(Kuvituskuva)

(Kuvituskuva)

Renault

Renault-konserni ja Terrafame: Yhteistyöhön koskien vastuullisia akkumateriaaleja

Renault-konserni, autoalan ja eurooppalaisen sähkö­au­to­mark­kinan pioneeri on allekirjoittanut aiesopimuksen nikkelisulfaatin toimituksista Terrafamen kanssa, joka operoi Suomessa yhtä maailman suurimmista sähköautojen akkukemikaalien tuotan­to­lin­joista.

Auto Bild.Uutiset

So­pi­muk­sel­la Re­nault-kon­ser­ni tur­vaa mer­kit­tä­vät vuo­sit­tai­set nik­ke­li­sul­faat­ti­toi­mi­tuk­set Ter­ra­fa­mel­ta. Toi­mi­tus­mää­rät vas­tai­si­vat vuo­sit­tain jopa 15 gi­ga­wat­ti­tun­nin ak­ku­te­hoa.

Yh­teis­työ al­kaa ke­hit­tä­mäl­lä vas­tuul­li­suus­jär­jes­tel­miä sekä mää­rit­te­le­mäl­lä tar­kat mit­ta­rit, jot­ka aut­ta­vat var­mis­ta­maan säh­kö­au­to­jen ak­ku­ke­mi­kaa­lien jäl­ji­tet­tä­vyy­den huo­mat­ta­vas­ti ole­mas­sa ole­via rat­kai­su­ja pa­rem­min.

Re­nault-kon­ser­ni on joh­ta­va te­hok­kai­den, vä­hä­hii­lis­ten ja uu­del­leen­käy­tet­tä­vien ak­ku­tek­no­lo­gi­oi­den hyö­dyn­tä­jä. Yh­tiö on ke­hit­tä­mäs­sä Poh­jois-Rans­kaan ai­nut­laa­tuis­ta Elect­ri­Ci­ty-ni­mis­tä säh­kö­e­ko­sys­tee­miä. Kon­ser­nin ta­voit­tee­na on ol­la hii­li­neut­raa­li Eu­roo­pas­sa vuo­teen 2040 men­nes­sä.

Re­nault on vas­ti­kään so­pi­nut myös sak­sa­lai­sen Vul­can-yh­ti­ön kans­sa vä­hä­hii­li­sis­tä li­tium­toi­mi­tuk­sis­ta sekä Ve­o­lia & Sol­vay -yh­tei­sy­ri­tyk­sen kans­sa ak­ku­ma­te­ri­aa­lien kier­rät­tä­mi­ses­tä sul­je­tus­sa kier­ros­sa.

Näi­den sekä nyt tuo­reim­man Ter­ra­fa­men kans­sa so­vi­tun nik­ke­li­sul­faat­tia kos­ke­van yh­teis­työn myö­tä Re­nault ot­taa uu­den mer­kit­tä­vän as­ke­leen koh­ti säh­kö­au­to­jen ym­pä­ris­tö­ja­lan­jäl­jen pie­nen­tä­mis­tä läpi nii­den elin­kaa­ren.

”Kump­pa­nuus Ter­ra­fa­men kans­sa on tär­keä osa ta­voi­tet­tam­me pie­nen­tää tuo­tan­to­ket­jum­me pääs­tö­jä 30 pro­sen­til­la vuo­teen 2030 men­nes­sä. Vä­häi­nen hii­li­ja­lan­jäl­ki ja ak­ku­ke­mi­kaa­lien jäl­ji­tet­tä­vyys ovat meil­le rat­kai­se­via seik­ko­ja. Ter­ra­fa­mel­la on ai­nut­laa­tui­sen tuo­tan­to­me­ne­tel­män­sä kaut­ta sel­keä kil­pai­lu­e­tu vas­tuul­li­suu­den osal­ta, sil­lä hei­dän nik­ke­li­sul­faat­tin­sa hii­li­ja­lan­jäl­ki on yli 60 pro­sent­tia pie­nem­pi kuin alal­la kes­ki­mää­rin”, ker­too Re­nault-kon­ser­nin al­li­ans­si­os­to-or­ga­ni­saa­ti­on joh­ta­ja Gi­an­lu­ca De Fic­c­hy.

”Olem­me erit­täin yl­pei­tä vah­vis­ta­es­sam­me eu­roop­pa­lai­sen ak­ku­ar­vo­ket­jun vas­tuul­li­suut­ta yh­des­sä Re­nault-kon­ser­nin kans­sa. Olem­me myös vai­kut­tu­nei­ta Re­naul­tin kun­ni­an­hi­moi­ses­ta suh­tau­tu­mi­ses­ta pääs­töt­tö­mään ja kes­tä­vään lii­ken­tee­seen. Ai­e­so­pi­mus aset­taa sel­ke­ät suun­ta­vii­vat Ter­ra­fa­men tu­le­val­le vuo­si­kym­me­nel­le, ja on hy­vin to­den­nä­köis­tä, et­tä tu­lem­me tä­män yh­teis­työn puit­teis­sa toi­mit­ta­maan Re­nault-kon­ser­nil­le nik­ke­li­sul­faat­tia vuo­sit­tain yli 300 000 säh­kö­au­toon. Odo­tam­me in­nol­la vuo­sien he­del­mäl­lis­tä yh­teis­työ­tä lii­ken­teen ja kul­je­tuk­sen va­paut­ta­mi­ses­sa hii­li­pääs­töis­tä”, ker­too Ter­ra­fa­men toi­mi­tus­joh­ta­ja Joni Luk­ka­roi­nen.

Suo­ra kump­pa­nuus joh­ta­van au­to­val­mis­ta­jan sekä ma­te­ri­aa­li­toi­mit­ta­jan vä­lil­lä on koko ak­ku­ma­te­ri­aa­lien ar­vo­ket­jua mul­lis­ta­va toi­min­ta­ta­pa. Ter­ra­fa­men bi­o­liu­o­tuk­seen pe­rus­tu­va tuo­tan­top­ro­ses­si käyt­tää noin 90 pro­sent­tia vä­hem­män ener­gi­aa nik­ke­li­sul­faa­tin tuo­tan­nos­sa kuin alal­la kes­ki­mää­rin.

Li­säk­si Ter­ra­fa­men in­teg­roi­tu tuo­tan­top­ro­ses­si al­kaa kai­vok­ses­ta ja päät­tyy ak­ku­ke­mi­kaa­li­tuo­tan­toon yh­del­lä ja sa­mal­la te­ol­li­suu­sa­lu­eel­la. Nämä ai­nut­laa­tui­set ja ener­gi­a­te­hok­kaat omi­nai­suu­det mah­dol­lis­ta­vat vas­tuul­li­sem­man tuo­tan­non ja täy­sin lä­pi­nä­ky­vän ar­vo­ket­jun. Tark­ko­jen mit­ta­rei­den li­säk­si si­tou­tu­mi­nen koko ar­vo­ket­jun yli hel­pot­taa kaik­kien ket­jun osa­puo­lien ris­kien­hal­lin­ta- ja hin­noit­te­lu­käy­tän­tö­jä.

Ai­eo­pi­mus ei ole si­to­va toi­mi­tus­so­pi­mus, vaan se ku­vaa osa­puol­ten yh­tei­sym­mär­rys­tä ja­e­tuis­ta ta­voit­teis­ta ja ai­ko­mus­ta sy­ven­tää yh­teis­työ­tä ak­ku­jen ar­vo­ket­jun ke­hit­tä­mi­sek­si sekä toi­mi­tus­so­pi­muk­sen sol­mi­mi­sek­si.

Myös mui­ta säh­kö­au­to­jen ak­ku­ar­vo­ket­jun toi­mi­joi­ta on tar­koi­tus ot­taa mu­kaan tä­hän ke­hi­tyk­seen luo­mal­la si­to­via yh­teis­työ­so­pi­muk­sia.

Re­naul­tin ja Ter­ra­fa­men leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN