Huippusuorituskykyisen urheiluauton seitsemäs malliversio kehitettiin läheisessä yhteistyössä Porsche Motorsportin kanssa, ja kilparadoille kehitetty teknologia on siirretty tuotantoautoon nyt saumattomammin kuin koskaan aikaisemmin.

Huippusuorituskykyisen urheiluauton seitsemäs malliversio kehitettiin läheisessä yhteistyössä Porsche Motorsportin kanssa, ja kilparadoille kehitetty teknologia on siirretty tuotantoautoon nyt saumattomammin kuin koskaan aikaisemmin.

Porsche

Porsche 911 GT3: Kilpa-autoilusta omaksuttu jousitus

Uudessa 911 GT3:ssa on kilpa-autoilusta omaksuttu jousitus ja erinomaiset aerodynaamiset ominaisuudet

Auto Bild.Superautot

Pääl­lek­käi­siin kol­mi­o­tu­ki­var­siin pe­rus­tu­va etu­jou­si­tus ja huip­pu­luo­kan ae­ro­dy­naa­mi­set ele­men­tit, ku­ten jout­sen­kau­la­kiin­nik­keil­lä va­rus­tet­tu ta­ka­sii­pi ja näyt­tä­vä dif­fuu­so­ri, on omak­sut­tu Porsc­he 911 RSR -GT-kil­pa-au­tos­ta.

Ne­li­lit­rai­nen ja kuu­si­sy­lin­te­ri­nen 510 hv:n bok­se­ri­moot­to­ri taas poh­jau­tuu kes­tä­vyy­sa­jos­sa kou­li­tun 911 GT3 R:n voi­man­läh­tee­seen. Ää­ni­maa­il­mal­taan vai­kut­ta­va ja kor­ke­al­le kier­tä­vä moot­to­ri on tuo­tu lä­hes sel­lai­se­naan myös uu­teen Porsc­he 911 GT3 Cup -kil­pa-au­toon.

Lop­pu­tu­los on yh­tä ai­kaa te­ho­kas ja tun­tei­ta he­rät­tä­vä, ajet­ta­vuu­del­taan erit­täin tark­ka ja raa­kaa voi­maa uh­ku­va. Uu­si Porsc­he 911 GT3 on täy­del­li­nen rata-au­to, joka so­vel­tuu eri­no­mai­ses­ti myös jo­ka­päi­väi­seen käyt­töön.

Porsc­he 911 GT3:n vah­vuus pii­lee sen yk­si­tyis­koh­tien muo­dos­ta­mas­sa ko­ko­nai­suu­des­sa. Uu­tuus­mal­lin 320 km/h:n huip­pu­no­peus (318 km/h PDK-vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu­na) on kor­ke­am­pi jopa kuin ai­kai­sem­mas­sa Porsc­he 911 GT3 RS mal­lis­sa.

Kiih­dy­tys nol­las­ta sa­taan ki­lo­met­riin tun­nis­sa vie 3,4 se­kun­tia. Kur­sai­le­ma­ton­ta ajo­nau­tin­toa ar­vos­ta­vil­le kul­jet­ta­jil­le tar­jol­la on myös kuu­si­va­lin­tai­nen kä­si­vaih­teis­to.

Porsche 911 GT3.

Porsche 911 GT3.

Porsche

Moot­to­riur­hei­lus­ta omak­sut­tu ae­ro­dy­na­miik­ka tuot­taa mer­kit­tä­väs­ti enem­män down­for­cea, il­man huo­mat­ta­vaa vai­ku­tus­ta il­man­vas­tus­ker­toi­meen. Ma­nu­aa­li­ses­ti sää­det­tä­vät sii­pi- ja dif­fuu­so­rie­le­men­tit li­sää­vät mer­kit­tä­väs­ti ae­ro­dy­naa­mis­ta pai­net­ta Per­for­man­ce-ti­las­sa suu­ril­la kaar­re­no­peuk­sil­la.

Nämä omi­nai­suu­det pää­se­vät täy­siin oi­keuk­siin­sa ra­ta­o­lo­suh­teis­sa: uu­tuus­mal­lil­la kel­lo­tet­tiin edel­tä­jään­sä 17 se­kun­tia no­pe­am­pi ai­ka lop­pu­tes­teis­sä Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fel­la, mis­sä kaik­kien Porsc­hen ur­hei­lu­au­to­jen suo­ri­tus­ky­ky vii­me kä­des­sä ko­e­tel­laan.

Täy­si 20,8 ki­lo­met­rin ra­ta­kier­ros vei tes­ti­kus­ki Lars Ker­nil­tä vain 6:59,927 mi­nuut­tia. Ai­em­min ver­tai­lu­koh­ta­na käy­te­tyn 20,6 km:n len­kin 911 GT3 sel­vit­ti ai­kaan 6:55,2.

Porsc­hen brän­di­lä­het­ti­läs Jörg Berg­meis­te­rin osaa­vis­sa kä­sis­sä ja li­sä­va­rus­te­luun kuu­lu­vil­la Mic­he­lin Pi­lot Sport Cup 2 R ur­hei­lu­ren­kail­la va­rus­tet­tu­na uu­tuus­mal­li pys­tyi pi­tä­mään ta­sais­ta huip­pu­vauh­tia yl­lä use­an kier­rok­sen ajan.

Berg­meis­te­rin mu­kaan ky­sees­sä on sel­väs­ti pa­ras tuo­tan­to­au­to, jota hän on aja­nut Nordsch­lei­fen ”vih­re­äs­sä hel­ve­tis­sä”.

Le­ve­äm­mäs­tä ko­ris­ta, suu­rem­mis­ta van­teis­ta ja uu­sis­ta tek­ni­sis­tä omi­nai­suuk­sis­ta huo­li­mat­ta GT3:n pai­no ei ole nous­sut edel­li­ses­tä su­ku­pol­ves­ta.

Porsche 911 GT3.

Porsche 911 GT3.

Porsche

Uu­tuus­mal­li pai­naa kä­si­vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu­na 1 418 kg ja PDK-vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu­na 1 435 kg. Hii­li­kui­tu­vah­vis­tei­ses­ta muo­vis­ta (CFRP) teh­ty etu­kan­si, eri­kois­ke­vy­es­tä la­sis­ta val­mis­te­tut ik­ku­nat, op­ti­moi­dut jar­ru­le­vyt ja ta­o­tut ke­vyt­me­tal­li­van­teet var­mis­ta­vat op­ti­maa­li­sen pai­no­ja­kau­man.

Ke­vyt sport­ti­pa­ko­sar­ja vä­hen­tää ko­ko­nais­pai­noa jopa kym­me­nen ki­loa. Por­taat­to­mas­ti sää­det­tä­vien säh­köis­ten pa­ko­läp­pien an­si­os­ta pa­ko­sar­ja tuot­taa vai­kut­ta­van ää­nen ja täyt­tää Eu­ro 6d ISC FCM (EU6 AP) pääs­tö­vaa­ti­muk­set. Porsc­he 911 GT3:n yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus on 12,9 lit­raa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä (13,0 lit­raa PDK-vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu­na).

Kil­pa-au­ton gee­nit nä­ky­vät käy­tän­nöl­li­ses­ti kat­so­en kai­kis­sa uu­den Porsc­he 911 GT3:n yk­si­tyis­koh­dis­sa. Oh­jaa­mon il­me on lin­jas­sa uu­den 911-mal­li­su­ku­pol­ven kans­sa.

Uu­te­na omi­nai­suu­te­na on ra­ta­näyt­tö­toi­min­to: kier­ros­no­peus­mit­ta­rin va­sem­mal­la ja oi­ke­al­la puo­lel­la ole­vat näy­töt voi­daan yh­del­lä na­pin pai­nal­luk­sel­la muut­taa näyt­tä­mään vain rata-ajos­sa olen­nai­set tie­dot – ren­gas­pai­neil­mai­sin, öl­jyn­pai­ne sekä läm­pö­ti­la, polt­to­ai­neen mää­rä ja jääh­dy­tys­nes­teen läm­pö­ti­la.

Toi­min­toon kuu­luu myös vi­su­aa­li­nen vaih­to­a­vus­tin, jon­ka vä­ril­li­set pal­kit nä­ky­vät kier­ros­lu­ku­mit­ta­rin mo­lem­mil­la puo­lil­la, sekä kil­pa-au­tois­ta tut­tu vaih­to­merk­ki­va­lo.

Rää­tä­löi­dyil­le li­sä­va­rus­teil­le on yhä enem­män ky­syn­tää, var­sin­kin Porsc­hen GT-mal­leis­sa. Täs­tä syys­tä uu­teen Porsc­he 911 GT3:een on täy­den Porsc­he Exc­lu­si­ve Ma­nu­fak­tur -va­rus­te­va­li­koi­man li­säk­si saa­ta­vis­sa myös GT3-eri­tyis­va­rus­tei­ta, ku­ten ke­vyt hii­li­kui­tu­kat­to. Mui­ta eri­tyi­so­mi­nai­suuk­sia ovat pei­lien hii­li­kui­tu­kuo­ret, tum­men­ne­tut LED-mat­rii­si­a­jo­va­lot ja kaa­re­vat Exc­lu­si­ve De­sign ta­ka­va­lo­mo­duu­lit, jois­sa ei ole pu­nai­sia lins­se­jä.

Gu­ards Red- tai Shark Blue sävy luo tyy­li­käs­tä kont­ras­tia mus­tiin ke­vyt­me­tal­li­van­tei­siin. Au­ton si­säl­lä kier­ros­lu­ku­mit­ta­rin, Sport Chrono -kel­lo­tau­lun, tur­va­vöi­den ja ko­ris­te­lis­to­jen yk­si­tyis­koh­tia on mah­dol­lis­ta ko­ros­taa au­ton ko­ri­vä­ril­lä tai muil­la ele­gan­teil­la vä­ri­vaih­to­eh­doil­la.

Uu­den Porsc­he 911 GT3:n ta­voin ai­nut­laa­tui­nen on myös eksk­lu­sii­vi­nen ran­nek­ro­nog­ra­fi, jota Porsc­he De­sign myy yk­si­noi­keu­del­la au­ton os­ta­vil­le asi­ak­kail­le.

Kel­los­sa yh­dis­ty­vät dy­naa­mi­nen muo­toi­lu, var­ma suo­ri­tus­ky­ky ja huip­pu­luo­kan kä­si­työ­laa­tu – ai­van ku­ten esi­ku­va­na ole­vas­sa au­tos­sa­kin. Kuo­ri on lu­jaa ja ke­vyt­tä ti­taa­nia Porsc­he 911 GT3:n moot­to­rin kier­to­kan­kien ta­voin, ja ko­neis­ton ve­to­pai­no tuo mie­leen uu­tuus­mal­lin van­teet.

Kel­lo­tau­lus­sa ole­va vä­ril­li­nen ren­gas on ti­lat­ta­vis­sa Porsc­he 911 GT3:n ko­ri­vä­rin mu­kai­se­na.

Uu­den Porsc­he 911 GT3:n hin­nat al­ka­vat Suo­mes­sa 314 606 eu­ros­ta si­säl­tä­en ar­von­li­sä­ve­ron ja maa­koh­tai­sen va­rus­te­lun1). Toi­mi­tuk­set asi­ak­kail­le on tar­koi­tus aloit­taa ke­säl­lä 2021.

1)Va­rus­te­vaih­to­eh­dot ja hin­ta voi­vat vaih­del­la mal­li­vuo­den mu­kaan.

Porsc­he 911 GT3 ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la: yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus 12,9 l/100 km, yh­dis­te­tyt CO2-pääs­töt 293 g/km.

Porsc­he 911 GT3 PDK-vaih­teis­tol­la: yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus 13,0 l/100 km, yh­dis­te­tyt CO2-pääs­töt 294 g/km.

Porsc­he-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä

Auto Bild.Uutiset

Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN