Lapsen turvaistuimen oikea paikka on takapenkillä.
Liikenneturva
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
Lähes 20 % suomalaisista on joskus kytkenyt auton turvatyynyn pois käytöstä. Autoklinikan kyselyn mukaan yleisin syy tähän on lapsen kuljettaminen. Yleisten suositusten mukaan turvatyynyä ei kuitenkaan kannata useimmissa tilanteissa kytkeä pois käytöstä, ja lapselle turvallisin paikka on auton takapenkillä.
Turvatyynyt ovat kriittinen osa modernien autojen ajoturvallisuutta, joten niiden on tärkeää toimia oikein. Vahinkokorjaamo Autoklinikan vuoden 2024 kyselytutkimuksen mukaan noin viidennes suomalaisista on kuitenkin joskus kytkenyt auton turvatyynyn pois käytöstä. Yleisin syy tähän on kyselyyn vastanneiden mukaan ollut lasten kuljetus, sillä lain mukaan lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istumapaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi.
– Vaikka turvatyynyn kytkeminen pois käytöstä olisi omassa autossa mahdollista, tätä ei yleensä suositella tehtäväksi kuin poikkeustilanteissa. Turvatyyny on autoissa elintärkeä apuväline, mutta väärässä tilanteessa lauetessaan se voi olla myös vaarallinen. Yleisten suositusten mukaan lapselle turvallisin paikka onkin mahdollisimman pitkään takapenkillä, selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa, Autoklinikan aluepäällikkö Sami Jalonen sanoo.
Miten toimia onnettomuustilanteessa, jos turvatyyny on lauennut?
Toiminta turvatyynyn laukeamisen jälkeen riippuu tyynyjen tyypistä. Tietyt tyynyt pyrkivät suojaamaan yksittäiseltä törmäykseltä ja tyhjenevät sitten, kun taas toisentyyppiset pysyvät täyttyneinä pidempään, suojaten useilta iskuilta. Tyynyjen tyhjenemisen jälkeen tärkeintä on aina huolehtia onnettomuudessa mukana olleiden terveydestä ja turvallisuudesta sekä soittaa apua.
– Turvatyyny on voimakas ja voi aiheuttaa lauetessaan vaurioita tuulilasiin ja autoon laajemminkin. Itse asiassa turvatyynyt on toisinaan suunniteltu tukeutumaan tuulilasiin lauetessaan – eli haljenneen tuulilasin korjautus nopeasti on arjessa tärkeää myös siksi, että se voi taata turvatyynyn oikeaoppisen toiminnan, Jalonen kertoo.
– Tyynyn lauettua auto kannattaa aina viedä tarkastettavaksi, vaikka juurisyynä oleva kolaus olisi pieni, jotta vauriot voidaan arvioida ja turvavarustelut asentaa sekä testata uudelleen. Tällaisen ajoneuvon voi tuoda tarkastukseen ja korjaukseen vaikkapa Autoklinikalle, Jalonen summaa.
Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 12.–16. tammikuuta 2024. Kyselyyn vastasi verkossa 1 000 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.
AutoBild / Autoklinikka
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
EU:n autonvalmistajia odottaa karmaisevat päästösakot - jopa 15 miljardia euroa
Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojen määrä kasvussa
Audi esitteli täyssähköisen Q6 e-tron offroad -konseptiauton
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kaiutin häivetekniikalla
Nyt on kova uutinen
Ei aivan Genelec
Yksi eteen, kahdeksan taakse
Lumin T3X -striimeri-verkkosoitin
Melkein Boenicke
Geneleceille kilpailija Ranskasta
Puolalaista nostalgiaa
Lindemannin uusi striimeri ja vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
EU:n autonvalmistajia odottaa karmaisevat päästösakot - jopa 15 miljardia euroa
Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojen määrä kasvussa
Audi esitteli täyssähköisen Q6 e-tron offroad -konseptiauton
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Hyundai IONIQ 6 kärkisijoilla lataustehokkuusvertailussa
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI