Itselataavien voimalinjojen lisäksi tarjolle tulee myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuva lataushybridi. PHEV-mallin täydentää uuden Toyota C-HR -mallin tarjontaa, kattaen niin edullisemman pään perusversiot kuin enemmän sähköistä ajonautintoa tarjoavan lataushybridiversion.
Toyota
Täysin uusi Toyota C-HR: Itselataava ja pistokehybridi – ensimmäiset mallit Suomeen vuodenvaihteen jälkeen
Uusin C-HR on suunniteltu, kehitetty sekä valmistettu Euroopassa, eurooppalaisille asiakkaille. Radikaali ulkomuotoilu tuo mieleen konseptimallin. Ensimmäiset uudet C-HR -versiot saapuvat Suomeen näillä näkymin vuodenvaihteen jälkeen.
Uuden Toyota C-HR -mallin muotokieli on uskollinen loppuvuodesta 2022 esitellylle konseptimallille. Myös ensimmäisen sukupolven Toyota C-HR oli hätkähdyttävän lähellä aiemmin esiteltyjä konseptimalleja.
Mallinimi tulee englanninkielisistä sanoista ”Coupé – High Rider”, jotka viittaavat niin korimallin klassisiin mittasuhteisiin kuin crossover-mallien yleiseen olemukseen, kuten korkeaan ajoasentoon ja hyvään näkyvyyteen.
Valtavirrasta poikkeavaa ulkonäköä korostetaan erityisesti lyhyillä etu- ja takaylityksillä sekä suurella vanne- ja rengaskoolla. Muotoon tuodaan eloa ja kontrastia uudenlaisella kaksisävyisellä ulkovärillä, jossa perinteisen mustan katon lisäksi jatkuu tehosteväri aina takapuskuriin ja korin takaosiin asti.
Kuljettajan valtakunnassa kaikki ohjainlaitteet sijaitsevat ergonomisesti, ja kojelaudan saumaton jatkuminen oviverhoiluihin luo uudenlaisen mukavuuden tason.
Yksilöity käyttökokemus
Perusversion 1,8-litraiseen polttomoottoriin perustuvan hybridin lisäksi tarjolla on myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuvat versiot, niin etuvetoisena kuin AWD-i -nelivetojärjestelmällä varustettuna. Näistä kahdesta Suomeen tulee saataville nelivetoinen AWD-i.
Toyota
Edeltäjäänsä verrattuna kierrätysmateriaalien käyttö on tuplaantunut, ja niitä käytetään eri muodoissaan jo yli sadassa eri osassa.
Toyota
Erityistä huomiota on kiinnitetty käyttökokemuksen kehittämiseen, jotta se on täysin saumaton, intuitiivinen sekä käyttäjän omien mieltymysten mukainen.
Laajojen käyttäjätutkimusten pohjalta on auto mahdollistaa mainitunlaisen käyttökokemuksen niin mobiilisovelluksen, kosketusnäytön kuin esimerkiksi ääniohjauksen suhteen.
Toyota C-HR -malliin on saatavilla uusi 12,3-tuumainen, täysdigitaalinen mittaristo. Se mahdollistaa yksilöitävän sisällön näyttämisen ja esimerkiksi erilaisten tietojen painotuksen muuttamisen kuljettajan mieltymysten mukaisesti.
Malliin tulee saataville myös uusi digitaalinen avainjärjestelmä, mikä mahdollistaa ajoneuvon käytön pelkän älypuhelimen avulla ilman fyysistä avainta. Myös käyttöoikeuden eli avaimen jako onnistuu sovelluksen avulla toisille henkilöille.
Sisätilojen tunnelmavalaistus omaa 64 erilaista väriteemaa. Niitä voidaan hyödyntää myös lisäämään turvallisuutta.
Esimerkiksi ovea avattaessa järjestelmä varoittaa mahdollisesta takaa pain sivuuttavasta liikenteestä, ja varoituksen yhteydessä väriteema muutetaan punaiseksi korostamaan varoituksen tärkeyttä.
Toyota C-HR on ensimmäinen Toyotan malli, missä sisävalaistusta käytetään tehostamaan turvajärjestelmien varoituksia.
Vakiona huippuunsa kehitetty turvallisuus
Kaikki uutuusmallin malliversiot tulevat hyödyntämään Toyota T-Mate -avustin- ja turvallisuusjärjestelmien viimeisimpiä kehitysversioita.
OTA-päivitykset mahdollistavat myös uusien ominaisuuksien tuomisen tarjolle jo valmistettuihin ajoneuvoihin niiden elinkaaren aikana pitäen auton ja sen käytön turvallisuuden aina ajan tasalla.
2024 Toyota C-HR.
Toyota
Uusimmat lisäykset avustin- ja turvallisuusjärjestelmien listaan sisältävät mm. vaimennustoiminnon, mikäli edessä havaitaan este ja kuljettaja pyrkii kiihdyttämään liian voimakkaasti. Järjestelmä havaitsee tämän ja hillitsee kiihdytystä.
Lisäksi ajoneuvo on varustettu hitaiden nopeuksien ajoavustimeen, joka kaasua vähentäessä hiljentää automaattisesti ajoneuvon nopeutta edellä olevan liikenteen mukaan.
Ohjausavustin tunnistaa reitillä olevat mutkat ja kaarteet, ja sovittaa sekä ajonopeutta että tehostusvoimaa pehmeän mukavan ajettavuuden aikaansaamiseksi.
Kestävän kehityksen puolesta
Lukuisia eri toimia on tehty hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja kierrätysmateriaalien käytön lisäämiseksi.
Edeltäjäänsä verrattuna kierrätysmateriaalien käyttö on tuplaantunut, ja niitä käytetään eri muodoissaan jo yli sadassa eri osassa. Näitä ovat muun muassa istuinverhoilujen kankaassa käytetty seosmateriaali, joka on peräisin kierrätetyistä muovipulloista.
Puskurien ulkokuoret on tehty esivärjätystä massasta. Tämä innovaatio auttaa vähentämään CO2-päästöjä sadoilla tuhansilla tonneilla auton valmistuselinkaaren aikana.
Ohjausavustin tunnistaa reitillä olevat mutkat ja kaarteet, ja sovittaa sekä ajonopeutta että tehostusvoimaa pehmeän mukavan ajettavuuden aikaansaamiseksi.
Toyota
Toyota C-HR -malliin on saatavilla uusi 12,3-tuumainen, täysdigitaalinen mittaristo. Se mahdollistaa yksilöitävän sisällön näyttämisen ja esimerkiksi erilaisten tietojen painotuksen muuttamisen kuljettajan mieltymysten mukaisesti.
Toyota
Lisää kehityskohteita löytyy mm. vesipohjaisten maalien uudet, automatisoidut maalausmenetelmät sekä eläinvapaiden materiaalien käyttö esim. ohjauspyörässä.
Omamassa on pidetty kurissa suurlujuusterästen laajamittaisemmalla käytöllä, ja yhtenä yksityiskohtana mainittakoon aiempaa jopa viisi kilogrammaa kevyempi panoraamakatto.
Sen lämpöä ja UV-säteitä eristävä toteutus vähentää ilmastoinnin käyttötarvetta kesäisin sekä poistaa erillisen verhon tarpeen.
Sähköistetyt voimalinjat
Uusi Toyota C-HR tulee saataville neljällä sähköistetyllä voimalinjalla. Toyotan pitkään käyttämä hybriditekniikka on edennyt viidenteen sukupolveensa, ja voimalinjaa on myyty yli 23 miljoonaa maailmanlaajuisesti.
Perusversion 1,8-litraiseen polttomoottoriin perustuvan hybridin lisäksi tarjolla on myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuvat versiot, niin etuvetoisena kuin AWD-i -nelivetojärjestelmällä varustettuna.
Näistä kahdesta Suomeen tulee saataville nelivetoinen AWD-i.
Jousituksen, jarrujen ja ohjauksen hienosäätöön on käytetty valtavasti aikaa mm. Toyotan eurooppalaisilla testiajoradoilla.
Toyota
Itselataavien voimalinjojen lisäksi tarjolle tulee myös 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuva lataushybridi.
PHEV-mallin täydentää uuden Toyota C-HR -mallin tarjontaa, kattaen niin edullisemman pään perusversiot kuin enemmän sähköistä ajonautintoa tarjoavan lataushybridiversion.
PHEV-mallin hienouksiin kuuluu myös navigointipohjainen geoaitauksien noudattaminen, mikä siirtää auton automaattisesti EV-ajotilaan korkeajänniteakun varauksen sen salliessa, kun auto siirtyy matalapäästöiselle liikennealueelle (LEZ).
Dynaaminen käsiteltävyys
Toyota C-HR on ollut aina tunnettu GA-C -alustarakenteen tarjoamasta erinomaisesta ajettavuudesta. Sen uusin kehitysversio yhdistettynä uusimpien kehitysaskeleiden maustamiin voimalinjoihin tarjoaa jälleen uuden ajettavuuden ja käsiteltävyyden tason.
Jousituksen, jarrujen ja ohjauksen hienosäätöön on käytetty valtavasti aikaa mm. Toyotan eurooppalaisilla testiajoradoilla.
Toyota C-HR ja ylellisyys
Uusi Toyota C-HR tuo tullessaan kaksi uutta huippuvarusteltua mallia.
GR SPORT Premiere Edition -varustetaso lisää autoon näyttävyyttä ja tyyliä GR-aiheisin somistein.
Näistä mainittakoon mm. GR-etusäleikkö, 20” kevytmetallivanteet, GR-mallimerkinnät ja istuinten erityisverhoilun kruunaavat pääntukien GR-somisteet. Varusteluun kuuluu mm. HUD-tuulilasinäyttö sekä JBL Premium -audiojärjestelmä.
High Premiere Edition -varustetaso tunnistetaan mm. nahkaverhoilusta kontrastitikkauksineen, HUD-tuulilasinäytöstä sekä panoraamakatosta.
Ensimmäiset, uudet itselataavat Toyota C-HR -mallit saapuvat Suomeen vuodenvaihteen jälkeen ja PHEV-malli myöhemmin keväällä 2024.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cd-unelma
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
SystemDekin paluu
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Ihmelapsi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL