GT-versiossa on tehokkaan tuntuiset led-tyyppiset lähi- ja kaukovalot. Kaukovaloautomatiikka toimii esimerkillisesti.
Koeajossa Peugeot 308 SW GT: Vääntävä herkkupala
Uusi, vääntävä turbodiesel on ruudikas valinta farmariin. 308 SW GT:ssä uutta on myös 8-nopeuksinen automaattivaihteisto.
Peugeot 308:n konepellin alla oleva uusi 2,0-litrainen 177 hevosvoiman turbodiesel kuulostaa hyvältä ajatukselta 1 425-kiloisesta kompaktin kokoiseen farmariin.
GT-varustein kyseessä on todellinen herkkupala. Nautiskelua edesvaikuttaa ennen muuta murea 400 newtonmetrin vääntömomentti, joka saavutetaan heti 2 000 r/min. Laaja-alaisesti jakautuva vääntö on ohitustilanteissa juuri sitä, mitä tämän kokoiseen farmariin kaipaa.
Kun GT:hen tilataan mittava panoraamalasikatto, siihen tulee tummennetut takasivulasit. Sähköistä takaluukkua ei ole tarjolla.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180:n kiihtyy ripeästi, joten ranskalaisfarmarilla ei jää muun liikenteen pölypilveen.
Suorituskyky ei kuitenkaan tarkoita korkeaa kulutusta, vaan tehtaan ilmoittama keskikulutus asettuu alhaiselle 4,6 litran tasolle.
Auton ajotietokoneen mukaan koeajon aikana kului keskimäärin 4,5 l/100 km, joka ei ole mitenkään paha lukema. Mallin CO2-päästöt ovat 120 g/km.
8-portainen automaatti
Erityisen mielenkiintoinen uutuuspiirre 308 GT:ssä on japanilaisen Aisinin valmistama tuliterä 8-portainen momentinmuunninautomaatti, joka tottelee mallinimeä EAT8 – sellaista ei ole ennen saanut 308:aan.
Nyt, kun 7–10 -portaiset automaatit ovat yhä yleisempiä, Peugeot ottaa ison harppauksen tarjoamalla sellaisen kompaktiin kokoluokassa.
Mekaanisin säädöin varustetut GT-etuistuimet välittävät reilun sivuttais- ja reisituen. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi.
Tehtaan mukaan EAT8 on kulutusarvoiltaan yhtä taloudellinen kuin manuaalivaihteisto. EAT8 vaihtaa pykäliä rauhallisessa ajossa hienostuneen pehmeästi, mutta sport-toiminnolla vaihdot muuttuvat sähäköiksi.
Vaihteensiirroista on muokattu juoheita uuden, sähköisen vaihteensiirtojärjestelmän ansiosta.
Valittavana olevat eco- ja sport-ajotilat vaikuttavat kaasunvasteen ohella yllätyksellisesti myös GT:n äänimaailmaan, ja sport-ajotila oli allekirjoittaneen ehdoton suosikki.
Myös pitkäjalkaiset matkustajat mahtuvat helposti Peugeot 308 SW GT:n takaistuimelle.
Tila kytketään keskikonsolista, jolloin elektroniselle näytölle ilmestyvät vakiomittariston sijaan vääntö- ja ahtopainekäyrät, ja näytön väri muuttuu punaiseksi.
Samalla moottorin luonne muuttuu uskomattoman toisenlaiseksi ja huomattavasti kierrosherkemmäksi.
Keinotekoiset soundit
Makeinta on, että 4-sylinterisen turbodieselin käyntiäänet muuttuvat silloin täysin erilaisiksi – silkan urheilullisiksi. Kuunteluanalyysin nojalla sävy on rakennettu jännittävällä tavalla muistuttamaan ensinnäkin bensiinimoottoria, ja toisekseen voimakkaissa kiihdytyksissä enemmänkin 8- kuin 4sylinteristä.
Psykologisesti onnistunut toteutus, sillä mukavat käyntiäänet luovat aina lisäarvoa ajokokemukseen. GT-ääniä ei saada aikaan läppäventtiilijärjestelmällä, vaan keinotekoisesti kaiuttimien välityksellä.
Kun GT-soundeja on kuunnellut tien päällä aikansa, niin korva lepää.
Peugeot 308 SW GT:n vankka saksalaistyylinen jousitus on täysin omiaan myös nopeaan etenemiseen. Minkäänlaista ”perinteistä ranskalaisuutta” tämän version alustasuunnittelusta saa turhaan hakea.
Sähköhydraulisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on täsmällinen, joten maantieajossa ja mutkaisilla teillä farkkua on rento luotsata. Kaupunkipyörityksessä ja parkkihalleissa GT taipuu miellyttävän vaivattomasti.
Mukautuva vakionopeudensäädin toimii erityisen napakasti, ja sen kytkentä sujuu Peugeot-tyyliin helposti valitsimesta, joka jää ohjauspyörän taakse piiloon.
Peugeotin i-Cockpit-kojelaudassa mittaristoa tarkastellaan ohjauspyörän ylitse. Kosketusnäyttö on 9,7-tuumainen.
Pitää vain muistaa, kumpaan suuntaan säätöpyörä aktivoi vakionopeudensäätimen, kumpaan suuntaan nopeudenrajoittimen. Nämä voisivat oikeastaan sijaita eri paikoissa.
GT:n rengaskoko on muusta 308-laivastosta (205/55 R 16) poiketen sporttisempi eli erityisen matalaprofiilinen 225/40 R 18. Sisämelutaso pysyttelee tällaisin töppösin maantieajossa silti odottamattoman kohtuullisella tasolla.
Ajo-ohjeet ja äänet
Kojelaudan päällyksessä käytetty punaisilla tikkauksilla koristeltu nahka antaa hienostunutta premium-otetta, ja GT:n sisätilojen viimeistely on muutenkin moitteetonta.
Miinusta on annettava kojelaudan päällysritilästä, joka heijastelee aurinkoisella säällä melko voimakkaasti tuulilasiin.
Navigointilaitteen opastus toimii sinänsä mainiosti, mutta osoitetietojen ohjelmointia haittaa pikkukirjaimien käyttö isojen sijaan. Kapeat pikkukirjaimet ovat hankalasti havaittavia, eikä kapeita painikkeita ole kätevä naputella kosketusnäytöllä.
Peugeot 308 SW GT:n äänentoistoon voi panostaa brittivalmisteisen Denon-äänentoistojärjestelmän voimin. Tunnetun kotihifivalmistajan autosovellus soi kokonaisvaltaisen miellyttävästi. Kokonaisuus sisältää kahdeksan kaiuttimen ohella subbarin (100 W) ja digitaalisen 8-kanavaisen vahvistimen.
Kannattaa silti tiedostaa, että tätä hifijärjestelmää ei pysty tilankäytöllisistä syistä rastimaan lisävarustelistalta, jos autoon haluaa täysikokoisen varapyörän.
Ihanteellinen ajoasento
Ajoasennon säätää varsin ihanteelliseksi. Ohjauspyörän korkeudesta riippumatta oma etunsa mittarien havainnoinnissa on i-Cockpit-kojelautatoteutuksella, jossa mittarit näkyvät ohjauspyörän kehän ylitse.
Alcantaralla verhoillut urheilulliset etuistuimet on varustettu mekaanisin säädöin. Kuljettajan istuimessa on kohtuullisen tehokas sähköinen selkähieronta ja sähkösäätöinen ristiseläntuki.
Etumatkustajan istuimessa on manuaaliset säädöt. Näillä penkeillä istuu GT-luonteesta huolimatta – tai ehkä juuri sen ansiosta – todella mukavasti pidemmilläkin matkoilla.
Sekä sivuttaistuki, ristiseläntuki että reisituki ovat pitkäjalkaiselle kuljettajalle hyvin kohdillaan.
Alumiiniset polkimet antavat GT-otetta, ja GT:ssä on myös alumiiniset ovien kynnyslistat.
Takaistuimella jää sopivasti polvitilaa myös pitkäjalkaisille, ja myös pääntilaa on mukavasti. Reilusti matkustamoon valoa välittävä täysikokoinen panoraamalasikatto on asiallinen lisävaruste, ja lisäksi lasikatto on peltikattoa tuntuvasti lujempi ratkaisu mahdollisessa ympäriajotilanteessa.
Tavarankuljetusrahkeet on mietitty ajatuksella, sillä 610 litran tavaratila on avara, ja takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasainen kuormauspinta. Tavaratilan enimmäismitta on 1 660 litraa, joten kyytiin mahtuu tarvittaessa melko isojakin tavaroita.
Sähkötoiminen takaluukku olisi hyödyllinen lisävaruste, sillä luukku on melko painava.
Vaunun vetäjille 180-hevosvoiminen turbodiesel tarjoaa 308-mallisarjansa sisällä ronskeimman vetokyvyn, sillä autolla saa kiskoa 1,6-tonnista jarrullista kärryä.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180 EAT8
Moottori
R4, turbo, 1997 cm³, 130 kW (177 hv)/3750 r/min, 400 Nm/2000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 223 km/h
Kulutus
4,6 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
120 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4585, l. 1804, k. 1461 mm, akseliväli 2730 mm, maavara 135 mm, omamassa 1425 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 610–1660 l, tankki 53 l
Hinta
38 089 euroa, koeajoauto 42 525 euroa (2018)
Miellyttää
Automaattivaihteisto
Aisinin 8-nopeuksinen uutuus toimii hienostuneesti.
Ärsyttää
Takaluukku
Sähkötoiminen takaluukku olisi asiaa.
Yllättää
Äänimaailma
Ajotilan mukaan muuttuva äänimaailma antaa hauskaa lisäarvoa.
Yhteenveto
Peugeot 308 SW GT tarjoaa hintaansa nähden 180 hv:n turbodieselinä maukkaan 400 Nm:n väännön, mutta lisäksi siinä on hyvät sisätilat, laadukas muunneltavuus ja erittäin hyvät ajo-ominaisuudet. Kulutus pysyttelee suorituskyvystä huolimatta helposti nelosella alkavissa lukemissa. Oma lukunsa on ajotilan mukaan säätyvä äänimaailma.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Opel Corsa-e kehittää 136 hevosvoimaa ja sille luvataan 330 kilometrin toimintamatka (WLTP-menetelmällä suoritetut alustavat mittaustulokset. EG-tyyppihyväksyntä ja CoC-todistus eivät vielä ole saatavilla. Alustavat arvot saattavat poiketa virallisesta tyyppihyväksyntälukemasta).
Opel Corsa-e kehittää 136 hevosvoimaa ja sille luvataan 330 kilometrin toimintamatka (WLTP-menetelmällä suoritetut alustavat mittaustulokset. EG-tyyppihyväksyntä ja CoC-todistus eivät vielä ole saatavilla. Alustavat arvot saattavat poiketa virallisesta tyyppihyväksyntälukemasta).
AMR:n tekniikkana muriAston Martin see 4,0-litrainen tuplaturbo-V8, joka puhaltaa 510 hv/6000 r/min ja varmistaa navakan 625 Nm maksimiväännön 2000–5000 kierroksella.
AMR:n tekniikkana muriAston Martin see 4,0-litrainen tuplaturbo-V8, joka puhaltaa 510 hv/6000 r/min ja varmistaa navakan 625 Nm maksimiväännön 2000–5000 kierroksella.
Mazdan 2,0-litrainen, nelisylinterinen SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) Skyactiv-X -moottoriteknologia mahdollistaa maailman ensimmäisen kaupallisen moottorin, jossa yhdistyvät bensiinimoottorin kipinäsytytys sekä dieselin puristussytytys.
Mazdan 2,0-litrainen, nelisylinterinen SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) Skyactiv-X -moottoriteknologia mahdollistaa maailman ensimmäisen kaupallisen moottorin, jossa yhdistyvät bensiinimoottorin kipinäsytytys sekä dieselin puristussytytys.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Maserati täyttää 105 vuotta: Tiedätkö avainkohtia merkin mainehikkaista vaiheista?
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Kia XCeed: Vastaanotti Auto Bildin Kultaisen ohjauspyörän
Los Angelesin autonäyttely: Parrasvaloissa John Cooper Works Clubman ja Cooper SE
Nopeusvalvontakamerat: Valjastettava edistämään liikenneturvallisuutta
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Aston Martin DBX: Katumaasturi varustettuna tuplaturbo-V8:lla ja ilmajousituksella
Auto Bild 15/2019 kaupoissa
Postin lakko on päättynyt - viivettä jakelussa
HYÖTYJUTUT
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
Omatoimista autohuoltoa - 10 vinkkiä, joilla pidennät auton ikää
Miten toimii auton osto netistä? Viiden autonettikaupan katsaus
KOEAJOT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Koeajossa Mazda MX-5 RF: (Pelti)katottomuuden hurmaa
Koeajossa Subaru Impreza 2.0i Active: Mukavia yllätyksiä
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Nyt myös etuvetoisena
Koeajossa Range Rover Velar: Joka viheltäen tulee…
Koeajossa Ford Fiesta Vignale: Ylellisyyttä pikkuautoluokkaan
Koeajossa Peugeot 308 SW GT: Vääntävä herkkupala
Koeajossa Toyota Land Cruiser: Mahtava peli maastossakin
Koeajossa Citroën C4 Cactus: Uusi taikamatto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
McIntoshin elektroniikka ja Klipschin kaiuttimet yhteisesittelyssä
Pro-Jectilta jälleen The Beatles -levysoitin
Värien harmoniaa ja kotoisaa tunnelmaa: koti huvipuiston kainalossa
Sallan luonto lumoaa
Muotoilija Asmo Norosen kodin sydän on sininen keittiö
Kuuran kauneutta Lanakoskella
Ikivanhan käsikirjoituksen salaisuus paljastui
Lukijan kuva: Finnmarkin katolla
5 syytä lukea marraskuun Koti ja keittiö
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Musta hai: 1500 hevosvoimaa ja sormenjälkitunnistus
No huh huh: Tämän on pakko olla maailman huvittavin poliisiauto!
Kiinalaiset talvirenkaat Auto Bildin testissä: Yhä maineensa veroisia?
Mitä minä näenkään? Vain toinen näistä autoista on aito Range Rover Evoque!
Rajut 4,7 sekuntia nollasta sataan: Pian ilmestyy tosinopea farmariauto
Järeä 824-kuutiotuumainen V8 mahonkisessa perheveneessä: Pian voisi löytyä sinun venevajastasi!
Tärisyttävät 1080 Nm vääntöä: Mercedes-Benz S Coupéhen on tarjolla lisäpotkua
Silmät kiinni satasen vauhdissa: Niin voi tapahtua, vaikket haluaisi!
Huippumerkki Maybach suorittaa kolmannen tulemisen: Nyt oma alamerkkinsä
KTM X-Bow: Tämä ohjus kiihtyy sataan alle neljän sekunnin!
UUTTA
Maserati täyttää 105 vuotta: Tiedätkö avainkohtia merkin mainehikkaista vaiheista?
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Kia XCeed: Vastaanotti Auto Bildin Kultaisen ohjauspyörän
Los Angelesin autonäyttely: Parrasvaloissa John Cooper Works Clubman ja Cooper SE
5 VUOTTA SITTEN...
Musta hai: 1500 hevosvoimaa ja sormenjälkitunnistus
No huh huh: Tämän on pakko olla maailman huvittavin poliisiauto!
Kiinalaiset talvirenkaat Auto Bildin testissä: Yhä maineensa veroisia?
Mitä minä näenkään? Vain toinen näistä autoista on aito Range Rover Evoque!
Rajut 4,7 sekuntia nollasta sataan: Pian ilmestyy tosinopea farmariauto
FOKUS MEDIA
McIntoshin elektroniikka ja Klipschin kaiuttimet yhteisesittelyssä
Pro-Jectilta jälleen The Beatles -levysoitin
Värien harmoniaa ja kotoisaa tunnelmaa: koti huvipuiston kainalossa
Sallan luonto lumoaa
Muotoilija Asmo Norosen kodin sydän on sininen keittiö
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys esittää/vaatii, että Traficom ryhtyy pikaisesti selvittämään sitä, kuinka moni erityisluvalla henkilöauton ajo-oikeuden saanut on menettänyt ajokorttinsa liian suuren ylinopeuden tai rattijuoppouden seurauksena ensimmäisen ajovuoden ajalla.
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Traficomin myöntämällä erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden lisääntynyt riskikäyttäytyminen liikenteessä
Kaupallinen yhteistyö
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Kia XCeed: Vastaanotti Auto Bildin Kultaisen ohjauspyörän
Nopeusvalvontakamerat: Valjastettava edistämään liikenneturvallisuutta
Aston Martin DBX: Katumaasturi varustettuna tuplaturbo-V8:lla ja ilmajousituksella
Postin lakko on päättynyt - viivettä jakelussa
BMW X3 xDrive30e: Ladattava hybridi täydentää mallistoa
Tilavampi Renault Captur: Nyt Clion pohjalevylle
Kia Futuron -konseptiauto: Nelivetoinen sähkökäyttöinencoupé
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Traficomin myöntämällä erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden lisääntynyt riskikäyttäytyminen liikenteessä
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Huolestunut automaattisen nopeusvalvonnan kameroiden valvontapaikoista
LUETUIMMAT
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Traficomin myöntämällä erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden lisääntynyt riskikäyttäytyminen liikenteessä
BMW X3 xDrive30e: Ladattava hybridi täydentää mallistoa
Tilavampi Renault Captur: Nyt Clion pohjalevylle
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Huolestunut automaattisen nopeusvalvonnan kameroiden valvontapaikoista
Postin lakko on päättynyt - viivettä jakelussa
Osallistu arvontaan – valitse kolme parasta artikkelia
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Hollannin oma superauto Donkervoort D8 GTO-JD70 näyttää useimmille muille perävaloja!
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Aston Martin DBX: Katumaasturi varustettuna tuplaturbo-V8:lla ja ilmajousituksella
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Dartzin pääjohtajan, Leonard F. Yankelovichin mukaan Black Sharkin muotoilussa otettiin tiettyä mallia tunnetusta venäläisestä Kamov-taisteluhelikopterimallista KA-50 Tshornaja Akula.
Dartzin pääjohtajan, Leonard F. Yankelovichin mukaan Black Sharkin muotoilussa otettiin tiettyä mallia tunnetusta venäläisestä Kamov-taisteluhelikopterimallista KA-50 Tshornaja Akula.