Klaus Bremer, Kai Lauri Bremer, Matti Järvi, Matti Korjula ja Jukka Miettinen ovat 50-vuotiaan Auto- ja liikennetoimittajat ry:n uudet kunniajäsenet. (Kuva: Jari Kohonen)

Klaus Bremer, Kai Lauri Bremer, Matti Järvi, Matti Korjula ja Jukka Miettinen ovat 50-vuotiaan Auto- ja liikennetoimittajat ry:n uudet kunniajäsenet. (Kuva: Jari Kohonen)

Jari Kohonen

Auto- ja liiken­ne­toi­mit­tajat ry: Täytti kunniakkaat 50 vuotta!

Auto- ja liiken­ne­toi­mit­tajat AuLi ry:n historia sai alkunsa 16. helmikuuta 1971 Mootto­ri­toi­mit­tajat ry:n Helsingissä ravintola Sillankorvassa järjestämässä kokouksessa.

Auto Bild.Uutiset

Tuon yh­dis­tyk­sen sil­loi­nen pu­heen­joh­ta­ja Mau­ri Salo il­moit­ti kes­ken ko­kouk­sen, et­tä yh­dis­tyk­sen joh­to­kun­ta ei nau­ti jä­se­nis­tön luot­ta­mus­ta.

Moot­to­ri­toi­mit­ta­jat ry:ssä oli jä­se­ni­nä sekä alan toi­mit­ta­jia ja tie­dot­ta­jia. Sa­lon ja hä­nen kans­saan yh­dis­tyk­ses­tä eron­nei­den jä­se­nien mie­les­tä toi­mit­ta­jat tar­vit­si­vat oman, it­se­näi­sen yh­dis­tyk­sen.

Sii­tä al­koi Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jien tai­val, jon­ka ku­lu­es­sa se on kas­va­nut yli sa­dan jä­se­nen vah­vui­sek­si yh­dis­tyk­sek­si, jon­ka jä­se­nis­töön kuu­lu­vat lä­hes kaik­ki Suo­mes­sa au­tois­ta ja tie­lii­ken­tees­tä uu­ti­soi­vat toi­mit­ta­jat.

Kan­taa-ot­ta­va taho

Vuo­si­kym­men­ten ai­ka­na Au­Li on ot­ta­nut vah­vas­ti kan­taa muun mu­as­sa lii­ken­teen ja au­to­kan­nan ke­hi­tyk­seen sekä tur­val­li­suu­teen.

Au­to­a­lan mai­non­taa ar­vi­oi­tiin pit­kään ja­ka­mal­la vuo­sit­tain ri­su­ja ja ruu­su­ja. Au­to­jen polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta tut­kit­tiin ja ta­lou­del­li­seen ajo­ta­paan kan­nus­tet­tiin jär­jes­tä­mäl­lä ta­lou­del­li­suu­sa­jo­kil­pai­lu­ja.

Jä­sen­kun­taa on kou­lu­tet­tu mo­ni­puo­li­ses­ti. Yh­te­nä tär­ke­ä­nä osa­na ovat vuo­des­ta 1992 läh­tien jär­jes­te­tyt ke­väi­set ko­ea­jo­päi­vät, jois­sa jä­se­net ovat voi­neet ker­ral­la ko­ea­jaa uu­sim­pia au­to­mal­le­ja.

Vuo­des­ta 2014 al­ka­en Au­Li on teh­nyt Vuo­den Au­to Suo­mes­sa-va­lin­nan, joka jul­kis­tet­tiin kah­dek­san­nen ker­ran juu­ri en­nen Au­Lin 50-vuo­tis­juh­laa. Uu­den ai­ka­kau­den kun­ni­ak­si voi­ton vei säh­kö­au­to Škoda Eny­aq.

Au­Lin 50-vuo­tis­juh­lan jär­jes­tä­mi­nen oli pit­kään vaa­ka­lau­dal­la ko­ro­na­ti­lan­teen ta­kia. Sen ta­kia juh­la myös siir­tyi oi­ke­as­ta syn­ty­mä­päi­väs­tä Au­lin-ni­mi­päi­vään 16.12.

Au­Lin uu­sik­si kun­ni­a­jä­se­nik­si juh­las­sa kut­sut­tiin Kai Lau­ri Bre­mer, Klaus Bre­mer, Mat­ti Jär­vi, Mat­ti Kor­ju­la ja Juk­ka Miet­ti­nen, jot­ka ovat ol­leet mu­ka­na yh­dis­tyk­sen toi­min­nas­sa sen pe­rus­ta­mi­ses­ta läh­tien.

50-vuo­tis­his­to­riik­ki

His­to­ri­aan liit­tyi myös vah­vas­ti Au­Lin his­to­ri­as­ta ker­to­van kir­jan jul­kai­se­mi­nen. Juha Par­ta­sen kir­joit­ta­ma To­tuu­den tor­vet – Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jien yh­dis­tys Au­Lin en­sim­mäi­set 50 vuot­ta ker­too mo­ni­puo­li­ses­ti yh­dis­tyk­sen vä­rik­kääs­tä his­to­ri­as­ta, jo­hon liit­tyy myös mo­nen­lai­sia kom­mel­luk­sia.

Puo­len vuo­si­sa­dan kun­ni­ak­si ja­et­tiin kak­si pal­kin­toa. Puo­len vuo­si­sa­dan tie­dot­ta­jan pal­kin­to an­net­tiin Ve­hon merk­kien vies­tin­tä­pääl­li­köl­le Pek­ka Kos­kel­le.

Pe­rus­te­lu­na to­det­tiin, et­tä tark­kaa tie­toa tai­ta­vas­ti ja­ka­va Kos­ki on am­mat­ti­kun­tan­sa eri­no­mai­nen edus­ta­ja, joka on teh­nyt työ­tä eri merk­kien pa­ris­sa vuo­des­ta 1983 läh­tien.

Au­Lin jä­se­nil­leen jär­jes­tä­män puo­len vuo­si­sa­dan va­lo­ku­va­kil­pai­lun tuo­ma­roi kan­sain­vä­li­ses­ti pal­kit­tu QEP-tit­te­lin saa­nut Mika Le­vä­lam­pi.

Au­Li 50 vuot­ta -va­lo­ku­va­kil­pai­luun hy­väk­syt­tiin mu­kaan Au­Lin vuo­si­na 1971–2021 ot­ta­mia ku­via. Au­to- ja lii­ken­ne­ai­hei­sen va­lo­ku­va­kil­pai­lun kär­ki­kol­mi­kon muo­dos­ti­vat Jari Ko­ho­nen, Ant­ti Hen­ti­nen ja Mar­ko Mä­ki­nen.

Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jat ry:n 50-vuo­tis­juh­la to­dis­ti, et­tä Suo­mes­sa on kan­sain­vä­li­ses­ti ot­ta­en erit­täin vi­reä ja alan toi­mi­jat ko­ko­a­va yh­dis­tys.

Sii­nä, mis­sä mo­nes­sa Eu­roo­pan maas­sa Au­Lin si­sar­jär­jes­tön toi­min­ta on hii­pu­nut ja jä­se­nis­tö haih­tu­nut, Suo­mes­sa Au­Li toi­mii vah­vas­ti ja sen jä­se­nyys on ar­vos­tet­tu asia, ku­ten se on ol­lut jo vii­den­kym­me­nen vuo­den ajan.

Au­to- ja Lii­ke­ne­toi­mit­ta­jat ry. / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN