Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.
Juha Peltonen
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Wrangler on tikapuurungolla ja teräs/alumiinikorilla varustettu aito amerikkalainen Jeep.
(Julkaistu Auto Bild Suomi 5/2024)
Mitä enemmän Wrangler Saharaa tutkii, sitä enemmän siitä löytää hauskoja ja käytännöllisiä yksityiskohtia, kuten ovien ulkopuoliset saranat sekä kokonaan irrotettavan hardtop-katon, joka tosin vaatisi torx-avaimen, räikän ja neljä riuskaa merijalkaväen sotilasta nostoavuksi.
Tällöin myös ovet pystyy irrottamaan ja taivuttamaan tuulilasin saranoilla alas/eteen.
Hardtop-katon irrotusta ei silti suositella, koska sen asemointi täsmällisesti paikalleen voi aiheuttaa vesitiiviysongelmia. Onneksi Soft Top -katon saa joka tapauksessa avattua koko pituudeltaan sähköisesti.
Takaovessa on erikseen ylös nostettava lasi. Takana on ledivalot.
Juha Peltonen
Jeep Wrangler Saharan akselivälin mittavuus ilmenee erinomaisena ajon vakautena maantiellä. Lähestymis-, jättö- ja ylityskulmat ovat 36, 31,4 ja 20,8 astetta.
Juha Peltonen
Perinteiset, pyöreät ajovalot näyttävät sympaattisilta
Juha Peltonen
Nahkaverhoiltu kojelauta tarjoaa harvinaisen monipuoliset näytöt.
Juha Peltonen
UConnect-kosketusnäyttö on Jeep Saharassa 8,4-tuumainen.
Juha Peltonen
7-tuumaisessa mittaristossa nopeusnäyttö on digitaalinen, mutta kierrosnäytössä luotetaan vanhaan kunnon analogiseen.
Juha Peltonen
Jakovaihteistossa 4H Auto on tarkoitettu asfaltille, ja 2H-asennon tapaan silloin edetään pääosin takavedolla, ja vain tarvittaessa automaattisesti nelivedolla. Nimitys 4H Part-Time hämää, mutta se on tarkoitettu vain maastoon tai jäiselle pinnalle, ei missään nimessä asfaltille. 4L on puolestaan hidas neliveto möyrimiseen maastossa. Jakolaatikkona palvelee MP3022 Selec-Trac. Saharassa ei kuitenkaan ole Rubiconin elektronisesti poiskytkettäviä kallistuksenvaimentimia.
Juha Peltonen
Muhkeat etuistuimet mustine nahkaverhoiluineen antavat pitkän matkan mukavuutta.
Juha Peltonen
Wranglerin takaistuimelle kiipeäminen tuottaa hyvät polvi- ja pääntilat.
Juha Peltonen
Aitohenkisiä ovat myös konepellin sivujen ulkoiset lukitussalvat ja etuovien kankaiset rajoittimet. Kaikkia tehtaan lisävarusteita, kuten vinssiä, ei ole tilattavissa Suomeen.
Aika kova juttu ovat myös lattian vedenpoistoaukot, jos joutuu liejussa möyrimisen jälkeen pesemään lattian painepesurilla.
Autoon nousemista helpottavat perinteisesti B-pilarien tarttumakahvat sekä astinlaudat. Ajoasennosta saa jeepmäisen ryhdikkään, ja manuaalisesti säätyvät etuistuimet ovat mukavat. Takaistuimella riittää polvitilaa, ja pääntilaa on reilusti.
Matalan tuulilasin läpi avautuva näkymä sykähdyttää: sotajeeppimäinen konepelti ilmanpoistoaukkoineen on sitä itseään. 7-tuumaisessa mittaristossa nopeusnäyttö on digitaalinen, mutta kierrosnäytössä luotetaan vanhaan kunnon analogiseen.
Mekaaniset säätimet lämmön säädölle ja ilmapuhallukselle sekä radion äänenvoimakkuudelle ovat erinomaiset. Kojelaudassa sovelletaan vastaavaa Sahara-nahkaverhoilua kuin istuimissa, mikä antaa maasturiin juhlavan tunnun.
Wranglerissa on myös tyyliin sopiva huipputasoinen, 552 watin vahvistimella toteutettu Alpine-audiojärjestelmä, jossa osa kaiuttimista sijaitsee kattopalkin soundbarissa subbari möristessä tavaratilassa.
Hyvin vääntää
Pistokehybridin veekasi-luokan järjestelmävääntö 637 Nm/3 000 r/min puhuu omaa kieltään – sen avulla Wrangler kiipeää lähes puuhun. Sain pistokeladattavan keskikulutukseksi 9,8 l/100 km.
Tarjolla on myös esimerkiksi huippuversio Rubicon, jonka mallinimi viittaa äärimmäisen vaativaan Rubicon Trail -louhikkoon.
Versioon saa myös 6,4-litraisen eli 392 cid Hemi V8:n, jonka pystyy maahantuonnin mukaan toistaiseksi erikoistilaamaan Suomeen.
Aitohenkisiä ovat myös konepellin sivujen ulkoiset lukitussalvat, konepellin saranat ja etuovien kankaiset rajoittimet.
Juha Peltonen
Jeep Wrangler Saharan konepellin lukitussalpa.
Juha Peltonen
Kelpaa kovaan maastoon.
Juha Peltonen
Pistokehybridin järjestelmävääntö on 637 Nm.
Juha Peltonen
Tavaratilassa on tilaa enimmillään 1 908 litraa.
Juha Peltonen
Tavaratilassa pääsee ihailemaan järeitä turvakaaria.
Juha Peltonen
Soft Top -katon saa avattua sähköisesti koko pituudelta, joten hardtop-katon irrotus ei itsessään ole edellytys avonaisena ajamiselle.
Juha Peltonen
Jeep Wranglerissa on myös tyyliin sopiva huipputasoinen, 552 watin vahvistimella toteutettu Alpine-audiojärjestelmä, jossa osa kaiuttimista sijaitsee kattopalkin soundbarissa, subbarin möristessä tavaratilassa.
Juha Peltonen
Kun pistokehybridin ajoakku oli täydessä latingissa, näyttö osoitti +3 asteen lämpötilassa 41 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Sain toteutumaksi mukavat 35 kilometriä.
Sisäinen laturin teho on 7,4 kilowattia, joten kotilataus luonnistuu jopa 2,5 tunnissa.
Jakovaihteistossa 4H Auto on tarkoitettu asfaltille, ja 2H-asennon tapaan silloin edetään pääosin takavedolla, ja vain tarvittaessa automaattisesti nelivedolla.
Nimitys 4H Part-Time hämää, mutta se on tarkoitettu vain maastoon tai jäiselle pinnalle, ei missään nimessä asfaltille.
4L on puolestaan hidas neliveto möyrimiseen maastossa. Jakolaatikkona palvelee MP3022 Selec-Trac. Saharassa ei kuitenkaan ole Rubiconin elektronisesti poiskytkettäviä kallistuksenvaimentimia.
Sähköhydraulinen ohjaus on maantieajossa laadukas, ja Wrangler etenee kuin juna. Kolmannen sukupolven järeät Dana-akselistot, kuten Dana M210 Wide -taka-akselisto, sopivat oivallisesti maastoon.
Tärkeää on myös 1 600 kilon vetokyky.
Juha Peltonen
Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8
Moottori
R4, turbo, 1995 cm3, 200 kW (270 hv)/5250 r/min, 400 Nm/3000 r/min + kaksi sähkömoottoria: 33 kW (44 hv)/53 Nm (käynnistingeneraattori); 100 kW (136 hv)/245 Nm (vaihteiston yhteydessä); järjestelmäteho 280 kW (350 hv)/5250 r/min, järjestelmävääntö 637 Nm/3000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,8 s, huippunopeus 222 km/h
Kulutus
11,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
79 g/km
Ajoakku
litiumioni 17,3 kWh
Toimintamatka sähköllä
41 km
Latausaika
2,5 h
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4785 (sis. varapyörä), l. 1877, k. 1868 mm, akseliväli 3008 mm, maavara 256 mm, kahluusyvyys 762 mm, omamassa 2302 kg, kantavuus 700 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 784–1908 l, tankki 65 l
Hinta
92 364 euroa, koeajoauto 92 990 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
Autoja myydään verkkohuutokaupassa yllättävän paljon
Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Auto Bild 10/2025 on kaupoissa
Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä
Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvanut ripeästi viidessä vuodessa
Polestar laajentaa Suomessa
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lucia & Lunna
Oranssi soitin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Torvikaiuttimia Japanista
Laadukas levysoitin Puolasta
Melco on nyt Dela
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Lockwoodin uudella tehtaalla
Tri-ampattu 3-tiemonitori USA:sta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene
Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä
Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvanut ripeästi viidessä vuodessa
Polestar laajentaa Suomessa
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä
Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa
Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”
Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL