Vannekoko on vakiona 20 tuumaa, mutta tehtaalta saa myös 21-tuumaisia vanteita. Jos Matrix LED -valot eivät riitä, tarjolla on myös Matrix Laser LEDit
Koeajossa Range Rover Velar: Joka viheltäen tulee…
… se metsäänkin menee – vieläpä ihan tarkoituksella. V6-turbodieselillä varustettu edustustason katumaasturi Range Rover Velar on nimittäin aivan yhtä kotonaan maastossa kuin vaikkapa suurlähetystön kutsuilla.
Range Rover Velar R-Dynamic SE:n konetilassa oleva 3-litrainen V6-turbodiesel varmistaa lähes 2-tonnisella Range Roverille erinomaisen kiihtyvyyden, sillä nelivedon luvataan ampaisevan satasen nopeuteen vain 6,5 sekunnissa.
Kiihtyvyyteen oheisvaikuttaa vahvasti mairea 700 newtonmetrin vääntö, joka saavutetaan 1 500–1 750 minuuttikierroksella.
Range Rover Velar R-Dynamic SE:n 300-hevosvoimainen edustaa dieselsarjansa huippua, mutta tarjolla on myös 380-hevosvoimainen bensiinimalli.
Range Rover Velar D300 AWD:n suurin sallittu vetomassa on 2 500 kiloa. Terävänäyttöisen peruutuskameran linssi on varustettu pesurilla.
Automaattivaihteiston valitsin kohoaa esiin sähköisesti, ja momentinmuuntimella toteutettu 8-nopeuksinen automaattilaatikko hoitaa vaihdot tarvittaessa tosi napakasti.
Range Rover Velarin ajo-ominaisuudet tuntuvat ketteriltä, eikä missään vaiheessa tunnu siltä, että ajaa niin kookasta autoa, kuin mitä Velar on. Tavallaan Velar on jopa urheilullinen ajettava.
Sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus on keskialueeltaan miellyttävän tarkka. 350-milliset jäähdytetyt etulevyjarrut ovat pienempiä dieselmalleja järeämmät.
Ilmajousituksen edut
Neliveto kytkeytyy automaattisesti, kun järjestelmä havaitsee pidon menetystä. Off road -lisävarustepaketti Terrain Response 2 on suositeltava varuste.
Ajotilanvalitsimen toiminnot ovat suomenkieliset. Seitsemän ajotilan lisäksi tarjolla on yksilöllinen individual-tila, joka toimii vain dynaamisessa ajotilassa: siitä voi säätää kaasunvastetta, vaihtamisajankohtia, ohjausvastetta ja iskunvaimennusta.
Selkeä digitaalinen kojelauta on varustettu kahdella 10,25 tuuman näytöllä.
Range Rover Velat R-Dynamicin korkeatasoisen jousitusmukavuuden varmistava korkeussäädettävä ilmajousitus on piste i:n päällä. Sen minimimaavara on 213 mm, ja korkeimmillaan puhutaan 251 millistä, minkä turvin selviää jo melkoisissa maastoissa.
Ilmajousitetun auton kahluusyvyys on 65 senttiä, kun sitä on teräsjousitetussa mallissa viisi senttiä vähemmän.
Ilmajousitus varmistaa laadukkaan ajotuntuman myös maantiellä, ja jousitusta pystyy nostamaan ja laskemaan keskikonsolissa olevasta painikkeista. Pituus- ja sivuttaiskiihtyvyyksiä osoittava g-voimamittari tarjoaa omanlaistaan hauskaa, ja alamäkihidastin on huomattavan hyödyllinen maastossa.
Mittavat diginäytöt
Range Rover R-Dynamic SE:n vakiovarustelu on runsas. Ulkoisista piirteistä mainittakoon 20-tuumaiset kevytmetallivanteet ja sähkötoimisen takaluukun handsfree-toiminto. Ovien ulkokahvat työntyvät sähköisesti ulos, kun auto tunnistaa älyavaimen lähestymisen.
Digitaalisen kojelaudan toiminnot sijaitsevat johdonmukaisesti. Tosin nopeudenrajoitin kytkeytyy toimintaan hieman hämäävästi painettaessa ohjauspyörän set-painiketta.
Painikkeen kuvassa on tien reunaviivat, mikä tuo mieleen kaistavahdin… Mukautuva vakionopeudensäädin helpottaa ajoa.
Etuistuimien kymmenestä säädöstä kahdeksan on sähköistä. Sivuttaistuki on hyvä.
Takana on hulppeasti tilaa pitkillekin. Takaselkänojien kallistusta säädetään sähköisesti.
Toinen kahdesta 10,25-tuumaisesta näytöstä on kuljettajan edessä, toinen keskikonsolin ylälaidassa. Hi-Tech-konsolin alempi sektori näyttää kosketuspainikkeineen tyylikkäältä. Toimintoja on helppo käyttää, mutta paneeli heijastelee auringonpaisteessa voimakkaasti.
Helposti ohjelmoitava navigaattori opastaa pätevästi. Peruutuskamera näyttää hyvin myös hämärässä, mutta se ei vastaa 360 asteen kameranäkymää. Lämmitettävästä tuulilasista tulee plussaa.
Meridian-audio tarjoaa syvän täyteläisen soinnin DTS-ääniprosessorin opastuksella. Konsolilokerossa on kaksi USB-porttia, ja lokeron kansi avautuu fiksusti kahdessa osassa.
Harmi vain, että se avautuu pitkittäissuunnassa – sivulle avautuminen olisi paljon kätevämpää.
Brittihenkeä
Matkustamossa aistii hienostuneen brittiläisen ilmanalan, mikä on ilmastointilaitteen ja nahkaverhoilun onnistunutta yhteisvaikutusta. Tyylikkään vaalea nahka on tosin arka valinta.
Vakiona ovat muun muassa kuljettajan istuimen muistitoiminto ja molempien etupenkkien 8-suuntaiset sähkösäädöt. Kaikkiaan penkeissä on kymmenen säätöä, joten hyvän ajoasennon löytäminen ei tuota ongelmia.
Tasapohjaista tavaratilaa saadaan suurimmillaan 1 731 litraa.
Takaistuimella on viihtyisä matkustaa, ja takana on reilusti polvitilaa myös pitkäkoipisille.
Takanojat säätyvät sähkön voimalla. Jättikokoisen lasikaton aurinkoverho siirtyy automaattisesti sivuun auton käynnistyksen yhteydessä ja palautuu paikalleen moottorin sammutuksen jälkeen.
Tavaratila on käytännöllisen kulmikas. Kontti laajenee nojien kaadolla 673 litrasta tasaiseksi 1 731 litran tilaksi. Sähkötoiminen takaluukku on tässä hintaluokassa itsestäänselvyys.
Range Rover Velar R-Dynamic SE D300 AWD A
Moottori
V6, turbo, 2993 cm³, 221 kW (300 hv)/4000 r/min, 700 Nm/1500–1750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 241 km/h
Kulutus
6,4 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
167 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4803, l. 2145, k. 1665 mm, akseliväli 2874 mm, maavara (ilmajousituksella) 213–251* mm, omamassa 1959 kg, vetomassa 2500/750 kg, tavaratila 673–1731 l, tankki 66 l
Hinta
118 420 euroa, koeajoauto 123 972 euroa (2018)
Miellyttää
Ajo-ominaisuudet
Velar on yhtä pätevä maantiellä, kaupunkiajossa kuin maastossakin.
Ärsyttää
Nopeudenrajoitin
Sen painike on hieman hämäävä.
Yllättää
Ilmajousitus
Korkeussäädettävä jousitus mahdollistaa huomattavat etenemisvarat maastossa.
Yhteenveto
Erittäin suorituskykyistä ja hienostunutta Range Rover Velar SE D300 AWD -versiota rasittaa korkeintaan ankara autovero, mikä ei kuitenkaan haittaa tällaisen auton ostajia. Velar se urheilullisempi Range Rover, jolla voi suunnata kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen voimin liejuun ja ojiin – jos raatsii.
(4,5 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Bentley Flying Spur: Tuplaturbo V8 tuottaa yli 135 hevosvoimaa per litra!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kaisa Kuokka: ”Joulu on loma pimeyden keskellä”
Tasasuuntaajaputkisimulaattori
Kurkista persoonallisiin joulukoteihin
Tumma barokki ja vaaleaa skandityyli kohtaavat tässä kodissa
Borresenin uudet Z-sarjan kaiuttimet Suomessa
Denonin uusi soundbar
NuPrimelta uusi d-luokkainen
Sujuva toistoa kompaktissa muodossa
Nuoruus ja menneisyys kohtaavat
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Auto haudattiin maan alle piiloon neuvostojoukoilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!
Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä
Autoliitto julkaisee automatkailijan oppaan Baltiaan ja Koillis-Puolaan
Muista: Varo aura-autoa!
UUTTA
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
5 VUOTTA SITTEN...
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!
Aptera Motors
Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaapelilataamiselle – ja toimintamatka jopa 1600 km!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Silentium: Aloittaa aktiivisen vastamelutekniikan kehitystyön
LUETUIMMAT