Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku

Verohallinnon tuoreiden tilastojen mukaan autoveron tuotto valtiolle oli vuonna 2024 yhteensä 298,2 miljoonaa euroa, mikä on noin 84,4 miljoonaa euroa (-22,1 %) vähemmän kuin vuonna 2023. Verotettujen ajoneuvojen lukumäärä laski edellisvuoteen verrattuna noin 25 000 kappaleella (-15,8 %), ja oli noin 134 000 kappaletta.

Auto Bild.Uutiset

Vuon­na 2024 au­to­ve­ro­te­tuis­ta ajo­neu­vois­ta 64,7 pro­sent­tia oli uu­sia. Uu­sien ajo­neu­vo­jen mää­rä las­ki noin 16 200 kap­pa­leel­la (-15,7 %) ja käy­tet­ty­jen ajo­neu­vo­jen noin 9 000 kap­pa­leel­la (-16,0 %).

Yk­sit­täi­sen ajo­neu­von au­to­ve­ron suu­ruu­teen vai­kut­ta­vat ajo­neu­von ve­ro­tu­sar­vo ja pääs­tö­ta­so. Uu­sis­ta ko­ko­naan säh­kö­käyt­töi­sis­tä hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­tois­ta ei tar­vit­se mak­saa au­to­ve­roa.

– Au­to­ve­ron tuo­ton pie­nen­ty­mis­tä se­lit­tää se, et­tä au­to­ve­ro­tet­tu­jen ajo­neu­vo­jen mää­rä on vä­hen­ty­nyt. Li­säk­si au­to­kan­ta on säh­köis­ty­nyt sekä polt­to­moot­to­ri­au­to­jen pääs­tö­ta­sot las­ke­neet, me­net­te­ly­pääl­lik­kö Ta­pio Rou­hi­ai­nen Ve­ro­hal­lin­nos­ta

Suu­rin osa au­to­ve­ros­ta ben­sii­ni- ja die­sel­käyt­töi­sis­tä hen­ki­lö­au­tois­ta

Ben­sii­ni­käyt­töis­ten hen­ki­lö­au­to­jen osuus mak­suun­pan­nun au­to­ve­ron ko­ko­nais­mää­räs­tä oli 47,7 pro­sent­tia (142,2 mil­joo­naa eu­roa) ja die­sel­käyt­töis­ten hen­ki­lö­au­to­jen osuus 12 pro­sent­tia (35,7 mil­joo­naa eu­roa). Mak­suun­pan­nun au­to­ve­ron mää­räs­tä vain 1,7 pro­sent­tia (5,2 mil­joo­naa eu­roa) ker­tyi säh­kö­a­jo­neu­vois­ta, vaik­ka au­to­ve­ro­te­tuis­ta ajo­neu­vois­ta 28,3 pro­sent­tia oli säh­kö­käyt­töi­siä.

– Syy­nä tä­hän on uu­sien täys­säh­kö­au­to­jen ve­rot­to­muus, eli ve­roa mak­set­tiin vain van­hem­mis­ta säh­kö­au­tois­ta. Mut­ta vaik­ka säh­kö­au­tois­ta ei mak­se­ta au­to­ve­roa, ne ovat mu­ka­na au­to­ve­ro­tuk­sen ti­las­tois­sa, kos­ka myös säh­kö­au­tois­ta teh­dään au­to­ve­ro­tus­pää­tös, Rou­hi­ai­nen se­lit­tää.

Käyt­tö­voi­man mu­kaan tar­kas­tel­tu­na kor­kein kes­ki­mää­räi­nen au­to­ve­ro vuon­na 2024 oli uu­sil­la die­sel­käyt­töi­sil­lä hen­ki­lö­au­toil­la (5 702 eu­roa) ja toi­sek­si kor­kein käy­te­tyil­lä die­sel­käyt­töi­sil­lä hen­ki­lö­au­toil­la (3 679 eu­roa).

Osal­taan au­to­ve­ro­tuo­ton las­kua se­lit­tää myös se, et­tä käy­tet­ty­jen ajo­neu­vo­jen au­to­ve­roil­moi­tus­ten kä­sit­te­ly­ruuh­kat on saa­tu Ve­ro­hal­lin­nos­sa pu­ret­tua, min­kä an­si­os­ta ai­em­mil­ta vuo­sil­ta ei siir­ty­nyt ta­pauk­sia mak­set­ta­vak­si vuo­den 2024 ai­ka­na.

Uu­sis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta yhä mel­kein puo­let ben­sii­ni­käyt­töi­siä

Uu­sis­ta ajo­neu­vois­ta mak­suun­pan­tiin au­to­ve­roa vuon­na 2024 yh­teen­sä 223,7 mil­joo­naa eu­roa, mikä on 75 pro­sent­tia au­to­ve­ron ko­ko­nais­mää­räs­tä.

Au­to­ve­ro­te­tuis­ta uu­sis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta 44,5 pro­sent­tia oli vuon­na 2024 ben­sii­ni­käyt­töi­siä, kun mu­kaan lu­e­taan myös ajon ai­ka­na la­tau­tu­vat ben­sii­ni­hyb­ri­dit. Ben­sii­ni­käyt­töi­sis­tä uu­sis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta au­to­ve­roa mää­rät­tiin yh­teen­sä 119,7 mil­joo­naa eu­roa (68,7 % uu­sien hen­ki­lö­au­to­jen au­to­ve­ros­ta).

Uu­sis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta toi­sek­si suu­rin osa (29,3 %) oli vuon­na 2024 säh­kö­au­to­ja (vas­taa­va osuus 33,2 % vuon­na 2023). Uu­sien säh­kö­au­to­jen osuu­den las­ku joh­tui sii­tä, et­tä vuon­na 2023 säh­kö­au­to­ja re­kis­te­röi­tiin poik­keuk­sel­li­sen pal­jon, kun au­to­teh­tai­den toi­mi­tuk­sia vii­väs­tyt­tä­nyt kom­po­nent­ti­pu­la hel­pot­ti.

Vuo­teen 2021 ver­rat­tu­na la­taus­hyb­ri­dien ja säh­kö­au­to­jen yh­teen­las­ket­tu osuus au­to­ve­ro­te­tuis­ta uu­sis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta kas­voi 29,9 pro­sen­tis­ta 49,8 pro­sent­tiin.  Ben­sii­ni- ja die­sel­käyt­töis­ten hen­ki­lö­au­to­jen yh­teen­las­ket­tu osuus puo­les­taan pie­ne­ni sa­mal­la ajan­jak­sol­la 69,2 pro­sen­tis­ta 49,8 pro­sent­tiin.

Käy­te­tyis­tä hen­ki­lö­au­tos­ta kol­me nel­jä­so­saa la­taus­hyb­ri­de­jä tai säh­kö­au­to­ja

Käy­te­tyis­tä ajo­neu­vois­ta mak­suun­pan­tiin au­to­ve­roa vuon­na 2024 yh­teen­sä 74,6 mil­joo­naa eu­roa, mikä on 25 pro­sent­tia au­to­ve­ron ko­ko­nais­mää­räs­tä.

Vuo­den 2024 ai­ka­na au­to­ve­ro­te­tuis­ta käy­te­tyis­tä hen­ki­lö­au­tois­ta suu­rin osa (41,1 %) oli la­taus­hyb­ri­de­jä. Käy­te­tyis­tä la­taus­hyb­ri­deis­tä ker­tyi vuon­na 2024 ve­roa 20,9 mil­joo­naa eu­roa (33,4 % käy­tet­ty­jen hen­ki­lö­au­to­jen au­to­ve­ros­ta)

Säh­kö­au­to­jen osuus au­to­ve­ro­te­tuis­ta käy­te­tyis­tä hen­ki­lö­au­tois­ta kas­voi sel­väs­ti vuon­na 2024 ja oli 34,6 pro­sent­tia (vuon­na 2023 28,6 %). Käy­te­tyis­tä säh­kö­au­tois­ta ker­tyi au­to­ve­roa 5,1 mil­joo­naa eu­roa vuon­na 2024.

Vuo­teen 2021 ver­rat­tu­na la­taus­hyb­ri­dien ja säh­kö­au­to­jen yh­teen­las­ket­tu osuus au­to­ve­ro­te­tuis­ta käy­te­tyis­tä hen­ki­lö­au­tois­ta kas­voi 25,5 pro­sen­tis­ta 75,7 pro­sent­tiin. Ben­sii­ni- ja die­sel­käyt­töis­ten hen­ki­lö­au­to­jen yh­teen­las­ket­tu osuus vas­taa­vas­ti pie­ne­ni 72,5 pro­sen­tis­ta 23,4 pro­sent­tiin.

Ben­sii­ni­käyt­töi­nen To­yo­ta ylei­sin au­to­ve­ro­tet­tu ajo­neu­vo

Ylei­sim­mät ajo­neu­vo­mer­kit vuon­na 2024 oli­vat To­yo­ta (12,5 % kai­kis­ta au­to­ve­ro­te­tuis­ta ajo­neu­vois­ta), Vol­vo (10,9 %), Volks­wa­gen (9,5 %), Mer­ce­des-Benz (8,1 %), Skoda (6,8 %), BMW (6,4 %) ja Tes­la (5,7 %), kun mu­kaan lu­e­taan sekä uu­det et­tä käy­te­tyt ajo­neu­vot.

Säh­kö­a­jo­neu­vo­jen ylei­sim­mät mer­kit oli­vat puo­les­taan Tes­la (20,3 % kai­kis­ta säh­kö­au­tois­ta), Volks­wa­gen (11,2 %) sekä Vol­vo (11,2 %). Au­to­ve­ro­te­tuis­ta Tes­lois­ta uu­sia oli 48,7 pro­sent­tia, säh­kö-Volks­wa­ge­neis­ta 63,9 pro­sent­tia ja säh­kö-Vol­vois­ta 92,4 pro­sent­tia. 

FAK­TA:

- Au­to­ve­ro on ker­ta­luon­tei­nen vero, joka mak­se­taan Suo­mes­sa en­sim­mäis­tä ker­taa re­kis­te­röi­tä­vis­tä tai käyt­töö­no­tet­ta­vis­ta hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­tois­ta, moot­to­ri­pyö­ris­tä ja kol­mi- tai ne­li­pyö­ris­tä, esi­mer­kik­si mön­ki­jöis­tä.

- Au­to­ve­ron tuot­to tu­lou­te­taan ko­ko­nai­suu­des­saan val­ti­ol­le.

- Au­to­ve­ro las­ke­taan ajo­neu­von ve­ro­tu­sar­vos­ta, joka pe­rus­tuu ajo­neu­von ylei­seen vä­hit­täis­myyn­ti­hin­taan Suo­men mark­ki­noil­la.

- Ve­rop­ro­sent­ti mää­räy­tyy hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­toil­la au­ton val­mis­ta­jan il­moit­ta­man CO2-pääs­tön mu­kaan ja moot­to­ri­pyö­ril­lä is­ku­ti­la­vuu­den mu­kaan.

- Ko­ko­naan säh­kö­käyt­töi­sis­tä hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­tois­ta ei mak­se­ta lain­kaan au­to­ve­roa, jos ne on re­kis­te­röi­ty tai otet­tu käyt­töön 1.10.2021 tai sen jäl­keen.

Au­to­Bild / Ve­ro­hal­lin­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN