Itselataavien voimalinjojen lisäksi tarjolle tulee myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuva lataushybridi. PHEV-mallin täydentää uuden Toyota C-HR -mallin tarjontaa, kattaen niin edullisemman pään perusversiot kuin enemmän sähköistä ajonautintoa tarjoavan lataushybridiversion.

Itselataavien voimalinjojen lisäksi tarjolle tulee myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuva lataushybridi. PHEV-mallin täydentää uuden Toyota C-HR -mallin tarjontaa, kattaen niin edullisemman pään perusversiot kuin enemmän sähköistä ajonautintoa tarjoavan lataushybridiversion.

Toyota

Täysin uusi Toyota C-HR: Itselataava ja pistokehybridi – ensimmäiset mallit Suomeen vuodenvaihteen jälkeen

Uusin C-HR on suunniteltu, kehitetty sekä valmistettu Euroopassa, eurooppalaisille asiakkaille. Radikaali ulkomuotoilu tuo mieleen konseptimallin. Ensimmäiset uudet C-HR -versiot saapuvat Suomeen näillä näkymin vuodenvaihteen jälkeen.

Auto Bild.Uutiset

Uu­den To­yo­ta C-HR -mal­lin muo­to­kie­li on us­kol­li­nen lop­pu­vuo­des­ta 2022 esi­tel­lyl­le kon­sep­ti­mal­lil­le. Myös en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven To­yo­ta C-HR oli hät­käh­dyt­tä­vän lä­hel­lä ai­em­min esi­tel­ty­jä kon­sep­ti­mal­le­ja.

Mal­li­ni­mi tu­lee eng­lan­nin­kie­li­sis­tä sa­nois­ta ”Coupé – High Ri­der”, jot­ka viit­taa­vat niin ko­ri­mal­lin klas­si­siin mit­ta­suh­tei­siin kuin cros­so­ver-mal­lien ylei­seen ole­muk­seen, ku­ten kor­ke­aan ajo­a­sen­toon ja hy­vään nä­ky­vyy­teen.

Val­ta­vir­ras­ta poik­ke­a­vaa ul­ko­nä­köä ko­ros­te­taan eri­tyi­ses­ti ly­hyil­lä etu- ja ta­ka­y­li­tyk­sil­lä sekä suu­rel­la van­ne- ja ren­gas­kool­la. Muo­toon tuo­daan eloa ja kont­ras­tia uu­den­lai­sel­la kak­si­sä­vyi­sel­lä ul­ko­vä­ril­lä, jos­sa pe­rin­tei­sen mus­tan ka­ton li­säk­si jat­kuu te­hos­te­vä­ri ai­na ta­ka­pus­ku­riin ja ko­rin ta­ka­o­siin as­ti.

Kul­jet­ta­jan val­ta­kun­nas­sa kaik­ki oh­jain­lait­teet si­jait­se­vat er­go­no­mi­ses­ti, ja ko­je­lau­dan sau­ma­ton jat­ku­mi­nen ovi­ver­hoi­lui­hin luo uu­den­lai­sen mu­ka­vuu­den ta­son.

Yk­si­löi­ty käyt­tö­ko­ke­mus

Perusversion 1,8-litraiseen polttomoottoriin perustuvan hybridin lisäksi tarjolla on myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuvat versiot, niin etuvetoisena kuin AWD-i -nelivetojärjestelmällä varustettuna. Näistä kahdesta Suomeen tulee saataville nelivetoinen AWD-i.

Perusversion 1,8-litraiseen polttomoottoriin perustuvan hybridin lisäksi tarjolla on myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuvat versiot, niin etuvetoisena kuin AWD-i -nelivetojärjestelmällä varustettuna. Näistä kahdesta Suomeen tulee saataville nelivetoinen AWD-i.

Toyota

Edeltäjäänsä verrattuna kierrätysmateriaalien käyttö on tuplaantunut, ja niitä käytetään eri muodoissaan jo yli sadassa eri osassa.

Edeltäjäänsä verrattuna kierrätysmateriaalien käyttö on tuplaantunut, ja niitä käytetään eri muodoissaan jo yli sadassa eri osassa.

Toyota

Eri­tyis­tä huo­mi­o­ta on kiin­ni­tet­ty käyt­tö­ko­ke­muk­sen ke­hit­tä­mi­seen, jot­ta se on täy­sin sau­ma­ton, in­tui­tii­vi­nen sekä käyt­tä­jän omien miel­ty­mys­ten mu­kai­nen.

Laa­jo­jen käyt­tä­jä­tut­ki­mus­ten poh­jal­ta on au­to mah­dol­lis­taa mai­ni­tun­lai­sen käyt­tö­ko­ke­muk­sen niin mo­bii­li­so­vel­luk­sen, kos­ke­tus­näy­tön kuin esi­mer­kik­si ää­ni­oh­jauk­sen suh­teen.

To­yo­ta C-HR -mal­liin on saa­ta­vil­la uu­si 12,3-tuu­mai­nen, täys­di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to. Se mah­dol­lis­taa yk­si­löi­tä­vän si­säl­lön näyt­tä­mi­sen ja esi­mer­kik­si eri­lais­ten tie­to­jen pai­no­tuk­sen muut­ta­mi­sen kul­jet­ta­jan miel­ty­mys­ten mu­kai­ses­ti.

Mal­liin tu­lee saa­ta­vil­le myös uu­si di­gi­taa­li­nen avain­jär­jes­tel­mä, mikä mah­dol­lis­taa ajo­neu­von käy­tön pel­kän äly­pu­he­li­men avul­la il­man fyy­sis­tä avain­ta. Myös käyt­tö­oi­keu­den eli avai­men jako on­nis­tuu so­vel­luk­sen avul­la toi­sil­le hen­ki­löil­le.

Si­sä­ti­lo­jen tun­nel­ma­va­lais­tus omaa 64 eri­lais­ta vä­ri­tee­maa. Nii­tä voi­daan hyö­dyn­tää myös li­sää­mään tur­val­li­suut­ta.

Esi­mer­kik­si ovea avat­ta­es­sa jär­jes­tel­mä va­roit­taa mah­dol­li­ses­ta ta­kaa pain si­vuut­ta­vas­ta lii­ken­tees­tä, ja va­roi­tuk­sen yh­tey­des­sä vä­ri­tee­ma muu­te­taan pu­nai­sek­si ko­ros­ta­maan va­roi­tuk­sen tär­keyt­tä.

To­yo­ta C-HR on en­sim­mäi­nen To­yo­tan mal­li, mis­sä si­sä­va­lais­tus­ta käy­te­tään te­hos­ta­maan tur­va­jär­jes­tel­mien va­roi­tuk­sia.

Va­ki­o­na huip­puun­sa ke­hi­tet­ty tur­val­li­suus

Kaik­ki uu­tuus­mal­lin mal­li­ver­si­ot tu­le­vat hyö­dyn­tä­mään To­yo­ta T-Mate -avus­tin- ja tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mien vii­mei­sim­piä ke­hi­tys­ver­si­oi­ta.

OTA-päi­vi­tyk­set mah­dol­lis­ta­vat myös uu­sien omi­nai­suuk­sien tuo­mi­sen tar­jol­le jo val­mis­tet­tui­hin ajo­neu­voi­hin nii­den elin­kaa­ren ai­ka­na pi­tä­en au­ton ja sen käy­tön tur­val­li­suu­den ai­na ajan ta­sal­la.

2024 Toyota C-HR.

2024 Toyota C-HR.

Toyota

Uu­sim­mat li­säyk­set avus­tin- ja tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mien lis­taan si­säl­tä­vät mm. vai­men­nus­toi­min­non, mi­kä­li edes­sä ha­vai­taan es­te ja kul­jet­ta­ja pyr­kii kiih­dyt­tä­mään lii­an voi­mak­kaas­ti. Jär­jes­tel­mä ha­vait­see tä­män ja hil­lit­see kiih­dy­tys­tä.

Li­säk­si ajo­neu­vo on va­rus­tet­tu hi­tai­den no­peuk­sien ajo­a­vus­ti­meen, joka kaa­sua vä­hen­tä­es­sä hil­jen­tää au­to­maat­ti­ses­ti ajo­neu­von no­peut­ta edel­lä ole­van lii­ken­teen mu­kaan.

Oh­jau­sa­vus­tin tun­nis­taa rei­til­lä ole­vat mut­kat ja kaar­teet, ja so­vit­taa sekä ajo­no­peut­ta et­tä te­hos­tus­voi­maa peh­me­än mu­ka­van ajet­ta­vuu­den ai­kaan­saa­mi­sek­si.

Kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen puo­les­ta

Lu­kui­sia eri toi­mia on teh­ty hii­li­ja­lan­jäl­jen pie­nen­tä­mi­sek­si ja kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­lien käy­tön li­sää­mi­sek­si.

Edel­tä­jään­sä ver­rat­tu­na kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­lien käyt­tö on tup­laan­tu­nut, ja nii­tä käy­te­tään eri muo­dois­saan jo yli sa­das­sa eri osas­sa. Näi­tä ovat muun mu­as­sa is­tuin­ver­hoi­lu­jen kan­kaas­sa käy­tet­ty se­os­ma­te­ri­aa­li, joka on pe­räi­sin kier­rä­te­tyis­tä muo­vi­pul­lois­ta.

Pus­ku­rien ul­ko­kuo­ret on teh­ty esi­vär­jä­tys­tä mas­sas­ta. Tämä in­no­vaa­tio aut­taa vä­hen­tä­mään CO2-pääs­tö­jä sa­doil­la tu­han­sil­la ton­neil­la au­ton val­mis­tu­se­lin­kaa­ren ai­ka­na.

Ohjausavustin tunnistaa reitillä olevat mutkat ja kaarteet, ja sovittaa sekä ajonopeutta että tehostusvoimaa pehmeän mukavan ajettavuuden aikaansaamiseksi.

Ohjausavustin tunnistaa reitillä olevat mutkat ja kaarteet, ja sovittaa sekä ajonopeutta että tehostusvoimaa pehmeän mukavan ajettavuuden aikaansaamiseksi.

Toyota

Toyota C-HR -malliin on saatavilla uusi 12,3-tuumainen, täysdigitaalinen mittaristo. Se mahdollistaa yksilöitävän sisällön näyttämisen ja esimerkiksi erilaisten tietojen painotuksen muuttamisen kuljettajan mieltymysten mukaisesti.

Toyota C-HR -malliin on saatavilla uusi 12,3-tuumainen, täysdigitaalinen mittaristo. Se mahdollistaa yksilöitävän sisällön näyttämisen ja esimerkiksi erilaisten tietojen painotuksen muuttamisen kuljettajan mieltymysten mukaisesti.

Toyota

Li­sää ke­hi­tys­koh­tei­ta löy­tyy mm. ve­si­poh­jais­ten maa­lien uu­det, au­to­ma­ti­soi­dut maa­laus­me­ne­tel­mät sekä eläin­va­pai­den ma­te­ri­aa­lien käyt­tö esim. oh­jaus­pyö­räs­sä.

Oma­mas­sa on pi­det­ty ku­ris­sa suur­lu­juus­te­räs­ten laa­ja­mit­tai­sem­mal­la käy­töl­lä, ja yh­te­nä yk­si­tyis­koh­ta­na mai­nit­ta­koon ai­em­paa jopa vii­si ki­log­ram­maa ke­vy­em­pi pa­no­raa­ma­kat­to.

Sen läm­pöä ja UV-sä­tei­tä eris­tä­vä to­teu­tus vä­hen­tää il­mas­toin­nin käyt­tö­tar­vet­ta ke­säi­sin sekä pois­taa eril­li­sen ver­hon tar­peen.

Säh­köis­te­tyt voi­ma­lin­jat

Uu­si To­yo­ta C-HR tu­lee saa­ta­vil­le nel­jäl­lä säh­köis­te­tyl­lä voi­ma­lin­jal­la. To­yo­tan pit­kään käyt­tä­mä hyb­ri­di­tek­niik­ka on eden­nyt vii­den­teen su­ku­pol­veen­sa, ja voi­ma­lin­jaa on myy­ty yli 23 mil­joo­naa maa­il­man­laa­jui­ses­ti.

Pe­rus­ver­si­on 1,8-lit­rai­seen polt­to­moot­to­riin pe­rus­tu­van hyb­ri­din li­säk­si tar­jol­la on myös 2,0-lit­rai­seen polt­to­moot­to­riin pe­rus­tu­vat ver­si­ot, niin etu­ve­toi­se­na kuin AWD-i -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu­na.

Näis­tä kah­des­ta Suo­meen tu­lee saa­ta­vil­le ne­li­ve­toi­nen AWD-i.

Jousituksen, jarrujen ja ohjauksen hienosäätöön on käytetty valtavasti aikaa mm. Toyotan eurooppalaisilla testiajoradoilla.

Jousituksen, jarrujen ja ohjauksen hienosäätöön on käytetty valtavasti aikaa mm. Toyotan eurooppalaisilla testiajoradoilla.

Toyota

It­se­la­taa­vien voi­ma­lin­jo­jen li­säk­si tar­jol­le tu­lee myös 2,0-lit­rai­seen polt­to­moot­to­riin pe­rus­tu­va la­taus­hyb­ri­di.

PHEV-mal­lin täy­den­tää uu­den To­yo­ta C-HR -mal­lin tar­jon­taa, kat­ta­en niin edul­li­sem­man pään pe­rus­ver­si­ot kuin enem­män säh­köis­tä ajo­nau­tin­toa tar­jo­a­van la­taus­hyb­ri­di­ver­si­on.

PHEV-mal­lin hie­nouk­siin kuu­luu myös na­vi­goin­ti­poh­jai­nen ge­oai­tauk­sien nou­dat­ta­mi­nen, mikä siir­tää au­ton au­to­maat­ti­ses­ti EV-ajo­ti­laan kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun va­rauk­sen sen sal­lies­sa, kun au­to siir­tyy ma­ta­la­pääs­töi­sel­le lii­ken­ne­a­lu­eel­le (LEZ).

Dy­naa­mi­nen kä­si­tel­tä­vyys

To­yo­ta C-HR on ol­lut ai­na tun­net­tu GA-C -alus­ta­ra­ken­teen tar­jo­a­mas­ta eri­no­mai­ses­ta ajet­ta­vuu­des­ta. Sen uu­sin ke­hi­tys­ver­sio yh­dis­tet­ty­nä uu­sim­pien ke­hi­ty­sas­ke­lei­den maus­ta­miin voi­ma­lin­joi­hin tar­jo­aa jäl­leen uu­den ajet­ta­vuu­den ja kä­si­tel­tä­vyy­den ta­son.

Jou­si­tuk­sen, jar­ru­jen ja oh­jauk­sen hie­no­sää­töön on käy­tet­ty val­ta­vas­ti ai­kaa mm. To­yo­tan eu­roop­pa­lai­sil­la tes­ti­a­jo­ra­doil­la.

To­yo­ta C-HR ja ylel­li­syys

Uu­si To­yo­ta C-HR tuo tul­les­saan kak­si uut­ta huip­pu­va­rus­tel­tua mal­lia.

GR SPORT Pre­mie­re Edi­ti­on -va­rus­te­ta­so li­sää au­toon näyt­tä­vyyt­tä ja tyy­liä GR-ai­hei­sin so­mis­tein.

Näis­tä mai­nit­ta­koon mm. GR-etu­sä­leik­kö, 20” ke­vyt­me­tal­li­van­teet, GR-mal­li­mer­kin­nät ja is­tuin­ten eri­tyis­ver­hoi­lun kruu­naa­vat pään­tu­kien GR-so­mis­teet. Va­rus­te­luun kuu­luu mm. HUD-tuu­li­la­si­näyt­tö sekä JBL Pre­mium -au­di­o­jär­jes­tel­mä.

High Pre­mie­re Edi­ti­on -va­rus­te­ta­so tun­nis­te­taan mm. nah­ka­ver­hoi­lus­ta kont­ras­ti­tik­kauk­si­neen, HUD-tuu­li­la­si­näy­tös­tä sekä pa­no­raa­ma­ka­tos­ta.

En­sim­mäi­set, uu­det it­se­la­taa­vat To­yo­ta C-HR -mal­lit saa­pu­vat Suo­meen vuo­den­vaih­teen jäl­keen ja PHEV-mal­li myö­hem­min ke­vääl­lä 2024.

To­yo­ta-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN