Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Mercedes-Benz AG – Communications

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

EQE-mallisto täydentyy ammat­ti­au­toi­li­joiden odottamalla takavetomallilla. Ennak­ko­myyn­ti­vaiheen jälkeen mallisto laajenee. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa. Toimintamatka on Suomi-varustein 474–544 km mallista riippuen, ja nelivetomallien vetomassaksi ilmoitetaan 1800 kg.

Auto Bild.Uutiset

Mer­ce­des-EQ ja Mer­ce­des-AMG – mal­lis­tot laa­je­ne­vat odo­te­tuil­la täys­säh­köi­sil­lä uu­tuuk­sil­la. Vuo­ros­sa ovat nyt Mer­ce­des-Benz EQE SUV ja Mer­ce­des-Benz EQE AMG 43 SUV.

Mer­ce­des-Ben­zin EVA 2.0 – täys­säh­kö­au­to­jen pe­rus­ra­ken­teel­le suun­ni­tel­tu nel­jäs ko­ri­mal­li tuo SUV-mal­lia har­kit­se­vil­le asi­ak­kail­le uu­den pre­mium-vaih­to­eh­don, jos­ta saa­daan heti kär­keen mark­ki­noil­le myös täys­ve­ri­nen AMG-ver­sio.

Uu­tuu­det pe­rus­tu­vat vas­taa­viin Mer­ce­des-Benz EQE -se­dan-mal­lei­hin. Mer­ce­des-Benz EQE SUV -mal­lien pi­tuus on 486 cm, joka on kah­dek­san sent­ti­met­riä vä­hem­män kuin Mer­ce­des-Benz EQE -se­da­nin ko­ko­nais­pi­tuus.

Ero syn­tyy ko­rin ta­ka­o­san muo­toi­lus­ta. Suu­rin ero mi­tois­sa kui­ten­kin syn­tyy ko­rin kor­keu­des­sa, joka SUV-mal­lis­sa on 169 cm eli 18 cm enem­män kuin se­dan-mal­lis­sa.

Le­vey­des­sä pei­lien kans­sa (214 cm) eroa on nel­jä sent­ti­met­riä, SUV-mal­lin ol­les­sa le­ve­äm­pi.

Ak­se­li­vä­li 303 cm on puo­les­taan 9 cm ly­hy­em­pi kuin se­da­nis­sa.

Li­sä­va­rus­tei­nen il­ma­jou­si­tus tuo mah­dol­li­suu­den nos­taa maa­va­raa 30 mm maas­to­a­jos­sa tai au­raa­mat­to­mil­la tie­o­suuk­sil­la ja py­sä­köin­ti­a­lu­eil­la.

Li­sä­va­rus­tei­nen ne­li­pyö­rä­oh­jaus tuo mah­dol­li­suu­den va­li­ta jopa 10 as­teen kään­tö­kul­man ta­ka­pyö­ril­le, jol­loin kään­tö­sä­de su­pis­tuu kom­pak­tin hen­ki­lö­au­ton ta­sol­le. Le­ve­äm­pien ta­ka­ren­kai­den vuok­si AMG-mal­lis­sa suu­rin kään­tö­kul­ma on yh­dek­sän as­tet­ta.

En­nak­ko­myyn­ti­vai­heen jäl­keen mal­lis­to laa­je­ni ja hin­nat vah­vis­tui­vat

Vii­me syk­sy­nä työs­te­tyn en­nak­ko­myyn­nin aloit­ta­mi­seen täh­dän­neen en­sim­mäi­sen hin­ta­neu­vot­te­lu­kier­rok­sen jäl­keen Veho sai mah­dol­li­suu­den ava­ta am­mat­ti­au­toi­li­joi­ta kiin­nos­ta­van ta­ka­ve­toi­sen Mer­ce­des-Benz EQE SUV:n 300:n hin­ta­neu­vot­te­lut.

Lisävarusteinen ilmajousitus tuo mahdollisuuden nostaa maavaraa 30 mm maastoajossa tai auraamattomilla tieosuuksilla ja pysäköintialueilla. Kuvan yksilössä on alla 22-tuumaiset AMG-kevytmetallivanteet.

Lisävarusteinen ilmajousitus tuo mahdollisuuden nostaa maavaraa 30 mm maastoajossa tai auraamattomilla tieosuuksilla ja pysäköintialueilla. Kuvan yksilössä on alla 22-tuumaiset AMG-kevytmetallivanteet.

Mercedes-Benz AG – Communications

Uu­si neu­vot­te­lu­kier­ros pää­tyi suo­tui­saan rat­kai­suun, jon­ka myö­tä saa­daan edul­li­sem­mat hin­nat. Hin­ta­vai­ku­tus on mal­lis­ta riip­pu­en noin 4 % eli 4090–5450 eu­roa.

Yh­tään au­toa ei ole vie­lä luo­vu­tet­tu asi­ak­kaal­le, jo­ten ole­mas­sa ole­vat asi­a­kas­ti­lauk­set päi­vi­te­tään uu­del­la alem­mal­la hin­nal­la. Näin myös jo au­ton­sa ti­lan­neet asi­ak­kaat hyö­ty­vät uu­sis­ta hin­nois­ta täy­si­mää­räi­ses­ti.

Suo­men myyn­ti­mal­lis­tos­sa val­ta­o­san tu­le­vat muo­dos­ta­maan ne­li­ve­toi­set mal­lit

En­sim­mäi­ses­sä vai­hees­sa en­si ke­sä­nä toi­mi­tuk­siin saa­daan Mer­ce­des-Benz EQE 350 4MA­TIC SUV, Mer­ce­des-Benz EQE 500 4MA­TIC SUV, Mer­ce­des-Benz EQE AMG 43 4MA­TIC SUV sekä ta­ka­ve­toi­nen Mer­ce­des-Benz EQE 300 SUV.

Seu­raa­vas­sa vai­hees­sa, ar­vi­ol­ta ke­sä­kuus­sa, jul­kais­taan Mer­ce­des-Benz AMG 53 4MA­TIC+ -ver­si­on hin­ta. Nii­den toi­mi­tuk­set asi­ak­kail­le al­ka­vat vuo­den jäl­kim­mäi­sel­lä puo­lis­kol­la.

Suo­mes­sa Kes­ki-Eu­roo­pan mark­ki­noi­ta pa­rem­pi va­rus­te­ta­so

Va­ki­o­va­rus­te­ta­so nou­dat­te­lee Mer­ce­des-Benz EQE se­da­nin va­rus­tus­ta. Va­rus­teil­taan Suo­mes­sa myy­tä­vät Mer­ce­des-Benz EQE SUV-mal­lit tu­le­vat ero­a­maan Kes­ki-Eu­roo­pas­sa myyn­nis­sä ole­vis­ta run­saam­man va­ki­o­va­rus­te­lun­sa an­si­os­ta.

Suo­mes­sa mal­lis­ton va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat myös mm. kook­kaam­pi OLED-tek­nii­kal­la to­teu­tet­tu kes­ki­näyt­tö (12,8”), Dist­ro­nic-etäi­syys­va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men si­säl­tä­vä avus­tin­pa­ket­ti, adap­tii­vi­nen kau­ko­va­lo­a­vus­tin, mat­ka­pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus ja ulos­nou­se­vat oven­kah­vat, jot­ka ovat useil­la mark­ki­noil­la li­sä­va­rus­tei­ta.

Mui­ta va­ki­o­va­rus­tei­ta ovat mm. LED High Per­for­man­ce-ajo­va­lot, 11 kW si­säi­nen la­tu­ri ja 170 kW DC-pi­ka­la­taus­lii­tän­tä sekä Elect­ric Art- si­sä­ti­la­pa­ket­ti.

Kor­kea kes­ki­la­taus­te­ho no­peut­taa mat­kan­te­koa

Uu­si Mer­ce­des-Benz EQE SUV on va­rus­tet­tu 170 kW:n pi­ka­la­taus­te­hol­la. No­pe­aa la­taus­ta­pah­tu­maa tu­kee esi­mer­kil­li­ses­ti to­teu­tet­tu akus­ton läm­mön­hal­lin­ta.

Kun au­ton na­vi­goin­nin tun­nis­ta­ma pi­ka­la­taus­pis­te ase­te­taan reit­ti­pis­teek­si, la­taus ta­pah­tuu myös tal­vel­la esi­mer­kil­li­sen no­pe­as­ti.

La­taus­lait­teen tar­jo­a­man te­hon ol­les­sa riit­tä­vä, Mer­ce­des-Benz EQE SUV on kor­ke­an la­tauk­sen kes­ki­te­hon an­si­os­ta la­dat­ta­vis­sa suur­te­ho­la­taus­pis­teel­lä 10–80 % vain hie­man yli puo­les­sa tun­nis­sa.

Suomessa malliston vakiovarusteisiin kuuluvat myös mm. kookkaampi OLED-tekniikalla toteutettu keskinäyttö (12,8”), Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen sisältävä avustinpaketti, adaptiivinen kaukovaloavustin, matkapuhelimen langaton lataus ja ulosnousevat ovenkahvat, jotka ovat useilla markkinoilla lisävarusteita.

Suomessa malliston vakiovarusteisiin kuuluvat myös mm. kookkaampi OLED-tekniikalla toteutettu keskinäyttö (12,8”), Distronic-etäisyysvakionopeudensäätimen sisältävä avustinpaketti, adaptiivinen kaukovaloavustin, matkapuhelimen langaton lataus ja ulosnousevat ovenkahvat, jotka ovat useilla markkinoilla lisävarusteita.

Mercedes-Benz AG – Communications

Ri­pe­äm­pää asi­oin­ti­la­taus­ta var­ten va­ki­on 11 kW:n la­taus­te­hon rin­nal­le on li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vis­sa myös 22 kW:n si­säi­nen la­tu­ri AC-la­tauk­seen.

Säh­kö­moot­to­rit ja ne­li­ve­to

Kai­kis­sa Mer­ce­des-Benz EQE SUV -au­tois­sa on säh­köi­nen voi­ma­lin­ja (eATS) taka-ak­se­lil­la. 4MA­TIC-ne­li­ve­to­mal­leis­sa säh­köi­nen voi­ma­lin­ja eATS löy­tyy myös etu­ak­se­lil­ta.

Kom­pak­tit moot­to­rit edes­sä ja ta­ka­na ovat toi­min­ta­pe­ri­aat­teel­taan sa­man­lai­sia synk­ro­ni- eli tah­ti­moot­to­rei­ta (PSM). 4MA­TIC-ne­li­ve­to­mal­leis­sa Tor­que Shift -toi­min­to ja­kaa moot­to­rien tuot­ta­man voi­man por­taat­to­mas­ti taka- ja etu­ak­se­lin säh­kö­moot­to­rei­den vä­lil­le.

Nii­den kes­ki­näi­nen ve­to­suh­de riip­puu pi­don li­säk­si mo­nis­ta te­ki­jöis­tä, ku­ten va­li­tus­ta ajo­ti­las­ta ja voi­ma­pol­ki­men asen­nos­ta.

Läh­tö­koh­tai­ses­ti kai­kis­sa 4MA­TIC-mal­lies­sa ta­ka­moot­to­ri on te­hok­kaam­pi, jol­la saa­daan ai­kaan Mer­ce­des-Ben­zil­le tyy­pil­li­sen ta­ka­ve­to­pai­not­tei­sen kiin­te­än ve­to­suh­teen kal­tai­nen ajo­käy­tös.

Loo­gi­sen hal­lit­ta­vuu­den ta­kaa­mi­sek­si säh­köi­sen voi­ma­lin­jan pyö­ril­le vä­lit­tä­mä teho tar­kas­te­taan 10 000 ker­taa mi­nuu­tis­sa ja tar­vit­ta­es­sa sitä sää­de­tään sa­la­man­no­pe­as­ti.

Etu­moot­to­rin ir­ti­kyt­ken­tä tuo li­sää toi­min­ta­mat­kaa

Mer­ce­des-Benz EQE SUV-mal­lis­ton ne­li­ve­to­mal­lit on va­rus­tet­tu toi­min­ta­mat­kaa li­sää­väl­lä kyt­ki­mel­lä, joka ta­sai­ses­sa ajos­sa ir­rot­taa etum­mai­sen moot­to­rin voi­man­siir­ros­ta.

Jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa etu­moot­to­rin py­säyt­tä­mi­sen, jol­loin ener­gi­aa ku­luu vain ta­kim­mai­sen voi­man­läh­teen tar­pei­siin. Au­to­maat­ti­ses­ti toi­mi­va jär­jes­tel­män toi­min­ta poh­jau­tuu va­lit­tuun ajo­ti­laan. Eco-oh­jel­mal­la etu­moot­to­ri kyt­ke­tään ir­ti voi­man­siir­ros­ta ak­tii­vi­sem­min kuin dy­naa­mis­ta ajo­ta­paa var­ten rää­tä­löi­dyl­lä Sport-moo­dil­la ajet­ta­es­sa.

Ener­gi­an äly­käs tal­tee­not­to ja yh­del­lä pol­ki­mel­la aja­mi­nen py­säh­dyk­siin saak­ka

Mer­ce­des-Benz EQE SUV tar­jo­aa usei­ta vaih­to­eh­toi­sia ta­po­ja ot­taa ener­gi­aa tal­teen.

Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta oh­jaus­pyö­rän taak­se si­joi­te­tuil­la vaih­de­vi­vuil­la au­ton no­peu­den hi­das­ta­mi­seen kol­me eri ta­soa: D+ (rul­laus), D (ener­gi­an pe­rus­tal­tee­not­to) ja D- (voi­mis­tet­tu ener­gi­an tal­tee­not­to).

Li­säk­si va­lit­ta­vis­sa on äly­käs ener­gi­an­tal­tee­not­to Dau­to. Kul­jet­ta­ja voi myös va­li­ta ns. yh­den pol­ki­men ajon tai ajaa pe­rin­tei­sel­lä au­to­maat­ti­vaih­teis­ton ajo­ta­val­la eli käyt­tää jar­rua sekä voi­ma­pol­jin­ta erik­seen.

Mer­ce­des-Benz EQE SUV:n hin­nat start­taa­vat 93 300 eu­ros­ta.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU