Kaikki Smart-mallit ovat vastedes täyssähköisiä.
Mercedes-Benz AG - Global Commun
Smart: Siirtyi pelkkiin täyssähköautoihin
Smart siirtyi ensimmäisenä autonvalmistajana polttomoottoriautoista täyssähköautoihin.
Arsenaali käsittää kolme versiota, fortwo coupén, fortwo cabrion sekä neliovisen forfourin.
Nopean latauksen missä tahansa mahdollistaa lisävarusteinen, 22 kW sisäinen latauslaite (vakiona 4,6 kW).
Sen avulla uusien smartien akut pystyy lataamaan alle 40 minuutissa kymmenestä prosentista 80 % varaustasoon kolmivaihevirralla ladattaessa.
Erilaiset keulailmeet
Smartin uusien sähkömallien keula eroaa fortwo- ja forfour-mallien välillä. Siinä missä nelipaikkaisen auton keula muistuttaa dynaamista, smart Vision EQ fortwo -konseptiautosta tuttua ilmettä, jossa on alaspäin aukeava.
"A-shape" eli A-kirjaimen mallinen muotoilu ja jossa lisävarusteiset sumuvalot on sijoitettu jäähdyttimen säleikköön, fortwo-mallin keula säilyttää viime ajoista tutun ystävällisen ilmeensä.
Paluu "V-shape" eli V-kirjaimen malliseen jäähdyttimen säleikköön, jossa ei ole enää smart-merkkiä (se on sijoitettu säleikön yläpuolelle), merkitsee tyyliloikkaa takaisin merkin ensimmäisten mallien jäljille.
Uutta molemmissa malleissa on keulan väritys: ensimmäistä kertaa fortwo- ja forfour-mallien jäähdyttimen säleiköt on maalattu korinvärisiksi eikä enää kontrastivärillä.
Rakenteen uudenlaisesta selkeydestä vastaavat myös ajovalot. Sähköautoihin siirtymisen myötä myös valotekniikka muuttuu tehokkaisiin täysin LED-tekniikalla toteutettuihin ajovaloihin.
Smart ottaa sarjatuotantoon sen, mikä molemmissa tutkielmissa "forease" ja "forease+" ihastutti ihmisiä: kolme kookasta aktiivista valodiodielementtiä pitävät huolen autolle luonteenomaisesta valoilmeestä, minkä lisäksi niiden sisään on sijoitettu lähi- ja kaukovalot sekä vilkut.
Uudet lisävarusteiset täysin LED-ajovalot tervehtivät kuljettajaa yhdessä vilkkujen kanssa mieleenpainuvalla valoshow’lla lukituksen avaamisen jälkeen.
Sisätilan merkittävin uudistus uuden keskikonsolin ohella on aiempaa kookkaampi smart Media Connect. Uusittu multimediajärjestelmä avaa uusia ulottuvuuksia käyttömukavuuden ja monikäyttöisyyden suhteen.
Smart panostaa uuden UX-konseptinsa myötä ensi kertaa asiakkaan oman puhelimen ja sen kapasiteetin saumattomaan yhdistämiseen auton järjestelmiin.
8-tuumainen kosketusnäyttö
Myös multimediajärjestelmässä on keskitytty oleelliseen: kosketusnäyttö on 8-tuumainen, ja autoon voidaan liittää kätevästi mitä erilaisimmat älypuhelinjärjestelmät.
Niinpä asiakas saa edullisen multimediaratkaisun, joka on lisäksi intuitiivisesti käytettävä ja helposti päivitettävissä.
Heti kun käyttäjä siirtyy uuteen älypuhelimeen tai kun ohjelmistopäivitysten myötä tulee tarjolle uusia sovelluksia, ne tulevat välittömästi osaksi smart-autoa.
Lyhyt akseliväli ja suuri raideleveys yhdistettynä suodattamattomaan ohjaustuntumaan tekevät smartin ajettavuudesta ainutlaatuisen ketterän.
Lisäksi 160 Nm vääntö on käytettävissä välittömästi. Sähkömallit kiihtyvät näin ollen paljon paremmin kuin mitä 60 kW:n (82 hv) lukemat antavat olettaa.
Nopealiikkeisyyttä
Smart EQ fortwo coupén 4,8 sekunnin kiihdytys liikennevaloista 0-60 km/h pitää huolen äänettömästä ajonautinnosta.
Kaikkiaan uudet smart-mallit pääsevät hyödyntämään täyssähköteknologian suomia valttikortteja täydessä mitassa.
Huolella kootut varustepaketit ja merkin ydinajatuksen korostaminen tekevät konseptista kevyen ja resursseja säästävän. Näin smart tarjoaa vastuullista autoilua kaupunkiympäristöihin.
Smartissa on tietoisen kompaktiksi rakennettu korkeajänniteakusto. Se koostuu kolmesta korkeajännitemoduulista ja kaikkiaan 96 korkeajännitekennosta.
Niiden avulla tämä litium-ioniakku saavuttaa 17,6 kWh:n kapasiteetin, joka riittää 159 kilometrin ajoon (NEDC-normin mukaan).
Tämä on moninkertainen kilometrimäärä keskimääräiseen päivittäiseen ajomatkaan verrattuna esimerkiksi Saksassa. Toimintamatka on reilu etenkin kaupunkiajossa, jossa energian talteenotolla energiaa saadaan kerättyä takaisin.
Kaupunkiajossa erityisen miellyttävä toiminto on tutka-avusteinen energian talteenotto. Toiminto jarruttaa smartin nopeutta automaattisesti havaitessaan edellä hitaammin ajavan ajoneuvon.
Auton rullaus- ja jarrutusvaiheet toteutuvat tällä tavoin joka tilanteessa ihanteellisesti, jolloin akkuun saadaan kerättyä takaisin maksimimäärä liike-energiaa.
Lämpötilanhallintaan on kiinnitetty erityistä huomiota, jotta sähkö-smart pystyy vastaamaan myös äärimmäisten sääolosuhteiden ja muiden äärivaatimusten tuomiin haasteisiin.
Sähkömoottorille riittää kookkaaksi mitoitettu ilmajäähdytys, kun taas sähkömoottoriin kiinnitettyä tehoelektroniikkaa jäähdytetään nestejäähdytyksellä. Myös korkeajänniteakun lämpötila on täysin säädeltävissä.
Tarvittaessa akku liitetään aktiivisesti voimansiirron jäähdytyskiertoon, jotta esimerkiksi suuressa jatkuvassa kuormituksessa tai pikalatauksessa lämpötila pysyy optimaalisella alueella. Sama koskee myös erittäin alhaisia lämpötiloja.
Akkulämmitys pitää huolen akun optimaalisesta suorituskyvystä ja tehokkuudesta.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Hyviä viboja edullisesti
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ