(Kuvituskuva)

(Kuvituskuva)

Renault

Renault-konserni ja Terrafame: Yhteistyöhön koskien vastuullisia akkumateriaaleja

Renault-konserni, autoalan ja eurooppalaisen sähkö­au­to­mark­kinan pioneeri on allekirjoittanut aiesopimuksen nikkelisulfaatin toimituksista Terrafamen kanssa, joka operoi Suomessa yhtä maailman suurimmista sähköautojen akkukemikaalien tuotan­to­lin­joista.

Auto Bild.Uutiset

So­pi­muk­sel­la Re­nault-kon­ser­ni tur­vaa mer­kit­tä­vät vuo­sit­tai­set nik­ke­li­sul­faat­ti­toi­mi­tuk­set Ter­ra­fa­mel­ta. Toi­mi­tus­mää­rät vas­tai­si­vat vuo­sit­tain jopa 15 gi­ga­wat­ti­tun­nin ak­ku­te­hoa.

Yh­teis­työ al­kaa ke­hit­tä­mäl­lä vas­tuul­li­suus­jär­jes­tel­miä sekä mää­rit­te­le­mäl­lä tar­kat mit­ta­rit, jot­ka aut­ta­vat var­mis­ta­maan säh­kö­au­to­jen ak­ku­ke­mi­kaa­lien jäl­ji­tet­tä­vyy­den huo­mat­ta­vas­ti ole­mas­sa ole­via rat­kai­su­ja pa­rem­min.

Re­nault-kon­ser­ni on joh­ta­va te­hok­kai­den, vä­hä­hii­lis­ten ja uu­del­leen­käy­tet­tä­vien ak­ku­tek­no­lo­gi­oi­den hyö­dyn­tä­jä. Yh­tiö on ke­hit­tä­mäs­sä Poh­jois-Rans­kaan ai­nut­laa­tuis­ta Elect­ri­Ci­ty-ni­mis­tä säh­kö­e­ko­sys­tee­miä. Kon­ser­nin ta­voit­tee­na on ol­la hii­li­neut­raa­li Eu­roo­pas­sa vuo­teen 2040 men­nes­sä.

Re­nault on vas­ti­kään so­pi­nut myös sak­sa­lai­sen Vul­can-yh­ti­ön kans­sa vä­hä­hii­li­sis­tä li­tium­toi­mi­tuk­sis­ta sekä Ve­o­lia & Sol­vay -yh­tei­sy­ri­tyk­sen kans­sa ak­ku­ma­te­ri­aa­lien kier­rät­tä­mi­ses­tä sul­je­tus­sa kier­ros­sa.

Näi­den sekä nyt tuo­reim­man Ter­ra­fa­men kans­sa so­vi­tun nik­ke­li­sul­faat­tia kos­ke­van yh­teis­työn myö­tä Re­nault ot­taa uu­den mer­kit­tä­vän as­ke­leen koh­ti säh­kö­au­to­jen ym­pä­ris­tö­ja­lan­jäl­jen pie­nen­tä­mis­tä läpi nii­den elin­kaa­ren.

”Kump­pa­nuus Ter­ra­fa­men kans­sa on tär­keä osa ta­voi­tet­tam­me pie­nen­tää tuo­tan­to­ket­jum­me pääs­tö­jä 30 pro­sen­til­la vuo­teen 2030 men­nes­sä. Vä­häi­nen hii­li­ja­lan­jäl­ki ja ak­ku­ke­mi­kaa­lien jäl­ji­tet­tä­vyys ovat meil­le rat­kai­se­via seik­ko­ja. Ter­ra­fa­mel­la on ai­nut­laa­tui­sen tuo­tan­to­me­ne­tel­män­sä kaut­ta sel­keä kil­pai­lu­e­tu vas­tuul­li­suu­den osal­ta, sil­lä hei­dän nik­ke­li­sul­faat­tin­sa hii­li­ja­lan­jäl­ki on yli 60 pro­sent­tia pie­nem­pi kuin alal­la kes­ki­mää­rin”, ker­too Re­nault-kon­ser­nin al­li­ans­si­os­to-or­ga­ni­saa­ti­on joh­ta­ja Gi­an­lu­ca De Fic­c­hy.

”Olem­me erit­täin yl­pei­tä vah­vis­ta­es­sam­me eu­roop­pa­lai­sen ak­ku­ar­vo­ket­jun vas­tuul­li­suut­ta yh­des­sä Re­nault-kon­ser­nin kans­sa. Olem­me myös vai­kut­tu­nei­ta Re­naul­tin kun­ni­an­hi­moi­ses­ta suh­tau­tu­mi­ses­ta pääs­töt­tö­mään ja kes­tä­vään lii­ken­tee­seen. Ai­e­so­pi­mus aset­taa sel­ke­ät suun­ta­vii­vat Ter­ra­fa­men tu­le­val­le vuo­si­kym­me­nel­le, ja on hy­vin to­den­nä­köis­tä, et­tä tu­lem­me tä­män yh­teis­työn puit­teis­sa toi­mit­ta­maan Re­nault-kon­ser­nil­le nik­ke­li­sul­faat­tia vuo­sit­tain yli 300 000 säh­kö­au­toon. Odo­tam­me in­nol­la vuo­sien he­del­mäl­lis­tä yh­teis­työ­tä lii­ken­teen ja kul­je­tuk­sen va­paut­ta­mi­ses­sa hii­li­pääs­töis­tä”, ker­too Ter­ra­fa­men toi­mi­tus­joh­ta­ja Joni Luk­ka­roi­nen.

Suo­ra kump­pa­nuus joh­ta­van au­to­val­mis­ta­jan sekä ma­te­ri­aa­li­toi­mit­ta­jan vä­lil­lä on koko ak­ku­ma­te­ri­aa­lien ar­vo­ket­jua mul­lis­ta­va toi­min­ta­ta­pa. Ter­ra­fa­men bi­o­liu­o­tuk­seen pe­rus­tu­va tuo­tan­top­ro­ses­si käyt­tää noin 90 pro­sent­tia vä­hem­män ener­gi­aa nik­ke­li­sul­faa­tin tuo­tan­nos­sa kuin alal­la kes­ki­mää­rin.

Li­säk­si Ter­ra­fa­men in­teg­roi­tu tuo­tan­top­ro­ses­si al­kaa kai­vok­ses­ta ja päät­tyy ak­ku­ke­mi­kaa­li­tuo­tan­toon yh­del­lä ja sa­mal­la te­ol­li­suu­sa­lu­eel­la. Nämä ai­nut­laa­tui­set ja ener­gi­a­te­hok­kaat omi­nai­suu­det mah­dol­lis­ta­vat vas­tuul­li­sem­man tuo­tan­non ja täy­sin lä­pi­nä­ky­vän ar­vo­ket­jun. Tark­ko­jen mit­ta­rei­den li­säk­si si­tou­tu­mi­nen koko ar­vo­ket­jun yli hel­pot­taa kaik­kien ket­jun osa­puo­lien ris­kien­hal­lin­ta- ja hin­noit­te­lu­käy­tän­tö­jä.

Ai­eo­pi­mus ei ole si­to­va toi­mi­tus­so­pi­mus, vaan se ku­vaa osa­puol­ten yh­tei­sym­mär­rys­tä ja­e­tuis­ta ta­voit­teis­ta ja ai­ko­mus­ta sy­ven­tää yh­teis­työ­tä ak­ku­jen ar­vo­ket­jun ke­hit­tä­mi­sek­si sekä toi­mi­tus­so­pi­muk­sen sol­mi­mi­sek­si.

Myös mui­ta säh­kö­au­to­jen ak­ku­ar­vo­ket­jun toi­mi­joi­ta on tar­koi­tus ot­taa mu­kaan tä­hän ke­hi­tyk­seen luo­mal­la si­to­via yh­teis­työ­so­pi­muk­sia.

Re­naul­tin ja Ter­ra­fa­men leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN