Hyundai Ioniq -täyssähköautot: Poliisin käyttöön 20 kappaletta

Uudet Hyundai Ioniq Electric -sähköautot tulevat muun muassa rikostutkijoiden käyttöön.

Auto Bild.Uutiset

Po­lii­sin noin 1 500 ajo­neu­von ka­lus­tos­ta noin 60 kap­pa­let­ta on täl­lä het­kel­lä hyb­ri­di- ja säh­kö­au­to­ja. Uu­sin li­säys säh­köi­siin ajo­neu­voi­hin on 20 kap­pa­leen erä uu­sia Hy­un­dai Io­niq Elect­ric -täys­säh­kö­au­to­ja. Suu­ren ajo­neu­vo­mää­rän vuok­si po­lii­si ha­lu­aa ol­la omal­ta osal­taan edel­lä­kä­vi­jä­nä pie­nen­tä­mäs­sä hii­li­ja­lan­jäl­ke­ään.

– Suu­rin osa po­lii­sin hii­li­ja­lan­jäl­jes­tä koos­tuu ajo­neu­vo­pääs­töis­tä. Säh­kö- ja hyb­ri­di­au­to­ja on ko­keil­tu po­lii­sin käy­tös­sä jo pi­dem­pään, ja nii­tä käy­te­tään työ­teh­tä­vis­sä, joi­hin ne par­hai­ten so­vel­tu­vat, Po­lii­si­hal­li­tuk­sen tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja Jyr­ki Wa­sast­jer­na ker­too.

Ko­ke­muk­sia säh­kö­au­tois­ta on ker­ry­tet­ty ai­em­min Hel­sin­gin po­lii­sis­sa ja pa­lau­te on ol­lut hy­vää. Nyt po­lii­sin hank­ki­mat 20 Hy­un­dai Io­niq Elect­ric -täys­säh­kö­au­toa tu­le­vat esi­mer­kik­si ri­kos­tut­ki­joi­den sekä hal­lin­nol­li­sis­sa teh­tä­vis­sä työs­ken­te­le­vien käyt­töön.

– Saa­tu pa­lau­te on ol­lut kan­nus­ta­vaa. Säh­kö­au­tot ovat­kin työn­te­ki­jöi­den kes­kuu­des­sa ha­lut­tu­ja kul­ku­vä­li­nei­tä. Eten­kin kau­pun­ki­lii­ken­tee­seen ne so­vel­tu­vat eri­no­mai­ses­ti, ja hil­jai­suus sekä te­hok­kuus ovat miel­lyt­tä­neet käyt­tä­jiä, Wa­sast­jer­na sa­noo.

Po­lii­sin au­to­han­kin­nat Han­se­lin pui­te­so­pi­muk­sel­la

Wa­sast­jer­na ker­too po­lii­sin au­to­han­kin­to­jen ole­van tiu­kas­ti Han­se­lin pui­te­so­pi­muk­sen alai­sia.

– Säh­kö­au­tot on han­kit­tu tar­kas­ti va­lin­tak­ri­tee­rien mu­kai­ses­ti, täl­lä ker­taa par­hai­ten me­nes­tyi Hy­un­dain tar­jo­a­ma vaih­to­eh­to, hän ker­too.

Han­se­lil­le Hy­un­dait toi­mit­ta­van Au­to­verk­ko­kaup­pa.fi:n yri­tys­myyn­ti­pääl­lik­kö Han­nu Kuis­ma us­koo Io­ni­qin pär­jän­neen hy­vil­lä ti­loil­laan sekä ko­ko­nais­val­tai­sel­la laa­dul­laan sekä hy­väl­lä va­rus­te­lul­la.

– Han­se­lin jär­jes­tel­mäs­sä asi­a­kas te­kee las­kel­mat an­net­tu­jen kri­tee­rien pe­rus­teel­la, joi­ta myy­jä ei pää­se nä­ke­mään. En­nen var­si­nais­ta ti­laus­ta os­ta­jan kans­sa käy­dään pu­he­lin- ja säh­kö­pos­ti­kes­kus­te­lu­ja, Kuis­ma ker­too.

Myös Hy­un­dai Mo­tor Fin­lan­din yri­tys­myyn­ti­pääl­lik­kö Rii­na Har­jun­pää on iloi­nen Io­niq Elect­ri­cin me­nes­tyk­ses­tä po­lii­sin kil­pai­lu­tuk­ses­sa.

– Kri­tee­rit ovat täl­lai­ses­sa käy­tös­sä hy­vin­kin tiu­kat ja olem­me erit­täin tyy­ty­väi­siä, et­tä au­to­mal­lim­me pär­jä­si täs­sä ta­pauk­ses­sa par­hai­ten, Har­jun­pää to­te­aa.

Vaa­ti­vaan am­mat­ti­käyt­töön

Hy­un­dai Io­niq Elect­ric -säh­kö­au­tot on han­kit­tu po­lii­sil­le huol­to­le­a­sing­so­pi­muk­sel­la ja eri­tyi­sen mie­len­kiin­non koh­tee­na on käyt­tö­ku­lu­jen ver­tai­le­mi­nen pe­rin­tei­siin polt­to­ai­nei­siin, kun­han ko­ke­muk­sia ker­tyy enem­män.

Hy­un­dai Io­niq Elect­ric -säh­kö­au­to­ja tul­laan si­joit­ta­maan po­lii­sien käyt­töön suu­rem­piin kau­pun­kei­hin ym­pä­ri Suo­mea. Sa­mal­la po­lii­si on aloit­ta­nut la­taus­ver­kos­ton ra­ken­ta­mi­sen toi­mi­pis­tei­siin­sä.

– Po­lii­sin nä­kö­kul­mas­ta suu­rin haas­te säh­kö­au­tois­sa liit­tyy toi­min­ta­mat­kaan ja la­tauk­seen. Tek­niik­ka on kui­ten­kin ke­hit­ty­nyt no­pe­aa vauh­tia. Au­tot tu­le­vat ko­vaan am­mat­ti­käyt­töön, mut­ta esi­mer­kik­si tun­nuk­set­to­mis­sa si­vii­li­au­tois­sa ero säh­kö­au­to­jen ja pe­rin­teis­ten polt­to­moot­to­ri­au­to­jen vä­lil­lä ei ole käy­tet­tä­vyy­des­sä enää suu­ri, Wa­sast­jer­na sa­noo.

Säh­kö­au­to­ja myös par­ti­oin­ti­käyt­töön tu­le­vai­suu­des­sa?

Vaik­ka nyt han­ki­tut Hy­un­dai Io­niq Elect­ric -säh­kö­au­tot ei­vät tu­le­kaan var­si­nai­seen par­ti­oin­ti­käyt­töön, Wa­sast­jer­nan mu­kaan on vain ajan ky­sy­mys, kos­ka en­sim­mäi­set tun­nuk­sel­li­set po­lii­si­säh­kö­au­tot näh­dään Suo­mes­sa­kin.

– Seu­raam­me tek­nii­kan ke­hi­tys­tä ak­tii­vi­ses­ti ja ha­lu­am­me ol­la edel­lä­kä­vi­jöi­tä hii­li­ja­lan­jäl­kem­me pie­nen­tä­mi­ses­sä, hän ker­too.

Esi­mer­kik­si Sveit­sis­sä, Sak­sas­sa ja Ita­li­as­sa Hy­un­dai Kona Elect­ric -täys­säh­kö­au­to­ja on jo käy­tös­sä po­lii­sin par­ti­oin­ti­käy­tös­sä.

Hy­un­dai-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU