Seat on ollut yhteydessä tärkeimpiin alihankkijoihinsa, jotta tuotanto saadaan käyntiin koordinoidusti.
Valoa alkaa jo näkyä tunnelin päässä: Seat käynnisti tuotantonsa uudelleen Martorellissa ja testaa kaikki työntekijänsä
Seat tekee kaikille 15 000 työntekijälleen PCR-testin, jotta heidän terveys ja turvallisuus voidaan taata ja välttää koronaviruksen leviäminen.
Maanantaista 27.4.2020 alkaen Martorellin tehtaan tuotanto on uudelleenkäynnistetty ja tuotantovauhtia nostetaan asteittain.
Osana terveys- ja turvallisuustoimenpiteitä kaikille työntekijöille tehdään PCR-testi ennen töihin palaamista. PCR-testi on yksi luotettavimmista testeistä, kun yritetään selvittää, onko henkilö sairastunut koronavirukseen.
Seat on ensimmäinen yritys Espanjassa, joka tekee tällaista testausta. Seatin Martorellin ja Barcelonan tehtailla sekä Seatin komponenttitehtaalla ja varaosakeskuksessa sekä muille kuin tuotannossa työskenteleville työntekijöille tullaan tekemään viikoittain yli 3 000 testiä.
Testaukset laajenevat myös Volkswagen-konsernin muihin yrityksiin Espanjassa.
Testaukset on jo aloitettu Seatin Martorellin ja Barcelonan tehtailla sekä komponenttitehtaalla.
Testit käsittelee erillinen laboratorio, jonka ovat hyväksyneet terveysministeriö ja Katalonian itsehallintoalueen hallitus.
Testien analysointi ei vaikuta yleisiin terveydenhuollon toimenpiteisiin, ja testien koordinointivastuu on Seatin terveyspalvelukeskuksella. Testit ovat osa laajempaa toimenpideohjelmaa, jolla pyritään takaamaan työntekijöiden terveys ja turvallisuus.
”Nyt kun koronaviruksen vaikein osa alkaa olla jo takanapäin, edessämme on ensimmäinen vaihe kohti normaalimpaan elämää, ottaen huomioon, ettemme tee sitä hallitsemattomasti. On edelleen erittäin tärkeää noudattaa tiukkoja terveys- ja turvallisuustoimenpiteitä, jotta töihin palaaminen voidaan tehdä turvallisesti. Seatin päätös investoida PCR-testiohjelmaan auttaa myös terveysviranomaisia ymmärtämään pandemian laajuutta paremmin”, vakuutti Seatin toimitusjohtaja Carsten Isensee.
”Työntekijöiden testaus on helpoin tapa vähentää koronaviruksen leviämistä. Lisäksi epidemiologisesta näkökulmasta katsottuna se on erinomainen mahdollisuus lisätä tutkijoiden ymmärrystä koronaviruksesta, sillä Seatin työntekijät ovat tarpeeksi suuri ja kattava esimerkki yhteiskunnassamme. Testien tulokset, jotka ovat anonyymejä ja luottamuksellisia, ovat tieteellisen tutkimuksen perusta”, korostaa tohtori Bonaventura Clotet.
Asteittainen paluu tuotantoon
Seatin tuotanto käynnistyi uudelleen maanantaina 27.4.2020 Martorellin ja Barcelonan tehtailla sekä komponenttitehtaalla.
Tuotannon uudelleenkäynnistys tehdään asteittain, jotta kaikki terveys- ja turvallisuustoimenpiteet saadaan tehtyä.
Päätös tuotannon aloituksesta edistää myös Seatin työllisyystilanteen aktivointia kuten myös alihankkijoiden työllistymistä, ja samalla voidaan rajoittaa koronaviruspandemian aiheuttamia taloudellisia vaikutuksia.
Seat on ollut yhteydessä tärkeimpiin alihankkijoihinsa, jotta tuotanto saadaan käyntiin koordinoidusti.
Seuraavan kahden viikon aikana tuotannossa työskennellään yhdessä vuorossa jokaisella kolmella tuotantolinjalla. Seatin Martorellin tehtaalla valmistetaan Seat Ibizaa, Seat Aronaa, Seat Leonia ja Audi A1:stä.
Tuotantokapasiteetti on nyt noin kolmasosa normaalista kapasiteetista. Kahden ensimmäisen viikon aikana tuotannosta valmistuu noin 325 autoa päivässä. Toukokuun 11. päivä alkaen tuotannossa siirrytään kahteen vuoroon kullakin tuotantolinjalla, jolloin samalla kolmasosakapasiteetilla valmistuu noin 650 autoa päivässä.
Seatilla arvioidaan päästävän normaaliin tuotantorytmiin kesäkuusta alkaen, riippuen luonnollisesti koronaviruspandemian kehittymisestä ja sen vaikutuksista kaupalliseen toimintaan.
Uudet terveys- ja turvallisuustoimenpiteet
Työntekijöiden paluu työpaikoille tehdään erityisten terveys- ja turvallisuusohjeiden mukaisesti.
Seat on laatinut toimintaohjeet, jonka mukaan töihin voidaan palata asteittain. Ohjeiden päätarkoituksena on turvata työntekijöiden terveys koronaviruspandemian aikana.
Toimintaohjeet sisältävät mm. tietoa uudelleenorganisoinneista ja ennakoivista terveystoimenpiteistä. Ohjeissa on myös hyvin yksityiskohtaista tietoa työntekijöille, jotka ovat erityisen riskialttiita, ja joidenka ei ole syytä palata töihin tässä alkuvaiheessa.
Seat on kehittänyt erityisiä terveyden edistämiseen kohdistuvia toimenpiteitä tehtaillaan yhdessä Volkswagen-konsernin muiden yritysten että ammattiyhdistysten edustajien kanssa Espanjassa.
PCR-testien lisäksi mm. tuotantolinjoja on muutettu siten, että kahden metrin etäisyys voidaan säilyttää, ja mikäli se ei ole mahdollista, on tehty muita toimenpiteitä, jotta työntekijöiden terveys ja turvallisuus voidaan taata. Lisäksi kaikki työntekijät käyttävät kasvosuojaimia ja käsidesinfiointiaineet ovat käytössä joka työpisteessä. Tuotantolinjat myös puhdistetaan aina ennen ja jälkeen vuoronvaihdon.
Niin kauan kuin nämä työntekijöiden terveyttä suojelevat toimenpiteet ovat käytössä, normaalia tuotantomääriä ei voida saavuttaa.
Sen vuoksi Seat on käynnistänyt neuvottelut tuotannossa työskentelevien työntekijöiden osittaisesta lomauttamisesta. Lomautukset kestäisivät pisimmillään kahdeksan viikkoa, kunnes tuotanto on taas palannut normaalille tasolle.
Muut kuin tuotantoalueella työskentelevät työntekijät eivät kuulu neuvottelujen piiriin. Siihen saakka kunnes toiminnot palaavat normaalille tasolle suositaan etätyötä, varsinkin henkilöillä, joilla on alle 14 vuotiaita lapsia.
Seat valmisti yli 600 hengityskonetta viikossa. Hengityskoneiden tuotanto loppui viime viikon perjantaina, kun hengityskoneiden määrän tarve väheni tehohoidossa.
Ensimmäiset työntekijät, jotka eivät työskentele tuotannon puolella, ovat palanneet töihin asteittain huhtikuun puolesta välistä alkaen ja tulevina viikkoina kaikki nämä työntekijät voivat palata työpisteisiinsä.
Seat on sitoutunut valmistamaan tarvikkeita terveydenhuollon tarpeisiin
Viimeisinä viikkoina kun tuotanto oli pysähdyksissä Seat aloitti hankkeita, joilla voitiin helpottaa koronaviruspandemian vaikutuksia. Seat muutti osan Leonin tuotantolinjasta ja ryhtyi valmistamaan automatisoituja hengityskoneita, joilla voitiin avustaa Espanjan terveydenhuollon tarpeita.
Seat valmisti yli 600 hengityskonetta viikossa. Hengityskoneiden tuotanto loppui viime viikon perjantaina, kun hengityskoneiden määrän tarve väheni tehohoidossa.
Tämän lisäksi Seat ja muut hankkeessa avustavat yritykset valmistivat kasvosuojaimia, jotka tehtiin Martorellin tehtaan maalaamon tiloissa käytettävistä suodattimista.
Tähän mennessä niitä on valmistunut tuhansia kappaleita ja niitä on jaettu sairaaloille, turvallisuusjoukoille ja muille organisaatioille.
Espanjan lääke- ja terveydenhuollon tuotteista vastaava virasto on hyväksynyt näiden kasvosuojainten käytön väliaikaisesti koronaviruspandemian ajaksi.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Joulu saapuu Jumon saarelle
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI