GT-versiossa on tehokkaan tuntuiset led-tyyppiset lähi- ja kaukovalot. Kaukovaloautomatiikka toimii esimerkillisesti.

GT-versiossa on tehokkaan tuntuiset led-tyyppiset lähi- ja kaukovalot. Kaukovaloautomatiikka toimii esimerkillisesti.

Koeajossa Peugeot 308 SW GT: Vääntävä herkkupala

Uusi, vääntävä turbodiesel on ruudikas valinta farmariin. 308 SW GT:ssä uutta on myös 8-nopeuksinen automaat­ti­vaih­teisto.

Auto Bild.Koeajot

Peu­ge­ot 308:n ko­ne­pel­lin al­la ole­va uu­si 2,0-lit­rai­nen 177 he­vos­voi­man tur­bo­die­sel kuu­los­taa hy­väl­tä aja­tuk­sel­ta 1 425-ki­loi­ses­ta kom­pak­tin ko­koi­seen far­ma­riin.

GT-va­rus­tein ky­sees­sä on to­del­li­nen herk­ku­pa­la. Nau­tis­ke­lua edes­vai­kut­taa en­nen muu­ta mu­rea 400 new­ton­met­rin vään­tö­mo­ment­ti, joka saa­vu­te­taan heti 2 000 r/min. Laa­ja-alai­ses­ti ja­kau­tu­va vään­tö on ohi­tus­ti­lan­teis­sa juu­ri sitä, mitä tä­män ko­koi­seen far­ma­riin kai­paa.

Kun GT:hen tilataan mittava panoraamalasikatto, siihen tulee tummennetut takasivulasit. Sähköistä takaluukkua ei ole tarjolla.

Kun GT:hen tilataan mittava panoraamalasikatto, siihen tulee tummennetut takasivulasit. Sähköistä takaluukkua ei ole tarjolla.

Peu­ge­ot 308 SW GT Blu­eH­Di 180:n kiih­tyy ri­pe­äs­ti, jo­ten rans­ka­lais­far­ma­ril­la ei jää muun lii­ken­teen pö­ly­pil­veen.

Suo­ri­tus­ky­ky ei kui­ten­kaan tar­koi­ta kor­ke­aa ku­lu­tus­ta, vaan teh­taan il­moit­ta­ma kes­ki­ku­lu­tus aset­tuu al­hai­sel­le 4,6 lit­ran ta­sol­le.

Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon ai­ka­na ku­lui kes­ki­mää­rin 4,5 l/100 km, joka ei ole mi­ten­kään paha lu­ke­ma. Mal­lin CO2-pääs­töt ovat 120 g/km.

8-por­tai­nen au­to­maat­ti

Eri­tyi­sen mie­len­kiin­toi­nen uu­tuus­piir­re 308 GT:ssä on ja­pa­ni­lai­sen Ai­si­nin val­mis­ta­ma tu­li­te­rä 8-por­tai­nen mo­men­tin­muun­ni­nau­to­maat­ti, joka tot­te­lee mal­li­ni­meä EAT8 – sel­lais­ta ei ole en­nen saa­nut 308:aan.

Nyt, kun 7–10 -por­tai­set au­to­maa­tit ovat yhä ylei­sem­piä, Peu­ge­ot ot­taa ison harp­pauk­sen tar­jo­a­mal­la sel­lai­sen kom­pak­tiin ko­ko­luo­kas­sa.

Mekaanisin säädöin varustetut GT-etuistuimet välittävät reilun sivuttais- ja reisituen. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi.

Mekaanisin säädöin varustetut GT-etuistuimet välittävät reilun sivuttais- ja reisituen. Ajoasennon säätää helposti sopivaksi.

Teh­taan mu­kaan EAT8 on ku­lu­tu­sar­voil­taan yh­tä ta­lou­del­li­nen kuin ma­nu­aa­li­vaih­teis­to. EAT8 vaih­taa py­kä­liä rau­hal­li­ses­sa ajos­sa hie­nos­tu­neen peh­me­äs­ti, mut­ta sport-toi­min­nol­la vaih­dot muut­tu­vat sä­hä­köik­si.

Vaih­teen­siir­rois­ta on muo­kat­tu juo­hei­ta uu­den, säh­köi­sen vaih­teen­siir­to­jär­jes­tel­män an­si­os­ta.

Va­lit­ta­va­na ole­vat eco- ja sport-ajo­ti­lat vai­kut­ta­vat kaa­sun­vas­teen ohel­la yl­lä­tyk­sel­li­ses­ti myös GT:n ää­ni­maa­il­maan, ja sport-ajo­ti­la oli al­le­kir­joit­ta­neen eh­do­ton suo­sik­ki.

Myös pitkäjalkaiset matkustajat mahtuvat helposti Peugeot 308 SW GT:n takaistuimelle.

Myös pitkäjalkaiset matkustajat mahtuvat helposti Peugeot 308 SW GT:n takaistuimelle.

Tila kyt­ke­tään kes­ki­kon­so­lis­ta, jol­loin elekt­ro­ni­sel­le näy­töl­le il­mes­ty­vät va­ki­o­mit­ta­ris­ton si­jaan vään­tö- ja ah­to­pai­ne­käy­rät, ja näy­tön väri muut­tuu pu­nai­sek­si.

Sa­mal­la moot­to­rin luon­ne muut­tuu us­ko­mat­to­man toi­sen­lai­sek­si ja huo­mat­ta­vas­ti kier­ros­her­kem­mäk­si.

Kei­no­te­koi­set soun­dit

Ma­kein­ta on, et­tä 4-sy­lin­te­ri­sen tur­bo­die­se­lin käyn­ti­ää­net muut­tu­vat sil­loin täy­sin eri­lai­sik­si – sil­kan ur­hei­lul­li­sik­si. Kuun­te­lu­a­na­lyy­sin no­jal­la sävy on ra­ken­net­tu jän­nit­tä­väl­lä ta­val­la muis­tut­ta­maan en­sin­nä­kin ben­sii­ni­moot­to­ria, ja toi­sek­seen voi­mak­kais­sa kiih­dy­tyk­sis­sä enem­män­kin 8- kuin 4sy­lin­te­ris­tä.

Psy­ko­lo­gi­ses­ti on­nis­tu­nut to­teu­tus, sil­lä mu­ka­vat käyn­ti­ää­net luo­vat ai­na li­sä­ar­voa ajo­ko­ke­muk­seen. GT-ää­niä ei saa­da ai­kaan läp­pä­vent­tii­li­jär­jes­tel­mäl­lä, vaan kei­no­te­koi­ses­ti kai­ut­ti­mien vä­li­tyk­sel­lä.

Kun GT-soun­de­ja on kuun­nel­lut tien pääl­lä ai­kan­sa, niin kor­va le­pää.

Peu­ge­ot 308 SW GT:n vank­ka sak­sa­lais­tyy­li­nen jou­si­tus on täy­sin omi­aan myös no­pe­aan ete­ne­mi­seen. Min­kään­lais­ta ”pe­rin­teis­tä rans­ka­lai­suut­ta” tä­män ver­si­on alus­ta­suun­nit­te­lus­ta saa tur­haan ha­kea.

Säh­kö­hyd­rau­li­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on täs­mäl­li­nen, jo­ten maan­tie­a­jos­sa ja mut­kai­sil­la teil­lä fark­kua on ren­to luot­sa­ta. Kau­pun­ki­pyö­ri­tyk­ses­sä ja park­ki­hal­leis­sa GT tai­puu miel­lyt­tä­vän vai­vat­to­mas­ti.

Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din toi­mii eri­tyi­sen na­pa­kas­ti, ja sen kyt­ken­tä su­juu Peu­ge­ot-tyy­liin hel­pos­ti va­lit­si­mes­ta, joka jää oh­jaus­pyö­rän taak­se pii­loon.

Peugeotin i-Cockpit-kojelaudassa mittaristoa tarkastellaan ohjauspyörän ylitse. Kosketusnäyttö on 9,7-tuumainen.

Peugeotin i-Cockpit-kojelaudassa mittaristoa tarkastellaan ohjauspyörän ylitse. Kosketusnäyttö on 9,7-tuumainen.

Pi­tää vain muis­taa, kum­paan suun­taan sää­tö­pyö­rä ak­ti­voi va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men, kum­paan suun­taan no­peu­den­ra­joit­ti­men. Nämä voi­si­vat oi­ke­as­taan si­jai­ta eri pai­kois­sa.

GT:n ren­gas­ko­ko on muus­ta 308-lai­vas­tos­ta (205/55 R 16) poi­ke­ten sport­ti­sem­pi eli eri­tyi­sen ma­ta­lap­ro­fii­li­nen 225/40 R 18. Si­sä­me­lu­ta­so py­syt­te­lee täl­lai­sin töp­pö­sin maan­tie­a­jos­sa sil­ti odot­ta­mat­to­man koh­tuul­li­sel­la ta­sol­la.

Ajo-oh­jeet ja ää­net

Ko­je­lau­dan pääl­lyk­ses­sä käy­tet­ty pu­nai­sil­la tik­kauk­sil­la ko­ris­tel­tu nah­ka an­taa hie­nos­tu­nut­ta pre­mium-otet­ta, ja GT:n si­sä­ti­lo­jen vii­meis­te­ly on muu­ten­kin moit­tee­ton­ta.

Mii­nus­ta on an­net­ta­va ko­je­lau­dan pääl­lys­ri­ti­läs­tä, joka hei­jas­te­lee au­rin­koi­sel­la sääl­lä mel­ko voi­mak­kaas­ti tuu­li­la­siin.

Na­vi­goin­ti­lait­teen opas­tus toi­mii si­nän­sä mai­ni­os­ti, mut­ta osoi­te­tie­to­jen oh­jel­moin­tia hait­taa pik­ku­kir­jai­mien käyt­tö iso­jen si­jaan. Ka­pe­at pik­ku­kir­jai­met ovat han­ka­las­ti ha­vait­ta­via, ei­kä ka­pei­ta pai­nik­kei­ta ole kä­te­vä na­pu­tel­la kos­ke­tus­näy­töl­lä.

Peu­ge­ot 308 SW GT:n ää­nen­tois­toon voi pa­nos­taa brit­ti­val­mis­tei­sen De­non-ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­män voi­min. Tun­ne­tun ko­ti­hi­fi­val­mis­ta­jan au­to­so­vel­lus soi ko­ko­nais­val­tai­sen miel­lyt­tä­väs­ti. Ko­ko­nai­suus si­säl­tää kah­dek­san kai­ut­ti­men ohel­la sub­ba­rin (100 W) ja di­gi­taa­li­sen 8-ka­na­vai­sen vah­vis­ti­men.

Kan­nat­taa sil­ti tie­dos­taa, et­tä tätä hi­fi­jär­jes­tel­mää ei pys­ty ti­lan­käy­töl­li­sis­tä syis­tä ras­ti­maan li­sä­va­rus­te­lis­tal­ta, jos au­toon ha­lu­aa täy­si­ko­koi­sen va­ra­pyö­rän.

Ihan­teel­li­nen ajo­a­sen­to

Ajo­a­sen­non sää­tää var­sin ihan­teel­li­sek­si. Oh­jaus­pyö­rän kor­keu­des­ta riip­pu­mat­ta oma etun­sa mit­ta­rien ha­vain­noin­nis­sa on i-Cock­pit-ko­je­lau­ta­to­teu­tuk­sel­la, jos­sa mit­ta­rit nä­ky­vät oh­jaus­pyö­rän ke­hän ylit­se.

Al­can­ta­ral­la ver­hoil­lut ur­hei­lul­li­set etuis­tui­met on va­rus­tet­tu me­kaa­ni­sin sää­döin. Kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on koh­tuul­li­sen te­ho­kas säh­köi­nen sel­kä­hie­ron­ta ja säh­kö­sää­töi­nen ris­ti­se­län­tu­ki.

Etu­mat­kus­ta­jan is­tui­mes­sa on ma­nu­aa­li­set sää­döt. Näil­lä pen­keil­lä is­tuu GT-luon­tees­ta huo­li­mat­ta – tai eh­kä juu­ri sen an­si­os­ta – to­del­la mu­ka­vas­ti pi­dem­mil­lä­kin mat­koil­la.

Sekä si­vut­tais­tu­ki, ris­ti­se­län­tu­ki et­tä rei­si­tu­ki ovat pit­kä­jal­kai­sel­le kul­jet­ta­jal­le hy­vin koh­dil­laan.

Alu­mii­ni­set pol­ki­met an­ta­vat GT-otet­ta, ja GT:ssä on myös alu­mii­ni­set ovien kyn­nys­lis­tat.

Ta­kais­tui­mel­la jää so­pi­vas­ti pol­vi­ti­laa myös pit­kä­jal­kai­sil­le, ja myös pään­ti­laa on mu­ka­vas­ti. Rei­lus­ti mat­kus­ta­moon va­loa vä­lit­tä­vä täy­si­ko­koi­nen pa­no­raa­ma­la­si­kat­to on asi­al­li­nen li­sä­va­rus­te, ja li­säk­si la­si­kat­to on pel­ti­kat­toa tun­tu­vas­ti lu­jem­pi rat­kai­su mah­dol­li­ses­sa ym­pä­ri­a­jo­ti­lan­tees­sa.

Ta­va­ran­kul­je­tus­rah­keet on mie­tit­ty aja­tuk­sel­la, sil­lä 610 lit­ran ta­va­ra­ti­la on ava­ra, ja ta­ka­sel­kä­no­jat alas tait­ta­en muo­dos­tuu ta­sai­nen kuor­maus­pin­ta. Ta­va­ra­ti­lan enim­mäis­mit­ta on 1 660 lit­raa, jo­ten kyy­tiin mah­tuu tar­vit­ta­es­sa mel­ko iso­ja­kin ta­va­roi­ta.

Säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku oli­si hyö­dyl­li­nen li­sä­va­rus­te, sil­lä luuk­ku on mel­ko pai­na­va.

Vau­nun ve­tä­jil­le 180-he­vos­voi­mi­nen tur­bo­die­sel tar­jo­aa 308-mal­li­sar­jan­sa si­säl­lä rons­keim­man ve­to­ky­vyn, sil­lä au­tol­la saa kis­koa 1,6-ton­nis­ta jar­rul­lis­ta kär­ryä.

Peu­ge­ot 308 SW GT Blu­eH­Di 180 EAT8

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1997 cm³, 130 kW (177 hv)/3750 r/min, 400 Nm/2000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 8,4 s, huip­pu­no­peus 223 km/h

Ku­lu­tus

4,6 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

120 g/km

Voi­man­siir­to

A8, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4585, l. 1804, k. 1461 mm, ak­se­li­vä­li 2730 mm, maa­va­ra 135 mm, oma­mas­sa 1425 kg, ve­to­mas­sa 1600/750 kg, ta­va­ra­ti­la 610–1660 l, tank­ki 53 l

Hin­ta

38 089 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 42 525 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Au­to­maat­ti­vaih­teis­to

Ai­si­nin 8-no­peuk­si­nen uu­tuus toi­mii hie­nos­tu­nees­ti.

Är­syt­tää

Ta­ka­luuk­ku

Säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku oli­si asi­aa.

Yl­lät­tää

Ää­ni­maa­il­ma

Ajo­ti­lan mu­kaan muut­tu­va ää­ni­maa­il­ma an­taa haus­kaa li­sä­ar­voa.

Yh­teen­ve­to

Peu­ge­ot 308 SW GT tar­jo­aa hin­taan­sa näh­den 180 hv:n tur­bo­die­se­li­nä mauk­kaan 400 Nm:n vään­nön, mut­ta li­säk­si sii­nä on hy­vät si­sä­ti­lat, laa­du­kas muun­nel­ta­vuus ja erit­täin hy­vät ajo-omi­nai­suu­det. Ku­lu­tus py­syt­te­lee suo­ri­tus­ky­vys­tä huo­li­mat­ta hel­pos­ti ne­lo­sel­la al­ka­vis­sa lu­ke­mis­sa. Oma lu­kun­sa on ajo­ti­lan mu­kaan sää­ty­vä ää­ni­maa­il­ma.

(4,0 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN