Kaikki Smart-mallit ovat vastedes täyssähköisiä.
Mercedes-Benz AG - Global Commun
Smart: Siirtyi pelkkiin täyssähköautoihin
Smart siirtyi ensimmäisenä autonvalmistajana polttomoottoriautoista täyssähköautoihin.
Arsenaali käsittää kolme versiota, fortwo coupén, fortwo cabrion sekä neliovisen forfourin.
Nopean latauksen missä tahansa mahdollistaa lisävarusteinen, 22 kW sisäinen latauslaite (vakiona 4,6 kW).
Sen avulla uusien smartien akut pystyy lataamaan alle 40 minuutissa kymmenestä prosentista 80 % varaustasoon kolmivaihevirralla ladattaessa.
Erilaiset keulailmeet
Smartin uusien sähkömallien keula eroaa fortwo- ja forfour-mallien välillä. Siinä missä nelipaikkaisen auton keula muistuttaa dynaamista, smart Vision EQ fortwo -konseptiautosta tuttua ilmettä, jossa on alaspäin aukeava.
"A-shape" eli A-kirjaimen mallinen muotoilu ja jossa lisävarusteiset sumuvalot on sijoitettu jäähdyttimen säleikköön, fortwo-mallin keula säilyttää viime ajoista tutun ystävällisen ilmeensä.
Paluu "V-shape" eli V-kirjaimen malliseen jäähdyttimen säleikköön, jossa ei ole enää smart-merkkiä (se on sijoitettu säleikön yläpuolelle), merkitsee tyyliloikkaa takaisin merkin ensimmäisten mallien jäljille.
Uutta molemmissa malleissa on keulan väritys: ensimmäistä kertaa fortwo- ja forfour-mallien jäähdyttimen säleiköt on maalattu korinvärisiksi eikä enää kontrastivärillä.
Rakenteen uudenlaisesta selkeydestä vastaavat myös ajovalot. Sähköautoihin siirtymisen myötä myös valotekniikka muuttuu tehokkaisiin täysin LED-tekniikalla toteutettuihin ajovaloihin.
Smart ottaa sarjatuotantoon sen, mikä molemmissa tutkielmissa "forease" ja "forease+" ihastutti ihmisiä: kolme kookasta aktiivista valodiodielementtiä pitävät huolen autolle luonteenomaisesta valoilmeestä, minkä lisäksi niiden sisään on sijoitettu lähi- ja kaukovalot sekä vilkut.
Uudet lisävarusteiset täysin LED-ajovalot tervehtivät kuljettajaa yhdessä vilkkujen kanssa mieleenpainuvalla valoshow’lla lukituksen avaamisen jälkeen.
Sisätilan merkittävin uudistus uuden keskikonsolin ohella on aiempaa kookkaampi smart Media Connect. Uusittu multimediajärjestelmä avaa uusia ulottuvuuksia käyttömukavuuden ja monikäyttöisyyden suhteen.
Smart panostaa uuden UX-konseptinsa myötä ensi kertaa asiakkaan oman puhelimen ja sen kapasiteetin saumattomaan yhdistämiseen auton järjestelmiin.
8-tuumainen kosketusnäyttö
Myös multimediajärjestelmässä on keskitytty oleelliseen: kosketusnäyttö on 8-tuumainen, ja autoon voidaan liittää kätevästi mitä erilaisimmat älypuhelinjärjestelmät.
Niinpä asiakas saa edullisen multimediaratkaisun, joka on lisäksi intuitiivisesti käytettävä ja helposti päivitettävissä.
Heti kun käyttäjä siirtyy uuteen älypuhelimeen tai kun ohjelmistopäivitysten myötä tulee tarjolle uusia sovelluksia, ne tulevat välittömästi osaksi smart-autoa.
Lyhyt akseliväli ja suuri raideleveys yhdistettynä suodattamattomaan ohjaustuntumaan tekevät smartin ajettavuudesta ainutlaatuisen ketterän.
Lisäksi 160 Nm vääntö on käytettävissä välittömästi. Sähkömallit kiihtyvät näin ollen paljon paremmin kuin mitä 60 kW:n (82 hv) lukemat antavat olettaa.
Nopealiikkeisyyttä
Smart EQ fortwo coupén 4,8 sekunnin kiihdytys liikennevaloista 0-60 km/h pitää huolen äänettömästä ajonautinnosta.
Kaikkiaan uudet smart-mallit pääsevät hyödyntämään täyssähköteknologian suomia valttikortteja täydessä mitassa.
Huolella kootut varustepaketit ja merkin ydinajatuksen korostaminen tekevät konseptista kevyen ja resursseja säästävän. Näin smart tarjoaa vastuullista autoilua kaupunkiympäristöihin.
Smartissa on tietoisen kompaktiksi rakennettu korkeajänniteakusto. Se koostuu kolmesta korkeajännitemoduulista ja kaikkiaan 96 korkeajännitekennosta.
Niiden avulla tämä litium-ioniakku saavuttaa 17,6 kWh:n kapasiteetin, joka riittää 159 kilometrin ajoon (NEDC-normin mukaan).
Tämä on moninkertainen kilometrimäärä keskimääräiseen päivittäiseen ajomatkaan verrattuna esimerkiksi Saksassa. Toimintamatka on reilu etenkin kaupunkiajossa, jossa energian talteenotolla energiaa saadaan kerättyä takaisin.
Kaupunkiajossa erityisen miellyttävä toiminto on tutka-avusteinen energian talteenotto. Toiminto jarruttaa smartin nopeutta automaattisesti havaitessaan edellä hitaammin ajavan ajoneuvon.
Auton rullaus- ja jarrutusvaiheet toteutuvat tällä tavoin joka tilanteessa ihanteellisesti, jolloin akkuun saadaan kerättyä takaisin maksimimäärä liike-energiaa.
Lämpötilanhallintaan on kiinnitetty erityistä huomiota, jotta sähkö-smart pystyy vastaamaan myös äärimmäisten sääolosuhteiden ja muiden äärivaatimusten tuomiin haasteisiin.
Sähkömoottorille riittää kookkaaksi mitoitettu ilmajäähdytys, kun taas sähkömoottoriin kiinnitettyä tehoelektroniikkaa jäähdytetään nestejäähdytyksellä. Myös korkeajänniteakun lämpötila on täysin säädeltävissä.
Tarvittaessa akku liitetään aktiivisesti voimansiirron jäähdytyskiertoon, jotta esimerkiksi suuressa jatkuvassa kuormituksessa tai pikalatauksessa lämpötila pysyy optimaalisella alueella. Sama koskee myös erittäin alhaisia lämpötiloja.
Akkulämmitys pitää huolen akun optimaalisesta suorituskyvystä ja tehokkuudesta.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Full Metal Jacket
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL