GT-versiossa on tehokkaan tuntuiset led-tyyppiset lähi- ja kaukovalot. Kaukovaloautomatiikka toimii esimerkillisesti.
Koeajossa Peugeot 308 SW GT: Vääntävä herkkupala
Uusi, vääntävä turbodiesel on ruudikas valinta farmariin. 308 SW GT:ssä uutta on myös 8-nopeuksinen automaattivaihteisto.
Peugeot 308:n konepellin alla oleva uusi 2,0-litrainen 177 hevosvoiman turbodiesel kuulostaa hyvältä ajatukselta 1 425-kiloisesta kompaktin kokoiseen farmariin.
GT-varustein kyseessä on todellinen herkkupala. Nautiskelua edesvaikuttaa ennen muuta murea 400 newtonmetrin vääntömomentti, joka saavutetaan heti 2 000 r/min. Laaja-alaisesti jakautuva vääntö on ohitustilanteissa juuri sitä, mitä tämän kokoiseen farmariin kaipaa.
Kun GT:hen tilataan mittava panoraamalasikatto, siihen tulee tummennetut takasivulasit. Sähköistä takaluukkua ei ole tarjolla.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180:n kiihtyy ripeästi, joten ranskalaisfarmarilla ei jää muun liikenteen pölypilveen.
Suorituskyky ei kuitenkaan tarkoita korkeaa kulutusta, vaan tehtaan ilmoittama keskikulutus asettuu alhaiselle 4,6 litran tasolle.
Auton ajotietokoneen mukaan koeajon aikana kului keskimäärin 4,5 l/100 km, joka ei ole mitenkään paha lukema. Mallin CO2-päästöt ovat 120 g/km.
8-portainen automaatti
Erityisen mielenkiintoinen uutuuspiirre 308 GT:ssä on japanilaisen Aisinin valmistama tuliterä 8-portainen momentinmuunninautomaatti, joka tottelee mallinimeä EAT8 – sellaista ei ole ennen saanut 308:aan.
Nyt, kun 7–10 -portaiset automaatit ovat yhä yleisempiä, Peugeot ottaa ison harppauksen tarjoamalla sellaisen kompaktiin kokoluokassa.
Mekaanisin säädöin varustetut GT-etuistuimet välittävät reilun sivuttais- ja reisituen. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi.
Tehtaan mukaan EAT8 on kulutusarvoiltaan yhtä taloudellinen kuin manuaalivaihteisto. EAT8 vaihtaa pykäliä rauhallisessa ajossa hienostuneen pehmeästi, mutta sport-toiminnolla vaihdot muuttuvat sähäköiksi.
Vaihteensiirroista on muokattu juoheita uuden, sähköisen vaihteensiirtojärjestelmän ansiosta.
Valittavana olevat eco- ja sport-ajotilat vaikuttavat kaasunvasteen ohella yllätyksellisesti myös GT:n äänimaailmaan, ja sport-ajotila oli allekirjoittaneen ehdoton suosikki.
Myös pitkäjalkaiset matkustajat mahtuvat helposti Peugeot 308 SW GT:n takaistuimelle.
Tila kytketään keskikonsolista, jolloin elektroniselle näytölle ilmestyvät vakiomittariston sijaan vääntö- ja ahtopainekäyrät, ja näytön väri muuttuu punaiseksi.
Samalla moottorin luonne muuttuu uskomattoman toisenlaiseksi ja huomattavasti kierrosherkemmäksi.
Keinotekoiset soundit
Makeinta on, että 4-sylinterisen turbodieselin käyntiäänet muuttuvat silloin täysin erilaisiksi – silkan urheilullisiksi. Kuunteluanalyysin nojalla sävy on rakennettu jännittävällä tavalla muistuttamaan ensinnäkin bensiinimoottoria, ja toisekseen voimakkaissa kiihdytyksissä enemmänkin 8- kuin 4sylinteristä.
Psykologisesti onnistunut toteutus, sillä mukavat käyntiäänet luovat aina lisäarvoa ajokokemukseen. GT-ääniä ei saada aikaan läppäventtiilijärjestelmällä, vaan keinotekoisesti kaiuttimien välityksellä.
Kun GT-soundeja on kuunnellut tien päällä aikansa, niin korva lepää.
Peugeot 308 SW GT:n vankka saksalaistyylinen jousitus on täysin omiaan myös nopeaan etenemiseen. Minkäänlaista ”perinteistä ranskalaisuutta” tämän version alustasuunnittelusta saa turhaan hakea.
Sähköhydraulisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on täsmällinen, joten maantieajossa ja mutkaisilla teillä farkkua on rento luotsata. Kaupunkipyörityksessä ja parkkihalleissa GT taipuu miellyttävän vaivattomasti.
Mukautuva vakionopeudensäädin toimii erityisen napakasti, ja sen kytkentä sujuu Peugeot-tyyliin helposti valitsimesta, joka jää ohjauspyörän taakse piiloon.
Peugeotin i-Cockpit-kojelaudassa mittaristoa tarkastellaan ohjauspyörän ylitse. Kosketusnäyttö on 9,7-tuumainen.
Pitää vain muistaa, kumpaan suuntaan säätöpyörä aktivoi vakionopeudensäätimen, kumpaan suuntaan nopeudenrajoittimen. Nämä voisivat oikeastaan sijaita eri paikoissa.
GT:n rengaskoko on muusta 308-laivastosta (205/55 R 16) poiketen sporttisempi eli erityisen matalaprofiilinen 225/40 R 18. Sisämelutaso pysyttelee tällaisin töppösin maantieajossa silti odottamattoman kohtuullisella tasolla.
Ajo-ohjeet ja äänet
Kojelaudan päällyksessä käytetty punaisilla tikkauksilla koristeltu nahka antaa hienostunutta premium-otetta, ja GT:n sisätilojen viimeistely on muutenkin moitteetonta.
Miinusta on annettava kojelaudan päällysritilästä, joka heijastelee aurinkoisella säällä melko voimakkaasti tuulilasiin.
Navigointilaitteen opastus toimii sinänsä mainiosti, mutta osoitetietojen ohjelmointia haittaa pikkukirjaimien käyttö isojen sijaan. Kapeat pikkukirjaimet ovat hankalasti havaittavia, eikä kapeita painikkeita ole kätevä naputella kosketusnäytöllä.
Peugeot 308 SW GT:n äänentoistoon voi panostaa brittivalmisteisen Denon-äänentoistojärjestelmän voimin. Tunnetun kotihifivalmistajan autosovellus soi kokonaisvaltaisen miellyttävästi. Kokonaisuus sisältää kahdeksan kaiuttimen ohella subbarin (100 W) ja digitaalisen 8-kanavaisen vahvistimen.
Kannattaa silti tiedostaa, että tätä hifijärjestelmää ei pysty tilankäytöllisistä syistä rastimaan lisävarustelistalta, jos autoon haluaa täysikokoisen varapyörän.
Ihanteellinen ajoasento
Ajoasennon säätää varsin ihanteelliseksi. Ohjauspyörän korkeudesta riippumatta oma etunsa mittarien havainnoinnissa on i-Cockpit-kojelautatoteutuksella, jossa mittarit näkyvät ohjauspyörän kehän ylitse.
Alcantaralla verhoillut urheilulliset etuistuimet on varustettu mekaanisin säädöin. Kuljettajan istuimessa on kohtuullisen tehokas sähköinen selkähieronta ja sähkösäätöinen ristiseläntuki.
Etumatkustajan istuimessa on manuaaliset säädöt. Näillä penkeillä istuu GT-luonteesta huolimatta – tai ehkä juuri sen ansiosta – todella mukavasti pidemmilläkin matkoilla.
Sekä sivuttaistuki, ristiseläntuki että reisituki ovat pitkäjalkaiselle kuljettajalle hyvin kohdillaan.
Alumiiniset polkimet antavat GT-otetta, ja GT:ssä on myös alumiiniset ovien kynnyslistat.
Takaistuimella jää sopivasti polvitilaa myös pitkäjalkaisille, ja myös pääntilaa on mukavasti. Reilusti matkustamoon valoa välittävä täysikokoinen panoraamalasikatto on asiallinen lisävaruste, ja lisäksi lasikatto on peltikattoa tuntuvasti lujempi ratkaisu mahdollisessa ympäriajotilanteessa.
Tavarankuljetusrahkeet on mietitty ajatuksella, sillä 610 litran tavaratila on avara, ja takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasainen kuormauspinta. Tavaratilan enimmäismitta on 1 660 litraa, joten kyytiin mahtuu tarvittaessa melko isojakin tavaroita.
Sähkötoiminen takaluukku olisi hyödyllinen lisävaruste, sillä luukku on melko painava.
Vaunun vetäjille 180-hevosvoiminen turbodiesel tarjoaa 308-mallisarjansa sisällä ronskeimman vetokyvyn, sillä autolla saa kiskoa 1,6-tonnista jarrullista kärryä.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180 EAT8
Moottori
R4, turbo, 1997 cm³, 130 kW (177 hv)/3750 r/min, 400 Nm/2000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 223 km/h
Kulutus
4,6 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
120 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4585, l. 1804, k. 1461 mm, akseliväli 2730 mm, maavara 135 mm, omamassa 1425 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 610–1660 l, tankki 53 l
Hinta
38 089 euroa, koeajoauto 42 525 euroa (2018)
Miellyttää
Automaattivaihteisto
Aisinin 8-nopeuksinen uutuus toimii hienostuneesti.
Ärsyttää
Takaluukku
Sähkötoiminen takaluukku olisi asiaa.
Yllättää
Äänimaailma
Ajotilan mukaan muuttuva äänimaailma antaa hauskaa lisäarvoa.
Yhteenveto
Peugeot 308 SW GT tarjoaa hintaansa nähden 180 hv:n turbodieselinä maukkaan 400 Nm:n väännön, mutta lisäksi siinä on hyvät sisätilat, laadukas muunneltavuus ja erittäin hyvät ajo-ominaisuudet. Kulutus pysyttelee suorituskyvystä huolimatta helposti nelosella alkavissa lukemissa. Oma lukunsa on ajotilan mukaan säätyvä äänimaailma.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Suomessa Cupra Terramarin myynti alkoi vain viikko maailmanensi-illan jälkeen. Myynnin aloituksen yhteydessä saatavilla on 1.5 eTSI kevythybridi, VZ 2.0 TSI -bensiinimoottori ja VZ 1.5 e-HYBRID ladattava hybridi (200 kW). Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID 150 kW ladattava hybridi tulee myyntiin marraskuussa. Cupra Terramar 1.5 eTSI 110 kW kevythybridi DSG maksaa alkaen 39 394 euroa. Asiakastoimitukset alkavat loppuvuodesta 2024.
Cupra
Suomessa Cupra Terramarin myynti alkoi vain viikko maailmanensi-illan jälkeen. Myynnin aloituksen yhteydessä saatavilla on 1.5 eTSI kevythybridi, VZ 2.0 TSI -bensiinimoottori ja VZ 1.5 e-HYBRID ladattava hybridi (200 kW). Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID 150 kW ladattava hybridi tulee myyntiin marraskuussa. Cupra Terramar 1.5 eTSI 110 kW kevythybridi DSG maksaa alkaen 39 394 euroa. Asiakastoimitukset alkavat loppuvuodesta 2024.
Cupra
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Volkswagen Transporter T7:n myynti starttaa umpipakettimallein.
Volkswageb
Volkswagen Transporter T7:n myynti starttaa umpipakettimallein.
Volkswageb
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
Tarkkana Saksan teillä - nopeusrajoituksia valvotaan tehostetusti
Asiantuntijat kumoavat yleisimmät kesärengasmyytit
smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Mestariteos
Meze Audion uusi POET
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
Tarkkana Saksan teillä - nopeusrajoituksia valvotaan tehostetusti
Asiantuntijat kumoavat yleisimmät kesärengasmyytit
smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Kia Concept EV2 antaa esimakua tulevasta – tuotantoversio markkinoille ensi vuonna
Audi A6 Avant uudistuu
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi