Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Puolassa valmistettava kompakti Avenger-SUV on Jeepin ensimmäinen täyssähköinen (maasto)auto.
Kaikkien aikojen ensimmäinen täyssähköinen Jeep perustuu samalle EMP2-pohjalevylle kuin Citroën ë-C4. Se ei ole enää amerikkalainen oikeastaan kuin keulailmeeltään, sillä teknisesti se perustuu 22 senttiä pidempään Peugeot E-2008:aan.
Jeep Avengerin sisätilat eivät näytä aivan yhtä ”jeepmäisiltä”, kuin mitä amerikkalaismerkiltä voisi odottaa. Se on brändi huomioiden sääli, koska Jeepin amerikkalaiset digitaalinäytöt ovat olleet hienostuneita.
Mittariston ja kosketusnäytön olomuoto ovat eurooppalaiset, ja eurooppalaisuus ilmenee myös siinä, että makeasti metallinkeltainen (korinvärinen) kojelauta tuo mieleen Opel Astran tai Peugeotit.
Takaovissa on pystysuuntaiset kahvat. Helmamuovit on suunniteltu suojaamaan peltipintoja parkkipaikkakolhuilta.
Juha Peltonen
Suurinta osaa toiminnoista ohjataan ratin ja kojelaudan kytkimillä. Summit-varustelussa on tuulilasin alareunan lämmitys.
Juha Peltonen
Varsin mainio digimittaristo on Summitissa 10,25-tuumainen.
Juha Peltonen
Kahdessa parhaassa varustetasossa kosketusnäyttö on 10,25-tuumainen, edullisimmassa 7-tuumainen. Peruutuskamera ohjausviivoineen toimii hyvin.
Juha Peltonen
Miellyttävä digitaalimittaristo ja kosketusnäyttö ovat molemmat 10,25 tuumaa. UConnect-multimedian käyttö saisi kuitenkin olla selkeämpää. Peugeoteista tuttu avaimeton lukitus on lyömätön.
Lämmintä riittää
Jeep Avenger tuntui talvella riittävän lämpimältä. Matkustamon lämmitys alkoi -10 asteessa toimia kylmässä autossa hyvin nopeasti parissa minuutissa. Mekaaniset painikkeet kosketusnäytön alapuolella lämmitys- ja ilmastointitoiminnoille ovat helppokäyttöiset.
Ajosuunnanvalitsimen painikkeet ovat käytännölliset, joskin ne hymyilyttävät siksi, että ne on lainattu suoraan Fiatilta. Vastaavasti laadukkaasti toimivat ajotilanvalitsemispainikkeet juontuvat Peugeotin arsenaalista.
Matkustamossa on erinomaisesti säilytystilaa syvässä keskikonsolin lokerossa, joka on peitetty haitarimallisella suojakatteella. Langaton lataustaso on puolestaan saman kannen alla, jolloin puhelimen saa pidetyksi viisaasti poissa varkaiden silmistä. Radion äänenvoimakkuutta säädetään mekaanisella säätimellä.
Etuistuimet ovat varsin hyvät, mutta etuturvavöissä ei ole korkeussäätöä.
Juha Peltonen
Takapenkin reunapaikoilla on mukavasti tilaa.
Juha Peltonen
Tavaratila on laajennettuna suurimmillaan tasapohjainen.
Juha Peltonen
Sähkömoottorin vääntö on mukavat 260 Nm.
Juha Peltonen
Varsin onnistuneet etuistuimet antavat kohtuullisen sivuttaistuen, minkä lisäksi istuintyyny riittää myös pitkäjalkaiselle. Säädöt ovat parhaassa Summit-varustetasossakin mekaaniset – jos haluaa kuljettajan penkkiin sähkösäädöt, joutuu tilaamaan valinnaisen nahkaverhoilun.
Takaistuimella on tarpeeksi polvitilaa, jos etuistuimia ei ole säädetty takarajoittimiin. Pääntila takaistuimella riittää. Tasapohjaiseksi laajentuvan tavaratilan vetoisuus on 1 252 litraa.
Kohtuullinen kulutus
Sain sähkönkulutukseksi koeajon aikana kolme vertailuarvoa: -3 asteessa 22,1 kWh/100 km ja -27 asteessa 27,7 kWh/100 km. Vastaavasti +4 asteessa ylsin hyvin kohtuulliseen 16,2 kWh/100 km:n kulutukseen. Autossa ei ollut ajoakun esilämmitystä.
Testasin 200 kW:n asemalla pikalatausaikaa 3:sta 100 prosenttiin lämpötilan ollessa -3 astetta, jolloin latausaika oli 1 h 44 min. Tällöin sain ladattua 360 kilometriä. Vastaavasti 80 prosenttiin yllettiin tunnissa. Latausteho pysytteli auton rajoittaessa vaatimattomassa 25–45 kilowatissa, vaikka maksimilataustehoksi ilmoitetaan 100 kW. Autossa on 11 kW:n 3-vaiheinen sisäinen laturi.
Jousitus tuntuu epätasaisella pinnalla varsin kovansävyiseltä. Sen voi ehkä ajatella sopivan Jeepin maasturibrändiluonteeseen, mutta ihan jokaisen makuun se ei välttämättä sovi. Ajotilaksi voi valita sportin, normaalin, ja ekon ohella hiekan. Ohjaustuntuma on maantieajossa asiallinen.
Juha Peltonen
Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv
Sähkömoottori
edessä, 115 kW (156 hv), 260 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,0 s, huippunopeus 150 km/h
Kulutus
15,7 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 54/51 kWh (brutto/netto), sisäinen laturi 11 k W (3-vaiheinen), DC-pikalataus jopa 100 kW
Toimintamatka sähköllä
400 km
Latausaika
n. 5,5 h (11 kW, 3x16 A), n. 24 min (100 kW 20–80 %)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4080, l. 1780, k. 1540 mm, akseliväli 2562 mm, maavara 200 mm, omamassa 1520 kg, kantavuus 495 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 355–1252 l
Hinta
45 990 euroa, koeajoauto 47 390 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Ihmelapsi
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL