Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Renaultin jatkuvan kehitystyön tuloksena Scenic E-Tech electricin uudet toiminnot tekevät elämän auton kanssa vielä aiempaakin yksinkertaisemmaksi ja helpommaksi. Ajaminen onnistuu uudistusten myötä yhdellä polkimella ja varusteisiin on lisätty muun muassa kaksisuuntainen lataus.
Car of the Year 2024 eli Vuoden Auto Euroopassa 2024 on tärkein Renault Scenic E-Tech electricin voittamista lukuisista titteleistä. Renaultin filosofian mukaan mikään ei kuitenkaan ole esteenä hyvän kehittämiseksi vielä paremmaksi.
Renault loi uuden ajan perheauton, kun se suunnitteli Scenic E-Tech electricin. Ympäristö huomioon ottaen suunnitellussa Scenicissä on Amperen kehittämää intuitiivista tekniikkaa. 4,47 metriä pitkä auto on kohtuullisen kevyt (1 890 kg). Sillä voi liikkua kaupungissa ja ajaa pitkiäkin matkoja, joilla jopa 619 kilometrin (WLTP) toimintamatkasta on iloa.
Leppoisaa ajoa One Pedalilla
Scenic E-Tech electric sisältää jatkossa One Pedal -toiminnon niissä autoissa, joissa on regeneroinnin säätöläpät ohjauspyörän takana eli techno-varustetasosta lähtien. Tuomalla viidennen tason regeneratiiviseen jarruttamiseen järjestelmä mahdollistaa nimensä mukaisesti ajamisen yhdellä polkimella.
One Pedal jarruttaa auton pysähdyksiin vaikkapa liikennevaloihin tultaessa, eikä kuljettajan tarvitse käyttää kuin oikeanpuoleista poljinta. Jarrupoljin on vain varalla hätätilanteita varten. Samalla järjestelmä vähentää jarrupalojen kulumista ja varmistaa energian keräämisen talteen mahdollisimman tehokkaasti.
Uuden One Pedal -toiminnon voi asentaa jälkeenpäin jo käytössä oleviin Scenic E-Tech electriceihin, joissa on ohjauspyörän siivekkeet. Päivitys tulee tarjolle myöhemmin ja se voidaan asentaa korjaamolla huoltokäynnin yhteydessä tai langattoman päivityksenä.
Kaksisuuntaista latausta
Renault on kehittänyt Scenic E-Tech electricin entistä monikäyttöisemmäksi, sillä siinä on jatkossa vakiona kaksisuuntainen 11 kilowatin tehoinen laturi. Laturi säätyy automaattisesti latauspisteen tehon mukaan kolmen kilowatin yksivaihelaturista 11 kilowatin kolmevaihelaturiin. Uudella kesästä 2025 alkaen lisävarusteena saatavalla 22 kilowatin kaksisuuntaisella vaihtovirtalaturilla saa puolessa tunnissa riittävästi virtaa 80 kilometrin ajoon.
Kaksisuuntaisella laturilla (V2L) Scenic E-Tech electriciä voi käyttää virtalähteenä kotitalouskoneille tai ladata vaikka sähköpyörää (V2L-adapteri myydään erikseen). Ajoakusta voi ladata 220 voltin virtaa enimmillään 3,7 kilowatin teholla. Autoon voi asettaa tason, jota alemmaksi energiatasoa ei lasketa. Näin varmistetaan, että ajoakussa on riittävästi virtaa seuraaville matkoille. Säädön toi tehdä openR link -järjestelmällä tai My Renault -sovelluksella.
Uusia varusteita Scenicin ylellisimpiin varustetasoihin
Scenic E-Tech electric esprit Alpinen lämmitetyissä etuistuimissa on jatkossa pituuden, korkeuden ja selkänojan kallistuksen sähkösäätö. Lisäksi kuljettajan istuimessa on myös sähköinen ristiseläntuen säätö hierontatoiminnolla.
Iconic-varustetasossa verhoilun voi valita kahdesta uudesta vaihtoehdosta, joissa käytetään osittain kierrätysmateriaaleja. Vakiona on titaaninmusta verhoilu, jossa on Alcantaraa® matkustamon viimeistelyssä ovissa ja kojelaudassa. Vaihtoehtona on valittavissa vaalea harmaa verhoilu, jolloin viimeistelyosat ova kangasta. Etu- ja takaistuimet on muotoiltu uudelleen antamaan aiempaa enemmän tukea ja nyt myös etumatkustajan istuimessa on sähkösäädöt. Kuljettajan istuimessa on lisäksi hierontatoiminto.
Esprit Alpine- ja iconic-varustetasoihin on lisätty vasempaan etupilariin sijoitettu kamera. Se tunnistaa kuljettajan ja säätää auton toimintoja tämän profiilin mukaan. Säädöt kattavat radion asemat ja median sisällön, istuimen ja ulkopeilien asennot sekä openR link -järjestelmään tallennetut sovellukset. Aina auton käynnistyksen yhteydessä kuljettajan tunnistava järjestelmä tarvitsee tuekseen sen, että kuljettaja on tehnyt openR link -järjestelmään oman profiilin.
Kameralla on myös suuri merkitys kuljettajan ja matkustajien turvallisuuteen. Se on yhteydessä Amperen kehittämään Take a Break! (Pidä tauko) -sovellukseen, joka löytyy openR link -järjestelmän sovellusvalikoimasta. Toiminto poimii merkkejä kuljettajan väsymystilasta, kuten haukottelun, raskaat silmäluomet tai epätavalliset pään liikkeet. Silloin järjestelmä varoittaa kuljettajaa ja ehdottaa tauon pitämistä.
Lisävarusteita arjen helpottamiseen ja mukavuuden maksimoimiseksi
Renault tarjoaa kattavan valikoiman jälkiasenteisia lisävarusteita, jotka on suunniteltu tekemään arjesta sujuvampaa ja nostamaan käyttömukavuuden uudelle tasolle. Valikoimaan kuuluu muun muassa takaistuimelle tarkoitettu monikäyttöinen irrotettava käsinoja, joka toimii myös reppuna, säilytystarpeisiin mukautuva järjestelijä sekä tablettiteline. Perheen pienimpiä ajatellen tarjolla on istuinkorokkeiden suojaratkaisu takapenkille.
Sähköauton omistamisen arkea helpottavat myös esimerkiksi kaksisuuntainen V2L-adapteri, jolla voi syöttää virtaa pienille kodinkoneille, sekä tavaratilan välipohja, jolloin korkeammalla oleva lattiataso on helpommin saavutettavissa ja alempiin lokeroihin voi kätevästi sijoittaa kaapelit ja lisälaitteet.
Scenicin monikäyttöisyyttä lisää myös Aero Cargo Box™ -tavaratilaboksi, joka kiinnitetään vetokoukkuun ja tuo 310 litraa lisätilaa – normaalin 545 litran tavaratilan lisäksi. Aero Cargo Box™ mahdollistaa takaluukun avaamisen normaalisti ja on aerodynaaminen: sen ansiosta toimintamatka on jopa 80 kilometriä pidempi verrattuna ajoon kattoboksin kanssa.
Enemmän Scenic E-Tech electriciä samalla rahalla
Renault valmistaa Scenic E-Tech electricin ympäristön huomioon ottaen Amperen ElectriCity-tehtaalla Douaissa, Pohjois-Ranskassa. Tuotanto on suunniteltu niin, että komponenttien kuljetusmatkat ovat lyhyet, mikä säästää energiaa ja luontoa.
One Pedal -toiminnosta, V2L-valmiudesta, parantuneista istuimista ja varustelusta huolimatta Scenic E-Tech electricin hinnat pysyvät ennallaan, ne alkavat toimituskuluineen 38 990 eurosta ja jopa 622 km ajomatkan (WLTP) long range kattavalla tecno-varustelulla 44 990 € (sis. toimituskulut). Useammin asiointilatausta tarvitseva voi valita 22 kW:n tehoisen Type 2 -laturin lisävarusteena hintaan 990 €.
AutoBild / Renault
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Aequo Audion nanokaiuttimet
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
Rogersin uudet juhlamallit
PS Audion uusi PMG Signature -tuotesarja
SEASin lelu
EgglestonWorks Andra uudistuu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI