Suzuki on kasvanut sadassa vuodessa monialakonserniksi, johon kuuluu autoja, moottoripyöriä ja perämoottoreita.

Suzuki on kasvanut sadassa vuodessa monialakonserniksi, johon kuuluu autoja, moottoripyöriä ja perämoottoreita.

Suzuki täyttää 100 vuotta: Näin firma eteni neule­ko­ne­val­mis­ta­jasta monialayhtiöksi

Suzuki täyttää kuluvana vuonna 100 vuotta. Michio Suzuki perusti Suzukin neulekoneyhtiön alkujaan 15. maaliskuuta 1920.

Auto Bild.Uutiset

Sii­tä läh­tien Su­zu­ki on laa­jen­ta­nut lii­ke­toi­min­taan­sa neu­le­ko­neis­ta moot­to­ri­pyö­riin, au­toi­hin, pe­rä­moot­to­rei­hin sekä mön­ki­jöi­hin.

Su­zu­ki on ai­na pyr­ki­nyt mu­kau­tu­maan ai­kan­sa vir­tauk­siin sekä koti- et­tä ul­ko­mai­sil­la mark­ki­noil­la.

Sen jäl­keen, kun yh­tiö muut­ti vuon­na 1954 ni­mek­seen Su­zu­ki Mo­tor Co., Ltd, Su­zu­ki jul­kis­ti Su­zu­ligh­tin, en­sim­mäi­sen Ja­pa­nis­sa suur­sar­ja­na val­mis­te­tun mi­ni­au­ton. Yh­ti­ön nimi muu­tet­tiin vuon­na 1990 Su­zu­ki Mo­tor Cor­po­ra­ti­o­nik­si, yri­tyk­sen laa­jen­tu­es­sa ja muut­tu­es­sa maa­il­man­laa­jui­sem­mak­si.

Su­zu­ki on en­sim­mäis­ten sa­dan vuo­ten­sa ai­ka­na jou­tu­nut lä­pi­käy­mään eri­lai­sia krii­si­ti­lan­tei­ta, mut­ta niis­tä on ai­na sel­vit­ty kun­ni­al­la ja yh­ti­ön jä­sen­ten yh­teis­toi­min­nal­la.

Su­zu­ki tä­hy­ää tu­le­vai­suu­des­sa en­tis­tä­kin laa­jem­piin yri­tys­ku­vi­oi­hin.

Su­zu­ki Mo­tor Cor­po­ra­ti­o­nin 100-vuo­tis­lo­go ja 100-vuo­tis­net­ti­si­vus­to löy­ty­vät ohei­ses­ta lin­kis­tä:

https://glo­bal­su­zu­ki.com/100th/

Su­zu­kin merk­ki­paa­lu­ja vuo­sil­ta 1920-2020:

1909 Mic­hio Su­zu­ki pe­rus­taa Su­zu­ki Loom Works -neu­le­ko­neyh­ti­ön Ha­ma­mat­sus­sa, Shi­zuo­kas­sa.

1920 Yh­ti­ön ni­mek­si Su­zu­ki Loom Ma­nu­fac­tu­ring Co.

1947 Su­zu­ki pe­rus­taa pää­kont­to­rin­sa ny­kyi­seen osoit­tee­seen­sa.

1952 Su­zu­ki siir­tyy moo­to­ri­maa­il­maan jul­kis­ta­mal­la Po­wer Free -ni­mi­sen 36-kuu­ti­oi­sen, 2-tah­ti­sen pol­ku­pyö­rän apu­moot­to­rin.

1954 Yh­ti­ön ni­mek­si Su­zu­ki Mo­tor Co., Ltd.

1955 Mi­ni­au­to Su­zu­light va­rus­tet­tu­na 360 cm3 2-tah­ti­moot­to­ril­la.

1957 Shun­zo Su­zu­ki yh­ti­ön pää­joh­ta­jak­si.

1958 Su­zu­kil­la ote­taan käyt­töön ny­kyi­nen S-logo.

1960 Au­to­jen ko­koon­pa­no­teh­das val­mis­tuu.

1961 En­sim­mäi­set moot­to­ri­pyö­rä­toi­mi­tuk­set Tai­wa­nil­le laa­ti­kois­sa osi­na, jot­ka koot­tiin siel­lä

1961 Su­zu­light Car­ryn tuo­tan­to al­kaa, 360 cm3 2-tah­ti­moot­to­ri.

1962 Su­zu­ki voit­taa Man-saa­ren ajois­sa moot­to­ri­pyö­rien 50 cc luo­kan.

1965 Su­zu­ki siir­tyy myös ve­nei­den ul­ko­lai­ta­moot­to­rei­hin: D55 on 2-tah­ti­nen ja 5,5-he­vos­voi­mai­nen pe­rä­moot­to­ri.

1967 Thai­maa­han en­sim­mäi­nen Ja­pa­nin ul­ko­puo­li­nen Su­zu­ki-moot­to­ri­pyö­rä­teh­das.

1967 Ja­pa­nin Iwa­taan, Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­riin, ava­taan Su­zu­ki-au­to­teh­das.

1970 Osu­kan Su­zu­ki-teh­das ava­taan Ka­ke­ga­was­sa, Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­ris­sa.

1970 Su­zu­ki Jim­ny -maas­tu­ri va­rus­tet­tu­na 360 cm3 2-tah­ti­moot­to­ril­la.

1970 Su­zu­ki-au­to­teh­das ava­taan Ko­sais­sa, Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­ris­sa.

1970 Su­zu­ki-moot­to­ri­pyö­rien val­mis­tus al­kaa In­do­ne­si­as­sa.

1971 Kes­ki­ko­kois­ten ja iso­jen Su­zu­ki-moot­to­ri­pyö­rien val­mis­tus al­kaa To­yo­ka­was­sa, Aic­hin pre­fek­tuu­ris­sa.

1973 Jit­su­ji­ro Su­zu­ki yh­ti­ön pää­joh­ta­jak­si.

1974 Su­zu­ki aloit­taa moot­to­roi­dun pyö­rä­tuo­lin Mo­tor Chair 2600:n val­mis­tuk­sen.

1975 Su­zu­ki Jim­nyn val­mis­tus aloi­te­taan Pa­kis­ta­nis­sa. Yh­ti­ön en­sim­mäi­nen ul­ko­mai­nen au­to­teh­das.

1976 Su­zu­ki-au­to­jen val­mis­tus al­kaa In­do­ne­si­as­sa.

1978 Osa­mu Su­zu­ki yh­ti­ön pää­joh­ta­jak­si.

1979 Su­zu­ki Al­to 550 cm2 2-tah­ti­moot­to­ril­la.

1982 Su­zu­ki sol­mii In­ti­an kans­sa esi­so­pi­muk­sen au­to­jen val­mis­tuk­ses­ta In­ti­as­sa.

1983 Su­zu­ki-au­to­jen val­mis­tus al­kaa In­ti­as­sa Ma­ru­tin teh­tail­la.

1990 Yh­ti­ön ni­mek­si Su­zu­ki Mo­tor Cor­po­ra­ti­on.

1991 Ma­gy­ar Su­zu­ki Corp. pe­rus­te­taan Un­ka­riin.

1993 Su­zu­ki Wa­gon R (660 cm3) mark­ki­noil­le.

1994 Sa­ga­ran moot­to­ri­teh­das ava­taan Ma­ki­no­ha­raan, Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­riin.

2000 Ma­sao Toda yh­ti­ön pää­joh­ta­jak­si.

2002 Su­zu­ki hank­kii osa­ke-enem­mis­tön Ma­ru­tis­ta.

2003 Hi­ros­hi Tsuda yh­ti­ön pää­joh­ta­jak­si.

2007 In­ti­an toi­min­to­jen ni­mek­si Ma­ru­ti Su­zu­ki.

2008 Sa­ga­ran au­to­teh­das val­mis­tuu Ma­ki­no­ha­raan, Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­riin.

2015 Tos­hi­hi­ro Su­zu­ki yh­ti­ön pää­joh­ta­jak­si.

2016 Su­zu­ki ja To­yo­ta ryh­ty­vät tut­ki­maan yh­teis­työ­tä. Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­riin

2017 Su­zu­kin Gu­ja­ra­tin-teh­das aloit­taa In­ti­as­sa.

2017 Su­zu­ki ja To­yo­ta edis­tä­vät edel­leen yh­teis­työ­tä.

2018 Su­zu­ki ja To­yo­ta al­le­kir­joit­ta­vat esi­so­pi­muk­sen hyb­ri­dien ja mui­den mal­lien val­mis­tuk­ses­ta In­ti­as­sa.

2018 Ha­ma­mat­sun moot­to­ri­pyö­rä­teh­das aloit­taa Ha­ma­mat­sus­sa, Shi­zuo­kan pre­fek­tuu­ris­sa.

2019 Su­zu­kin ja To­yo­tan al­li­ans­si­so­pi­mus.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU