Tämä Aston Martin DB4 Convertible on ainoa, johon asennettiin jo tehtaalla normaalia tehokkaampi moottori.
Tätä eivät brittisporttien harrastajat halua missata – helmeä valmistettiin tasan yksi!
Pariisin Retromobile-näyttelyssä on esillä uniikki Aston Martin DB4 Convertible, alustanumeroltaan N:o 1173.
Aston Martin DB4 Convertible on ainutkappale, joka rakennettiin vuonna 1963 Aston Martinin historiallisella Newport Pagnellin tehtaalla.
Nykyisin Newport Pagnellissa toimii Aston Martinin perinnetoimintakeskus, johon liittyvät huolto- ja entisöintitoimet.
GT:ssä normaalia ruudikkaampi moottori
Aston Martin valmisti vuosina 1961–63 yhteensä noin 70 Aston Martin DB4 Convertiblea.
Alustanumero 1173 on kuitenkin ainoa tiedossa oleva yksilö, johon David Brownin tehdasteami rakensi tavanomaista tehokkaamman, alumiinikorisen Aston Martin DB4 GT:n moottorin, ja vieläpä tehdasasenteisesti.
Aston Martin DB4 Convertiblessa on lähtökohtaisesti 6-sylinterinen kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 3,7-litrainen rivimoottori, josta lähtökohtaisesti otettiin tehoa 240 hevosvoimaa 5000 kierroksella.
Aston Martin DB4 GT:ssä oli kuitenkin joko 3,7- tai 3,8-litrainen DOHC-rivikuutonen varustettuna kahdella sytytystulpalla per sylinteri, kahdella virranjakajalla ja kolmella kaksikurkkuisella Weber-kaasuttimella.
Sylinterikannen muutokset nostivat puristussuhteen lukemaan 9,0:1 ja tehoa GT:stä otettiin 302 hevosvoimaa. GT:lle luvattiin coupé-mallisena huippunopeutta 243 km/h.
Nopea katuauto
Aston Martin DB4 GT:n kiihtyvyys (Coupé) oli 0–97 km/h vain 6,1 sekuntia, joka teki autosta aikansa tiettävästi nopeimmin kiihtyneen katuauton – tai ainakin se oli yksi niistä.
Vaihteistoksi sai 4-portaisen manuaalin tai Borg-Warnerin 3-nopeuksisen automaattivaihteiston.
Aston Martin DB4 Convertible on varustettu Dunlopin tehostetuin nelipyörälevyjarruin. Auton omamassa on lähtökohtaisesti 1 308 kiloa.
Harvinainen Aston Martin DB4 Convertible -ainutkappale on yksi noin 70:stä avomallista, joita valmistettiin 1961–63. Pariisin Retromobile -näyttelyssä esiintyvä yksilö on kuitenkin ainoa, johon David Brownin johtama teami asensi tavallista ruudikkaampaa tekniikkaa.
Kiihtyvyyttä luvattiin nollasta 60 mailiin tunnissa perusteltaan 9 sekuntia, joten nollasta sataan kilometriin arvon oli DB4 GT:n tapauksessa siis todella paljon kovempi.
Oikealta ohjattava Aston Martin DB4 Convertible toimitettiin uutena silloisen Aston Martinin omistajan, David Brownin ystävälle.
Aston Martin DB4 Convertible -yksilöä entisöidään parhaillaan läpikotaisin Aston Martin Worksin perinnetoimintakeskuksessa.
Tämä nimenomainen Aston Martin DB4 Convertible -yksilö on kaiken lisäksi kaupan, mikäli kiinnostuneita ostajia löytyy, eikä tällaisten autojen ostajista tule olemaan pulaa!
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
Emotiva nostalgisena
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Budjettilevysoitin Espanjasta
Krixin uudet kotiteatterijärjestelmät
Regan uusi neodyymiäänirasia
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI