Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.
Juha Peltonen
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Wrangler on tikapuurungolla ja teräs/alumiinikorilla varustettu aito amerikkalainen Jeep.
(Julkaistu Auto Bild Suomi 5/2024)
Mitä enemmän Wrangler Saharaa tutkii, sitä enemmän siitä löytää hauskoja ja käytännöllisiä yksityiskohtia, kuten ovien ulkopuoliset saranat sekä kokonaan irrotettavan hardtop-katon, joka tosin vaatisi torx-avaimen, räikän ja neljä riuskaa merijalkaväen sotilasta nostoavuksi.
Tällöin myös ovet pystyy irrottamaan ja taivuttamaan tuulilasin saranoilla alas/eteen.
Hardtop-katon irrotusta ei silti suositella, koska sen asemointi täsmällisesti paikalleen voi aiheuttaa vesitiiviysongelmia. Onneksi Soft Top -katon saa joka tapauksessa avattua koko pituudeltaan sähköisesti.
Takaovessa on erikseen ylös nostettava lasi. Takana on ledivalot.
Juha Peltonen
Jeep Wrangler Saharan akselivälin mittavuus ilmenee erinomaisena ajon vakautena maantiellä. Lähestymis-, jättö- ja ylityskulmat ovat 36, 31,4 ja 20,8 astetta.
Juha Peltonen
Perinteiset, pyöreät ajovalot näyttävät sympaattisilta
Juha Peltonen
Nahkaverhoiltu kojelauta tarjoaa harvinaisen monipuoliset näytöt.
Juha Peltonen
UConnect-kosketusnäyttö on Jeep Saharassa 8,4-tuumainen.
Juha Peltonen
7-tuumaisessa mittaristossa nopeusnäyttö on digitaalinen, mutta kierrosnäytössä luotetaan vanhaan kunnon analogiseen.
Juha Peltonen
Jakovaihteistossa 4H Auto on tarkoitettu asfaltille, ja 2H-asennon tapaan silloin edetään pääosin takavedolla, ja vain tarvittaessa automaattisesti nelivedolla. Nimitys 4H Part-Time hämää, mutta se on tarkoitettu vain maastoon tai jäiselle pinnalle, ei missään nimessä asfaltille. 4L on puolestaan hidas neliveto möyrimiseen maastossa. Jakolaatikkona palvelee MP3022 Selec-Trac. Saharassa ei kuitenkaan ole Rubiconin elektronisesti poiskytkettäviä kallistuksenvaimentimia.
Juha Peltonen
Muhkeat etuistuimet mustine nahkaverhoiluineen antavat pitkän matkan mukavuutta.
Juha Peltonen
Wranglerin takaistuimelle kiipeäminen tuottaa hyvät polvi- ja pääntilat.
Juha Peltonen
Aitohenkisiä ovat myös konepellin sivujen ulkoiset lukitussalvat ja etuovien kankaiset rajoittimet. Kaikkia tehtaan lisävarusteita, kuten vinssiä, ei ole tilattavissa Suomeen.
Aika kova juttu ovat myös lattian vedenpoistoaukot, jos joutuu liejussa möyrimisen jälkeen pesemään lattian painepesurilla.
Autoon nousemista helpottavat perinteisesti B-pilarien tarttumakahvat sekä astinlaudat. Ajoasennosta saa jeepmäisen ryhdikkään, ja manuaalisesti säätyvät etuistuimet ovat mukavat. Takaistuimella riittää polvitilaa, ja pääntilaa on reilusti.
Matalan tuulilasin läpi avautuva näkymä sykähdyttää: sotajeeppimäinen konepelti ilmanpoistoaukkoineen on sitä itseään. 7-tuumaisessa mittaristossa nopeusnäyttö on digitaalinen, mutta kierrosnäytössä luotetaan vanhaan kunnon analogiseen.
Mekaaniset säätimet lämmön säädölle ja ilmapuhallukselle sekä radion äänenvoimakkuudelle ovat erinomaiset. Kojelaudassa sovelletaan vastaavaa Sahara-nahkaverhoilua kuin istuimissa, mikä antaa maasturiin juhlavan tunnun.
Wranglerissa on myös tyyliin sopiva huipputasoinen, 552 watin vahvistimella toteutettu Alpine-audiojärjestelmä, jossa osa kaiuttimista sijaitsee kattopalkin soundbarissa subbari möristessä tavaratilassa.
Hyvin vääntää
Pistokehybridin veekasi-luokan järjestelmävääntö 637 Nm/3 000 r/min puhuu omaa kieltään – sen avulla Wrangler kiipeää lähes puuhun. Sain pistokeladattavan keskikulutukseksi 9,8 l/100 km.
Tarjolla on myös esimerkiksi huippuversio Rubicon, jonka mallinimi viittaa äärimmäisen vaativaan Rubicon Trail -louhikkoon.
Versioon saa myös 6,4-litraisen eli 392 cid Hemi V8:n, jonka pystyy maahantuonnin mukaan toistaiseksi erikoistilaamaan Suomeen.
Aitohenkisiä ovat myös konepellin sivujen ulkoiset lukitussalvat, konepellin saranat ja etuovien kankaiset rajoittimet.
Juha Peltonen
Jeep Wrangler Saharan konepellin lukitussalpa.
Juha Peltonen
Kelpaa kovaan maastoon.
Juha Peltonen
Pistokehybridin järjestelmävääntö on 637 Nm.
Juha Peltonen
Tavaratilassa on tilaa enimmillään 1 908 litraa.
Juha Peltonen
Tavaratilassa pääsee ihailemaan järeitä turvakaaria.
Juha Peltonen
Soft Top -katon saa avattua sähköisesti koko pituudelta, joten hardtop-katon irrotus ei itsessään ole edellytys avonaisena ajamiselle.
Juha Peltonen
Jeep Wranglerissa on myös tyyliin sopiva huipputasoinen, 552 watin vahvistimella toteutettu Alpine-audiojärjestelmä, jossa osa kaiuttimista sijaitsee kattopalkin soundbarissa, subbarin möristessä tavaratilassa.
Juha Peltonen
Kun pistokehybridin ajoakku oli täydessä latingissa, näyttö osoitti +3 asteen lämpötilassa 41 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Sain toteutumaksi mukavat 35 kilometriä.
Sisäinen laturin teho on 7,4 kilowattia, joten kotilataus luonnistuu jopa 2,5 tunnissa.
Jakovaihteistossa 4H Auto on tarkoitettu asfaltille, ja 2H-asennon tapaan silloin edetään pääosin takavedolla, ja vain tarvittaessa automaattisesti nelivedolla.
Nimitys 4H Part-Time hämää, mutta se on tarkoitettu vain maastoon tai jäiselle pinnalle, ei missään nimessä asfaltille.
4L on puolestaan hidas neliveto möyrimiseen maastossa. Jakolaatikkona palvelee MP3022 Selec-Trac. Saharassa ei kuitenkaan ole Rubiconin elektronisesti poiskytkettäviä kallistuksenvaimentimia.
Sähköhydraulinen ohjaus on maantieajossa laadukas, ja Wrangler etenee kuin juna. Kolmannen sukupolven järeät Dana-akselistot, kuten Dana M210 Wide -taka-akselisto, sopivat oivallisesti maastoon.
Tärkeää on myös 1 600 kilon vetokyky.
Juha Peltonen
Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8
Moottori
R4, turbo, 1995 cm3, 200 kW (270 hv)/5250 r/min, 400 Nm/3000 r/min + kaksi sähkömoottoria: 33 kW (44 hv)/53 Nm (käynnistingeneraattori); 100 kW (136 hv)/245 Nm (vaihteiston yhteydessä); järjestelmäteho 280 kW (350 hv)/5250 r/min, järjestelmävääntö 637 Nm/3000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,8 s, huippunopeus 222 km/h
Kulutus
11,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
79 g/km
Ajoakku
litiumioni 17,3 kWh
Toimintamatka sähköllä
41 km
Latausaika
2,5 h
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4785 (sis. varapyörä), l. 1877, k. 1868 mm, akseliväli 3008 mm, maavara 256 mm, kahluusyvyys 762 mm, omamassa 2302 kg, kantavuus 700 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 784–1908 l, tankki 65 l
Hinta
92 364 euroa, koeajoauto 92 990 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autoliitto
Autoliitto
J. Rinta-Jouppi OY
J. Rinta-Jouppi OY
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a
Kia
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a
Kia
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
Kia EV3 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
Romutuspalkkio jäi piippuun – autoala pettyi
World Car Awards: Volvo EX90 on voittanut World Luxury Car -palkinnon
Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
Kia EV3 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
World Car Awards: Volvo EX90 on voittanut World Luxury Car -palkinnon
Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi