Lexus LBX Morizo RR -konseptimalli nähdään tänään 12.1.2024 ensimmäistä kertaa julkisuudessa, vuoden 2024 Tokyo Auto Salon -tapahtumassa.

Lexus LBX Morizo RR -konseptimalli nähdään tänään 12.1.2024 ensimmäistä kertaa julkisuudessa, vuoden 2024 Tokyo Auto Salon -tapahtumassa.

Lexus

Lexus LBX Morizo RR Concept: Kehitystyössä mukana Toyota Motor Corporationin hallituksen puheenjohtaja Akio Toyoda-san

Lexus LBX Morizo RR Conceptin globaali ensiesiintyminen tapahtui Tokyo Auto Salon -tapahtumassa. Suorituskykyinen konseptimalli pohjautuu uuteen Lexus LBX -malliin, ja sen kehitystyössä on ollut mukana Toyota Motor Corporationin hallituksen puheenjohtaja ja kaikkien testi­kul­jet­tajien esikuva Akio Toyoda – alias “Morizo”.

Auto Bild.Uutiset

Le­xus LBX Mo­ri­zo RR -kon­sep­ti­mal­li näh­dään tä­nään 12.1.2024 en­sim­mäis­tä ker­taa jul­ki­suu­des­sa, vuo­den 2024 To­kyo Au­to Sa­lon -ta­pah­tu­mas­sa.

Se osoit­taa Le­xuk­sen uu­sim­man mal­lin muun­tau­tu­mis­ky­vyn te­hok­kaan ta­lou­del­li­ses­ta hen­ki­lö­au­tos­ta erit­täin suo­ri­tus­ky­kyi­sek­si ja kul­jet­ta­jaa pal­kit­se­van ko­ke­muk­sen tar­jo­a­vak­si au­tok­si.

Sa­maan ai­kaan se kui­ten­kin säi­lyt­tää Le­xuk­sel­le omi­nai­sen, erit­täin kor­ke­a­luok­kai­sen ajo­ko­ke­muk­sen ja tyy­lik­kään muo­to­kie­len.

Lexukselle monia uusia lähestymiskulmia tarjoavan LBX-mallin uusimman ulottuvuuden takana on ollut ennen kaikkea Toyota Motor Corporationin hallituksen puheenjohtaja ja ajamisen intohimostaan tunnettu Akio Toyoda – jonka lempinimi kuljettajana on muuten “Morizo”, joka on tunnettu myös innokkuudestaan koeajaa hyvin perusteellisesti kaikki konsernin uudet automallit.

Lexukselle monia uusia lähestymiskulmia tarjoavan LBX-mallin uusimman ulottuvuuden takana on ollut ennen kaikkea Toyota Motor Corporationin hallituksen puheenjohtaja ja ajamisen intohimostaan tunnettu Akio Toyoda – jonka lempinimi kuljettajana on muuten “Morizo”, joka on tunnettu myös innokkuudestaan koeajaa hyvin perusteellisesti kaikki konsernin uudet automallit.

Lexus

Konseptimallin konepellin alla lymyilee kolmisylinterinen, 1,6-litrainen moottori. Sen hengitystä avustetaan pakokaasuahtimella ja välijäähdytyksellä. 224 kilowatin (305 hevosvoiman) huipputehon ja 400 newtonmetrin maksimivääntö välitetään elektronisesti ohjatulle nelivetojärjestelmälle uuden, kahdeksanportaisen Direct Shift -automaattivaihteiston kautta.

Konseptimallin konepellin alla lymyilee kolmisylinterinen, 1,6-litrainen moottori. Sen hengitystä avustetaan pakokaasuahtimella ja välijäähdytyksellä. 224 kilowatin (305 hevosvoiman) huipputehon ja 400 newtonmetrin maksimivääntö välitetään elektronisesti ohjatulle nelivetojärjestelmälle uuden, kahdeksanportaisen Direct Shift -automaattivaihteiston kautta.

Lexus

Muu­ten­kin Le­xuk­sel­le mo­nia uu­sia lä­hes­ty­mis­kul­mia tar­jo­a­van LBX-mal­lin uu­sim­man ulot­tu­vuu­den ta­ka­na on ol­lut en­nen kaik­kea To­yo­ta Mo­tor Cor­po­ra­ti­o­nin hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja ja aja­mi­sen in­to­hi­mos­taan tun­net­tu Akio To­yo­da – jon­ka lem­pi­ni­mi kul­jet­ta­ja­na on muu­ten “Mo­ri­zo”, joka on tun­net­tu myös in­nok­kuu­des­taan ko­ea­jaa hy­vin pe­rus­teel­li­ses­ti kaik­ki kon­ser­nin uu­det au­to­mal­lit.

305-he­vos­voi­mai­nen 3-sy­lin­te­ri­nen tur­bo­moot­to­ri

Kon­sep­ti­mal­lin ko­ne­pel­lin al­la ly­myi­lee kol­mi­sy­lin­te­ri­nen, 1,6-lit­rai­nen moot­to­ri.

Sen hen­gi­tys­tä avus­te­taan pa­ko­kaa­su­ah­ti­mel­la ja vä­li­jääh­dy­tyk­sel­lä. 224 ki­lo­wa­tin (305 he­vos­voi­man) huip­pu­te­hon ja 400 new­ton­met­rin mak­si­mi­vään­tö vä­li­te­tään elekt­ro­ni­ses­ti oh­ja­tul­le ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäl­le uu­den, kah­dek­san­por­tai­sen Di­rect Shift -au­to­maat­ti­vaih­teis­ton kaut­ta.

Kaik­ki avain­te­ki­jät, ku­ten kori, jou­si­tus sekä ren­kaat on täs­sä kon­sep­ti­mal­lis­sa hi­ot­tu vii­meis­tä piir­toa myö­ten mak­si­maa­li­seen suo­ri­tus­ky­kyyn täh­dä­ten. Myös ae­ro­dy­na­miik­kaan on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta.

Mal­lia ko­ris­taa use­am­pi yk­si­löl­li­nen yk­si­tyis­koh­ta. Mo­ri­zol­le tyy­pil­li­nen kel­tai­nen väri esiin­tyy niin etu­sä­lei­kös­sä, jar­ru­sa­tu­lois­sa kuin tur­va­vöis­sä­kin.

Lop­pu­tu­lok­se­na on­kin täy­sin ver­taan­sa vail­la ole­va ajo­ko­ke­mus, joka raa’as­ta voi­mas­ta huo­li­mat­ta on Le­xuk­sel­le tyy­pil­li­seen ta­paan hie­nos­tu­nut ja pal­kit­se­va.

Le­xusd-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

LBX Mo­ri­zo RR Con­cept, tär­keim­mät tek­ni­set tie­dot

Mal­li, jos­ta ke­hi­tet­ty

Le­xus LBX

Mi­tat

Pi­tuus (mm)

4 190

Le­veys (mm)

1 845 (+20)

Kor­keus (mm)

1 535 (-10)

Moot­to­ri

Moot­to­rin mal­li­koo­di

G16E-GTS

Tyyp­pi

3-sy­lin­te­ri­nen, tur­bo­ah­din, ah­toil­man jääh­dy­tin

Suu­rin teho hv (kW)/r/min)

305 (224)/6500

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti (Nm/r/min)

400/3250–4600

Voi­man­siir­to

Vaih­teis­ton tyyp­pi

Di­rect Shift, 8-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to

Ve­to­ta­pa

Elekt­ro­ni­ses­ti oh­jat­tu jat­ku­va ne­li­ve­to

Ren­kaat

Koko

235/45 R 19

Jou­si­tus

Edes­sä

McPher­son-jous­tin­tu­et

Ta­ka­na

Pääl­lek­käi­set kol­mi­o­tu­ki­var­ret

Jar­rut

Edes­sä / ta­ka­na

Jääh­dy­te­tyt le­vy­jar­rut

Vä­rit

Ul­ko­vä­ri

So­nic Chrome -pre­mium­vä­ri mus­tal­la ka­tol­la

Si­sä­vä­ri

Ok­ra

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN