508 Peugeot Sport Engineered -mallin alustasäätöjen viimeistelystä ja säädöistä vastaavat Peugeot Sportin insinöörit.

508 Peugeot Sport Engineered -mallin alustasäätöjen viimeistelystä ja säädöistä vastaavat Peugeot Sportin insinöörit.

508 Peugeot Sport Engineered: Merkin huippu­te­hok­kuuden yksikön suunnittelema erikoisversio

Peugeot Sport Engineered on Peugeotin huippu­te­hok­kuuden yksikkö, joka luo uudenlaista suorituskykyä kehittämällä sähköistettyjä moottoreita.

Auto Bild.Uutiset

Huip­pu­suo­ri­tus­ky­kyis­ten Peu­ge­ot 508- ja 508 SW -ver­si­oi­den myö­tä Peu­ge­ot jul­kis­taa nyt en­sim­mäi­nen lu­vun Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red -ta­ri­naan­sa.

Ur­hei­lul­li­suu­den ja tek­no­lo­gi­an täy­del­li­sen lii­ton myö­tä Peu­ge­o­til­la luo­daan uu­den­tyyp­pi­sel­le suo­ri­tus­ky­vyl­le uu­den­lai­set nor­mit. Vas­tuun­tun­tois­ta suo­ri­tus­ky­kyä kut­su­taan ni­mi­tyk­sel­lä Neo-Per­for­man­ce.

Uu­den mal­lis­ton logo kol­mi­ne Kryp­to­niit­ti-rai­toi­neen viit­taa Peu­ge­ot Spor­tin uu­teen iden­ti­teet­tiin sekä uu­sim­pien sar­ja­val­mis­teis­ten mal­lien ajo­va­loi­hin. Ins­pi­raa­ti­on­sa se am­men­taa mai­neik­kaan Peu­ge­ot 504 Coupén ta­ka­va­lois­ta.

508 Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red on to­del­li­nen tek­no­lo­gi­sen osaa­mi­sen näy­tön paik­ka sekä pe­rim­mäi­nen il­men­ty­mä Peu­ge­ot Spor­tin in­si­nöö­rien asi­an­tun­te­muk­ses­ta. Osaa­mi­sen­sa he ovat to­dis­ta­neet mo­neen ker­taan esi­mer­kik­si WRC-ral­li­sar­jas­sa, Da­kar-ral­lis­sa, Pi­kes Peak’in mä­ki­ki­sas­sa sekä WEC-sar­jas­sa (World En­du­ran­ce Cham­pi­ons­hip.

Li­säk­si osaa­mis­ta on Peu­ge­ot 208 FE -kon­sep­ti­au­ton ke­hi­tys­työs­tä vuon­na 2013 (CO2 46 g/km – 0-100 km/h 8,2 s) sekä Peu­ge­ot 308 R Hyb­ri­dis­tä vuon­na 2015 (500 hv – 720 Nm; 0-100 km/h 4,0 s).

Sa­mas­sa yh­tey­des­sä Peu­ge­ot jul­kis­taa pa­luun­sa WEC-sar­jaan (World En­du­ran­ce Cham­pi­ons­hip) ja sen ku­nin­kuus­luok­kaan LMH (Le Mans Hy­per­car). Tämä ta­pah­tuu vuo­des­ta 2022 al­ka­en.

Mer­kin suo­ri­tus­ky­kyi­sin sar­ja­tuo­tan­to­au­to

508 Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red on kaik­kien ai­ko­jen suo­ri­tus­ky­kyi­sin Peu­ge­o­tin val­mis­ta­ma sar­ja­tuo­tan­to­au­to.

Voi­ma­lin­ja saa­vut­taa 360 hv te­hon ja 520 Nm vään­nön yh­dis­tä­mäl­lä polt­to­moot­to­rin ja säh­kö­moot­to­rin. Yh­dis­tel­mä mah­dol­lis­taa vä­lit­tö­män re­ak­ti­o­ky­vyn ja tu­lok­se­na on Peu­ge­o­til­le en­nen nä­ke­mä­tön suo­ri­tus­ky­ky: 0-100 km/h: 5,2 s; 0-1000 m: 24,5 s; 80-120 km/h: 3 s ja huip­pu­no­peus 250 km/h (ra­joi­tet­tu säh­köi­ses­ti).

Ma­dal­le­tus­sa alus­tas­sa on is­kun­vai­men­nuk­sen op­ti­moin­ti kol­meen eri ta­soon (Com­fort/Hyb­rid/Sport), suu­rem­pi rai­de­le­veys (+24 mm edes­sä ja +12 mm ta­ka­na), edes­sä 380 mm jar­ru­le­vyt ja kiin­te­ät 4-män­täi­set jar­ru­sa­tu­lat. Van­teet ovat 20-tuu­mai­set ja ren­gas­mal­li on Mic­he­lin© Pi­lot Sport 4S.

Ne­li­ve­to

508 Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red saa­vut­taa 360 hv te­hon polt­to­moot­to­rin ja kah­den, taka-ak­se­lil­le si­joi­te­tun säh­kö­moot­to­rin yh­dis­tä­mi­sen an­si­os­ta. Ne­li­ve­to var­mis­taa op­ti­maa­li­sen ve­to­ky­vyn kai­kis­sa sää­o­lo­suh­teis­sa.

Tar­jol­la on vii­si eri ajo­ti­laa, joi­den va­lin­ta ta­pah­tuu kes­ki­kon­so­lin va­lit­si­mes­ta:

• Elect­ric: 100% säh­köi­seen, ää­net­tö­mään ajoon, toi­min­ta­mat­ka 42 km (WLTP). Pää­sy myös kau­pun­kien pääs­tö­ra­joi­te­tuil­le alu­eil­le. Kiih­dy­tyk­sis­sä säh­kö­moot­to­rien tuo­ma vä­li­tön vään­tö 0-140 km/h.

• Mu­ka­vuus: Hyb­ri­di­a­jo­ti­la peh­me­äm­mäl­lä jou­si­tuk­sel­la, tu­lok­se­na huip­pu­mu­ka­va ajo.

• Hyb­rid: ajo­ti­la va­lit­see au­to­maat­ti­ses­ti käyt­tö­voi­mak­si polt­to­moot­to­rin tai säh­kö­moot­to­rin op­ti­maa­li­sen ku­lu­tuk­sen var­mis­ta­mi­sek­si

• Sport: mak­si­mi­te­ho 360 hv par­haa­seen ajo­nau­tin­toon! Tämä ajo­ti­la vai­kut­taa myös oh­jauk­seen, is­kun­vai­men­nuk­seen, kaa­su­pol­ki­men vas­tee­seen sekä di­gi­taa­li­sen näy­tön sä­vyyn. Polt­to­moot­to­ri var­mis­taa, et­tä ak­ku säi­lyy täy­teen la­dat­tu­na joka het­kes­sä.

• 4WD: mak­si­maa­li­nen ve­to­ky­ky liuk­kais­sa ajo-olo­suh­teis­sa.

La­taus­hyb­ri­di­toi­min­to­jen osal­ta 508 Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red -mal­lin ke­hi­tys­työs­sä hyö­dyn­net­tiin ko­ke­muk­sia vas­ti­kään lan­see­ra­tuis­ta Peu­ge­ot 3008 Hyb­rid/Hyb­rid4- sekä Peu­ge­ot 508 Hyb­rid -mal­leis­ta sekä Peu­ge­ot Spor­tin asi­an­tun­te­mus­ta hyb­ri­di­saa­ti­os­ta au­tour­hei­lus­sa.

La­taus­vaih­to­eh­to­ja on usei­ta

• al­le 7 tun­tia ko­ti­la­taus­pis­tok­kees­ta

• 4 tun­tia vah­vis­te­tus­ta 16A-pis­tok­kees­ta

• al­le 2 tun­tia, jos käy­tös­sä on 32A la­taus­pis­te

Ko­ti­la­tau­sa­se­man voi hank­kia PEU­GE­OT-jäl­leen­myy­jäl­tä au­ton os­ton yh­tey­des­sä.

Kaik­kien säh­köis­ten Peu­ge­ot-mal­lien käy­tös­sä ole­vat mo­bii­li­lait­tei­siin asen­net­ta­vat pal­ve­lut on käy­tet­tä­vis­sä täy­sin ve­loi­tuk­set­ta My­Peu­ge­ot® -so­vel­luk­sen avul­la.

508 Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red on mat­kus­ta­mo- ja ta­va­ra­ti­loil­taan sa­man­suu­rui­nen kuin vas­taa­vat polt­to­moot­to­ri­ver­si­ot säh­kö­moot­to­rien ja akus­ton jär­ke­vän si­joit­te­lun an­si­os­ta.

Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red on ke­hit­tä­nyt uu­den tyyp­pi­sen suo­ri­tus­ky­vyn ni­mel­tään Neo-Per­for­man­ce. Kyse on ur­hei­lul­li­suu­den ja tek­no­lo­gi­an täy­del­li­ses­tä lii­tos­ta, jon­ka tu­lok­se­na ovat mer­kit­tä­vän al­hai­set CO2-pääs­töt: 46 g/km WLTP-nor­min mu­kaan, joka vas­taa 2,03 lit­ran ku­lu­tus­ta/100 km.

Vii­meis­tel­lyt alus­ta­sää­döt

508 Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red -mal­lin alus­ta­sää­tö­jen vii­meis­te­lys­tä ja sää­döis­tä vas­taa­vat Peu­ge­ot Spor­tin in­si­nöö­rit. Kaar­re­a­jo-omi­nai­suu­det ovat täs­mäl­li­set, kii­tos oh­jauk­sen ää­rim­mäi­sen hie­no­sää­dön.

Ne­li­ve­don li­säk­si ja op­ti­maa­li­sen tur­val­li­suu­den ta­kaa­mi­sek­si 508 Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red on va­rus­tet­tu kai­kil­la Peu­ge­ot 508 -mal­lis­toon tar­jol­la ole­vin ajo­a­vus­ti­min: mu­ka­na ovat pi­me­ä­nä­kö­jär­jes­tel­mä (Night Vi­si­on), mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din Stop & Go -toi­min­noin, kais­ta­va­roi­tin, au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus jne.

Peu­ge­ot i-Cock­pit® -oh­jaa­mo nou­see par­haa­seen ele­ment­tiin­sä pi­tä­en si­säl­lään kom­pak­tin ko­koi­sen oh­jaus­pyö­rän kol­mel­la kryp­to­nii­tin vä­ri­sel­lä ko­ris­te­rai­dal­la, jot­ka ovat tun­nu­so­mai­sia Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red -mal­lil­le, sekä kor­ke­al­le si­joi­te­tul­la 100 % di­gi­taa­li­mit­ta­ris­tol­la. Peu­ge­ot i-Cock­pit® -oh­jaa­mon graa­fi­set ani­maa­ti­ot sekä 10" HD-kes­kus­näyt­töä ko­ris­ta­va logo ko­ros­ta­vat eksk­lu­sii­vis­ta il­met­tä.

Niin sa­not­tu­jen Com­fort-Fit -is­tuin­ten ver­hoi­lu on yh­dis­tel­mä nah­kaa, 3D-kan­gas­ta sekä Al­can­ta­raa©. Mat­kus­ta­moa ko­ris­ta­vat tra­mon­ta­nen har­maat ja kryp­to­nii­tin vä­ri­set kak­sois­ko­ris­te­tik­kauk­set. Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu Fo­cal® hifi-jär­jes­tel­mä.

Peugeot i-Cockpit® -ohjaamo nousee parhaaseen elementtiinsä pitäen sisällään kompaktin kokoisen ohjauspyörän kolmella kryptoniitin värisellä koristeraidalla, jotka ovat tunnusomaisia Peugeot Sport Engineered -mallille, sekä korkealle sijoitetulla 100 % digitaalimittaristolla. Peugeot i-Cockpit® -ohjaamon graafiset animaatiot sekä 10" HD-keskusnäyttöä koristava logo korostavat eksklusiivista ilmettä.

Peugeot i-Cockpit® -ohjaamo nousee parhaaseen elementtiinsä pitäen sisällään kompaktin kokoisen ohjauspyörän kolmella kryptoniitin värisellä koristeraidalla, jotka ovat tunnusomaisia Peugeot Sport Engineered -mallille, sekä korkealle sijoitetulla 100 % digitaalimittaristolla. Peugeot i-Cockpit® -ohjaamon graafiset animaatiot sekä 10" HD-keskusnäyttöä koristava logo korostavat eksklusiivista ilmettä.

Mal­lin ae­ro­dy­naa­mis­ta muo­toi­lua vah­vis­ta­vat ver­si­on eri­kois­piir­teet: edes­sä te­rä­vä­piir­tei­nen etu­sä­leik­kö, etu­pus­ku­ri, il­ma­not­to­au­kot ja kryp­to­ni­te-logo; kyl­jis­sä kol­me eri­kois­ko­ris­tel­tua tai­tet­ta ja kol­me ko­ris­te­rai­taa tois­tu­vat jäl­leen se­dan-ver­si­os­sa ta­ka­si­vuik­ku­nas­sa sekä SW-ver­si­on etu­lo­ka­suo­jis­sa. Ta­ka­na ovat elekt­ro­lyyt­ti­ses­ti kä­si­tel­lyt mus­tat pa­ko­put­ket ja kiil­tä­vän mus­ta il­ma­noh­jain.

508 Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red on saa­ta­va­na kol­me­na eri ko­rin­vä­ri­nä: Se­le­niu­min har­maa, mus­ta Per­la Nera sekä hel­mi­äis­val­koi­nen.

Kaik­ki 508 Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red -mal­lin lo­got ovat mus­tia, ko­ros­ta­en mal­lin ur­hei­lul­li­suut­ta. 508 Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red val­mis­te­taan Mul­hou­ses­sa, Rans­kas­sa ja on ti­lat­ta­vis­sa lo­ka­kuun puo­li­vä­lis­tä 2020 al­ka­en (maas­ta riip­pu­en).

Yh­te­nä en­sim­mäi­sis­tä mark­ki­nois­ta 508 Peu­ge­ot Sport En­gi­nee­red -mal­lin Suo­men hin­nat on jul­kais­tu: Peu­ge­ot 508 PSE mak­saa al­ka­en 62 479 eu­roa ja 508 SW PSE al­ka­en 63 982 eu­roa. En­nak­ko­ti­lauk­set al­ka­vat lo­ka­kuus­sa 2020 ja toi­mi­tuk­set al­ka­vat vuo­den 2021 puo­lel­la.

Peu­ge­ot-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN