Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa

Suomalaiset ovat käytännön kansaa, mutta autokaupoilla myös tunteelle annetaan tilaa. Tämä selviää K-Auton jo kolmatta kertaa teettämästä Autoilun suunta -tutkimuksesta.

Auto Bild.Uutiset

Sel­keä enem­mis­tö (72 %) suo­ma­lai­sis­ta au­toi­li­jois­ta on os­ta­nut au­ton­sa käy­tet­ty­nä, ja vas­taa­vas­ti 22 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta ker­too os­ta­neen­sa au­ton­sa uu­te­na. Lo­put (6 %) ovat työ­suh­de­au­to­ja tai yk­si­tyis­le­a­sing-au­to­ja.

"Käy­tet­ty­jen au­to­jen suo­sio nä­kyy vah­vas­ti meil­lä K-Au­tol­la­kin. Kol­men vii­me vuo­den ai­ka­na K-Au­ton käy­tet­ty­jen au­to­jen myyn­ti­mää­rä on kas­va­nut lä­hes puo­lel­la ja olem­me nous­seet no­pe­as­ti yh­dek­si Suo­men suu­rim­mis­ta käy­tet­ty­jen au­to­jen myy­jis­tä", ker­too K-Au­tol­la käy­tet­ty­jen au­to­jen lii­ke­toi­min­nas­ta vas­taa­va Ilk­ka Vir­ta­nen. 

Tut­ki­muk­ses­sa sel­vi­tet­tiin myös, mitä asi­oi­ta au­toi­li­ja pi­tää tär­ke­ä­nä, kun hän miet­tii seu­raa­van au­ton han­kin­taa. Tu­lok­sis­sa nä­kyy, et­tä käy­tän­nön­lä­hei­nen kan­sa an­taa au­to­kau­pas­sa myös tun­teil­le si­jaa, sil­lä yli­voi­mai­ses­ti tär­keim­mik­si asi­oik­si nou­si­vat au­ton ajo-omi­nai­suu­det ja ajo­mu­ka­vuus (93 %), luo­tet­ta­va myy­jä (90 %) sekä se, et­tä uu­si au­to on ny­kyis­tä uu­dem­pi mal­li (82 %).  

"Au­to on mo­nel­le mer­kit­tä­vä in­ves­toin­ti, jo­ten pää­tök­sen­te­on tu­ek­si tar­vi­taan luo­tet­ta­va myy­jä. Myy­jän kans­sa jär­ki- ja tun­ne­a­si­at so­vi­tel­laan usein yh­teen ja löy­de­tään so­pi­va ra­hoi­tus­rat­kai­su", Vir­ta­nen kom­men­toi. 

Ker­ral­la pois 

Tut­ki­mus pal­jas­taa, et­tä suo­ma­lai­nen au­toi­li­ja ha­lu­aa omis­taa au­ton­sa ja mak­saa sen mie­lui­ten ker­ral­la (66 %). Toi­se­na au­toi­li­jaa kiin­nos­ta­vien mak­su­ta­po­jen lis­tal­la on au­ton os­ta­mi­nen ra­hoi­tuk­sel­la (47 %) ja kol­man­te­na taas työ­suh­de­au­to (32 %). Nel­jän­nek­si nou­see jopa yl­lät­tä­en yk­si­tyis­le­a­sing (29 %), jon­ka suo­sio on nous­sut hie­man muu­ta­man vii­me vuo­den ai­ka­na.  

"Us­kon, et­tä le­a­sin­gin suo­sio kas­vaa en­ti­ses­tään tu­le­vi­na vuo­si­na. Tut­ki­mus osoit­taa, et­tä kiin­nos­tus on sel­väs­ti vie­lä suu­rem­paa, mitä re­kis­te­röin­ti­ti­las­tot osoit­ta­vat. Moni le­a­sin­gin va­lin­nut asi­a­kas kiit­te­lee eten­kin sen vai­vat­to­muut­ta. Myös käy­tet­ty­jen au­to­jen le­a­sing on nyt nou­sus­sa", ker­too K-Au­tol­la le­a­sin­gis­ta vas­taa­va lii­ke­toi­min­ta­joh­ta­ja Kari-Mi­ka­el Jär­ven­pää. 

Lä­hes puo­lel­le (49 %) vas­taa­jis­ta au­toi­lun käyt­tö­kus­tan­nus­ten muu­tok­sil­la on mer­kit­tä­vä vai­ku­tus au­toi­lun mää­rään.  

"Le­a­sing tuo mo­nel­le var­mas­ti huo­let­to­muut­ta – ei tar­vit­se miet­tiä au­ton ar­von alen­tu­mis­ta ki­lo­met­rien ker­ty­es­sä tai vaik­ka­pa huol­to­ja tai yl­lät­tä­viä kor­jaus­ku­lu­ja. Yk­si­tyis­le­a­sing on mo­nel­le se help­po ja kus­tan­nuk­sil­taan hy­vin en­na­koi­ta­va tapa au­toil­la", Jär­ven­pää jat­kaa.  

En­tä vä­rit ja mal­lit? 

Tut­ki­muk­sen mu­kaan au­ton sel­vä yli­voi­mai­nen suo­sik­ki­vä­ri on mus­ta (29 %). Seu­raa­vi­na tu­le­vat jopa hie­man yl­lät­tä­en pu­nai­nen (16 %), si­ni­nen (13 %), val­koi­nen (11 %) ja har­maa (10 %). Kel­tai­nen jäi lis­tan hän­nil­le (2 %), kun taas osa oli sitä miel­tä, et­tä au­ton vä­ril­lä ei ole mer­ki­tys­tä.  

Ky­syim­me myös au­toi­li­joi­den ko­ri­mal­li­suo­sik­kia.  

Kär­keen nou­si far­ma­ri (32 %), toi­sek­si tuli SUV/ci­ty­maas­tu­ri (22 %) ja kol­man­nek­si kiri hatch­back/viis­to­pe­räi­nen (18 %) niu­kas­ti en­nen se­da­nia (17 %). 

Vä­hi­ten suo­si­tuin mal­li oli sel­ke­äs­ti kak­si­o­vi­nen cou­pe. Myös avo­au­ton ja pick-up:n suo­sio jäi val­juk­si. Täs­sä nä­kyy tun­teen si­jaan suo­ma­lais­ten käy­tän­nön­lä­hei­syys: ti­la­vat far­ma­rit ja ci­ty­maas­tu­rit so­pi­vat mök­ki­kan­san käyt­töön. 

Ky­syim­me tänä vuon­na en­si ker­taa myös au­toi­li­joi­den suh­tau­tu­mi­ses­ta au­to­jen it­se­oh­jau­tu­vuu­teen. Tut­ki­muk­sen mu­kaan jopa 34 pro­sent­tia suo­ma­lai­sau­toi­li­jois­ta us­koo, et­tä au­to­jen it­se­oh­jau­tu­vuus hen­ki­lö­lii­ken­tees­sä yleis­tyy Suo­mes­sa seu­raa­van 10 vuo­den ai­ka­na. Rie­mun­kil­jah­duk­sil­la il­mi­ö­tä ei kui­ten­kaan ote­ta vas­taan, sil­lä 46 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta suh­tau­tuu il­mi­öön ne­ga­tii­vi­ses­ti. 

”Eh­kä tämä vies­tii sii­tä, et­tä moni naut­tii ra­tin ta­ka­na ole­mi­ses­ta ihan it­se. Mo­nel­le suo­ma­lai­sel­le au­to mer­kit­see enem­män kuin vain ta­paa liik­kua pai­kas­ta toi­seen”, K-Au­ton Ilk­ka Vir­ta­nen to­te­aa.

***

TUT­KI­MUK­SES­TA   

K-Au­ton teet­tä­mä Au­toi­lun suun­ta -tut­ki­mus ker­too nyt kol­mat­ta ker­taa, mil­tä au­toi­lun maa­il­ma näyt­tää, kun ää­nen saa­vat suo­ma­lai­set au­toi­li­jat.  

Au­toi­lun suun­ta -tut­ki­mus to­teu­tet­tiin K-Au­ton toi­mek­si­an­nos­ta Nors­ta­tin in­ter­net-pa­nee­lis­sa syys­kuus­sa 2024. Koh­de­ryh­mä­nä oli­vat 18–74-vuo­ti­aat suo­ma­lai­set au­toi­li­jat. Tut­ki­muk­sen vas­taa­ja­mää­rä oli 1002 ja se edus­taa koh­de­ryh­mää su­ku­puo­len, iän ja asuin­pai­kan osal­ta.   

 Au­toi­li­jat mää­ri­tel­tiin seu­raa­vas­ti:   

- vas­taa­ja ajaa it­se au­toa vä­hin­tään ker­ran kuu­kau­des­sa

- ta­lou­des­sa on au­to vas­taa­jan käy­tet­tä­vis­sä

Au­to­Bild / K-Au­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN