(Kuvituskuva)
Renault
Renault-konserni ja Terrafame: Yhteistyöhön koskien vastuullisia akkumateriaaleja
Renault-konserni, autoalan ja eurooppalaisen sähköautomarkkinan pioneeri on allekirjoittanut aiesopimuksen nikkelisulfaatin toimituksista Terrafamen kanssa, joka operoi Suomessa yhtä maailman suurimmista sähköautojen akkukemikaalien tuotantolinjoista.
Sopimuksella Renault-konserni turvaa merkittävät vuosittaiset nikkelisulfaattitoimitukset Terrafamelta. Toimitusmäärät vastaisivat vuosittain jopa 15 gigawattitunnin akkutehoa.
Yhteistyö alkaa kehittämällä vastuullisuusjärjestelmiä sekä määrittelemällä tarkat mittarit, jotka auttavat varmistamaan sähköautojen akkukemikaalien jäljitettävyyden huomattavasti olemassa olevia ratkaisuja paremmin.
Renault-konserni on johtava tehokkaiden, vähähiilisten ja uudelleenkäytettävien akkuteknologioiden hyödyntäjä. Yhtiö on kehittämässä Pohjois-Ranskaan ainutlaatuista ElectriCity-nimistä sähköekosysteemiä. Konsernin tavoitteena on olla hiilineutraali Euroopassa vuoteen 2040 mennessä.
Renault on vastikään sopinut myös saksalaisen Vulcan-yhtiön kanssa vähähiilisistä litiumtoimituksista sekä Veolia & Solvay -yhteisyrityksen kanssa akkumateriaalien kierrättämisestä suljetussa kierrossa.
Näiden sekä nyt tuoreimman Terrafamen kanssa sovitun nikkelisulfaattia koskevan yhteistyön myötä Renault ottaa uuden merkittävän askeleen kohti sähköautojen ympäristöjalanjäljen pienentämistä läpi niiden elinkaaren.
”Kumppanuus Terrafamen kanssa on tärkeä osa tavoitettamme pienentää tuotantoketjumme päästöjä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Vähäinen hiilijalanjälki ja akkukemikaalien jäljitettävyys ovat meille ratkaisevia seikkoja. Terrafamella on ainutlaatuisen tuotantomenetelmänsä kautta selkeä kilpailuetu vastuullisuuden osalta, sillä heidän nikkelisulfaattinsa hiilijalanjälki on yli 60 prosenttia pienempi kuin alalla keskimäärin”, kertoo Renault-konsernin allianssiosto-organisaation johtaja Gianluca De Ficchy.
”Olemme erittäin ylpeitä vahvistaessamme eurooppalaisen akkuarvoketjun vastuullisuutta yhdessä Renault-konsernin kanssa. Olemme myös vaikuttuneita Renaultin kunnianhimoisesta suhtautumisesta päästöttömään ja kestävään liikenteeseen. Aiesopimus asettaa selkeät suuntaviivat Terrafamen tulevalle vuosikymmenelle, ja on hyvin todennäköistä, että tulemme tämän yhteistyön puitteissa toimittamaan Renault-konsernille nikkelisulfaattia vuosittain yli 300 000 sähköautoon. Odotamme innolla vuosien hedelmällistä yhteistyötä liikenteen ja kuljetuksen vapauttamisessa hiilipäästöistä”, kertoo Terrafamen toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen.
Suora kumppanuus johtavan autovalmistajan sekä materiaalitoimittajan välillä on koko akkumateriaalien arvoketjua mullistava toimintatapa. Terrafamen bioliuotukseen perustuva tuotantoprosessi käyttää noin 90 prosenttia vähemmän energiaa nikkelisulfaatin tuotannossa kuin alalla keskimäärin.
Lisäksi Terrafamen integroitu tuotantoprosessi alkaa kaivoksesta ja päättyy akkukemikaalituotantoon yhdellä ja samalla teollisuusalueella. Nämä ainutlaatuiset ja energiatehokkaat ominaisuudet mahdollistavat vastuullisemman tuotannon ja täysin läpinäkyvän arvoketjun. Tarkkojen mittareiden lisäksi sitoutuminen koko arvoketjun yli helpottaa kaikkien ketjun osapuolien riskienhallinta- ja hinnoittelukäytäntöjä.
Aieopimus ei ole sitova toimitussopimus, vaan se kuvaa osapuolten yhteisymmärrystä jaetuista tavoitteista ja aikomusta syventää yhteistyötä akkujen arvoketjun kehittämiseksi sekä toimitussopimuksen solmimiseksi.
Myös muita sähköautojen akkuarvoketjun toimijoita on tarkoitus ottaa mukaan tähän kehitykseen luomalla sitovia yhteistyösopimuksia.
Renaultin ja Terrafamen lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Hyundai
Hyundai
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Tasokas verkkokytkin Singaporesta
Demokraattisempaan suuntaan
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Seitsemäs kierros
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL