Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Mercedes-Benz AG – Communications

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

EQE-mallisto täydentyy ammat­ti­au­toi­li­joiden odottamalla takavetomallilla. Ennak­ko­myyn­ti­vaiheen jälkeen mallisto laajenee. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa. Toimintamatka on Suomi-varustein 474–544 km mallista riippuen, ja nelivetomallien vetomassaksi ilmoitetaan 1800 kg.

Auto Bild.Uutiset

Mer­ce­des-EQ ja Mer­ce­des-AMG – mal­lis­tot laa­je­ne­vat odo­te­tuil­la täys­säh­köi­sil­lä uu­tuuk­sil­la. Vuo­ros­sa ovat nyt Mer­ce­des-Benz EQE SUV ja Mer­ce­des-Benz EQE AMG 43 SUV.

Mer­ce­des-Ben­zin EVA 2.0 – täys­säh­kö­au­to­jen pe­rus­ra­ken­teel­le suun­ni­tel­tu nel­jäs ko­ri­mal­li tuo SUV-mal­lia har­kit­se­vil­le asi­ak­kail­le uu­den pre­mium-vaih­to­eh­don, jos­ta saa­daan heti kär­keen mark­ki­noil­le myös täys­ve­ri­nen AMG-ver­sio.

Uu­tuu­det pe­rus­tu­vat vas­taa­viin Mer­ce­des-Benz EQE -se­dan-mal­lei­hin. Mer­ce­des-Benz EQE SUV -mal­lien pi­tuus on 486 cm, joka on kah­dek­san sent­ti­met­riä vä­hem­män kuin Mer­ce­des-Benz EQE -se­da­nin ko­ko­nais­pi­tuus.

Ero syn­tyy ko­rin ta­ka­o­san muo­toi­lus­ta. Suu­rin ero mi­tois­sa kui­ten­kin syn­tyy ko­rin kor­keu­des­sa, joka SUV-mal­lis­sa on 169 cm eli 18 cm enem­män kuin se­dan-mal­lis­sa.

Le­vey­des­sä pei­lien kans­sa (214 cm) eroa on nel­jä sent­ti­met­riä, SUV-mal­lin ol­les­sa le­ve­äm­pi.

Ak­se­li­vä­li 303 cm on puo­les­taan 9 cm ly­hy­em­pi kuin se­da­nis­sa.

Li­sä­va­rus­tei­nen il­ma­jou­si­tus tuo mah­dol­li­suu­den nos­taa maa­va­raa 30 mm maas­to­a­jos­sa tai au­raa­mat­to­mil­la tie­o­suuk­sil­la ja py­sä­köin­ti­a­lu­eil­la.

Li­sä­va­rus­tei­nen ne­li­pyö­rä­oh­jaus tuo mah­dol­li­suu­den va­li­ta jopa 10 as­teen kään­tö­kul­man ta­ka­pyö­ril­le, jol­loin kään­tö­sä­de su­pis­tuu kom­pak­tin hen­ki­lö­au­ton ta­sol­le. Le­ve­äm­pien ta­ka­ren­kai­den vuok­si AMG-mal­lis­sa suu­rin kään­tö­kul­ma on yh­dek­sän as­tet­ta.

En­nak­ko­myyn­ti­vai­heen jäl­keen mal­lis­to laa­je­ni ja hin­nat vah­vis­tui­vat

Vii­me syk­sy­nä työs­te­tyn en­nak­ko­myyn­nin aloit­ta­mi­seen täh­dän­neen en­sim­mäi­sen hin­ta­neu­vot­te­lu­kier­rok­sen jäl­keen Veho sai mah­dol­li­suu­den ava­ta am­mat­ti­au­toi­li­joi­ta kiin­nos­ta­van ta­ka­ve­toi­sen Mer­ce­des-Benz EQE SUV:n 300:n hin­ta­neu­vot­te­lut.

Lisävarusteinen ilmajousitus tuo mahdollisuuden nostaa maavaraa 30 mm maastoajossa tai auraamattomilla tieosuuksilla ja pysäköintialueilla. Kuvan yksilössä on alla 22-tuumaiset AMG-kevytmetallivanteet.

Lisävarusteinen ilmajousitus tuo mahdollisuuden nostaa maavaraa 30 mm maastoajossa tai auraamattomilla tieosuuksilla ja pysäköintialueilla. Kuvan yksilössä on alla 22-tuumaiset AMG-kevytmetallivanteet.

Mercedes-Benz AG – Communications

Uu­si neu­vot­te­lu­kier­ros pää­tyi suo­tui­saan rat­kai­suun, jon­ka myö­tä saa­daan edul­li­sem­mat hin­nat. Hin­ta­vai­ku­tus on mal­lis­ta riip­pu­en noin 4 % eli 4090–5450 eu­roa.

Yh­tään au­toa ei ole vie­lä luo­vu­tet­tu asi­ak­kaal­le, jo­ten ole­mas­sa ole­vat asi­a­kas­ti­lauk­set päi­vi­te­tään uu­del­la alem­mal­la hin­nal­la. Näin myös jo au­ton­sa ti­lan­neet asi­ak­kaat hyö­ty­vät uu­sis­ta hin­nois­ta täy­si­mää­räi­ses­ti.

Suo­men myyn­ti­mal­lis­tos­sa val­ta­o­san tu­le­vat muo­dos­ta­maan ne­li­ve­toi­set mal­lit

En­sim­mäi­ses­sä vai­hees­sa en­si ke­sä­nä toi­mi­tuk­siin saa­daan Mer­ce­des-Benz EQE 350 4MA­TIC SUV, Mer­ce­des-Benz EQE 500 4MA­TIC SUV, Mer­ce­des-Benz EQE AMG 43 4MA­TIC SUV sekä ta­ka­ve­toi­nen Mer­ce­des-Benz EQE 300 SUV.

Seu­raa­vas­sa vai­hees­sa, ar­vi­ol­ta ke­sä­kuus­sa, jul­kais­taan Mer­ce­des-Benz AMG 53 4MA­TIC+ -ver­si­on hin­ta. Nii­den toi­mi­tuk­set asi­ak­kail­le al­ka­vat vuo­den jäl­kim­mäi­sel­lä puo­lis­kol­la.

Suo­mes­sa Kes­ki-Eu­roo­pan mark­ki­noi­ta pa­rem­pi va­rus­te­ta­so

Va­ki­o­va­rus­te­ta­so nou­dat­te­lee Mer­ce­des-Benz EQE se­da­nin va­rus­tus­ta. Va­rus­teil­taan Suo­mes­sa myy­tä­vät Mer­ce­des-Benz EQE SUV-mal­lit tu­le­vat ero­a­maan Kes­ki-Eu­roo­pas­sa myyn­nis­sä ole­vis­ta run­saam­man va­ki­o­va­rus­te­lun­sa an­si­os­ta.

Suo­mes­sa mal­lis­ton va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat myös mm. kook­kaam­pi OLED-tek­nii­kal­la to­teu­tet­tu kes­ki­näyt­tö (12,8”), Dist­ro­nic-etäi­syys­va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men si­säl­tä­vä avus­tin­pa­ket­ti, adap­tii­vi­nen kau­ko­va­lo­a­vus­tin, mat­ka­pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus ja ulos­nou­se­vat oven­kah­vat, jot­ka ovat useil­la mark­ki­noil­la li­sä­va­rus­tei­ta.

Mui­ta va­ki­o­va­rus­tei­ta ovat mm. LED High Per­for­man­ce-ajo­va­lot, 11 kW si­säi­nen la­tu­ri ja 170 kW DC-pi­ka­la­taus­lii­tän­tä sekä Elect­ric Art- si­sä­ti­la­pa­ket­ti.

Kor­kea kes­ki­la­taus­te­ho no­peut­taa mat­kan­te­koa

Uu­si Mer­ce­des-Benz EQE SUV on va­rus­tet­tu 170 kW:n pi­ka­la­taus­te­hol­la. No­pe­aa la­taus­ta­pah­tu­maa tu­kee esi­mer­kil­li­ses­ti to­teu­tet­tu akus­ton läm­mön­hal­lin­ta.

Kun au­ton na­vi­goin­nin tun­nis­ta­ma pi­ka­la­taus­pis­te ase­te­taan reit­ti­pis­teek­si, la­taus ta­pah­tuu myös tal­vel­la esi­mer­kil­li­sen no­pe­as­ti.

La­taus­lait­teen tar­jo­a­man te­hon ol­les­sa riit­tä­vä, Mer­ce­des-Benz EQE SUV on kor­ke­an la­tauk­sen kes­ki­te­hon an­si­os­ta la­dat­ta­vis­sa suur­te­ho­la­taus­pis­teel­lä 10–80 % vain hie­man yli puo­les­sa tun­nis­sa.

Suomessa malliston vakiovarusteisiin kuuluvat myös mm. kookkaampi OLED-tekniikalla toteutettu keskinäyttö (12,8”), Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen sisältävä avustinpaketti, adaptiivinen kaukovaloavustin, matkapuhelimen langaton lataus ja ulosnousevat ovenkahvat, jotka ovat useilla markkinoilla lisävarusteita.

Suomessa malliston vakiovarusteisiin kuuluvat myös mm. kookkaampi OLED-tekniikalla toteutettu keskinäyttö (12,8”), Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen sisältävä avustinpaketti, adaptiivinen kaukovaloavustin, matkapuhelimen langaton lataus ja ulosnousevat ovenkahvat, jotka ovat useilla markkinoilla lisävarusteita.

Mercedes-Benz AG – Communications

Ri­pe­äm­pää asi­oin­ti­la­taus­ta var­ten va­ki­on 11 kW:n la­taus­te­hon rin­nal­le on li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vis­sa myös 22 kW:n si­säi­nen la­tu­ri AC-la­tauk­seen.

Säh­kö­moot­to­rit ja ne­li­ve­to

Kai­kis­sa Mer­ce­des-Benz EQE SUV -au­tois­sa on säh­köi­nen voi­ma­lin­ja (eATS) taka-ak­se­lil­la. 4MA­TIC-ne­li­ve­to­mal­leis­sa säh­köi­nen voi­ma­lin­ja eATS löy­tyy myös etu­ak­se­lil­ta.

Kom­pak­tit moot­to­rit edes­sä ja ta­ka­na ovat toi­min­ta­pe­ri­aat­teel­taan sa­man­lai­sia synk­ro­ni- eli tah­ti­moot­to­rei­ta (PSM). 4MA­TIC-ne­li­ve­to­mal­leis­sa Tor­que Shift -toi­min­to ja­kaa moot­to­rien tuot­ta­man voi­man por­taat­to­mas­ti taka- ja etu­ak­se­lin säh­kö­moot­to­rei­den vä­lil­le.

Nii­den kes­ki­näi­nen ve­to­suh­de riip­puu pi­don li­säk­si mo­nis­ta te­ki­jöis­tä, ku­ten va­li­tus­ta ajo­ti­las­ta ja voi­ma­pol­ki­men asen­nos­ta.

Läh­tö­koh­tai­ses­ti kai­kis­sa 4MA­TIC-mal­lies­sa ta­ka­moot­to­ri on te­hok­kaam­pi, jol­la saa­daan ai­kaan Mer­ce­des-Ben­zil­le tyy­pil­li­sen ta­ka­ve­to­pai­not­tei­sen kiin­te­än ve­to­suh­teen kal­tai­nen ajo­käy­tös.

Loo­gi­sen hal­lit­ta­vuu­den ta­kaa­mi­sek­si säh­köi­sen voi­ma­lin­jan pyö­ril­le vä­lit­tä­mä teho tar­kas­te­taan 10 000 ker­taa mi­nuu­tis­sa ja tar­vit­ta­es­sa sitä sää­de­tään sa­la­man­no­pe­as­ti.

Etu­moot­to­rin ir­ti­kyt­ken­tä tuo li­sää toi­min­ta­mat­kaa

Mer­ce­des-Benz EQE SUV-mal­lis­ton ne­li­ve­to­mal­lit on va­rus­tet­tu toi­min­ta­mat­kaa li­sää­väl­lä kyt­ki­mel­lä, joka ta­sai­ses­sa ajos­sa ir­rot­taa etum­mai­sen moot­to­rin voi­man­siir­ros­ta.

Jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa etu­moot­to­rin py­säyt­tä­mi­sen, jol­loin ener­gi­aa ku­luu vain ta­kim­mai­sen voi­man­läh­teen tar­pei­siin. Au­to­maat­ti­ses­ti toi­mi­va jär­jes­tel­män toi­min­ta poh­jau­tuu va­lit­tuun ajo­ti­laan. Eco-oh­jel­mal­la etu­moot­to­ri kyt­ke­tään ir­ti voi­man­siir­ros­ta ak­tii­vi­sem­min kuin dy­naa­mis­ta ajo­ta­paa var­ten rää­tä­löi­dyl­lä Sport-moo­dil­la ajet­ta­es­sa.

Ener­gi­an äly­käs tal­tee­not­to ja yh­del­lä pol­ki­mel­la aja­mi­nen py­säh­dyk­siin saak­ka

Mer­ce­des-Benz EQE SUV tar­jo­aa usei­ta vaih­to­eh­toi­sia ta­po­ja ot­taa ener­gi­aa tal­teen.

Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta oh­jaus­pyö­rän taak­se si­joi­te­tuil­la vaih­de­vi­vuil­la au­ton no­peu­den hi­das­ta­mi­seen kol­me eri ta­soa: D+ (rul­laus), D (ener­gi­an pe­rus­tal­tee­not­to) ja D- (voi­mis­tet­tu ener­gi­an tal­tee­not­to).

Li­säk­si va­lit­ta­vis­sa on äly­käs ener­gi­an­tal­tee­not­to Dau­to. Kul­jet­ta­ja voi myös va­li­ta ns. yh­den pol­ki­men ajon tai ajaa pe­rin­tei­sel­lä au­to­maat­ti­vaih­teis­ton ajo­ta­val­la eli käyt­tää jar­rua sekä voi­ma­pol­jin­ta erik­seen.

Mer­ce­des-Benz EQE SUV:n hin­nat start­taa­vat 93 300 eu­ros­ta.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN