Suzuki on kasvanut sadassa vuodessa monialakonserniksi, johon kuuluu autoja, moottoripyöriä ja perämoottoreita.

Suzuki on kasvanut sadassa vuodessa monialakonserniksi, johon kuuluu autoja, moottoripyöriä ja perämoottoreita.

Suzuki täyttää 100 vuotta: Näin firma eteni neule­ko­ne­val­mis­ta­jasta monialayhtiöksi

Suzuki täyttää kuluvana vuonna 100 vuotta. Michio Suzuki perusti Suzukin neulekoneyhtiön alkujaan 15. maaliskuuta 1920.

Auto Bild.Uutiset

Sii­tä läh­tien Su­zu­ki on laa­jen­ta­nut lii­ke­toi­min­taan­sa neu­le­ko­neis­ta moot­to­ri­pyö­riin, au­toi­hin, pe­rä­moot­to­rei­hin sekä mön­ki­jöi­hin.

Su­zu­ki on ai­na pyr­ki­nyt mu­kau­tu­maan ai­kan­sa vir­tauk­siin sekä koti- et­tä ul­ko­mai­sil­la mark­ki­noil­la.

Sen jäl­keen, kun yh­tiö muut­ti vuon­na 1954 ni­mek­seen Su­zu­ki Mo­tor Co., Ltd, Su­zu­ki jul­kis­ti Su­zu­ligh­tin, en­sim­mäi­sen Ja­pa­nis­sa suur­sar­ja­na val­mis­te­tun mi­ni­au­ton. Yh­ti­ön nimi muu­tet­tiin vuon­na 1990 Su­zu­ki Mo­tor Cor­po­ra­ti­o­nik­si, yri­tyk­sen laa­jen­tu­es­sa ja muut­tu­es­sa maa­il­man­laa­jui­sem­mak­si.

Su­zu­ki on en­sim­mäis­ten sa­dan vuo­ten­sa ai­ka­na jou­tu­nut lä­pi­käy­mään eri­lai­sia krii­si­ti­lan­tei­ta, mut­ta niis­tä on ai­na sel­vit­ty kun­ni­al­la ja yh­ti­ön jä­sen­ten yh­teis­toi­min­nal­la.

Su­zu­ki tä­hy­ää tu­le­vai­suu­des­sa en­tis­tä­kin laa­jem­piin yri­tys­ku­vi­oi­hin.

Su­zu­ki Mo­tor Cor­po­ra­ti­o­nin 100-vuo­tis­lo­go ja 100-vuo­tis­net­ti­si­vus­to löy­ty­vät ohei­ses­ta lin­kis­tä:

https://glo­bal­su­zu­ki.com/100th/

Su­zu­kin merk­ki­paa­lu­ja vuo­sil­ta 1920-2020:

1909 Mic­hio Su­zu­ki pe­rus­taa Su­zu­ki Loom Works -neu­le­ko­neyh­ti­ön Ha­ma­mat­sus­sa, Shi­zuo­kas­sa.

1920 Yh­ti­ön ni­mek­si Su­zu­ki Loom Ma­nu­fac­tu­ring Co.

1947 Su­zu­ki pe­rus­taa pää­kont­to­rin­sa ny­kyi­seen osoit­tee­seen­sa.

1952 Su­zu­ki siir­tyy moo­to­ri­maa­il­maan jul­kis­ta­mal­la Po­wer Free -ni­mi­sen 36-kuu­ti­oi­sen, 2-tah­ti­sen pol­ku­pyö­rän apu­moot­to­rin.

1954 Yh­ti­ön ni­mek­si Su­zu­ki Mo­tor Co., Ltd.

1955 Mi­ni­au­to Su­zu­light va­rus­tet­tu­na 360 cm3 2-tah­ti­moot­to­ril­la.

1957 Shun­zo Su­zu­ki yh­ti­ön pää­joh­ta­jak­si.

1958 Su­zu­kil­la ote­taan käyt­töön ny­kyi­nen S-logo.

1960 Au­to­jen ko­koon­pa­no­teh­das val­mis­tuu.

1961 En­sim­mäi­set moot­to­ri­pyö­rä­toi­mi­tuk­set Tai­wa­nil­le laa­ti­kois­sa osi­na, jot­ka koot­tiin siel­lä

1961 Su­zu­light Car­ryn tuo­tan­to al­kaa, 360 cm3 2-tah­ti­moot­to­ri.

1962 Su­zu­ki voit­taa Man-saa­ren ajois­sa moot­to­ri­pyö­rien 50 cc luo­kan.

1965 Su­zu­ki siir­tyy myös ve­nei­den ul­ko­lai­ta­moot­to­rei­hin: D55 on 2-tah­ti­nen ja 5,5-he­vos­voi­mai­nen pe­rä­moot­to­ri.

1967 Thai­maa­han en­sim­mäi­nen Ja­pa­nin ul­ko­puo­li­nen Su­zu­ki-moot­to­ri­pyö­rä­teh­das.

1967 Ja­pa­nin Iwa­taan, Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­riin, ava­taan Su­zu­ki-au­to­teh­das.

1970 Osu­kan Su­zu­ki-teh­das ava­taan Ka­ke­ga­was­sa, Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­ris­sa.

1970 Su­zu­ki Jim­ny -maas­tu­ri va­rus­tet­tu­na 360 cm3 2-tah­ti­moot­to­ril­la.

1970 Su­zu­ki-au­to­teh­das ava­taan Ko­sais­sa, Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­ris­sa.

1970 Su­zu­ki-moot­to­ri­pyö­rien val­mis­tus al­kaa In­do­ne­si­as­sa.

1971 Kes­ki­ko­kois­ten ja iso­jen Su­zu­ki-moot­to­ri­pyö­rien val­mis­tus al­kaa To­yo­ka­was­sa, Aic­hin pre­fek­tuu­ris­sa.

1973 Jit­su­ji­ro Su­zu­ki yh­ti­ön pää­joh­ta­jak­si.

1974 Su­zu­ki aloit­taa moot­to­roi­dun pyö­rä­tuo­lin Mo­tor Chair 2600:n val­mis­tuk­sen.

1975 Su­zu­ki Jim­nyn val­mis­tus aloi­te­taan Pa­kis­ta­nis­sa. Yh­ti­ön en­sim­mäi­nen ul­ko­mai­nen au­to­teh­das.

1976 Su­zu­ki-au­to­jen val­mis­tus al­kaa In­do­ne­si­as­sa.

1978 Osa­mu Su­zu­ki yh­ti­ön pää­joh­ta­jak­si.

1979 Su­zu­ki Al­to 550 cm2 2-tah­ti­moot­to­ril­la.

1982 Su­zu­ki sol­mii In­ti­an kans­sa esi­so­pi­muk­sen au­to­jen val­mis­tuk­ses­ta In­ti­as­sa.

1983 Su­zu­ki-au­to­jen val­mis­tus al­kaa In­ti­as­sa Ma­ru­tin teh­tail­la.

1990 Yh­ti­ön ni­mek­si Su­zu­ki Mo­tor Cor­po­ra­ti­on.

1991 Ma­gy­ar Su­zu­ki Corp. pe­rus­te­taan Un­ka­riin.

1993 Su­zu­ki Wa­gon R (660 cm3) mark­ki­noil­le.

1994 Sa­ga­ran moot­to­ri­teh­das ava­taan Ma­ki­no­ha­raan, Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­riin.

2000 Ma­sao Toda yh­ti­ön pää­joh­ta­jak­si.

2002 Su­zu­ki hank­kii osa­ke-enem­mis­tön Ma­ru­tis­ta.

2003 Hi­ros­hi Tsuda yh­ti­ön pää­joh­ta­jak­si.

2007 In­ti­an toi­min­to­jen ni­mek­si Ma­ru­ti Su­zu­ki.

2008 Sa­ga­ran au­to­teh­das val­mis­tuu Ma­ki­no­ha­raan, Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­riin.

2015 Tos­hi­hi­ro Su­zu­ki yh­ti­ön pää­joh­ta­jak­si.

2016 Su­zu­ki ja To­yo­ta ryh­ty­vät tut­ki­maan yh­teis­työ­tä. Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­riin

2017 Su­zu­kin Gu­ja­ra­tin-teh­das aloit­taa In­ti­as­sa.

2017 Su­zu­ki ja To­yo­ta edis­tä­vät edel­leen yh­teis­työ­tä.

2018 Su­zu­ki ja To­yo­ta al­le­kir­joit­ta­vat esi­so­pi­muk­sen hyb­ri­dien ja mui­den mal­lien val­mis­tuk­ses­ta In­ti­as­sa.

2018 Ha­ma­mat­sun moot­to­ri­pyö­rä­teh­das aloit­taa Ha­ma­mat­sus­sa, Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­ris­sa.

2019 Su­zu­kin ja To­yo­tan al­li­ans­si­so­pi­mus.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU