Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Energiariippuvuus ja ilmastokriisi vaativat Euroopalta nopeita ratkaisuja fossiilisten polttoaineiden korvaamiseksi. Yksi tehokas ja välittömästi hyödynnettävissä oleva vaihtoehto on Euroopassa tuotettu uusiutuva etanoli, joka parantaa huoltovarmuutta, tukee paikallista taloutta ja vähentää liikenteen päästöjä nostamatta autoilun kustannuksia.
Käyttämällä omaa etanolia liikenteen polttoaineena Eurooppa voisi vähentää merkittävästi riippuvuuttaan öljyntuottajavaltioista. Toisin kuin raakaöljy, joka on monesti peräisin geopoliittisesti epävakailta sekä tavoitteiltaan ja arvoiltaan hyvin erilaisilta alueilta, bioetanolia tuotetaan Euroopassa omista raaka-aineista, kuten biojätteistä, metsäteollisuuden sivuvirroista tai muista kasviperäisistä raaka-aineista. Sen käyttö tukee maataloutta, luo työpaikkoja ja parantaa energiaturvallisuutta koko EU:n alueella.
Etanolipolttoaineella ajamalla voi vähentää oman autoilunsa ilmastopäästöjä jopa 80 prosentilla. Pakoputken päästä tuleva hiilidioksidi on samaa hiilidioksidia, jonka kasvit ovat kasvaessaan sitoneet ilmakehästä. Näin hiilidioksidin määrä ilmakehässä ei lisäänny, kun maan alta ei kaiveta uusia hiilidioksidin lähteitä. Kyse on samasta toimintaperiaatteesta, kuin synteettisissä polttoaineissa: hiilidioksidin sitomiseen käytetään kasveja koneiden sijasta.
Edullinen etanolipäivitys mahdollistaa siirtymän ilman suuria kustannuksia
Uusiutuvan etanolin hyödyntäminen ei edellytä uuden auton hankintaa tai kalliita muutoksia. Edullinen etanolipäivitys mahdollistaa nykyisten bensiinikäyttöisten autojen tankkaamisen E85-polttoaineella ilman pysyvää muutosta moottorin rakenteeseen.
Teknologia mahdollistaa myös minkä tahansa bensiinin ja etanolin sekoituksen käyttämisen, joten kuluttaja voi optimoida tankkauksensa saatavuuden ja hintojen mukaan. Samalla etanolipäivitys tuo kuluttajalle joustavuutta: auto toimii sekä perinteisellä bensiinillä että E85:llä, mikä varmistaa kustannustehokkuuden ja saatavuuden myös poikkeustilanteissa.
Uuden määräyksen ansiosta etanolipäivityksen saa nyt Suomessakin tehdä kaikkiin bensiiniautoihin. Näin autoilija voi siirtyä ympäristöystävällisempään autoiluun sekä tukea huoltovarmuutta ja riippumattomuutta vaihtamatta nykyistä autoaan.
Pelkästään uusien, kalliiden ja vähäpäästöisten autojen ostaminen ei riitä päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen, vaan on välttämätöntä löytää keinoja myös olemassa olevan ja edelleen kasvavan bensiiniautokannan päästöjen vähentämiseen. Tähän etanolipäivitykset ovat tehokas ja edullinen ratkaisu.
Ranska edelläkävijänä etanolipolttoaineiden käytössä
Euroopassa etanolin käytön hyödyt on jo huomattu, ja erityisesti Ranskassa kehitys on ollut vauhdikasta. Tällä hetkellä Ranskassa on käytössä jo yli 400 000 etanolikäyttöistä autoa ja E85-polttoainetta käytetään lähes miljardi litraa vuodessa. Näin Ranska saavuttaa jopa 950 000 tonnin päästövähennykset vuosittain, samalla tarjoten autoilijoille mahdollisuuden säästää merkittävästi autoilun kustannuksissa. Tämä osoittaa, että kun tietoisuus etanolista vaihtoehtona lisääntyy ja verotuksella kannustetaan kestävämpiin valintoihin, kuluttajat valitsevat mielellään taloudellisen ja ilmastoystävällisen vaihtoehdon.
Vähemmän päästöjä, parempi joustavuus
Eurooppalainen etanoli tarjoaa konkreettisen ja välittömästi hyödynnettävissä olevan ratkaisun niin ilmastonmuutoksen hillitsemiseen kuin huoltovarmuuden parantamiseen. Nyt on aika tehdä kestäviä valintoja ja ottaa seuraava askel kohti vähäpäästöisempää ja riippumattomampaa Eurooppaa.
AutoBild / StepOne Tech
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puuttuva linkki
Striimeri kämmenelle
Serblin & Sonin vahvistimet
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Pro-Jectin levynlitistäjä
Tune Six
Rotelin minivahvistin/dac
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi