Hyundai Ioniq -täyssähköautot: Poliisin käyttöön 20 kappaletta

Uudet Hyundai Ioniq Electric -sähköautot tulevat muun muassa rikostutkijoiden käyttöön.

Auto Bild.Uutiset

Po­lii­sin noin 1 500 ajo­neu­von ka­lus­tos­ta noin 60 kap­pa­let­ta on täl­lä het­kel­lä hyb­ri­di- ja säh­kö­au­to­ja. Uu­sin li­säys säh­köi­siin ajo­neu­voi­hin on 20 kap­pa­leen erä uu­sia Hy­un­dai Io­niq Elect­ric -täys­säh­kö­au­to­ja. Suu­ren ajo­neu­vo­mää­rän vuok­si po­lii­si ha­lu­aa ol­la omal­ta osal­taan edel­lä­kä­vi­jä­nä pie­nen­tä­mäs­sä hii­li­ja­lan­jäl­ke­ään.

– Suu­rin osa po­lii­sin hii­li­ja­lan­jäl­jes­tä koos­tuu ajo­neu­vo­pääs­töis­tä. Säh­kö- ja hyb­ri­di­au­to­ja on ko­keil­tu po­lii­sin käy­tös­sä jo pi­dem­pään, ja nii­tä käy­te­tään työ­teh­tä­vis­sä, joi­hin ne par­hai­ten so­vel­tu­vat, Po­lii­si­hal­li­tuk­sen tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja Jyr­ki Wa­sast­jer­na ker­too.

Ko­ke­muk­sia säh­kö­au­tois­ta on ker­ry­tet­ty ai­em­min Hel­sin­gin po­lii­sis­sa ja pa­lau­te on ol­lut hy­vää. Nyt po­lii­sin hank­ki­mat 20 Hy­un­dai Io­niq Elect­ric -täys­säh­kö­au­toa tu­le­vat esi­mer­kik­si ri­kos­tut­ki­joi­den sekä hal­lin­nol­li­sis­sa teh­tä­vis­sä työs­ken­te­le­vien käyt­töön.

– Saa­tu pa­lau­te on ol­lut kan­nus­ta­vaa. Säh­kö­au­tot ovat­kin työn­te­ki­jöi­den kes­kuu­des­sa ha­lut­tu­ja kul­ku­vä­li­nei­tä. Eten­kin kau­pun­ki­lii­ken­tee­seen ne so­vel­tu­vat eri­no­mai­ses­ti, ja hil­jai­suus sekä te­hok­kuus ovat miel­lyt­tä­neet käyt­tä­jiä, Wa­sast­jer­na sa­noo.

Po­lii­sin au­to­han­kin­nat Han­se­lin pui­te­so­pi­muk­sel­la

Wa­sast­jer­na ker­too po­lii­sin au­to­han­kin­to­jen ole­van tiu­kas­ti Han­se­lin pui­te­so­pi­muk­sen alai­sia.

– Säh­kö­au­tot on han­kit­tu tar­kas­ti va­lin­tak­ri­tee­rien mu­kai­ses­ti, täl­lä ker­taa par­hai­ten me­nes­tyi Hy­un­dain tar­jo­a­ma vaih­to­eh­to, hän ker­too.

Han­se­lil­le Hy­un­dait toi­mit­ta­van Au­to­verk­ko­kaup­pa.fi:n yri­tys­myyn­ti­pääl­lik­kö Han­nu Kuis­ma us­koo Io­ni­qin pär­jän­neen hy­vil­lä ti­loil­laan sekä ko­ko­nais­val­tai­sel­la laa­dul­laan sekä hy­väl­lä va­rus­te­lul­la.

– Han­se­lin jär­jes­tel­mäs­sä asi­a­kas te­kee las­kel­mat an­net­tu­jen kri­tee­rien pe­rus­teel­la, joi­ta myy­jä ei pää­se nä­ke­mään. En­nen var­si­nais­ta ti­laus­ta os­ta­jan kans­sa käy­dään pu­he­lin- ja säh­kö­pos­ti­kes­kus­te­lu­ja, Kuis­ma ker­too.

Myös Hy­un­dai Mo­tor Fin­lan­din yri­tys­myyn­ti­pääl­lik­kö Rii­na Har­jun­pää on iloi­nen Io­niq Elect­ri­cin me­nes­tyk­ses­tä po­lii­sin kil­pai­lu­tuk­ses­sa.

– Kri­tee­rit ovat täl­lai­ses­sa käy­tös­sä hy­vin­kin tiu­kat ja olem­me erit­täin tyy­ty­väi­siä, et­tä au­to­mal­lim­me pär­jä­si täs­sä ta­pauk­ses­sa par­hai­ten, Har­jun­pää to­te­aa.

Vaa­ti­vaan am­mat­ti­käyt­töön

Hy­un­dai Io­niq Elect­ric -säh­kö­au­tot on han­kit­tu po­lii­sil­le huol­to­le­a­sing­so­pi­muk­sel­la ja eri­tyi­sen mie­len­kiin­non koh­tee­na on käyt­tö­ku­lu­jen ver­tai­le­mi­nen pe­rin­tei­siin polt­to­ai­nei­siin, kun­han ko­ke­muk­sia ker­tyy enem­män.

Hy­un­dai Io­niq Elect­ric -säh­kö­au­to­ja tul­laan si­joit­ta­maan po­lii­sien käyt­töön suu­rem­piin kau­pun­kei­hin ym­pä­ri Suo­mea. Sa­mal­la po­lii­si on aloit­ta­nut la­taus­ver­kos­ton ra­ken­ta­mi­sen toi­mi­pis­tei­siin­sä.

– Po­lii­sin nä­kö­kul­mas­ta suu­rin haas­te säh­kö­au­tois­sa liit­tyy toi­min­ta­mat­kaan ja la­tauk­seen. Tek­niik­ka on kui­ten­kin ke­hit­ty­nyt no­pe­aa vauh­tia. Au­tot tu­le­vat ko­vaan am­mat­ti­käyt­töön, mut­ta esi­mer­kik­si tun­nuk­set­to­mis­sa si­vii­li­au­tois­sa ero säh­kö­au­to­jen ja pe­rin­teis­ten polt­to­moot­to­ri­au­to­jen vä­lil­lä ei ole käy­tet­tä­vyy­des­sä enää suu­ri, Wa­sast­jer­na sa­noo.

Säh­kö­au­to­ja myös par­ti­oin­ti­käyt­töön tu­le­vai­suu­des­sa?

Vaik­ka nyt han­ki­tut Hy­un­dai Io­niq Elect­ric -säh­kö­au­tot ei­vät tu­le­kaan var­si­nai­seen par­ti­oin­ti­käyt­töön, Wa­sast­jer­nan mu­kaan on vain ajan ky­sy­mys, kos­ka en­sim­mäi­set tun­nuk­sel­li­set po­lii­si­säh­kö­au­tot näh­dään Suo­mes­sa­kin.

– Seu­raam­me tek­nii­kan ke­hi­tys­tä ak­tii­vi­ses­ti ja ha­lu­am­me ol­la edel­lä­kä­vi­jöi­tä hii­li­ja­lan­jäl­kem­me pie­nen­tä­mi­ses­sä, hän ker­too.

Esi­mer­kik­si Sveit­sis­sä, Sak­sas­sa ja Ita­li­as­sa Hy­un­dai Kona Elect­ric -täys­säh­kö­au­to­ja on jo käy­tös­sä po­lii­sin par­ti­oin­ti­käy­tös­sä.

Hy­un­dai-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN