Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa klassisella business-luokan sedanilla. Sen ilmanvastuskerroin 0,23 on paras arvo polttomoottorilla varustetulle tuotantomallille Audin historiassa.
Modernit, täysin uudistuneet ladattavat hybridit takaavat paremman tehokkuuden ja suorituskyvyn. Yhdessä uuden jousitusteknologian kanssa A6 Sedan tekee vaikutuksen jokapäiväisessä ja pitkän matkan ajossa: sekä mukautuva ilmajousitus että nelipyöräohjaus yhdistävät ajomukavuuden ja ketterän käsiteltävyyden.
Uuden A6 Sedanin ulkopuoli on selkeä ja toiminnallinen. Ikkunoiden yläreunan kaari antaa virtaviivaiselle korille sen erityisen luonteen. Huomiota herättävä etuosa, jossa on tyylikkäät ajovalot ja näkyvästi sijoitetut Audin renkaat, on rajattu suurella, matalalla Singleframe-kehyksellä.
Tärkein aerodynamiikan elementti edessä on sivuilmanottoaukot, jotka on optimoitu muodon ja toiminnan suhteen. Niin kutsutut ilmasuojat parantavat ilmavirtausta ja antavat business-sedanille voimakkaan ulkonäön. Lisäksi etupuskurin etuspoileri vähentää etuakselin nostetta ja yhdessä pohjapaneelien kanssa varmistaa hallitun ilmavirran auton alla.
Muotoilu edistää aerodynamiikkaa
Kaksi takavaloa tarkkoine grafiikoineen ja jatkuva valonauha antavat uudelle A6 Sedanille läsnäolon tunteen, samoin kuin pystysuora jarruvalo. Notchback-muotoilun erityinen ääriviiva edistää merkittävästi auton erinomaista aerodynamiikkaa. Takaluukun terävä kaarevuus yhdessä sen edessä olevan ontelon kanssa luo optimaalisen virtauksen. Yhdessä suuren, leveän diffuusorin kanssa tuloksena on ihanteellinen tasapaino takapyörän nosteen ja ilmanvastuksen välillä, mikä parantaa ajodynamiikkaa.
Mukautuvalla ilmajousituksella (lisävaruste) varustettu A6 Sedan täydentää urheilullisuuden ja mukavuuden synteesiä. Korkeuden ja iskunvaimennuksen säätelyn lisäksi tämä ilmajousitusjärjestelmä tarjoaa myös aerodynaamisen edun. Verrattuna vakiojousitukseen, auto on 20 millimetriä matalampi normaalitilassa. Dynamic-ajotilassa ajokorkeus laskee vielä 10 millimetriä urheilullisen ajotuntuman saavuttamiseksi. Vähentääkseen ilmanvastusta A6 Sedan käyttää matalaa tasoa myös suurilla nopeuksilla balanced- ja efficiency-ajotiloissa.
Nelipyöräohjaus e-hybridin vakiona
Suomen tuontiohjelman mukaisissa e-hybrid-malleissa nelipyöräohjaus on ainutlaatuinen vakiovaruste omassa segmentissään ja se tekee käsittelystä ketterää ja tarkkaa. Yhdistettynä jäykempään progressiiviseen ohjaukseen, ohjausvaste paranee merkittävästi ja kuljettaja saa tiestä enemmän palautetta. Alhaisilla nopeuksilla nelipyöräohjaus kääntää takapyöriä enintään viisi astetta vastakkaiseen suuntaan etupyöriin nähden, mikä parantaa ohjattavuutta kaupunkiliikenteessä ja tiukoissa mutkissa. Keskinopeuksilla ja suuremmilla nopeuksilla takapyörät kääntyvät samaan suuntaan, mikä johtaa vakaaseen ja entistä tarkempaan käsittelyyn.
Sisällä digitaalinen näyttämö
Sisällä digitaalinen näyttämö koostuu Audi MMI panoraamanäytöstä ja valinnaisesta MMI matkustajanäytöstä. Ohut Audi MMI panoraamanäyttö on kaareva ja siinä on OLED-tekniikka. Audin virtuaalisessa ohjaamossa on 11,9 tuuman näyttö ja 14,5 tuuman MMI kosketusnäyttö. Audi täydentää digitaalista näyttämöä etumatkustajille valinnaisella 10,9 tuuman MMI etumatkustajanäytöllä, joka on täydellisesti integroitu kojelaudan muotoiluun. Sen avulla etumatkustaja voi selailla verkkosivustoja ja suoratoistaa videota sekä auttaa navigoinnissa tai lähimmän huoltoaseman etsimisessä. Dynaamisen yksityisyystilan ansiosta häiritsevää sisältöä, kuten videoita, ei voida katsella kuljettajan paikalta ajon aikana. Jos matkustajanäyttöä ei käytetä tai matkustajia ei havaita, näytetään digitaalinen taustakuva.
Uusi Audi A6 Sedan voidaan varustaa myös lisävarusteisella Head-Up Display -tuulilasinäytöllä (HUD). HUD:lle voidaan näyttää laaja valikoima tietoja, mukaan lukien nopeus, aktiiviset avustusjärjestelmät, navigointiohjeet ja mediatiedot. Ensimmäistä kertaa kuljettajilla on mahdollisuus hallita auto- ja infotainment-toimintoja Head-up Display -tuulilasinäytön kautta. Asennustilan maksimaalisen hyödyntämisen ja mukautetun näyttötekniikan ansiosta näkyvä kuva-alue on yli 85 prosenttia suurempi kuin aiemmin, ja näyttö on huomattavasti tarkempi.
Audi A6 Sedanin äänieristystä on parannettu jopa 30 prosenttia edeltäjäänsä verrattuna – ja tämä lisää myös ajomukavuutta. Tiiviimmin sulkeutuvat ikkunat ja optimoidut oven tiivisteet takaavat miellyttävämmän akustiikan sisätiloissa; takaluukun tiiviste vähentää myös merkittävästi tuulen melua. Lisäksi kaikki 19 tuuman tai suuremmat renkaat on varustettu niin kutsutuilla melunvaimentimilla. Uudelleen kehitetyt moottorin ja vaihteiston kiinnityspuslat tekevät ajosta sujuvampaa ja hiljaisempaa. Uusi A6 Sedan valmistetaan Neckarsulmissa, Saksassa.
Suomen maahantuontiohjelma
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain vähäpäästöiset ladattavat hybridiversiot, joissa vakiovarusteena quattro-neliveto. Uuden Audi A6 Sedanin ennakkomyynti* on jo alkanut – tekniset tiedot tarkentuvat kevään aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille syksyllä 2025, jolloin myös ensimmäiset asiakasautojen luovutukset alkavat.
*Audi A6 e-hybrid quattro Sedan -mallit ovat ennakkomyynnissä ennen kuin malleilla on virallinen tyyppihyväksyntä. Tekniset tiedot tarkentuvat Q2/2025 aikana. Hinnaston CO2-arvot sekä toimintamatkat ovat maahantuonnin arvioita. A6 e-hybrid quattro -mallien CO2-päästöarvot tulevat olemaan uuden EU6 EB päästönormin mukaisia.
AutoBild / Audi
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dali Kupid
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Ripolisubbari laajakaistaelementille
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
139 desibeliä 20 hertsillä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL