Täysin uusi Lexus NX saapuu Suomeen kuluvan vuoden lopulla.

Täysin uusi Lexus NX saapuu Suomeen kuluvan vuoden lopulla.

Lexus

Täysin uusi Lexus NX: Uudet voimalinjat ja uuden polven multimedia

Upouusi Lexus NX avaa uuden luvun merkin historiassa. Uudet tyylisuunnat designissa, uudet voimalinjat ml. Lexuksen ensimmäinen pistokehybridi, uuden sukupolven multi­me­di­a­jär­jes­telmä ja liitettävyys tarjoavat yhdistelmän turvallisuutta, mukavuutta ja hienos­tu­nei­suutta.

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus­mal­li kor­vaa vuon­na 2014 mark­ki­noil­le tul­leen NX-mal­lin. Se on ol­lut Eu­roo­pas­sa­kin suo­sit­tu yli 170 000 kap­pa­leen ko­ko­nais­myyn­nil­lään. Sa­mal­la se on ol­lut erit­täin mer­kit­tä­vä brän­din kas­vun edis­tä­jä.

Mal­lin DNA on Le­xuk­sen sy­vim­män ole­muk­sen yti­mes­sä. Sen mot­to on “Feel More in Eve­ry Mo­ment”.

Uu­den su­ku­pol­ven Le­xus NX saa­puu Eu­roop­paan ja si­ten myös Suo­meen vuo­den 2021 lo­pul­la.

De­sig­nin yhä hie­nos­tu­neem­pi suun­ta

Uu­si Le­xus NX avaa uu­sia uria Le­xuk­sen muo­toi­lus­sa. Vaik­ka de­sign py­syy us­kol­li­se­na L-Fi­nes­se -fi­lo­so­fi­al­le roh­kei­ne ja vii­meis­tel­tyi­ne muo­toi­neen, ava­taan uut­ta suun­taa en­tis­tä hie­nos­tu­neem­mal­le, ai­kui­sem­mal­le ul­ko­muo­dol­le. Sa­mal­la muo­dot saa­vat ym­pä­ril­leen li­hak­sia ja voi­ma­kas­ta otet­ta ym­pä­ris­tös­tään.

Funk­ti­o­naa­li­sen kau­neu­den il­men­ty­mä on syn­ty­nyt ja kas­va­nut edel­tä­jään­sä ver­rat­tu­na 20 mm pi­tuut­ta, 20 mm le­veyt­tä, 5 mm kor­keut­ta ja rai­de­vä­li on saa­nut 30 mm pi­den­nyk­sen. Nämä kas­va­neet mi­tat mah­dol­lis­ta­vat näyt­tä­vän muo­toi­lun li­säk­si si­sä­ti­lo­jen te­hok­kaan käy­tön ja pre­mium-luo­kan mää­rit­te­le­vät si­sä­ti­lat.

Edes­sä Le­xuk­sen tun­nuk­se­no­mai­nen etu­sä­leik­kö oh­jaa keu­lan muo­don su­la­vas­ti pit­kää ko­ne­peit­toa myö­ten koh­ti lin­jak­kaas­ti kaar­tu­vaa kat­to­lin­jaa. Ai­em­paa pys­tym­pi keu­la yh­des­sä le­ve­äm­män rai­de­vä­lin kans­sa an­taa au­tol­le le­ve­än, voi­mak­kaan il­meen. GA-K -alus­ta­ra­ken­teen käyt­tö mah­dol­lis­taa pyö­rien si­joit­ta­mi­sen lä­hem­mäs kul­mia ai­kaan­saa­den ly­hy­et etu- ja ta­ka­y­li­tyk­set.

Au­ton ta­ka­o­san ta­kuu­var­mas­ti erot­tu­va muo­toi­lu on mah­dol­lis­tet­tu koko au­ton le­vyi­sel­lä ta­ka­va­lol­la. Le­xus-logo on kor­vat­tu kir­joi­te­tul­la ni­mel­lä ko­ros­ta­en mal­lin it­se­var­muut­ta.

Si­sä­ti­lois­sa käy­te­tään Le­xuk­sen uut­ta Ta­zu­na-kon­sep­tia. Tämä ja­pa­nin­kie­li­nen sana mer­kit­see rat­sas­ta­jan ja he­vo­sen vä­lis­tä yh­teyt­tä, mikä on par­haim­mil­laan in­tui­tii­vi­sen tun­tu­man hui­pen­tu­ma. Ku­ten rat­sas­ta­es­sa­kin, pa­ras yh­teys kul­ku­neu­voon on saa­vu­tet­tu, kun kä­det hal­lit­se­vat sitä sil­mien näh­des­sä edes­sä ole­van. Ja ku­ten rat­sas­ta­es­sa, pa­ras rat­su an­taa loo­gi­sen ja ym­mär­ret­tä­vän pa­laut­teen oh­jas­ta­jal­leen.

Niin toi­mii myös uu­si Le­xus NX. Ko­je­lau­ta on muo­toil­tu kul­jet­ta­jan oves­ta läh­te­väk­si, yh­te­näi­sek­si muo­dok­si, joka pys­tyy an­ta­maan mi­ni­maa­li­sil­la kat­seen siir­roil­la mak­si­maa­li­sen - ja juu­ri kul­jet­ta­jan ha­lu­a­man - mää­rän in­for­maa­ti­o­ta.

Kul­jet­ta­jan er­go­no­mia on vie­ty erit­täin kieh­to­val­la ta­val­la ta­sol­le, joka yh­dis­tää hal­lin­ta­lait­teet ja mit­ta­ri-in­for­maa­ti­on yh­dek­si hel­pos­ti hal­lit­ta­vak­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Lexus NX.

Lexus NX.

Lexus

Ko­ko­nai­suu­den ehey­den ja sau­mat­to­man yh­teen­so­pi­vuu­den var­mis­ta­vat Le­xuk­sen Ta­ku­mi-mes­ta­rit, joi­den am­mat­ti­tai­to ta­kaa ver­taan­sa vail­la ole­van laa­dun si­sä­ti­lo­jen ma­te­ri­aa­leis­sa, ko­koon­pa­nois­sa ja toi­mi­vuu­des­sa. Omo­te­nas­hi-vie­raan­va­rai­suu­den va­rus­tei­ta ovat mm. va­rus­te­lu­ta­so­jen mu­kaan saa­ta­vil­la ole­va si­sä­va­lais­tus­jär­jes­tel­mä, jon­ka 64 eri vä­ri­vaih­to­eh­dos­ta löy­ty­nee so­pi­va kaik­kiin ti­lan­tei­siin.

Oman li­sän­sä luk­sus­ta ar­jen käy­tet­tä­vyy­teen tuo e-latch -jär­jes­tel­mä, jos­sa säh­köi­nen avaus­pai­ni­ke kor­vaa pe­rin­tei­sen, oven si­sä­puo­li­sen avaus­kah­van. Le­xus Link -so­vel­lus puo­les­taan mah­dol­lis­taa si­sä­ti­lo­jen esi­läm­mi­tyk­sen tai -vii­len­nyk­sen hy­vin­kin etääl­tä.

Uu­det voi­ma­lin­jat

Le­xuk­sen yli 15 vuo­den ko­ke­mus hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­as­ta kul­mi­noi­tuu uu­des­sa NX-mal­lis­sa mer­kin en­sim­mäi­seen la­taus­hyb­ri­di­mal­liin. Uu­si NX 450h+ -mal­li edus­taa Le­xus Elect­ri­fied -stra­te­gi­aa par­haim­mil­laan.

Mal­lin tek­niik­ka ra­ken­tuu 2,5-lit­rai­sen polt­to­moot­to­rin, ko­ke­muk­sen täy­del­li­sek­si hi­o­man hyb­ri­di­tek­nii­kan ja 18,1 kWh:n kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun muo­dos­ta­man ko­ko­nai­suu­den va­raan. Jär­jes­tel­män suu­rin ulos­tu­lo­te­ho on 306 hv, kiih­ty­vyys 0 - 100 km/h on kuu­den (6) se­kun­nin tun­tu­mas­sa mut­ta ar­vi­oi­dut CO2 -pääs­töt (WLTP yh­dis­tet­ty) ovat al­le 40 g/km.

Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun ka­pa­si­teet­ti mah­dol­lis­taa ar­vi­ol­ta 63 km säh­köi­sen ajo­kan­ta­man ja mak­si­mis­saan 135 km/h no­peu­den EV-ti­las­sa ajet­ta­es­sa. Säh­köis­tä ajo­kan­ta­maa tai huip­pu­no­peut­ta mie­len­kiin­toi­sem­paa on kui­ten­kin se, mitä ta­pah­tuu la­da­tun säh­kön osuu­den lop­pu­es­sa akus­ta.

Toi­sin kuin ylei­ses­ti on to­tut­tu, ei NX 450h+ -mal­lin polt­to­ai­neen­ku­lu­tus nou­se nor­maa­lin polt­to­moot­to­ri­au­ton ta­sol­le tai sen yli, vaan au­to toi­mii it­se­la­taa­van mal­lin ta­paan säi­lyt­tä­en eri­no­mai­sen polt­to­ai­ne­te­hok­kuu­den ja ylei­sen ta­lou­del­li­suu­den.

It­se­la­taa­va NX 350h hyö­dyn­tää la­taus­hyb­ri­di­mal­lin ta­voin nel­jän­nen su­ku­pol­ven Le­xus-hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­aa. Jär­jes­tel­män suu­rin ulos­tu­lo­te­ho on li­sään­ty­nyt ai­kai­sem­paan NX 300h -mal­liin ver­rat­tu­na 22 % ol­len nyt 242 he­vos­voi­maa. Tämä on pa­ran­ta­nut 0 - 100 km/h -kiih­ty­vyyt­tä 7,7 se­kun­tiin mut­ta sa­mal­la vä­hen­tä­nyt CO2 -pääs­tö­jä noin 10 %.

Kum­pi­kin voi­ma­lin­ja sal­lii jar­rul­li­sel­le pe­rä­vau­nul­le mak­si­mis­saan 1 500 kg ko­ko­nais­mas­san.

Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re - uu­den­lai­nen ajo­nau­tin­to

Uu­den NX-mal­lin dy­naa­mi­sen suo­ri­tus­ky­vyn suun­nit­te­lu kes­kit­tyi Le­xus Dri­ving Sig­na­tu­re -pe­ri­aat­teen to­teut­ta­mi­seen. Sii­nä yh­dis­te­tään oh­jauk­sen sekä kaa­sun- ja jar­run­käy­tön käyt­täy­ty­mi­nen si­ten, et­tä se on ai­na joh­don­mu­kai­nen ja kul­jet­ta­jan ai­keil­le us­kol­li­nen. Toi­sin sa­no­en kul­jet­ta­jal­le ha­lu­taan an­taa var­ma ja pal­kit­se­va ajo­ko­ke­mus.

Kes­keis­tä au­ton ajet­ta­vuu­den kan­nal­ta on Le­xuk­sen GA-K -alus­ta­ra­ken­teen käyt­tö. Alus­ta­ra­ken­ne on tuo­nut jo lu­kui­siin mui­hin Le­xuk­sen mal­lei­hin läh­tö­koh­tai­ses­ti mauk­kaat omi­nai­suu­det: ma­ta­la pai­no­pis­te, le­veä rai­de­vä­li sekä ke­hit­ty­nyt pai­non­ja­kau­ma ta­kaa­vat hy­vän ajet­ta­vuu­den. Erit­täin vään­tö­jäy­kän ko­rin pyö­rän­tu­en­ta on to­teu­tet­tu edes­sä McPher­son-jous­tin­tuin ja ta­ka­na mo­ni­var­si­tu­en­nal­la.

Ko­ri­ra­ken­tees­sa mai­nin­nan ar­voi­sia ovat myös­kin käy­tet­tä­vät suur­lu­juus­te­räs­laa­dut (1 180 & 1 470 MPa). Li­säk­si edis­ty­nei­den lii­tos­ra­ken­tei­den, ku­ten lii­ma- ja la­ser­hit­sat­tu­jen sau­mo­jen an­si­os­ta ko­rin pai­no on py­sy­nyt ku­ris­sa lu­juu­den sii­tä kär­si­mät­tä.

E-Four -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mää on ke­hi­tet­ty sekä NX 450h+- et­tä NX 350h -mal­leis­sa si­ten, et­tä ta­ka­ve­dos­ta vas­taa­va säh­kö­moot­to­ri on käy­tös­sä läpi koko no­peu­sa­lu­een ja kai­kis­sa ajo­ti­lois­sa. Suu­rem­pi ta­ka­pyö­ril­le tar­jot­ta­va vään­tö­mo­ment­ti an­taa kul­jet­ta­jal­le pa­ran­tu­neen tun­tu­man käy­tän­nön ve­to­pi­dos­ta.

Pa­rem­pi va­rus­te­lu, tur­val­li­nen au­to

Uu­si Le­xus NX tuo mark­ki­noil­le tul­les­saan mu­ka­naan myös Le­xuk­sen uu­den mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män. Sen toi­min­ta täyt­tää vaa­ti­vat­kin tar­peet ja ver­rat­tu­na ny­kyi­seen jär­jes­tel­mään on sen teho ja käy­tän­nön suo­ri­tus­ky­ky enem­män kuin tä­män päi­vän ta­sol­la. Uu­den jär­jes­tel­män omi­nai­suuk­siin lu­keu­tuu mm. pil­vi­poh­jai­nen na­vi­goin­ti (mark­ki­na-alu­ees­ta riip­pu­en), min­kä omi­nai­suuk­siin kuu­lu­vat mm. ajan­ta­sai­set lii­ken­ne­tie­dot.

Hey Le­xus -as­sis­tent­ti te­kee mal­lis­ta riip­pu­en 9,8- tai 14-tuu­mai­sen näy­tön si­säl­lön oh­jaa­mi­ses­ta help­poa. Vii­mei­sin­tä tek­niik­kaa edus­ta­va te­rä­vä­piir­to­näyt­tö pys­tyy esit­tä­mään erit­täin sel­ke­ää gra­fiik­kaa kai­kis­sa va­lais­tu­so­lo­suh­teis­sa.

USB-port­te­ja löy­tyy yh­teen­sä nel­jä kap­pa­let­ta, jois­ta kol­me ovat uu­sin­ta, USB-C -tyyp­piä. Äly­pu­he­lin­ten in­teg­roin­ti on­nis­tuu sekä Ap­p­le CarP­la­y­ta et­tä And­roid Au­toa käyt­tä­en, en­sik­si mai­ni­tun ol­les­sa mah­dol­lis­ta myös lan­gat­to­mas­ti. Lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta pu­he­li­men la­tauk­seen on 50 % ai­em­paa te­hok­kaam­pi.

Le­xus Link -so­vel­luk­sen avul­la mah­dol­lis­te­taan au­ton toi­min­to­jen mo­ni­puo­li­nen hal­lin­ta, ku­ten kes­kus­lu­ki­tuk­sen avaa­mi­nen tai sul­ke­mi­nen, esi­läm­mi­tys tai -vii­len­nys sekä NX 450h+ -mal­lis­sa laa­jat la­tauk­sen oh­jauk­seen liit­ty­vät toi­min­not.

Hey Lexus -assistentti tekee mallista riippuen 9,8- tai 14-tuumaisen näytön sisällön ohjaamisesta helppoa. Viimeisintä tekniikkaa edustava teräväpiirtonäyttö pystyy esittämään erittäin selkeää grafiikkaa kaikissa valaistusolosuhteissa.

Hey Lexus -assistentti tekee mallista riippuen 9,8- tai 14-tuumaisen näytön sisällön ohjaamisesta helppoa. Viimeisintä tekniikkaa edustava teräväpiirtonäyttö pystyy esittämään erittäin selkeää grafiikkaa kaikissa valaistusolosuhteissa.

Lexus

Uu­si Le­xus NX -mal­li on myös Le­xuk­sen en­sim­mäi­nen mal­li, jos­sa käy­te­tään ak­tii­vis­ten tur­va­va­rus­tei­den Le­xus Sa­fe­ty Sys­tem + -jär­jes­tel­män uu­sin­ta, kol­mat­ta su­ku­pol­vea. Kaik­kia sii­hen kuu­lu­via jär­jes­tel­miä, ku­ten Pre-Col­li­si­on -jär­jes­tel­mää on ke­hi­tet­ty mah­dol­lis­ta­en mm. mai­ni­tun jär­jes­tel­män tun­nis­ta­van ”pe­rin­teis­ten” es­tei­den ku­ten ajo­neu­vo­jen, ja­lan­kul­ki­joi­den ja pyö­räi­li­jöi­den li­säk­si esim. puut tai ai­dat.

Suo­meen lop­pu­vuo­des­ta

Mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peus­sää­ti­men toi­min­taa on hie­no­sää­det­ty ja yh­teis­toi­min­taa RSA-lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­jär­jes­tel­män kans­sa pa­ran­net­tu. Yh­te­nä esi­merk­ki­nä in­no­va­tii­vi­ses­ta tur­val­li­suu­sa­jat­te­lus­ta on kuol­leen kul­man va­roi­tus­toi­min­toon (BSM) yh­dis­tet­ty va­ro­toi­min­to, mikä ei sal­li oven avaa­mis­ta, mi­kä­li jär­jes­tel­mä ha­vait­see ta­kaa lä­hes­ty­vän koh­teen ku­ten au­ton.

Uu­si Le­xus NX saa­puu Suo­meen lop­pu­vuo­des­ta 2021.

Tek­ni­set tie­dot

Mi­tat Uu­si NX Ero ny­kyi­seen NX-mal­liin

¨

Ko­ko­nais­pi­tuus (mm) 4 660 + 20

Ko­ko­nais­le­veys (mm) 1 865 + 20

Ko­ko­nais­kor­keus (mm) 1 640 + 5

Ak­se­li­vä­li (mm) 2 690 + 30

Rai­de­vä­li edes­sä (mm) 1 605 + 30

Rai­de­vä­li ta­ka­na (mm) 1 639 + 59

Etu­y­li­tys (mm) 1 007 + 7

Ta­ka­y­li­tys (mm) 963 - 17

Voi­ma­lin­jat NX 350h NX 450h+

Tyyp­pi Täys­hyb­ri­di La­taus­hyb­ri­di

Polt­to­moot­to­ri Suo­ra ne­li­sy­lin­te­ri­nen Suo­ra ne­li­sy­lin­te­ri­nen

Polt­to­moot­to­rin is­ku­ti­la­vuus (lit­raa) 2,5 2,5

Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun tyyp­pi Li­tium-io­ni Li­tium-io­ni

Suu­rin teho (DIN hv / kW) 242 / 178 306 / 225

Voi­man­siir­to Hyb­ri­di Hyb­ri­di

Ve­to­ta­pa FWD tai AWD AWD

Le­xus-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU