Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi

Renault Filante Record 2025 -konseptiauto rikkoi sähköautojen tehok­kuu­sen­nä­tyksen 18.12.2025 UTACin testiradalla Marokossa. Auto ajoi 1 008 kilometriä alle 10 tunnissa, 102 km/h keskinopeudella, ilman yhtäkään latausta.

Auto Bild.Uutiset

Ku­lu­tus oli vain 7,8 kWh/100 km, ja ak­kuun jäi vie­lä 11 %, mikä oli­si riit­tä­nyt noin 120 li­sä­ki­lo­met­riin.

Tämä suo­ri­tus osoit­taa, et­tä säh­kö­au­tot voi­vat kul­kea pit­kiä mat­ko­ja re­a­lis­ti­sil­la moot­to­ri­tie­no­peuk­sil­la il­man la­taus­ta – ja vie­lä­pä akul­la, joka on sa­maa ko­ko­luok­kaa kuin Sce­nic E-Tech elect­ric -mal­lis­sa (87 kWh). Ta­voit­teen saa­vut­ta­mi­nen edel­lyt­ti ää­rim­mäis­tä te­hok­kuu­den op­ti­moin­tia: ae­ro­dy­na­mii­kan hi­o­mis­ta, pai­non mi­ni­moin­tia ja in­no­va­tii­vis­ten ma­te­ri­aa­lien käyt­töä.

En­sim­mäi­nen yri­tys Rans­kas­sa lo­ka­kuus­sa jou­dut­tiin pe­ru­maan huo­non sään vuok­si, mut­ta tii­mit ei­vät luo­vut­ta­neet. Mar­ra­kec­hin au­rin­koi­ses­sa sääs­sä kaik­ki oli val­mii­na: läm­pö­ti­la vaih­te­li 4–13 °C, tuul­ta ei ol­lut ja rata oli kui­va. Kel­lo 8.00 Lau­rent Hur­gon aloit­ti en­sim­mäi­sen ajo­vuo­ron, jota seu­ra­si Cons­tan­ce Léraud-Rey­ser nel­jän tun­nin osuu­del­la. Lo­pul­ta Art­hur Fer­rie­re toi au­ton maa­liin au­rin­gon­las­kun jäl­keen. Yh­teen­sä ajet­tiin 239 kier­ros­ta yli nel­jän ki­lo­met­rin ra­dal­la ja koko tes­ti kes­ti 9 tun­tia ja 52 mi­nuut­tia (pois lu­kien kul­jet­ta­ja­vaih­dot).

Kul­jet­ta­jien tun­nel­mat ker­to­vat pal­jon haas­tees­ta. Lau­rent Hur­gon ku­va­si kol­men tun­nin ajoa “täy­del­li­sen kes­kit­ty­mi­sen ti­lak­si, jos­sa hil­jai­suus ja mai­se­ma loi­vat lä­hes kuun pin­nan tun­nel­man”. Cons­tan­ce Léraud-Rey­ser puo­les­taan ver­ta­si nel­jän tun­nin ajoa ma­ra­to­niin: “Ad­re­na­lii­ni ja mu­siik­ki aut­toi­vat jak­sa­maan, ja steer-by-wire teki aja­mi­ses­ta nau­tin­nol­lis­ta.” Art­hur Fer­rie­re, vii­mei­sen osuu­den kul­jet­ta­ja, ker­toi: “Pai­net­ta oli, mut­ta kun ky­pä­rä oli pääs­sä, olin täy­sin kes­kit­ty­nyt. Olen yl­peä, et­tä sain ol­la osa tätä en­nä­tys­tä.”

Ae­ro­dy­na­miik­ka oli rat­kai­se­vas­sa roo­lis­sa. Tuu­li­tun­ne­li­tes­tit pal­jas­ti­vat, et­tä il­man­vas­tus oli lii­an kor­kea – lä­hes 0,40. Ta­voi­te oli 0,30, mikä vaa­ti roh­kei­ta muu­tok­sia. Etu- ja ta­ka­pyö­rien suo­jat muo­toil­tiin uu­del­leen, il­ma­not­to­auk­ko­ja pie­nen­net­tiin ja au­ton “sii­vet” ir­ro­tet­tiin kes­ki­ra­ken­tees­ta ja kiin­ni­tet­tiin suo­raan pyö­riin, jot­ta il­ma­vir­taus va­pau­tui. “Fi­lan­te oli alus­ta as­ti ae­ro­dy­naa­mi­nen, mut­ta hie­no­sää­tö ava­si sen täy­den po­ten­ti­aa­lin”, ker­too ae­ro­dy­na­miik­kain­si­nöö­ri Jo­ce­lyn Méri­ge­ault.

Fi­lan­te Re­cord 2025 on to­del­li­nen la­bo­ra­to­rio pyö­ril­lä. Se esit­te­lee usei­ta in­no­vaa­ti­oi­ta: elekt­ro­ni­set oh­jaus- ja jar­ru­tus­jär­jes­tel­mät (steer-by-wire ja brake-by-wire), ult­ra-ke­vy­et ma­te­ri­aa­lit ku­ten hii­li­kui­tu ja 3D-tu­los­te­tut Scal­mal­loy-osat sekä Mic­he­lin-ren­kaat, jot­ka on suun­ni­tel­tu ma­ta­lan vie­rin­tä­vas­tuk­sen ja ae­ro­dy­na­mii­kan op­ti­moi­mi­sek­si. Au­ton pai­no on vain 1 000 kg, mut­ta suo­ri­tus­ky­ky mul­lis­taa kä­si­tyk­sen säh­kö­au­to­jen toi­min­ta­mat­kas­ta.

Tämä en­nä­tys ei ole pelk­kä in­si­nöö­ri­temp­pu. Fi­lan­te Re­cord 2025:n opit oh­jaa­vat tu­le­vien Re­nault-säh­kö­mal­lien ke­hi­tys­tä, jot­ta ne vas­taa­vat asi­ak­kai­den to­del­li­siin tar­pei­siin – myös pit­kil­lä moot­to­ri­tie­o­suuk­sil­la. Pro­jek­ti­pääl­lik­kö Oli­vier Blanc­he ki­teyt­tää: “Tämä pro­jek­ti syn­tyi pak­ko­miel­tees­tä: saa­vut­taa en­nä­tyk­sel­li­nen te­hok­kuus. Tais­te­lim­me sään ja ae­ro­dy­na­mii­kan kans­sa, mut­ta tär­kein muis­to on ih­mis­ten yh­tei­nen pon­nis­tus.”

Au­to­bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä

Auto Bild.Uutiset

Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä

Auto Bild.Uutiset

Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus

Auto Bild.Uutiset

Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus

Auto Bild.Uutiset

Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä

Auto Bild.Uutiset

Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN