Vannekoko on vakiona 20 tuumaa, mutta tehtaalta saa myös 21-tuumaisia vanteita. Jos Matrix LED -valot eivät riitä, tarjolla on myös Matrix Laser LEDit
Koeajossa Range Rover Velar: Joka viheltäen tulee…
… se metsäänkin menee – vieläpä ihan tarkoituksella. V6-turbodieselillä varustettu edustustason katumaasturi Range Rover Velar on nimittäin aivan yhtä kotonaan maastossa kuin vaikkapa suurlähetystön kutsuilla.
Range Rover Velar R-Dynamic SE:n konetilassa oleva 3-litrainen V6-turbodiesel varmistaa lähes 2-tonnisella Range Roverille erinomaisen kiihtyvyyden, sillä nelivedon luvataan ampaisevan satasen nopeuteen vain 6,5 sekunnissa.
Kiihtyvyyteen oheisvaikuttaa vahvasti mairea 700 newtonmetrin vääntö, joka saavutetaan 1 500–1 750 minuuttikierroksella.
Range Rover Velar R-Dynamic SE:n 300-hevosvoimainen edustaa dieselsarjansa huippua, mutta tarjolla on myös 380-hevosvoimainen bensiinimalli.
Range Rover Velar D300 AWD:n suurin sallittu vetomassa on 2 500 kiloa. Terävänäyttöisen peruutuskameran linssi on varustettu pesurilla.
Automaattivaihteiston valitsin kohoaa esiin sähköisesti, ja momentinmuuntimella toteutettu 8-nopeuksinen automaattilaatikko hoitaa vaihdot tarvittaessa tosi napakasti.
Range Rover Velarin ajo-ominaisuudet tuntuvat ketteriltä, eikä missään vaiheessa tunnu siltä, että ajaa niin kookasta autoa, kuin mitä Velar on. Tavallaan Velar on jopa urheilullinen ajettava.
Sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus on keskialueeltaan miellyttävän tarkka. 350-milliset jäähdytetyt etulevyjarrut ovat pienempiä dieselmalleja järeämmät.
Ilmajousituksen edut
Neliveto kytkeytyy automaattisesti, kun järjestelmä havaitsee pidon menetystä. Off road -lisävarustepaketti Terrain Response 2 on suositeltava varuste.
Ajotilanvalitsimen toiminnot ovat suomenkieliset. Seitsemän ajotilan lisäksi tarjolla on yksilöllinen individual-tila, joka toimii vain dynaamisessa ajotilassa: siitä voi säätää kaasunvastetta, vaihtamisajankohtia, ohjausvastetta ja iskunvaimennusta.
Selkeä digitaalinen kojelauta on varustettu kahdella 10,25 tuuman näytöllä.
Range Rover Velat R-Dynamicin korkeatasoisen jousitusmukavuuden varmistava korkeussäädettävä ilmajousitus on piste i:n päällä. Sen minimimaavara on 213 mm, ja korkeimmillaan puhutaan 251 millistä, minkä turvin selviää jo melkoisissa maastoissa.
Ilmajousitetun auton kahluusyvyys on 65 senttiä, kun sitä on teräsjousitetussa mallissa viisi senttiä vähemmän.
Ilmajousitus varmistaa laadukkaan ajotuntuman myös maantiellä, ja jousitusta pystyy nostamaan ja laskemaan keskikonsolissa olevasta painikkeista. Pituus- ja sivuttaiskiihtyvyyksiä osoittava g-voimamittari tarjoaa omanlaistaan hauskaa, ja alamäkihidastin on huomattavan hyödyllinen maastossa.
Mittavat diginäytöt
Range Rover R-Dynamic SE:n vakiovarustelu on runsas. Ulkoisista piirteistä mainittakoon 20-tuumaiset kevytmetallivanteet ja sähkötoimisen takaluukun handsfree-toiminto. Ovien ulkokahvat työntyvät sähköisesti ulos, kun auto tunnistaa älyavaimen lähestymisen.
Digitaalisen kojelaudan toiminnot sijaitsevat johdonmukaisesti. Tosin nopeudenrajoitin kytkeytyy toimintaan hieman hämäävästi painettaessa ohjauspyörän set-painiketta.
Painikkeen kuvassa on tien reunaviivat, mikä tuo mieleen kaistavahdin… Mukautuva vakionopeudensäädin helpottaa ajoa.
Etuistuimien kymmenestä säädöstä kahdeksan on sähköistä. Sivuttaistuki on hyvä.
Takana on hulppeasti tilaa pitkillekin. Takaselkänojien kallistusta säädetään sähköisesti.
Toinen kahdesta 10,25-tuumaisesta näytöstä on kuljettajan edessä, toinen keskikonsolin ylälaidassa. Hi-Tech-konsolin alempi sektori näyttää kosketuspainikkeineen tyylikkäältä. Toimintoja on helppo käyttää, mutta paneeli heijastelee auringonpaisteessa voimakkaasti.
Helposti ohjelmoitava navigaattori opastaa pätevästi. Peruutuskamera näyttää hyvin myös hämärässä, mutta se ei vastaa 360 asteen kameranäkymää. Lämmitettävästä tuulilasista tulee plussaa.
Meridian-audio tarjoaa syvän täyteläisen soinnin DTS-ääniprosessorin opastuksella. Konsolilokerossa on kaksi USB-porttia, ja lokeron kansi avautuu fiksusti kahdessa osassa.
Harmi vain, että se avautuu pitkittäissuunnassa – sivulle avautuminen olisi paljon kätevämpää.
Brittihenkeä
Matkustamossa aistii hienostuneen brittiläisen ilmanalan, mikä on ilmastointilaitteen ja nahkaverhoilun onnistunutta yhteisvaikutusta. Tyylikkään vaalea nahka on tosin arka valinta.
Vakiona ovat muun muassa kuljettajan istuimen muistitoiminto ja molempien etupenkkien 8-suuntaiset sähkösäädöt. Kaikkiaan penkeissä on kymmenen säätöä, joten hyvän ajoasennon löytäminen ei tuota ongelmia.
Tasapohjaista tavaratilaa saadaan suurimmillaan 1 731 litraa.
Takaistuimella on viihtyisä matkustaa, ja takana on reilusti polvitilaa myös pitkäkoipisille.
Takanojat säätyvät sähkön voimalla. Jättikokoisen lasikaton aurinkoverho siirtyy automaattisesti sivuun auton käynnistyksen yhteydessä ja palautuu paikalleen moottorin sammutuksen jälkeen.
Tavaratila on käytännöllisen kulmikas. Kontti laajenee nojien kaadolla 673 litrasta tasaiseksi 1 731 litran tilaksi. Sähkötoiminen takaluukku on tässä hintaluokassa itsestäänselvyys.
Range Rover Velar R-Dynamic SE D300 AWD A
Moottori
V6, turbo, 2993 cm³, 221 kW (300 hv)/4000 r/min, 700 Nm/1500–1750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 241 km/h
Kulutus
6,4 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
167 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4803, l. 2145, k. 1665 mm, akseliväli 2874 mm, maavara (ilmajousituksella) 213–251* mm, omamassa 1959 kg, vetomassa 2500/750 kg, tavaratila 673–1731 l, tankki 66 l
Hinta
118 420 euroa, koeajoauto 123 972 euroa (2018)
Miellyttää
Ajo-ominaisuudet
Velar on yhtä pätevä maantiellä, kaupunkiajossa kuin maastossakin.
Ärsyttää
Nopeudenrajoitin
Sen painike on hieman hämäävä.
Yllättää
Ilmajousitus
Korkeussäädettävä jousitus mahdollistaa huomattavat etenemisvarat maastossa.
Yhteenveto
Erittäin suorituskykyistä ja hienostunutta Range Rover Velar SE D300 AWD -versiota rasittaa korkeintaan ankara autovero, mikä ei kuitenkaan haittaa tällaisen auton ostajia. Velar se urheilullisempi Range Rover, jolla voi suunnata kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen voimin liejuun ja ojiin – jos raatsii.
(4,5 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
Pro-Ject liikkuville musiikin ystäville
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
Uusi fyysinen digilevy
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Focal Diva Mezza Utopia
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
FOKUS MEDIA
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
Pro-Ject liikkuville musiikin ystäville
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
Uusi fyysinen digilevy
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL