Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.
Juha Peltonen
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Wrangler on tikapuurungolla ja teräs/alumiinikorilla varustettu aito amerikkalainen Jeep.
(Julkaistu Auto Bild Suomi 5/2024)
Mitä enemmän Wrangler Saharaa tutkii, sitä enemmän siitä löytää hauskoja ja käytännöllisiä yksityiskohtia, kuten ovien ulkopuoliset saranat sekä kokonaan irrotettavan hardtop-katon, joka tosin vaatisi torx-avaimen, räikän ja neljä riuskaa merijalkaväen sotilasta nostoavuksi.
Tällöin myös ovet pystyy irrottamaan ja taivuttamaan tuulilasin saranoilla alas/eteen.
Hardtop-katon irrotusta ei silti suositella, koska sen asemointi täsmällisesti paikalleen voi aiheuttaa vesitiiviysongelmia. Onneksi Soft Top -katon saa joka tapauksessa avattua koko pituudeltaan sähköisesti.
Takaovessa on erikseen ylös nostettava lasi. Takana on ledivalot.
Juha Peltonen
Jeep Wrangler Saharan akselivälin mittavuus ilmenee erinomaisena ajon vakautena maantiellä. Lähestymis-, jättö- ja ylityskulmat ovat 36, 31,4 ja 20,8 astetta.
Juha Peltonen
Perinteiset, pyöreät ajovalot näyttävät sympaattisilta
Juha Peltonen
Nahkaverhoiltu kojelauta tarjoaa harvinaisen monipuoliset näytöt.
Juha Peltonen
UConnect-kosketusnäyttö on Jeep Saharassa 8,4-tuumainen.
Juha Peltonen
7-tuumaisessa mittaristossa nopeusnäyttö on digitaalinen, mutta kierrosnäytössä luotetaan vanhaan kunnon analogiseen.
Juha Peltonen
Jakovaihteistossa 4H Auto on tarkoitettu asfaltille, ja 2H-asennon tapaan silloin edetään pääosin takavedolla, ja vain tarvittaessa automaattisesti nelivedolla. Nimitys 4H Part-Time hämää, mutta se on tarkoitettu vain maastoon tai jäiselle pinnalle, ei missään nimessä asfaltille. 4L on puolestaan hidas neliveto möyrimiseen maastossa. Jakolaatikkona palvelee MP3022 Selec-Trac. Saharassa ei kuitenkaan ole Rubiconin elektronisesti poiskytkettäviä kallistuksenvaimentimia.
Juha Peltonen
Muhkeat etuistuimet mustine nahkaverhoiluineen antavat pitkän matkan mukavuutta.
Juha Peltonen
Wranglerin takaistuimelle kiipeäminen tuottaa hyvät polvi- ja pääntilat.
Juha Peltonen
Aitohenkisiä ovat myös konepellin sivujen ulkoiset lukitussalvat ja etuovien kankaiset rajoittimet. Kaikkia tehtaan lisävarusteita, kuten vinssiä, ei ole tilattavissa Suomeen.
Aika kova juttu ovat myös lattian vedenpoistoaukot, jos joutuu liejussa möyrimisen jälkeen pesemään lattian painepesurilla.
Autoon nousemista helpottavat perinteisesti B-pilarien tarttumakahvat sekä astinlaudat. Ajoasennosta saa jeepmäisen ryhdikkään, ja manuaalisesti säätyvät etuistuimet ovat mukavat. Takaistuimella riittää polvitilaa, ja pääntilaa on reilusti.
Matalan tuulilasin läpi avautuva näkymä sykähdyttää: sotajeeppimäinen konepelti ilmanpoistoaukkoineen on sitä itseään. 7-tuumaisessa mittaristossa nopeusnäyttö on digitaalinen, mutta kierrosnäytössä luotetaan vanhaan kunnon analogiseen.
Mekaaniset säätimet lämmön säädölle ja ilmapuhallukselle sekä radion äänenvoimakkuudelle ovat erinomaiset. Kojelaudassa sovelletaan vastaavaa Sahara-nahkaverhoilua kuin istuimissa, mikä antaa maasturiin juhlavan tunnun.
Wranglerissa on myös tyyliin sopiva huipputasoinen, 552 watin vahvistimella toteutettu Alpine-audiojärjestelmä, jossa osa kaiuttimista sijaitsee kattopalkin soundbarissa subbari möristessä tavaratilassa.
Hyvin vääntää
Pistokehybridin veekasi-luokan järjestelmävääntö 637 Nm/3 000 r/min puhuu omaa kieltään – sen avulla Wrangler kiipeää lähes puuhun. Sain pistokeladattavan keskikulutukseksi 9,8 l/100 km.
Tarjolla on myös esimerkiksi huippuversio Rubicon, jonka mallinimi viittaa äärimmäisen vaativaan Rubicon Trail -louhikkoon.
Versioon saa myös 6,4-litraisen eli 392 cid Hemi V8:n, jonka pystyy maahantuonnin mukaan toistaiseksi erikoistilaamaan Suomeen.
Aitohenkisiä ovat myös konepellin sivujen ulkoiset lukitussalvat, konepellin saranat ja etuovien kankaiset rajoittimet.
Juha Peltonen
Jeep Wrangler Saharan konepellin lukitussalpa.
Juha Peltonen
Kelpaa kovaan maastoon.
Juha Peltonen
Pistokehybridin järjestelmävääntö on 637 Nm.
Juha Peltonen
Tavaratilassa on tilaa enimmillään 1 908 litraa.
Juha Peltonen
Tavaratilassa pääsee ihailemaan järeitä turvakaaria.
Juha Peltonen
Soft Top -katon saa avattua sähköisesti koko pituudelta, joten hardtop-katon irrotus ei itsessään ole edellytys avonaisena ajamiselle.
Juha Peltonen
Jeep Wranglerissa on myös tyyliin sopiva huipputasoinen, 552 watin vahvistimella toteutettu Alpine-audiojärjestelmä, jossa osa kaiuttimista sijaitsee kattopalkin soundbarissa, subbarin möristessä tavaratilassa.
Juha Peltonen
Kun pistokehybridin ajoakku oli täydessä latingissa, näyttö osoitti +3 asteen lämpötilassa 41 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Sain toteutumaksi mukavat 35 kilometriä.
Sisäinen laturin teho on 7,4 kilowattia, joten kotilataus luonnistuu jopa 2,5 tunnissa.
Jakovaihteistossa 4H Auto on tarkoitettu asfaltille, ja 2H-asennon tapaan silloin edetään pääosin takavedolla, ja vain tarvittaessa automaattisesti nelivedolla.
Nimitys 4H Part-Time hämää, mutta se on tarkoitettu vain maastoon tai jäiselle pinnalle, ei missään nimessä asfaltille.
4L on puolestaan hidas neliveto möyrimiseen maastossa. Jakolaatikkona palvelee MP3022 Selec-Trac. Saharassa ei kuitenkaan ole Rubiconin elektronisesti poiskytkettäviä kallistuksenvaimentimia.
Sähköhydraulinen ohjaus on maantieajossa laadukas, ja Wrangler etenee kuin juna. Kolmannen sukupolven järeät Dana-akselistot, kuten Dana M210 Wide -taka-akselisto, sopivat oivallisesti maastoon.
Tärkeää on myös 1 600 kilon vetokyky.
Juha Peltonen
Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8
Moottori
R4, turbo, 1995 cm3, 200 kW (270 hv)/5250 r/min, 400 Nm/3000 r/min + kaksi sähkömoottoria: 33 kW (44 hv)/53 Nm (käynnistingeneraattori); 100 kW (136 hv)/245 Nm (vaihteiston yhteydessä); järjestelmäteho 280 kW (350 hv)/5250 r/min, järjestelmävääntö 637 Nm/3000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,8 s, huippunopeus 222 km/h
Kulutus
11,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
79 g/km
Ajoakku
litiumioni 17,3 kWh
Toimintamatka sähköllä
41 km
Latausaika
2,5 h
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4785 (sis. varapyörä), l. 1877, k. 1868 mm, akseliväli 3008 mm, maavara 256 mm, kahluusyvyys 762 mm, omamassa 2302 kg, kantavuus 700 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 784–1908 l, tankki 65 l
Hinta
92 364 euroa, koeajoauto 92 990 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Budjettilevysoitin Espanjasta
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
Sähköstaatti Puolasta
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Budjettilevysoitin Espanjasta
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI