Vannekoko on vakiona 20 tuumaa, mutta tehtaalta saa myös 21-tuumaisia vanteita. Jos Matrix LED -valot eivät riitä, tarjolla on myös Matrix Laser LEDit

Vannekoko on vakiona 20 tuumaa, mutta tehtaalta saa myös 21-tuumaisia vanteita. Jos Matrix LED -valot eivät riitä, tarjolla on myös Matrix Laser LEDit

Koeajossa Range Rover Velar: Joka viheltäen tulee…

… se metsäänkin menee – vieläpä ihan tarkoituksella. V6-turbodieselillä varustettu edustustason katumaasturi Range Rover Velar on nimittäin aivan yhtä kotonaan maastossa kuin vaikkapa suurlähetystön kutsuilla.

Auto Bild.Koeajot

Ran­ge Ro­ver Ve­lar R-Dy­na­mic SE:n ko­ne­ti­las­sa ole­va 3-lit­rai­nen V6-tur­bo­die­sel var­mis­taa lä­hes 2-ton­ni­sel­la Ran­ge Ro­ve­ril­le eri­no­mai­sen kiih­ty­vyy­den, sil­lä ne­li­ve­don lu­va­taan am­pai­se­van sa­ta­sen no­peu­teen vain 6,5 se­kun­nis­sa.

Kiih­ty­vyy­teen oheis­vai­kut­taa vah­vas­ti mai­rea 700 new­ton­met­rin vään­tö, joka saa­vu­te­taan 1 500–1 750 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la.

Ran­ge Ro­ver Ve­lar R-Dy­na­mic SE:n 300-he­vos­voi­mai­nen edus­taa die­sel­sar­jan­sa huip­pua, mut­ta tar­jol­la on myös 380-he­vos­voi­mai­nen ben­sii­ni­mal­li.

Range Rover Velar D300 AWD:n suurin sallittu vetomassa on 2 500 kiloa. Terävänäyttöisen peruutuskameran linssi on varustettu pesurilla.

Range Rover Velar D300 AWD:n suurin sallittu vetomassa on 2 500 kiloa. Terävänäyttöisen peruutuskameran linssi on varustettu pesurilla.

Au­to­maat­ti­vaih­teis­ton va­lit­sin ko­ho­aa esiin säh­köi­ses­ti, ja mo­men­tin­muun­ti­mel­la to­teu­tet­tu 8-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­laa­tik­ko hoi­taa vaih­dot tar­vit­ta­es­sa tosi na­pa­kas­ti.

Ran­ge Ro­ver Ve­la­rin ajo-omi­nai­suu­det tun­tu­vat ket­te­ril­tä, ei­kä mis­sään vai­hees­sa tun­nu sil­tä, et­tä ajaa niin koo­kas­ta au­toa, kuin mitä Ve­lar on. Ta­val­laan Ve­lar on jopa ur­hei­lul­li­nen ajet­ta­va.

Säh­köi­ses­ti te­hos­tet­tu ham­mas­tan­ko-oh­jaus on kes­ki­a­lu­eel­taan miel­lyt­tä­vän tark­ka. 350-mil­li­set jääh­dy­te­tyt etu­le­vy­jar­rut ovat pie­nem­piä die­sel­mal­le­ja jä­re­äm­mät.

Il­ma­jou­si­tuk­sen edut

Ne­li­ve­to kyt­key­tyy au­to­maat­ti­ses­ti, kun jär­jes­tel­mä ha­vait­see pi­don me­ne­tys­tä. Off road -li­sä­va­rus­te­pa­ket­ti Ter­rain Res­pon­se 2 on suo­si­tel­ta­va va­rus­te.

Ajo­ti­lan­va­lit­si­men toi­min­not ovat suo­men­kie­li­set. Seit­se­män ajo­ti­lan li­säk­si tar­jol­la on yk­si­löl­li­nen in­di­vi­du­al-tila, joka toi­mii vain dy­naa­mi­ses­sa ajo­ti­las­sa: sii­tä voi sää­tää kaa­sun­vas­tet­ta, vaih­ta­mi­sa­jan­koh­tia, oh­jaus­vas­tet­ta ja is­kun­vai­men­nus­ta.

Selkeä digitaalinen kojelauta on varustettu kahdella 10,25 tuuman näytöllä.

Selkeä digitaalinen kojelauta on varustettu kahdella 10,25 tuuman näytöllä.

Ran­ge Ro­ver Ve­lat R-Dy­na­mi­cin kor­ke­a­ta­soi­sen jou­si­tus­mu­ka­vuu­den var­mis­ta­va kor­keus­sää­det­tä­vä il­ma­jou­si­tus on pis­te i:n pääl­lä. Sen mi­ni­mi­maa­va­ra on 213 mm, ja kor­keim­mil­laan pu­hu­taan 251 mil­lis­tä, min­kä tur­vin sel­vi­ää jo mel­koi­sis­sa maas­tois­sa.

Il­ma­jou­si­te­tun au­ton kah­luu­sy­vyys on 65 sent­tiä, kun sitä on te­räs­jou­si­te­tus­sa mal­lis­sa vii­si sent­tiä vä­hem­män.

Il­ma­jou­si­tus var­mis­taa laa­duk­kaan ajo­tun­tu­man myös maan­tiel­lä, ja jou­si­tus­ta pys­tyy nos­ta­maan ja las­ke­maan kes­ki­kon­so­lis­sa ole­vas­ta pai­nik­keis­ta. Pi­tuus- ja si­vut­tais­kiih­ty­vyyk­siä osoit­ta­va g-voi­ma­mit­ta­ri tar­jo­aa oman­lais­taan haus­kaa, ja ala­mä­ki­hi­das­tin on huo­mat­ta­van hyö­dyl­li­nen maas­tos­sa.

Mit­ta­vat di­gi­näy­töt

Ran­ge Ro­ver R-Dy­na­mic SE:n va­ki­o­va­rus­te­lu on run­sas. Ul­koi­sis­ta piir­teis­tä mai­nit­ta­koon 20-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet ja säh­kö­toi­mi­sen ta­ka­luu­kun handsf­ree-toi­min­to. Ovien ul­ko­kah­vat työn­ty­vät säh­köi­ses­ti ulos, kun au­to tun­nis­taa äly­a­vai­men lä­hes­ty­mi­sen.

Di­gi­taa­li­sen ko­je­lau­dan toi­min­not si­jait­se­vat joh­don­mu­kai­ses­ti. To­sin no­peu­den­ra­joi­tin kyt­key­tyy toi­min­taan hie­man hä­mää­väs­ti pai­net­ta­es­sa oh­jaus­pyö­rän set-pai­ni­ket­ta.

Pai­nik­keen ku­vas­sa on tien reu­na­vii­vat, mikä tuo mie­leen kais­ta­vah­din… Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din hel­pot­taa ajoa.

Etuistuimien kymmenestä säädöstä kahdeksan on sähköistä. Sivuttaistuki on hyvä.

Etuistuimien kymmenestä säädöstä kahdeksan on sähköistä. Sivuttaistuki on hyvä.

Takana on hulppeasti tilaa pitkillekin. Takaselkänojien kallistusta säädetään sähköisesti.

Takana on hulppeasti tilaa pitkillekin. Takaselkänojien kallistusta säädetään sähköisesti.

Toi­nen kah­des­ta 10,25-tuu­mai­ses­ta näy­tös­tä on kul­jet­ta­jan edes­sä, toi­nen kes­ki­kon­so­lin ylä­lai­das­sa. Hi-Tech-kon­so­lin alem­pi sek­to­ri näyt­tää kos­ke­tus­pai­nik­kei­neen tyy­lik­kääl­tä. Toi­min­to­ja on help­po käyt­tää, mut­ta pa­nee­li hei­jas­te­lee au­rin­gon­pais­tees­sa voi­mak­kaas­ti.

Hel­pos­ti oh­jel­moi­ta­va na­vi­gaat­to­ri opas­taa pä­te­väs­ti. Pe­ruu­tus­ka­me­ra näyt­tää hy­vin myös hä­mä­räs­sä, mut­ta se ei vas­taa 360 as­teen ka­me­ra­nä­ky­mää. Läm­mi­tet­tä­väs­tä tuu­li­la­sis­ta tu­lee plus­saa.

Me­ri­di­an-au­dio tar­jo­aa sy­vän täy­te­läi­sen soin­nin DTS-ää­nip­ro­ses­so­rin opas­tuk­sel­la. Kon­so­li­lo­ke­ros­sa on kak­si USB-port­tia, ja lo­ke­ron kan­si avau­tuu fik­sus­ti kah­des­sa osas­sa.

Har­mi vain, et­tä se avau­tuu pit­kit­täis­suun­nas­sa – si­vul­le avau­tu­mi­nen oli­si pal­jon kä­te­väm­pää.

Brit­ti­hen­keä

Mat­kus­ta­mos­sa ais­tii hie­nos­tu­neen brit­ti­läi­sen il­ma­na­lan, mikä on il­mas­toin­ti­lait­teen ja nah­ka­ver­hoi­lun on­nis­tu­nut­ta yh­teis­vai­ku­tus­ta. Tyy­lik­kään vaa­lea nah­ka on to­sin ar­ka va­lin­ta.

Va­ki­o­na ovat muun mu­as­sa kul­jet­ta­jan is­tui­men muis­ti­toi­min­to ja mo­lem­pien etu­penk­kien 8-suun­tai­set säh­kö­sää­döt. Kaik­ki­aan pen­keis­sä on kym­me­nen sää­töä, jo­ten hy­vän ajo­a­sen­non löy­tä­mi­nen ei tuo­ta on­gel­mia.

Tasapohjaista tavaratilaa saadaan suurimmillaan 1 731 litraa.

Tasapohjaista tavaratilaa saadaan suurimmillaan 1 731 litraa.

Ta­kais­tui­mel­la on viih­tyi­sä mat­kus­taa, ja ta­ka­na on rei­lus­ti pol­vi­ti­laa myös pit­kä­koi­pi­sil­le.

Ta­ka­no­jat sää­ty­vät säh­kön voi­mal­la. Jät­ti­ko­koi­sen la­si­ka­ton au­rin­ko­ver­ho siir­tyy au­to­maat­ti­ses­ti si­vuun au­ton käyn­nis­tyk­sen yh­tey­des­sä ja pa­lau­tuu pai­kal­leen moot­to­rin sam­mu­tuk­sen jäl­keen.

Ta­va­ra­ti­la on käy­tän­nöl­li­sen kul­mi­kas. Kont­ti laa­je­nee no­jien kaa­dol­la 673 lit­ras­ta ta­sai­sek­si 1 731 lit­ran ti­lak­si. Säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku on täs­sä hin­ta­luo­kas­sa it­ses­tään­sel­vyys.

Ran­ge Ro­ver Ve­lar R-Dy­na­mic SE D300 AWD A

Moot­to­ri

V6, tur­bo, 2993 cm³, 221 kW (300 hv)/4000 r/min, 700 Nm/1500–1750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,5 s, huip­pu­no­peus 241 km/h

Ku­lu­tus

6,4 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

167 g/km

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4803, l. 2145, k. 1665 mm, ak­se­li­vä­li 2874 mm, maa­va­ra (il­ma­jou­si­tuk­sel­la) 213–251* mm, oma­mas­sa 1959 kg, ve­to­mas­sa 2500/750 kg, ta­va­ra­ti­la 673–1731 l, tank­ki 66 l

Hin­ta

118 420 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 123 972 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Ajo-omi­nai­suu­det

Ve­lar on yh­tä pä­te­vä maan­tiel­lä, kau­pun­ki­a­jos­sa kuin maas­tos­sa­kin.

Är­syt­tää

No­peu­den­ra­joi­tin

Sen pai­ni­ke on hie­man hä­mää­vä.

Yl­lät­tää

Il­ma­jou­si­tus

Kor­keus­sää­det­tä­vä jou­si­tus mah­dol­lis­taa huo­mat­ta­vat ete­ne­mis­va­rat maas­tos­sa.

Yh­teen­ve­to

Erit­täin suo­ri­tus­ky­kyis­tä ja hie­nos­tu­nut­ta Ran­ge Ro­ver Ve­lar SE D300 AWD -ver­si­o­ta ra­sit­taa kor­kein­taan an­ka­ra au­to­ve­ro, mikä ei kui­ten­kaan hait­taa täl­lai­sen au­ton os­ta­jia. Ve­lar se ur­hei­lul­li­sem­pi Ran­ge Ro­ver, jol­la voi suun­na­ta ke­hit­ty­neen ne­li­ve­don ja il­ma­jou­si­tuk­sen voi­min lie­juun ja ojiin – jos raat­sii.

(4,5 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset
Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche

Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!

Auto Bild.Superautot
Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche

Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!

Auto Bild.Superautot

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU