Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV
EQE-mallisto täydentyy ammattiautoilijoiden odottamalla takavetomallilla. Ennakkomyyntivaiheen jälkeen mallisto laajenee. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa. Toimintamatka on Suomi-varustein 474–544 km mallista riippuen, ja nelivetomallien vetomassaksi ilmoitetaan 1800 kg.
Mercedes-EQ ja Mercedes-AMG – mallistot laajenevat odotetuilla täyssähköisillä uutuuksilla. Vuorossa ovat nyt Mercedes-Benz EQE SUV ja Mercedes-Benz EQE AMG 43 SUV.
Mercedes-Benzin EVA 2.0 – täyssähköautojen perusrakenteelle suunniteltu neljäs korimalli tuo SUV-mallia harkitseville asiakkaille uuden premium-vaihtoehdon, josta saadaan heti kärkeen markkinoille myös täysverinen AMG-versio.
Uutuudet perustuvat vastaaviin Mercedes-Benz EQE -sedan-malleihin. Mercedes-Benz EQE SUV -mallien pituus on 486 cm, joka on kahdeksan senttimetriä vähemmän kuin Mercedes-Benz EQE -sedanin kokonaispituus.
Ero syntyy korin takaosan muotoilusta. Suurin ero mitoissa kuitenkin syntyy korin korkeudessa, joka SUV-mallissa on 169 cm eli 18 cm enemmän kuin sedan-mallissa.
Leveydessä peilien kanssa (214 cm) eroa on neljä senttimetriä, SUV-mallin ollessa leveämpi.
Akseliväli 303 cm on puolestaan 9 cm lyhyempi kuin sedanissa.
Lisävarusteinen ilmajousitus tuo mahdollisuuden nostaa maavaraa 30 mm maastoajossa tai auraamattomilla tieosuuksilla ja pysäköintialueilla.
Lisävarusteinen nelipyöräohjaus tuo mahdollisuuden valita jopa 10 asteen kääntökulman takapyörille, jolloin kääntösäde supistuu kompaktin henkilöauton tasolle. Leveämpien takarenkaiden vuoksi AMG-mallissa suurin kääntökulma on yhdeksän astetta.
Ennakkomyyntivaiheen jälkeen mallisto laajeni ja hinnat vahvistuivat
Viime syksynä työstetyn ennakkomyynnin aloittamiseen tähdänneen ensimmäisen hintaneuvottelukierroksen jälkeen Veho sai mahdollisuuden avata ammattiautoilijoita kiinnostavan takavetoisen Mercedes-Benz EQE SUV:n 300:n hintaneuvottelut.
Lisävarusteinen ilmajousitus tuo mahdollisuuden nostaa maavaraa 30 mm maastoajossa tai auraamattomilla tieosuuksilla ja pysäköintialueilla. Kuvan yksilössä on alla 22-tuumaiset AMG-kevytmetallivanteet.
Mercedes-Benz AG – Communications
Uusi neuvottelukierros päätyi suotuisaan ratkaisuun, jonka myötä saadaan edullisemmat hinnat. Hintavaikutus on mallista riippuen noin 4 % eli 4090–5450 euroa.
Yhtään autoa ei ole vielä luovutettu asiakkaalle, joten olemassa olevat asiakastilaukset päivitetään uudella alemmalla hinnalla. Näin myös jo autonsa tilanneet asiakkaat hyötyvät uusista hinnoista täysimääräisesti.
Suomen myyntimallistossa valtaosan tulevat muodostamaan nelivetoiset mallit
Ensimmäisessä vaiheessa ensi kesänä toimituksiin saadaan Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV, Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC SUV, Mercedes-Benz EQE AMG 43 4MATIC SUV sekä takavetoinen Mercedes-Benz EQE 300 SUV.
Seuraavassa vaiheessa, arviolta kesäkuussa, julkaistaan Mercedes-Benz AMG 53 4MATIC+ -version hinta. Niiden toimitukset asiakkaille alkavat vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.
Suomessa Keski-Euroopan markkinoita parempi varustetaso
Vakiovarustetaso noudattelee Mercedes-Benz EQE sedanin varustusta. Varusteiltaan Suomessa myytävät Mercedes-Benz EQE SUV-mallit tulevat eroamaan Keski-Euroopassa myynnissä olevista runsaamman vakiovarustelunsa ansiosta.
Suomessa malliston vakiovarusteisiin kuuluvat myös mm. kookkaampi OLED-tekniikalla toteutettu keskinäyttö (12,8”), Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen sisältävä avustinpaketti, adaptiivinen kaukovaloavustin, matkapuhelimen langaton lataus ja ulosnousevat ovenkahvat, jotka ovat useilla markkinoilla lisävarusteita.
Muita vakiovarusteita ovat mm. LED High Performance-ajovalot, 11 kW sisäinen laturi ja 170 kW DC-pikalatausliitäntä sekä Electric Art- sisätilapaketti.
Korkea keskilatausteho nopeuttaa matkantekoa
Uusi Mercedes-Benz EQE SUV on varustettu 170 kW:n pikalatausteholla. Nopeaa lataustapahtumaa tukee esimerkillisesti toteutettu akuston lämmönhallinta.
Kun auton navigoinnin tunnistama pikalatauspiste asetetaan reittipisteeksi, lataus tapahtuu myös talvella esimerkillisen nopeasti.
Latauslaitteen tarjoaman tehon ollessa riittävä, Mercedes-Benz EQE SUV on korkean latauksen keskitehon ansiosta ladattavissa suurteholatauspisteellä 10–80 % vain hieman yli puolessa tunnissa.
Suomessa malliston vakiovarusteisiin kuuluvat myös mm. kookkaampi OLED-tekniikalla toteutettu keskinäyttö (12,8”), Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen sisältävä avustinpaketti, adaptiivinen kaukovaloavustin, matkapuhelimen langaton lataus ja ulosnousevat ovenkahvat, jotka ovat useilla markkinoilla lisävarusteita.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ripeämpää asiointilatausta varten vakion 11 kW:n lataustehon rinnalle on lisävarusteena saatavissa myös 22 kW:n sisäinen laturi AC-lataukseen.
Sähkömoottorit ja neliveto
Kaikissa Mercedes-Benz EQE SUV -autoissa on sähköinen voimalinja (eATS) taka-akselilla. 4MATIC-nelivetomalleissa sähköinen voimalinja eATS löytyy myös etuakselilta.
Kompaktit moottorit edessä ja takana ovat toimintaperiaatteeltaan samanlaisia synkroni- eli tahtimoottoreita (PSM). 4MATIC-nelivetomalleissa Torque Shift -toiminto jakaa moottorien tuottaman voiman portaattomasti taka- ja etuakselin sähkömoottoreiden välille.
Niiden keskinäinen vetosuhde riippuu pidon lisäksi monista tekijöistä, kuten valitusta ajotilasta ja voimapolkimen asennosta.
Lähtökohtaisesti kaikissa 4MATIC-malliessa takamoottori on tehokkaampi, jolla saadaan aikaan Mercedes-Benzille tyypillisen takavetopainotteisen kiinteän vetosuhteen kaltainen ajokäytös.
Loogisen hallittavuuden takaamiseksi sähköisen voimalinjan pyörille välittämä teho tarkastetaan 10 000 kertaa minuutissa ja tarvittaessa sitä säädetään salamannopeasti.
Etumoottorin irtikytkentä tuo lisää toimintamatkaa
Mercedes-Benz EQE SUV-malliston nelivetomallit on varustettu toimintamatkaa lisäävällä kytkimellä, joka tasaisessa ajossa irrottaa etummaisen moottorin voimansiirrosta.
Järjestelmä mahdollistaa etumoottorin pysäyttämisen, jolloin energiaa kuluu vain takimmaisen voimanlähteen tarpeisiin. Automaattisesti toimiva järjestelmän toiminta pohjautuu valittuun ajotilaan. Eco-ohjelmalla etumoottori kytketään irti voimansiirrosta aktiivisemmin kuin dynaamista ajotapaa varten räätälöidyllä Sport-moodilla ajettaessa.
Energian älykäs talteenotto ja yhdellä polkimella ajaminen pysähdyksiin saakka
Mercedes-Benz EQE SUV tarjoaa useita vaihtoehtoisia tapoja ottaa energiaa talteen.
Kuljettaja voi valita ohjauspyörän taakse sijoitetuilla vaihdevivuilla auton nopeuden hidastamiseen kolme eri tasoa: D+ (rullaus), D (energian perustalteenotto) ja D- (voimistettu energian talteenotto).
Lisäksi valittavissa on älykäs energiantalteenotto Dauto. Kuljettaja voi myös valita ns. yhden polkimen ajon tai ajaa perinteisellä automaattivaihteiston ajotavalla eli käyttää jarrua sekä voimapoljinta erikseen.
Mercedes-Benz EQE SUV:n hinnat starttaavat 93 300 eurosta.
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Denonilta edullinen äänipalkki
Treehousen ekstreemi laajakaistakaiutin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN