Kaikki Smart-mallit ovat vastedes täyssähköisiä.

Kaikki Smart-mallit ovat vastedes täyssähköisiä.

Mercedes-Benz AG - Global Commun

Smart: Siirtyi pelkkiin täyssäh­kö­au­toihin

Smart siirtyi ensimmäisenä auton­val­mis­tajana poltto­moot­to­ri­au­toista täyssäh­kö­au­toihin.

Auto Bild.Uutiset

Ar­se­naa­li kä­sit­tää kol­me ver­si­o­ta, fort­wo coupén, fort­wo cab­ri­on sekä ne­li­o­vi­sen for­fou­rin.

No­pe­an la­tauk­sen mis­sä ta­han­sa mah­dol­lis­taa li­sä­va­rus­tei­nen, 22 kW si­säi­nen la­taus­lai­te (va­ki­o­na 4,6 kW).

Sen avul­la uu­sien smar­tien akut pys­tyy la­taa­maan al­le 40 mi­nuu­tis­sa kym­me­nes­tä pro­sen­tis­ta 80 % va­raus­ta­soon kol­mi­vai­he­vir­ral­la la­dat­ta­es­sa.

Eri­lai­set keu­lail­meet

Smar­tin uu­sien säh­kö­mal­lien keu­la ero­aa fort­wo- ja for­four-mal­lien vä­lil­lä. Sii­nä mis­sä ne­li­paik­kai­sen au­ton keu­la muis­tut­taa dy­naa­mis­ta, smart Vi­si­on EQ fort­wo -kon­sep­ti­au­tos­ta tut­tua il­met­tä, jos­sa on alas­päin au­ke­a­va.

"A-shape" eli A-kir­jai­men mal­li­nen muo­toi­lu ja jos­sa li­sä­va­rus­tei­set su­mu­va­lot on si­joi­tet­tu jääh­dyt­ti­men sä­leik­köön, fort­wo-mal­lin keu­la säi­lyt­tää vii­me ajois­ta tu­tun ys­tä­väl­li­sen il­meen­sä.

Pa­luu "V-shape" eli V-kir­jai­men mal­li­seen jääh­dyt­ti­men sä­leik­köön, jos­sa ei ole enää smart-merk­kiä (se on si­joi­tet­tu sä­lei­kön ylä­puo­lel­le), mer­kit­see tyy­li­loik­kaa ta­kai­sin mer­kin en­sim­mäis­ten mal­lien jäl­jil­le.

Uut­ta mo­lem­mis­sa mal­leis­sa on keu­lan vä­ri­tys: en­sim­mäis­tä ker­taa fort­wo- ja for­four-mal­lien jääh­dyt­ti­men sä­lei­köt on maa­lat­tu ko­rin­vä­ri­sik­si ei­kä enää kont­ras­ti­vä­ril­lä.

Ra­ken­teen uu­den­lai­ses­ta sel­key­des­tä vas­taa­vat myös ajo­va­lot. Säh­kö­au­toi­hin siir­ty­mi­sen myö­tä myös va­lo­tek­niik­ka muut­tuu te­hok­kai­siin täy­sin LED-tek­nii­kal­la to­teu­tet­tui­hin ajo­va­loi­hin.

Smart ot­taa sar­ja­tuo­tan­toon sen, mikä mo­lem­mis­sa tut­kiel­mis­sa "fo­re­a­se" ja "fo­re­a­se+" ihas­tut­ti ih­mi­siä: kol­me koo­kas­ta ak­tii­vis­ta va­lo­di­o­die­le­ment­tiä pi­tä­vät huo­len au­tol­le luon­tee­no­mai­ses­ta va­loil­mees­tä, min­kä li­säk­si nii­den si­sään on si­joi­tet­tu lähi- ja kau­ko­va­lot sekä vil­kut.

Uu­det li­sä­va­rus­tei­set täy­sin LED-ajo­va­lot ter­veh­ti­vät kul­jet­ta­jaa yh­des­sä vilk­ku­jen kans­sa mie­leen­pai­nu­val­la va­los­how’lla lu­ki­tuk­sen avaa­mi­sen jäl­keen.

Si­sä­ti­lan mer­kit­tä­vin uu­dis­tus uu­den kes­ki­kon­so­lin ohel­la on ai­em­paa kook­kaam­pi smart Me­dia Con­nect. Uu­sit­tu mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä avaa uu­sia ulot­tu­vuuk­sia käyt­tö­mu­ka­vuu­den ja mo­ni­käyt­töi­syy­den suh­teen.

Smart pa­nos­taa uu­den UX-kon­sep­tin­sa myö­tä en­si ker­taa asi­ak­kaan oman pu­he­li­men ja sen ka­pa­si­tee­tin sau­mat­to­maan yh­dis­tä­mi­seen au­ton jär­jes­tel­miin.

8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö

Myös mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mäs­sä on kes­ki­tyt­ty oleel­li­seen: kos­ke­tus­näyt­tö on 8-tuu­mai­nen, ja au­toon voi­daan liit­tää kä­te­väs­ti mitä eri­lai­sim­mat äly­pu­he­lin­jär­jes­tel­mät.

Niin­pä asi­a­kas saa edul­li­sen mul­ti­me­di­a­rat­kai­sun, joka on li­säk­si in­tui­tii­vi­ses­ti käy­tet­tä­vä ja hel­pos­ti päi­vi­tet­tä­vis­sä.

Heti kun käyt­tä­jä siir­tyy uu­teen äly­pu­he­li­meen tai kun oh­jel­mis­to­päi­vi­tys­ten myö­tä tu­lee tar­jol­le uu­sia so­vel­luk­sia, ne tu­le­vat vä­lit­tö­mäs­ti osak­si smart-au­toa.

Ly­hyt ak­se­li­vä­li ja suu­ri rai­de­le­veys yh­dis­tet­ty­nä suo­dat­ta­mat­to­maan oh­jaus­tun­tu­maan te­ke­vät smar­tin ajet­ta­vuu­des­ta ai­nut­laa­tui­sen ket­te­rän.

Li­säk­si 160 Nm vään­tö on käy­tet­tä­vis­sä vä­lit­tö­mäs­ti. Säh­kö­mal­lit kiih­ty­vät näin ol­len pal­jon pa­rem­min kuin mitä 60 kW:n (82 hv) lu­ke­mat an­ta­vat olet­taa.

No­pe­a­liik­kei­syyt­tä

Smart EQ fort­wo coupén 4,8 se­kun­nin kiih­dy­tys lii­ken­ne­va­lois­ta 0-60 km/h pi­tää huo­len ää­net­tö­mäs­tä ajo­nau­tin­nos­ta.

Kaik­ki­aan uu­det smart-mal­lit pää­se­vät hyö­dyn­tä­mään täys­säh­kö­tek­no­lo­gi­an suo­mia valt­ti­kort­te­ja täy­des­sä mi­tas­sa.

Huo­lel­la koo­tut va­rus­te­pa­ke­tit ja mer­kin ydi­na­ja­tuk­sen ko­ros­ta­mi­nen te­ke­vät kon­sep­tis­ta ke­vy­en ja re­surs­se­ja sääs­tä­vän. Näin smart tar­jo­aa vas­tuul­lis­ta au­toi­lua kau­pun­kiym­pä­ris­töi­hin.

Smar­tis­sa on tie­toi­sen kom­pak­tik­si ra­ken­net­tu kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­to. Se koos­tuu kol­mes­ta kor­ke­a­jän­ni­te­mo­duu­lis­ta ja kaik­ki­aan 96 kor­ke­a­jän­ni­te­ken­nos­ta.

Nii­den avul­la tämä li­tium-io­ni­ak­ku saa­vut­taa 17,6 kWh:n ka­pa­si­tee­tin, joka riit­tää 159 ki­lo­met­rin ajoon (NEDC-nor­min mu­kaan).

Tämä on mo­nin­ker­tai­nen ki­lo­met­ri­mää­rä kes­ki­mää­räi­seen päi­vit­täi­seen ajo­mat­kaan ver­rat­tu­na esi­mer­kik­si Sak­sas­sa. Toi­min­ta­mat­ka on rei­lu eten­kin kau­pun­ki­a­jos­sa, jos­sa ener­gi­an tal­tee­no­tol­la ener­gi­aa saa­daan ke­rät­tyä ta­kai­sin.

Kau­pun­ki­a­jos­sa eri­tyi­sen miel­lyt­tä­vä toi­min­to on tut­ka-avus­tei­nen ener­gi­an tal­tee­not­to. Toi­min­to jar­rut­taa smar­tin no­peut­ta au­to­maat­ti­ses­ti ha­vai­tes­saan edel­lä hi­taam­min aja­van ajo­neu­von.

Au­ton rul­laus- ja jar­ru­tus­vai­heet to­teu­tu­vat täl­lä ta­voin joka ti­lan­tees­sa ihan­teel­li­ses­ti, jol­loin ak­kuun saa­daan ke­rät­tyä ta­kai­sin mak­si­mi­mää­rä lii­ke-ener­gi­aa.

Läm­pö­ti­lan­hal­lin­taan on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta, jot­ta säh­kö-smart pys­tyy vas­taa­maan myös ää­rim­mäis­ten sää­o­lo­suh­tei­den ja mui­den ää­ri­vaa­ti­mus­ten tuo­miin haas­tei­siin.

Säh­kö­moot­to­ril­le riit­tää kook­kaak­si mi­toi­tet­tu il­ma­jääh­dy­tys, kun taas säh­kö­moot­to­riin kiin­ni­tet­tyä te­ho­e­lekt­ro­niik­kaa jääh­dy­te­tään nes­te­jääh­dy­tyk­sel­lä. Myös kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun läm­pö­ti­la on täy­sin sää­del­tä­vis­sä.

Tar­vit­ta­es­sa ak­ku lii­te­tään ak­tii­vi­ses­ti voi­man­siir­ron jääh­dy­tys­kier­toon, jot­ta esi­mer­kik­si suu­res­sa jat­ku­vas­sa kuor­mi­tuk­ses­sa tai pi­ka­la­tauk­ses­sa läm­pö­ti­la py­syy op­ti­maa­li­sel­la alu­eel­la. Sama kos­kee myös erit­täin al­hai­sia läm­pö­ti­lo­ja.

Ak­ku­läm­mi­tys pi­tää huo­len akun op­ti­maa­li­ses­ta suo­ri­tus­ky­vys­tä ja te­hok­kuu­des­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU