Itselataavien voimalinjojen lisäksi tarjolle tulee myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuva lataushybridi. PHEV-mallin täydentää uuden Toyota C-HR -mallin tarjontaa, kattaen niin edullisemman pään perusversiot kuin enemmän sähköistä ajonautintoa tarjoavan lataushybridiversion.
Toyota
Täysin uusi Toyota C-HR: Itselataava ja pistokehybridi – ensimmäiset mallit Suomeen vuodenvaihteen jälkeen
Uusin C-HR on suunniteltu, kehitetty sekä valmistettu Euroopassa, eurooppalaisille asiakkaille. Radikaali ulkomuotoilu tuo mieleen konseptimallin. Ensimmäiset uudet C-HR -versiot saapuvat Suomeen näillä näkymin vuodenvaihteen jälkeen.
Uuden Toyota C-HR -mallin muotokieli on uskollinen loppuvuodesta 2022 esitellylle konseptimallille. Myös ensimmäisen sukupolven Toyota C-HR oli hätkähdyttävän lähellä aiemmin esiteltyjä konseptimalleja.
Mallinimi tulee englanninkielisistä sanoista ”Coupé – High Rider”, jotka viittaavat niin korimallin klassisiin mittasuhteisiin kuin crossover-mallien yleiseen olemukseen, kuten korkeaan ajoasentoon ja hyvään näkyvyyteen.
Valtavirrasta poikkeavaa ulkonäköä korostetaan erityisesti lyhyillä etu- ja takaylityksillä sekä suurella vanne- ja rengaskoolla. Muotoon tuodaan eloa ja kontrastia uudenlaisella kaksisävyisellä ulkovärillä, jossa perinteisen mustan katon lisäksi jatkuu tehosteväri aina takapuskuriin ja korin takaosiin asti.
Kuljettajan valtakunnassa kaikki ohjainlaitteet sijaitsevat ergonomisesti, ja kojelaudan saumaton jatkuminen oviverhoiluihin luo uudenlaisen mukavuuden tason.
Yksilöity käyttökokemus
Perusversion 1,8-litraiseen polttomoottoriin perustuvan hybridin lisäksi tarjolla on myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuvat versiot, niin etuvetoisena kuin AWD-i -nelivetojärjestelmällä varustettuna. Näistä kahdesta Suomeen tulee saataville nelivetoinen AWD-i.
Toyota
Edeltäjäänsä verrattuna kierrätysmateriaalien käyttö on tuplaantunut, ja niitä käytetään eri muodoissaan jo yli sadassa eri osassa.
Toyota
Erityistä huomiota on kiinnitetty käyttökokemuksen kehittämiseen, jotta se on täysin saumaton, intuitiivinen sekä käyttäjän omien mieltymysten mukainen.
Laajojen käyttäjätutkimusten pohjalta on auto mahdollistaa mainitunlaisen käyttökokemuksen niin mobiilisovelluksen, kosketusnäytön kuin esimerkiksi ääniohjauksen suhteen.
Toyota C-HR -malliin on saatavilla uusi 12,3-tuumainen, täysdigitaalinen mittaristo. Se mahdollistaa yksilöitävän sisällön näyttämisen ja esimerkiksi erilaisten tietojen painotuksen muuttamisen kuljettajan mieltymysten mukaisesti.
Malliin tulee saataville myös uusi digitaalinen avainjärjestelmä, mikä mahdollistaa ajoneuvon käytön pelkän älypuhelimen avulla ilman fyysistä avainta. Myös käyttöoikeuden eli avaimen jako onnistuu sovelluksen avulla toisille henkilöille.
Sisätilojen tunnelmavalaistus omaa 64 erilaista väriteemaa. Niitä voidaan hyödyntää myös lisäämään turvallisuutta.
Esimerkiksi ovea avattaessa järjestelmä varoittaa mahdollisesta takaa pain sivuuttavasta liikenteestä, ja varoituksen yhteydessä väriteema muutetaan punaiseksi korostamaan varoituksen tärkeyttä.
Toyota C-HR on ensimmäinen Toyotan malli, missä sisävalaistusta käytetään tehostamaan turvajärjestelmien varoituksia.
Vakiona huippuunsa kehitetty turvallisuus
Kaikki uutuusmallin malliversiot tulevat hyödyntämään Toyota T-Mate -avustin- ja turvallisuusjärjestelmien viimeisimpiä kehitysversioita.
OTA-päivitykset mahdollistavat myös uusien ominaisuuksien tuomisen tarjolle jo valmistettuihin ajoneuvoihin niiden elinkaaren aikana pitäen auton ja sen käytön turvallisuuden aina ajan tasalla.
2024 Toyota C-HR.
Toyota
Uusimmat lisäykset avustin- ja turvallisuusjärjestelmien listaan sisältävät mm. vaimennustoiminnon, mikäli edessä havaitaan este ja kuljettaja pyrkii kiihdyttämään liian voimakkaasti. Järjestelmä havaitsee tämän ja hillitsee kiihdytystä.
Lisäksi ajoneuvo on varustettu hitaiden nopeuksien ajoavustimeen, joka kaasua vähentäessä hiljentää automaattisesti ajoneuvon nopeutta edellä olevan liikenteen mukaan.
Ohjausavustin tunnistaa reitillä olevat mutkat ja kaarteet, ja sovittaa sekä ajonopeutta että tehostusvoimaa pehmeän mukavan ajettavuuden aikaansaamiseksi.
Kestävän kehityksen puolesta
Lukuisia eri toimia on tehty hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja kierrätysmateriaalien käytön lisäämiseksi.
Edeltäjäänsä verrattuna kierrätysmateriaalien käyttö on tuplaantunut, ja niitä käytetään eri muodoissaan jo yli sadassa eri osassa. Näitä ovat muun muassa istuinverhoilujen kankaassa käytetty seosmateriaali, joka on peräisin kierrätetyistä muovipulloista.
Puskurien ulkokuoret on tehty esivärjätystä massasta. Tämä innovaatio auttaa vähentämään CO2-päästöjä sadoilla tuhansilla tonneilla auton valmistuselinkaaren aikana.
Ohjausavustin tunnistaa reitillä olevat mutkat ja kaarteet, ja sovittaa sekä ajonopeutta että tehostusvoimaa pehmeän mukavan ajettavuuden aikaansaamiseksi.
Toyota
Toyota C-HR -malliin on saatavilla uusi 12,3-tuumainen, täysdigitaalinen mittaristo. Se mahdollistaa yksilöitävän sisällön näyttämisen ja esimerkiksi erilaisten tietojen painotuksen muuttamisen kuljettajan mieltymysten mukaisesti.
Toyota
Lisää kehityskohteita löytyy mm. vesipohjaisten maalien uudet, automatisoidut maalausmenetelmät sekä eläinvapaiden materiaalien käyttö esim. ohjauspyörässä.
Omamassa on pidetty kurissa suurlujuusterästen laajamittaisemmalla käytöllä, ja yhtenä yksityiskohtana mainittakoon aiempaa jopa viisi kilogrammaa kevyempi panoraamakatto.
Sen lämpöä ja UV-säteitä eristävä toteutus vähentää ilmastoinnin käyttötarvetta kesäisin sekä poistaa erillisen verhon tarpeen.
Sähköistetyt voimalinjat
Uusi Toyota C-HR tulee saataville neljällä sähköistetyllä voimalinjalla. Toyotan pitkään käyttämä hybriditekniikka on edennyt viidenteen sukupolveensa, ja voimalinjaa on myyty yli 23 miljoonaa maailmanlaajuisesti.
Perusversion 1,8-litraiseen polttomoottoriin perustuvan hybridin lisäksi tarjolla on myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuvat versiot, niin etuvetoisena kuin AWD-i -nelivetojärjestelmällä varustettuna.
Näistä kahdesta Suomeen tulee saataville nelivetoinen AWD-i.
Jousituksen, jarrujen ja ohjauksen hienosäätöön on käytetty valtavasti aikaa mm. Toyotan eurooppalaisilla testiajoradoilla.
Toyota
Itselataavien voimalinjojen lisäksi tarjolle tulee myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuva lataushybridi.
PHEV-mallin täydentää uuden Toyota C-HR -mallin tarjontaa, kattaen niin edullisemman pään perusversiot kuin enemmän sähköistä ajonautintoa tarjoavan lataushybridiversion.
PHEV-mallin hienouksiin kuuluu myös navigointipohjainen geoaitauksien noudattaminen, mikä siirtää auton automaattisesti EV-ajotilaan korkeajänniteakun varauksen sen salliessa, kun auto siirtyy matalapäästöiselle liikennealueelle (LEZ).
Dynaaminen käsiteltävyys
Toyota C-HR on ollut aina tunnettu GA-C -alustarakenteen tarjoamasta erinomaisesta ajettavuudesta. Sen uusin kehitysversio yhdistettynä uusimpien kehitysaskeleiden maustamiin voimalinjoihin tarjoaa jälleen uuden ajettavuuden ja käsiteltävyyden tason.
Jousituksen, jarrujen ja ohjauksen hienosäätöön on käytetty valtavasti aikaa mm. Toyotan eurooppalaisilla testiajoradoilla.
Toyota C-HR ja ylellisyys
Uusi Toyota C-HR tuo tullessaan kaksi uutta huippuvarusteltua mallia.
GR SPORT Premiere Edition -varustetaso lisää autoon näyttävyyttä ja tyyliä GR-aiheisin somistein.
Näistä mainittakoon mm. GR-etusäleikkö, 20” kevytmetallivanteet, GR-mallimerkinnät ja istuinten erityisverhoilun kruunaavat pääntukien GR-somisteet. Varusteluun kuuluu mm. HUD-tuulilasinäyttö sekä JBL Premium -audiojärjestelmä.
High Premiere Edition -varustetaso tunnistetaan mm. nahkaverhoilusta kontrastitikkauksineen, HUD-tuulilasinäytöstä sekä panoraamakatosta.
Ensimmäiset, uudet itselataavat Toyota C-HR -mallit saapuvat Suomeen vuodenvaihteen jälkeen ja PHEV-malli myöhemmin keväällä 2024.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Mola Mola Perca
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
Arendal Soundin subbari alennuksella
Yamaha Puolasta
Heretic The AMP
Oikaisu: Ruttusound – Tropikantele -levyarvio
QLN:n uusi referenssi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN