Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia

Wrangler on tikapuurungolla ja teräs/alumiinikorilla varustettu aito amerikkalainen Jeep.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bild Suo­mi 5/2024)

Mitä enem­män Wrang­ler Sa­ha­raa tut­kii, sitä enem­män sii­tä löy­tää haus­ko­ja ja käy­tän­nöl­li­siä yk­si­tyis­koh­tia, ku­ten ovien ul­ko­puo­li­set sa­ra­nat sekä ko­ko­naan ir­ro­tet­ta­van hard­top-ka­ton, joka to­sin vaa­ti­si torx-avai­men, räi­kän ja nel­jä rius­kaa me­ri­jal­ka­vä­en so­ti­las­ta nos­to­a­vuk­si.

Täl­löin myös ovet pys­tyy ir­rot­ta­maan ja tai­vut­ta­maan tuu­li­la­sin sa­ra­noil­la alas/eteen.

Hard­top-ka­ton ir­ro­tus­ta ei sil­ti suo­si­tel­la, kos­ka sen ase­moin­ti täs­mäl­li­ses­ti pai­kal­leen voi ai­heut­taa ve­si­tii­viy­son­gel­mia. On­nek­si Soft Top -ka­ton saa joka ta­pauk­ses­sa avat­tua koko pi­tuu­del­taan säh­köi­ses­ti.

Takaovessa on erikseen ylös nostettava lasi. Takana on ledivalot.

Takaovessa on erikseen ylös nostettava lasi. Takana on ledivalot.

Juha Peltonen

Jeep Wrangler Saharan akselivälin mittavuus ilmenee erinomaisena ajon vakautena maantiellä. Lähestymis-, jättö- ja ylityskulmat ovat 36, 31,4 ja 20,8 astetta.

Jeep Wrangler Saharan akselivälin mittavuus ilmenee erinomaisena ajon vakautena maantiellä. Lähestymis-, jättö- ja ylityskulmat ovat 36, 31,4 ja 20,8 astetta.

Juha Peltonen

Perinteiset, pyöreät ajovalot näyttävät sympaattisilta

Perinteiset, pyöreät ajovalot näyttävät sympaattisilta

Juha Peltonen

Nahkaverhoiltu kojelauta tarjoaa harvinaisen monipuoliset näytöt.

Nahkaverhoiltu kojelauta tarjoaa harvinaisen monipuoliset näytöt.

Juha Peltonen

UConnect-kosketusnäyttö on Jeep Saharassa 8,4-tuumainen.

UConnect-kosketusnäyttö on Jeep Saharassa 8,4-tuumainen.

Juha Peltonen

7-tuumaisessa mittaristossa nopeusnäyttö on digitaalinen, mutta kierrosnäytössä luotetaan vanhaan kunnon analogiseen.

7-tuumaisessa mittaristossa nopeusnäyttö on digitaalinen, mutta kierrosnäytössä luotetaan vanhaan kunnon analogiseen.

Juha Peltonen

Jakovaihteistossa 4H Auto on tarkoitettu asfaltille, ja 2H-asennon tapaan silloin edetään pääosin takavedolla, ja vain tarvittaessa automaattisesti nelivedolla. Nimitys 4H Part-Time hämää, mutta se on tarkoitettu vain maastoon tai jäiselle pinnalle, ei missään nimessä asfaltille. 4L on puolestaan hidas neliveto möyrimiseen maastossa. Jakolaatikkona palvelee MP3022 Selec-Trac. Saharassa ei kuitenkaan ole Rubiconin elektronisesti poiskytkettäviä kallistuksenvaimentimia.

Jakovaihteistossa 4H Auto on tarkoitettu asfaltille, ja 2H-asennon tapaan silloin edetään pääosin takavedolla, ja vain tarvittaessa automaattisesti nelivedolla. Nimitys 4H Part-Time hämää, mutta se on tarkoitettu vain maastoon tai jäiselle pinnalle, ei missään nimessä asfaltille. 4L on puolestaan hidas neliveto möyrimiseen maastossa. Jakolaatikkona palvelee MP3022 Selec-Trac. Saharassa ei kuitenkaan ole Rubiconin elektronisesti poiskytkettäviä kallistuksenvaimentimia.

Juha Peltonen

Muhkeat etuistuimet mustine nahkaverhoiluineen antavat pitkän matkan mukavuutta.

Muhkeat etuistuimet mustine nahkaverhoiluineen antavat pitkän matkan mukavuutta.

Juha Peltonen

Wranglerin takaistuimelle kiipeäminen tuottaa hyvät polvi- ja pääntilat.

Wranglerin takaistuimelle kiipeäminen tuottaa hyvät polvi- ja pääntilat.

Juha Peltonen

Ai­to­hen­ki­siä ovat myös ko­ne­pel­lin si­vu­jen ul­koi­set lu­ki­tus­sal­vat ja etuo­vien kan­kai­set ra­joit­ti­met. Kaik­kia teh­taan li­sä­va­rus­tei­ta, ku­ten vins­siä, ei ole ti­lat­ta­vis­sa Suo­meen.

Ai­ka kova jut­tu ovat myös lat­ti­an ve­den­pois­to­au­kot, jos jou­tuu lie­jus­sa möy­ri­mi­sen jäl­keen pe­se­mään lat­ti­an pai­ne­pe­su­ril­la.

Au­toon nou­se­mis­ta hel­pot­ta­vat pe­rin­tei­ses­ti B-pi­la­rien tart­tu­ma­kah­vat sekä as­tin­lau­dat. Ajo­a­sen­nos­ta saa jeep­mäi­sen ryh­dik­kään, ja ma­nu­aa­li­ses­ti sää­ty­vät etuis­tui­met ovat mu­ka­vat. Ta­kais­tui­mel­la riit­tää pol­vi­ti­laa, ja pään­ti­laa on rei­lus­ti.

Ma­ta­lan tuu­li­la­sin läpi avau­tu­va nä­ky­mä sy­käh­dyt­tää: so­ta­jeep­pi­mäi­nen ko­ne­pel­ti il­man­pois­to­auk­koi­neen on sitä it­se­ään. 7-tuu­mai­ses­sa mit­ta­ris­tos­sa no­peus­näyt­tö on di­gi­taa­li­nen, mut­ta kier­ros­näy­tös­sä luo­te­taan van­haan kun­non ana­lo­gi­seen.

Me­kaa­ni­set sää­ti­met läm­mön sää­döl­le ja il­ma­pu­hal­luk­sel­le sekä ra­di­on ää­nen­voi­mak­kuu­del­le ovat eri­no­mai­set. Ko­je­lau­das­sa so­vel­le­taan vas­taa­vaa Sa­ha­ra-nah­ka­ver­hoi­lua kuin is­tui­mis­sa, mikä an­taa maas­tu­riin juh­la­van tun­nun.

Wrang­le­ris­sa on myös tyy­liin so­pi­va huip­pu­ta­soi­nen, 552 wa­tin vah­vis­ti­mel­la to­teu­tet­tu Al­pi­ne-au­di­o­jär­jes­tel­mä, jos­sa osa kai­ut­ti­mis­ta si­jait­see kat­to­pal­kin sound­ba­ris­sa sub­ba­ri mö­ris­tes­sä ta­va­ra­ti­las­sa.

Hy­vin vään­tää

Pis­to­ke­hyb­ri­din vee­ka­si-luo­kan jär­jes­tel­mä­vään­tö 637 Nm/3 000 r/min pu­huu omaa kiel­tään – sen avul­la Wrang­ler kii­pe­ää lä­hes puu­hun. Sain pis­to­ke­la­dat­ta­van kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si 9,8 l/100 km.

Tar­jol­la on myös esi­mer­kik­si huip­pu­ver­sio Ru­bi­con, jon­ka mal­li­ni­mi viit­taa ää­rim­mäi­sen vaa­ti­vaan Ru­bi­con Trail -lou­hik­koon.

Ver­si­oon saa myös 6,4-lit­rai­sen eli 392 cid Hemi V8:n, jon­ka pys­tyy maa­han­tuon­nin mu­kaan tois­tai­sek­si eri­kois­ti­laa­maan Suo­meen.

Aitohenkisiä ovat myös konepellin sivujen ulkoiset lukitussalvat, konepellin saranat ja etuovien kankaiset rajoittimet.

Aitohenkisiä ovat myös konepellin sivujen ulkoiset lukitussalvat, konepellin saranat ja etuovien kankaiset rajoittimet.

Juha Peltonen

Jeep Wrangler Saharan konepellin lukitussalpa.

Jeep Wrangler Saharan konepellin lukitussalpa.

Juha Peltonen

Kelpaa kovaan maastoon.

Kelpaa kovaan maastoon.

Juha Peltonen

Pistokehybridin järjestelmävääntö on 637 Nm.

Pistokehybridin järjestelmävääntö on 637 Nm.

Juha Peltonen

Tavaratilassa on tilaa enimmillään 1 908 litraa.

Tavaratilassa on tilaa enimmillään 1 908 litraa.

Juha Peltonen

Tavaratilassa pääsee ihailemaan järeitä turvakaaria.

Tavaratilassa pääsee ihailemaan järeitä turvakaaria.

Juha Peltonen

Soft Top -katon saa avattua sähköisesti koko pituudelta, joten hardtop-katon irrotus ei itsessään ole edellytys avonaisena ajamiselle.

Soft Top -katon saa avattua sähköisesti koko pituudelta, joten hardtop-katon irrotus ei itsessään ole edellytys avonaisena ajamiselle.

Juha Peltonen

Jeep Wranglerissa on myös tyyliin sopiva huipputasoinen, 552 watin vahvistimella toteutettu Alpine-audiojärjestelmä, jossa osa kaiuttimista sijaitsee kattopalkin soundbarissa, subbarin möristessä tavaratilassa.

Jeep Wranglerissa on myös tyyliin sopiva huipputasoinen, 552 watin vahvistimella toteutettu Alpine-audiojärjestelmä, jossa osa kaiuttimista sijaitsee kattopalkin soundbarissa, subbarin möristessä tavaratilassa.

Juha Peltonen

Kun pis­to­ke­hyb­ri­din ajo­ak­ku oli täy­des­sä la­tin­gis­sa, näyt­tö osoit­ti +3 as­teen läm­pö­ti­las­sa 41 ki­lo­met­rin säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa. Sain to­teu­tu­mak­si mu­ka­vat 35 ki­lo­met­riä.

Si­säi­nen la­tu­rin teho on 7,4 ki­lo­wat­tia, jo­ten ko­ti­la­taus luon­nis­tuu jopa 2,5 tun­nis­sa.

Ja­ko­vaih­teis­tos­sa 4H Au­to on tar­koi­tet­tu as­fal­til­le, ja 2H-asen­non ta­paan sil­loin ede­tään pää­o­sin ta­ka­ve­dol­la, ja vain tar­vit­ta­es­sa au­to­maat­ti­ses­ti ne­li­ve­dol­la.

Ni­mi­tys 4H Part-Time hä­mää, mut­ta se on tar­koi­tet­tu vain maas­toon tai jäi­sel­le pin­nal­le, ei mis­sään ni­mes­sä as­fal­til­le.

4L on puo­les­taan hi­das ne­li­ve­to möy­ri­mi­seen maas­tos­sa. Ja­ko­laa­tik­ko­na pal­ve­lee MP3022 Se­lec-Trac. Sa­ha­ras­sa ei kui­ten­kaan ole Ru­bi­co­nin elekt­ro­ni­ses­ti pois­kyt­ket­tä­viä kal­lis­tuk­sen­vai­men­ti­mia.

Säh­kö­hyd­rau­li­nen oh­jaus on maan­tie­a­jos­sa laa­du­kas, ja Wrang­ler ete­nee kuin juna. Kol­man­nen su­ku­pol­ven jä­re­ät Dana-ak­se­lis­tot, ku­ten Dana M210 Wide -taka-ak­se­lis­to, so­pi­vat oi­val­li­ses­ti maas­toon.

Tär­ke­ää on myös 1 600 ki­lon ve­to­ky­ky.

Juha Pel­to­nen

Jeep Wrang­ler Sa­ha­ra Po­wer Soft Top 2.0 PHEV AT8

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1995 cm3, 200 kW (270 hv)/5250 r/min, 400 Nm/3000 r/min + kak­si säh­kö­moot­to­ria: 33 kW (44 hv)/53 Nm (käyn­nis­tin­ge­ne­raat­to­ri); 100 kW (136 hv)/245 Nm (vaih­teis­ton yh­tey­des­sä); jär­jes­tel­mä­te­ho 280 kW (350 hv)/5250 r/min, jär­jes­tel­mä­vään­tö 637 Nm/3000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,8 s, huip­pu­no­peus 222 km/h

Ku­lu­tus

11,7 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

79 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 17,3 kWh

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

41 km

La­tau­sai­ka

2,5 h

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4785 (sis. va­ra­pyö­rä), l. 1877, k. 1868 mm, ak­se­li­vä­li 3008 mm, maa­va­ra 256 mm, kah­luu­sy­vyys 762 mm, oma­mas­sa 2302 kg, kan­ta­vuus 700 kg, ve­to­mas­sa 1600/750 kg, ta­va­ra­ti­la 784–1908 l, tank­ki 65 l

Hin­ta

92 364 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 92 990 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN