Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV
EQE-mallisto täydentyy ammattiautoilijoiden odottamalla takavetomallilla. Ennakkomyyntivaiheen jälkeen mallisto laajenee. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa. Toimintamatka on Suomi-varustein 474–544 km mallista riippuen, ja nelivetomallien vetomassaksi ilmoitetaan 1800 kg.
Mercedes-EQ ja Mercedes-AMG – mallistot laajenevat odotetuilla täyssähköisillä uutuuksilla. Vuorossa ovat nyt Mercedes-Benz EQE SUV ja Mercedes-Benz EQE AMG 43 SUV.
Mercedes-Benzin EVA 2.0 – täyssähköautojen perusrakenteelle suunniteltu neljäs korimalli tuo SUV-mallia harkitseville asiakkaille uuden premium-vaihtoehdon, josta saadaan heti kärkeen markkinoille myös täysverinen AMG-versio.
Uutuudet perustuvat vastaaviin Mercedes-Benz EQE -sedan-malleihin. Mercedes-Benz EQE SUV -mallien pituus on 486 cm, joka on kahdeksan senttimetriä vähemmän kuin Mercedes-Benz EQE -sedanin kokonaispituus.
Ero syntyy korin takaosan muotoilusta. Suurin ero mitoissa kuitenkin syntyy korin korkeudessa, joka SUV-mallissa on 169 cm eli 18 cm enemmän kuin sedan-mallissa.
Leveydessä peilien kanssa (214 cm) eroa on neljä senttimetriä, SUV-mallin ollessa leveämpi.
Akseliväli 303 cm on puolestaan 9 cm lyhyempi kuin sedanissa.
Lisävarusteinen ilmajousitus tuo mahdollisuuden nostaa maavaraa 30 mm maastoajossa tai auraamattomilla tieosuuksilla ja pysäköintialueilla.
Lisävarusteinen nelipyöräohjaus tuo mahdollisuuden valita jopa 10 asteen kääntökulman takapyörille, jolloin kääntösäde supistuu kompaktin henkilöauton tasolle. Leveämpien takarenkaiden vuoksi AMG-mallissa suurin kääntökulma on yhdeksän astetta.
Ennakkomyyntivaiheen jälkeen mallisto laajeni ja hinnat vahvistuivat
Viime syksynä työstetyn ennakkomyynnin aloittamiseen tähdänneen ensimmäisen hintaneuvottelukierroksen jälkeen Veho sai mahdollisuuden avata ammattiautoilijoita kiinnostavan takavetoisen Mercedes-Benz EQE SUV:n 300:n hintaneuvottelut.
Lisävarusteinen ilmajousitus tuo mahdollisuuden nostaa maavaraa 30 mm maastoajossa tai auraamattomilla tieosuuksilla ja pysäköintialueilla. Kuvan yksilössä on alla 22-tuumaiset AMG-kevytmetallivanteet.
Mercedes-Benz AG – Communications
Uusi neuvottelukierros päätyi suotuisaan ratkaisuun, jonka myötä saadaan edullisemmat hinnat. Hintavaikutus on mallista riippuen noin 4 % eli 4090–5450 euroa.
Yhtään autoa ei ole vielä luovutettu asiakkaalle, joten olemassa olevat asiakastilaukset päivitetään uudella alemmalla hinnalla. Näin myös jo autonsa tilanneet asiakkaat hyötyvät uusista hinnoista täysimääräisesti.
Suomen myyntimallistossa valtaosan tulevat muodostamaan nelivetoiset mallit
Ensimmäisessä vaiheessa ensi kesänä toimituksiin saadaan Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV, Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC SUV, Mercedes-Benz EQE AMG 43 4MATIC SUV sekä takavetoinen Mercedes-Benz EQE 300 SUV.
Seuraavassa vaiheessa, arviolta kesäkuussa, julkaistaan Mercedes-Benz AMG 53 4MATIC+ -version hinta. Niiden toimitukset asiakkaille alkavat vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.
Suomessa Keski-Euroopan markkinoita parempi varustetaso
Vakiovarustetaso noudattelee Mercedes-Benz EQE sedanin varustusta. Varusteiltaan Suomessa myytävät Mercedes-Benz EQE SUV-mallit tulevat eroamaan Keski-Euroopassa myynnissä olevista runsaamman vakiovarustelunsa ansiosta.
Suomessa malliston vakiovarusteisiin kuuluvat myös mm. kookkaampi OLED-tekniikalla toteutettu keskinäyttö (12,8”), Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen sisältävä avustinpaketti, adaptiivinen kaukovaloavustin, matkapuhelimen langaton lataus ja ulosnousevat ovenkahvat, jotka ovat useilla markkinoilla lisävarusteita.
Muita vakiovarusteita ovat mm. LED High Performance-ajovalot, 11 kW sisäinen laturi ja 170 kW DC-pikalatausliitäntä sekä Electric Art- sisätilapaketti.
Korkea keskilatausteho nopeuttaa matkantekoa
Uusi Mercedes-Benz EQE SUV on varustettu 170 kW:n pikalatausteholla. Nopeaa lataustapahtumaa tukee esimerkillisesti toteutettu akuston lämmönhallinta.
Kun auton navigoinnin tunnistama pikalatauspiste asetetaan reittipisteeksi, lataus tapahtuu myös talvella esimerkillisen nopeasti.
Latauslaitteen tarjoaman tehon ollessa riittävä, Mercedes-Benz EQE SUV on korkean latauksen keskitehon ansiosta ladattavissa suurteholatauspisteellä 10–80 % vain hieman yli puolessa tunnissa.
Suomessa malliston vakiovarusteisiin kuuluvat myös mm. kookkaampi OLED-tekniikalla toteutettu keskinäyttö (12,8”), Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen sisältävä avustinpaketti, adaptiivinen kaukovaloavustin, matkapuhelimen langaton lataus ja ulosnousevat ovenkahvat, jotka ovat useilla markkinoilla lisävarusteita.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ripeämpää asiointilatausta varten vakion 11 kW:n lataustehon rinnalle on lisävarusteena saatavissa myös 22 kW:n sisäinen laturi AC-lataukseen.
Sähkömoottorit ja neliveto
Kaikissa Mercedes-Benz EQE SUV -autoissa on sähköinen voimalinja (eATS) taka-akselilla. 4MATIC-nelivetomalleissa sähköinen voimalinja eATS löytyy myös etuakselilta.
Kompaktit moottorit edessä ja takana ovat toimintaperiaatteeltaan samanlaisia synkroni- eli tahtimoottoreita (PSM). 4MATIC-nelivetomalleissa Torque Shift -toiminto jakaa moottorien tuottaman voiman portaattomasti taka- ja etuakselin sähkömoottoreiden välille.
Niiden keskinäinen vetosuhde riippuu pidon lisäksi monista tekijöistä, kuten valitusta ajotilasta ja voimapolkimen asennosta.
Lähtökohtaisesti kaikissa 4MATIC-malliessa takamoottori on tehokkaampi, jolla saadaan aikaan Mercedes-Benzille tyypillisen takavetopainotteisen kiinteän vetosuhteen kaltainen ajokäytös.
Loogisen hallittavuuden takaamiseksi sähköisen voimalinjan pyörille välittämä teho tarkastetaan 10 000 kertaa minuutissa ja tarvittaessa sitä säädetään salamannopeasti.
Etumoottorin irtikytkentä tuo lisää toimintamatkaa
Mercedes-Benz EQE SUV-malliston nelivetomallit on varustettu toimintamatkaa lisäävällä kytkimellä, joka tasaisessa ajossa irrottaa etummaisen moottorin voimansiirrosta.
Järjestelmä mahdollistaa etumoottorin pysäyttämisen, jolloin energiaa kuluu vain takimmaisen voimanlähteen tarpeisiin. Automaattisesti toimiva järjestelmän toiminta pohjautuu valittuun ajotilaan. Eco-ohjelmalla etumoottori kytketään irti voimansiirrosta aktiivisemmin kuin dynaamista ajotapaa varten räätälöidyllä Sport-moodilla ajettaessa.
Energian älykäs talteenotto ja yhdellä polkimella ajaminen pysähdyksiin saakka
Mercedes-Benz EQE SUV tarjoaa useita vaihtoehtoisia tapoja ottaa energiaa talteen.
Kuljettaja voi valita ohjauspyörän taakse sijoitetuilla vaihdevivuilla auton nopeuden hidastamiseen kolme eri tasoa: D+ (rullaus), D (energian perustalteenotto) ja D- (voimistettu energian talteenotto).
Lisäksi valittavissa on älykäs energiantalteenotto Dauto. Kuljettaja voi myös valita ns. yhden polkimen ajon tai ajaa perinteisellä automaattivaihteiston ajotavalla eli käyttää jarrua sekä voimapoljinta erikseen.
Mercedes-Benz EQE SUV:n hinnat starttaavat 93 300 eurosta.
Mercedes-Benz -lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Trianglelta uusi kaiutinjalka
Denonilta uusi suoravetosoitin
ByPiasin Pia Erlundilla on pala Mallorcaa Suomen Rivieralla – Hangossa
Upea syksy – satoa & tunnelmaa -lehti on ilmestynyt!
Denonilta pieni hdmi-vahvistin
Wharfedalin uusi premium-tason lattiakaiutin
Klassikkolevysoitin Musical Fidelityltä
Aurorasoundilta putkihybridi
Betonia sen olla pitää
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Viidennen sukupolven Renault Clio: Tarkempi ohjaustuntuma ja paremmat pintamateriaalit
astaralle Nissanin maahantuonti Puolassa
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
LUETUIMMAT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Volkswagen ID.7: Täyssähköautolle luvataan jopa 617 km toimintamatkaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Volkswagen Touareg uudistui: Suomessa myyntiin kaksi ladattavaa hybridiversiota
Volkswagen Passat Variant: Uudessa sukupolvessa kaksi ladattavaa hybridiä
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Tekoäly: Onko automyyjän ammatti kuoleva ala?
Korealainen SsangYong muutti nimekseen KGM: Mallistossa on jatkossa ainoastaan sähköautoja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN