 mm, maavara 200 mm, omamassa 1520 kg, kantavuus 495 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 355–1252 l
Hinta
45 990 euroa, koeajoauto 47 390 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Ranskalaista nostalgiaa
Dalin uudet Sonikit
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Teacin verkkosoittimet JPLAY-sertifioitu
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
Marshall Bromley 750
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI