Toyota Kenshiki Forum: Uutuuksia pukkaa

Toyota laajentaa täyssäh­kö­mal­lis­toaan Euroopan tärkeimmissä segmenteissä. Toyotan vuosittaisessa tuotest­ra­te­gi­a­ta­pah­tu­massa joukko yhtiön globaaleja ja eurooppalaisia johtajia sekä asiantuntijoita esitteli joukon uusia Toyota- ja Lexus-tuotanto- ja konseptimalleja.

Auto Bild.Uutiset

Vuo­sit­tai­nen ta­pah­tu­ma, jo­hon osal­lis­tui 350 me­di­an edus­ta­jaa, tar­jo­si li­sä­tie­toa yh­ti­ön stra­te­gi­as­ta vas­ta­ta muut­tu­viin asi­a­kas­tar­pei­siin ja siir­ty­mi­ses­tä koh­ti hii­li­neut­raa­liut­ta.

Käyt­tö­voi­ma­neut­raa­li tuo­test­ra­te­gia koh­ti hii­li­neut­raa­liut­ta

To­yo­tan lä­hes­ty­mis­ta­pa hii­li­neut­raa­liu­teen tar­koit­taa vaih­to­eh­to­jen tar­jo­a­mis­ta sen si­jaan, et­tä kaik­kia pa­ko­tet­tai­siin sa­maan muot­tiin. Tätä to­teu­te­taan tar­jo­a­mal­la asi­ak­kail­le eri­lai­sia, kes­tä­viä rat­kai­su­ja riip­pu­mat­ta sii­tä, mis­sä päin maa­il­maa asi­ak­kaat asu­vat tai mil­lai­sis­sa olo­suh­teis­sa tai ym­pä­ris­töis­sä he ovat.

Stra­te­gia si­säl­tää täy­den kat­tauk­sen voi­ma­lin­jo­ja, esi­mer­kik­si hyb­ri­di­mal­lit Ete­lä-Ame­ri­kas­sa tai uu­det polt­to­ken­no­mal­lit Ja­pa­nis­sa. Eu­roo­pas­sa, jos­sa täys­säh­kö­au­to­jen (BEV) myyn­ti on maa­il­man huip­pu­ta­soa, esit­te­lee To­yo­ta kol­me uut­ta täys­säh­kö­mal­lia vuon­na 2025 ja kol­me li­sää vuo­den 2026 lop­puun men­nes­sä.

Tämä lä­hes­ty­mis­ta­pa, jos­sa kuun­nel­laan asi­a­kas­ta ja hei­dän tar­pei­taan, on jo aut­ta­nut To­yo­taa me­nes­ty­mään eri­no­mai­ses­ti Eu­roo­pas­sa. Vuon­na 2024 To­yo­ta saa­vut­ti kaik­kien ai­ko­jen myyn­tien­nä­tyk­sen­sä Eu­roo­pas­sa saat­ta­en teil­le yli 1 217 000 au­toa.

Vuo­den 2025 lop­puun men­nes­sä To­yo­tal­la on tar­jo­ta sekä täy­sin uu­sia ja uu­dis­tet­tu­ja mal­le­ja, jot­ka kil­pai­le­vat eu­roop­pa­lais­ten ku­lut­ta­jien ky­syn­nän kan­nal­ta kes­kei­sis­sä B-, C- ja D-SUV-seg­men­teis­sä.

Kaik­ki mal­lit kan­ta­vat To­yo­tan täys­säh­kö­au­to­jen ydin­gee­ne­jä: ai­to SUV-luon­ne ja käy­tän­nöl­li­syys, erot­tu­van mo­der­ni muo­toi­lu, ener­gi­a­te­ho­kas suo­ri­tus­ky­ky ja ne­li­ve­to­mal­lien to­del­li­nen ete­ne­mis­ky­ky.

Laa­tu, kes­tä­vyys ja luo­tet­ta­vuus ovat kaik­kien To­yo­tan tuot­tei­den tun­nus­merk­ke­jä, mu­kaan lu­kien täys­säh­kö­au­tot. Eh­kä pa­ras esi­merk­ki täs­tä on täys­säh­kö­mal­lien kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku­jen ak­ku­tur­va.

Ak­ku­tur­va ta­kaa huo­let­to­man säh­kö­au­toi­lun jopa 10 vuo­den tai mil­joo­nan ki­lo­met­rin ajak­si, kun akul­le teh­dään vuo­sit­tai­nen mää­rä­ai­kai­soh­jel­man mu­kai­nen ak­ku­tes­ti.

Si­mon Humph­ries (Brän­di­joh­ta­ja ja hal­li­tuk­sen jä­sen, To­yo­ta Mo­tor Cor­po­ra­ti­on) ker­toi ta­pah­tu­mas­sa:

"Kyse on sii­tä, et­tä kaik­ki asi­ak­kaat tun­te­vat ole­van­sa oi­keu­tet­tu­ja te­ke­mään oi­ke­an va­lin­nan it­sel­leen. Va­lin­nan ja mah­dol­li­suu­den tar­jo­a­mi­nen on kes­keis­tä pa­rem­pien au­to­jen ja kai­ken te­ke­mäm­me yti­mes­sä - ja se si­säl­tää myös po­lun kes­tä­vään ke­hi­tyk­seen."

Yos­hi­hi­ro Na­ka­ta (Pre­si­dent­ti ja toi­mi­tus­joh­ta­ja, To­yo­ta Mo­tor Eu­ro­pe) ko­ros­ti, et­tä "jo 77 % To­yo­tan Eu­roo­pas­sa myy­mis­tä ajo­neu­vois­ta val­mis­te­taan myös Eu­roo­pas­sa", ja an­toi sa­mal­la eri­tyis­tä kii­tos­ta "vah­voil­le kump­pa­nuuk­sil­le mui­den OEM-val­mis­ta­jien ja mo­nien Eu­roo­pan ali­hank­ki­joi­den kans­sa, jot­ka tu­ke­vat mei­tä täs­sä laa­ja­mit­tai­ses­sa tuo­tan­nos­sam­me. Tämä laa­ja val­mis­tus- ja toi­mi­tus­ket­jun ja­lan­jäl­ki aut­taa tar­jo­a­maan kes­tä­vää työl­li­syyt­tä per­heil­le ja yh­tei­söil­le ym­pä­ri Eu­roop­paa."

Uu­dis­tu­nut To­yo­ta bZ4X

Toyota bZ4X

Toyota bZ4X

Toyota

To­yo­ta bZ4X oli en­sim­mäi­nen säh­kö­au­to­mal­li, joka ke­hi­tet­tiin To­yo­tan yk­si­no­maan säh­kö­au­toil­le tar­koi­te­tun alus­ta­ra­ken­teen, e-TNGA:n poh­jal­ta. To­yo­ta bZ4X on D-seg­men­tin au­to, joka erot­tuu luo­kas­saan tar­jo­a­mal­la ai­to­ja SUV-omi­nai­suuk­sia niin suo­ri­tus­ky­vyn, muo­toi­lun kuin saa­ta­vil­la ole­van ne­li­ve­don­kin kaut­ta.

Vuon­na 2022 en­sie­si­tel­ty To­yo­ta bZ4X saa osak­seen mer­kit­tä­viä vi­su­aa­li­sia ja tek­ni­siä pa­ran­nuk­sia vuon­na 2025.

Uu­dis­tu­neen mal­lin myö­tä tar­jol­le tu­lee kak­si ak­ku­vaih­to­eh­toa, joi­den ka­pa­si­tee­tit ovat 57,7 ja 73,1 kWh, sekä uu­sia, vah­vem­pia säh­kö­moot­to­rei­ta, joi­den yh­teis­te­ho on AWD-mal­lis­sa 343 hv / 252 kW*.

Uu­si (va­rus­te­ta­so­si­don­nai­nen) 22 kW:n si­säi­nen la­tu­ri, akun esi­läm­mi­tys­toi­min­to no­pe­am­paa DC-pi­ka­la­taus­ta var­ten ja älyk­käi­tä säh­kö­au­to­kes­kei­siä reit­ti­suun­nit­te­lu­vaih­to­eh­to­ja tar­jo­a­vat na­vi­goin­ti­o­mi­nai­suu­det kuu­lu­vat myös pa­ket­tiin.

En­sim­mäi­set uu­dis­tu­neet To­yo­ta bZ4X -mal­lit näh­dään Suo­mes­sa al­ku­syk­sys­tä 2025.

Täy­sin uu­si To­yo­ta Ur­ban Crui­ser

Toyota Urban Cruiser

Toyota Urban Cruiser

Toyota

To­yo­ta Ur­ban Crui­ser on täy­sin uu­si, kom­pak­ti SUV-mal­li, joka on ke­hi­tet­ty vuon­na 2023 esi­tel­lyn Ur­ban SUV -kon­sep­tin poh­jal­ta. Se erot­tuu omas­sa luo­kas­saan eri­no­mai­sen voi­mak­kaal­la muo­toi­lul­laan, joka an­taa sil­le vah­van ole­muk­sen.

Vaik­ka sen kom­pak­tit ul­ko­mi­tat te­ke­vät sen kä­sit­te­lys­tä help­poa kau­pun­ki­o­lo­suh­teis­sa, tar­jo­aa mat­kus­ta­mo kui­ten­kin mo­ni­käyt­töi­syyt­tä esi­mer­kik­si etäi­syys­sää­det­tä­väl­lä ta­ka­pen­kil­lä. Tämä mah­dol­lis­taa run­saan jal­ka­ti­lan, joka kil­pai­lee py­kä­lää pa­ria kook­kaam­pien au­to­mal­lien kans­sa.

Asi­ak­kail­la on va­lit­ta­vis­sa kak­si eri­ko­kois­ta kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kua (49 ja 61 kWh), jot­ka mo­lem­mat käyt­tä­vät li­tium-rau­ta­fos­faat­ti­tek­no­lo­gi­aa. Ak­ku­vaih­to­eh­dot tar­jo­a­vat kes­tä­vyyt­tä, tur­val­li­suut­ta ja al­hai­sem­mat käyt­tö­kus­tan­nuk­set, sekä mah­dol­li­suu­den va­li­ta etu- tai ne­li­ve­don vä­lil­tä.

En­sim­mäi­set To­yo­ta Ur­ban Crui­ser -mal­lit näh­dään Suo­mes­sa al­ku­syk­sys­tä 2025.

Täy­sin uu­si To­yo­ta C-HR+

Toyota C-HR+

Toyota C-HR+

Toyota

Upou­u­si To­yo­ta C-HR+ on ke­hi­tet­ty vuon­na 2022 esi­tel­lyn Com­pact SUV -kon­sep­tin poh­jal­ta. Se on täy­sin uu­si, täys­säh­köi­nen C-seg­men­tin SUV, joka kil­pai­lee eu­roop­pa­lais­ten täys­säh­kö­au­toi­li­joi­den kiih­keim­mäs­sä luo­kas­sa.

Vaik­ka To­yo­ta C-HR+:n de­sign pe­rus­tuu cou­pe­mai­siin lin­joi­hin, jot­ka ovat erot­ta­neet To­yo­ta C-HR -mal­lin ai­na muis­ta, ovat kori ja alus­ta­ra­ken­ne var­ta vas­ten täys­säh­köi­sel­le voi­ma­lin­jal­le tar­koi­tet­tu­ja.

Mat­kus­ta­mon tar­jo­a­mat ti­lat ja mu­ka­vuus ovat ver­rat­ta­vis­sa isom­piin au­to­mal­lei­hin, ja ta­va­ra­ti­laa­kin löy­tyy 416 lit­raa.

To­yo­ta C-HR+ ja­kaa voi­ma­lin­jan­sa uu­dis­tu­neen To­yo­ta bZ4X:n kans­sa. Tar­jol­la on si­ten kak­si eri­lais­ta ak­kua (57,7 ja 77 kWh) ja ve­to­ta­pa­na on joko etu- tai ne­li­ve­to. Voi­ma­lin­jas­ta riip­pu­en mak­si­mi­te­ho liik­kuu 167 ja 343 he­vos­voi­man vä­lil­lä*.

Au­ton tyy­li ja dy­naa­mi­nen suo­ri­tus­ky­ky ovat hy­vin eri­lai­sia, ja ne on­kin suun­ni­tel­tu hou­kut­te­le­maan eri­lai­sia asi­ak­kai­ta ja vas­taa­maan eri­lai­siin käyt­tö­tar­pei­siin.

En­sim­mäi­set To­yo­ta C-HR+ -mal­lit näh­dään Suo­mes­sa al­ku­vuo­des­ta 2026.

Vuon­na 2026 – ja sen jäl­keen

To­yo­ta jat­kaa täys­säh­kö­mal­lis­ton­sa kas­vat­ta­mis­ta ja tu­lee to­teut­ta­maan ta­voit­teen­sa esit­te­le­mäl­lä kuu­si (6) uut­ta säh­kö­au­to­mal­lia vuo­den 2026 lop­puun men­nes­sä.

Seu­raa­mal­la uu­den To­yo­ta Ur­ban Crui­se­rin ja To­yo­ta C-HR+:n esi­merk­kiä uu­tuu­det tu­le­vat omak­su­maan pe­rin­tei­sen ni­me­ä­mis­st­ra­te­gi­an, jot­ta ne oli­si­vat tut­tu­ja ja hel­pos­ti tun­nis­tet­ta­via sekä uu­sil­le et­tä ole­mas­sa ole­vil­le asi­ak­kail­lem­me.

Sa­ma­nai­kai­ses­ti To­yo­ta pyr­kii laa­jen­ta­maan täys­säh­kö­tek­no­lo­gi­an käyt­töä muis­sa ajo­neu­vo­tyy­peis­sä.

Esi­merk­ki­nä To­yo­tan kun­ni­an­hi­mos­ta on Land Crui­ser Se -kon­sep­ti­mal­li, joka pal­jas­tet­tiin Ja­pan Mo­bi­li­ty Shows­sa vuon­na 2023. Kon­sep­ti­mal­lin avul­la tut­ki­taan täys­säh­köi­sen voi­ma­lin­jan käyt­töö­not­toa myös niis­sä kai­kis­ta iko­ni­sim­mis­sa To­yo­tan mal­leis­sa.

Ke­hi­tys ei py­säh­dy kos­kaan. Säh­kö­au­to­jen tek­niik­ka ke­hit­tyy hui­maa vauh­tia, ja osa­na tu­le­vai­suu­den rat­kai­su­ja tul­laan nä­ke­mään jo vuon­na 2023 esi­tel­lyt seu­raa­van su­ku­pol­ven akut.

Käyt­tö­tar­peen mu­kaan uu­det ak­ku­tyy­pit voi­vat pai­not­tua joko edul­li­suu­teen, suo­ri­tus­ky­kyyn, vie­lä ra­jum­paan suo­ri­tus­ky­kyyn tai tie­tyis­sä mal­leis­sa näh­tä­viin kiin­te­äe­lekt­ro­lyyt­ti­siin ak­kui­hin.

To­yo­ta GA­ZOO Ra­cing

To­yo­ta GA­ZOO Ra­cin­gin (TGR) teh­tä­vä ke­hit­tää ”ever bet­ter cars” (ai­na pa­rem­pia au­to­ja) jat­kuu, kun se työn­tää jat­ku­vas­ti suo­ri­tus­ky­vyn ja in­no­vaa­ti­on ra­jo­ja. Vuon­na 2024 TGR var­mis­ti val­mis­ta­jien tit­te­lit W2RC-, WRC- ja WEC-sar­jois­sa.

TGR:n moot­to­riur­hei­lu­toi­min­ta kään­tyy au­tent­ti­sek­si, liki kil­pa-au­to­mai­sek­si suo­ri­tus­ky­vyk­si asi­ak­kail­le ja luon­nol­li­ses­ti ke­hi­ty­se­duk­si To­yo­tal­le ko­ko­nai­suu­des­saan. Tämä juon­taa juu­ren­sa sii­tä yk­sin­ker­tai­ses­ta oi­val­luk­ses­ta, et­tä kil­pa-au­toi­lu kou­lii ih­mi­siä te­ke­mään ala­ti pa­rem­pia au­to­ja.

Tänä vuon­na TGR pa­laa Nürburg­rin­gil­le kil­pai­le­maan GR Ya­ris Nur24 -mal­lil­la, kun taas GR Ya­ris M Con­cept-pro­to­tyyp­pi kil­pai­lee Su­per Tai­kyu -kil­pai­lus­sa tänä vuon­na osa­na omaa ke­hi­ty­soh­jel­maan­sa.

Vii­mek­si mai­ni­tus­sa pro­to­tyyp­pi­mal­lis­sa käy­te­tään uut­ta G20E-tyy­pin moot­to­ria, joka pys­tyy käyt­tä­mään ener­gi­a­läh­tee­nään sekä hii­li­neut­raa­le­ja polt­to­ai­nei­ta et­tä ve­tyä.

Hii­li­neut­raa­lit polt­to­ai­neet

To­yo­ta tut­kii hii­li­neut­raa­lien polt­to­ai­nei­den po­ten­ti­aa­lia tie­lii­ken­tees­sä. Mo­nien vuo­sien ajan To­yo­ta on käyt­tä­nyt hii­li­neut­raa­le­ja bi­o­polt­to­ai­nei­ta ja e-polt­to­ai­nei­ta kil­pa-au­tois­saan, mu­kaan lu­kien GR010, GR Ya­ris Ral­ly 1 ja GR Sup­ra GT4.

Nämä polt­to­ai­neet tar­jo­a­vat käy­tän­nöl­li­sen rat­kai­sun hii­li­neut­raa­liu­teen, ei vain uu­sil­le au­toil­le, vaan myös ole­mas­sa ole­val­le ajo­neu­vo­kan­nal­le ym­pä­ri maa­il­maa.

To­yo­ta tu­kee EU:n tek­no­lo­gi­a­neut­raa­lia lä­hes­ty­mis­ta­paa hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­seen. Hii­li­neut­raa­lit polt­to­ai­neet ovat kes­kei­nen osa tätä mat­kaa koh­ti sa­tap­ro­sent­tis­ta CO²-neut­raa­liut­ta tie­lii­ken­teen lä­hi­pääs­töis­sä.

Vety- ja polt­to­ken­no­tek­no­lo­gia

To­yo­ta jat­kaa vety- ja polt­to­ken­no­tek­no­lo­gi­an­sa ke­hit­tä­mis­tä. Moot­to­riur­hei­lus­sa ve­ty­käy­tön ke­hi­tys jat­kuu, kun TGR ja Roo­kie Ra­cing edis­tä­vät tätä tek­no­lo­gi­aa kil­pai­le­mal­la me­nes­tyk­sek­kääs­ti kil­pai­luis­sa, ku­ten 24 tun­nin Su­per Tai­kyu -kil­pai­lus­sa.

olt­to­ken­no­au­to­jen osal­ta To­yo­ta ete­nee kol­man­nen su­ku­pol­ven polt­to­ken­no­tek­no­lo­gi­an­sa kans­sa.

Kol­man­nen su­ku­pol­ven jär­jes­tel­mä on ai­em­paa kom­pak­tim­pi jär­jes­tel­mä, joka on yli 20 % ai­em­paa te­hok­kaam­pi mut­ta val­mis­tus­kus­tan­nuk­sil­taan jopa 50 % ai­em­paa al­hai­sem­pi. Tuo­te­ke­hi­tyk­sen läh­tö­koh­ta­na on tek­no­lo­gi­an käy­tän­nön kes­tä­vyys yli mil­joo­nan aje­tun ki­lo­met­rin ver­ran.

To­yo­tan nol­la­pääs­töis­tä polt­to­ken­no­tek­no­lo­gi­aa esi­tel­tiin Pa­rii­sis­sa 2024 useis­sa eri muo­dois­sa, mu­kaan lu­kien lin­ja- ja kuor­ma-au­tois­sa. Pyr­kies­sään vä­hen­tä­mään ras­kaan lii­ken­teen hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä työs­ken­te­lee To­yo­ta myös kump­pa­nei­den­sa kans­sa tu­ke­ak­seen no­pe­an ja kus­tan­nus­te­hok­kaan tank­kau­sinf­rast­ruk­tuu­rin käyt­töö­not­toa ym­pä­ri Eu­roop­paa.

To­yo­tal­la näh­dään polt­to­ken­no­tek­no­lo­gi­al­la ole­van kes­kei­siä kil­pai­lu­e­tu­ja ras­kaas­sa lii­ken­tees­sä, tar­jo­a­mal­la no­pe­an tank­kauk­sen ja sa­mal­la kul­jet­ta­en ras­kaam­pia kuor­mia.

Myös ras­kas lii­ken­ne an­sait­see eri­lai­siin käyt­tö­tar­pei­siin mu­kau­tu­via vaih­to­eh­to­ja, mit­kä ei­vät ole toi­sil­ta vaih­to­eh­doil­ta mil­lään muo­toa pois.

To­yo­tan uu­si FT-Me-mik­ro­liik­ku­vuus­kon­sep­ti

Kenshiki Forumissa Belgiassa oli esillä Toyota FT-Me.

Kenshiki Forumissa Belgiassa oli esillä Toyota FT-Me.

Toyota

To­yo­tan vi­sio on ol­la maa­il­man pa­ras liik­ku­vuus­pal­ve­lui­den tar­jo­a­ja, ja To­yo­ta us­koo vank­ku­mat­to­mas­ti liik­ku­vuu­den kuu­lu­van kai­kil­le. Sii­hen puo­les­taan kuu­luu aja­tus tar­jo­ta liik­ku­vuus­rat­kai­su­ja kai­kil­le asi­ak­kail­le mo­ni­nais­ten hen­ki­lö­koh­tais­ten tar­pei­den ja olo­suh­tei­den mu­kaan.

Uu­si FT-Me-kon­sep­ti­mal­li on kom­pak­ti, ke­vyt ne­li­pyö­rä­kon­sep­ti, joka on suun­ni­tel­tu tar­jo­a­maan hen­ki­lö­koh­tais­ta liik­ku­vuut­ta kau­pun­kiym­pä­ris­töis­sä, jois­sa au­to­jen pri­o­ri­soin­ti vä­he­nee – esi­mer­kik­si sii­tä yk­sin­ker­tai­ses­ta syys­tä, et­tei kau­pun­ki yk­sin­ker­tai­ses­ti pys­ty enää tar­jo­a­maan sitä ti­laa, min­kä hen­ki­lö­au­tot kau­pun­ki-inf­rast­ruk­tuu­ris­ta tar­vit­se­vat.

FT-Me si­säl­tää esi­mer­kik­si au­rin­ko­pa­nee­li­ka­ton, joka voi la­da­ta au­ton ak­kua li­sä­ten 20 - 30 km toi­min­ta­mat­kaa yh­des­sä päi­väs­sä. Kon­sep­ti­mal­lin ra­ken­teis­sa käy­te­tään mah­dol­li­sim­man suu­res­sa mit­ta­kaa­vas­sa kier­rä­tet­ty­jä ma­te­ri­aa­le­ja, ja ta­voit­tee­na on pys­tyä tuot­ta­maan 90 % vä­hen­nyk­sen CO²-ja­lan­jäl­jes­sä ver­rat­tu­na pe­rin­tei­siin kau­pun­ki­au­toi­hin.

Yh­dis­tä­en pre­mium-muo­toi­lun ja mo­ni­puo­li­suu­den, ti­la­va 2-paik­kai­nen ajo­neu­vo tar­jo­aa saa­vu­tet­ta­vaa liik­ku­vuut­ta ih­mi­sil­le, joil­la on nk. ala­hyl­lyn ajo­kor­tit (joil­lain mark­ki­na-alu­eil­la jopa 14-vuo­ti­aat) sa­mal­la kun se hou­kut­te­lee hei­dän van­hem­pi­aan ja nii­tä, jot­ka tar­vit­se­vat toi­sen ajo­neu­von ly­hy­en mat­kan kau­pun­ki­mat­koi­hin.

Tämä in­no­va­tii­vi­nen kon­sep­ti on sel­keä osoi­tus To­yo­tan si­tou­tu­mi­ses­ta tar­jo­a­maan vaih­to­eh­to­ja ja mah­dol­li­suu­den va­li­ta kai­kil­le asi­ak­kail­le.

*Kaik­ki ajo­neu­vo­jen tek­ni­set tie­dot ovat alus­ta­via. Lo­pul­li­set tek­ni­set tie­dot vah­vis­te­taan ajo­neu­vo­jen tyyp­pi­hy­väk­syn­nil­lä.

Le­xus RZ

Le­xus RZ -mal­lis­to laa­je­nee vuon­na 2024 uu­del­la, etu­ve­toi­sel­la mal­li­ver­si­ol­la. Li­säk­si mal­lis­toon esi­tel­lään One Mo­ti­on Grip -oh­jaus­jär­jes­tel­mä vuo­den 2024 lop­puun men­nes­sä.

Le­xus jat­kaa tuo­te­va­li­koi­man­sa laa­jen­ta­mis­ta uu­del­la LM-luk­sus­ti­la-au­tol­la, sekä kom­pak­til­la LBX-cros­so­ve­ril­la, laa­jen­ta­en näin tar­jon­taan­sa uu­sil­le koh­de­ryh­mil­le.

Le­xus on aset­ta­nut stra­te­gi­an­sa uu­den su­ku­pol­ven täys­säh­köis­ten ajo­neu­vo­jen va­raan, so­vel­ta­en sa­mal­la uu­sia suun­nit­te­lu­pe­ri­aat­tei­ta ja uu­sia tek­no­lo­gi­oi­ta, jot­ka muut­ta­vat au­to­jen tu­le­vai­suut­ta.

Le­xus pyr­kii ole­maan maa­il­man­laa­jui­ses­ti 100-pro­sent­ti­ses­ti täys­säh­köi­nen brän­di vuo­teen 2035 men­nes­sä ja Eu­roo­pas­sa vuo­teen 2030 men­nes­sä, jos mark­ki­na­o­lo­suh­teet sal­li­vat.

Pas­cal Ruch (VP, Le­xus Eu­ro­pe) to­te­si:

”Le­xus on ol­lut tek­no­lo­gi­an edel­lä­kä­vi­jä ai­na vuo­des­ta 1989 läh­tien. Se on yl­peä pe­rin­tees­tään haas­taa ylel­lis­ten au­to­jen pe­rin­teet ja tuot­taa jat­ku­vas­ti uut­ta li­sä­ar­voa asi­ak­kail­leen. Kun kyse on säh­köis­tä­mi­ses­tä, tu­lem­me jäl­leen rik­ko­maan ra­jo­ja pre­mium-au­to­maa­il­mas­sa. Ke­hi­täm­me uu­den mo­du­laa­ri­sen ajo­neu­vo­ra­ken­teen ja uu­den su­ku­pol­ven ak­ku­ja, em­me pel­käs­tään pa­ran­taak­sem­me täys­säh­kö­au­to­jen suo­ri­tus­ky­kyä, vaan myös, ja eh­kä tär­keim­pä­nä seik­ka­na, uu­dis­taak­sem­me aja­mi­sen iloa. Myös käyt­tö­jär­jes­tel­mät ko­ke­vat val­lan­ku­mouk­sen, mikä mah­dol­lis­taa ajo­neu­vo­jen suun­nit­te­lun kor­keim­mal­la mah­dol­li­sel­la per­so­noin­nin ta­sol­la, teh­däk­sem­me ylel­li­syy­des­tä to­del­la hen­ki­lö­koh­tais­ta jo­kai­sel­le asi­ak­kaal­lem­me.”

Seu­raa­van su­ku­pol­ven Le­xuk­sen täys­säh­kö­au­tot hyö­dyn­tä­vät mit­ta­suh­tei­den muu­tos­ten ja ra­ken­teel­lis­ten osien ke­ven­tä­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia tar­jo­tak­seen mo­ni­puo­li­sem­paa ti­lan­käyt­töä.

Säh­köis­tys­tek­no­lo­gi­oi­den edis­ty­sas­ke­leet mah­dol­lis­ta­vat Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re -ajo­tun­tu­man jat­ku­van ja ke­hit­ty­vän. Näin se tuot­taa pal­kit­se­van yh­tey­den kul­jet­ta­jan ja au­ton vä­lil­lä, joka tar­jo­aa mu­ka­vuut­ta, luot­ta­mus­ta ja hal­lin­taa kai­kis­sa olo­suh­teis­sa ja ajo­ti­lan­teis­sa.

Lexus LF-ZC Concept

Lexus LF-ZC Concept

Lexus

LF-ZC- ja LF-ZL -kon­sep­ti­mal­lit ker­to­vat tu­le­vai­suu­den mal­lis­tos­ta. LF-ZC, Eu­roo­pas­sa en­si ker­taa näh­ty kon­sep­ti, an­taa esi­ma­kua vuon­na 2026 lan­see­rat­ta­vas­ta Le­xus-mal­lis­ta.

Se hyö­dyn­tää Le­xuk­sen pit­kää ko­ke­mus­ta säh­köis­tä­mi­ses­tä, ele­gant­te­ja mit­ta­suh­tei­ta, ma­ta­laa pai­no­pis­tet­tä, ti­la­vaa mat­kus­ta­moa ja suun­nit­te­lua, joka yh­dis­tää toi­min­nal­li­suu­den miel­lyt­tä­vään es­te­tiik­kaan.

LF-ZL puo­les­taan on tut­kiel­ma huip­pu­luo­kan täys­säh­köi­ses­tä cros­so­ver-mal­lis­ta, joka tar­jo­aa sau­mat­to­man yh­tey­den ih­mis­ten, liik­ku­vuu­den ja yh­teis­kun­nan vä­lil­lä. Ajo­ko­ke­mus voi­daan rää­tä­löi­dä kun­kin yk­sit­täi­sen käyt­tä­jän miel­ty­mys­ten mu­kaan, ja vuo­ro­vai­ku­tus au­ton kans­sa saa­vut­taa uu­den ta­son au­ton teh­des­sä per­so­noi­tu­ja eh­do­tuk­sia kul­jet­ta­jan tyy­lin ja tot­tu­mus­ten pe­rus­teel­la.

Are­ne Ope­ra­ting Sys­tem -käyt­tö­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa uu­sia viih­de- ja yh­tey­den­pi­to­mah­dol­li­suuk­sia. Te­ko­ä­lyn (AI) avul­la ää­nen­tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä an­taa no­pe­an vas­tauk­sen käs­kyi­hin ja pys­tyy te­ke­mään per­so­noi­tu­ja, jous­ta­via eh­do­tuk­sia – tämä on täy­sin ver­rat­ta­vis­sa hen­ki­lö­koh­tai­seen pal­ve­li­jaan.

Jär­jes­tel­mä pys­tyy op­pi­maan kul­jet­ta­jan ru­tii­neis­ta, suo­si­tuis­ta so­vel­luk­sis­ta ja toi­min­nois­ta, ja ak­ti­voi­mal­la ne au­to­maat­ti­ses­ti ky­sy­mät­tä.

Le­xus hyö­dyn­tää täys­säh­kö­au­to­jen eri­tyi­siä suo­ri­tu­so­mi­nai­suuk­sia, ku­ten voi­ma­kas­ta kiih­ty­vyyt­tä ja su­ju­vaa ajo­voi­man hal­lin­taa, ko­ros­taak­seen aja­mi­sen nau­tin­toa ja teh­däk­seen kul­jet­ta­jas­ta yh­tä au­ton­sa kans­sa.

DI­RECT4-ne­li­ve­to­tek­no­lo­gia ta­sa­pai­not­taa jat­ku­vas­ti ve­to­ti­laa etu- ja taka-ak­se­lien vä­lil­lä, tar­jo­ten op­ti­maa­li­sen pi­don kai­kis­sa ajo­ti­lan­teis­sa, li­ne­aa­ri­sen kiih­ty­vyy­den, pa­ran­ne­tun kaar­re­a­jo-suo­ri­tus­ky­vyn ja hil­li­tym­mät au­ton ko­rin liik­keet.

Mo­du­laa­ri­nen ajo­neu­vo­ra­ken­ne ja­kaa au­ton run­gon kol­meen osaan – etu, kes­ki­o­sa ja ta­ka­o­sa – käyt­tä­en gi­ga­cas­ting-me­ne­tel­mää, joka an­taa suu­rem­man va­pau­den muo­toi­lus­sa.

Osien mää­rän vä­hen­tä­mi­nen (ny­kyi­nen etu- ja ta­ka­ra­ken­ne koos­tuu noin 175:stä eril­li­ses­tä ele­men­tis­tä) ly­hen­tää tuo­tan­to­ai­kaa mer­kit­tä­väs­ti ja mah­dol­lis­taa eri­lais­ten ajo­neu­vo­tyyp­pien no­pe­an ke­hi­tyk­sen.

Mo­du­laa­ri­sen ra­ken­teen edut ovat myös suu­rem­pi jäyk­kyys ja pai­non­ke­ven­nys, mikä puo­les­taan edis­tää li­ne­aa­ris­ta, luon­nol­li­sen tun­tuis­ta ajo­dy­na­miik­kaa. Kor­jaus­kus­tan­nuk­siin kiin­ni­te­tään myös huo­mi­o­ta suun­nit­te­lup­ro­ses­sis­sa, jot­ta asi­ak­kaat ei­vät koh­tai­si suu­ria kor­jaus­ku­lu­ja pie­nis­tä kol­huis­ta.

Le­xus jat­kaa tek­no­lo­gi­a­riip­pu­ma­ton­ta lä­hes­ty­mis­ta­paa ja tuo­te­ke­hi­tys­tä lä­hi­vuo­si­na, ai­na vuo­teen 2026 saak­ka.

Se kat­taa kol­me ajo­neu­vo­tyyp­piä: mal­lit, jot­ka tar­jo­a­vat usei­ta voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja, ku­ten UX-, NX- ja RX-cros­so­ver-mal­lit, täys­säh­kö­mal­lit, jot­ka käyt­tä­vät Le­xuk­sen ny­kyis­tä GA-alus­ta­ra­ken­net­ta, ku­ten RZ ja li­säk­si uu­den su­ku­pol­ven täys­säh­kö­au­tot.

Vii­mek­si mai­ni­tut on ra­ken­net­tu gi­ga­cas­ting-me­ne­tel­mäl­lä ja uu­den su­ku­pol­ven alus­ta­ra­ken­teel­la, ku­ten tu­le­va, LF-ZC-kon­sep­tiin pe­rus­tu­va mal­li. Seu­raa­vien vuo­sien ai­ka­na esi­tel­lään uu­sia ajo­neu­vo­ja jo­kai­ses­sa näis­tä kol­mes­ta ka­te­go­ri­as­ta, mu­kaan lu­kien täys­säh­kö­mal­lit. Nämä kaik­ki laa­jen­ta­vat ja mo­ni­puo­lis­ta­vat Le­xus-mal­lis­toa.

Uu­den su­ku­pol­ven täys­säh­kö­au­tot hyö­ty­vät myös voi­ma­lin­jaan teh­dyis­tä pa­ran­nuk­sis­ta ja jat­ku­vis­ta pa­ran­nuk­sis­ta ak­ku­tek­no­lo­gi­as­sa. Le­xus tu­lee ole­maan en­sim­mäi­nen uu­sien ak­ku­tek­no­lo­gi­oi­den käyt­tä­jä.

Esi­merk­ki­nä mai­nit­ta­koon uu­si, kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn li­tium-io­ni-ak­ku, jon­ka odo­te­taan tar­jo­a­van 10–80 % la­tau­sa­jan noin 20 mi­nuu­tis­sa ja noin 800 km:n toi­min­ta­mat­kan (WLTP-syk­li). Myös ai­em­paa edul­li­sem­pi ak­ku tu­lee saa­ta­vil­le, li­sä­ten en­ti­ses­tään asi­ak­kai­den va­lin­nan­va­raa.

Le­xus kas­vaa Eu­roo­pas­sa ja uu­sien au­to­jen myyn­nin odo­te­taan nou­se­van noin 74 000 au­toon tänä vuon­na, mikä tar­koit­taa noin 50 % kas­vua vuo­teen 2022 ver­rat­tu­na.

Le­xus on siis yk­si no­peim­min kas­va­vis­ta pre­mium-brän­deis­tä näyt­tä­en mark­ki­na-alu­een suu­rim­pia kas­vu­lu­ku­ja. Tämä me­nes­tys pe­rus­tuu vah­vaan mal­li­va­li­koi­maan, joka on uu­sit­tu lä­hes ko­ko­naan vii­meis­ten kah­den vuo­den ai­ka­na.

Va­li­koi­maan kuu­luu kol­me täy­sin uut­ta mal­lia Eu­roo­pas­sa erit­täin tär­keil­lä D- ja E-pre­mium-SUV-seg­men­teil­lä – NX, RX ja RZ – tar­jo­ten hyb­ri­di-, pis­to­ke­hyb­ri­di- ja täys­säh­köi­siä voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to­ja. Kas­vun odo­te­taan jat­ku­van vuon­na 2024, aut­ta­en yri­tys­tä koh­ti tu­le­vai­suu­den ta­voi­tet­taan saa­vut­taa yli 100 000 au­ton vuo­sit­tai­set myyn­ti­lu­ke­mat Eu­roo­pas­sa.

Le­xus on esi­tel­lyt hil­jat­tain kak­si täy­sin uut­ta mal­lia, jot­ka vie­vät brän­din uu­siin mark­ki­na­seg­ment­tei­hin: uu­den lip­pu­lai­va­mal­lin LM (Lu­xu­ry Mo­ver) -tila-au­ton ja LBX:n, Le­xuk­sen en­sim­mäi­sen kom­pak­tin cros­so­ver-mal­lin. LM vie mat­kus­ta­jan mu­ka­vuu­den en­nen­nä­ke­mät­tö­mäl­le ta­sol­le, kun taas LBX haas­taa va­kiin­tu­neen luk­su­sau­to­hie­rar­ki­an osoit­ta­en sa­mal­la, et­tä ar­vok­kaat omi­nai­suu­det, laa­tu ja ajo­ko­ke­mus voi­daan tar­jo­ta myös kom­pak­tis­sa ko­ko­nai­suu­des­sa.

Nämä mal­lit osoit­ta­vat Le­xuk­sen ha­lun kas­vaa, sekä ha­lun jat­kaa au­to­maa­il­man ra­jo­jen uu­del­leen­mää­rit­te­lyä.

Juha Pel­to­nen, ku­vat To­yo­ta, Le­xus

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU